Onko neitseestä syntyminen

Zelig

oleellinen asia Jeesuksen palvojille?

54

941

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joh. 14:6
      • Neitsyt Maria oli hai?

        Jos neitseestä syntyminen on tärkeää, niin miksiköhän Markuksen evankeliumissa (joka on
        vanhin) ei mainita asiasta mitään?


      • Zelig kirjoitti:

        Neitsyt Maria oli hai?

        Jos neitseestä syntyminen on tärkeää, niin miksiköhän Markuksen evankeliumissa (joka on
        vanhin) ei mainita asiasta mitään?

        Raamattua on luettava kokonaisuutena, ja neitseestä syntyminen löytyy muista evankeljumeista.


      • juhani1965 kirjoitti:

        Raamattua on luettava kokonaisuutena, ja neitseestä syntyminen löytyy muista evankeljumeista.

        ei kirjoittanut sitä evenkeliumiinsa? Markuksen evankeliumi oli ensimmäinen eikä hän voinut tietää tuleeko ikinä toista.

        Tästä on olemassa teoria ja se on se, että
        tarina on keksitty.


      • juhani1965 kirjoitti:

        Raamattua on luettava kokonaisuutena, ja neitseestä syntyminen löytyy muista evankeljumeista.

        evankeliumissakaan ei muuten ole neitsytlegendaa.


      • Zelig kirjoitti:

        ei kirjoittanut sitä evenkeliumiinsa? Markuksen evankeliumi oli ensimmäinen eikä hän voinut tietää tuleeko ikinä toista.

        Tästä on olemassa teoria ja se on se, että
        tarina on keksitty.

        Asia on hyvin yksinkertainen. Kuten Raamatun lehdiltä saadaan lukea, Raamatun teksti on kirjoitettu Pyhän Hengen ohjaamana. Näin ollen Pyhä Henki tiesi ja mitä luultavammin Markuskin, että neitseestä syntymisestä saa lukea muista evankeljumeista.
        Sitä Raamattua todella kannattaa lukea kokonaisuutena. Näinkin tärkeä seikka kun Pyhän Hengen ohjaus tekstin syntymiseen on äärimmäisen huomionarvoinen asia.


      • Zelig kirjoitti:

        evankeliumissakaan ei muuten ole neitsytlegendaa.

        Evankeljumien ei ole tarkoituskaan olla toistensa sana tarkkoja toisintoja. Evankeljumit on suunnattu eri ihmisryhmille, toinen puhuttaa toista, toinen toista. Myös esim. Jeesuksen persoonan painotus on evankeljumeissa erillainen. Esim. matteuksen evankeljumi on suunnattu Juutalaisille. Sen huomaa lause ja sana valinnoistakin.


      • juhani1965 kirjoitti:

        Asia on hyvin yksinkertainen. Kuten Raamatun lehdiltä saadaan lukea, Raamatun teksti on kirjoitettu Pyhän Hengen ohjaamana. Näin ollen Pyhä Henki tiesi ja mitä luultavammin Markuskin, että neitseestä syntymisestä saa lukea muista evankeljumeista.
        Sitä Raamattua todella kannattaa lukea kokonaisuutena. Näinkin tärkeä seikka kun Pyhän Hengen ohjaus tekstin syntymiseen on äärimmäisen huomionarvoinen asia.

        ei ole toimittanut Raamattua sitten sellaisena kun
        piti?

        Markuksen evankelimin loppu, Johanneksen avionrikkoja ja Jeesus etc eivät ole olleet Raamatussa aina.


      • Zelig kirjoitti:

        ei ole toimittanut Raamattua sitten sellaisena kun
        piti?

        Markuksen evankelimin loppu, Johanneksen avionrikkoja ja Jeesus etc eivät ole olleet Raamatussa aina.

        Kyllä ne Raamatussa ovat olleet. Se että ihmiset keksivät näitä kuvitteellisia,usein ilman todisteita,tarinoita lisäyksistä ja poistoista ei muuta sitä, että Raamattu on säilyttänyt luotettavuutensa.


      • juhani1965 kirjoitti:

        Kyllä ne Raamatussa ovat olleet. Se että ihmiset keksivät näitä kuvitteellisia,usein ilman todisteita,tarinoita lisäyksistä ja poistoista ei muuta sitä, että Raamattu on säilyttänyt luotettavuutensa.

        Rotterdamilaisen toimittamasta kansankielisestä UT:sta puuttui Joh 5:7-8, koska kreikankielisistä
        (jota Erasmus käytti lähteinään) teksteistä
        se puuttui.
        Joten väitteet, että Raamattu olisi aina ollut on sama kuin väittäisi, että aurinko kiertää maata.


      • Zelig kirjoitti:

        Rotterdamilaisen toimittamasta kansankielisestä UT:sta puuttui Joh 5:7-8, koska kreikankielisistä
        (jota Erasmus käytti lähteinään) teksteistä
        se puuttui.
        Joten väitteet, että Raamattu olisi aina ollut on sama kuin väittäisi, että aurinko kiertää maata.

        Tokihan Raamattu saa eri vivahteita kieleltä toiselle käännettäessä kuten jokainen teksti. Mutta erot ovat hyvin minimaalisia verrattuna alkuperäisiin teksteihin. Ja Raamatun ydinsanoma on kyllä säilynyt hyvin kirkkaana läpi vuosisatojen ja käännösten.


      • juhani1965 kirjoitti:

        Tokihan Raamattu saa eri vivahteita kieleltä toiselle käännettäessä kuten jokainen teksti. Mutta erot ovat hyvin minimaalisia verrattuna alkuperäisiin teksteihin. Ja Raamatun ydinsanoma on kyllä säilynyt hyvin kirkkaana läpi vuosisatojen ja käännösten.

        puuttuminen on vivahde?

        Mormonit ja Jehovan todistajat eivät usko
        kolminaisuusoppiin.

        Sitä paitsi alkuperäisiä tekstejä ei ole.
        Eikä edes niiden kopioita.


      • tapauksessa ei
        juhani1965 kirjoitti:

        Tokihan Raamattu saa eri vivahteita kieleltä toiselle käännettäessä kuten jokainen teksti. Mutta erot ovat hyvin minimaalisia verrattuna alkuperäisiin teksteihin. Ja Raamatun ydinsanoma on kyllä säilynyt hyvin kirkkaana läpi vuosisatojen ja käännösten.

        ole kyse "vivahteista kieleltä toiselle käännettäessä" vaan koko tekstikohdan puuttumisesta - sekä käännetystä kreikankielisestä tekstistä että (luonnollisesti) siitä tehdystä käännöksestä.

        Mitä taas tulee "Raamatun ydinsanomaan" ja siihen, voiko käännös vaikuttaa siihen niin: kyllä voi.

        Esimerkiksi heti Johanneksen evankeliumin alussa puuttuu alkutekstissä määräinen artikkeli kreikan theos "jumala" sanan edestä joten normaali käännös "Sana oli Jumala" ei ole itsestäänselvä. Voi olla myös: "Sana oli jumala / jumalallinen" mikä sopii myös siihen että Johanneksessa Jeesus sanoo toistuvasti Isän / Jumalan olevan häntä itseään suurempi, Isän olevan ainoa tosi Jumala, kieltää sanomasta itseään hyväksi koska vain Jumala on hyvä jne. Yleensäkin, platonilaisuudessa josta tuo Johanneksen Sana- eli Logos-oppi on peräisin, Sana / Logos ei ollut itse Jumala / Yksi. Jehovantodistajien käännös ottaa kaiken tämän huomioon mutta se ei ole vain heidän vaan myös eri tunnustuskuntiin kuuluvien raamatuntutkijoiden tiedossa. Muualta UT:sta ei löydy Jeesuksen tai muiden suulla väitettä että hän olisi Jumala. "Jumalan Poika" -nimitys ei sellainen ole koska se voi tarkoittaa "vain" vanhurskasta ihmistä. Jne. Alkutekstin tuntijoiden ja tutkijoiden parissa on selvää ja tunnustettua, että kolminaisuusopille ei ole todisteita UT:ssa. Vain yhtenä esimerkkinä. Muista kristinuskon perususkomuksista puhumattakaan.


      • Zelig kirjoitti:

        puuttuminen on vivahde?

        Mormonit ja Jehovan todistajat eivät usko
        kolminaisuusoppiin.

        Sitä paitsi alkuperäisiä tekstejä ei ole.
        Eikä edes niiden kopioita.

        Kolminaisuusoppi löytyy Uuden Testamentin lehdiltä hyvin kirkkaana niille jotka haluavat sen nähdä. Jopa Raamatun ulkopuoliset kirjeet hallitsioiden välillä kertovat, että alkuseurakunta palvoi Jeesusta Jumalana, mikä taas puoltaa kolminaisuusoppia.
        Eivät tietenkään usko Mormonit ja Jehovat kun eivät ole Kristillisiä uskontoja ensinkään. Heidän oppinsa eruaa Kristinuskosta kuin yö päivästä eli ihan luonnollista, että he tässäkin asiassa poikkeavat Kristityistä.
        Kyllähän kopioista on säilynyt käsikirjoituksia. Uudesta testamentista on säilynyt ainakin yli 24000 Uuden testamentin tai sen osan käsikirjoitusversiota kreikkalaisina ja muina varhaisina versioina 100-400 jKr. ("Jeesus: Totta vai tarua?" / Josh McDowell)


      • tapauksessa ei kirjoitti:

        ole kyse "vivahteista kieleltä toiselle käännettäessä" vaan koko tekstikohdan puuttumisesta - sekä käännetystä kreikankielisestä tekstistä että (luonnollisesti) siitä tehdystä käännöksestä.

        Mitä taas tulee "Raamatun ydinsanomaan" ja siihen, voiko käännös vaikuttaa siihen niin: kyllä voi.

        Esimerkiksi heti Johanneksen evankeliumin alussa puuttuu alkutekstissä määräinen artikkeli kreikan theos "jumala" sanan edestä joten normaali käännös "Sana oli Jumala" ei ole itsestäänselvä. Voi olla myös: "Sana oli jumala / jumalallinen" mikä sopii myös siihen että Johanneksessa Jeesus sanoo toistuvasti Isän / Jumalan olevan häntä itseään suurempi, Isän olevan ainoa tosi Jumala, kieltää sanomasta itseään hyväksi koska vain Jumala on hyvä jne. Yleensäkin, platonilaisuudessa josta tuo Johanneksen Sana- eli Logos-oppi on peräisin, Sana / Logos ei ollut itse Jumala / Yksi. Jehovantodistajien käännös ottaa kaiken tämän huomioon mutta se ei ole vain heidän vaan myös eri tunnustuskuntiin kuuluvien raamatuntutkijoiden tiedossa. Muualta UT:sta ei löydy Jeesuksen tai muiden suulla väitettä että hän olisi Jumala. "Jumalan Poika" -nimitys ei sellainen ole koska se voi tarkoittaa "vain" vanhurskasta ihmistä. Jne. Alkutekstin tuntijoiden ja tutkijoiden parissa on selvää ja tunnustettua, että kolminaisuusopille ei ole todisteita UT:ssa. Vain yhtenä esimerkkinä. Muista kristinuskon perususkomuksista puhumattakaan.

        Alkuseurakunta palvoi Jeesusta Jumalana. Tämä selviää jopa Raamatun ulkopuolisista lähteistä. Hallitsioiden välisestä kirjeen vaihdosta.
        Kolminaisuusoppi loistaa Uudesta Testamentista kirkkaasti niille jotka haluvat sen nähdä.
        Kun Tuomas tunnusti Jeesuksen Jumalaksi, ei Jeesus käynyt korjaamaan(Joh.20:28). Muitakin kohtia löytyy (Room.9:5,Heb.1:8).
        Mutta jokainen on toki vapaa uskomaan kuin itse haluaa,minä löydän Raamatusta ja uskon kolminaisuusoppiin.


      • kuusitie 6
        juhani1965 kirjoitti:

        Alkuseurakunta palvoi Jeesusta Jumalana. Tämä selviää jopa Raamatun ulkopuolisista lähteistä. Hallitsioiden välisestä kirjeen vaihdosta.
        Kolminaisuusoppi loistaa Uudesta Testamentista kirkkaasti niille jotka haluvat sen nähdä.
        Kun Tuomas tunnusti Jeesuksen Jumalaksi, ei Jeesus käynyt korjaamaan(Joh.20:28). Muitakin kohtia löytyy (Room.9:5,Heb.1:8).
        Mutta jokainen on toki vapaa uskomaan kuin itse haluaa,minä löydän Raamatusta ja uskon kolminaisuusoppiin.

        alkuseurakunnan aikaan? Alkuseurakunta ei palvonut Jeesusta jumalana, jumalaksi Jeesuksen nostivat vasta pakanat ja Paavali mutta yhä kolminaisuudesta ja Jeesuksen jumaluudesta kiistellään kristittyjen parissa.Kolminaisuutta ei ole Uudessa testamentissa se on oppi joka tehtiin teologien toimesta kun piti saada sovitettua Jeesuksen jumaluus ja Israelin jumala, jota vielä jossain määrin palvottiin,sopimaan samaan uskontoon mutta uskonnon piti olla silti monoteistinen kuten juutalaisuus oli.


      • nainen!

        hyvä hyvä


      • juhani1965 kirjoitti:

        Kolminaisuusoppi löytyy Uuden Testamentin lehdiltä hyvin kirkkaana niille jotka haluavat sen nähdä. Jopa Raamatun ulkopuoliset kirjeet hallitsioiden välillä kertovat, että alkuseurakunta palvoi Jeesusta Jumalana, mikä taas puoltaa kolminaisuusoppia.
        Eivät tietenkään usko Mormonit ja Jehovat kun eivät ole Kristillisiä uskontoja ensinkään. Heidän oppinsa eruaa Kristinuskosta kuin yö päivästä eli ihan luonnollista, että he tässäkin asiassa poikkeavat Kristityistä.
        Kyllähän kopioista on säilynyt käsikirjoituksia. Uudesta testamentista on säilynyt ainakin yli 24000 Uuden testamentin tai sen osan käsikirjoitusversiota kreikkalaisina ja muina varhaisina versioina 100-400 jKr. ("Jeesus: Totta vai tarua?" / Josh McDowell)

        Kolminaisuusoppi löytyy UT:sta NYT.
        Aina se ei ole ollut siellä.
        Voit lukea wikipediasta aiheesta, kun
        kirjoitat hauksi Textus receptus.


      • kuusitie 6 kirjoitti:

        alkuseurakunnan aikaan? Alkuseurakunta ei palvonut Jeesusta jumalana, jumalaksi Jeesuksen nostivat vasta pakanat ja Paavali mutta yhä kolminaisuudesta ja Jeesuksen jumaluudesta kiistellään kristittyjen parissa.Kolminaisuutta ei ole Uudessa testamentissa se on oppi joka tehtiin teologien toimesta kun piti saada sovitettua Jeesuksen jumaluus ja Israelin jumala, jota vielä jossain määrin palvottiin,sopimaan samaan uskontoon mutta uskonnon piti olla silti monoteistinen kuten juutalaisuus oli.

        Kyllä kirjeenvaihdossa: keisari Trajanuksen ja Bitynian maaherran Plinuksen välillä.Plinus kirjoittaa Trajanukselle:"...Kristukselle,jota he pitivät Jumalana.."(lähde:Ensimmäisten Kristittyjen maailma, Edwin Yamauchi s.79).
        Ja minä en mikään teologi ole ja silti löydän kolminaisuuden kirkkaana Uudesta Testamentista.


      • Zelig kirjoitti:

        Kolminaisuusoppi löytyy UT:sta NYT.
        Aina se ei ole ollut siellä.
        Voit lukea wikipediasta aiheesta, kun
        kirjoitat hauksi Textus receptus.

        Kuten aijemmin kirjoitin jo alkuseurakunta palvoi Jeesusta Jumalana. Tästä on jopa ei-uskovaistenkin kirjeenvaihdossa säilynyt dokumentti.
        Kolminaisuus perustuu useaan Uuden testamentin kohtaan. Esim. Tuomaksen tunnustus,jota itse Jeesuskaan ei mennyt korjamaan (Joh.20:28).
        Mutta kuten kaikissa asioissa, kolminaisuusopissakin on vapaus uskoa tai olla uskomatta. Minä uskon,kun en voi olla uskomatta Raamatun tekstiä.


      • kuusitie 6
        juhani1965 kirjoitti:

        Kyllä kirjeenvaihdossa: keisari Trajanuksen ja Bitynian maaherran Plinuksen välillä.Plinus kirjoittaa Trajanukselle:"...Kristukselle,jota he pitivät Jumalana.."(lähde:Ensimmäisten Kristittyjen maailma, Edwin Yamauchi s.79).
        Ja minä en mikään teologi ole ja silti löydän kolminaisuuden kirkkaana Uudesta Testamentista.

        puhuta alkuseurakunnasta vaan jo ympäri Välimerta ja Roomaankin levinneestä uudesta uskonnosta, kirjeenvaihto on toiselta vuosisadalta.


      • ----
        juhani1965 kirjoitti:

        Kuten aijemmin kirjoitin jo alkuseurakunta palvoi Jeesusta Jumalana. Tästä on jopa ei-uskovaistenkin kirjeenvaihdossa säilynyt dokumentti.
        Kolminaisuus perustuu useaan Uuden testamentin kohtaan. Esim. Tuomaksen tunnustus,jota itse Jeesuskaan ei mennyt korjamaan (Joh.20:28).
        Mutta kuten kaikissa asioissa, kolminaisuusopissakin on vapaus uskoa tai olla uskomatta. Minä uskon,kun en voi olla uskomatta Raamatun tekstiä.

        alkuseurakunnan aikainen


      • ----
        ---- kirjoitti:

        alkuseurakunnan aikainen

        alempana tuo kirje mainittu yhdessä viestissäsi. Pitäisi kai aina käydä koko ketju läpi ennen kuin vastailee.

        Kirje ei vakuuta itseäni siitä että sen ajan kristityt uskoivat kolminaisuus-opin mukaiseen opetukseen Jeesuksen jumaluudesta. Kuten jo tuossa yllä kirjoitan antiikin ajattelusta. Parempi olisi kristittyjen oma teksti jossa se sanotaan selvemmin kuin UT:ssa. ja jopa katoliset tutkijat tunnustavat ettei UT:sta sellaista löydy.


      • ----
        juhani1965 kirjoitti:

        Kyllä kirjeenvaihdossa: keisari Trajanuksen ja Bitynian maaherran Plinuksen välillä.Plinus kirjoittaa Trajanukselle:"...Kristukselle,jota he pitivät Jumalana.."(lähde:Ensimmäisten Kristittyjen maailma, Edwin Yamauchi s.79).
        Ja minä en mikään teologi ole ja silti löydän kolminaisuuden kirkkaana Uudesta Testamentista.

        kanssa samaa mieltä. Vastailin jo jotain tuolla ylempänäkin kun en heti tullut katsoneeksi ketjua alemmas.

        Itse "alkuseurakunta" on hyvin kyseenalainen käsite. Ns. "Jerusalemin alkuseurakuntakin" oli vähän toinen juttu kuin kristinuskon valtavirta siitä vaikka 50 vuotta eteenpäin.


      • juhani1965 kirjoitti:

        Evankeljumien ei ole tarkoituskaan olla toistensa sana tarkkoja toisintoja. Evankeljumit on suunnattu eri ihmisryhmille, toinen puhuttaa toista, toinen toista. Myös esim. Jeesuksen persoonan painotus on evankeljumeissa erillainen. Esim. matteuksen evankeljumi on suunnattu Juutalaisille. Sen huomaa lause ja sana valinnoistakin.

        Jos sinä olisit kirjoittanut ensimmäistä evankeliumia. SINÄ olisit ollut se, joka
        kirjoittaa Jeesuksen tarinan ylös.
        Olisitko kirjoittanut muistiin kaikki ne
        tärkeät seikat, jotka olivat tapahtuneet
        Jeesuksen elämässä?

        Asiasta voi vetää vain yhden johtopäätöksen.

        Koska Markus ei puhu Jeesuksen lapsuudesta
        mitään, niin silloin siinä ei ole ollut
        mitään ihmeellistä.
        Ei neitseestä syntymistä, ei tietäjiä,
        ei pakoa Egyptiin, ei edes Beetleheimiä.


      • kuusitie 6 kirjoitti:

        puhuta alkuseurakunnasta vaan jo ympäri Välimerta ja Roomaankin levinneestä uudesta uskonnosta, kirjeenvaihto on toiselta vuosisadalta.

        Kirje on 100-luvulta jKr. Ja voi hyvin ajatella että tämä on alkuseurakunnan jatkumoa.
        Mutta eipä nämä kiistelemällä selviä, toinen uskoo Jeesuksen Jumaluuteen toinen ei.


      • ---- kirjoitti:

        alempana tuo kirje mainittu yhdessä viestissäsi. Pitäisi kai aina käydä koko ketju läpi ennen kuin vastailee.

        Kirje ei vakuuta itseäni siitä että sen ajan kristityt uskoivat kolminaisuus-opin mukaiseen opetukseen Jeesuksen jumaluudesta. Kuten jo tuossa yllä kirjoitan antiikin ajattelusta. Parempi olisi kristittyjen oma teksti jossa se sanotaan selvemmin kuin UT:ssa. ja jopa katoliset tutkijat tunnustavat ettei UT:sta sellaista löydy.

        Itse löydän sen hyvin kirkkaana UT:sta. Ja Katolilaisuudessa on kaikennäköistä "ihmisoppi vinoumaa" että siihen kirkkokuntaan en halua tukeutua.


      • Zelig kirjoitti:

        Jos sinä olisit kirjoittanut ensimmäistä evankeliumia. SINÄ olisit ollut se, joka
        kirjoittaa Jeesuksen tarinan ylös.
        Olisitko kirjoittanut muistiin kaikki ne
        tärkeät seikat, jotka olivat tapahtuneet
        Jeesuksen elämässä?

        Asiasta voi vetää vain yhden johtopäätöksen.

        Koska Markus ei puhu Jeesuksen lapsuudesta
        mitään, niin silloin siinä ei ole ollut
        mitään ihmeellistä.
        Ei neitseestä syntymistä, ei tietäjiä,
        ei pakoa Egyptiin, ei edes Beetleheimiä.

        Itse ajattelen sen juuri olevan todistus evankeljumien aitoudesta.
        Jos kirjaat ylös 4 todistaja lausuntoa samasta onnettomuudesta,ne takuu varmasti poikkeavat toisistaan,koska niihin vaikuttaa todistajan ammatti,persoona,vireystila ynm. lukemattomat asiat.
        Itselläni heräisi suuri epäilys jos evankeljumit olisi "liipattu" täysin samanlaisiksi.
        Juuri kirjoittajien persoona ja Pyhän Hengen painotukset evankeljumeissa tekee ne aidontuntuisiksi ja mielenkiintoisiksi.


      • juhani1965 kirjoitti:

        Itse ajattelen sen juuri olevan todistus evankeljumien aitoudesta.
        Jos kirjaat ylös 4 todistaja lausuntoa samasta onnettomuudesta,ne takuu varmasti poikkeavat toisistaan,koska niihin vaikuttaa todistajan ammatti,persoona,vireystila ynm. lukemattomat asiat.
        Itselläni heräisi suuri epäilys jos evankeljumit olisi "liipattu" täysin samanlaisiksi.
        Juuri kirjoittajien persoona ja Pyhän Hengen painotukset evankeljumeissa tekee ne aidontuntuisiksi ja mielenkiintoisiksi.

        Minä puhun nyt Markuksen evankeliumista.
        Ei sanaakaan Jeesuksen lapsuudesta.

        4 lausuntoa ja Jumalan sanaa. Ei kaikkivaltiaan sanat pitäisi jättää tulkinnan varaa. Minä en ole se, joka väittää Raamatun olevan totta.


      • Zelig kirjoitti:

        Minä puhun nyt Markuksen evankeliumista.
        Ei sanaakaan Jeesuksen lapsuudesta.

        4 lausuntoa ja Jumalan sanaa. Ei kaikkivaltiaan sanat pitäisi jättää tulkinnan varaa. Minä en ole se, joka väittää Raamatun olevan totta.

        Jeesuksen lapsuudesta saamme lukea muista evankeljumeista, sen minkä Jumala on nähnyt tarpeelliseksi ilmoittaa. Eihän evankeljumit toisiaan pois sulje, päinvastoin täydentävät eri näkemyksiä ja painotuksia.


    • Yeshuan veli

      Miksi neitseestä syntymiseen uskominen voi joillekin enkeleihin tai henkimailmaan uskovilla olla vaikeaa?


      Enkelit pääsee lentämään ja kävelemään seinien läpi ja kallionläpi mutta, pyhähenki ei pääsisi menemään naisenkohtuun vatsanläpi? Synnyttäen naisen kohtuun ainutsyntyisen elämän ihmishahmossa, Yeshuan Ha-Mashiach.

      Miten he voivat asettaa silloin kyseenalaiseksi neitseestä syntymisen?

      • mainostanut uskovani enkeleihin?


    • on vain yksi

      ihme, jota ei voi järjellä selittää. Mutta jos ajattelee tavallista syntymää, niin onhan sekin suuri ihme. Kun miettii sitä, niin ei sekään kovin järkeen käyvää loppujen lopuksi ole. Ihmettä sekin on!

    • on ratkaiseva kristinuskon oppi. Se että Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä ja syntyi neitsyt Mariasta johtaa siihen totuuteen että Jeesus on lihaan tullut Jumala. Muuten hän olisi ollut tavaallinen syntinen ihminen.

      Olen aikaisemminkirjoittanut helluntailaisuuspalstalla "Poika on Jumala" kirjoituksen. Tässä ote tuosta kirjoituksesta jossa selitän tätä asiaa:

      Poika on Jumala
      Kirjoittanut: jaikal 26.1.2009 klo 13.42


      On vain yksi Jumala. Hän on tietenkin Kaikkivaltias Luojamme.
      Koska Hän on Yksi, Hän on ainut lajissaan.
      Ei siis ole toista Jumalaa Hänen rinnallaan.

      Jeesus sikisi pyhästä Hengestä (Matt 1:20). Ei miehen siemenestä.
      Pyhä Henki tuli Marian päälle ja Korkeimman voima varjosi hänet (Luuk 1:35).
      Näin Pyhä Henki on Herran Jeesuksen biologinen Isä.
      Raamattu ei kuitenkaan sano Jeesuksen olevan Pyhän Hengen Poika.
      Tämähän olisi enempi luonnollista Matt 1:20 ja Luuk 1:35 mukaan.
      Mutta Pyhä Henki on Jumala. Jeesus sanoi että Jumala on Henki (Joh 4:24).
      Näin ollen Pyhä Henki on Jumala. Siksi Jeesus on Jumalan Poika.
      "Häntä pitää kutsuttaman Jumalan Pojaksi".

      Nyt kun Jeesus syntyi, Raamattu sanoo Häntä
      ainokaiseksi Pojaksi. Tämä tarkoittaa ainutsyntyinen, ainoa lajissaan.

      Joh 1:18 "Ei kukaan ole Jumalaa milloinkaan nähnyt; ainokainen Poika,
      joka on Isän helmassa, on hänet ilmoittanut."

      Koska Jumala on yksi, siis ainut lajissaan, merkitsee se sitä että Hänestä
      syntynyt Jumalan Poika, Jeesus Kristus on myöskin Jumala.
      Samalla tavalla kuin ihmisestä syntyy ihminen niin Jumalasta syntyy Jumala.
      Myös lampaasta syntyy lammas ja hevosesta syntyy hevonen. Kukin lajinsa mukaan.
      Ainoa lajissaan synnyttää samaa lajia olevan.

      Jeesus Kristus on ainut lajissaan siinä mielessä että, kukaan toinen ihminen ei
      ole siinnyt Pyhästä Hengestä, Jumalasta. Hän on ainut yliluonnollisesti Pyhästä Hengestä
      siinnyt ihminen. Toista samankaltaista ihmistä ei tule koskaan syntymään.

      Jeesus on sekä Jumalan Poika että Ihmisen Poika. Jeesuksen Isä on Jumala ja
      äiti on ihminen. Mutta Jeesus oli samanaikaisesti 100% Jumala ja 100%
      ihminen. Ihmistä neitsyt Mariaa tarvittiin Jumalan lihaan tulemisessa.
      Jumala tuli ihmiseksi ja ilmoitti itsensä ihmisen lihassa Pojassaan.
      Jumalan lihaan tulo oli välttämätön ihmisen pelastamisen kannalta.
      Jumala yksin on ainut pelastaja. Kukaan toinen ei voi ihmistä pelastaa synnistä,
      kuolemasta ja perkeleen vallasta kuin Jumala yksin. Vain Jumala voi antaa syntejä anteeksi.

      Koska synti oli tehty lihassa, täytyi myös sovitus (synnin rankaisu ja poisto) tapahtua
      ihmisen lihassa. Sovittajaksi, sijaiskärsijäksi tarvittiin synnitön ihminen. Hukkuva ei voi pelastaa toista hukkuvaa. Samoin ei syntinen voi pelastaa toista syntistä. Mutta ihmisten
      joukossa ei ollut yhtään synnitöntä ihmistä.
      Siksi Jumala itse otti ihmisen muodon tullessaan ihmiseksi. Hänen nimensä on Jeesus Kristus, Jumalan Poika.

    • *on*

      joo on.

      • tosi hyvä


    • Mt:lla ja Lk:lla

      on verrattavissa hellenistisissä suurmiesten (Platon, Aleksanteri Suuri jne.) aretologeissa esiintyviin neitseestäsyntymiskertomuksiin. Eli vailla todellisuuspohjaa ja kerrottu vain koska ao. hlön uskottua erinomaisuutta on haluttu korostaa.

      Syntymäkertomuksen yhdessä viitatussa VT:n Jesajan kirjan kohdassa, joka on tulkittu ennustukseksi Jeesuksen syntymästä, on hepreankielisessä tekstissä sana "nuori nainen", ei "neitsyt". Sen kreikankielisessä käännöksessä Septuagintassa taas sana parthenos joka tarkoitti molempia, sekä "nuorta naista" että "neitsyttä"; kielihistoriallisesti ensin ensin mainittua, sitten joskus ajanlaskun alkupuolen tienoille tultaessa enemmän tuota jälkimmäistä. Joten edes "ennustuksena" mitään messiaan tai kenenkään muunkaan neitseestäsyntymää ei VT:n perusteella ollut odotettavissa.

      Evankeliumeissa Jeesus mainitaan "Joosefin pojaksi", kuten viimeisimpänä kirjoitetussa Johanneksen evankeliumissa (esim. Joh 1:45) josta Mt:n ja Lk:n tapaiset syntymäkertomukset puuttuvat ja ilman Lk:n varausta "kuten luultiin" (Lk 3:23).

      Ebioniiteilla, alkuaikojen juutalaiskristityillä joita pidetään jopa Jerusalemin alkuseurakunnan perillisinä, puuttui omasta Mt:n evankeliumin versiosta Jeesuksen syntymäkertomukset ja heille Jeesus oli vain ihminen ei Jumala, miehen / Joosefin siittämä. Samoin markionilaisten parissa käytetystä Lk:n versiosta. "Oikeaoppiset" kirkkoisät väittivät että nämä olivat poistaneet kertomukset alkuperäisestä mutta kuka tietää - jo säilyneiden UT:n käsikirjoitusten erojen perusteella (kuten Mk:n loppu, Joh:n aviorikkoja-kertomus jne.) asia voi olla päinvastoin: syntykertomukset on lisätty niihin jälkeenpäin, noiden em. hellenististen aretologien mallien mukaan (evankeliumeissa on kerronnalisina ja kirjallisina tyyleinä ja teemoina muutenkin paljon yhteistä hellenistiseen kirjallisuuteen, sen ajan romaaneihin jne.).

      • oiuyui

        historiallinen Jeesus kuitenkin on olemassa.
        Ja ristiinnaulitsemisen aikaiset tapahtumat löytyivät kaivauksissa ja niissä ilmenee rabbien paniikissa kirjoittamat tapaukset aina paksun väliverhon repeämisestä uhrien toimimattomuuteen.

        Joosefin pojaksi Jeesus varmasti aluksi tunnustettiin.
        Eiväthän kuulijat aluksi ymmärtäneet.

        Mitä muuten tarkoitit avioliitto kohdalla?


      • kuusitie 6
        oiuyui kirjoitti:

        historiallinen Jeesus kuitenkin on olemassa.
        Ja ristiinnaulitsemisen aikaiset tapahtumat löytyivät kaivauksissa ja niissä ilmenee rabbien paniikissa kirjoittamat tapaukset aina paksun väliverhon repeämisestä uhrien toimimattomuuteen.

        Joosefin pojaksi Jeesus varmasti aluksi tunnustettiin.
        Eiväthän kuulijat aluksi ymmärtäneet.

        Mitä muuten tarkoitit avioliitto kohdalla?

        kirjoittivat? Temppelin väliverho pysyi ehjänä ja kristitytkin mikäli Uuteen testamentiin on uskominen kävivät siellä jatkuvasti niin kauan kun temppeli toimi, roomalaiset hävittivät sen sukupolvi Jeesuksen kuoleman jälkeen.


      • kuusitie 6

        kirjoitus sinulla, näin asiallista täältä harvoin löytää.


      • oiuytui
        kuusitie 6 kirjoitti:

        kirjoittivat? Temppelin väliverho pysyi ehjänä ja kristitytkin mikäli Uuteen testamentiin on uskominen kävivät siellä jatkuvasti niin kauan kun temppeli toimi, roomalaiset hävittivät sen sukupolvi Jeesuksen kuoleman jälkeen.

        Rabbit kirjoittivat sen yhden kohdan muistiin.
        Tämä nyt vain on yksi Evankeliumin ulkoinen historiallinen teksti.


      • kuusitie6
        oiuytui kirjoitti:

        Rabbit kirjoittivat sen yhden kohdan muistiin.
        Tämä nyt vain on yksi Evankeliumin ulkoinen historiallinen teksti.

        ----


      • oiuio
        kuusitie6 kirjoitti:

        ----

        Onhan se järkeenkäypää.
        Ja kun kerran niin vielä mainitaan kirjoituksissa että se repesi.


      • kuusitie 6
        oiuio kirjoitti:

        Onhan se järkeenkäypää.
        Ja kun kerran niin vielä mainitaan kirjoituksissa että se repesi.

        sanoa että temppelin korvasi uusi Jumala.Ikävä kyllä kristityt äänestivät jaloillaan niin ja kävivät temppelissä niin kauan kuin se oli olemassa. Kirjoituksissa mainitaan paljon mitä ei ole tapahtunut tähtiä jotke pysähtyvät talon päälle, tietäjiä, maanjäristyksiä, enkelikuoroja, matkojw Egyptiin, veronkato joka muka olisi tapahtunut niin että verovelvollinen väestö olisi joutunut siirtymään sinne missä heidän esi-isänsä elivät satoja vuosia aiemmin.


      • ioiuoougoug
        kuusitie 6 kirjoitti:

        sanoa että temppelin korvasi uusi Jumala.Ikävä kyllä kristityt äänestivät jaloillaan niin ja kävivät temppelissä niin kauan kuin se oli olemassa. Kirjoituksissa mainitaan paljon mitä ei ole tapahtunut tähtiä jotke pysähtyvät talon päälle, tietäjiä, maanjäristyksiä, enkelikuoroja, matkojw Egyptiin, veronkato joka muka olisi tapahtunut niin että verovelvollinen väestö olisi joutunut siirtymään sinne missä heidän esi-isänsä elivät satoja vuosia aiemmin.

        VÄliverhin repeäminen merkitsi sitä että tie on auki kaikille Jumalan luo.
        Että enää ei travita uhreja sillä viimeinen uhri on annettu.
        Väliverho errotti juuri alttarin.

        Täti on todistettu.


      • ouio
        kuusitie 6 kirjoitti:

        sanoa että temppelin korvasi uusi Jumala.Ikävä kyllä kristityt äänestivät jaloillaan niin ja kävivät temppelissä niin kauan kuin se oli olemassa. Kirjoituksissa mainitaan paljon mitä ei ole tapahtunut tähtiä jotke pysähtyvät talon päälle, tietäjiä, maanjäristyksiä, enkelikuoroja, matkojw Egyptiin, veronkato joka muka olisi tapahtunut niin että verovelvollinen väestö olisi joutunut siirtymään sinne missä heidän esi-isänsä elivät satoja vuosia aiemmin.

        kaiken puolin järkevää että sinne mentiin.


      • kuusitie 6
        ouio kirjoitti:

        kaiken puolin järkevää että sinne mentiin.

        kukaan veronkantaja ei ole koskaan toiminut noin järjettömästi,koko maahan olisi ollut kaaoksessa jos kaikki olisivat yrittäneet etsiytyä sinne missä kunkin suku asui 7-800 vuotta aiemmin olettaen että kukaan sitä enää edes tiesi.Palvelut joista verotettiin olisivat loppuneet ihmisten kulkiessa sinne tänne ja normaali elämä sekaisin. Verollepano on erikseen siiinä verotettiin niitä asukkaita jotka asuivat tietyssä paikassa ja ovat tietyissä verotetuissa ammateissa.Kuka oli ollut löydettävissä mistään jos lähes koko työtätekevä väestö olisi siirtynyt muualle asuinpaikoistaan?Ja miksi yleensä moinen kansainvaellus?


      • oiuyui
        kuusitie 6 kirjoitti:

        kukaan veronkantaja ei ole koskaan toiminut noin järjettömästi,koko maahan olisi ollut kaaoksessa jos kaikki olisivat yrittäneet etsiytyä sinne missä kunkin suku asui 7-800 vuotta aiemmin olettaen että kukaan sitä enää edes tiesi.Palvelut joista verotettiin olisivat loppuneet ihmisten kulkiessa sinne tänne ja normaali elämä sekaisin. Verollepano on erikseen siiinä verotettiin niitä asukkaita jotka asuivat tietyssä paikassa ja ovat tietyissä verotetuissa ammateissa.Kuka oli ollut löydettävissä mistään jos lähes koko työtätekevä väestö olisi siirtynyt muualle asuinpaikoistaan?Ja miksi yleensä moinen kansainvaellus?

        eri alueiden ihmiset etnisesti niin tämä oli järkevä veto.


      • kuusitie 6
        oiuyui kirjoitti:

        eri alueiden ihmiset etnisesti niin tämä oli järkevä veto.

        siis mitä jonkun esi-isät olivat olleet 1000 vuotta aiemmmin. Suuri osa alueen asukkaista ei edes ollut asunut siellä muutama sata vuotta aiemmin, muuttoliike oli ollut suurta, mihin muuttaneiden jälkeläiset menivät -kreikkalaisetko Kreikkaan, idumealaiset myös jonnekin Syyrian veroalueen ulkopuolelle? Ei koko tarinalla ole muuta mieltä kuin saada Jeesus syntymään muualla kuin kotikaupungissaan Nasaretissa, joka oli vähemmän hohdokas paikka kuin muinaisen hallitsijasuvun kotipaikka Betlehem.


      • oiuyi
        kuusitie 6 kirjoitti:

        siis mitä jonkun esi-isät olivat olleet 1000 vuotta aiemmmin. Suuri osa alueen asukkaista ei edes ollut asunut siellä muutama sata vuotta aiemmin, muuttoliike oli ollut suurta, mihin muuttaneiden jälkeläiset menivät -kreikkalaisetko Kreikkaan, idumealaiset myös jonnekin Syyrian veroalueen ulkopuolelle? Ei koko tarinalla ole muuta mieltä kuin saada Jeesus syntymään muualla kuin kotikaupungissaan Nasaretissa, joka oli vähemmän hohdokas paikka kuin muinaisen hallitsijasuvun kotipaikka Betlehem.

        juuri se paikka missä Jeesusken piti syntyä.

        Fariseukset sanoivat että ei Nasaretista Messiasta tule kun eivät tietäneet Jeesuksen syntymä paikkaa.

        Roomalaiset keisarit ovat tehneet hulluimpiakin juttuja.


      • oiuyi kirjoitti:

        juuri se paikka missä Jeesusken piti syntyä.

        Fariseukset sanoivat että ei Nasaretista Messiasta tule kun eivät tietäneet Jeesuksen syntymä paikkaa.

        Roomalaiset keisarit ovat tehneet hulluimpiakin juttuja.

        Rooman keisarit ovat tehneet hulluja asioita ei todista
        a) neitseestä syntymistä
        b) Joosefin tarvetta lähteä Galileasta Betlehemiin
        eikä puhu sen puolesta, että
        jouluevankeliumissa olisi rahtuakaan totta.


      • oiuyui
        Zelig kirjoitti:

        Rooman keisarit ovat tehneet hulluja asioita ei todista
        a) neitseestä syntymistä
        b) Joosefin tarvetta lähteä Galileasta Betlehemiin
        eikä puhu sen puolesta, että
        jouluevankeliumissa olisi rahtuakaan totta.

        1. Ei sitä roomat keisarit todistakaan.
        2. Silti hän lähti.

        Onhan kuitenkin kyseinen tähti todistettu ja muutenkin Jeesus olemassa.

        Oon kattellu tähtiä muuten silleen just että niitä seuraamalla löytää etsimänsä kunhan todellakin on joku reitin varrella.


      • apostolit pitivät maallisia sukuluetteloita turhina, hyödyttöminä ja turhina:

        Tit. 3:9
        "Mutta vältä mielettömiä riitakysymyksiä ja sukuluetteloita ja kinastelua ja kiistoja laista, sillä ne ovat hyödyttömiä ja turhia".

        1. Tim. 1:4
        "eivätkä puuttuisi taruihin ja loppumattomiin sukuluetteloihin, jotka pikemmin edistävät turhaa mietiskelyä kuin Jumalan armotaloutta, joka perustuu uskoon, niin kehoitan nytkin".

        Neitseestäsyntymistarujakin lienee ollut jo apostolien aikana, mutta he sovittivat ne esikuvallisina kertomuksina puhtaan MIELEN TURMELTUMATTOMUUTTA tarkoittamaan, koska eivät missään ylistäneet lihallisen neitsyyden autuutta.

        2. Korinttolaiskirje 11
        2 "Sillä minä kiivailen teidän puolestanne Jumalan kiivaudella; minähän olen kihlannut teidät miehelle, yhdelle ainoalle, asettaakseni Kristuksen eteen puhtaan neitsyen.
        3 Mutta minä pelkään, että niinkuin käärme kavaluudellaan petti Eevan, niin teidän mielenne ehkä turmeltuu pois vilpittömyydestä ja puhtaudesta, joka teissä on Kristusta kohtaan.
        4 Sillä jos joku tulee ja saarnaa jotakin toista Jeesusta kuin sitä, jota me olemme saarnanneet, tai jos te saatte toisen hengen, kuin minkä olette saaneet, tai toisen evankeliumin, kuin minkä olette vastaanottaneet, niin sen te hyvin kärsitte".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      69
      3804
    2. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      88
      3179
    3. Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa

      Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin
      Maailman menoa
      100
      2441
    4. Mikä ihme teitä savolaisia tuossa

      p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.
      Tuusniemi
      15
      1659
    5. Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä

      Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m
      Ikävä
      70
      1418
    6. Mikä tekee naisesta

      Seksikkään ja viehättävän? Entä miehestä?
      Ikävä
      98
      1290
    7. Varusmiehen kuolema

      Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä
      Kajaani
      47
      1229
    8. Mitä ajattelet rakkaastasi tällähetkellä?

      Itse haluaisin jo hänen viereen..
      Ikävä
      50
      1031
    9. Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?

      JOS siis sinä saisit päättää?
      Maailman menoa
      1
      1031
    10. Huippu, kaupunki ostaa hotellin

      Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä
      Ähtäri
      56
      1030
    Aihe