Ei olis pitäny lukee yhtään enempää viestejä.Elli,Rehu ja luokanvalvoja Lipi,siinä vasta opet,kunnioittakaa opettajia.Mitä te täällä puhutte paskaa,oisitte ite lukenu ja oisitte onnellisia,ettei teidän joka pelätä ku meette töihin ja korjaatte kokeita,kirjotatte reissuvihkot,korj kokeet,suun seur lukkaud,olette äitejä isiä.Minä en jaksais,arvostan!!
Opettajat
86
10118
Vastaukset
- Päikkärin kasvatti
Olen saman koulun kasvatti ja muistanpa hyvinkin nuo mainitsemasi opettajat. Elliä pelkäsin, Rehu oli luokanvalvojana ja oli mukava, Lipistä tykkäsin myös, vaikka pojat kiusasivat häntä välillä armottomasti. Oi niitä aikoja, kun Päikkärin koulun pihalta ei saanut välitunnilla poistua ja opeja pidettiin arvossa!
- Päiväunet
Tarkoitat varmaan oppilaitosta Warkauden Yhteislyseo, joka sijaitsi Päiviönsaarella, Ämmänkosken rannalla. Siinä talossa ei ollut aikaa päiväunille. Lauri Mikkola ja Erkki Karjalainen oman aikani rehtorit, suoraselkäisiä ja sympaattisia pomoja. Mahtava henkilökunta apuna, jo aiemmin mainittujen lisäksi mm. upea musiikinopettaja Pirkko Jalkanen, Reino Huhtala uskontoa ja psykologiaa elämänkokemusten siivittämänä, Erik Hulkkonen, vannoutunut suomen kielen ihailija, Helmi Sovinen, tiukka ja pätevä saksan opettaja, Kokkosen pariskunta, saksaa, ranskaa ja englantia. Entäs Sointu, uskomaton piirustuksenopettaja. Ja monet, monet muut. Vahtimatieteen maisteri Laina Vellonen sekä mukava kanslisti Liisa. Ja näistä ajoista on kulunut jo melekoinen tovi, mutta siitä huolimatta muisti pelaa ja muistot ovat hyviä. Pitäkää lippu korkealla Varkaudessa, kaikesta huolimatta. Ja lisää saa muistella....
- Peruskoululainen
Päiväunet kirjoitti:
Tarkoitat varmaan oppilaitosta Warkauden Yhteislyseo, joka sijaitsi Päiviönsaarella, Ämmänkosken rannalla. Siinä talossa ei ollut aikaa päiväunille. Lauri Mikkola ja Erkki Karjalainen oman aikani rehtorit, suoraselkäisiä ja sympaattisia pomoja. Mahtava henkilökunta apuna, jo aiemmin mainittujen lisäksi mm. upea musiikinopettaja Pirkko Jalkanen, Reino Huhtala uskontoa ja psykologiaa elämänkokemusten siivittämänä, Erik Hulkkonen, vannoutunut suomen kielen ihailija, Helmi Sovinen, tiukka ja pätevä saksan opettaja, Kokkosen pariskunta, saksaa, ranskaa ja englantia. Entäs Sointu, uskomaton piirustuksenopettaja. Ja monet, monet muut. Vahtimatieteen maisteri Laina Vellonen sekä mukava kanslisti Liisa. Ja näistä ajoista on kulunut jo melekoinen tovi, mutta siitä huolimatta muisti pelaa ja muistot ovat hyviä. Pitäkää lippu korkealla Varkaudessa, kaikesta huolimatta. Ja lisää saa muistella....
joka minun aikanani oli kylläkin jo Päiviönsaaren yläaste. Sovinen opetti minulle englantia, Karjalainen ja Anja Kokkonen lukiossa ruotsia ja englantia. Alla vet, vem som helst kan svara på den här frågan, sanoi Erkki Karjalainen jokaisella ruotsin tunnilla ja keinutteli kantapäillään. Kiva ope oli!
- - R5 -
Päiväunet kirjoitti:
"Kuikka" oli todella työstään pitävä opettaja. Opetti minulle eläinoppia, kasvioppia, maantietoa ja luononhistoriaa. Sai minut opettelemaan 80:n kasvin latinalaiset nimet ja heimot...Hypericum Maculatum Cuttiferae...oliskohan Särmikäs kuisma. Vaikka kasvitentistä on yli 40v aikaa, jotain vielä muistan. Kasvitkin ovat vielä tallessa.
Leena järjesti luokalleen pikkujoulut kotonaan ja vei meidät lintu- ja luontoretkille Joroisten Kotkanpolulle. Hänet olen tavannut useita kertoja sen jälkeen, kun itse ylitin 50v:n rajapyykin. Mahtava muisti hänellä, muisti lukuisat kolttoseni. Upea ope ! - Naapuripitäjä
Peruskoululainen kirjoitti:
joka minun aikanani oli kylläkin jo Päiviönsaaren yläaste. Sovinen opetti minulle englantia, Karjalainen ja Anja Kokkonen lukiossa ruotsia ja englantia. Alla vet, vem som helst kan svara på den här frågan, sanoi Erkki Karjalainen jokaisella ruotsin tunnilla ja keinutteli kantapäillään. Kiva ope oli!
Erkki Karjalainen opetti ruotsia minulle ja myös paria vuotta aikaisemmin sisarelleni. Ilmeisesti hän ei pitänyt meistä - tai ainakaan minusta, sillä vaikka sain kokeista yli kahdeksaa ja olin aktiivinen tunneilla, niin kahdeksannen luokan joulutodistuksessa minulla oli ruotsista kuutonen (!) ja ylioppilastodistuksessa keväällä 1971 kahdeksan, vaikka kirjoitin ruotsista ällän! Ilmeisesti pärstäni ei miellyttänyt rehtori Karjalaista!!! Ihania opettajia olivat Musiikin opettaja Pirkko Jalkanen ja piirustuksen opettaja Sointu Tainus-Ilvas . Oikein mukava ja asiantunteva oli myös englannin opettaja Anja Kokkonen.
- Anonyymi
Päiväunet kirjoitti:
Pirkko Jalkanen oli minun lempi opettajani, hieno ihminen.
- Anonyymi
Päiväunet kirjoitti:
Pirkko Jalkanen opetti aikoinaan myös Turussa . Tänään kuulin Griegiä ja tuli ikävä Pirkkoa😄. Siksi laitoin hänen nimensä hakusanaksi ja löysin mm. tämän kirjoituksesi🙂.
- - R5 -
Onko "Rehu-Raija" vielä opena ?
- Voi Tuskaa..
enää sentään töissä ole. Onkohan vielä elossa? Ja onkohan Lipi? Pirttilän Pena näkyy ulkoiluttavan koiraansa Kaura-ahossa. Kuikkaa olen nähnyt joskus kirkossa. Hauskoja olivat opettajien lempinimet, jotenkin kuvaavia eikä ilkeitä, noh, ainakaan kaikki... Onkohan vielä tapana nimetä opet uudelleen?
- papinpoika
Vuoden 1962 ylioppilas
- pöhpöh...
Ja toinen jaska vuodelta 2009 - huoh.
- Jaanan sisko Irene
Käv
- Jaanan sisko Irene
Kävin Warkauden kaksoisyhteislyseota vuosina 1963 - 1970. Hyviä opettajia siellä olivat keskikouluaikaan matematiikanopettja Elli Soininen, lempeä ja tiukka samanaikaisesti, humaani ihminen. Laulunopettaja Pirkko Jalkanen osti sisarelleni Jaanalle, joka oli hyvä laulaja, kultakorun. Ruotsinopettajat Anne Huovinen ja Erkki Karjalainen innostivat niin, että nyt 35-vuotias tyttäreni on ruotsinopettaja, maisteri. Erik Hulkkonen oli lukiossa hyvä äidinkielenopettaja ja häntä ennen nuorehko mies, joka seurusteli nuoren voimistelunopettajanaisen kanssa. Pidin tavattoman paljon tyttöjen voimistelunopettaja Lolasta, suurisydämisestä ihmisestä. Reino Huhtala kertoi, että sakraalin musiikkikokemuksen voli saada yksinkertaisesta virrenpätkästäkin :-).
Pikkusisareni Jaanan luokanvalvoja oli Leena Kilpeläinen. Sisareni sairasti jo tuolloin kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Koulussa oli kouluterveydenhoitaja, mutta Jaanaa ei ohjattu terveydenhoitajalle eikä lääkärille. Se mitä hän koulusta sai, oli käytöksenalennus ja jälki-istuntuoa tuon tuosta. Leena Kilpeläisen komennosta sain myös minä osuuteni. Lieneekö johtunut siitä, että isäni ei ollut akateeminen eikä insinööri, hän oli vain sorjaaja Ahlströmin tehtaalla.
Ystävätteri Maarit kuoli seitsemän vuotta koulun loppumisen jälkeen oman käden kautta. Muistan, miten Anja Kokkonen sätti minua, kun näytin omasta kirjastani Maaritille, missä opetuksessa mennään. Sitä en olisi Kokkosen mukaan tehdä. Hän sätti minut kirjoitusten jälkeen alimpaan helvettiin. Olen joutunut käymään psykoterapiassa koulun jälkeen selvittääkseni sen henkisen väkivallan, jota siellä sain osakseni sekä joiltakin opettajilta että ylempää keskiluokkaa edustavilta luokkatovereilta.
Jaana siirtyi Kuopion yhteiskouluun viidennelle luokalle. Hän suoritti sen hyvin ja sai hyvän todistuksen. Siellä oli ihmistä kunnioittava ilmapiiri eikä siellä käytetty henkistä väkivaltaa.
Jaanan sisko Irene
- - R5 -
Myös minulla luokanvalvoja oli LK, joten saatoin olla samalla luokalla kuin siskosi. Vuodet ovat painuneet osittain hämärän peittoon ja luokkakavereitteni nimiä en muista kuin muutamia. Yksi Jaana -niminen saattoi olla, olisikohan sukunimi ollut Rissanen. Hän oli aika vilkas, eloisa ja iloisen tuntuinen tyttö.
Leenasta olen täysin eri mieltä kanssasi ja varsinkin "komennosta". Meidän luokalla yksikään tyttö ei saanut käytöksen alennusta, mutta joku poika saattoi saada. Vanhempien tausta ei Leenan "komentoon" vaikuttanut mitenkään. Mistäkö tiedän...no isäni oli Ahlströmillä myynti-inssinä. Kerrassaan hieno ja tunnollinen opettaja. Minä olin oppilaana pohjasakkaa. Vuosikymmeniä myöhemmin minulla on ollut tilaisuus keskustella Leenan kanssa kouluvuosista. Muisti minut hyvin...
Elli Soininen asui meitä vastapäätä Taulumäellä ja matikkaa hän opetti myös minulle. Pirkko Jalkanen opetti musiikkia ja vaati minua kuoroon, kun mukamas olin lahjakas. No äänenmurros pelasti minut. Anne Huovista en muista, mutta Erkki Karjalaisen muistan hyvin, opetti mulle ruotsia. Reino Huhtalaa tapasin koulun lisäksi Keskus-Hotellin kellarissa, missä oli ampumarata. Isäni kanssa kävimme siellä joitakin kertoja. Kokkoset opettivat kieliä minulle aika huonolla menestyksellä. Johtui minusta, ei heistä. Englantia opetti myös porkkanaksi kutsuttu naisope, mutta oikeaa nimeä en muista.- Jaanan sisko Irene
Jaana on omaa sukuaan Rissanen ja sai aivan varmasti käytöksen alennuksen. Porkkana opetti keskikoulun puolella minullekin englantia. Opin oikein hyvin hänen ohjauksessaan.
Jaana on asunut myöhemmin 15 v Yhdysvalloissa ja osaa edelleen englantia luullakseni paremmin kuin yksikään Warkauden Yhteislyseon opettajista.
Ahlströmin insinöörien takia isäni sanoi, että pistäpä poika markat jonoon, osti sorvin ja perusti oman sorvaamon. Siihen loppui Ahlströmin insinöörien valta.
Terveisin Irene - - R5 -
Jaanan sisko Irene kirjoitti:
Jaana on omaa sukuaan Rissanen ja sai aivan varmasti käytöksen alennuksen. Porkkana opetti keskikoulun puolella minullekin englantia. Opin oikein hyvin hänen ohjauksessaan.
Jaana on asunut myöhemmin 15 v Yhdysvalloissa ja osaa edelleen englantia luullakseni paremmin kuin yksikään Warkauden Yhteislyseon opettajista.
Ahlströmin insinöörien takia isäni sanoi, että pistäpä poika markat jonoon, osti sorvin ja perusti oman sorvaamon. Siihen loppui Ahlströmin insinöörien valta.
Terveisin IreneOk, sinä Jaanan siskona muistat varmasti sen käytöshomman paremmin. Minulle jäi Jaanasta perin positiivinen mielikuva; en muista häntä mitenkään häirikkönä. Muistan vielä hänet ulkonäöltä; minulla on jopa jemmassa luokkakuva, jossa on myös Jaanan kuva. Jaanalla oli kaveri, Mailis ?, ja hän oli samaan aikaan synnytyslaitoksella kuin vaimoni, siis hiukan yli 34v sitten.
Joo, ulkomailla oppii kielen hyvin. Mulla ei siitä ole kokemusta, mutta kun asuimme toistakymmentä vuotta ruotsinkielisellä Pohojammaalla, niin jotain tarttui minunkin tyhmään päähäni ;)
Mä itse en selvinnyt yo:ksi asti; lähdin koulusta muistaakseni seiskaluokalta. Koulukaverini selvisi ja heillä oli luokkakokous 25v sen jälkeen, kun lakin saivat. Hän kertoi jälkeenpäin minulle kuulumisia. Joitakin sen aikaisia opettajia oli heidän tapaamisessaan käynyt, mm. matikan ja fyssan ope Jorma K, joka on nyt jo poistunut keskuudestamme. Tuskan muistanet, sama kohtalo hänelläkin. Lolasta kerroit pitäneesi. Olikohan hänen sukunimensä Harjunheimo ? Jos oli, niin hänen hautakumpunsa on kivenheiton päässä minun vanhempieni hautapaikasta. Joskus kävelimme ristiin rastiin Luttilan hautuumalla ja taisin bongata muitakin opettajien nimiä siellä, esim. Aira Poura.
Jos vaihdat sähköposteja Jaanan kanssa, niin kerro terveiset eräältä luokkatoverilta vuosikymmenten takaa. Nimeäni on turha kertoa, koska minä olin näkymätön luokassa, eikä minua kukaan muista. Kaverini Antsun ja Lallin Jaana saattas muistaa.
tv. JM - Jaanan sisko Irene
- R5 - kirjoitti:
Ok, sinä Jaanan siskona muistat varmasti sen käytöshomman paremmin. Minulle jäi Jaanasta perin positiivinen mielikuva; en muista häntä mitenkään häirikkönä. Muistan vielä hänet ulkonäöltä; minulla on jopa jemmassa luokkakuva, jossa on myös Jaanan kuva. Jaanalla oli kaveri, Mailis ?, ja hän oli samaan aikaan synnytyslaitoksella kuin vaimoni, siis hiukan yli 34v sitten.
Joo, ulkomailla oppii kielen hyvin. Mulla ei siitä ole kokemusta, mutta kun asuimme toistakymmentä vuotta ruotsinkielisellä Pohojammaalla, niin jotain tarttui minunkin tyhmään päähäni ;)
Mä itse en selvinnyt yo:ksi asti; lähdin koulusta muistaakseni seiskaluokalta. Koulukaverini selvisi ja heillä oli luokkakokous 25v sen jälkeen, kun lakin saivat. Hän kertoi jälkeenpäin minulle kuulumisia. Joitakin sen aikaisia opettajia oli heidän tapaamisessaan käynyt, mm. matikan ja fyssan ope Jorma K, joka on nyt jo poistunut keskuudestamme. Tuskan muistanet, sama kohtalo hänelläkin. Lolasta kerroit pitäneesi. Olikohan hänen sukunimensä Harjunheimo ? Jos oli, niin hänen hautakumpunsa on kivenheiton päässä minun vanhempieni hautapaikasta. Joskus kävelimme ristiin rastiin Luttilan hautuumalla ja taisin bongata muitakin opettajien nimiä siellä, esim. Aira Poura.
Jos vaihdat sähköposteja Jaanan kanssa, niin kerro terveiset eräältä luokkatoverilta vuosikymmenten takaa. Nimeäni on turha kertoa, koska minä olin näkymätön luokassa, eikä minua kukaan muista. Kaverini Antsun ja Lallin Jaana saattas muistaa.
tv. JMHyvä JM
Olet varmasti pärjännyt mainiosti ilman ylioppilastutkintoakin! Se ei ole ainoa tie menestykseen ja hyvään elämään.
Minä kerron Jaanalle terveiset, kiitoksia! Mailiksen minä muistan hyvin, hänellä oli tummat kauniit hiukset ja viehättävä hymy.
Jaana ei osaa käyttää tietokonetta, mutta pidän hänestä huolta soittamalla hänelle viikottain. Kävin keskiviikkona hänen luonaan tervehdyskäynnillä.
Jaana sairastui palattuaan Suomeen. Hänen poikansa, joka on nyt 38 v ja tyttärensä, joka on 33 v, jäivät Yhdysvaltoihin. Pojalla on kaksi lasta ja tyttärellä kaksoispojat. Jaana masentui Suomessa, mutta hänellä on nyt lääkitys sairauteensa. Olisi pitänyt olla jo kouluaikana ja ennen kuin lähti Yhdysvaltoihin.
Minä asun Helsingissä, ja Jaana ja isäni asuvat Kuopiossa. Äiti kuoli v. 1995.
Aira Poura sanoi, ettei pidä kiirehtiä liikaa. Hänen poikansa oli kiirehtinyt lentokoneeseen ja ajanut matkalla kolarin ja kuollut. Jantuskasta minulla on ihme kyllä vain hyviä muistoja. Hän piti minusta ja minä hänestä, vaikka olimme aivan eri planeetoilta.
Lola oli juuri Lola Harjunheimo. Hän oli hyvä asiallinen ja ystävällinen opettaja, joka kannusti, ei painostanut.
Jorma K:ta en muista lainkaan. Matti Varis taisi olla minun matematiikan opettajani Elli Soinisen jälkeen.
En ollut käynyt 40:een vuoteen Varkaudessa. Viime torstaina käväisin siellä neljä tuntia olemassa. Luttilan hautausmaalla en valitettavasti ole koskaan käynyt. Kuopiossa istutin valkoisen ruusun äidin haudalle.
Varkauteen on tullut uusia läpikulkuteitä. Päiviönsaaressa vanha kotimme on museona. Uimahalli on vieressä, hyvin positiivinen asia. Samoin lukuisat lenkkeilypolut Päiviönsaaresta eteenpäin. Ei minulla ole ikävä Varkauteen. Siellä ei ole enää yhtään tuttua eikä yhtään ainoata sukulaista. Asunnot siellä ovat tosi edullisia. Meidän asuntomme hinnalla saisi monta...
Yksi vanha luokkatoverini taitaa olla Warkauden lehden toimituksessa: Mai Koivula. Mutta hän ei halua pitää yhteyttä. Hän on niin paljon ylempänä minua.
Terveisin Irene - - R5 -
Hyvä JM
Olet varmasti pärjännyt mainiosti ilman ylioppilastutkintoakin! Se ei ole ainoa tie menestykseen ja hyvään elämään.
Minä kerron Jaanalle terveiset, kiitoksia! Mailiksen minä muistan hyvin, hänellä oli tummat kauniit hiukset ja viehättävä hymy.
Jaana ei osaa käyttää tietokonetta, mutta pidän hänestä huolta soittamalla hänelle viikottain. Kävin keskiviikkona hänen luonaan tervehdyskäynnillä.
Jaana sairastui palattuaan Suomeen. Hänen poikansa, joka on nyt 38 v ja tyttärensä, joka on 33 v, jäivät Yhdysvaltoihin. Pojalla on kaksi lasta ja tyttärellä kaksoispojat. Jaana masentui Suomessa, mutta hänellä on nyt lääkitys sairauteensa. Olisi pitänyt olla jo kouluaikana ja ennen kuin lähti Yhdysvaltoihin.
Minä asun Helsingissä, ja Jaana ja isäni asuvat Kuopiossa. Äiti kuoli v. 1995.
Aira Poura sanoi, ettei pidä kiirehtiä liikaa. Hänen poikansa oli kiirehtinyt lentokoneeseen ja ajanut matkalla kolarin ja kuollut. Jantuskasta minulla on ihme kyllä vain hyviä muistoja. Hän piti minusta ja minä hänestä, vaikka olimme aivan eri planeetoilta.
Lola oli juuri Lola Harjunheimo. Hän oli hyvä asiallinen ja ystävällinen opettaja, joka kannusti, ei painostanut.
Jorma K:ta en muista lainkaan. Matti Varis taisi olla minun matematiikan opettajani Elli Soinisen jälkeen.
En ollut käynyt 40:een vuoteen Varkaudessa. Viime torstaina käväisin siellä neljä tuntia olemassa. Luttilan hautausmaalla en valitettavasti ole koskaan käynyt. Kuopiossa istutin valkoisen ruusun äidin haudalle.
Varkauteen on tullut uusia läpikulkuteitä. Päiviönsaaressa vanha kotimme on museona. Uimahalli on vieressä, hyvin positiivinen asia. Samoin lukuisat lenkkeilypolut Päiviönsaaresta eteenpäin. Ei minulla ole ikävä Varkauteen. Siellä ei ole enää yhtään tuttua eikä yhtään ainoata sukulaista. Asunnot siellä ovat tosi edullisia. Meidän asuntomme hinnalla saisi monta...
Yksi vanha luokkatoverini taitaa olla Warkauden lehden toimituksessa: Mai Koivula. Mutta hän ei halua pitää yhteyttä. Hän on niin paljon ylempänä minua.
Terveisin IreneYo-tutkinnon puute ei ole minua krassannut mitenkään, ehkä on ollut jopa eduksi. Palasin vielä koulun penkille yli 10 vuodeksi lyskasta lähdön jälkeen. Tällä palstalla joskus naputtelin noista vaiheista jonkun kanssa. Kirjoitukset vaan tahtovat täällä mennä sellaisiksi, että en enää juuri sellaista keskustelua löydä, johon menisin mukaan. 1970-luvun "muistelmiin" usein tartun, jos sellaisia joku täällä kirjoittelee.
Viime vuosina kiinostus vanhoja koulukavereita kohtaan on lisääntynyt ja eri tavoin olen penkonut tietoja heistä. Yhden koulukaverini bongasin Ruotsista ja vaihdoimme hänen kanssaan useita sähköposteja. Kaikilla ei samaa kiinostusta ole, niin en ole kuin muutamaa lähestynyt. Eräs oli myöskin jenkeissä jonkin aikaa, mutta palasi takaisin Varkauteen. Hänellä oli jokin aika sitten oma viestintäalan toimisto Varkaudessa. Kaveriporukassa en ainakaan muista, että olisi puhuttu punaisista ja valkoisista. Kaikki kuljettiin yhdessä. Ne jutut taisivat enemmän koskettaa vanhempiamme.
Työvuosia ei enää ole kovin runsaasti jäljellä ja välillä tuntuu, että niitä voisi olla vähemmänkin. Iän myötä Asioiden tärkeysjärjestys on kokenut melkoisen muutoksen. Meistä tuli isovanhempia pari vuotta sitten. Kun saisi terveenä seurata vielä vuosien ajan lapsenlapsen varttumista. Muulla ei nyt kovin suurta väliä ole.
Hyvää jatkoa Sinulle ja Jaanalle,
tv. JM - Jaanan sisko Irene
- R5 - kirjoitti:
Yo-tutkinnon puute ei ole minua krassannut mitenkään, ehkä on ollut jopa eduksi. Palasin vielä koulun penkille yli 10 vuodeksi lyskasta lähdön jälkeen. Tällä palstalla joskus naputtelin noista vaiheista jonkun kanssa. Kirjoitukset vaan tahtovat täällä mennä sellaisiksi, että en enää juuri sellaista keskustelua löydä, johon menisin mukaan. 1970-luvun "muistelmiin" usein tartun, jos sellaisia joku täällä kirjoittelee.
Viime vuosina kiinostus vanhoja koulukavereita kohtaan on lisääntynyt ja eri tavoin olen penkonut tietoja heistä. Yhden koulukaverini bongasin Ruotsista ja vaihdoimme hänen kanssaan useita sähköposteja. Kaikilla ei samaa kiinostusta ole, niin en ole kuin muutamaa lähestynyt. Eräs oli myöskin jenkeissä jonkin aikaa, mutta palasi takaisin Varkauteen. Hänellä oli jokin aika sitten oma viestintäalan toimisto Varkaudessa. Kaveriporukassa en ainakaan muista, että olisi puhuttu punaisista ja valkoisista. Kaikki kuljettiin yhdessä. Ne jutut taisivat enemmän koskettaa vanhempiamme.
Työvuosia ei enää ole kovin runsaasti jäljellä ja välillä tuntuu, että niitä voisi olla vähemmänkin. Iän myötä Asioiden tärkeysjärjestys on kokenut melkoisen muutoksen. Meistä tuli isovanhempia pari vuotta sitten. Kun saisi terveenä seurata vielä vuosien ajan lapsenlapsen varttumista. Muulla ei nyt kovin suurta väliä ole.
Hyvää jatkoa Sinulle ja Jaanalle,
tv. JMHei vielä
Oikein paljon onnea sinulle ja vaimollesi isovanhemmuudesta! Minä en ole vielä lapsenlasta saanut. Miehelläni on kaksi. Toivon kovasti, että saisin.
Eläkevuosiin on minulla vielä 2,5 v. Takana on 41 v työtä. Kerran olen ollut 8 kk äitiyslomalla.
Olen ollut itse työkomennuksella 1 v 8 kk Tukholmassa, 4,5 v Göteborgissa ja 1 v 3 kk Teheranissa, mistä palasin kotimaahan syksyllä 2007. Enää en lähde kotimaasta mihinkään. Ulkomailla työskentely on rankkaa varsinkin sellaisessa maassa, missä enemmistö ihmisistä ei puhu englantia. Ei tahdo saada arkisia ostoksiaankaan tehdyksi eikä taksille pysty selittämään, mihin on menossa.
Suomi on hyvä maa, vaikka korjattavaa täälläkin löytyy. Olen saanut hoitaa Jaanan asioita ja olla yhteydessä Lääninhallitusta myöten kaikkiin instansseihin. Itse hän ei pysty asioitaan hoitamaan.
Niskassa on kulumia ja verenpainetauti on ollut 35 v. Muutoin olen terve ja käyn pyörällä töissä. Teen 65 % töitä ja olen 35 % osa-aikaeläkkeellä.
Hyvää jatkoa sinulle, kuka sitten lienetkin. Sinun viestisi ovat olleet mukavia luettavia.
- P. enako
Kun sinulla ei ole täällä hyviä muistoja, vaan sortavia opettajia, ikäviä porvarikavereita ja nilkkejä insinöörejä, niin miksi oikeastaan tänne kirjoitat!
Odotatko, että joku pyytäisi anteeksi, vai kehutko vaan asuntosi hintaa?
Se tuo pahin punaisuus ei ole enää tämän päivän Varkautta.
