Suomesta -> Norjaan purjeveneellä

Future long distance sailor

Jollain kokemuksia kyseisestä reissusta?

Paljonko on mennyt aikaa itse matkaan edestakaisin (nähtävyydet yms. turistitouhu poislukien)?

Millaisella venholla olette matkan tehneet?

Itse tuossa pikaisesti laskeskelin meriteitse hesasta osloon ja takas on pyöreesti jotain reilu 2600km?

Eli meniskö 5 solmun keskinopeudella ainakin sellanen 300 tuntia pelkkään matkan tekoon parhaassa tapauksessa ja reippaasti enemmän jos sattuu huonoja kelejä?

*tuli vahingossa postattua tämä ensin yleiselle puolelle sorry*

18

4719

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kymmenestä kerrasta!

Veneitteni koko on vaihdellut 30-jalkaisesta isompiin, miehistö yhdestä kolmeen.
      Kilometrit on itselleni vähän outo mittayksikkö, kun loki näyttää vain merimaileja, samoin kartat.
      Hki-Bergen on yhteen suuntaan lyhintä tietä purjehtien 950 mpk, joten edestakainen reissu on käytännössä reilusti yli 2000 mpk - laske siitä. Bergeniin ja takaisin satamiin on mennyt 5 viikon kesäloma.
      Neljän viikon lomalla kannattaa kääntyä kotiinpäin jo aikaisemmin, ehkä jo Sörlandetista - mutta Stavangerissakin olen perheen kannsa käynyt muutaman kerran. Hyvin on ehditty ja uudelleen on tehnyt mieli.
      Jos et halua seilata avomerellä, voit tietysti harkita Osloon purjehtimista (Hki-Oslo 820 mpk) ja vaikka mennä Götan kanavan kautta.

Stavangerin Lysefjord on lähin "oikea" vuono, joka ehdottomasti kannattaa ottaa kohteeksi. Jos aikaisempaa avomerikokemusta on niukasti, kannattaa kuitenkin katsoa reissun aikana ehtimisiä. Skagerrak voi olla suht kova paikka kryssiä länteen, vaikka Skagenista Kristiansandiin onkin vain 90 mpk.

Tarvittaessa voi Pohjanmeren puolelle mennä Limfjordenin kautta (Hals-Thyborön n. 90mpk, esim Lögstör hyvä välisatama siellä). Katsele karttoja!

Avomerilegeille lasken aikataulusuunnittelun pohjaksi 100 mpk/vrk, joka käytännössä on helppo saavuttaa. Yleensä olen ajoittanut reissun niin, että ylimääräisiin satamapäiviin jää reserviä. Kotimatka on tavallisesti nopeampi, koska Itämeren vallitseva tuuli kesälomasesonkina on etelän ja lännen välillä niinkuin tiedät.

• Lähtö satama Helsinki

Riittääkö 4 viikkoa ?. Hanko,Götakanavaa,Göteborg,Skånen ympäri Hankoon.
        perhe miehistö.vene 40 jalkaa.

• mutta jäikö Norja pois?
        Lähtö satama Helsinki kirjoitti:

Riittääkö 4 viikkoa ?. Hanko,Götakanavaa,Göteborg,Skånen ympäri Hankoon.
        perhe miehistö.vene 40 jalkaa.

Tarkoitiko nyt pelkkää Skånen kiertoa? Götan kanavaan menee viikko, enemmänkin. Se on hitaampi kuin avomeripurjehdus Skånen eteläpuolitse.
        Neljässä viikossa ehtii mainiosti. Itse tein saman 4 viikon retken 30-jalkaisella veneellä ja vmo:n pikkupojan kanssa käyden myös Norjan elelärannikolla: Hanko-Kalmar-Kbhvn-Anholt-Skagen-Kristiansand-Norjan etelärannikon väylää itään - Arendal-Göteborg-kanava-Saaristomeri-Hki. Eikä ollut erityistä kiirettäkään. Jos teet Itämeren osuuden lyhyinä päiväpurjehduksina rantoja pitkin, aika hupenee nopeasti.

