Pelkät sukusiitokset eivät ole ongelmana jalostuksessa, vaan myös ruumiilliset ongelman, kuten löysä iho, josta aiheutuu hankalia ihosairauksia, tylppä kuono, joka aiheuttaa hengitysvaikeuksia, ulkonevat silmät, massiivinen olemus, joka aiheuttaa luuston kasvuhäiriöitä ja lyhentää elinikää ym.
Yksi eniten ruumiillisista oireista kärsivistä roduista on kingcharlesinspanieli. Sen mitätön kuono aiheuttaa helposti hengitysvaikeuksia, ja kun samalla sillä on tiheä turkki, joka lämmittää koko ruumista. Kuonon muoto ja turkin laatu yhdistelmänä tuskin tekevät kingille hyvää kesäisessä ilmastossa. Eikä bulldoggejakaan voi pitää täysin terveinä, tuskin mitään rotuja.
Sisäisempiä oireita aiheuttaa esim. laaja vatsalaukku, joka altistaa vatsalaukun kiertymälle.
Kyllä jalostuksessa täytyisi monien rotujen kanssa palata ajassa taakse päin.
Siitä olisi paljon enemmän iloa rotujen harrastajillekin, jos niiden koirien terveyden kanssa ei olisi oltava niin pirun tarkkana. Vihikoirankin vähäinen suosio perustuu vaativan ruokinnan lisäksi todennäköisesti sen alttiisiin sairasteluihin.
Rodunjalostus vaatisi koirien terveyden kannalta paljon muutoksia. Jalostuksessa on käytettävä järkeä, eikä sitä tulisi pitää pelkkänä harrastuksena/viihteenä. Semmoista sen kumminkin tänäpäivänä vaikuttaa olevan.
Jalostus pitäisi aloittaa alusta
Mur MUR
3
186
Vastaukset 3
- mieltä...
Erinomaisen hyvä ja ennenkaikkea omaperäinen kommentti. Miksei kukaan ole aikaisemmin kiinnittänyt huomiota tähän asiaan?
- sairaslemmikki
Toivotaan että KENNELLIITTO puuttuisi heti asiaan !!! Jalostetaan liikaa sairaita rotukoiria !
- mieltä...
Aivan. Pitäisi ehdottomasti alkaa jalostaa enemmän sairaita sekarotuisia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 100822
Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL
Martina on kasvattanut fiksun tyttären.361770Mä olen tosi
Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui38589- 65575
- 47558
- 30556
- 67541
En minä tule koskaan ottamaan sinuun yhteyttä
Että siinä ole vaan rauhassa ilman minua koko loppuelämäsi ajan.25530Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla
Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei48527Jos se onkin niin
Että me molemmat kaivataan toisiamme. Odotetaan sitä näkemistä. Ollaan mustasukkaisia ja mietitään, että kenen kanssa se27522