Varkaus on hyvä paikka ollut ja on edelleen. Kouluissa on aina ollut
hyvät opettajat.
Avautuminen ihmetyttää, mutta ei lopulta häiritse kuin ehkä itseäsi;)-?
T. Male samalta luokalta!- Jaanan sisko Irene
Suomessa on sananvapaus meilläkin punaisilla. Ikävät muistot on ne, jotka vaivaavat. Hyviäkin muistoja toki kirjoitin. Mutta Varkauteen en enää koskaan elämässäni tule. Hajuhaitat ovat melkoiset. Ja ne ikävät muistot pukkaavat päälle. Minun kanssani et varmaan ole ollut samalla luokalla. Et uskalla edes nimeäsi kertoa! Se kertoo sinusta aika paljon.
Jatkan tästä aiheesta blogissa ja kirjoitan vaikka romaanin. Monta kokemusta on vielä muistissa.
Hyvästi!
Irene - Jaanan sisko Irene
Kun Mai Koivula yritti sada minua Kokoomuksen nuoriin, äitini sanoi, että tuosta ovesta et sisälle enää kävele, jos sinne menet. Meillä täällä Helsingissä toimii hyvin vasemmistoliitto. Nyt vasta ymmärrän, mitkä kaikkea oli taustalla siellä koulussa ja opettajien toiminnassa.
Olisi ollut heidän velvollisuutena toimittaa sisareni hoitoon, eikä antaa sairaalle ihmiselle käytöksenalennusta. Sairaita ei rangaista. Heitä hoidetaan. Mutta mitäs nyt yhden sorvaajan tyttärestä. Sehän on melkein sama kuin kotielän... - vuonna 48
Kun Mai Koivula yritti sada minua Kokoomuksen nuoriin, äitini sanoi, että tuosta ovesta et sisälle enää kävele, jos sinne menet. Meillä täällä Helsingissä toimii hyvin vasemmistoliitto. Nyt vasta ymmärrän, mitkä kaikkea oli taustalla siellä koulussa ja opettajien toiminnassa.
Olisi ollut heidän velvollisuutena toimittaa sisareni hoitoon, eikä antaa sairaalle ihmiselle käytöksenalennusta. Sairaita ei rangaista. Heitä hoidetaan. Mutta mitäs nyt yhden sorvaajan tyttärestä. Sehän on melkein sama kuin kotielän...Tuotatuota..Varkaudessa olen syntynyt ja muutaman vuoden elänytkin, mutta lapsuudesta en muista(tai toivo muistavani) noin jyrkkiä luokkaeroja.
Ehkä minulla oli sivistyneet vanhemmat, tai sitten vaan keskityttiin jokapäiväisen toimeentulon hankintaan.
- 28
vitu kokoomusrunkkarit t. entine päikkäriläine XD
- "Spude"
Tuttuja opettajia viestiketjussa paljon. Henkilökohtaisesti kyllä isoimman arvon annan Tapio Tuomaiselle, jonka uniikki ja laaja-alainen kuvaamataidon opettaminen oli vertaansa vailla. Kiitos Tapsalle, jos sattuu palstaa silmäilemään!
- - R5 -
Ennen Tapsaa ko. hommaa hoiti Sointu Tainus-Ilvas. En ole varma sukunimestä. Taiteilija, jolla oli ruskeankeltainen etu- ja keskisormi...
- Jaanan sisko Irene
- R5 - kirjoitti:
Ennen Tapsaa ko. hommaa hoiti Sointu Tainus-Ilvas. En ole varma sukunimestä. Taiteilija, jolla oli ruskeankeltainen etu- ja keskisormi...
Hän oli luokanvalvojani ekalla luokalla. Varsin persoonallinen ihminen. Hän vei luokan retkelle sille työläislapsilta kielletylle alueelle uimarannalle Kämärin alajuoksulle, jolla vain insinöörien lapset saivat käydä uimassa. Minulla on sieltä valokuva koko luokasta.
- - R5 -
Hän oli luokanvalvojani ekalla luokalla. Varsin persoonallinen ihminen. Hän vei luokan retkelle sille työläislapsilta kielletylle alueelle uimarannalle Kämärin alajuoksulle, jolla vain insinöörien lapset saivat käydä uimassa. Minulla on sieltä valokuva koko luokasta.
Heinäkuun alussa on tarkoitus ajella kesälomalle Varkauden seudulle. Tiedä vaikka lyskan pihalla poikettaisiin. Muistaakseni olen kerran lyskasta lähdön jälkeen käynyt koulun sisällä. Saattoi olla jotkut myyjäiset tai kirpputoritapahtuma. Tavallaan kiertolaisina koulussa oltiin, kun omaa luokkaa ei ollut ja romppeet jemmattiin lokeroihin. Eka luokalla mulla oli lokero nr. 22, siinä Vellosen toimiston kupeella. Kukaan ei tainnut mainita "kemistiopea" Leo Jussilaa. Mulle jäi sellainen mielikuva, että tietynlainen kemia oli hallussa.
Netistä löytyy kuva oppilaista, jonka luokalla olin 1-2 vuotta. Minä en ole kuvassa. Kuva löytyy tuolta plaraamalla :
http://www.helsinki.fi/~romanov/lukiopojat/
PT:n kanssa olimme samalla luokalla jo kansakoulussa tehtaan kansakoulussa. Kansakoulun openi 1-2 luokalta on vielä elossa ja viimeksi tapasin hänet v. 2007. 3-4 luokkien openi Toini Holmström on jo vuosikymmeniä sitten siirtynyt täältä pois.
Jep, ikä alkaa jo tuntumaan jäsenissä, ei pelkästään siinä, että aika usein tulee muisteltua lapsuutta ja nuoruusvuosia.
Hyvää kesää palstalaisille, - zinnia14
Välitän Tapsalle viestisi! Varmasti ilahtuu. Hän itse on periaatteen miehiä,eikä koske tietolaitteisiin :) Kanslisti sai kirjoittaa hänen kaikki numeroarvostelunsa koneelle ;)
Viimeksi kuulin hänestä, että esitelmöi samalla innolla elokuvia , ennen esitysten alkua.
Tietääkseni, hän voi erinomaisesti! Vuosi sitttn nähdessämme Tapsa näytti oikein hyvältä
t. Marjaana, nyk.senioriope
- Toyota Jari
Mitenkähän Lasse Saarivaara ja Hannu Aartolahti Kuoppakankaalta? Kumpikin hyviä opettajia joita muistelen lämmöllä. Ossi Hätönen ja Nelly Himanka taitavat olla jo poistuneet joukostamme.
- Ensiksi mainittu..
..on myös siirtynyt jo aikaa sitten ajasta ikuisuuteen.
- Toyota Jari
Kaikki kunnia Läsän muistolle. Hyvä opettaja. Aartolahden Hannu taitaa edelleen elää ja vaikuttaa ainakin Varkauden tähtitieteellisessä yhdistyksessä jos oikein muistan.
- Toyota Jari
Mitähän Anneli Jetsulle ja Auli von Konowille kuuluu? Tai Lea Sarenille? Tai legendaariselle Lauri Kalliolle? No, Lauri on varmaan siirtynyt ajasta ikuisuuteen jo kauan sitten mutta mitenkähän nämä muut? Kaikki olivat hyviä opettajia.
- kuolleita opettajia.
Lauri Kallio muutti 80-luvulla eläkkeelle jäätyään Mikkeliin veljensä luo. Laurihan asui siihen asti aivan koulun naapurissa kerrostalossa iäkkään äitinsä kanssa ja kävi viinakaupassa taksilla päivittäin. Lauri oli mukava mies. On jo rajan takana.
Lasse Saarivaarakin on kuollut jo vuosia sitten, samoin psykologian opettaja Esko Horsmanheimo. Ossi Hätönenkin on poismennyt, samoin liikunnanopettaja Kari Hoffren (menehtyi suht nuorena ja oli ns. surullinen loppuelämä). Viimeksi kuoli viikko sitten uskonnonopettaja Kalevi "Käppyrä" Keinonen, kuuluisan Kekkosen ajan puolustusvoimain komentaja Yrjö Keinosen veli. - entä Skyttä?
kuolleita opettajia. kirjoitti:
Lauri Kallio muutti 80-luvulla eläkkeelle jäätyään Mikkeliin veljensä luo. Laurihan asui siihen asti aivan koulun naapurissa kerrostalossa iäkkään äitinsä kanssa ja kävi viinakaupassa taksilla päivittäin. Lauri oli mukava mies. On jo rajan takana.
Lasse Saarivaarakin on kuollut jo vuosia sitten, samoin psykologian opettaja Esko Horsmanheimo. Ossi Hätönenkin on poismennyt, samoin liikunnanopettaja Kari Hoffren (menehtyi suht nuorena ja oli ns. surullinen loppuelämä). Viimeksi kuoli viikko sitten uskonnonopettaja Kalevi "Käppyrä" Keinonen, kuuluisan Kekkosen ajan puolustusvoimain komentaja Yrjö Keinosen veli.Kuoppiksen lukion matikanope Arto Natunen on yllätyksekseni kuollut jo v. 1998. En tiedä mihin, mutta nelikymppisenä menehtyi. Oli vissiin viimeksi Joroisissa rehtorina?
Miten lien Kuoppiksen yläasteen mukava matikanope Raimo Skyttä, liekö jo eläkkeellä? - Leksu...
Kuoppakankaan yläasteen maantiedon ja biologian ope Raimo Nieminen kuoli jo 1980-luvun lopulla hukuttuaan isolla järvellä tapahtuneessa moottoriveneonnettomuudessa. Oli mukava persoona.
- Oiva Nalli
Leksu... kirjoitti:
Kuoppakankaan yläasteen maantiedon ja biologian ope Raimo Nieminen kuoli jo 1980-luvun lopulla hukuttuaan isolla järvellä tapahtuneessa moottoriveneonnettomuudessa. Oli mukava persoona.
Läpyskä kirjoitti miten eräs rehtori oli pettynyt
Varkauteen ja muutti pois. Samoin on tehnyt
lukemattomat muutkin eläkkeelle jääneet opettajat. - Varkaus hyvä
Oiva Nalli kirjoitti:
Läpyskä kirjoitti miten eräs rehtori oli pettynyt
Varkauteen ja muutti pois. Samoin on tehnyt
lukemattomat muutkin eläkkeelle jääneet opettajat.no mikäs tässä Varkaudessa on vikana? Mainio rauhallinen ihmisen kokoinen paikka, poissa kaikki kiire ja stressi. Luonto lähellä ja ei ruuhkia. En valittaisi.
- Anonyymi
Lauri Kallio oli KYK:n ehdottamasti paras opetta. Älykäs humanisti.
- Anonyymi
entä Skyttä? kirjoitti:
Kuoppiksen lukion matikanope Arto Natunen on yllätyksekseni kuollut jo v. 1998. En tiedä mihin, mutta nelikymppisenä menehtyi. Oli vissiin viimeksi Joroisissa rehtorina?
Miten lien Kuoppiksen yläasteen mukava matikanope Raimo Skyttä, liekö jo eläkkeellä?Skytän Raimo elelee Varkaudessa ja on joutunut valitettavasti leskeksi. Mukava ope.
- Anonyymi
entä Skyttä? kirjoitti:
Kuoppiksen lukion matikanope Arto Natunen on yllätyksekseni kuollut jo v. 1998. En tiedä mihin, mutta nelikymppisenä menehtyi. Oli vissiin viimeksi Joroisissa rehtorina?
Miten lien Kuoppiksen yläasteen mukava matikanope Raimo Skyttä, liekö jo eläkkeellä?Tuo opettaja Arto Natusen kohtalo askarruttaa. Oli nuorehko kuollessaan 23 vuotta sitten. Liekö vakava sairaus, onnettomuus vai mikä? Ehti olla Joroisissa rehtorikin ja Kuoppakankaan lukiossa opetti matikkaa.
Anonyymi kirjoitti:
Tuo opettaja Arto Natusen kohtalo askarruttaa. Oli nuorehko kuollessaan 23 vuotta sitten. Liekö vakava sairaus, onnettomuus vai mikä? Ehti olla Joroisissa rehtorikin ja Kuoppakankaan lukiossa opetti matikkaa.
Arto oli isäni, kuoli syyskuussa 1998 aivoinfarktiin 42-vuotiaana. Ei ehtinyt olla rehtorina Joroisissa, mutta oli oman käsitykseni mukaan monessa asiassa rehtorin "oikeana kätenä" ainakin yläasteen puolella. Opetti Joroisten yläasteella ja lukiossa matematiikkaa, fysiikkaa, kemiaa, ATK:ta ja tähtitiedettä. Pääsinpä lapsena toisinaan aamuisin itsekin vierailemaan isäni pitämillä oppitunneilla "apuopettajana", ennen oman koulupäiväni alkamista. :D
- Anonyymi
Hepi_ kirjoitti:
Arto oli isäni, kuoli syyskuussa 1998 aivoinfarktiin 42-vuotiaana. Ei ehtinyt olla rehtorina Joroisissa, mutta oli oman käsitykseni mukaan monessa asiassa rehtorin "oikeana kätenä" ainakin yläasteen puolella. Opetti Joroisten yläasteella ja lukiossa matematiikkaa, fysiikkaa, kemiaa, ATK:ta ja tähtitiedettä. Pääsinpä lapsena toisinaan aamuisin itsekin vierailemaan isäni pitämillä oppitunneilla "apuopettajana", ennen oman koulupäiväni alkamista. :D
Nyt vasta huomasin kirjoituksesi! Otan osaa isäsi osalta. Arto oli matikan opena meillä Kuoppakankaan lukiossa 1982-1985 ja oli jämäkkä mutta mukava. Mersumies oli. Tuli vielä tapaamaan meitä valkolakin saaneita lakkiaispäivän iltana 1985 Hotelli Taipaleen ravintolaan kun siellä koko lukion vuosikurssi juhlittiin. Harmi että hienot mukavat ihmiset lähtevät liian nuorina.
- Toyota Jari
Ja onkohan Erkki Suur-Askola vielä kuvioissa mukana? Ja mitenkähän Sirkka-Liisa Mustjärvi? Olisi joskus mukavaa tavata ja jutella näiden vanhojen opettajien kanssa jos he vielä ovat joukossamme.
- No Erkki..
..kyllä on. Toinen nimi ei sano mitään.
- Muistot
Lauri Kallio oli hieno opettaja,rento.Joku keksi laulaa:Enkä mä laula Kallioille:)
- koulumuisto
Kävin koulua pienessä koulussa maaseudulla. Toivoin silloin et koulu palais,opettajat kuolis.
Molemmat toiveet on toteunu,tosin monta vuotta sen jälkeen kun lopetin koulun. - jääviä touhua
http://www.talouselama.fi/uutiset/opettajien taidoissa on paljon puutteita/a2216944
Varkauden suurin kuluerä on politiikassa pyörivät epäpätevät opettajat, jotka jakavat toimintaansa lisärahaa. - mulanmirkku
Ruotsinopettaja matala naisihminen n. yli 70-vuotias, aikanaan arvostettu miehensä tittelin vuoksi, ei niinkään opettejan taidoista, elää , eikä voi hyvin.
Tuijottaa kaukaisuuteen tai kenkiensä kärkiin kun tulee vastaan, eikä ole kykenevä tervehtimään,,,,jostain syystä.
Korkean viskaalin vaimona hän oli mahtava kuin mikä, niin ne ajat muuttuu.Vihasi joitakin oppilaitaan ja nyt nekin osat ovat muuttuneet.
Pitkän honkkelon matikanmiesopettajan näin viimeksi vuosia, vuosia sitten eräänä vappuiltayönä kun tuli ulos ravintolasta naisseurassa ja käänsinpikaisesti pääni pois, juuri kun nainen otti ja istui puistonpenkille, riisui housunsa ja laskea losotti alleen.
Elää kuulemma, kaikesta pissi (s) jutuista huolimatta.- - R5 -
Kukas tämä ruotsin ope olikaan, sukunimi ?
- totuuden torvi
Sitä sopiikin ihmetellä kun kaupungin valtuustossa on varmaan ainakin puolet VIRANHALTIJOITA, että kuinkahan päteviä ja laillisia niiden päätökset ovat.?
Kyllä tyhmätkin ihmiset ymmärtävät , jos haluavat JÄÄVÄTÄ itsensä,kun heidän työpaikkansa asioita käsitellään.. - mopoluokalta
Ruotsinope, joka antoi alaarvoisia numeroita tod. vaik pärjäs kokeis, nii se oli toi lea, jota Toyota Jari kysyi.
- Miksi puhua...
..pahaa vanhoista ihmisistä - tai kenestäkään. Katkeruus varsinkaan vuosien takaa ei auta mitään. Vie vain voimia. Ehkä silloin, kun olit koulussa vielä, olisit voinut asiaasi kysyä ja hoitaa: ensin opettajalta, sitten rehtorilta - ja voihan numeroista valittaa ylemmille tahoillekin. Kokeet hyväksyttyjä, tunneilla asiassa mukana, parhaansa yrittävä saa ainakin nyt sen viitosensa.
- pro mirkku
Onpa outo näkövinkkeli sinulla "miksi puhua"...!
Eikö muka saisi kertoa asioita niinkuin ne ovat olleet.?
Vihdoinkin , lapsi jota on aikanaan kaltoin kohdeltu , --silloin kun opettajat olivat niin mahtavia, ettei tavisvanhemmatkaan uskaltanaeet opettejia lähestyä-- saisi purkaa mielipahaansa täällä? Ja jos olisi silloin jotain negatiivistä sanonut opettajkunnalle niin silmätikiksi olisi joutunut ja numerot olisivat huonontuneet entisestään.
Olen juuri vastaista mieltä, on jo korkein aika päästä niistä julmista epäoikeudenmukaisuuksista ja vain siitä syystä, ettei katkeroituisi lisää.
"Miksi puhua pahaa....? on siinä aloitus kirjoituksellesi.
Mietippä kuka se paha alunperin on ollut "mulanmirkun" tapauksessa!
Löivät, tukistelivat, roikottivat korvista, hakkasivat sormille karttakepillä ja iskivät viivottimia säpäleiksi pelkäksi pelotukseksi lapsille.Ne tekivät sen pelkkää pahuuttaan ja valtaansa näyttäen!!
Ja jos joku on ollut esim. paha, niin en tottavie siitä mitään kaunista edes yrittäisi keksiä, en myöskään voi pitää suutani kiinni, kun tilaisuus tarjoutuu.
Nimierkillä "Koulunsa jättänyt opettajn pahuuden ja pilkan vuoksi."! - Katkeruus ei kanna
Hoh hoh miksikö ei saisi puhua pahaa pahasta ihmisestä, vanhasta tai nuoresta? Kehuakko pitäisi vaan sen vuoksi, että se on vanha tai siksi että se on Opettaja ?
Kyllä ihan jokainen kansankynttilä , niin hyvä kuin paha , käydään läpi joksisessa kodissa, lisänimillä tai jos ei sellaista ole se synnytetään sisäpiirissä.
Ihan kaikki tiedetään yksityiselämästä ja tavoista, sekä ihmeellisitä oikuista ja poikkeavista käytäytymisistä omia ja vieraita lapsia kohtaan!!
Aivan turha hurskastella neuvoilla, että miten korjata huonoja numeroita tms. antaneen pahojaan tehneen opettajan epäoikeudenmukaisuuksia.
Hän sen /ne on pahassa mielessään keksinyt, paha ihminen. - J2EE
Yksi opettaja, jota ei tässä keskustelussa ole vielä mainittu - on kiitetty ja kiistelty Pentti Kiiskinen. Hän ehti vaikuttaa WYL:ssä lyhyen ajan, koska hän sairastui vakavasti ja nukkui pois muistaakseni vuonna 1970 vain 35 vuotiaana.
PK oli aiemmalta taustaltaan sanomalehtimies ja WYL:ssa opetti historiaa ja äidinkieltä. Hän oli myös primus motor kun teinikunnan lehti Warkauden Totuus alkoi ilmestyä.
PK oli moderni opettaja jo 1960-luvun lopulla kun hän mm. peräänkuulutti lukioiden eriyttämistä silloisesta keskikoulusta aikuismaisemman opiskeluilmapiirin luomiseksi.
PK piti muistaakseni vuoden 1969 itsenäisyyspäivän juhlassa niin hyvän puheen, että vierähti vuosia kunnes joku toinen taas katsoi voivansa vastaavassa tilaisuudessa puhua; ylivoimainen verrokki oli niin lähellä.
PK:n huumori oli myös poikkeuksellista; se kasvatti lukiolaisia sopivasti yliopisto-/korkeakoulumaailmaan. - KommilanKasvatti
Opettajia tässä ketjussa muisteltiin vuosia sitten. Tuolta löytyy hiukan alas rullaamalla Lyskan opet 1971 - 1972 :
http://konepyoramies.blogspot.fi/2016/01/piipun-huipulta-vanhoja-kuvia.html
- R5- - yo89
Tulipa nostalgia olo lukiessa näitä tekstejä. Jorma K., Pena P., Irma P., Leena K., Anne H...lempparit jätän nyt mainitsematta - enimmäkseen kivat lukiomuistot opettajista. olin 86 vsk vuonna 1989, omat tätini valmistuivat samasta lukiosta n. 40-50 vuotta aiemmin. Nyt lukiosta on vain muistot - hassua kyllä eniten mieleeni jäi just saatu lakki päässä kävely sankarihaudalle.
- KommilanKasvatti
Jorma K on jo turpeen alla. Hänen mökkinsä oli alle 2 km:n päässä mökistämme. Penaa en muista, Irman muistan, mutta en tiedä hänen tilannettaan. Leena K:n tunnen. Hän on vieraillut mökillamme muutamia kertoja, viimeksi viime syksynä. Torilla muutama vuosi sitten praatattiin jonkun aikaa. Minä en valkolakkivaiheeseen asti päässyt lyskassa, valkoisen tupsulakin myöhemmin sain. Vanhempani sen mulle ostivat, minä kun sellaisista juuri piittaa. Oli varmaan heille paljon tärkeämpi juttu kuin mulle ja sen hyvin ymmärrän. Leena K muistaa minut hyvin lyska-ajoilta...
- R5 -
- tauriinijari
voi että meijän aikaan kuoppiksella
kerronpa kohta- KommilanKasvatti
No kerro ny !
- levalainen6v
Vieläkös elää legendaarinen tuima ala-asteen opettaja Elvi Leva?
Vieläkin selkäpiitä karmii...- tarjottimetpaikoilleen
Minun aikaan opettajat olivat mukavia, mutta ruokalassa oli inhottava ämmä, mikä lämmitti niitä "ruokia",äksys niille keittiössä oleville jos joskus oli ja melkonen kana oli, muistelen näin jälkeenpäin.
- muttaohion
Tarkoitat varmaan Päiviönsaaren koulussa, meistäkin oli raivostuttavaa nähdä päivittäin.
- kuoppislainen
Mitä ainetta Kisapuistossa opetti Erkki Apponen? Nyt oli uutinen, että Apponen on kuollut 84-vuotiaana.
R.I.P.- muistelen
eikös apponen opettanu liikuntaa siis voikan ope? muistelen ja eikös se opettanu myös tarkkislaisia eli vajakkeja häiriköitä siellä kisa puistossa???????
- Anonyymi
muistelen kirjoitti:
eikös apponen opettanu liikuntaa siis voikan ope? muistelen ja eikös se opettanu myös tarkkislaisia eli vajakkeja häiriköitä siellä kisa puistossa???????
Mummos oli vajakki kun sinut teki
- Anonyymi
uppista
- Anonyymi
Suur kiitokset Pulliaisen Paulalle 90 lopussa ope ja sit oli huippu Voutilaisen Masa Köpessä meille, "urheilu-lukiolaisillle".
Lyseota ei kohta enää ole. Siitä pitää huolen Suomen Tehopurku. Jos saat linkin auki, sen takaa löytyy Varkauden nykyisen kaupunginjohtajan, Hannu Tsuparin muistoja entisistä opettajista.
https://www.savonsanomat.fi/warkaudenlehti/mielipide/kolumnit/Kolme-vuotta-lukiossa-menivät-nopeasti-ja-niistä-jäi-hyvä-mieli-Varkauden-Yhteislyseon-rakennusta-ei-kohta-enää-ole/1573711- Anonyymi
hiven kirjoitti:
Lyseota ei kohta enää ole. Siitä pitää huolen Suomen Tehopurku. Jos saat linkin auki, sen takaa löytyy Varkauden nykyisen kaupunginjohtajan, Hannu Tsuparin muistoja entisistä opettajista.
https://www.savonsanomat.fi/warkaudenlehti/mielipide/kolumnit/Kolme-vuotta-lukiossa-menivät-nopeasti-ja-niistä-jäi-hyvä-mieli-Varkauden-Yhteislyseon-rakennusta-ei-kohta-enää-ole/1573711Työntäntäkää suoleenne lyskat ja politiikka ne,suolesta.koko touhu
- Anonyymi
joko on purettu lyseo
- Anonyymi
Maan tasalla on vaan hyvät muistot säilyy!
- Anonyymi
Totta, hyviä opettajia olivat. Lipsanen oli minunkin luokanvalvojani, Raija J opetti maantiedettä , musiikkia ihana Pirkko Jalkanen.Kuvaamataitoa Tainus Ilvas Sointu.
- Anonyymi
Tullooko paskantajakallostaki ope ku o opiskelemassa?
- Anonyymi
Mua hävettää käyttäytymiseni yläkoulussa...uhmakas olin...olin oppivainen mut uhmakas...todistuksen ka oli 9,06...EI HUONO...ope huonautti mun uhmakkuudesta, siitä ryhdistäydyin ja tulos oli tuo...
- Anonyymi
Minä olin kiltti ja ka oli 6,7
- Anonyymi
Samaa mieltä kanssasi ,lyskassa oli hyvät opettajat!
- Anonyymi
Elääkö vielä saksankielen opettaja Rauha Havia? Opetti Kuoppakankaan lukiossa 80-luvulla.
- Anonyymi
Kuopiossa asustelee....
- Anonyymi
nahkaremmi
- Anonyymi
stereve
- Anonyymi
Entisen opettajani, Pirkko Jalkasen taival päättyi 7.5.2023.
https://www.hs.fi/muistot/art-2000009620384.html
- KommilanKasvatti & R5 - Anonyymi
entäpä kille jos antero ei ois kertonut
- Anonyymi
Elääkös vielä psykologian ope Esko Horsmanheimo?
- Anonyymi
Ei, on kuollut jo aikaa sitten.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?
Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.971503- 2091448
Ikävä on häntä
Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos59970Minkä kultakimpaleen
Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik31969Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet
Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K50747Helppo selvittää onko oma täällä
Laittaa yhden selvän kysymyksen ja jos kukaan ei osaa vastata, niin oikea ei ole täällä. Saa käyttää vapaasti hyödykse49735Kerroppas nyt
M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉53682The Summit Suomi: Maxie avaa hyytävästä tilanteesta kuvauksissa: "Veri roiskui ja tajusi, että..."
Oletko seurannut The Summit Suomea? Tykkäätkö vai et tai mitä mieltä ylipäätään olet sarjasta? Moni katsoja on kaikonnut4673En kai koskaan saa sinua
Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k40666Tykkäsit nainen
Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.34660