Jos sattuu alkumatkalla on idän-pohjoisen puoleiset tuulet, miksi ei samantien seilaisi niin kauan kuin avotuulta riittää - vaikka Köpikseen kertaheitolla (n. 5 vrk)? Götan kanava on hyvä vaihtoehto, jos sattuu navakka vastatuuli.
        40-jalkaisella ei pitäisi olla ehtimisongelmia.

• Asiallisista tiedoista
        mutta jäikö Norja pois? kirjoitti:

Tarkoitiko nyt pelkkää Skånen kiertoa? Götan kanavaan menee viikko, enemmänkin. Se on hitaampi kuin avomeripurjehdus Skånen eteläpuolitse.
        Neljässä viikossa ehtii mainiosti. Itse tein saman 4 viikon retken 30-jalkaisella veneellä ja vmo:n pikkupojan kanssa käyden myös Norjan elelärannikolla: Hanko-Kalmar-Kbhvn-Anholt-Skagen-Kristiansand-Norjan etelärannikon väylää itään - Arendal-Göteborg-kanava-Saaristomeri-Hki. Eikä ollut erityistä kiirettäkään. Jos teet Itämeren osuuden lyhyinä päiväpurjehduksina rantoja pitkin, aika hupenee nopeasti.

Jos sattuu alkumatkalla on idän-pohjoisen puoleiset tuulet, miksi ei samantien seilaisi niin kauan kuin avotuulta riittää - vaikka Köpikseen kertaheitolla (n. 5 vrk)? Götan kanava on hyvä vaihtoehto, jos sattuu navakka vastatuuli.
        40-jalkaisella ei pitäisi olla ehtimisongelmia.

Kysyin kyseistä matkaa myös,kun luin vastauksesi Norjan reisusta.Jos Ruotsin kanavissa riessaa heinäkuussa niin taitaa olla melko ahdasta satamissa ?.2 metrin syvyys ei lieneen ongelma.

• mahdut hyvin..
        Asiallisista tiedoista kirjoitti:

Kysyin kyseistä matkaa myös,kun luin vastauksesi Norjan reisusta.Jos Ruotsin kanavissa riessaa heinäkuussa niin taitaa olla melko ahdasta satamissa ?.2 metrin syvyys ei lieneen ongelma.

Veneen maksimimitoiksi kanavaan ilmoitetaan
        - pituus 30 m
        - leveys 7 m
        - korkeus 22 m
        - syväys 2.8 m
        Veneesi taitaa alittaa nämä maksimit.
        Tilaa pitäisi olla kanavan varren ja isojen järvien satamissa korkean sesongin aikanakin, koska sulutuksiin mahtuu vain tietty määrä kerrallaan. Netistä löydät runsaasti tietoa.
        Itse en ole enää yli kymmeneen vuoteen mennyt kanavan kautta, koska purjehdin mieluummin meren kautta.
        Mukavaa kesän odottelua!

• Skånen kautta

Olen samaa mieltä kuin nuo muutkin kirjoittajat. Unohda Götan kanavaa ja kierrä Skånea. Meillä oli keskivauhti (yötä/päivä) 150 mailia, kun maston katkeamisen kautta menetetty aika jätetään pois. Masto katkesi heti matkan alussa koska eräs lounais-suomen purjepaja möi sivuvanttiin väärän koukun (ja vakuutti, että se on yhtä vahva kuin alkuperäinen...). Kuva katkenneesta mastosta Visbyn satamassa.

Vene oli 28-jalkainen ja kuvat reisusta näet tässä:
      http://www.vienansilta.fi/purjehdus/

• lisätietoa:

• tekemä kierros

• 28-jalkaisella veneellä!

Olen seilannut Hanko-Kööpenhamina välin 30- ja 33-jalkaisilla veneilläni toista kymmentä kertaa. Keskivauhti koko legille ei kertaakaan ole ollut noin hyvä, koska reipasta avotuulta riittää harvoin koko matkalle. Vaihtelevissa tuulissa keskivauhti on jäänyt 100 mpk/vrk tasolle. Paras vuorokausimatkakin on jäänyt 170 mailiin (ilman spinnua), vaikka paattini on sinun purttasi hiukan pitempi. Pysähdyksineen Hanko-Kööpenhamina legiin on mennyt yleensä noin viikko, aluksi meni jopa kaksi. Kokonaisaika riippuu satamapysähdysten lukumäärästä ja kestosta niinkuin jokainen tietää. Nonstoppina menee n. 5 vrk. Hanko-Kööpenhamina=478 mpk.

Takila kannattaa tarkastaa ITSE niinkuin juttusi osoitti. En kylläkään tiedä mikä osa on sivuvantin "koukku". Jos tarkoitit sakkelia, niitä ei todellakaan pidä käyttää vantin kiinnittämiseen. Vanttiruuvin ja rustin väliin on syytä laittaa "togglet" (vanttiruuvin nivel).

En saanut linkkiäsi auki, joten veneesi tyyppi jäi toistaiseksi avoimeksi.

• PowerPoint on isohko
        28-jalkaisella veneellä! kirjoitti:

Olen seilannut Hanko-Kööpenhamina välin 30- ja 33-jalkaisilla veneilläni toista kymmentä kertaa. Keskivauhti koko legille ei kertaakaan ole ollut noin hyvä, koska reipasta avotuulta riittää harvoin koko matkalle. Vaihtelevissa tuulissa keskivauhti on jäänyt 100 mpk/vrk tasolle. Paras vuorokausimatkakin on jäänyt 170 mailiin (ilman spinnua), vaikka paattini on sinun purttasi hiukan pitempi. Pysähdyksineen Hanko-Kööpenhamina legiin on mennyt yleensä noin viikko, aluksi meni jopa kaksi. Kokonaisaika riippuu satamapysähdysten lukumäärästä ja kestosta niinkuin jokainen tietää. Nonstoppina menee n. 5 vrk. Hanko-Kööpenhamina=478 mpk.

Takila kannattaa tarkastaa ITSE niinkuin juttusi osoitti. En kylläkään tiedä mikä osa on sivuvantin "koukku". Jos tarkoitit sakkelia, niitä ei todellakaan pidä käyttää vantin kiinnittämiseen. Vanttiruuvin ja rustin väliin on syytä laittaa "togglet" (vanttiruuvin nivel).

"En saanut linkkiäsi auki, joten veneesi tyyppi jäi toistaiseksi avoimeksi".

Odota vaan rauhassa; kyllä se aukeaa. PowerPointin kuvien koko oli turhan iso, mutta samalla laaukkaita. Vene Shipman-28, jolla suurennettu rullagenua. Moottoriajoa aina kun vauhti laski alle 6 solmua, koska maston katkeminen aiheutti pahoja ongelmia aikataulun suhteen (piti ehtiä Murmanskin satamaan venäjän rajaviranomaisten aikataulun mukaisesti..) Tuuliolot kuitenkin sen verran hyvät, että suurin osa tapahtui purjeitse.

• mutta itänaapuri arveluttaa!
        tekemä kierros kirjoitti:

http://home.no.net/solhoi/NorgeRundt2004/

Tapasin vuosia sitten s/y Grizzlyn, Baltic 35, joka myös purjehti Fennoskandian ympäri. Ajatus on jäänyt itämään. Toistaiseksi on jäänyt toteuttamatta, koska en osaa venäjää enkä ole kiinnostunut sikäläisestä byrokratiasta.
        Retki ei olisi ihan niinkään pitkä kuin purjehdus Pohjois-Norjaan ja samaa tietä takaisin (sen olen tehnyt ja suunnittelen seuraavaa).
        Helpommin toteutettavia ovat reissut Bergeniin ja takaisin tai Shetlannin saarten Norjan lounaisrannikon retki. Niihin riittää pieni perhemiehistö tai kaksistaan.

• keskivauhdin....
        PowerPoint on isohko kirjoitti:

Odota vaan rauhassa; kyllä se aukeaa. PowerPointin kuvien koko oli turhan iso, mutta samalla laaukkaita. Vene Shipman-28, jolla suurennettu rullagenua. Moottoriajoa aina kun vauhti laski alle 6 solmua, koska maston katkeminen aiheutti pahoja ongelmia aikataulun suhteen (piti ehtiä Murmanskin satamaan venäjän rajaviranomaisten aikataulun mukaisesti..) Tuuliolot kuitenkin sen verran hyvät, että suurin osa tapahtui purjeitse.

Aikataulusi oli tiukka ja käynnistit koneen herkästi. Itse olen odotellut tuulen viriämistä jonkin aikaa, jos vene on pysähtynyt tai vauhti pudonnut 2-3 solmuun, ennenkuin olen startannut koneen. Silti 6.25 kn keskivauhtisi on 28-jalkaiselle uskomattoman hyvä. Hyvin purjehdittu!
        Omalle 30-jalkaiselle laskin kerran usean vuoden matkapurjehdusten keskiarvoja, etenemisvauhti oli keskimäärin 4.7 kn (koneajot mukaanluettuina). Pidin sitäkin aika hyvänä. 36-jalkaisella veneelläni keskiarvo oli solmua suurempi.

• matkaaika
        28-jalkaisella veneellä! kirjoitti:

Jos sattuu hyvä keli tn. n. 5 % ton välin menee viidessä vuorokaudessa kahdestaan. Koillistuulta8-12 m/s

Normaalikelillä tosissaan purjehtien kahdestaan tohon väliin menee 10 päivää.

Tavallinen meikäpurjehtija jos purjehtii yön yli menee sitten seuraavana päivä illalla satamaan. Satamassa vietään ja palaudutaan yksi kokonainen päivä ja jatketaan sitten aamulla. Kaksistaan on turha kryssiä avomerellä yli 9 m/s tuulessa. Näin se vaan on menkää kokeilemaan jollette usko.

Niinkuin tiedämme tuulen suunta on kesällä lounaasta tn 40 %

Ei Bergeniin mennä 4 viikossa ja tulla takaisin.

• Entä kun on jo menty!
        matkaaika kirjoitti:

Jos sattuu hyvä keli tn. n. 5 % ton välin menee viidessä vuorokaudessa kahdestaan. Koillistuulta8-12 m/s

Normaalikelillä tosissaan purjehtien kahdestaan tohon väliin menee 10 päivää.

Tavallinen meikäpurjehtija jos purjehtii yön yli menee sitten seuraavana päivä illalla satamaan. Satamassa vietään ja palaudutaan yksi kokonainen päivä ja jatketaan sitten aamulla. Kaksistaan on turha kryssiä avomerellä yli 9 m/s tuulessa. Näin se vaan on menkää kokeilemaan jollette usko.

Niinkuin tiedämme tuulen suunta on kesällä lounaasta tn 40 %

Ei Bergeniin mennä 4 viikossa ja tulla takaisin.

Ei kannattaisi olla noin kategorinen väitteissään. Olen reissun tehnyt siinä ajassa parikin kertaa ja 5 viikon lomilla käynyt Bergenin lisäksi Shetlannin saarilla (Shtelannissa kolmasti). Vai meinaatko, että on "väärin sammutettu tulipalo"?
        Hki-Bergen on siis 950 mpk, joten 100mpk/vrk (n. 4 kn)keskivauhdilla 10 vrk yhteen suuntaan. Kotimatka on todennäköisesti nopeampi. Vauhti riippuu tietenkin paitsi miehistöstä myös veneestä, samoin "tuulirajat". Pysähdysten lukumäärä ja satama-ajat tahtovat lyhentyä, kun tottumus avomerireissuihin lisääntyy.

Yksi käytännön pointti on se, että reittiä kannattaa muuttaa säätilan ja matkan etenemisen mukaan. Itselleni on käynyt niinkin, että jonain kesänä oltiin (kaksistaan vmon kanssa) menossa Bergeniin, mutta päädyttiinkin jatkuvan länsituulen takia muuttamaan matkasuunnitelmaa ja mentiin Limfjordenin kautta Pohjanmerelle ja Jyllannin länsirannikkoa etelään ja tultiin Kielin kanavan kautta kotiin. Oikein kiva reissu sekin oli ja hyvin ehdittiin kuukaudessa.

Bergeniin ja takaisin kuukaudessa vaatii aika hyvää tuuria säiden suhteen, mutta ei ole mahdoton. Stavangeriin ja takaisin on realistisempi. Ekalla Norjan reissulla käännyimme jo Kristiansandista kotiin, mutta siitä onkin jo yli 20 vuotta.
        Taas lähdössä ollaan, todennäköisesti kauemmaksi kun aikataulu on väljä.

• s/y ilmatar
        Entä kun on jo menty! kirjoitti:

Ei kannattaisi olla noin kategorinen väitteissään. Olen reissun tehnyt siinä ajassa parikin kertaa ja 5 viikon lomilla käynyt Bergenin lisäksi Shetlannin saarilla (Shtelannissa kolmasti). Vai meinaatko, että on "väärin sammutettu tulipalo"?
        Hki-Bergen on siis 950 mpk, joten 100mpk/vrk (n. 4 kn)keskivauhdilla 10 vrk yhteen suuntaan. Kotimatka on todennäköisesti nopeampi. Vauhti riippuu tietenkin paitsi miehistöstä myös veneestä, samoin "tuulirajat". Pysähdysten lukumäärä ja satama-ajat tahtovat lyhentyä, kun tottumus avomerireissuihin lisääntyy.

Yksi käytännön pointti on se, että reittiä kannattaa muuttaa säätilan ja matkan etenemisen mukaan. Itselleni on käynyt niinkin, että jonain kesänä oltiin (kaksistaan vmon kanssa) menossa Bergeniin, mutta päädyttiinkin jatkuvan länsituulen takia muuttamaan matkasuunnitelmaa ja mentiin Limfjordenin kautta Pohjanmerelle ja Jyllannin länsirannikkoa etelään ja tultiin Kielin kanavan kautta kotiin. Oikein kiva reissu sekin oli ja hyvin ehdittiin kuukaudessa.

Bergeniin ja takaisin kuukaudessa vaatii aika hyvää tuuria säiden suhteen, mutta ei ole mahdoton. Stavangeriin ja takaisin on realistisempi. Ekalla Norjan reissulla käännyimme jo Kristiansandista kotiin, mutta siitä onkin jo yli 20 vuotta.
        Taas lähdössä ollaan, todennäköisesti kauemmaksi kun aikataulu on väljä.

"Ei kannattaisi olla noin kategorinen väitteissään. Olen reissun tehnyt siinä ajassa parikin kertaa ja 5 viikon lomilla käynyt Bergenin lisäksi Shetlannin saarilla (Shtelannissa kolmasti). Vai meinaatko, että on "väärin sammutettu tulipalo"?
        Hki-Bergen on siis 950 mpk, joten 100mpk/vrk (n. 4 kn)keskivauhdilla 10 vrk yhteen suuntaan".

Samaa mieltä. Kaikki voidaan tehdä jos/kun halutaan. Tuo fennoskandian kierros (3600 mailia) tein 45 matkapäivässä. Se tarkoitti keskivauhdiksi 80 mailia/pv. Alun hirveän rääkin jälkeen (joka oli todellakin 150 mailia/yötäpäivää) oli jo varaa löysätä kun saavuimme maston katkemisen jälkeen vihdoin ajoissa venäjän rajamuodollisuuksiin.

Avomeriosuudet on aivan OK silloin kun on riittävästi eväitä mukana, pysyy pois laivaväylistä ja autopilotti pelaa...

• matkaaika
        s/y ilmatar kirjoitti:

"Ei kannattaisi olla noin kategorinen väitteissään. Olen reissun tehnyt siinä ajassa parikin kertaa ja 5 viikon lomilla käynyt Bergenin lisäksi Shetlannin saarilla (Shtelannissa kolmasti). Vai meinaatko, että on "väärin sammutettu tulipalo"?
        Hki-Bergen on siis 950 mpk, joten 100mpk/vrk (n. 4 kn)keskivauhdilla 10 vrk yhteen suuntaan".

Samaa mieltä. Kaikki voidaan tehdä jos/kun halutaan. Tuo fennoskandian kierros (3600 mailia) tein 45 matkapäivässä. Se tarkoitti keskivauhdiksi 80 mailia/pv. Alun hirveän rääkin jälkeen (joka oli todellakin 150 mailia/yötäpäivää) oli jo varaa löysätä kun saavuimme maston katkemisen jälkeen vihdoin ajoissa venäjän rajamuodollisuuksiin.

Avomeriosuudet on aivan OK silloin kun on riittävästi eväitä mukana, pysyy pois laivaväylistä ja autopilotti pelaa...

itse olen 10 kertaa mennyt suomesta Visbyhyn ja kyllä se keli pitää tarkkaan katsoa kun vaimon kanssa menee. pitää muuten äijäporukalla katsoa. jätkistä on aika äkkiä veto pois, kun kaksi yötä valvoo putkeen.

jos tulee 10 m/s vastaa ette kait lähde avomerelle kryssimään

meneehän se näköjään kun on kokemusta paljon, mutta puhun nyt tavallisesta perhecruisailijasta jolla yleensä maileja tulee alle 1500

• purjehdusreviirin laajennus
        matkaaika kirjoitti:

itse olen 10 kertaa mennyt suomesta Visbyhyn ja kyllä se keli pitää tarkkaan katsoa kun vaimon kanssa menee. pitää muuten äijäporukalla katsoa. jätkistä on aika äkkiä veto pois, kun kaksi yötä valvoo putkeen.

jos tulee 10 m/s vastaa ette kait lähde avomerelle kryssimään

meneehän se näköjään kun on kokemusta paljon, mutta puhun nyt tavallisesta perhecruisailijasta jolla yleensä maileja tulee alle 1500

Niinhän useimmat aloittaa cruisailun. Visby on alkuun etäisin satama ja purjehduksen tavoite. Siihen hurahtaa koko kesäloma. Myöhemmin, kun hommaan pääsee "sisälle", ei välttämättä näe syytä pysähtyä Visbyseen.

Jos sattuu se 10 m/s vastainen, voi pitää satamapäivän tai pari. Usein vaan tahtoo käydä niin, että merelle lähtemisen kynnys nousee ja laiskuus lisääntyy kun satamassa rupeaa odottelemaan sopivaa purjehdustuulta.
        Kovia tuulia ei silti kannata ruveta uhmaamaan, turpaan siinä tulee!

• tuuria säiden suhteen!
        PowerPoint on isohko kirjoitti:

Ilmattaren purjehdus oli mielenkiintoinen. Ehkä 41 megan kuvatiedosto kannattaisi laittaa pienempään kokoon, nyt lataus kesti todella kauan. Mukava, jos lisäisit kuviin vähän tekstiäkin. Kuvia katsoessa näytti, että oli tuuria säiden suhteen. Kun itse seilasin vaimoni kanssa Lofooteille ja takaisin, oli matalapaineita yhtenään ja välillä aika reippaita vastatuulia. Ei millään päästy samaan keskivauhtiin, vaikka vene on järeämpi. Vasta kotimatkalla muutaman kerran 170 mpk/24h vauhtia.
        Muutamia kysymyksiä heräsi:
        - venäjänkielen taito? tulkki?
        - mitä "propuskoja" tarvittiin?
        - saitteko vakuutuksen koko reittiä varten?

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      470
      3457
    2. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      115
      2622
    3. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      84
      2152
    4. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      167
      1977
    5. Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta

Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä
      Maailman menoa
      12
      1891
    6. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      147
      1796
    7. Minkä ikäinen

on kaipaamasi ihminen? Minä vuonna syntynyt?
      Ikävä
      94
      1611
    8. Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle

Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi
      Maailman menoa
      43
      1494
    9. Raiskaukset loppumaan?

Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön
      Sinkut
      355
      1336
    10. Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!

Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li
      Euroviisut
      35
      1333
    Aihe