Lomailkaa tänä vuonna

Suomessa.

Jos kaikki raha, mitä lomilla kannetaan ulkomaille, jäisikin Suomeen, tulisi työpaikkoja ja tuloja. Valtion kannattaisi maksaa 500 Eur veronvähennyksenä jokaisesta Suomessa vietetystä lomasta.-Ai mitä tekisivät lentoyhtiöt: muuttaisivat ulkomaan reittejä kotimaan reiteiksi.
Pitäisi myydä Suomessa 500-600 Eur maksavia Suomen lomia, inkl. lennot ja yöpyminen. -No, turismin eteen pitäisi muutenkin tehdä paljon työtä:väriä elämään, isoja turistilomakeskuksia jne.

23

777

Vastaukset 23

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lomakeskukset -

eivät tahdo kilpailla ulkomaan lomien kanssa, jos omalle suomalaiselle hinnat olis kohtuullistettuja, verrattuna esm. viikon lomaan ulkomailla, vois monikin jäädä suomeen lomaileen. Suomalaiset ovat hinnoitelleet itsensä ulos, harmi.

• olisiko ehkä kukaties

että finnairiin tulos romahtaisi jos ei olisi lennätettäviä.

• Aloittaja

Asun ulkomailla, ja tulisin Suomeen lomalle mieheni kanssa, jos se ei olisi niin älyttömän kallista. Olisiko suomalaisten parempi jättää se rohmuaminen, niin saisitte pysyviä tuloja elikkä pitkällä tähtäimellä enemmän rahaa.

• Suosittelijamummi
        Aloittaja kirjoitti:

Asun ulkomailla, ja tulisin Suomeen lomalle mieheni kanssa, jos se ei olisi niin älyttömän kallista. Olisiko suomalaisten parempi jättää se rohmuaminen, niin saisitte pysyviä tuloja elikkä pitkällä tähtäimellä enemmän rahaa.

Asuimme juuri viikon hotellissa suomalaisessa,
        keskisuuressa kaupungissa.

Yopymishinnasta sai tingittya kolmanneksen ja kohtuuhintaiset lennot Suomeen loytyivat netista.

Kannattaa kysella ja tinkia, koska hinnat vaihtelivat paivittain.

Ravintolaillalliset tasokkaissa paikoissa olivat kalliita, mutta edullisia lounaspaikkoja
        loytyi paivisin.

Rautateilla saa elakelaisalennuksen ja
        autovuokraamoista myos.

• siitä viikosta.
        Suosittelijamummi kirjoitti:

Asuimme juuri viikon hotellissa suomalaisessa,
        keskisuuressa kaupungissa.

Yopymishinnasta sai tingittya kolmanneksen ja kohtuuhintaiset lennot Suomeen loytyivat netista.

Kannattaa kysella ja tinkia, koska hinnat vaihtelivat paivittain.

Ravintolaillalliset tasokkaissa paikoissa olivat kalliita, mutta edullisia lounaspaikkoja
        loytyi paivisin.

Rautateilla saa elakelaisalennuksen ja
        autovuokraamoista myos.

Minä olen laskenut ja laskenut:
        autolla ja lautalla Suomeen, tai Balttian kautta autolla, tai lentäen, jolloin on tosi vaikea saada mitään edullisia lippuja.
        Yöpyminen 2 1-h.huoneessa.
        Ruokailu päivisin OK, kuten sanoitkin.
        Illalla parempi katsoa tv:tä, jos mahdollista tai salakuljettaa hotelliin pikku-iltapalaa ja juotavaa.
        Tulos on se, että Suomen matka maksaa 2500-3500 Eur viikko, jolla tehdään 2 matkaa eri maihin etelässä.Niin sitä saa katsella kuvia Näsijärveltä, mutta yöpyä Välimerellä.

• jocus*

Mikään palvelu ei voi hinnoitella itseään ulos kuin kerran. Silti ainakin 50 vuotta muistan puhutun siitä, että suomalaiset lomakohteet ovat hinnoitelleet itsensä ulos.

