Kysta päässä???

epätoivoinen!!

Hei!
Kuulin tänään että 23 vuotiaalta parhaalta ystävältäni löytyi päästä pieni kysta, se kuulema painaa jotakin,että aivoihin syntyy painetta jne hän kärsii päänsärystä,huimauksesta,näkökentän hämärtymisestä,huonosta olosta.
Hänelle sanottiin lääkärissä ,että magneettikuvat ja tarkastus tehdään seuraavan kerran vuoden päästä ellei kohtaukset pahene.
Ystäväni ei oikein osannut selittää minulle mitään shokissa kun oli eikä hän ymmärtänyt lääkärin puheista paljoakaan,aikoo huomenna soittaa uudestaan lääkärilleen ja kysyä tarkemmin.
Minä haluaisin siltikin tiedustella tiedättekö onko tämä miten vakavaa?minua pelottaa..hän on ainut ja paras ystäväni selviääköhän hän..en löydä netistä tietoa oikein mistään voiko hoitaa?vakavuus asteet?mitä ylipäätänsä se tarkoittaa että on kysta päässä onko se sama kuin kasvain?
olkaa kilttejä ja jakakaa tietoanne pään kystista?!

5

8887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vakavalta kuulosta

      jos vasta vuoden kuluttua uusi kuvaus, edellyttäen että lääkäri on pätevä. Magneettikuvaus on tehty joten ei ole mikään verenkiertohäiriö (aivoverenvuoto tai pullistuma tai veritulppa). Mielenrauhan vuoksi kannattaa kyllä kysyä tarkemmin lääkäriltä mutta yleensä kystat on suhteellisen vaarattomia, mullakin kilpirauhasessa vaaraton kysta.

    • onkin vaaraton

      niin sen sijainti voi kyllä aiheuttaa vaarallisia seurauksia.

      Olettaisin näin maallikkona ja 40 v tyttäreni päässä olevan kystan aiheuttamia vaikeuksia seuranneena, että ystäväsi kysta aiheuttaa aivonesteen kiertohäiriötä.
      Googlaa "hydrokefalus".

      Oireet ovat käsittääkseni juuri aivopaineen nousun aiheuttamia ja ihmettelen kyllä, että seurataan vuosi.

      Ystäväsi sijassa kysyisin ehdottomasti lääkäriltä olisiko aiheellista laittaa päähän shuntti. Sehän näissä tapauksissa on yleinen hoito.
      Ja mikäli lääkäri sanoo vaan, että seurataan, niin kysyisin kyllä, että eikö ole erittäin todennäköistä, että kohonnut aivopaine aiheuttaa vaurioita.

      Tyttärelläni kysta on ollut syntymästä asti, mutta oireet pahenivat pikkuhiljaa.
      Minulla ei ollut tällaisesta mitään käsitystä ja Turun siihen aikaan "paras" lastenneurologikin hoiti häntä 2 vuotta migreenipotilaana.

      Vasta kun tyttäreni kauheiden päänsärky-, puhekyvynmenetys-, oksennus-, näköhäiriöiden, tasapainovaikeuksien, kaatumisten, jalan velttouden, ym. oireiden vuoksi
      oli mitä ilmeisimmin lähellä kuolemaa, lääkäri lähetti hänet tietokonetomografiaan.
      Tosin täytyy todeta, että nämä kuvaukset olivat vielä siihen aikaan melko uusia, mutta siltikin tuntuu uskomattomalta, että kokenut lastenneurologi voi tehdä tällaisen virheen. Uskoisin, että se on aikoinaan kyllä ollut
      muiden neurokirurgien ihmettelyn aiheena. Lukeehan se sairauskertomuksessakin.

      Kuvauksissa todettiin heti, että 12-vuotiaalla tytöllä oli päässä niin kova paine, että pääkallon saumat olivat irti toisistaan.

      Käsitin, että tyttö oli jonkinlainen lääketieteellinen "ihme", koska minulle tuli hoitaja sanomaan, kun odotin sairaalassa, että leikkaukseen ovat kerääntyneet katsomaan kaikki neurokirurgit.

      Sitten kun pää oli auki, leikkaava neurokirurgi tuli sanomaan, että ei siellä kasvainta ole, mutta shuntti laitetaan.
      Vasta usean vuoden kuluttua meille selvisi, että kyseessä on kysta.

      No, shuntti auttoi kyllä heti todella paljon, mutta monenlaisia vahinkoja oli kyllä jo ehtinyt tapahtua.

      Hänelle on kaikkiaan tehty 5 shunttileikkausta ja viimeksi 8 vuotta sitten tehtiin tähystysleikkaus, jonka silloin ja tietääkseni vieläkin, ainoastaan yksi neurokirurgi Turussa pystyy tekemään.

      En ole oikein selvillä mitä leikkauksella oli tarkoitus saada aikaan,(siis oliko tarkoitus puhkaista kysta vai tehdä jonkinlainen ohitusleikkaus) mutta toista vuotta sitten otetussa magneettikuvassa kysta on kyllä edelleen olemassa.
      Kuitenkin neurokirurgi sanoi, ettei hän osaa sanoa onko shuntti vielä tarpeellinen, mutta ei sitä tietenkään poiskaan oteta.

      Monenlaisia vaikeuksia näinä vuosina on ollut, mutta henki on kuitenkin säilynyt.
      Sairaudestaan huolimatta tytär pystyi saamaan ihan kohtalaisen ylioppilastodistuksen ja opiskeli muutamia vuosia sen jälkeenkin.

      Kuitenkin monien asioiden seurauksena hän on joutunut jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle. Siitä asiasta on kuitenkin päästy yli, vaikkei se niin helppoa ollutkaan.

      Nykyisin pääasiallisena huolena ovat talvella liukkaat kelit ja kesällä kohollaan olevat katukivet, joihin kompastuminen on aina vaarana. Kaatumisten seurauksena häneltä nim. kerran murtui ranne ja kerran tuli aivoverenvuoto ym. ym.

      Tietysti jännittää sekin, onko shuntti vielä joskus uusittava, sillä ainahan siihen jotain häiriötä voi tulla. Toivomme kuitenkin on, että tähystysleikkaus ja ehkä shuntti yhdessä pystyvät hoitamaan aivonesteen kierron ilman uutta leikkausta.

      Mikäli lääkäri sanoo ystävällesi, että tosiaankin vasta vuoden kuluttua on seuraava tutkimus, niin sano ystävällesi, että mikäli tulee jotain äkillistä, niin menee suoraa päätä keskussairaalan ensiapupoliklinikalle.

      Niin me olemme tehneet, ja yleensä tyttäreni kohdalla shunttileikkaukset ovat olleetkin päivystysleikkauksia.

      Kysyt onko ystäväsi sairaus mitään vakavaa. Minusta vakavalta se oireista päätellen tuntuu, mutta et sinä ystävääsi siihen menetä, kunhan vaan on hoidossa. Kyllä tällaisesta nykyaikana selvitään.

      Shunttileikkaukset ovat kuitenkin rutiinia, ja niistä paranee uskomattoman helposti. Ja ehkäpä tilanne korjaantuu jotenkin muutenkin, koska kerran odotetaan vuosi.

      Minulla on ollut sellainen käsitys, että pään kystat ovat synnynnäisiä, (en ole ihan varma) joten jos näin on, niin ystäväsi kysta on ehkä ruvennut kasvamaan, koska ei ole aikaisemmin vaivannut. Sitäkin voisi lääkäriltä kysyä.

      Saatte olla onnellisia, ettei kyseessä kuitenkaan ole mikään vauhdilla leviävä tai etäispesäkkeitä levittävä kasvain.

    • kysta

      Olin 44 vuotias,kärsin huimaukseta.Lääkäri oli sitä mieltä,että pää kannattaa tutkia.
      Otetiin tietokonekuvaus.Soittoaika neurologille ja hän sanoi,että päässä on pieni nestekeräymä ja antoi vastaanotolle ajan pikaisesti.
      Kun niitä kuvia katseltiin,selvisi todellisuus.
      Vettä oli kahden desilitran verran arviolta.
      Kysta oli laajimmillaan mandariinin kokoinen ja
      ulottui lituskaisena 12 sentin korkeudelle.
      Siis ohimon kohdalla oli pelkkää vettä.
      sepä olikin shokki,mitäs nyt tehdään.
      Sain lähetteen yliopistolliseen sairaalaan spesialistien puheille.
      Suunnittelivat,laitetaan suntti.Toinen lääkäri oli kuitenkin erimieltä.Ilmeni,että päässäni
      olis muutenkin korjaamista :),aivokalvo oli menny sikiövaiheessa ryttyyn ja vesi on keräytynyt ,varmaan jo silloin,kierto oli estynyt.Mitä sitten tapahtuu kun se nestemäärä poistetaan.
      Aivoni oli siltä osin litussa ja antaneet tilaa tälle vesimäärälle.Kaikki tuntui olevan muuten kunnossa ,mutta ahdisti kuitenkin ,kun ei tiennyt mitä seuraa jatkossa.
      Aivokirurgi kehoitti leikkaukseen,kysta oli äärimmäisen suuri. Sain ajan noin kuukauden päähän.
      Kyllä se oli tuskallista aikaa.Tietoa en saanu juuri mistään.Ei ollut internettiäkään.
      En muista miten selvisinkään päivästä toiseen.Oli tehtävä ratkaisu .Menin omalle neurologille.Kysyin suoraan mitä hän tekisi minun tilassani.Hän sanoi,että ei lähtisi toimenpiteseen vielä tässä vaiheessa.Seurataan ja tutkitaan taas puolen vuoden kuluttua.
      Olin huojentunu,riskit olisivat olleet suuret ,joten neljän lapsen äitinä,toivoin saavani aikaa hoitaa lapset mahdollisimman pitkälle.Tein päätökseni,oli kysymys minun päästäni,en lähteny leikkaukseen.
      Osoittautui,että kystä ei suurentunu yhtään.Eikä
      ole kasvanu,aikaa on kulunut 14 vuotta.
      Päätä on kuvattu useita kertojaja olen tyytyväinen kun en silloin lähteny leikkaukseen.
      Mutta minulla ei ilmenny mitään häiritseviä oireita(en ainakaan itse huomaa:).
      Kohdallani tämä oli sattumalöydös,lääkäri sanoi pieniä kystia on monella,niistä vaan ei tiedetä.
      Kehoitan ystävääsi menemään neurologille uudestaan keskustelemaan asiasta.Ehkä vuosi tuntuu aika pitkältä,magneettikuvaus on varmaan turvallinen tehdä useamminkin.
      Hyvää jatkoa teille ja kyllä kystan kanssa tottuu elämään,jos on sellaisessa paikassa,että sopii olemaan :)

      • myöskin,

        minulta löydettiin kolme vuotta sitten pikkuaivoista, oikealta puolelta luumun kokoinen kysta. Siinä pähkäiltiin, mitä tehdään ja lopputuloksena ei tehty mitään. On ilmeisesti ollut syntymästä saakka siellä ja minun puolestani saa olla edelleen. Leikkauksessa on kuitenkin riskinsä ja kystilla on kuulemma taipumus pyrkiä täyttymään uudelleen; nehän kuitenkin ovat nestepusseja, näin neurologien puheista tuolloin ymmärsin.


    • Kysyvä

      Lamaannuttaako aivotoimintaa jos on kysta? Paheneeko päivä päivältä olotila jos kysta on päässä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      624
      4622
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3509
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      154
      3211
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      168
      2469
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2309
    6. 252
      1867
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1457
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1349
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1340
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1140
    Aihe