Pussilakanan pesu

ennen käyttöä?

Pitääkö uusi pussilakana ja tyynyliina pestä ennen käyttöä? Onko Finlaysonin tuotteet tärkätty jollain, vai voiko ottaa heti käyttöön?

5

8228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainaskaan

      ole ennen pessyt,suoraan paketista vain käyttöön

      • Helllewi

        Minä olen pessyt aina kaikki vuodevaatteet, pyyhkeet jne. ennen käyttöä. Ne kannattaa pestä, koska allergiaa tai ihoärsytystä saattaa tulla tekstiileistä irtoavien kemikaalien kuten väri- ja viimeistelyaineiden vaikutuksesta. Eniten väri- ja viimeistelykäsittelyjä tehdään puuvillalle ja muille selluloosakuiduille. Tyypillisin allergiaa ja yliherkkyyttä aiheuttava aine on formaldehydi. Nykyisin sitä on korvattu muilla aineilla, mutta varmuuden vuoksi kannatta pestä esim. lakanat ja tyynyliinat ennen käyttöä, sillä formaldehydi poistuu pesussa. Tekstiileistä saattaa olla myös hajusteita sekä yliherkkyyttä aiheuttavia värejä. Väriallergian toteaminen on todella vaikea, koska värjäys tehdään usein monen väriaineen sekoitteella. Mutta kuitenkin voi ajatella, että mitä enemmän värejä ja sekoitevärejä tuote sisältää tai mitä tummempia ja voimakkaampia värit ovat sitä suurempi riski on saada siitä allergisia tai yliherkkyysoireita.


      • :::
        Helllewi kirjoitti:

        Minä olen pessyt aina kaikki vuodevaatteet, pyyhkeet jne. ennen käyttöä. Ne kannattaa pestä, koska allergiaa tai ihoärsytystä saattaa tulla tekstiileistä irtoavien kemikaalien kuten väri- ja viimeistelyaineiden vaikutuksesta. Eniten väri- ja viimeistelykäsittelyjä tehdään puuvillalle ja muille selluloosakuiduille. Tyypillisin allergiaa ja yliherkkyyttä aiheuttava aine on formaldehydi. Nykyisin sitä on korvattu muilla aineilla, mutta varmuuden vuoksi kannatta pestä esim. lakanat ja tyynyliinat ennen käyttöä, sillä formaldehydi poistuu pesussa. Tekstiileistä saattaa olla myös hajusteita sekä yliherkkyyttä aiheuttavia värejä. Väriallergian toteaminen on todella vaikea, koska värjäys tehdään usein monen väriaineen sekoitteella. Mutta kuitenkin voi ajatella, että mitä enemmän värejä ja sekoitevärejä tuote sisältää tai mitä tummempia ja voimakkaampia värit ovat sitä suurempi riski on saada siitä allergisia tai yliherkkyysoireita.

        kaikki uudet 40 asteessa.Sillä on lähtenyt"tärkki"pois.Ja lakanat ovat hyviä sänkyyn...Pyyhkeet pesen normaaliisti 60:ssä niin teen myös uusille pyyhkeille koska meillä pitää pyyhkeiden olla karheita...


      • Helllewi
        ::: kirjoitti:

        kaikki uudet 40 asteessa.Sillä on lähtenyt"tärkki"pois.Ja lakanat ovat hyviä sänkyyn...Pyyhkeet pesen normaaliisti 60:ssä niin teen myös uusille pyyhkeille koska meillä pitää pyyhkeiden olla karheita...

        Pyyhkeet pesen tottakai myös samasta syystä, mistä aiemmin kirjoitin, mutta myös siksi, että niistä tulee imukykyisempiä. Pesemätön pyyhe ei kuivaa.


    • niihin lisätty tehtaalla

      siksi siis pestävä ennen käyttöä että se myrkky häviää, se myrkky on tarkoitettu pitämään kauniisssa kuosissa kankaat kun ne ovat myymälässä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1248
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      914
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      94
      884
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      22
      818
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      283
      723
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      33
      617
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      571
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      125
      540
    Aihe