Katselin kerran Kanarialla, kun siellä rakennettiin taloa. Hiekan päälle muurattiin Leca-harkon näköisistä tiilistä rakennus, ja ulko- ja sisäseinä olivat rappausta ja maalausta vaille kerralla valmiit. Ikkunat ja ovet ovat siellä yksinkertaiset, niin että torakat juoksevat saumoista sisälle. Meillä perustus tehdään metrien syvyyteen, ja seinävahvuus on nykyään jo kolmenkymmenen sentin luokkaa, eivätkä tarvittavat rakennusmateriaalit ja työtavat ole täällä halpoja.

Lisäksi hintoihin vaikuttavat lämmityskulut, verot, työvoimakustannukset, terveys- ja muista viranomaisista aiheutuvat lupa-, valvonta- ym. kulut sekä rakennusvaiheessa että yritystoiminnan aikana.

Jos kannattavuutta voisi parantaa hintoja alentamalla, se olisi varmaankin jo tehty. Vai olisivatko sittenkin kaikki matkaailuyrittäjät meitä muita tyhmempiä?

• matkailuyrittäjät ovat
        jocus* kirjoitti:

Mikään palvelu ei voi hinnoitella itseään ulos kuin kerran. Silti ainakin 50 vuotta muistan puhutun siitä, että suomalaiset lomakohteet ovat hinnoitelleet itsensä ulos.

Katselin kerran Kanarialla, kun siellä rakennettiin taloa. Hiekan päälle muurattiin Leca-harkon näköisistä tiilistä rakennus, ja ulko- ja sisäseinä olivat rappausta ja maalausta vaille kerralla valmiit. Ikkunat ja ovet ovat siellä yksinkertaiset, niin että torakat juoksevat saumoista sisälle. Meillä perustus tehdään metrien syvyyteen, ja seinävahvuus on nykyään jo kolmenkymmenen sentin luokkaa, eivätkä tarvittavat rakennusmateriaalit ja työtavat ole täällä halpoja.

Lisäksi hintoihin vaikuttavat lämmityskulut, verot, työvoimakustannukset, terveys- ja muista viranomaisista aiheutuvat lupa-, valvonta- ym. kulut sekä rakennusvaiheessa että yritystoiminnan aikana.

Jos kannattavuutta voisi parantaa hintoja alentamalla, se olisi varmaankin jo tehty. Vai olisivatko sittenkin kaikki matkaailuyrittäjät meitä muita tyhmempiä?

mielikuvituksettomia, itseensä tyytyväisiä osia siinä, jota turismiksi Suomessa mainitaan. Tehty ei ole juuri mitään. Ja kuitenkin turismissa piilisi paljon työpaikkoja, mutta edellämainittujen pitäisi silloin tehdä jotain. Tai minun puolesta: olkaa tekemättä, voihan nyt matkustaa vaikka Balttian maihin.

• suos.mummi
        siitä viikosta. kirjoitti:

Minä olen laskenut ja laskenut:
        autolla ja lautalla Suomeen, tai Balttian kautta autolla, tai lentäen, jolloin on tosi vaikea saada mitään edullisia lippuja.
        Yöpyminen 2 1-h.huoneessa.
        Ruokailu päivisin OK, kuten sanoitkin.
        Illalla parempi katsoa tv:tä, jos mahdollista tai salakuljettaa hotelliin pikku-iltapalaa ja juotavaa.
        Tulos on se, että Suomen matka maksaa 2500-3500 Eur viikko, jolla tehdään 2 matkaa eri maihin etelässä.Niin sitä saa katsella kuvia Näsijärveltä, mutta yöpyä Välimerellä.

En ole laskenut matkamme kokonaiskustannuksia,
        koska ajatukseni on, ettei kaikkea voi eikä saa laskea rahassa, ainakaan kun on kysymys synnyinmaasta.
        Emme salakuljettaneet iltapalaa, vaan nautiskelimme illoista
        hotellin uima-altaassa ja saunassa pitkien kävelyjen ja vierailujen jälkeen.

Noista lentolippujen hinnoista sen verran,
        että niissä on huomattavia alennuksia tiettyinä
        viikonpäivinä ja hinnat vaihtelevat paljon jopa saman päivän lennoissa.

Jos on aikaa ja kärsivällisyyttä viettää aikaa
        netissä hintojen vertailuun, niin alennuksia
        löytyy varmasti.

Euroopassa on monia halpalentoyhtiöitä, joiden hinnat ovat vedetty todella alas.
        Itselläni ei ole niistä kokemusta, mutta lyhyillä lennoilla ovat varmasti aivan käyttökelpoisia eläkeläisillekin, vaikka palvelusta ja jalkatilasta joutuukin tinkimään.
        Joku halpayhtiö lentää Tampereellekin eli
        Näsijärven tuntumaan.

Tarkoitus on kokeilla Interrailia Euroopassa.
        Tunnen eläkeläisiä, joilla on hyviä
        kokemuksia siitä.

Ajankohta matkustamiseen kannattaa valikoida huolella, sillä hiihtolomaviikoilla, koulujen
        päättymisviikoilla yms hinnat ovat korkeampia ja
        tungos vaivaa.

• beessisloggi

Täällä taisi jo ollakin hyvä kommentti asiasta.

Sellaisen asian haluaisin kuitenkin muistuttaa, että meillähän ei ole lähes orjiin verrattavaa työvoimaa käytettävissä täällä Suomessa. Tuskin suomalainen yrittäjä haluaisi käyttääkään.
        Työvoimakulut ovat melkoiset, meillä ei pimeänä maksella.
        Esim. Espanjassa on Afrikasta henkensä kaupalla tulleita, (monet hukkuvat matkalla) nälkää ja julmia sotia pakoonlähteneitä laittomia tai laillisia maahan muuttajia.
        Olen omin silmin nähnyt mm. tämän tapauksen: Todella aristokraattisen ja varakkaan näköinen saksalainen iäkkäämpi pariskunta valitti hienon hotellin aamiaistarjoilun aikana jostakin hovimestarille tai mikä hänen tittelinsä nyt olikaan. Keskustelun ja vilkkaan elekielen jälkeen tämä hovimestari meni ja potkaisi lähistöllä työskentelevää mustaa tarjoilijaa. Potkaisi.
        Saksalaispariskunta ponkaisi pystyyn, protestoi voimakkaasti, ilmoitti välittömästi haluavansa laskun ja poistuvansa hotellista. Sen he käsittääkseni myös tekivät.

Suomessa on upeita paikkoja, löytyy menoa ja meininkiä, rauhaa ja hiljaisuutta, upeita maisemia, hintatasoa monenlaista. Nämä kaikki ja paljon muuta löytyy helposti yhdeltä ja samalta paikkakunnalta ja niitä paikkakuntia on paljon.

Ja nuo meidän Ruotsin- ja Eestinlaivamme muuten ovat todella upeita (jos siitä tyylistä tykkää), vaikka verrattaisi mihin tahansa maailmalla.

• on olemassa Suomea
        Aloittaja kirjoitti:

kalliimpia ja halvempia maita. Niissä kaikissa on kalliimpia ja halvempia paikkoja.
        Tappiokseenko yrittäjien pitäisi majoittaa ja syöttää ja saunottaakin. Se saunottaminenkin on muuten isohko menoerä ja Suomessa liki pakollinen. Rohmuamisesta puhuisin enempi vaikka Mäkkäreiden kohdalla.

• jocus*
        matkailuyrittäjät ovat kirjoitti:

mielikuvituksettomia, itseensä tyytyväisiä osia siinä, jota turismiksi Suomessa mainitaan. Tehty ei ole juuri mitään. Ja kuitenkin turismissa piilisi paljon työpaikkoja, mutta edellämainittujen pitäisi silloin tehdä jotain. Tai minun puolesta: olkaa tekemättä, voihan nyt matkustaa vaikka Balttian maihin.

Mitä siellä Baltian maissa on sellaista, mitä Suomessa ei, ja mitä tänne meille voitaisiin vielä tehdä?

Matkailuyrittäjäksi on jokaisen helppo alkaa: ottaa vain pienen lainan, ja perustaa pienen yrityksen (tai suuren lainan ja suuren yrityksen) - jos ei satu ennestään olemaan alkupääomaa.

• Budapestiin. Makuuvaunussa
        suos.mummi kirjoitti:

En ole laskenut matkamme kokonaiskustannuksia,
        koska ajatukseni on, ettei kaikkea voi eikä saa laskea rahassa, ainakaan kun on kysymys synnyinmaasta.
        Emme salakuljettaneet iltapalaa, vaan nautiskelimme illoista
        hotellin uima-altaassa ja saunassa pitkien kävelyjen ja vierailujen jälkeen.

Noista lentolippujen hinnoista sen verran,
        että niissä on huomattavia alennuksia tiettyinä
        viikonpäivinä ja hinnat vaihtelevat paljon jopa saman päivän lennoissa.

Jos on aikaa ja kärsivällisyyttä viettää aikaa
        netissä hintojen vertailuun, niin alennuksia
        löytyy varmasti.

Euroopassa on monia halpalentoyhtiöitä, joiden hinnat ovat vedetty todella alas.
        Itselläni ei ole niistä kokemusta, mutta lyhyillä lennoilla ovat varmasti aivan käyttökelpoisia eläkeläisillekin, vaikka palvelusta ja jalkatilasta joutuukin tinkimään.
        Joku halpayhtiö lentää Tampereellekin eli
        Näsijärven tuntumaan.

Tarkoitus on kokeilla Interrailia Euroopassa.
        Tunnen eläkeläisiä, joilla on hyviä
        kokemuksia siitä.

Ajankohta matkustamiseen kannattaa valikoida huolella, sillä hiihtolomaviikoilla, koulujen
        päättymisviikoilla yms hinnat ovat korkeampia ja
        tungos vaivaa.

seisoi yhtäkkiä pikkuhiprakassa oleva kaunis mies, mutta minä olin niin pelästynyt, etten saanut pihaustakaan ääntä itsestäni ja mieheni nukkui autuaan onnellisena edelleen. Ovi oli lukittu, mutta ei näytä olevan virkaa niillä lukoilla. KIljaisin vasta, kun sain huidottua niin, että se mies lähti, oli tullut väärään kabiiniin.

• Nätäinen?

Hyvissä ajoin viime vuoden puolella on lennot maksettu ja "paketeistakin" varaukset.

Tosin toinen vuosipuolisko on vielä auki.

• 1943

elokuussa Lappiin. Silloin ei ole tungosta. Menemme omalla autolla ja yövymme ilman ennakkovarausta. Niin teimme viime kesänä ja hyvin sujui. Perheen kanssa lomailimme aina Suomessa.

• O - Orvokki

Norjaan, jos kurssi säilyy edullisena.
      Suomessa lomailu on edelleen ylihinnoittelun vuoksi kallista. Toivottavasti vähitellen Suomen Lapissakin tyytyisivät kohtuulliseen hinnoitteluun.
      - Totean äkäillen, mutta totta puhuen Suomi on kaunis ja näkemisen arvoinen. Ainakin luonto- ja melontaretkille on suorastaan pakko päästä.

Matkailupalveluita ja kaikenlaisia elämyspalveluita on tarjolla uskomattoman paljon. Minusta luonto on Suomen suurin matkailuvaltti, eikä suuria turistilomakeskuksia pitäisi enää enempää rakentaa. Ehkä jossain voitaisiin miettiä investointeja rakentamiseen, mutta kuvittelisin ekomatkailun lisääntymiseen ja "pieni on kaunista" ajattelun tuottavan parempaa tulosta.

• rakentaa lomakeskuksia

ja järjestää niiden ympärille palveluja ja ohjelmaa. Suomalaiset vaativat ulkomailla ollessaan melko paljon. Mutta mitä tarjotaan ulkomaalaisille edullisesti: kallellaan olevaa kesämökkiä, jossa "mukavuudet" 20 metrin päässä, ja tietysti laho sauna rannassa ja laituri, josta pääsee hyppäämään mahalleen rantakivelle.Minä olen vielä niin suomalainen, että se vielä minulle kävisi. Mutta saksal. mieheni äkämystyy kyllä sellaisesta. Näiden mökkien tontit ovat kuitenkin niin isoja, että sinne sopisi lomakeskuskin, sisälle rak. mukavuuksin.

• rakentaa lomakeskuksia kirjoitti:

ja järjestää niiden ympärille palveluja ja ohjelmaa. Suomalaiset vaativat ulkomailla ollessaan melko paljon. Mutta mitä tarjotaan ulkomaalaisille edullisesti: kallellaan olevaa kesämökkiä, jossa "mukavuudet" 20 metrin päässä, ja tietysti laho sauna rannassa ja laituri, josta pääsee hyppäämään mahalleen rantakivelle.Minä olen vielä niin suomalainen, että se vielä minulle kävisi. Mutta saksal. mieheni äkämystyy kyllä sellaisesta. Näiden mökkien tontit ovat kuitenkin niin isoja, että sinne sopisi lomakeskuskin, sisälle rak. mukavuuksin.

vähän enemmän, toisenlaisia vaihtoehtoja on myös tarjolla. Kaikki mökit, joissa itse olen käynyt, ovat olleet ruhtinaallisesti varustettuja ja monet ovat vielä onneksi väljästi rakennetulla alueella, jossa naapurimökkeihin on luonnollinen näkösuoja. Astianpesu- ja kaikki mahdolliset kodinkoneet, vaatteiden kuivauskaapit ja jopa jalkineiden kuivauslaitteet sekä kunnolliset saunat ja veneet ovat kuuluneet vakiovarusteisiin. Ravintola- ja kylpyläpalvelut ovat monessa paikassa samalla alueella, samoin kuin erilaista aktiviteettitarjontaa, myös muualla kuin Lapissa.

Ainoastaan kaksi kertaa olen vuosien varrella törmännyt kuvaamaasi heikkotasoiseen majoitukseen, kun etsimme matkalla yöpymispaikkaa ilman ennakkovarausta.

Jatketaan etsimistä. Etsi sinä niitä ylellisempiä paikkoja, ja minä tyydyn mielelläni käyttämään vaatimattomampiakin palveluita, jos pääsen samalla nauttimaan ympäröivästä luonnosta ilman kovaäänisesti mekastavia naapureita.;))

• 600-1000 Euroa viikko
        optimisti-orvokki kirjoitti:

vähän enemmän, toisenlaisia vaihtoehtoja on myös tarjolla. Kaikki mökit, joissa itse olen käynyt, ovat olleet ruhtinaallisesti varustettuja ja monet ovat vielä onneksi väljästi rakennetulla alueella, jossa naapurimökkeihin on luonnollinen näkösuoja. Astianpesu- ja kaikki mahdolliset kodinkoneet, vaatteiden kuivauskaapit ja jopa jalkineiden kuivauslaitteet sekä kunnolliset saunat ja veneet ovat kuuluneet vakiovarusteisiin. Ravintola- ja kylpyläpalvelut ovat monessa paikassa samalla alueella, samoin kuin erilaista aktiviteettitarjontaa, myös muualla kuin Lapissa.

Ainoastaan kaksi kertaa olen vuosien varrella törmännyt kuvaamaasi heikkotasoiseen majoitukseen, kun etsimme matkalla yöpymispaikkaa ilman ennakkovarausta.

Jatketaan etsimistä. Etsi sinä niitä ylellisempiä paikkoja, ja minä tyydyn mielelläni käyttämään vaatimattomampiakin palveluita, jos pääsen samalla nauttimaan ympäröivästä luonnosta ilman kovaäänisesti mekastavia naapureita.;))

saa paremman mökin. Mutta oli kysymys kokonaiskuluista ja siitä, mihin tavallinen perhe voi yleensä matkailla esim. 500-1000 Eur 2 viikkoa matkoineen päivineen.

• Ja kun Korfulla kesäkuussa viikko huoneistohotellissa maksaa 65E/hlö niin kyllä tyttömyyseläkkeeltä juuri vanhuuseläkkeelle siirtynyt joutuu suhteuttamaan lomaviikon kahden henkilön kustannukset eläkkeeseensä!

• pikkumummukka

Aijon mennä kokemaan Ylläkselle Helmikuun viimeisenä päivänä. Sain edullisen viikon sisareni kautta Iisalmesta lähtee bussikuljetus. Saamme täysihoidon. Kahden hengen mökin. Matkan hinta on noin 450ekua. On raittiusseuran järjästämä matka.

Vr-antaa hyvän alennuksen matkastani Helsinki-Iisalmi. Olen nyt muutaman kerran käynyt hiihtämässä tuolla Vantaanjoen varrella. Aika hyvät ladut siellä on. Tänään oli siltojen alustat täytetty lumella. Enää ei hiekka tee kiusaa.

Ylläs on upea paikka. Varsinkin Äkäslompolo järven ympäristö. Siellä ei vielä ole mahdottomen suuria hotelleja. Tunturi kirkko on kaunis ja maisemat mahtavat.

Hiihto on hyvä kunnonkohotaja.

• pikkumummukka kirjoitti:

Aijon mennä kokemaan Ylläkselle Helmikuun viimeisenä päivänä. Sain edullisen viikon sisareni kautta Iisalmesta lähtee bussikuljetus. Saamme täysihoidon. Kahden hengen mökin. Matkan hinta on noin 450ekua. On raittiusseuran järjästämä matka.

Vr-antaa hyvän alennuksen matkastani Helsinki-Iisalmi. Olen nyt muutaman kerran käynyt hiihtämässä tuolla Vantaanjoen varrella. Aika hyvät ladut siellä on. Tänään oli siltojen alustat täytetty lumella. Enää ei hiekka tee kiusaa.

Ylläs on upea paikka. Varsinkin Äkäslompolo järven ympäristö. Siellä ei vielä ole mahdottomen suuria hotelleja. Tunturi kirkko on kaunis ja maisemat mahtavat.

Hiihto on hyvä kunnonkohotaja.

minäkin hiihtelen helmikuun lopussa. Toivotaan hienoja hiihtokelejä meille!

• Suomessa

lomapaikkoja on entuudestaankin. Lapin lomakeskukset ovat kesäaikana tyhjillään. Ehkäpä olisi syytä kehittää toimintaa jo olemassa olevien lomakeskusten ympärille. Nythän kaikki pyörii lumen ehdoilla.

Suomalaiset ovat itse "eräkansaa" ja osaavat liikkua luonnossa omin päin. Ulkomaalaiselle turistille se ei ole yhtä helppoa. Opastetut erävaellukset ratsain tai jalkaisin voisivat viehättää suurkaupungista tulevaa turistia.

• lahjoittaa jokaiselle

500 Euroa Suomessa vietettyyn lomaan, eikä se maksaisi kuitenkaan mitään: Lomalaisista tulisi töitä, eli palkoista veroa, kaikesta myynnistä tulisi valtiolle liikevaihtoveroa. Raha jäisi Suomeen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Orpo pelästyi, kun asiat tulivat ilmi ? Hallitus ei enää tuekaan Garden hanketta

Pääministerinä Orpo on vastuussa hallituksensa päätöksenteosta. Hallitus päätti avokätisestä tuesta hankkeelle, joka ei
      Kansallinen Kokoomus
      399
      1631
    2. Ei käy sääliksi sitä miestä

Sitä saa mitä tilaa.
      Ikävä
      145
      1061
    3. Mitähän ajattelet

Nykyään minusta tai meistä tai tapahtuneista?
      Ikävä
      66
      1036
    4. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      86
      1024
    5. Mitä kaivattusi

pelkää? 👻
      Ikävä
      92
      940
    6. Miksi naiset tuoksuvat vaihdevuosien tietyssä vaiheessa todella etäännyttäviltä

Mietin tätä, onko luojalla ollut jokin tarkoitus näin voimakkaan lemun aikaan tekemiselle. Monet ajattelevat miten joku
      Sinkut
      134
      722
    7. Hankkikaa elämä

Tiedetään että hän on mielenkiintoinen mutta rajansa kaikella.
      Ikävä
      94
      721
    8. Sinun silmiisi kun

Katson niin ymmärrän sen. 👁️👁️👀
      Ikävä
      45
      691
    9. Voisitko mies auttaa..

Ottaisit yhteyttä vielä kerran, jos haluat? 🤔 Jätäthän ilkeät kommentit pois.
      Ikävä
      50
      659
    10. En ehkä onnistu siinä

Kovasti minä yritän näyttää kauniilta, vain sinua varten, mutta en taida onnistua siinä.
      Ikävä
      57
      634
    Aihe