Juupelis eli kysymys kuuluu et onko muilla miten purukalusto suussa säilyny ja selvinny odotusajasta? Kolmatta odotan ja tämä raskaus on pilannu mun hampaat. Toisen jälkeen alko viisaudenhampaat temppuilee ja ne revittiin, muutoin kaikki suussa ok mut nyt kolmatta ku aloin viime kesänä odottamaan nii aloin pesee hampaat aamuin illoin eli kaks kertaa päiväs ja pokat kyllä on suu täynnä reikiä! Eritoten puruhampais (takahampaat). En todellakaan oo mikään makuri joten ei mee karkkia ja suklaata jäätelöä ym muuta makeeta suuhun ku joskus ja jouluna mut ny on alkanu särkee noi reiät ja prkle ku ei pysty selällee makaa nii eivät kyl voi paikatakaan ihan het. jos kipu alkaa olee kamalaa nii sit o pakko mennä ja saavat miettii mikä reikä se noist kaikist on. Noh, oon oksennellu ja kuulemma oon alkanu taas narskuttaa, kiilleki taitanee puuttua kalustost. Ens kuun lopul ois laskettuaika ja toivon et tää odotus ois pian ohi jotta lakkais hampaatki kärsimästä! Ei harjauksesta oo mun kohdal ainaka mitään hyötyä! Onks kellään muulla odottajalla ilmenny ongelmia mitään raskausaikana??
Raskaus ja hampaat
8
4604
Vastaukset
- melkeen hampaaton
Joo on todellakin. Itselläni ei ole ollut ainuttakaan reikää hampaissa ja ollut loistokunnossa hampaat aina. nyt raskauden aikana tuntuu että hampaat on alkanu lahoo. Puruhampaat etenkin. Yksi puruhammas lohkesi puoliksi, sen kävin paikkauttaa. Hampaita on alkanut vihlomaan jotain kuumaa/kylmää syödessä ja jotenkin tuntuu että kyllä varmaan ainakin pari reikää taitaa hampaista löytyä. En ole hetkeen nyt käynyt hammaslääkärillä tarkistuttaa, raskauden jälkeen olisi tarkoitus. Sinnekkö meni mun hienot hampaat nyt? N. kuukauden päästä laskettu aika.
- unohtunut??
Lapsi ottaa mineraalit äidistä jos hivenaineita ei ole ravinnossa riittävästi. Hammaslankaa on käytettävä joka päivä, pelkkä harjaus ei riitä. Äläkä odota vihlovan hampaan kanssa, se voi tulehtua ja sitten oletkin vakavammassa tilanteessa. Mars hammaslääkäriin heti!
No, joskus vihloo vain vetäytynyt hammaskaula, siihen auttaa oikeanlainen hammastahna ja harjaus :)
- Alan ammattilainen
Suosittelen kiinnittämään huomiota ruokailukertojen määrään päivän mittaan.
Happohyökkäys (joka vaikuttaa reikiintymiseen) tulee MISTÄ TAHANSA RUUASTA, määrästä riippumatta. Myös terveelllisistä ruoista, oli se sitten lasillinen maitoa, puolikas ruisleipä, omena jne jne.
Hampaat kestävät päivän aikana viisi happohyökkäystä. Eli esim. Aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala.
Sinun tapauksessa kannattaa huomioida tämä asia, eli ei saa napostella. Vaikka kuinka hyvin ja useasti päivässä harjaisit hampaasi, mutta harrastat napostelua niin varmasti tulee reikiä.
Ja lopuksi kannattaa muistaa että reikiäaiheuttavat bakteerit tarttuvat syljen välityksellä ja tarttuvat pieneen lapseen hyvin herkästi, bakteerin tarttuminen on mahdollista heti kun ensimmäinen hammaspuhkeaa. Tartuttajana toimii yleensä omat vanhemmat.
Kannattaa siis välttää sylkikontaktia, mitä nuorempana tämän bakteerin lapsi saa sen enemmän on ikävä kyllä reikiä odotettavissa vanhempana.
Jos kiinnostusta löytyy kannattaa kysellä omasta hammaslääkäristä onko mahdollista päästä sylkitestiin. Sylkitestissä mitataan paljonko sinulla on reikiä aiheuttavia bakteereja suussasi. Mitä enemmän bakteereja on sitä suurempi riski on tartuttaa bakteeri lapseen.
Toivottavasti kipusi helpottaa. Mutta ei se itse raskaus hampaidesi oireilua aiheuta vain jotkut muuttuneet tottumuksesi. Onnea synnytykseen ((:- rv 33+6
Tässä sulle Alan ammattilainen hieman lisätietoutta (vrt.Mutta ei se itse raskaus hampaidesi oireilua aiheuta vain jotkut muuttuneet tottumuksesi)
- rv33
rv 33+6 kirjoitti:
Tässä sulle Alan ammattilainen hieman lisätietoutta (vrt.Mutta ei se itse raskaus hampaidesi oireilua aiheuta vain jotkut muuttuneet tottumuksesi)
sorry, tipahti edellisestä vietistä ite asia pois.
'Eli raskauden aikana suu happamoituu muuttuneen hormonitoiminnan vuoksi. Syjen ph laskee, joka aiheuttaa hampaideb kiilteen liukenemista sylkeen. Suun terveydelle haitallisten bakteerien määrä lisääntyy raskauden loppuvaiheen ja imetyksen aikana. Ikenien verenvuototaipumus on lisääntybyt, johtuen raskauden aiheuttamista hormonaalisista muutoksista naisen elimistössä. Pienikin määrä plakkia hampaan pinnalla voi laukaista voimakkaan tulehdusreaktion. - physis
rv33 kirjoitti:
sorry, tipahti edellisestä vietistä ite asia pois.
'Eli raskauden aikana suu happamoituu muuttuneen hormonitoiminnan vuoksi. Syjen ph laskee, joka aiheuttaa hampaideb kiilteen liukenemista sylkeen. Suun terveydelle haitallisten bakteerien määrä lisääntyy raskauden loppuvaiheen ja imetyksen aikana. Ikenien verenvuototaipumus on lisääntybyt, johtuen raskauden aiheuttamista hormonaalisista muutoksista naisen elimistössä. Pienikin määrä plakkia hampaan pinnalla voi laukaista voimakkaan tulehdusreaktion.Minulla kanssa pisti heti silmään se, että kyse on mukamas jostain raskaana olevan muuttuneesta tavasta. Kirjoittaja ei varmaankaan ole itse ollut raskaana...
Olen lukenut monesta paikasta, että raskauden oireisiin kuuluu suun kuivuminen (kuiva suu altistaa reikiintymiselle) ja siitä olen saanut itse kärsiä. Minulla ei ole onneksi ollut tuntemuksia että olisi reikiä tullut, mutta hampaita olen joutunut huuhtelemaan ja pesemään tavallista useammin, kun suu tuntuu olevan usein hiekkapaperina ja on semmoinen olo, että henki haisee varmaan kamalalta:o Normaalit ruokailutavat ja hammashygienia eivät todellakaan välttämättä riitä raskauden aikana...
- ....
Xylitol purkkaa ja lisäravinteita (kalsiumia ja d-vitamiinia)!!! Jos haluaat pudottaa hampaat niin huono ravitsemus ja imetys tipauttaa kyllä vaikka kaikki hampaat.
Terv. "nolla reikää ja neljäs lapsi tulossa" - ien ongelma
eka lapsi masussa ja ihan järkyttävä ien tulehdus kokoajan. Hammaslääkäriki kauhisteli, muttei ollu reikiä kuitenkaa tullut... Mä en kylläkään juo limuja tai mehuja lainkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244606- 883714
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313463075- 542657
- 512589
- 2032583
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522318
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1071521