Jalostus pitäisi aloittaa alusta

Mur MUR

Pelkät sukusiitokset eivät ole ongelmana jalostuksessa, vaan myös ruumiilliset ongelman, kuten löysä iho, josta aiheutuu hankalia ihosairauksia, tylppä kuono, joka aiheuttaa hengitysvaikeuksia, ulkonevat silmät, massiivinen olemus, joka aiheuttaa luuston kasvuhäiriöitä ja lyhentää elinikää ym.

Yksi eniten ruumiillisista oireista kärsivistä roduista on kingcharlesinspanieli. Sen mitätön kuono aiheuttaa helposti hengitysvaikeuksia, ja kun samalla sillä on tiheä turkki, joka lämmittää koko ruumista. Kuonon muoto ja turkin laatu yhdistelmänä tuskin tekevät kingille hyvää kesäisessä ilmastossa. Eikä bulldoggejakaan voi pitää täysin terveinä, tuskin mitään rotuja.

Sisäisempiä oireita aiheuttaa esim. laaja vatsalaukku, joka altistaa vatsalaukun kiertymälle.

Kyllä jalostuksessa täytyisi monien rotujen kanssa palata ajassa taakse päin.

Siitä olisi paljon enemmän iloa rotujen harrastajillekin, jos niiden koirien terveyden kanssa ei olisi oltava niin pirun tarkkana. Vihikoirankin vähäinen suosio perustuu vaativan ruokinnan lisäksi todennäköisesti sen alttiisiin sairasteluihin.

Rodunjalostus vaatisi koirien terveyden kannalta paljon muutoksia. Jalostuksessa on käytettävä järkeä, eikä sitä tulisi pitää pelkkänä harrastuksena/viihteenä. Semmoista sen kumminkin tänäpäivänä vaikuttaa olevan.    

3

186

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mieltä...

Erinomaisen hyvä ja ennenkaikkea omaperäinen kommentti. Miksei kukaan ole aikaisemmin kiinnittänyt huomiota tähän asiaan?

• sairaslemmikki

Toivotaan että KENNELLIITTO puuttuisi heti asiaan !!! Jalostetaan liikaa sairaita rotukoiria !

• mieltä...

Aivan. Pitäisi ehdottomasti alkaa jalostaa enemmän sairaita sekarotuisia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muuttaisitko kaivattusi luokse

heti asumaan? 🛒
      Ikävä
      100
      822
    2. Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL

Martina on kasvattanut fiksun tyttären.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      361
      770
    3. Mä olen tosi

Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui
      Ikävä
      38
      589
    4. Samassa kylässä asuu yks mies...

Jota en voi sietää... yök!
      Ikävä
      65
      575
    5. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      47
      558
    6. Sanotaan se sitten tässä

Rakastan sua mies varmaan.
      Ikävä
      30
      556
    7. Mitä odotat kohtaamiselta?

Niin, otsikossa kysymys.
      Ikävä
      67
      541
    8. En minä tule koskaan ottamaan sinuun yhteyttä

Että siinä ole vaan rauhassa ilman minua koko loppuelämäsi ajan.
      Ikävä
      25
      530
    9. Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla

Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei
      Kemijärvi
      48
      527
    10. Jos se onkin niin

Että me molemmat kaivataan toisiamme. Odotetaan sitä näkemistä. Ollaan mustasukkaisia ja mietitään, että kenen kanssa se
      Ikävä
      27
      522
    Aihe