Luulin, etten koskaan näkisi tätä päivää. Olen entinen taitoluistelija ja tälläkin hetkellä harrastan säännöllisesti liikuntaa useamman kerran viikossa. Kesällä aloitin e-pillerit ja huomasin kyllä turvonneeni, mutta kävin äsken vaa'alla ja maailmani romahti. Ennen olin 54 kiloa täyttä lihasta, nyt olen 60-kiloinen, löysän näköinen nuori nainen. Vilaisu peiliin ja voin olla varma, että silmänurkat kostuvat... Oloni on lihavuuden ja erityisesti lihomisen takia hirveä, ja itsetuntoni ja itsehillintäni liian huono, jotta laihtuisin tarpeeksi ollakseni tyytyväinen.
Painonnousu masensi
ikuisesti läski 18v?
14823
0Äänestä
Muut lukivat myös
Odottaa vastausta
Näihin keskusteluihin ei ole vielä vastattu. Ole ensimmäinen.
Vastaukset 14
Vanhimmat
ja hakemaan masennuslääkekuuria. Mitä pitempään kituutat masennuksen kanssa niin sitä syvemmälle ajaudut pohjalle. Puhun kokemuksesta.
Eli hoidat sen masennuksen vaikka kemiallisestikin pois pelistä, niin pääset taas nopeammin nauttimaan elämästä.
Tällaista kirjoitin Kaksisuuntainen mielialahäiriö-palstalle. Oma lihominen oli alle vuodessa yli 20 kg. Kun on sairaseläkkeellä, tulee syötyä huonosti, kun on köyhä ja liian väsynyt laittamaan ruokaa tai harrastamaan liikuntaa. Omasta mielestäni olen muuttunut kaunottaresta hirviöksi ja lihavia ihmisiä on nykyään sallittua vihata.
"Sairastunut 9 vuotta sitten, oireet enimmäkseen masennuksen suuntaisia, varsinkin 3 viime vuoden aikana. Kymmeniä lääkkeitä kokeiltu, tällä hetkellä Triptyl/Xanor/Seroquel. Masennukseen eivät ole toimineet SSRI- tai SNRI-lääkkeet, tai myöskään MAO-estäjä (Aurorix). Ei fyysisiä sairauksia: epäilty esim. kilpirauhasen vajaatoimintaa, kortisolin liikatuotantoa, B12-vitamiinin puutetta...labrakokeet normaalit. Ei päihderiippuvuuksia.
Veikkaan, että laihtuminen auttaisi, koska inhoan itseäni lihavana ja ylipainosta on muutakin kiusaa arkielämässä(äkillisen painonnousun syyksi arveltiin lääkkeiden sivuvaikutuksia). Jaksoin harrastaa syksyllä 4 kk ajan liikuntaa 5 kertaa viikossa (sitä ennen vain 2 kertaa viikossa, mutta säännöllisesti kuitenkin) ja ehdin laihtua vähän. Luulin jo toipuneeni, mutta sitten tuli taas romahdus enkä jaksaisi itseäni sängystä nostaa."
Minäkin pääsin 6 kilosta eroon, kun masennuslääke auttoi hetken aikaa. Luulisi laihtumisen onnistuvan sinulta, kun on urheilijataustaa, kunhan vaan saisit mielialasi kuntoon.
diagnosoitu kaksisuuntaista. Pelkkä masennuslääke ei siihen tehoa. Onko kokeiltu tasaavaa lääkettä, tarkoitan lähinnä Lamotrigin. Siihen oma psykani määräs ainakin lisäksi Efexorin.
Meinaan tuo liikuntaa 4kk:ta 5 krt viikossa tuntuu jopa hiukan hypomaaniselta.
joskus 8 vuotta sitten tehty. Lamotrigiiniä ja kaikkea muutakin on kokeiltu paitsi sähköä. Oikeasti haluaisin laihdutuslääkkeitä, mutta sisätautilääkäri ei suostunut. En tosiaan ollut syksyllä hypomaaninen vaan oma itseni, joka tarkoittaa "vilkas ja puhelias". Ainoa valoisa aika viimeisen kolmen vuoden sisällä. Kuukautiskierron mukaan on määrätty B6-vitamiinia, jota en ole vielä ehtinyt aloittaa.
Huom. kun harrastin liikuntaa 2 kertaa viikossa, en laihtunut grammaakaan. Tarvitaan paljon kovempi tahti. On vieläpä nihkeä aineenvaihdunta (mitattu sairaalan laitteilla) vaikkei olekaan kilpirauhas ym. ongelmia.
Missä tuo aineenvaihdunta mitattiin ja miten? Mä kärsin pitkään hitaasta aineenvaihdunnasta (syyksi kuvioin stressin) mutta kukaan ei uskonut siihen.
Mulla nousi aamulämpö 35.5 - 36.5 kun aloitin Cipralexin. Tuon kuvittelisi tarkoittavan myös suurempaa aineenvaihduntaa. Kuntokin parani, ihan yht äkkiä tuli mahdolliseksi tehdä 3 kertaa pidempää treeniä.
Alkuperäiselle postaajalle, 6 kiloa on aika vähän ja lähtee kyllä muutamassa kuukaudessa kunhan e-pillerit ja mahdollinen masennuslääke on saatu kondikseen. Ulkonäköä painotetaan nykyään muutenkin liikaa.
Hei,
Ajattelisin, että e-pillereillä voi olla aikamoinen vaikutus. Itselläni paino nousi useinta kiloja, kun aloitin niiden syömisen. Sittemmin kun aikaa oli kulunut useampia kuukausia se tasaantui.
Syön nyt neljättä vuotta Tri-Femoden e-pilleriä ja se vaikutti minulla niin, että paino tippui ja palasi siihen normaalille tasolle. Joillekin tuo e-pillereitten vaikutus voi olla hyvin painoa nostava. Se voi siis olla yksi syyllinen.
Mielialasi toki vaikuttaa myös. Syötkö tavallista enemmän tai rasvaisempaa ruokaa? Aineenvaihdunta toki vaikuttaa myös. Tärkeintä on nyt saada ensin se mieli kuntoon jotta jaksat ja sitten kun keskitytään tuohon fyysisempään puoleen, luulisin, että siten pääsisit parempaan kuntoon, niin että olet tyytyväinen sekä itseesi että ulkonäköösi.
Tsemppiä ja voimia!
suoritettiin yliopistollisessa sairaalassa: muistaakseni puolen tunnin ajan mitataan hengityskaasut eli kasvot ovat eräänlaisen kuvun sisällä. Ennen testiä ei saa kiivetä portaita, tupakoida tms. Äkillisen painonnousun ja kuukautisten loppumisen syyksi arveltiin aineenvaihduntasairauksia, mutta niitä ei ollut ja diagnoosiksi jäi vain psykoosilääkkeen aiheuttama painonnousu.
Perusaineenvaihduntani on 10% keskimääräistä hitaampi: joko lääkkeet ovat muuttaneet elimistöni toimintaa tai sitten vaan lisänneet yhtäkkiä ruokahalua. 23 ensimmäisen elinvuoden aikana ollut mitään paino-ongelmia havaittavissa.
Painoindeksini oli ennen painonnousua 22,5, vajaata vuotta myöhemmin 32 eli selkeästi lihavuuden puolella. Sisätautilääkäri kieltäytyi määräämästä laihdutuslääkkeitä ja suositteli mahalaukunpienennysleikkausta. Jo umpilisäkkeen poisto aiheutti niin pahoja komplikaatioita, etten halua yhtään ylimääräistä leikkausta.
Oli ihan mielenkiintoinen tuo PAV. Olen ollut uskossa, että tuota harrastetaan vaan huippu-urheilupiireissä.
Mulla Cipralex vähensi selvästi ruokahalua ja varsinkin vähähiilihydraattisella dieetillä painoa on lähtenyt mukavasti. Toisilla nuo serotoniini-lääkkeet aiheuttavat ruokahalun lisääntymistä.
Jos kuusi kiloa sitten olit hyvin lihaksikas niin nyt sinulla on max 10% lisää rasvaa elimistössä ja hyvin todennäköisesti kehosi rasvamäärä on silti naiseksi pieni. Mittauta rasvaprosenttisi, saatat yllättyä.
Tosin en ennenkään ollut laiha. Lihosin lisää ja se kieltämättä masensi.
Olisikohan vaivaanne apua seuraavasta: liikutte enemmän ja syötte terveellisemmin, niin se läski lähtee, ei masennuslääkkeitä syömällä.
Fakta on, jos energiaa tulee enemmän kuin kuluttaa, niin siitä kertyy läskiä. Kaksi kertaa viikossa liikkuminen ei todellakaan vaikuta kehoosi millään lailla ei edes pidä kuntoasi yllä. Sitä pitää liikkua vähintään se neljä kertaa viikossa ja kunnolla, ei mitään jääkaapille ja takaisin.
..Että masentuneen ihmisen ei ole niin vain helppoa kerätä itseään ja lähteä vaikkapa pitkälle kävelylenkille neljästi viikossa. Sängystä ylös pääseminenkin on haaste, koska masentunut henkilö ei välttämättä näe sille mitään syytä.
Osasit kuitenkin hienosti selittää, miten laihtua. Valitettavasti kyllä luulen, että kaikki tämän ketjun viestit lukeneet tosin tiesivät sen jo ennen selostustasi. Kuvittelitko viestilläsi auttavasi vai halusitko vain olla ärsyttävä?
ketjun ensimmäinen aloitti kesällä pillerit ja mittasi äsken painonsa, joka oli noussut hurjat määrät. Niin nyt sitten iskin "masennus". Itse kyllä en tuossa ensimmäisen kohdalla puhuisi mistään masennuksesta. Se tuskin iskee, kun vaalle nousee, taitaa käsittääkseni vaatia hiukan pidemmän prosessin.
Jos on urheillut ennen säännöllisesti ja sitten lopettaa niin taitaa aika monella käydä sillä lailla, että paino nousee. Ruokahalu on yleensä hyvä ja syödään saman verran kuin ennenkin, mutta liikutaan vähemmän ja siitä seuraa läskiä... valitettavaa, mutta totta ja sen läskin poistaminen vaati liikuntaa ja hyviä ruokatottumuksia, ei mitään mielialalääkkeitä.
Vielä lisänä taisi olla tuo mahdollinen e-pillerin vaikutus. Taitaa tytön olla vain paras tarkkailla mitä syö ja lisää liikuntaa ennen kuin alkaa mielialalääkkeitä tuon takia syömään. Ja kyllä viestissäni oli varmasti tahallaan ärsyttävä loppu.
ei voi saada.On tehtävä valintoja.Jos siis haluat olla laiha ja hyvännäköinen,niin lopeta pillerit ja elä selibaatissa.Voit myös valita kuusi kiloa painoa lisää ja nauttia seksistä.Siinä kaikki.Mitä valitset sen saat.