Tarkoituksena olisi saada laituri kestämään jäitä. En halua nostaa sitä aina talveksi pois. Miten tehdä tarpeeksi vahva laituri, kun jäät liikkuvat joka kevät. Onko kokemuksia kiviarkusta?
Laituri kestämään
16
6126
Vastaukset
- voimaa ei
mikään kestä ja harvaan rantaan voi ajaa kuorma-autolla kuution kokoista kiveä kymmeniä kuormia.
- tuo
Arkkulaituri hyvä vaihtoehto on,kestää kyllä melkoiset jääkuormat.
- Lämminmies
Olen tapellut laiturini kanssa 1966 asti . Taas tänätalvena aion tehdä sen viimeisen .Kun olen tuulastanut niin olen ihmetellyt miksi isojen kivien järvenpuolella on iso monttu , onhan se selvinnyt jäät on työntänyt nämä kivet ja työntää lisää . Tuosta voi arvella kuinkasuuri kivi ptsyy paikoilla.
- kun pakkanen
Lämminmies kirjoitti:
Olen tapellut laiturini kanssa 1966 asti . Taas tänätalvena aion tehdä sen viimeisen .Kun olen tuulastanut niin olen ihmetellyt miksi isojen kivien järvenpuolella on iso monttu , onhan se selvinnyt jäät on työntänyt nämä kivet ja työntää lisää . Tuosta voi arvella kuinkasuuri kivi ptsyy paikoilla.
lauhtuu ja jää laajenee. Laajenevan jään paine siirtää mökin kokoisia pikkuhiljaa kohti rantaa ja selän puolelle jää kivistä raivattu ura.
Laiturin rikkoutuu usein jäidenlähdössä jos tuuli painaa jäälauta päin laituria. Tuo laajenevan jään paine rikkoo laiturin ja vääntää tolpat pikku hiljaa. - tuo
Lämminmies kirjoitti:
Arkkulaituri kestää,siis puhe on hirsiarkkulaiturista.Minulla on ollut hirsiarkkulaituri 30 vuotta rannassa jossa jäät liikkuu,vaan hyvin on laituri sen kestänyt.
Eli homman idea on että ensin tehdään esim.2x2metrin ylöspäin kapeneva pohjallinen hirsiarkku korkeudeltaan sopiva ja se uitetaan paikoilleen,sen jälkeen kannetaan kiviä täyteen. 2x2x1,5m arkkuun mahtuu kiviä noin 6 kuutiota joten painoa löytyy ja hyvin pysyy paikoillaan. - siihvi
tuo kirjoitti:
Arkkulaituri kestää,siis puhe on hirsiarkkulaiturista.Minulla on ollut hirsiarkkulaituri 30 vuotta rannassa jossa jäät liikkuu,vaan hyvin on laituri sen kestänyt.
Eli homman idea on että ensin tehdään esim.2x2metrin ylöspäin kapeneva pohjallinen hirsiarkku korkeudeltaan sopiva ja se uitetaan paikoilleen,sen jälkeen kannetaan kiviä täyteen. 2x2x1,5m arkkuun mahtuu kiviä noin 6 kuutiota joten painoa löytyy ja hyvin pysyy paikoillaan., että se on todella tärkeää siis tehdä kartioksi, muuten lähtee isokin rakennelma. Ideahan kartiossa on, että talvella jos vesi nousee, niin jää helpaa rakenteesta kartioisuuden vuoksi ja taas laskuvaiheessa jää puristuu tiukemmin arkun ympärille ja yrittää painaa sitä pohjaan. Arkun tuet pitäisi siis saada kallioon asti ettei tapahdu painumista.
- Lämminmies
tuo kirjoitti:
Eli homman idea on että ensin tehdään esim.2x2metrin ylöspäin kapeneva pohjallinen hirsiarkku korkeudeltaan sopiva ja se uitetaan paikoilleen,sen jälkeen kannetaan kiviä täyteen. 2x2x1,5m arkkuun mahtuu kiviä noin 6 kuutiota joten painoa löytyy ja hyvin pysyy paikoillaan.Sitten toisten murhe.
- Mereltä
tuo kirjoitti:
Eli homman idea on että ensin tehdään esim.2x2metrin ylöspäin kapeneva pohjallinen hirsiarkku korkeudeltaan sopiva ja se uitetaan paikoilleen,sen jälkeen kannetaan kiviä täyteen. 2x2x1,5m arkkuun mahtuu kiviä noin 6 kuutiota joten painoa löytyy ja hyvin pysyy paikoillaan.Meillä on merellä naapurilla suurinpiirtein tuonkokoinen kiviarkku ja vielä kartion muotoinen, mutta kyllä se on joka talven jälkeen vähän eri asennossa, vaikka ei siellä viime aikoina edes ole ollut paljon jäitäkään.
Toisella puolella naapurilla on betoniponttoonilaituri. Se on toiminut paremmin, se liikkuu lähinnä syysmyrskyjen aikaan kun ankkurit antavat periksi painavan laiturin heiluessa aallokossa.
Itse en ole vielä tehnyt minkäänlaista kun tuo laituri näköjään on noin suuri haaste. Ehkä päädyn kallioon pultattavaan kallionreunalaituriin, kun sen aika tulee. tuo kirjoitti:
Eli homman idea on että ensin tehdään esim.2x2metrin ylöspäin kapeneva pohjallinen hirsiarkku korkeudeltaan sopiva ja se uitetaan paikoilleen,sen jälkeen kannetaan kiviä täyteen. 2x2x1,5m arkkuun mahtuu kiviä noin 6 kuutiota joten painoa löytyy ja hyvin pysyy paikoillaan.Oma saaremme on keskellä suuria selkiä, useita kilmoetrejä vapaata vettä joka suuntaan eikä siellä ole mitkään laiturit pysyneet. Edellinen omistaja oli luovuttanut 30 vuoden jälkeen ja hankkinut pyörillä siirrettävän laiturin.
Oma ratkaisuni on keväisin juntata tuoreesta kuusesta paalut järven pohjaan ja rakentaa niiden varaan kansi jonka syksyisin puran pois.
ponttonilaituriin pitäisi kiinnittää suurin näkyvin kirjaimin osoite ja nimi että seuraavana keväänä voisi saada postissa laiturin takaisin.
Yhteenvetona kommentoisin että suojattomassa paikassa ei hevin mökkiläisen rahat riitä riittävän laiturin raknetamiseen.- tuo
mokki-saaressa kirjoitti:
Oma saaremme on keskellä suuria selkiä, useita kilmoetrejä vapaata vettä joka suuntaan eikä siellä ole mitkään laiturit pysyneet. Edellinen omistaja oli luovuttanut 30 vuoden jälkeen ja hankkinut pyörillä siirrettävän laiturin.
Oma ratkaisuni on keväisin juntata tuoreesta kuusesta paalut järven pohjaan ja rakentaa niiden varaan kansi jonka syksyisin puran pois.
ponttonilaituriin pitäisi kiinnittää suurin näkyvin kirjaimin osoite ja nimi että seuraavana keväänä voisi saada postissa laiturin takaisin.
Yhteenvetona kommentoisin että suojattomassa paikassa ei hevin mökkiläisen rahat riitä riittävän laiturin raknetamiseen.Minun hirsiarkkulaiturini on pysynyt paikoillaan 30 vuotta meren rannalla vaikka meren selkää on n.6 kilometria.
- sitä
Lämminmies kirjoitti:
Sitten toisten murhe.
Pyritään että kun kunnolla tekee niin ei sitä tarvitse omana elinaikanaan korjailla.
- siihvi
tuo kirjoitti:
Minun hirsiarkkulaiturini on pysynyt paikoillaan 30 vuotta meren rannalla vaikka meren selkää on n.6 kilometria.
sulla ei sitten jää liiku. Kuvaamani kartio toimii helvetin hyvin veden nousun ja laskun aiheuttamia ongelmia vastaan talvella, mutta jos mökkisi on sellaisessa kohdasas, jossa jäät liikkuu, niin ei siinä mikään pysy. Itselläni on kartion malliset arkut joiden päälle rakennettu kansi, muttta tarkkailin ensin pari vuotta liikkuuko jäät vai ei. Jos rannassa jäät keväisin sulaa paikalleen, niin arkkju toimii 100% varmasti.
- siinä
siihvi kirjoitti:
sulla ei sitten jää liiku. Kuvaamani kartio toimii helvetin hyvin veden nousun ja laskun aiheuttamia ongelmia vastaan talvella, mutta jos mökkisi on sellaisessa kohdasas, jossa jäät liikkuu, niin ei siinä mikään pysy. Itselläni on kartion malliset arkut joiden päälle rakennettu kansi, muttta tarkkailin ensin pari vuotta liikkuuko jäät vai ei. Jos rannassa jäät keväisin sulaa paikalleen, niin arkkju toimii 100% varmasti.
Meidän rannassa jäät liikkuu ja paksutkin jäät mutta hyvin on hirsiarkku ne kestänyt ja paikoillaan pysynyt.
tuo kirjoitti:
Minun hirsiarkkulaiturini on pysynyt paikoillaan 30 vuotta meren rannalla vaikka meren selkää on n.6 kilometria.
Meidän Perämerellä olevan mökin rannassa suurin jäiden maihin tuoma kivi on noin 3,5 m korkea ja noin 3,5 m kanttiinsa. tuli joskus 60-luvulla kuin tyhjää vain yllättäen pyytämättä ranalle.
Saarissa sillä suunnalla on helppo rantautua kun rannoilla on venevalkamia kuin katepilllarilla tehtyjä. Muutaman metrin kivenmurikoita on jäät työntäneet pitkiäkin matkoja maihin jättäen nuo valkamat jälkeensä.
Noita voimia vastaan on ihmisen tekemä äkkiä kevyttä.- niin.
mokki-saaressa kirjoitti:
Meidän Perämerellä olevan mökin rannassa suurin jäiden maihin tuoma kivi on noin 3,5 m korkea ja noin 3,5 m kanttiinsa. tuli joskus 60-luvulla kuin tyhjää vain yllättäen pyytämättä ranalle.
Saarissa sillä suunnalla on helppo rantautua kun rannoilla on venevalkamia kuin katepilllarilla tehtyjä. Muutaman metrin kivenmurikoita on jäät työntäneet pitkiäkin matkoja maihin jättäen nuo valkamat jälkeensä.
Noita voimia vastaan on ihmisen tekemä äkkiä kevyttä.Onneksi minulla on mökki lounaissaaristossa.
- Digiootti
Itsellä on ollut ponnttoonilaituri jo 23 vuotta, eikä kertaakaan nostettu pois vedestä.
Mutta järvi/lampi on vain muutaman hehtaarin kokoinen, jossa jäät ei liiku.
Niin... onhan meillä hyvä laiturivahti.
http://omatvideot.kotitieto.fi/?L=video.index&id=664
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t553763- 322179
- 402074
Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin171721Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐401542Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?251482- 791443
- 1381172
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..221133Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät901115