huono

äiti!!!!!

niin minusta tuntuu tällä hetkellä.sain taas tänään hirveet raivarit ihan pienestä asiasta.mulla on kaks pientä lasta (1,5v ja 1kk).tää johtuu varmaan väsymyksestä.mua pelottaa millanen ihminen tosta 1,5v tulee kun äiti käyttäytyy tolleen.olen eräänkin kerran tukistanu tai tönässy muksua tai antanu luunapin.onneks tätä ei tapahdu joka päivä.jälkeenpäin tulee paha olo miks menetin hermot kun lapsi on vielä niin pieni ettei se ymmärrä eikä tee tahallaan jotain asioita.se hakee vaan huomiota multa kun hoidan tota vauvaa.

8

952

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Väsymyksestä

      Varmaan johtuu oma reaktiosi. Yritä jos mahdollista saada omaa aikaa,edes vähän joka viikko,koska lastesi kasvaessa myös kärsivällisyyttäsi tarvitaan jopa enemmän.On ihan normaalia,että väsyt ja tulee ylireagoitua,mutta kuten itsekin tiedät niin eihän noin voi jatkua. Et ole silti huono äiti,uskallat jo hakea apua ja kysyt neuvoja. Turha syyttää itseään enempää vaan panosta siihen,että yrität käyttäytyä toisin.Kaikkea hyvää!

    • samassa jamassa

      Minä synnyti kolme lasta aika peräkkäin ens. ikäväli 1,5v. ja toisen ja kolmannen väli 2,5v. ja sit hännänhuippuna tuli neljäs 3,5v. kolmannen jälkeen. Ensimmäisten lasten kohdalla väsymys oli jokapäiväistä,kun niin pieni ikäero. Minulla auttoi se,että nukuin päiväunet lasteni kanssa yhtä aikaa. Se auttaa jaksamaan iltaan ja toisaalta jos yö ollut levoton niin sai levättyä. Jätät kaiken tiskin,pyykit ja lelut ja menet nukkuu päikkärit. Sillä tavalla olen pärjännyt neljän lapsen kanssa. Jos väsyttää,niin jostainhan on silloin tingittävä. Sitten virkeinä voitte 1,5v. kanssa siivoilla ja pestä pyykkiä. Ja sen ikäinen lapsi tykkää heilua rätin kanssa äitin apuna.=)

    • Tuo on

      lainvastaista toimintaa. Tietääkö miehesi, että pahoinpitelet lastanne?
      Vai oikein onneksi et pahoinpitele häntä sentään joka päivä! Kuuntele itseäsi, mitä puhut.
      Lopetapa moinen ihan heti. Kai ymmärrät, että jos tuo tulee sosiaaliviranomaisten tietoon, lapsesi otetaan huostaan. Ehkä niin olisi parempi.

      • 2v4kk ja 4kk

        Haloo!

        Kyllä minusta pieni tukistaminen eli tukkapöllön antaminen tai että otetaan huutava lapsi kainaloon ja viedään siten väkisin omaan sänkyynsä rauhottumaan on ihan ok. Ihmettelen mitä niistä lapsista tulee joita ei ole koskaan ojennettu?


      • kuinkahan monessa

        perheessä on joskus annettu pieni tukistus tai luunappi - jo olis sosiaalihuolto ja sijoituspaikat pulassa, jos tuon perusteella otetaan huostaan.

        Ennen vanhaan annettiin remmillä ja risulla oikein kunnolla eli pienen pieni ojennus ei pahaa tee.

        Kyllä huomaa vapaan kasvatuksen hedelmät, nokkavia ja itsetietoisia mukuloita, jotka soittavat suutaan kaikille. Ei voinut kuvitella, että 70-80 -luvulla oltaisiin esim. opettajaa vastaan huudeltu tms.

        "Joka kuritta kasvaa, se kunniatta koulee."


      • ...
        2v4kk ja 4kk kirjoitti:

        Haloo!

        Kyllä minusta pieni tukistaminen eli tukkapöllön antaminen tai että otetaan huutava lapsi kainaloon ja viedään siten väkisin omaan sänkyynsä rauhottumaan on ihan ok. Ihmettelen mitä niistä lapsista tulee joita ei ole koskaan ojennettu?

        Kyllä lasta voi "ojentaa" muutenkin kuin esimerkiksi tukkapöllyllä. Olen monesti kauhistellut puolituttujen äitien juttuja, kun nämä ovat sitä mieltä, että varmasti jokainen on joskus lastaan ainakin tukistanut ja joka muuta väittää, niin valehtelee. Itse voin valehtelematta sanoa, että en ole, enkä ikinä tule tukistamaan tai muuta väkivaltaa käyttämään. Tietysti jos rimpuilevan lapsen syliin ottaminen halutaan tulkita väkivallaksi, niin siihen "syyllistyn" itsekin.

        Meillä on käytössä jäähyttely eli kun jostakin asiasta on jo kielletty eli tavallaan annettu varoitus, seuraavaksi asian toistuessa tulee pieni jäähy, joka istutaan tietyssä paikassa. Samalla lapsen kanssa keskustellaan siitä, mitä tuli tehtyä. Lapsi on aina ollut erittäin voimakastahtoinen ja nyt uhmaiässä. Jäähylle joutuessaan saattaa ensin huutaa suoraa huutoa, mutta sitten rauhoittuu, kun selitämme miksi ei saanut tehdä niin kuin teki. Joskus samasta asiasta on pitänyt istua useampikin jäähy, välillä on riittänyt yksi kerta eikä sama enää toistu.

        Ihan pienelle jäähypenkki ei sovi, siellä kun pitää jo osata istua itse karkaamatta. Pikkuinen on paras ottaa pahanteosta tiukasti syliin ja antaa raivota kiukkunsa turvallisesti siinä sylissä ja sitten selittää asiaa kuten isommallekin. Pienet ymmärtävät puhetta enemmän kuin moni uskookaan ja helpompi lapsen on kiukunpuuskassaan ymmärtää yksinkertaisia perusteluja kuin sitä, että oma äiti/isä repii vihaisena tukasta. Mielestäni väkivaltaiset rangaistukset perustuvat vain pelkoon, kun taas jäähyn tai vastaavan aikana lapsella on aikaa miettiä itsekin tekoaan. Myöhemmin lapsi sitten jättää kolttosia tekemättä siksi, että osaa jo ajatella niiden olevan väärin, koska aiheuttavat esimerkiksi vanhemmille/sisaruksille mielipahaa tai itselle/muille vaaratilanteita, eikä pelkästään siitä syystä, että pelkää tukistusta tai lyöntiä.

        Tuosta lapsen väkisin sänkyyn viemisestä tulee mieleen, että se voi aiheuttaa jonkinlaista vastenmielisyyttä nukkumaan menoa kohtaan, kun lepopaikkaa käytetään myös rangaistuspaikkana.


      • täällä..
        ... kirjoitti:

        Kyllä lasta voi "ojentaa" muutenkin kuin esimerkiksi tukkapöllyllä. Olen monesti kauhistellut puolituttujen äitien juttuja, kun nämä ovat sitä mieltä, että varmasti jokainen on joskus lastaan ainakin tukistanut ja joka muuta väittää, niin valehtelee. Itse voin valehtelematta sanoa, että en ole, enkä ikinä tule tukistamaan tai muuta väkivaltaa käyttämään. Tietysti jos rimpuilevan lapsen syliin ottaminen halutaan tulkita väkivallaksi, niin siihen "syyllistyn" itsekin.

        Meillä on käytössä jäähyttely eli kun jostakin asiasta on jo kielletty eli tavallaan annettu varoitus, seuraavaksi asian toistuessa tulee pieni jäähy, joka istutaan tietyssä paikassa. Samalla lapsen kanssa keskustellaan siitä, mitä tuli tehtyä. Lapsi on aina ollut erittäin voimakastahtoinen ja nyt uhmaiässä. Jäähylle joutuessaan saattaa ensin huutaa suoraa huutoa, mutta sitten rauhoittuu, kun selitämme miksi ei saanut tehdä niin kuin teki. Joskus samasta asiasta on pitänyt istua useampikin jäähy, välillä on riittänyt yksi kerta eikä sama enää toistu.

        Ihan pienelle jäähypenkki ei sovi, siellä kun pitää jo osata istua itse karkaamatta. Pikkuinen on paras ottaa pahanteosta tiukasti syliin ja antaa raivota kiukkunsa turvallisesti siinä sylissä ja sitten selittää asiaa kuten isommallekin. Pienet ymmärtävät puhetta enemmän kuin moni uskookaan ja helpompi lapsen on kiukunpuuskassaan ymmärtää yksinkertaisia perusteluja kuin sitä, että oma äiti/isä repii vihaisena tukasta. Mielestäni väkivaltaiset rangaistukset perustuvat vain pelkoon, kun taas jäähyn tai vastaavan aikana lapsella on aikaa miettiä itsekin tekoaan. Myöhemmin lapsi sitten jättää kolttosia tekemättä siksi, että osaa jo ajatella niiden olevan väärin, koska aiheuttavat esimerkiksi vanhemmille/sisaruksille mielipahaa tai itselle/muille vaaratilanteita, eikä pelkästään siitä syystä, että pelkää tukistusta tai lyöntiä.

        Tuosta lapsen väkisin sänkyyn viemisestä tulee mieleen, että se voi aiheuttaa jonkinlaista vastenmielisyyttä nukkumaan menoa kohtaan, kun lepopaikkaa käytetään myös rangaistuspaikkana.

        Meillä on myös "käytössä" tämä jäähypenkki systeemi. Se on tehokas ja toimii, eikä siinä tarvitse millään tavalla mitään väkivaltaa. Tietysti lapsi huutaa ja raivoaa ensin kun jäähypenkille joutuu. Hyvin äkkiä kuitenkin rauhoittuu, kun pyydän rauhallisesti että rauhoitu niin jutellaan. Kun lapsi hiljenee niin sitten kerron mistä syystä jäähypenkille joutui ja miksi ei saa niin tehdä mitä juuri teki. Jäähypenkin jälkeen annetaan hali ja suukko.

        Kiljuvan ja huutavan lapsen vieminen tosiaan sinne omaan sänkyyn voi johtaa siihen että tulee "kammo" nukkumaanmenosta.

        Tässä viestissä kerrottiin mun mielestä täyttä asiaa. Väkivalta ei ratkaise mitään. Tukkapöllyt yms on mun mielestä merkki vanhemman väsymyksestä, ja sillä saa ns. äkkiä hoidettua kurittamisen ja ojentamisen. Mutta lapsen kasvatuksessa ei pidä mennä aina siitä mistä aita on matalin.


      • miekin
        kuinkahan monessa kirjoitti:

        perheessä on joskus annettu pieni tukistus tai luunappi - jo olis sosiaalihuolto ja sijoituspaikat pulassa, jos tuon perusteella otetaan huostaan.

        Ennen vanhaan annettiin remmillä ja risulla oikein kunnolla eli pienen pieni ojennus ei pahaa tee.

        Kyllä huomaa vapaan kasvatuksen hedelmät, nokkavia ja itsetietoisia mukuloita, jotka soittavat suutaan kaikille. Ei voinut kuvitella, että 70-80 -luvulla oltaisiin esim. opettajaa vastaan huudeltu tms.

        "Joka kuritta kasvaa, se kunniatta koulee."

        olen sitä mieltä että pieni luunappi tai tukistus ei ole joskus pahaksi.
        Itsekin olen pienenä luunappeja otsaan saanut ja joskus tukkapöllöäkin, eikä ole jäänyt minäänlaisia traumoja asiasta!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      159
      6570
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3928
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2015
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1969
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1819
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1563
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1528
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1505
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe