Onkohan ton vauhtipyörän "päämutterin" avaamiseksi saatavilla jotain valmista työkalua (keskon työkaluihin ei ole varaa - esim. öljysuodattimen kuppiavain 25 Eur...), vai pitääkö tuollainen rakentaa itse? Vinkkejä hankintaan otetaan kiitollisena vastaan.
Yamaha 4-t x0 hp
17
5670
Vastaukset
- ihmettä
Eikös se ole tavallinen 6-kulmainen mutteri???
- on joo
Mutta on suht kireällä tossa kampiakselinvarressa kiinni. Eli tolla työkalulla pidetään vauhtipyörää paikallaan samalla kun toisella avaimella avataan mutteri. Vai miten itse olet tuon mutterin avannut?
- koneella
on joo kirjoitti:
Mutta on suht kireällä tossa kampiakselinvarressa kiinni. Eli tolla työkalulla pidetään vauhtipyörää paikallaan samalla kun toisella avaimella avataan mutteri. Vai miten itse olet tuon mutterin avannut?
eli paineilmakäyttösellä mutterinvääntimellä. Onnistuu myös kun kaveri pitää kaksin käsin vauhtipyörää ja ite lyö pajavasaralla hylsyn T-vääntimeen. Terävällä napauksella ne aukee helpommin kun sitkeellä väännöllä ja kiinnipitämisellä.
- sanoo että ei
koneella kirjoitti:
eli paineilmakäyttösellä mutterinvääntimellä. Onnistuu myös kun kaveri pitää kaksin käsin vauhtipyörää ja ite lyö pajavasaralla hylsyn T-vääntimeen. Terävällä napauksella ne aukee helpommin kun sitkeellä väännöllä ja kiinnipitämisellä.
..saa käyttää mitään iskeviä työkaluja, nuo kun voivat vahingoittaa magneetteja.
- varmaan
sanoo että ei kirjoitti:
..saa käyttää mitään iskeviä työkaluja, nuo kun voivat vahingoittaa magneetteja.
Siinä tapauksessa kyseessä on niin heikkolaatuinen kone ettei kannata sekaantua ollenkaan. Ettei tossa tarkoteta sitä, että vauhtipyörää ei saa moskalla nakutella irti? Miten ne magneetit siitä leviää jos mutterin avaa koneella? Sitä varten jotkut ei pulttikonetta suosittele ettei käänny kampiakselin limput mutkalle jos kyseessä purettavan mallinen akseli.
- nimenomaan
varmaan kirjoitti:
Siinä tapauksessa kyseessä on niin heikkolaatuinen kone ettei kannata sekaantua ollenkaan. Ettei tossa tarkoteta sitä, että vauhtipyörää ei saa moskalla nakutella irti? Miten ne magneetit siitä leviää jos mutterin avaa koneella? Sitä varten jotkut ei pulttikonetta suosittele ettei käänny kampiakselin limput mutkalle jos kyseessä purettavan mallinen akseli.
Iskeviä poria (impact gun), eikä lekoja - joita ei pitäisi muutenkaan käyttää ruuvien avauksessa.
Tekstissä kielto oli lisäksi boldattu, eli itse en näe mitään syytä miksi sitä pitäisi olla noudattamatta.
- Tuumavain
Ja minkähän takia herra on vaihtamassa hihnaa ?
Ö-suodatin lähtee perinteisellä ; ruuvimeisseli läpilyötynä mahollisimman päähän.Mut jos et näitä neuvoja usko ,ni kato bilteman luettelosta kuppisarja, siitä löytyy kaikki koot ja hinta muistaakseni about 12 euroo.- Ostaa aito
Ei ole Yammuun sopivaa kuppia tuossa Bilteman sarjassa.
Osta Yamahan myyjältä sopiva, ei varmaankaan ole hyllytavarana mutta tilaavat.
Jotain 30 € - ajattelin vaihtaa
..tai sitten vaan on tunnit tullu täyteen.
Kysymys ei koskenut mitenkään oljynsuodattimen avaajaa, mainitsin sen ainoastaan esimerkkinä keskon kiskurihinnoista. ajattelin vaihtaa kirjoitti:
..tai sitten vaan on tunnit tullu täyteen.
Kysymys ei koskenut mitenkään oljynsuodattimen avaajaa, mainitsin sen ainoastaan esimerkkinä keskon kiskurihinnoista.ota vaan se t-väännin ja sopiva hylsy siihen.
Itse ainakin olen availlut moisia ihan keskenäni hakkaamalla tuohon t-vääntimen päähän sopivalla lekalla, ei siis millään pikku vasaralla...
Kun saat mutterin auki voi vauhtipyörä olla edelleen tiukasti kiinni. Siihen auttaa sitten se että jättää sen mutterin vielä kampuran päähän hieman irti n. 3-4mm vaikka kuitenkin sillain että se kampura jää sinne mutterin tason alapuolelle. Sit paat siihen sen hylsyn, jonka sisään laitat jonkun toisen mutterin ettei hylsy uppoo liika syvälle ts. ota vauhtipyörään kiinni ja sit vielä lyhyt jatko hylsyn päähän.
tuohon jatkovarteen humautat sit taas sillä sopivalla lekalla samalla kun väännät jollain pienen jännityksen vauhtipyörään.- tuosta moottorista
januski-m kirjoitti:
ota vaan se t-väännin ja sopiva hylsy siihen.
Itse ainakin olen availlut moisia ihan keskenäni hakkaamalla tuohon t-vääntimen päähän sopivalla lekalla, ei siis millään pikku vasaralla...
Kun saat mutterin auki voi vauhtipyörä olla edelleen tiukasti kiinni. Siihen auttaa sitten se että jättää sen mutterin vielä kampuran päähän hieman irti n. 3-4mm vaikka kuitenkin sillain että se kampura jää sinne mutterin tason alapuolelle. Sit paat siihen sen hylsyn, jonka sisään laitat jonkun toisen mutterin ettei hylsy uppoo liika syvälle ts. ota vauhtipyörään kiinni ja sit vielä lyhyt jatko hylsyn päähän.
tuohon jatkovarteen humautat sit taas sillä sopivalla lekalla samalla kun väännät jollain pienen jännityksen vauhtipyörään.sitten enää mitään jäljelle, kun sitä lekalla murjotaan.
- irti hiukan
januski-m kirjoitti:
ota vaan se t-väännin ja sopiva hylsy siihen.
Itse ainakin olen availlut moisia ihan keskenäni hakkaamalla tuohon t-vääntimen päähän sopivalla lekalla, ei siis millään pikku vasaralla...
Kun saat mutterin auki voi vauhtipyörä olla edelleen tiukasti kiinni. Siihen auttaa sitten se että jättää sen mutterin vielä kampuran päähän hieman irti n. 3-4mm vaikka kuitenkin sillain että se kampura jää sinne mutterin tason alapuolelle. Sit paat siihen sen hylsyn, jonka sisään laitat jonkun toisen mutterin ettei hylsy uppoo liika syvälle ts. ota vauhtipyörään kiinni ja sit vielä lyhyt jatko hylsyn päähän.
tuohon jatkovarteen humautat sit taas sillä sopivalla lekalla samalla kun väännät jollain pienen jännityksen vauhtipyörään...vähemmällä voimankäytöllä?
Käsittääkseni valmistaja ei suosittele iskevien työkalujen käyttöä ruuvin irroittaisessa, mutta mikäköhän mahtaa olla käytäntä suurimmassa osassa korjaamoista?
Vauhtipyörän irroitukseen kampiakselista pitänee käyttää sopivaa ulosvetäjää, tuon hankinta on tosin vielä hiukan auki. Hmm, jos vauhtipyörä on tosiaan noin tiukasti kampiakselissa kiinni, niin onkohan tuon takaisin asennuksessa odotettavissa jotain ongelmia? Ilmeisesti ei, vaan vauhtipyörä menee paikoilleen mutterin kiristyksen yhteydessä, vai meneekö?
- Yamahan huoltoon ;)
Olet jo saanut pitkän rivin asiansa osaavilta neuvoja, niin loppuhan meneekin annettujen ohjeitten mukaan:)
Vanha viisaus on että jos et jotain asiaa hallitse ihan oikeasti niin halvin tapa on vaihdattaa tuo hihna Yamahan huollossa.
Tuo sen vuoksi että se toinen vaihtoeto, kerätä palaset pahvilaatikkoon ja ostaa vielä uusi vauhtipyrän mutteri ja vauhtipyörä sekä muita pienempiä vaurioituneita osia moottoristasi sekä työkalut on huomattavasti kalliimpi ratkaisu, kun osaavan huoltomiehen tekemä hihnanvaihto työ.- saanut
Menee hyvät neuvot hukkaan, jos vien koneen nyt huoltoon :-)
Miksi kuvittelet että yritän säästää muutaman euron vaihtamalla hihnan itse? Voisiko motiivinani olla esim. kokemukset siitä, miten surkeasti pääkaupunkiseudulla perämoottoreita korjaavien pajojen _osaavat huoltomiehet_ työnsä tekevät, ja tieto siitä että osaan tehdä todennäköisesti samat perustyöt jopa itse paremmin (tai ainakin vähemmän hutiloiden)? Yli 95% perämoottorihuollosta kun on yksinkertaista suorittamista ja perustyökalujen käyttöä, joka onnistuu kaikilta ala-asteen teknisen työn kurssin suorittaneelta.
- bongattu
Jos lompakko kestää, niin IHK:lta löytyy sekä universal hub puller (ulosvetäjä) ja tanko vauhtipyörän paikallaan pitämiseen. Kesko ei noita osia käsittääkseni edes yksityisasiakkaille myy.
- kun löysit
Itse tulee askarreltua pajannurkista löytyvistä aineita kuhunkin tilanteeseen sopivat ulosvetäjät ja kiinnipitimet. Vaati tosin että pajassa on hitsivehkeet ja pylväspora. Turha harkitakkaan jotakinmerkkikohtasta ulosvetäjää pikkurutkuun, mulla yks ja sama omatekonen on käyny kaikkiin yamahoihin, evikoihin, merkkureihin, polariksen moottorikelkkoihin ja tojotan diiselikoneen hihnapyörään. Reikiä vaan porailtu ja viilailtu aina tarpeen mukaan.
- weekutonen
Hylsy, T-väännin ja vasara.Mitään ei hajoa jos et lyö ohi!! Toinen voi jämittää vastaan .Vauhtipyörään on helppo tehdä itse ulosvetäjä.Ainakin f50:ssä tarvittiin jämäkkä latta johon reiät,3 kpl 8mm pulttia , keskelle omavalintainen ja mutteri.Takaisin se menee "itsestään".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Onks sulle väliä, jos jokin kaivattusissa
ei ole täydellistä? Esim. venytysmerkit, arvet, selluliitti, epäsymmetriset rinnat, vinot hampaat jne?874658- 1334166
Shokkiyllätys! 31-vuotias Hai asuu vielä "kotona" - Anna-vaimon asenne ihmetyttää: "No ei tämä..."
Hmmm, mitenhän sitä suhtautuisi, jos aviomies/aviovaimo asuisi edelleen lapsuudenperheensä kanssa? Tuore Ensitreffit-vai352735Eikö Marin ollut oikeassa kokoomuksen ja persujen toiminnasta
Ennen vaaleja Marin kertoi mitä kokoomus tulisi hallituksessa tekemään ja tietysti persut suostuu kaikkeen, mitä kokoomu2051765Olet elämäni rakkaus
On ollut monia ihastumisia ja syviäkin tunteita eri naisia kohtaan, mutta sinä olet niistä kaikista ihmeellisin. Olet el371327Missä Steffe hiihtää?
Missä reppuli luuraa? Ei ole Seiskassa mitään sekoiluja ollut pariin viikkoon? Onko jo liian kylmä skulata tennistä ulko251319Wiisaat Lappajärvellä iät.
Nyt nimiä listaan menneistä ja nykyisistä Wiisaista Lappajärveläisistä. Itseäkin voi tuoda esille kaikessa Wiisaudessa.121316Ratkaiseva tekijä kiinnostuksen heräämisessä
Mikä tekee deittikumppanista kiinnostavan? Mitä piirrettä arvostat / et arvosta?671268Milloin nainen, milloin?
Katselet ja tiedän, että myös mieli tekee. Voisit laittaa rohkeasti viestin. Tiedät, että odotan. Ehkä aika ei ole vielä611213Seiska: Konsta Hietanen ja Aami-rakas iltamenoissa - Salkkareista Aami täräyttää: "Sarja oli..."
Konsta Hietanen jätti Salatut elämät -draamasarjan tänä syksynä. Konstaa kyllä kaivataan vieläkin Salkkareissa! Lue li21182