Prednisonin vähentäminen

astma tyttö

Heippa. Olen syönyt puolen vuoden ajan prednisonia isoilla annoksilla ja nyt tuli aika päästä kuurista eroon. Annosta on alettu tiputtamaan pikku hiljaa pienemmäksi ja edessä on vielä muutaman kuukauden tiputus ennen kuin pääsen lääkkeestä kokonaan eroon. Onko muut huomanneet mitään oireita? Itselläni ilmaantuneet samat oireet kuin lääkkeet alotus aikana... tajuton väsymys, pahoinvointi, hermostuneisuus, ihottumaa jne. Olin onnellinen ku sain kuulla että pääsen lääkkeestä eroon mut en tienny et vähentämis vaiheessakin tulee näitä oireita.

11

4942

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja vähentäminen oli vaikeaa

      5mg tabletista vähensin aina 1/4 viikossa, nopeammin ei pystynyt. Johtunee siitä että kehon oma kortisoonin tuotanto häirintyy(vähenee) käytön seurauksena. Aktivoituu sitten pikkuhiljaa. Aloittelin silloin noin 35 mg. Ei ole hyvä syödä pitkään, haurastaa luita. Kai sait kalsiumia ja d vitamiinia kuurin aikana?

    • Nimetön

      Kortisoni aiheuttaa mm. diabetesta. Ylimääräinen väsymys voi johtua siitä. Kannattaa tarkastaa verensokeri. Sitten jatkossa voi kokeilla kaikkia autoimmuunisairauksia hillitseviä konsteja, kuten hiilihydraattien rajoittamista ja kookosöljyä. Näillä voi päästä siitä hankitusta diabeteksestakin eroon : )

    • toinen astmatyttö

      mistä annoksesta olet lähtenyt vähentämään? Olin pitkään isoilla annoksilla minäkin (40mg) ja sitten pienennettiin 30, 20, 15, 10, 7,5, aina 2 viikkoa, jossakin vaiheessa vain joka toinen päivä jne. Olin toiveikas, että pääsen siitä eroon. Kunnes pahenemisvaihe hyökkäsi taas tosissaan päälle ja selvästi kirjanpidostani näki, että lääkitys ei kertakaikkiaan ollut riittävä. Kohtauslääkkeitä meni aivan liikaa. Nyt olen syönyt kymppiä joka päivä lähes vuoden ajan. Välillä on kasvot pallona ja turvottaa muualtakin. Levoton en ole ollut, mutta joskus jo aamusta väsyttää tosi makeasti. Sokerit on koholla, vaikka yritän välttää hiilareita ja sokereita. Ulkoilen jos kunto ja keli sallivat.

      Oletko keskustellut oireista lääkärisi kanssa? Onhan sulla hyvä keuhkolääkäri? Oman lisämunuaisen kortisolituotantoa voit lisätä esim. vyöhyketerapialla. ;)

      • taivahan vallat

        Voi että voi ihminen olla vihreä, minä siis. Menin eräälle tunnetulle ja erittäin arvostetulle keuhkolääkärille astman pahenemisvaiheen vuoksi ja omat keinot oli vähissä. Puhaltelin ihan siedettäviä lukemia kuitenkin, olin mm. töissä ihan normaalisti. Arvot olivat 450 luokkaa kun normaalisti puhaltelen n.500-520.

        Lääkäri määräsi minulle prednisolonia 40mg/pvä viikon ajan. Aloitus ja lopetus tuosta noin vaan, sen enempää kommentoimatta muuten kuin että "kyllä kohta huomaat miten kierroksia tulee" ja kyllä tulikin, olin kuin mikäkin skitsoilija, itkin ja huusin vuorotellen, säälin itseäni ja koko viikon olin aivan minimaalisilla unilla. Jälkeenpäin olen netistä lukenut että prednisolonilla voi olla skitsofrenian laukaiseva vaikutus! Siis olin tulla hulluksi tuon kuurin aikana! Kun seuraavan kerran menin rutiinikäynnille ja reseptejä uusituttamaan, niin lääkäri kysyi prednisolon -kuurista etteikö sitä ohjeistettu vähentämään vähitellen? Kun vastasin ei, hän kysyi kuka kuurin minulle antoi.
        Ihmettelin myös kun apteekissa prednisolonia hakiessa kysyivät että voiko olla tämä vahvuus merkitty oikein..mistäs minä tiesin?

        Että ei se mitään laatua merkitse välttämättä jos läääkärillä on vaikuttava määrä tutkintonimikkeitä nimensä perässä.


      • toinen astmatyttö
        taivahan vallat kirjoitti:

        Voi että voi ihminen olla vihreä, minä siis. Menin eräälle tunnetulle ja erittäin arvostetulle keuhkolääkärille astman pahenemisvaiheen vuoksi ja omat keinot oli vähissä. Puhaltelin ihan siedettäviä lukemia kuitenkin, olin mm. töissä ihan normaalisti. Arvot olivat 450 luokkaa kun normaalisti puhaltelen n.500-520.

        Lääkäri määräsi minulle prednisolonia 40mg/pvä viikon ajan. Aloitus ja lopetus tuosta noin vaan, sen enempää kommentoimatta muuten kuin että "kyllä kohta huomaat miten kierroksia tulee" ja kyllä tulikin, olin kuin mikäkin skitsoilija, itkin ja huusin vuorotellen, säälin itseäni ja koko viikon olin aivan minimaalisilla unilla. Jälkeenpäin olen netistä lukenut että prednisolonilla voi olla skitsofrenian laukaiseva vaikutus! Siis olin tulla hulluksi tuon kuurin aikana! Kun seuraavan kerran menin rutiinikäynnille ja reseptejä uusituttamaan, niin lääkäri kysyi prednisolon -kuurista etteikö sitä ohjeistettu vähentämään vähitellen? Kun vastasin ei, hän kysyi kuka kuurin minulle antoi.
        Ihmettelin myös kun apteekissa prednisolonia hakiessa kysyivät että voiko olla tämä vahvuus merkitty oikein..mistäs minä tiesin?

        Että ei se mitään laatua merkitse välttämättä jos läääkärillä on vaikuttava määrä tutkintonimikkeitä nimensä perässä.

        Ei ole syytä huoleen. Mitään outoa ei ole tapahtunut tuon sinun kuurisi suhteen. Jo muutaman vuoden lyhyissä kuureissa (1 - 2 vkoa) on ollut suosituksena äkkilopetus, vaikka annostus olisikin 40mg/vrk. Näin siis keuhkolääkäreiden suosituksen mukaisesti. Monet työterveyslääkärit kirjoittavat laskevat reseptit - liekö ovat varovaisia. Laskevat annostukset ovat erityisesti silloin kun on tosi pitkistä, kuukausia kestävistä, kuureista kyse. Oma keuhkolääkärini mielellään ohjeistaa nelikymppisen seuraavasti: 30 aamulla ennen klo 9 ja 10 illalla. Niin, ja aamupuuroa ennen lääkettä. Sillä konstilla voi välttää lääkkeestä johtuvat närästysvaivat, jotka nekin kuuluvat haittana kortisonista.

        Kannattaa muuten aina lukea lääkeinformaatio. Myös se, mitä niissä pienissäkin pränteissä lukee ;) Jotkut saavat niin paljon siivousvirtaa kortisonista, että koti kiiltää puunattuna ja säihkyvänä. Olen odotellut sitä virtapiikkiä, muttei vielä ole näkynyt.


      • taivahan vallat
        toinen astmatyttö kirjoitti:

        Ei ole syytä huoleen. Mitään outoa ei ole tapahtunut tuon sinun kuurisi suhteen. Jo muutaman vuoden lyhyissä kuureissa (1 - 2 vkoa) on ollut suosituksena äkkilopetus, vaikka annostus olisikin 40mg/vrk. Näin siis keuhkolääkäreiden suosituksen mukaisesti. Monet työterveyslääkärit kirjoittavat laskevat reseptit - liekö ovat varovaisia. Laskevat annostukset ovat erityisesti silloin kun on tosi pitkistä, kuukausia kestävistä, kuureista kyse. Oma keuhkolääkärini mielellään ohjeistaa nelikymppisen seuraavasti: 30 aamulla ennen klo 9 ja 10 illalla. Niin, ja aamupuuroa ennen lääkettä. Sillä konstilla voi välttää lääkkeestä johtuvat närästysvaivat, jotka nekin kuuluvat haittana kortisonista.

        Kannattaa muuten aina lukea lääkeinformaatio. Myös se, mitä niissä pienissäkin pränteissä lukee ;) Jotkut saavat niin paljon siivousvirtaa kortisonista, että koti kiiltää puunattuna ja säihkyvänä. Olen odotellut sitä virtapiikkiä, muttei vielä ole näkynyt.

        No kiitos tiedosta! Kovasti rauhoitti tuo tieto! Eli alunperin asia hoidettiin asianmukaisesti, en osannut epäillä mitään ennenkuin muut alkoivat epäillä :P


      • ***
        taivahan vallat kirjoitti:

        Voi että voi ihminen olla vihreä, minä siis. Menin eräälle tunnetulle ja erittäin arvostetulle keuhkolääkärille astman pahenemisvaiheen vuoksi ja omat keinot oli vähissä. Puhaltelin ihan siedettäviä lukemia kuitenkin, olin mm. töissä ihan normaalisti. Arvot olivat 450 luokkaa kun normaalisti puhaltelen n.500-520.

