R onnistuu joskus joskus ei

Aikuinen**

Ensinnäkin pahoitteluni siitä että olen väärällä palstalla, asiani ei koske lasta, vaan minua, aikuista ihmistä.

Minulla on siis R vika jota salaan. R tulee jossain sanoissa ja useimmiten yksinään.
Siksi olen tällä palstalla koska haluaisin tietää miten lapset oppivat ärrän. Tarkoitan siis sitä että kun ne oppivat oikean äänteen, ne tuleeko se heti kaikissa sanoissa vai vaatiko tietyt sanat ja kirjainyhdistelmät enemmän harjoittelua? Voisiko olla niin että minulla ei ole enää varsinaista vikaa, että kieli ei vain ole "tottunut" kun en ole kymmeneen vuoteen edes yrittänyt sanoa sitä, muuta kun joskus yksinäni?
Lapsena puhuin kurkkuärrää, vähän vanhempana painotonta, nykyään saan kyllä lähes kaikissa sanoissa kielenpään tärisemään mutten aina oikealla tavalla.

Saattaa myös olla että geeneillä on tekemistä asian kanssa, myös veljelläni oli pienenä R-vika. Isäni R ei myöskään aina ole sellainen täydellisesti helisevä, mutta varsinaista vikaa ei ole. Isän kahdella veljellä on R-vika, mutta kyse ei ole siitä että olisin omaksunut vian, näin niitä lapsena kerran pari vuodessa.

Kielijänne multa on leikattu 12 vuotiaana, mutta luulen itseasiassa että siinä meni jokin pieleen... Kieleni ei pidentynyt, laittoivat jostain syystä tikit (onko normaalia?) ja kieli tuntuu vinolta. Kun esim nostan kieltä nenää kohti se "vetää" enemmän toisesta puolelta, ja joskus ärrän sanoessa tuntuu värisevän pikkasen sivussa, ei siis keskellä.

4

673

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yleistä...

... lapsilla, että r ei onnistu heti kaikissa ääneyhdistelmissä. Sanan alussa se on usein helpoin tuottaa, konsonanttiyhdistelmissä (esim. härkä, kruunu, marja, marsu jne.) vaikein. Monella kielenkärki tärisee yätyn aikana hiukan sivusta, mutta eipä tuolla ole merkitystä, mikäli äänne kuulostaa riittävän hyvältä.

Kielenjänneleikkausessa kielen ei ole tarkoituskaan pidentyä, vaan kielen liikelaajuus kasvaa, kun jänne ei ole enää sitä rajoittamassa. Tikit laitetaan, jos jänne on niin paksu, että leikkaus sitä edellyttää.

Muista, että luultavasti muut ihmiset eivät edes huomaa, että tuotat äänteen jotenkin poikkeavasti. Älä siis murehdi asiaa turhaan :)

t. puheope

• muuta kuin

harjoitella r-kirjainta. D:n kanssa kai sitä harjoitellaan. Itse opin n. 7-vuotiaan tyyliin äddr, äddr, ärr.

Yhtä kirjainta enemmän vaikuttaa minusta puheen kokonaisuus. Kyllä aikuinenkin voi mennä puheterapeutille, joka voi antaa niitä harjoituksia.

• oikeaa ärrää

Mulla taas onnistuu ihan hyvin mutta kun olen kurkkuärrää puhunut lapsesta asti ja sitä hävennyt, häpeän myös ottaa normaalin ärrän käyttöön varsinkin kun se vaikeissa sanoissa tulee vähän kankeasti. Ei ole kai kieli tottunut, kun muutama vuosi sitten sen opin kun lapseni harjoitteli sitä. Nykyään en paljon puhukaan vieraiden ihmisten kanssa ja jos on puhuttava niin keksin kiertoilmauksia, sanoja joissa ei ole koko ärrää. Lapselle luen kirjasta ärrät oikein silloin kun olemme kahdestaan kotona. Olisihan se hienoa, kun voisi puhua tavallisesti ja vapaasti kaikille, mutta häpeän niin, että nolottaa alkaa yhtäkkiä jopa oikean ärrän käyttö. Mistähän saisi rohkeutta? Mitenköhän kauan kestäisi, että normaaliärrä tulisi puheessa sujuvasti ja luontevasti ilman, että pitää erikseen muistaa sanoa se oikein? Unohtuuko väärä ärrä ollenkaan? Kuka tietää.

• Minttu01

Tietääkö kukaan täällä siitä leikkauksesta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5219
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3430
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2822
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2618
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1881
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1391
    Aihe