pakko kaveraamista

Kiusaajako?

Luokallamme on yksi tyttö jota kaikki kiusaa ja puhuu pahaa. En ole häntä koskaan kiusannut, mutta selän takana puhunut.
Hän on hiljainen (eikä puhu muille kuin opettajalle), outo ja salaperäinen. Hänen eleensä ovat erikoisia ja hän ei koskaan tiedä mitä pitää tehdä. Hän seuraa minua ja matkii joka ikistä liikettäni. Hän on jopa kysynyt puhelin numeroa, sähköpostia ja osoitettani. Sillonkin hän kysyi sen paperilapulla, eikä puhunut. Sanoin että minulla ei ole sähköpostia eikä puhelinta, enkä muista osotettani (valehtelin, koska en halua antaa hänelle). Yhtenä päivänä erehdyin kuitenkin tekstaamaan hissan tunnilla. Ja heti välitunnilla hän antoi lapun jossa kysyi puhelin numeroani. Annoin sen säälistä ja ajattelin että tuskimpa hän nyt pitää yhteyttä. Se ei kuitenkaan pitänyt paikkaansa sillä nyt hän lähettelee minulle viestejä joissa kysytään että voinko olla hänen ystävä. Mitä jos en halua?! En voi sanoa sitä suoraa. Minullakin on tarpeeksi vaikeaa hänen takiaan. Kun hengaan välkällä frendejeni kanssa hän yrittää tulla viereeni istumaan ja muut lähtee pois ja minä menen perässä ja hän tulee minun perässä. Olen kasilla ja menin vuotta aikaisemmin kouluun eli olen oikeasti 13v ja hän on 15v, kun hän jäi vielä luokalle. Miksi hän haluuaa olla juuri minun ystävä? Meillä on ikäeroakin jonkin verran. Luokanvalvoja kysyi minulta että voisinko auttaa häntä koulussa. Pakkohan oli suostua. Onko pakko olla hänen ystävä jos en halua? Muutkin varmaan jättäisi minut, jos olisin hänen ystävä. Tiedän että olen ilkeä, mutta en vain halua. Joudun aina hänen parikseen jos tehdään jotain pari työtä, eikä siitäkään mitään tule kun toinen ei puhu eikä osaa tehdä mitään. Teen siis aina kaiken hänen puolesta. Lisäksi yksi luokamme tyttö löysi jonkun lapun jostain mihin hän on kirjoittanut: Olevansa masentunut eikä hänellä ole ystäviä ja muuta.
Olkaa kilttejä ja auttakaa minua.

13

939

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • emma

mistähän johtuu,että hän on outo..onkohan lapsena tapahtunut jotain,vai onko kiusaaminen vienyt itsetunnon..ei varmasti helppoa hänellä,jos sinä saisit hänet kertomaan..en kyllä väitä että olisi helppoa olla hänen ystävä. pystyisitkö järjestämään hänelle ystävän,jonkun toisen yksinäisen koulusta..meidän koulussa oli niin että kahdesta kiusatusta tuli ystävät. olet fiksu jos et kiusaa!

• oiuytyui

Älä kuitenkaan työnnä häntä pois.

Voisit sanoa muille tutuillesi että sietäisivät häntä.
      Ajattele jos olisit itse hänen asemassaan.

Anna hänen tekstailla ja vähän puhua sun kanssa.
      Hänhän voi olla tosi kiva tyyppi kunhan uskaltautuu ulos kuorestaan.
      Oikeasti meinaan tätä.

• Luultavasti hän on ujo ja hyvin arka eikä uskalla ottaa yhteyttä muuten ja muihin. Mitä pahaa kyseinen tyttö on muuta tehnyt kuin että hänellä on outoja eleitä ja on "outo ja salaperäinen"? Minusta nuo ovat erittäin typeriä kiusata jotakuta. Mikä tahansa syy kiusaamiseen on aina typerä.

Ymmärrän myös sinun ongelmaasi. Serkkuni oli ystäväni ala-asteen viimeisillä luokilla. Kun siirryin yläasteelle, hänellä oli oma kaveripiirinsä johon minä en oikein sopinut ja olin pitkiä aikoja yksin. Luokseni tuli pari ysiluokkalaista ja he tunkivat seuraani. Liikuin sitten heidän kanssaan. Jos minunkin "tuppautujani" olisi ollut noin ystävällinen kuin sinun, mutta hän oli määräilevä, ja jos sanoin joskus vastaan hän sanoi hyvin vihaisena takaisin jotain. Hänestä pääsin eroon pian.
      Vielä pahempi oli serkkuni. Emme pitäneet aikoihin yhteyttä ja sitten yhtä äkkiä hän halusi tulla luokseni ja olisimme yhdessä käyneet tapaamassa naapurissani olevaa poikaa. Poikaa josta serkkuni piti ja poika piti myös serkustani. Minulla oli täysi työ sanoa serkulleni että "ei, et pääse meille, minulla on muuta tekemistä." SE oli rasittavaa, sillä en enää pitänyt häntä niin ystävänäni että olisin halunnut hänet kotiini, hän piti uusia ystäviäni outoina, hän halusi tänne vain sen pojan tähden. Hän tuli tänne vaikka äitini oli kipeä ja vaikka kielsin tuhansia kertoja.

Sinuna juttelisin hänelle, tai yrittäisin. :) Hänestä voi paljastua elämäsi ystävä. Ja eivätkö muutkin ystäväsi voi edes vähän sietää häntä? Voit kai pyytää heiltä sitä

• 15vuotias?

Ei kyllä kovin normaalilta kuulosta kommunikoida vielä 15 vuotiaana paperilapuilla. Onko koulu puuttunut asiaan millään tavalla? Opettajat turhan usein katsoo vain läpi silmien vaikka näkee, että oppilaalla on selviä ongelmia joihin tulisi puuttua.

Tuossa iässä ollaan kyllä vielä sen verta lapsellisia, että jos lähet hänen kanssaan kaveraamaan niin onko sitten sosiaalinen itsemurha. Mutta jos olet vahva persoona ja muutenkin suosittu niin sinuna kyllä yrittäisin auttaa.

Voin kyllä ajatella, että kyseisellä tytöllä on todella paha olla sekä vaikea tialnne ja sinä voit olla hänelle se viimeinen oljenkorsi. Vaatii häneltäkin varmasti tosi paljon rohkeutta yrittää lähestyä sinua. Sovi hänen kanssaan vaikka joku tapaaminen koulun ulkopuolella ensin ja jutelkaa suoraan. Kannattaa ainakin kertoa opettajalle hänen tilastaan.

• Kiusaajako?

luulen että häntä kiusataan koska hän on jälkeen jäänyt eikä koskaan tiedä mitä pitää tehdä tai minne pitää mennä, eikä hän ole kamalan kauniskaan. luokkalaiset eivät tykkää kun hän seuraa tai matkii ja hän on joskus ahdistava. tyttö on kysynyt minulta (lapulla) että missä on koulukuraattori, että kai se puhuu kuraattorille. se on myös aika usein terapiossa. olen kuullut myös huhuja että hän olisi ollut jossain onnettomuudessa. mutta ne on vain huhuja. olen kyllä kysellyt välillä häneltä että mitä aijot tehdä kesällä ja semmoista. mutta ei hän vastaa. ellen kysy tekstarilla. kaverini eivät tosiaan ymmärrä tytön tilannetta. naureskelevat vain jos tyttö tekee jotain hölmöa. minusta se ei ole yhtään hauskaa! koulussame ei ole muita kiusattuja, eikä ketään hänen kaverikseen. kiitos vastauksista. ne olivat parempia kuin odotin. en kuitenkaan tiedä että voinko ryhtyä tytön ystäväksi. muut ystävät jättäisivät minut ja haluaisin olla mieluummin heidän kanssa.

• ihan
        Kiusaajako? kirjoitti:

luulen että häntä kiusataan koska hän on jälkeen jäänyt eikä koskaan tiedä mitä pitää tehdä tai minne pitää mennä, eikä hän ole kamalan kauniskaan. luokkalaiset eivät tykkää kun hän seuraa tai matkii ja hän on joskus ahdistava. tyttö on kysynyt minulta (lapulla) että missä on koulukuraattori, että kai se puhuu kuraattorille. se on myös aika usein terapiossa. olen kuullut myös huhuja että hän olisi ollut jossain onnettomuudessa. mutta ne on vain huhuja. olen kyllä kysellyt välillä häneltä että mitä aijot tehdä kesällä ja semmoista. mutta ei hän vastaa. ellen kysy tekstarilla. kaverini eivät tosiaan ymmärrä tytön tilannetta. naureskelevat vain jos tyttö tekee jotain hölmöa. minusta se ei ole yhtään hauskaa! koulussame ei ole muita kiusattuja, eikä ketään hänen kaverikseen. kiitos vastauksista. ne olivat parempia kuin odotin. en kuitenkaan tiedä että voinko ryhtyä tytön ystäväksi. muut ystävät jättäisivät minut ja haluaisin olla mieluummin heidän kanssa.

kirjaimellisesti jälkeenjäänyt, eli siis kehitysvammainen? Vai miten ihmeessä hän olisi "normaali" luokalla eikä erityiskoulussa. Ellet asu sitten jossain ihan korpi kunnassa. Luulisi, että hänellä ainakin olisi koulunkäyntiavustaja, joka olisi kiusaamiseen puuttunut. Sinuakaan ei voi pistää ottamaan vastuuta tuolla tavalla. Itse olen kyllä lähes järkyttynyt jos kertomasi on tosiaan ihan totta.

• Kiusaajako? kirjoitti:

Itse vihaan sitä että kaikenlaisia jälkeenjääneitä kiusataan, oli kyse kehitysvammasta tai jostain. Tämä viha pulppuaa tosin siitä, että minua on kiusattu, enkä siedä kenenkään kiusaamista. Jos voit puhua tytölle vain koulunulkopuolella aluksi? Ei ystäviesi tarvitse tietää välttämättä.

En kysy tätä ahdistaakseni sinua tai mitään, mutta miten ystäväsi suhtautuvat tähän tyttöön? Puhuvatko hekin vain seläntakana hänestä?

• Kiusaajako?
        wer-wet kirjoitti:

Itse vihaan sitä että kaikenlaisia jälkeenjääneitä kiusataan, oli kyse kehitysvammasta tai jostain. Tämä viha pulppuaa tosin siitä, että minua on kiusattu, enkä siedä kenenkään kiusaamista. Jos voit puhua tytölle vain koulunulkopuolella aluksi? Ei ystäviesi tarvitse tietää välttämättä.

En kysy tätä ahdistaakseni sinua tai mitään, mutta miten ystäväsi suhtautuvat tähän tyttöön? Puhuvatko hekin vain seläntakana hänestä?

ystäväni puhuvat seläntakana (niin kuin minäkin joskus) ja joskus pyytävät tyttöä poistumaan. enimmäkseen pojat kiusaavat. ehkä voin puhua tytön kanssa, mutta en kuitenkaan ystäväksi haluisi. katsotaan nyt mihin joudun.

• Kiusaajako? kirjoitti:

ystäväni puhuvat seläntakana (niin kuin minäkin joskus) ja joskus pyytävät tyttöä poistumaan. enimmäkseen pojat kiusaavat. ehkä voin puhua tytön kanssa, mutta en kuitenkaan ystäväksi haluisi. katsotaan nyt mihin joudun.

Onnea matkaan : )

• HenkenpiättäjäPRO

On kyllä hankala kuvitella että haluat tosiaan torjua sen, nyt ku on tilasuus, mutta jos sitteki haluat, niin se pittää sanua suoraan. Ei välttämättä törkiästi, mutta niin että varmasti ymmärtää. Valehtelu tuommosen takia on sellanen ettei sitä saa tehä, varsinkaa jos tyttö pittää sua vielä kaverina.

• Dani Filth on hottis!!

Ootko kuullu sen tytön koskaan puhuvan? Joillakin voi olla joku lukko, puhelukko, kun ei puhu. Esim. huonojen kokemusten takia.

• yrittäisin tutustua

häneen, jos oisin sinun tilassasi. hänestä voi paljastua ihan kivakin jos tutustut.

• Ehkä ainut ystävä

Yrittäkää ottaa hänet mukaan. Kun hän rohkaistuu ehkä hänestä tulee paras kaverisi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      16
      2320
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      168
      2249
    3. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1818
    4. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      149
      1789
    5. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      479
      1399
    6. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      92
      1215
    7. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      55
      1011
    8. Syntymän ja kuoleman aallot

Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa
      Hindulaisuus
      423
      942
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      921
    10. En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita

Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä
      Maailman menoa
      237
      881
    Aihe