        Lääkäri määräsi minulle prednisolonia 40mg/pvä viikon ajan. Aloitus ja lopetus tuosta noin vaan, sen enempää kommentoimatta muuten kuin että "kyllä kohta huomaat miten kierroksia tulee" ja kyllä tulikin, olin kuin mikäkin skitsoilija, itkin ja huusin vuorotellen, säälin itseäni ja koko viikon olin aivan minimaalisilla unilla. Jälkeenpäin olen netistä lukenut että prednisolonilla voi olla skitsofrenian laukaiseva vaikutus! Siis olin tulla hulluksi tuon kuurin aikana! Kun seuraavan kerran menin rutiinikäynnille ja reseptejä uusituttamaan, niin lääkäri kysyi prednisolon -kuurista etteikö sitä ohjeistettu vähentämään vähitellen? Kun vastasin ei, hän kysyi kuka kuurin minulle antoi.
        Ihmettelin myös kun apteekissa prednisolonia hakiessa kysyivät että voiko olla tämä vahvuus merkitty oikein..mistäs minä tiesin?

        Että ei se mitään laatua merkitse välttämättä jos läääkärillä on vaikuttava määrä tutkintonimikkeitä nimensä perässä.

        Auttoiko sulle toi kortisonikuuri? Mä oon syöny kortisonia reilun viikon, mutta oireet vaan jatkuu. Mulla on myös pef-arvot kohtalaisen hyvät, että niissä ei näy se, mitä tuntuu keuhkoissa. Tuntuu, että on jatkuva ahdistus päällä. Ei juurikaan muita oireita. LIikunta ei tietystikään jaksa ja pysty tekemään juuri mitään. Myös puhuminen saattaa alkaa pahentaa oireita.


    • astma tyttö

      kiitos kun jaksoitte vastailla. Tosiaan oon syönyt tota kortisonia yli puol vuotta ja alotus annos oli 40mg. Sillon ku sain pahan kohtauksen ja jouduin sairaalaan viikoks niin sain siellä suoneen kotrison valmistetta 800mg/vrk. Siitä lähtien on kuuri olli päällä ja vähän pelottaa sen lopettaminen. Nyt syön 5mg päivässä ja yskä on palannut kuvioihin. Tän lisäks mulla menee 2 hoitavaa, avaava ja singulair. Tän enempää ei voi enää edes mennä. Lääkäri ei puhunu mitään kalsium kuurista mut onneks syön paljon maitotuotteita. Nyt on olo vähän tasaantunut ton levottuuden suhteen mut väsymys on edelleen mieletön. täytyy stekata ne sokrut. Kiitos ku jaksoitte vastailla =)

      • esim kalcipos d

        tabletteja ilman reseptiä. Ei voi käsittää että kaikki lääkärit ei informoiasiasta. Minulle ainakin annettin sairallassa heti alkuun kalcium d tuon kortisonin takia. Osteoporoosi mainitaan joka paikassa haittavaikutukseksi, ja lisä kalciummista ei ole mitään haittaa muutenkaan.
        D on tärkeä imeytymisen kannalta. Kysy sevraavalla käynill lääkäriltä.


      • kortisonin sivuvaikutukset
        esim kalcipos d kirjoitti:

        tabletteja ilman reseptiä. Ei voi käsittää että kaikki lääkärit ei informoiasiasta. Minulle ainakin annettin sairallassa heti alkuun kalcium d tuon kortisonin takia. Osteoporoosi mainitaan joka paikassa haittavaikutukseksi, ja lisä kalciummista ei ole mitään haittaa muutenkaan.
        D on tärkeä imeytymisen kannalta. Kysy sevraavalla käynill lääkäriltä.

        näin tulee objektiivista tietoa
        *****************

        Kortisonin sivuvaikutukset

        Kortisoni aiheuttaa luukatoa, minkä vuoksi glukokortikoidihoitoa aloitettaessa on aina kartoitettava muut osteoporoosin vaaratekijät ja harkittava luun tiheysmittausta. Lisäksi on syytä lisätä kalsiumin ja D-vitamiinin käyttöä. Mikäli pitkäkestoisessa hoidossa annos on yli 7,5 mg prednisolonia/vrk, harkitaan tapauskohtaisesti muun osteoporoosilääkityksen (bisfosfonaatin, kalsitoniinin, estrogeenin tai raloksifeenin) aloitusta.

        Kortisonihoitoon liittyy runsaasti haittoja. Tärkeimmät, mahdollisesti kumulatiivisesta annoksesta riippuvat haitat ovat osteoporoosi, kaihi ja kasvun hidastuminen. Pitkäaikaiseen, pieniannoksiseenkin glukokortikoidihoitoon voi liittyä lisämunuaislaman vaara. Lisäksi hoitoon liittyy lisääntynyt herkkyys sairastua tulehduksiin. Sivuvaikutuksiin kuuluu lisäksi mahdollinen painon nousu sekä sydän- ja verisuonisairauksien lisääntyminen. Esteenä glukokortikoidihoidolle voi olla diabetes, ylipaino, vaikeat krooniset infektiot tai psyykkiset sairaudet.


    • xeer

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      77
      5756
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2516
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1758
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe