R onnistuu joskus joskus ei

Aikuinen**

Ensinnäkin pahoitteluni siitä että olen väärällä palstalla, asiani ei koske lasta, vaan minua, aikuista ihmistä.

Minulla on siis R vika jota salaan. R tulee jossain sanoissa ja useimmiten yksinään.
Siksi olen tällä palstalla koska haluaisin tietää miten lapset oppivat ärrän. Tarkoitan siis sitä että kun ne oppivat oikean äänteen, ne tuleeko se heti kaikissa sanoissa vai vaatiko tietyt sanat ja kirjainyhdistelmät enemmän harjoittelua? Voisiko olla niin että minulla ei ole enää varsinaista vikaa, että kieli ei vain ole "tottunut" kun en ole kymmeneen vuoteen edes yrittänyt sanoa sitä, muuta kun joskus yksinäni?
Lapsena puhuin kurkkuärrää, vähän vanhempana painotonta, nykyään saan kyllä lähes kaikissa sanoissa kielenpään tärisemään mutten aina oikealla tavalla.

Saattaa myös olla että geeneillä on tekemistä asian kanssa, myös veljelläni oli pienenä R-vika. Isäni R ei myöskään aina ole sellainen täydellisesti helisevä, mutta varsinaista vikaa ei ole. Isän kahdella veljellä on R-vika, mutta kyse ei ole siitä että olisin omaksunut vian, näin niitä lapsena kerran pari vuodessa.

Kielijänne multa on leikattu 12 vuotiaana, mutta luulen itseasiassa että siinä meni jokin pieleen... Kieleni ei pidentynyt, laittoivat jostain syystä tikit (onko normaalia?) ja kieli tuntuu vinolta. Kun esim nostan kieltä nenää kohti se "vetää" enemmän toisesta puolelta, ja joskus ärrän sanoessa tuntuu värisevän pikkasen sivussa, ei siis keskellä.

4

649

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yleistä...

      ... lapsilla, että r ei onnistu heti kaikissa ääneyhdistelmissä. Sanan alussa se on usein helpoin tuottaa, konsonanttiyhdistelmissä (esim. härkä, kruunu, marja, marsu jne.) vaikein. Monella kielenkärki tärisee yätyn aikana hiukan sivusta, mutta eipä tuolla ole merkitystä, mikäli äänne kuulostaa riittävän hyvältä.

      Kielenjänneleikkausessa kielen ei ole tarkoituskaan pidentyä, vaan kielen liikelaajuus kasvaa, kun jänne ei ole enää sitä rajoittamassa. Tikit laitetaan, jos jänne on niin paksu, että leikkaus sitä edellyttää.

      Muista, että luultavasti muut ihmiset eivät edes huomaa, että tuotat äänteen jotenkin poikkeavasti. Älä siis murehdi asiaa turhaan :)

      t. puheope

    • muuta kuin

      harjoitella r-kirjainta. D:n kanssa kai sitä harjoitellaan. Itse opin n. 7-vuotiaan tyyliin äddr, äddr, ärr.

      Yhtä kirjainta enemmän vaikuttaa minusta puheen kokonaisuus. Kyllä aikuinenkin voi mennä puheterapeutille, joka voi antaa niitä harjoituksia.

    • oikeaa ärrää

      Mulla taas onnistuu ihan hyvin mutta kun olen kurkkuärrää puhunut lapsesta asti ja sitä hävennyt, häpeän myös ottaa normaalin ärrän käyttöön varsinkin kun se vaikeissa sanoissa tulee vähän kankeasti. Ei ole kai kieli tottunut, kun muutama vuosi sitten sen opin kun lapseni harjoitteli sitä. Nykyään en paljon puhukaan vieraiden ihmisten kanssa ja jos on puhuttava niin keksin kiertoilmauksia, sanoja joissa ei ole koko ärrää. Lapselle luen kirjasta ärrät oikein silloin kun olemme kahdestaan kotona. Olisihan se hienoa, kun voisi puhua tavallisesti ja vapaasti kaikille, mutta häpeän niin, että nolottaa alkaa yhtäkkiä jopa oikean ärrän käyttö. Mistähän saisi rohkeutta? Mitenköhän kauan kestäisi, että normaaliärrä tulisi puheessa sujuvasti ja luontevasti ilman, että pitää erikseen muistaa sanoa se oikein? Unohtuuko väärä ärrä ollenkaan? Kuka tietää.

      • Minttu01

        Tietääkö kukaan täällä siitä leikkauksesta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2539
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      303
      2266
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      90
      2095
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1802
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1713
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1675
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1566
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1384
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      118
      1354
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1349
    Aihe