Mikähän lintu?

Pihapiirin tuijottaja

Mikä lintu kyseessä? Katselin ensin muutama päivä sitten 2 harakkaa puun latvassa, mutta totesin, että pyrstö oli liian lyhyt. Profiili ja tyyli tarkkailla haukkamainen.Linnut olivat liian kaukana ja asia jäi sikseen. Nyt oli yksi samanlainen taas puun latvassa, nokka kaareva, pyrstö ja koko kuin harakalla ja variksella. Lintu lensi kohti ja ylitseni ja vatsapuolella oli ennen pyrstöä selvä valkoinen poikkivana, muuten näytti mustalta.
Mustavarista se lähinnä muistutti, mutta se valkoinen poikkijuova? Pyrstö ei ollut harakan, ei myöskään lentotyyli, haukkakaan se ei mielestäni ollut. Kiitos!

11

3646

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hakkirakka

      Pähkinähakin olet nähnyt. Varmista katsomalla kuvia linnusta.

      • Pihapiirin...

        Pähkinähakikisi paljon suurempi, lintu oli mieluimmin suurempi kuin harakka tai varis, tai saman kokoinen. Olen tottunut molempia katselemaan smalta etäisyydeltä. Edelliset eivät silti useinkaan ole puun latvassa, vaan seuraavilla oksilla. Pyrstö oli variksen tyylinen, mutta harmaata ei linnussa ollut, vain se valkoinen juova. Kyseessä hämäläinen lähiön asukas tai vierailija.


      • kuukkeli?
        Pihapiirin... kirjoitti:

        Pähkinähakikisi paljon suurempi, lintu oli mieluimmin suurempi kuin harakka tai varis, tai saman kokoinen. Olen tottunut molempia katselemaan smalta etäisyydeltä. Edelliset eivät silti useinkaan ole puun latvassa, vaan seuraavilla oksilla. Pyrstö oli variksen tyylinen, mutta harmaata ei linnussa ollut, vain se valkoinen juova. Kyseessä hämäläinen lähiön asukas tai vierailija.

        Huono arvaus?


      • pähkinähakki vois
        Pihapiirin... kirjoitti:

        Pähkinähakikisi paljon suurempi, lintu oli mieluimmin suurempi kuin harakka tai varis, tai saman kokoinen. Olen tottunut molempia katselemaan smalta etäisyydeltä. Edelliset eivät silti useinkaan ole puun latvassa, vaan seuraavilla oksilla. Pyrstö oli variksen tyylinen, mutta harmaata ei linnussa ollut, vain se valkoinen juova. Kyseessä hämäläinen lähiön asukas tai vierailija.

        olla. Ne näyttää aika suurilta. Varsinkin kun ei valkoista ole, niin näyttävät harakkaa isommalta, ja höyhenet voi olla vähän pörröllään. Lentäessään myös melkoisen ison ja raskaan näköinen. Lentotapa ei kovin nopea. Kyllä hakki on hyvinkin harakan kokoinen lintu.


      • Kotibongari
        pähkinähakki vois kirjoitti:

        olla. Ne näyttää aika suurilta. Varsinkin kun ei valkoista ole, niin näyttävät harakkaa isommalta, ja höyhenet voi olla vähän pörröllään. Lentäessään myös melkoisen ison ja raskaan näköinen. Lentotapa ei kovin nopea. Kyllä hakki on hyvinkin harakan kokoinen lintu.

        En ole nähnyt pähkinähakkia kuin kuvissa, kirjojen mukaan se on harakkaa pienempi, mutta
        se valkoinen vana ennen pyrstöä näkyi lennossa kyllä ihan selvästi ja selvärajaisena ja näytti pukuun kuuluvalta. Jos kyseessä olisi sittenkin ollut se korpinsukuinen varis, jaloissa olisi voinut olla luntakin tai pyydystetty pikkulintu. Näin taas sunnuntaina naapuripihassa maassa nokkimassa korpin näköisen variksenkin. Linnulla oli todella melko suuri korppimainen pää ja variksen höyhenpuvukuun kuuluva harmaa osuus oli hyvin tumma, eli lennossa näyttäisi mustalta.
        Myös normaaleja kyseistä yksilöä vaaleampia variksia lentelee myös lähistöllä. En ole sitä "hakkia" koskaan onnistunut näkemään luonnossa läheltä.(en kaukaakaan) Bongareiden mukaan niitä täälläkin päin pitäisi olla.Saattahan olla että täällä on tummia variksia ja pähkinähakkeja. Eilen näin variksen seurassa myös mustarastaspariskunnan.


    • Kotibongari

      Näin todennäköisesti niistä toisen tänään ihan läheltä puussa rääkymässä tai vaakkumassa,äänikin oli jotakin siltä väliltä. Varislintu ihan selvästikin se oli,mutta ei varis, ei naakka, ei korppi, ei mustavaris. Ison kuusen latvassa se taas oli ja nokka oli lähinnä korpin ja pään malli, väritys naakan,koko variksen. Sain katsella sitä nyt miten kauan halusin . Näin toisessa lähiössä käydessäni ihan normaaleja variksia ja niiden variksien pään malli oli erilainen (sirompi) ja väritys huomattavasti vaaleampi.vaaleampi. Mikä lie risteytys tämä tai nämä? Sitä vatsan alustaa en nyt nähnyt, mutta ehkä se edellisella kerralla oli varastanut jotakin, jota kuljetti kynsissään.

      • pontikkaa

        Jos et saanut selvää, olet nauttinut liikaa.


      • Kotibongari
        pontikkaa kirjoitti:

        Jos et saanut selvää, olet nauttinut liikaa.

        Olen lähes absolutisti. Odotinkin jo vähän sinunlaisesi vastausta. Olen ikäni ollut luonnon tutkija ja eläinten. Olen myös perehtynyt biologiaan ja jossakin määrin genetiikkaan. Lintu ei ole ensimmäinen, joka vaikuttaa risteytykseltä. Mökilläni kävi 10 vuotta risteytyssotka, joka oli meidän tavallisten sotkien ja ruskosotkan risteytys. Minulla on linnusta 36 kuvan diasarja. Laji ei sopinut väreiltään yhteenkään tunnettuun lintuun ja sitä kävi asiantuntijoita katsomassa.
        Olen aikaisemmin kirjotellut harakoista, joissa on paljon enemmän valkoista kuin tavallisessa harakassa. Niitä lentelee täällä tavallisten harakoiden joukossa kaupunkimiljöössäni.Valkoisimmilla musta leukalappu loppuu jo kurkun alkuosaan ja selässkin on enemmän valkoista kuin esim kirjan harakoilla ja nettiin lähetyissä opetuskuvissa.
        Onko sana risteytys tai evoluutio sinulle tuttu?


    • Anonyymi

      Mikä lintu mahtoi tänään olla lintujen ruokintapaikallamme? Variksen kokoinen,kirjava rinta,vaalean oloisia täpliä siinä. Muuten rusehtava ja tummaa päässä. Nokka ohuempi kuin varauksella.

    • Anonyymi

      Mä näin eilen kaksi tuollaista lintua, joita aloituksessa kuvailtiin ja ihmettelin samaa. Miten voi olla! Siis tässä meidän pihapiirissä, luulin ensin, että harakka, mutta pyrstö oli pätkä. Harakallahan on pitkä komea pyrstö. Olin lapsena innokas lintuharrastaja mutta tällaista en ole koskaan ennen nähnyt. Onpa erikoista, että joku on nähnyt melkein samaan aikaan! Täytyy tutkia vielä, mikä se voisi olla. Luulin ensin, että harakka, joka on menettänyt pyrstönsä jossain tappelussa tai vahingossa. Mutta sitten siihen lensi toinen samanlainen.

    • Anonyymi

      Pähkinähakkeja olivat, selvisi samantien kun googlasin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      2819
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2021
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2016
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1825
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe