Sentraalinen hypotyreoosi?

anrian

Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ollut viitisen vuotta ja thyroxin -lääkitys on käytössä. TSH on ollut aina normaali, sen sijaan T4V on ollut liian matala. Ja olen nyt saanut sen käsityksen, että silloin kyseessä olisi sentraalinen hypotyreoosi? Terveyskeskuslääkäri ei ole sanallaakaan mulle puhunut tuollaisesta, mutta nettiä selaillessani törmäsin tuohon. Miten on, pitäisikö tutkia muutakin kuin nuo TSH ja T4V, jos kyseessä on sentraalinen vajaatoiminta? Voiko olla jotain haittaa, jos kyse on tuosta ja sitä hoidetaan vain thyroxinilla eikä tiedetä esim. mahdollisista aivolisäkekasvaimista tms.? Entä onko sentraalisessa vajiksessa jotain primäärisen vajaatoiminnan oireista poikkeavia oireita? Hirveän epätietoinen olo nyt ja mietin, että kehtaako sitä varata lääkäriaikaa arvauskeskuksesta kyselläkseen vain näistä omista epäilyistä...

48

20589

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietoa kaipaava

      Hei!

      Oletko saanut tästä lisätietoja?

      Mua kans kiinnostais kuulla, mitä aivolisäkeperänen kilpirauhasen vajaatoiminta oikein pitää sisälllään! Onko ketään tätä sairastavaa tai tietävää joukossamme?

      • on

        todettiin n. kuukausi sitten aivolisäkeperäinen kilpir. vajaatoiminta. Molemmat arvot oli tosi matalat(TSH ja T4V). Hoito aloitettiin thyroxin 25mikrog. 2 viikon välein annosta nostetaan 0.1mg asti. Magneettikuvaukseen jonotan, jotta tulisi jotain selvyyttä asiaan. Oireita mulla on ollut monenlaisia, kuten todella hidas syke, akne(alkoi vuosi sitten ilmestyä ihme paukamia kasvoihin), väsymys, keskittymis/muistiongelmat, mielettömät hikikohtaukset varsinkin yöaikaan(vaikka muuten palelen tosi helposti) ja nyt viimeisimpänä sekosi kuukautiset.
        Lääkitys ei ole vielä ainakaan oireita helpottanut, mutta toivon mukaan ei kauaa tarvis enää näistä kärsiä...
        Ennen tuota magneettikuvaa ei jatkosta oikeastaan ole mitään tietoa, joten eipä auta muu kuin odotella..


      • olivat arvosi
        on kirjoitti:

        todettiin n. kuukausi sitten aivolisäkeperäinen kilpir. vajaatoiminta. Molemmat arvot oli tosi matalat(TSH ja T4V). Hoito aloitettiin thyroxin 25mikrog. 2 viikon välein annosta nostetaan 0.1mg asti. Magneettikuvaukseen jonotan, jotta tulisi jotain selvyyttä asiaan. Oireita mulla on ollut monenlaisia, kuten todella hidas syke, akne(alkoi vuosi sitten ilmestyä ihme paukamia kasvoihin), väsymys, keskittymis/muistiongelmat, mielettömät hikikohtaukset varsinkin yöaikaan(vaikka muuten palelen tosi helposti) ja nyt viimeisimpänä sekosi kuukautiset.
        Lääkitys ei ole vielä ainakaan oireita helpottanut, mutta toivon mukaan ei kauaa tarvis enää näistä kärsiä...
        Ennen tuota magneettikuvaa ei jatkosta oikeastaan ole mitään tietoa, joten eipä auta muu kuin odotella..

        Kuulostaa aikalailla samalle kuin muutenkin vajaatoiminta. Miten alhaiset olivat arvosi, tuliko tietoon? Hyvä kun olet saamassa hoitoa, toivottavasti vointisi kohenee lääkityksen myötä.


      • on
        olivat arvosi kirjoitti:

        Kuulostaa aikalailla samalle kuin muutenkin vajaatoiminta. Miten alhaiset olivat arvosi, tuliko tietoon? Hyvä kun olet saamassa hoitoa, toivottavasti vointisi kohenee lääkityksen myötä.

        TSH 0.95 ja T4V 7.5...


      • torella
        on kirjoitti:

        TSH 0.95 ja T4V 7.5...

        Olipa sulla tosi alhainen T4V. Ihannehan on jotain 15-16.


      • olleet
        torella kirjoitti:

        Olipa sulla tosi alhainen T4V. Ihannehan on jotain 15-16.

        Jo useita vuosia sitten otetuissa kokeissa T4V ollut samaa luokkaa...silloinpa vahinko vain uskoin työterveyslääkäriä, hänen mielestä arvo oli ihan ok... Että näin..
        Nyt oon thyroxinia kuutisen viikkoa syönyt, vielä ei oireiden suhteen paranemista ole tapahtunut, mutta eipä ole magneettikuvaaankaan kutsua tullut, vaikka ykköskiireellisenä lähete lähti. Tuskastuttavaa.


      • vaikuttaa
        olleet kirjoitti:

        Jo useita vuosia sitten otetuissa kokeissa T4V ollut samaa luokkaa...silloinpa vahinko vain uskoin työterveyslääkäriä, hänen mielestä arvo oli ihan ok... Että näin..
        Nyt oon thyroxinia kuutisen viikkoa syönyt, vielä ei oireiden suhteen paranemista ole tapahtunut, mutta eipä ole magneettikuvaaankaan kutsua tullut, vaikka ykköskiireellisenä lähete lähti. Tuskastuttavaa.

        Varmaan se lähete pyörii siellä hoitobyrokratiassa ja kutsu tulee joskus kun sitä jo vähiten odottaa. Odottavan aika vain on pitkä. Harmillista ettei tyroksiinista ole tullut helpotusta. Ehkä noin alhaisen T4V:n nousu vie aikaa. Kolmessa kuukaudessa omani nousi kympistä yhteentoista.

        Terveyskeskuslääkärini mielestä arvoni olivat ok, yksityisesti olen saanut lisää annostusta ja oireet ovat vähentyneet. Olen niin onnellinen kun jaksaa jotain tehdä. Aiemmin elämä meni yhdessä sumussa ja arjen selviytymisen taistelussa.

        Onneksi olet saamassa hoitoa, toivoa paremmasta siis on :-)


      • Maikki*
        on kirjoitti:

        TSH 0.95 ja T4V 7.5...

        Miten sulla nykyään menee? Mulla kans epäilyä samasta vaivasta. Kiinnostais vaan tietää saitko apua ja tutkimuksia?? Auttaako hoito oireisiin? Kiitos jos viitsit vastata.


      • hypot
        Maikki* kirjoitti:

        Miten sulla nykyään menee? Mulla kans epäilyä samasta vaivasta. Kiinnostais vaan tietää saitko apua ja tutkimuksia?? Auttaako hoito oireisiin? Kiitos jos viitsit vastata.

        Oireet ovat jonkin verran helpottaneet syksyn aikana. Päänkuvaus tehtiin loppukesästä ja siinä ei kai varsinaisesti mitään löydöstä ollut.. Sanottiin vaan että vuoden päästä uudestaan kuvaan. Jotain sumentumaa ilmeisesti näkyi. TSH arvo on lääkityksen myötä lukemattomissa (kuuluu tähän taudinkuvaan), T4V oli jo 12 syksyllä, nyt taas lähtenyt laskuun.. Joulukuun lopussa oli 10.9, vaikka olen omatoimisesti alkanut ottaa joka toinen aamu 25mikrog. 0.1mg lisäksi. Sisätautilääkäriltä kysyin voisiko annostusta nostaa, mutta hänen mielestään menee liikatoiminnalle näillä arvoilla...;) Tilasinkin ajan endogrinologille Helsinkiin, jotta saisin asiantuntevaa tietoa tilastani. Aika on ensi kuussa, ilmoittelen vaikka sitten mitä mieltä tilanteestani on...
        Millaiset arvot sulla on ja minkä verran syöt thyroxinia?


      • Maikki*
        hypot kirjoitti:

        Oireet ovat jonkin verran helpottaneet syksyn aikana. Päänkuvaus tehtiin loppukesästä ja siinä ei kai varsinaisesti mitään löydöstä ollut.. Sanottiin vaan että vuoden päästä uudestaan kuvaan. Jotain sumentumaa ilmeisesti näkyi. TSH arvo on lääkityksen myötä lukemattomissa (kuuluu tähän taudinkuvaan), T4V oli jo 12 syksyllä, nyt taas lähtenyt laskuun.. Joulukuun lopussa oli 10.9, vaikka olen omatoimisesti alkanut ottaa joka toinen aamu 25mikrog. 0.1mg lisäksi. Sisätautilääkäriltä kysyin voisiko annostusta nostaa, mutta hänen mielestään menee liikatoiminnalle näillä arvoilla...;) Tilasinkin ajan endogrinologille Helsinkiin, jotta saisin asiantuntevaa tietoa tilastani. Aika on ensi kuussa, ilmoittelen vaikka sitten mitä mieltä tilanteestani on...
        Millaiset arvot sulla on ja minkä verran syöt thyroxinia?

        kun olet saanut jotain apua. Toivotaan että olosi paranee entisestään.
        Mä olen 40-kymppinen ja kärsinyt näistä vajiksen oireista varmaan yli 20 vuotta. Joskus -90luvulla seurattiin terveyskeskuksessa vuoden välein mun arvoja jotka oli lähellä alarajaa, mut aina lääkärin mielestä ihan hyvät...THS 0,75-1,9 T4V 10,5-12. En silloin edes ymmärtänyt koko sairaudesta mitään ja kuinka paljon mulla niitä oireita olikaan, nyt vasta kun on tullut netti, josta voi tietoa itse monipuolisesti etsiä ja muiden kokemuksia lukea, olen tajunnut kuinka sairasta elämää olen elänyt. Ja syyllistänyt itseäni vaan kaikesta mahdollisesta, elintavoista, liian vähän liikuntaa (jota en edes ole jaksanut kaiken muun selviämisen lisäksi harrastaa!!), tupakointi, (sen lopetin 3 vuotta sitten)jne... Ja kuinka ollakaan, tupakoinnin lopetuskaan ei olooni parantanut! Suorastaan pahensi....luinkin jostain että nikotiini jotenkin stimuloi kilpirauhasta toimimaan. Onko kenelläkään muulla kokemusta että tupakoinnin lopettaminen tekeekin olon vielä pahemmaksi??? Aika ihmeellistä mutta totta! (Vaikka on siitä sitten paljon hyötyäkin, esim.hengitys ja syöpävaarat yms., että en enää uudestaan halua aloittaa!)
        En siis syö vielä thyroxinia ja nyt olen taas menossa tutkimuksiin ja toivon että löytäisin jostain sellaisen lääkärin joka suostuis antamaan mulle lääkettä. Sillä haluaisinkin tietää auttaako toi thyroxini mitään vai pitäiskö heti pyytää Armouria joka on luonnonmukaisempi lääke...? Toivon että vielä jonain päivänä saisin kokea millaista on olla edes suhtkoht terve. Nyt aika sumuinen olo ja veranpainekin on noussut 140/100 viimeisen parinkuukauden sisään...ja oireita on melkein kaikki mitä luetellaan.


      • rauha79
        on kirjoitti:

        todettiin n. kuukausi sitten aivolisäkeperäinen kilpir. vajaatoiminta. Molemmat arvot oli tosi matalat(TSH ja T4V). Hoito aloitettiin thyroxin 25mikrog. 2 viikon välein annosta nostetaan 0.1mg asti. Magneettikuvaukseen jonotan, jotta tulisi jotain selvyyttä asiaan. Oireita mulla on ollut monenlaisia, kuten todella hidas syke, akne(alkoi vuosi sitten ilmestyä ihme paukamia kasvoihin), väsymys, keskittymis/muistiongelmat, mielettömät hikikohtaukset varsinkin yöaikaan(vaikka muuten palelen tosi helposti) ja nyt viimeisimpänä sekosi kuukautiset.
        Lääkitys ei ole vielä ainakaan oireita helpottanut, mutta toivon mukaan ei kauaa tarvis enää näistä kärsiä...
        Ennen tuota magneettikuvaa ei jatkosta oikeastaan ole mitään tietoa, joten eipä auta muu kuin odotella..

        Minulla on ollut jo pitkään yöllisiä hikoiluja, väsymystä ja alhainen syke. Viimeisin juttu oli se, että ennen joulua löysin kaljun läikän päästäni. Nyt tammikuussa menin lääkärin vo:lle kaljua näyttämään. Siellä myös sitten tuli taas esiin alhainen syke (48).
        Labroja otettiin, kaikki oli viitearvoilla, TSH:ta en muista, s-t4v oli 9,4.eli aika alarajoilla. Ja taas vastaanotolle. Lääkäri havaitsi että kalju oli levinnyt parissa viikossa 2,5 cm. Ja ekg:ssä edelleen bradykardia. Ja muutkin oireet ennallaan. Nyt sitten aloitettiin tyroksiini, ja odotan jatkoja sisätautipuolelle.
        Ongelmana jutussa on ollut se, että oolen jo pitkään epäillyt kilpirauhasen vajaatoimintaa oireiden perusteella, mutta labrojen ollessa normaalit lääkärit eivät ole ottaneet asiaa tosissaan!Tää kaljuuntuminen vaadittiin siihen, että jotain tapahtuu!


      • oudot arvot
        rauha79 kirjoitti:

        Minulla on ollut jo pitkään yöllisiä hikoiluja, väsymystä ja alhainen syke. Viimeisin juttu oli se, että ennen joulua löysin kaljun läikän päästäni. Nyt tammikuussa menin lääkärin vo:lle kaljua näyttämään. Siellä myös sitten tuli taas esiin alhainen syke (48).
        Labroja otettiin, kaikki oli viitearvoilla, TSH:ta en muista, s-t4v oli 9,4.eli aika alarajoilla. Ja taas vastaanotolle. Lääkäri havaitsi että kalju oli levinnyt parissa viikossa 2,5 cm. Ja ekg:ssä edelleen bradykardia. Ja muutkin oireet ennallaan. Nyt sitten aloitettiin tyroksiini, ja odotan jatkoja sisätautipuolelle.
        Ongelmana jutussa on ollut se, että oolen jo pitkään epäillyt kilpirauhasen vajaatoimintaa oireiden perusteella, mutta labrojen ollessa normaalit lääkärit eivät ole ottaneet asiaa tosissaan!Tää kaljuuntuminen vaadittiin siihen, että jotain tapahtuu!

        oli pari viikkoa sitten tsh 0,64 ja t4v 8!! Ja se tässä on outoa että oireita ei oo muuta kun tosi huonot unet ja leposyke kohonnut..olen 36 viikolla raskaana. voiko raskaus sekottaa noita arvoja vai mitä ihmettä?? Toivottavasti sulla olo kohenee pian!!


      • Anonyymi

        +1 Thyrolin - https://nplink.net/tpYJ3kFp
        sain Thyrolin diagnoosin löydyttyä ja annos on 2 tablettia päivässä. seuraavan puolen vuoden aikana minulta tippui painosta noin 16 kiloa ja jo 2 kuukaudessa eron kropassani huomasi. oireeni loppuivat heti lääkityksen saatuani. pientä kärsivällisyyttä ja kyllä se paino alkaa tippumaan.


    • A.puva

      Heippa!
      Juu, sentraalisen vajatoiminnan epäilyhän tuossa epikriisissäni seisoo.. en oikein itse sitä siellä ymmärtänyt kun se endo sitä siellä selitti.. TSH arvoja ja TV4 suhdetta se selitteli.. ELi meni hyvä tilaisuus sivu suun kysellä suoraan mitä käytännössä tarkoittaa!!!
      mulla TSH on mittaamaton ja ollut jo jonkin aikaa ja ja T4V arvo nyt kivunnut 3,5 kun helmikuussa oli 2,6.. ei siis kummoisiakaan lukemia ja TSH lähes mittaamattomissa silloinkin.. Lääkitys oli silloinkin kuten nytkin Armour ja silloin 4 x30mg tabua imeyttämällä ja nyt oli 6x30mg tabua imeyttmällä...
      Endo päätti kuitenkin vähentää läääkitystä siihen 4 tabuun!!
      Oireina julmettu väsymys, akne, lihakipuja, ehkäpä jo masennuksen poikanen..
      Nyt odotan ummetuksen palaamista.. se nimittäin oli melkoinen kun lääkitys oli 4 tabua!!
      Nyt vain tuntuu että lääkäri ei ymmärtänyt eroa thyroksin ja Armourlääkityksessä... thyroksia mulla ei ole kun menin siitä ihan sekaisin.. Liika ja vajaa oireita...
      Olen menossa PETkuvausiin muun neurologisen saurauteni vuoksi ja toivon nyt että siinä näkyy jos aivolisäkkeessä on ylimääräistä kasvua.....

    • 22

      Ei sentriaalista hypotyreoosia ainakaan Oulussa pidetä minään. Hankalista oireista, lääkärin vahvoista epäilyistä ja lähetteestä huolimatta pelkkää endokrinologin ajan saamista joutuu odottamaan viikkotolkulla.

      Minulla oli tsh 0,8 ja t4v 9. Sitä toivoisi vain saavansa vastauksen siihen että johtuuko vaikea olo tästä vai mistä. Minun väsymyksestä, kiukusta ja toivottomuudesta kärsivät ennen kaikkea lapset.

      Saa nähdä pääseekö tämän vuoden puolella tutkimuksiin.

    • nainen 49 v

      Hei.
      Minulla mitattiin viime viikolla s- tsh 0.672 ja t-4 v 10.5. Kaikki oireet on vajikseen, joitakin enempi, joitakin vähempi. Meidän lekuri piti normaalina, itse ajattelin että on varmaan tuota sentraalista kun oireetkin. Lekuri sanoi asian selviävän sillä, että otetaan t- 3 v koe maanantaina. Onko teiltä otettu tuo kyseinen koe, jotka sairastatte sentraalista vajaatoimintaa? Ja minkälaisa lukemia se on kohdallanne näyttänyt? Vastauksestanne kiitollinen 49 v nainen.

    • hieman vajaa

      Omat arvot on: tsh 1.9 ja t4v 7, lääkitys thyroraxin eka viikko 50mikroa joka toinen päivä ja viikon päästä joka päivä annos 50mikroa. Saa nähdä millaiset arvot on 6-7 viikon päästä ekoissa verikokeissa lääkityksen alkamisen jälkeen.
      t4V ollu matala 9 tai alle ilmeisesti jo parikyt vuotta.
      Lääkäri sanoi et 50-75mikroa pitäisi riittää kun aivolisäkeperäiset vajaatoiminnat ei tarvitse niin suurta annostusta.
      Millaisia annoksia muut syö ja paljonko ne on nostanu t4v arvoa?

      • Thyro54

        Hei
        Sairastan sentraalista hypotyreoosia ja annostuksella 150 mikrogr T4V-arvoni on pysynyt niissä lukemissa, millä voin suht hyvin (minulla 17-19).
        Lääkitykseni on määrännyt asiantunteva endokrinologi.
        Kärsin myös vuosikaudet oireista kunnes yllättäen tämä asiantuntija osui kohdalleni muun sairauden yhteydessä ja totesi taudin. Työterveydessä ei arvoja oltu osattu oikein tulkita.


    • Vajaa rouva

      Aivolisäkeperäisessä vajaatoiminnassa pitäisi aina mitata myös T3V. Tuntuu olevan aivolisäkeperäisen hoito luokattoman huonoa ympäri Suomea, näin voi päätellä kun lukee tätä ketjua. Kannattaa etsiä netistä hyvä lääkäri, muihin ei kannata kilpirauhasasioissa tuhlata aikaa.

    • ghtrecbgf

      Ilmeisesti mulla ei mitään hätää ole, koska TSH 1,7 ja T4V 12?vbnh

      • norm. vajis

        Sinulla on "normaali" vajaatoiminta, koska TSH on optimilukemissa aivojen kannalta (1-2). T4V on alhainen, sillä senhän kuuluisi olla vähintään 15 eli viitearvojen ylimmässä kolmanneksessa. Näin ollen Thyroxin on tarpeen.


    • ghtreecbgf

      Hei

      ghtrecbgf vastailee. Mulla oli kesäkuussa T4V 16,9 (ja TSH 1,7) ihmettelen ettei lääkäri ole reagoinut mitenkään. Itse olen alati väsynyt, voimaton, saamaton, masentunut (masennuslääke vain pahensi oireitani) lisäksi kurkun kohdalla tunnen olevan jonkin turvoksissa.

      • Anonyymi

        Oletko ferritiinin eli rautavaraston tarkastuttanut? Jos se alhainen pitäisi olla vähintään yli 100 niin aiheuttaa myös kilpparin rinnalla samoja oireita.
        Itsellä ollut kilpparilääkkeet vuosia ja nyt ths 0.68 ja tv 4 17 et näillä lukemilla itsellä suht ok olo. Ferritiini 165 viimeisessä tarkastuksessa ja söin 105g rautaa melkein 2 vuotta ennen kun sain sen noihin lukemiin!


    • Hippo hei

      Sinulle ghteecbgf: Arvosi ovat optimaaliset! Väsymys johtuu ihan muusta.

    • Sashu^

      Hei!
      Onko vajaatoimintaa, kun arvoni ovat Tsh 1,84 ja t4v pyöristettynä 11?? Oireita ei sinänsä ole muuta kuin aika kova väsymys sekä aikaansaamattomuus.

    • kspeiliin

      Rehellinen kysymys, miksi te ihmiset kyselette täältä näiltä Suomi24:n tolloilta vastauksia kilpirauhasarvoihinne? Todennäköisesti lääkäri on ne kokeet määrännyt ja lääkäri tai hoitaja teille niistä vastauksen ja sen merkityksen kertoo. Mikäli kuuntelette Suomi24:n älykääpiöitä, niin jokaisella ihmisellä, jolla on jotain epämääräisiä oireita, kuten väsymystä tms, on kilpirauhasen vajaatoiminta olivat arvot mitä vain. Käyttäkää järkeänne.

      • Anonyymi

        Kuules. Lääkärit antaa valikoiden tautitietoa jottei potilas mee paniikkiin. On näät sen verran hankalasti hoidettava sairaus.


    • Vajaa rouva

      Sashu^ sinulla on TSH ihan OK mutta T4V matala,ainakin yleisimmillä viitearvoilla. Mitkä ovat laboratoriosi T4V:n viitearvot?

    • Sashu^

      Kun minulla psykiatrisessa sairaalassa katsottiin kilpirauhasarvoja moneen kertaan, niin siellä viitteiden alaraja T4V:ssä oli 12 (silloin minulla oli T4V vielä 13), mutta myöhemmin kävin myös yksityisellä, niin T4V oli laskenut ja lääkäri ilmoitti sen olevan pyöristettynä 11, muttei kuitenkaan sanonut mikä heillä siinä on alaraja.

    • Sashu^

      Ja minullahan on ollut joskus thyroxin käytössä, silloin arvoni olivat TSH 4,53 ja T4V 17... Haluaisin vain tyroksiinin takaisin, kun olen lihonnut psyykelääkkeistä niin paljon :/

    • Vajaa rouva

      T4V näyttää vajaata, oireet ovat vajaata ja sinulla on ennen ollut aivan selvä vajaatoiminta (TSH 4,53). Minusta sinun pitäisi saada Thyroxinit takaisin. Etsi yksityinen endokrinologi jos ei muuten tärppää.

    • Sashu^

      Jep! Toivotaan, että pääsen kilpirauhaskokeisiin mahdollisimman pian. Minulta on otettu myös T3V ja se oli 5,2.

    • Sashu^

      Onko sinulla Vajaa rouva itselläsi tuo vajaatoiminta? Mitkä ovat arvosi? Jos saa kysyä... :)

    • Vajaa rouva

      Kyllä minulla on vajaatoiminta. Alkuarvot olivat huonot, kun en ollut älynnyt koluta palstoja ja tauti pääsi muhimaan vuosikausia :( Sattumalöydöksenä löydettiin, kun olin jo niin sairas että tauti oli aiheuttanut ongelmia muuallakin kropassa.

      Minulla on autoimmuuni vajaatoiminta, TPOab oli korkea. Nyt arvot ovat kohdallaan, eli TSH on mittaamaton ja T4V ja T3V viitteiden yläkolmanneksessa.

    • Sashu^

      Juu. Minulla oli ilmeisesti se subkliininen vajaatoiminta alunperin, mutta nyt voisi olla tuota sentraalista vajaatoimintaa... mitenhän se lääkäri siellä yksityisellä ei antanut minulle lääkitystä kokeiltavaksi, vaikka T4V oli pyöristettynä 11, eli ollut varmaan 10 jotain. Mielialalääkkeitäkään en käytä enää, mutta paino ei vain jostain syystä tipu vaikka liikun ja hikoilen kuitenkin. :/

    • Sashu^

      Vajaa rouva, sain tänään lähetteen labraan kilpirauhaskokeisiin! ;) Huomenaamuna ne otetaan. Nyt selviää sit tämäkin asia!!! Keskiviikkona saan tietää tulokset.

    • Vajaa rouva

      No hyvä :) Toivotaan parasta!

    • Sashu^

      Jep! Saako sillä lääkityksellä ne oireet kuriin ja miten vajaatoiminta vaikuttaa arjessa? Tunteeko sitä itsensä ihan terveeksi lääkityksellä vai onko olo aina sairas?

    • Sashu^

      Sain tänään tulokset: TSH 3,68 ja T4V 14, vielä ovat viiterajojen sisällä, mutta nuo alkaa olemaan jo epäilyttävän huonot arvot! Sit sain lääkärin soittoajan 1.10, niin hän päättää sitten että mitä tehdään.

      • Simpulaila

        Turussa joutui oikein taistelemaan, että otetaan ylipäätään tuota T4V arvoa kunnallisella!
        Lääkäri määräsi viikko takaperin 26 eri testiä labroja, mutta tuota ei suostunut määräämään, vaikka aiemmassa kotikaupungissani on tänä vuonna alettu juuri tuota T4V arvoa tarkkailemaan.
        TSH oli viime pe otetuissa labroissa 1.9 aiemmin ollut 3.2-3.6. T4V ollut 11.2-12.4.

        Nyt kun labravastauksissa ei näkynyt mitään ihmeempää, niin voidaan pikkuhiljaa sulkea vaikea yleissairaus pois ja keskittyä kilpparin tutkimiseen.

        Tänään sain onneksi uuden (puhelin)ajan 1.10. eri lääkärille, jolla enemmän ymmärrystä näihin asioihin ja tarkoitus olisi määrätä lisää labroja (ainakin T4V, T3V ja kenties TPOab & TyglAb).

        Toivottavasti aloitetaan hoito mahdollisimman pian!


      • Uskon mainitun
        Simpulaila kirjoitti:

        Turussa joutui oikein taistelemaan, että otetaan ylipäätään tuota T4V arvoa kunnallisella!
        Lääkäri määräsi viikko takaperin 26 eri testiä labroja, mutta tuota ei suostunut määräämään, vaikka aiemmassa kotikaupungissani on tänä vuonna alettu juuri tuota T4V arvoa tarkkailemaan.
        TSH oli viime pe otetuissa labroissa 1.9 aiemmin ollut 3.2-3.6. T4V ollut 11.2-12.4.

        Nyt kun labravastauksissa ei näkynyt mitään ihmeempää, niin voidaan pikkuhiljaa sulkea vaikea yleissairaus pois ja keskittyä kilpparin tutkimiseen.

        Tänään sain onneksi uuden (puhelin)ajan 1.10. eri lääkärille, jolla enemmän ymmärrystä näihin asioihin ja tarkoitus olisi määrätä lisää labroja (ainakin T4V, T3V ja kenties TPOab & TyglAb).

        Toivottavasti aloitetaan hoito mahdollisimman pian!

        Uskon tuohon kunnalliseen asenteeseen, vaikka itse käynkin Turun yksityisellä. Ko. yksityinen mittaa kyllä kaikki kilpirauhaskokeet haluttaessa. Satakunnan sairaanhoitopiiri mittaa pelkän TSH:n, ei vasta-aineita eikä T4V:tä samoin kuin T3V:täkään.


      • lyckad?
        Uskon mainitun kirjoitti:

        Uskon tuohon kunnalliseen asenteeseen, vaikka itse käynkin Turun yksityisellä. Ko. yksityinen mittaa kyllä kaikki kilpirauhaskokeet haluttaessa. Satakunnan sairaanhoitopiiri mittaa pelkän TSH:n, ei vasta-aineita eikä T4V:tä samoin kuin T3V:täkään.

        kenellä yksityisellä turussa kannattaisi käydä? kävin yksityisellä yleislääkärillä joka ei näihin reagoinut: TSH 2 ja T4V 13,2, viite 12-22. Ja oireet vain pahenevat


      • Simpulaila
        lyckad? kirjoitti:

        kenellä yksityisellä turussa kannattaisi käydä? kävin yksityisellä yleislääkärillä joka ei näihin reagoinut: TSH 2 ja T4V 13,2, viite 12-22. Ja oireet vain pahenevat

        Lääkäripalvelu Asterian Mika Kivimäki on osaava lääkäri näissä asioissa! Ota sinne yhteyttä! Ei tuijota ainoastaan arvoja, vaan olo on tärkein! Itselläni otettiin nyt T4v, oli noussut 14.7 ja t3v oli 6.4. Kunnallinen ei ole kiinnostunut oireista, tai tutkimaan ylipäätään, vaikka oireita on älyttömästi.
        Kulmakarvattomuus, hiusten oheneminen, hikoilu, suolistovaivat, turvotus, labroissa oli vaikka mitä häikkää, mutta lääkäri totesi kaiken olevan ok.

        Yritin keskustella vielä, mutta turhaan. Tein nyt siis kantelun kahdesta lääkäristä.


      • lyckad?
        Simpulaila kirjoitti:

        Lääkäripalvelu Asterian Mika Kivimäki on osaava lääkäri näissä asioissa! Ota sinne yhteyttä! Ei tuijota ainoastaan arvoja, vaan olo on tärkein! Itselläni otettiin nyt T4v, oli noussut 14.7 ja t3v oli 6.4. Kunnallinen ei ole kiinnostunut oireista, tai tutkimaan ylipäätään, vaikka oireita on älyttömästi.
        Kulmakarvattomuus, hiusten oheneminen, hikoilu, suolistovaivat, turvotus, labroissa oli vaikka mitä häikkää, mutta lääkäri totesi kaiken olevan ok.

        Yritin keskustella vielä, mutta turhaan. Tein nyt siis kantelun kahdesta lääkäristä.

        vau! - tarkoitan tuota kantelua. Oikein on että ruvetaan jotakin rotia tähän asiaan saamaan! Kuinkahan käy.

        Ja kiitos lääkäri vinkistä. Onko sinulla nyt olo parantunut kun ilmeisesti olet saanut lääkitystä? Minulla vielä kulmakarvat sitkeesti päässä, hiuksia kyllä lähtee ja ovat tosi kuivat, iho korppua, suolistovaivat myös ym ym ja pahimpana käsittämätön väsymys ja sumuinen olo joka ei mene millään määrällä lepoa ohi.


    • sentraali3

      Minulla on ollut pitkään kaikki mahdolliset vajiksen oireet ja tupakoinnin lopettamisen jälkeen oireet kymmenkertaistuivat. Lääkäriin hakeutuessani arvot olivat seuraavat: THS 1,3 ja T4-V 11,6. Arvot ovat siis molemmat viitearvojen sisällä, mutta ovat huonossa suhteessa toisiinsa nähden (sentaalinen vajaatoiminta). Sain tyroksiinilääkityksen ja olo kohentunut huomattavasti.

    • Sashu^

      Tiedättekö yhtään, paljon hoitamaton kilpirauhanen korkeintaan vaikuttaa painoon? Kun painan n. 80 kg ja laihtuminen vaikeaa, niin mietin vaan, että voisiko johtua kilpirauhasesta. Muita oireita minulla ei tiedettävästi ole. Minulla on ennen ollut thyroxin 25 mikrogrammaa käytössä.

    • Sashu^

      Eipä annettu lääkitystä noilla yllä mainituilla arvoilla.

    • khg

      Kilpirauhasjutuista on Facebookissa hyviä aktiivisia ryhmiä. Suosittelen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3963
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2328
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2046
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      94
      1713
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1252
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe