Sairastan ahdistuneisuushäiriötä ja unettomuutta.
Iltaisin otan mirtazapiina, ja paino senkun nousee.. :(
Miten saisin itseni normaalipainoiseksi takaisin??
Olisi mukavaa saada apua ja vinkkejä, ja miksei ystäviäkin, joilla on samanlaisia ongelmia!
Iltaisin otan mirtazapiina, ja paino senkun nousee.. :(
Miten saisin itseni normaalipainoiseksi takaisin??
Olisi mukavaa saada apua ja vinkkejä, ja miksei ystäviäkin, joilla on samanlaisia ongelmia!
Vastaukset 10
Vanhimmat
Mäulla on kokeiltu kolmea mielialalääkettä: Cipralex, Mirtatsapiini ja nyt Efexor, joka tuntuis sopivan. Mirtatsapiinia käytin kuukauden ja paino nousi n.5 kg. Johtui lisääntyneestä ruokahalusta, koko ajan oli nälkä enkä pystyny hillitsemään syömistäni. Lisäksi aloin saada hirveitä raivareita haittavaikutuksena, joten lääke lopetettiin. Voi kuullostaa pinnalliselta, mutta kyllä painon nousu ahdistaa ja masentaa lisää. Ymmärtääkseni muut mielialalääkkeet ei aiheuta painonnousua, mutta ne taas voivat pahentaa unettomuus-ongelmaa. Mullakin on jo pitkään ollut unettomuutta ja nyt Efexorin aikana joudun ottamaan yöksi Tenoxia. Mutta mieluummin niin, kuin et oisin kohta ollut pienen norsun kokoinen ja vielä lisäks pahoinpidellyt jonkun! Pyydä lääkäriäsi vaihtamaan lääke ja rinnalle tarvittavaksi unilääkettä?
Mirtazapiinin häiritsevä haittavaikutus on painonnousu. Monet eivät halua syödä juuri mirtatzapiinia sen vuoksi, vaikka muuten on hyvä lääke, valitettavasti. Useat kuvaavat ruokahalun kasvua, mutta kyllä paino nousee joillain muutenkin.
Olen käyttänyt puolitoista vuotta Mirtatsapinia, mutta painoni on pysynyt melko ennallaan, vain muutaman kilon noussut. Joulukuussa sain kokeeksi Ketipinoria, sillä olin vähitellen alkanut nukkua vähemmän syksyn kuluessa. Ketipinor kyllä "vei tajun" nopeasti, puolessa tunnissa tai tunnissa, mutta aloin herätä aamuyöllä ja valvoa. Oli toisaalta mukava olla ilman Mirtatsapinia, mutta oli kuin masennus olisi tullut takaisin ja varsinkin aloittaessani sen uudelleen kolmen viikon kokeilun jälkeen huomasin, etten voi olla ilman sitä. Ketipinor ei ehkä turruttanut mieltä kuten Mirtatsapin, oloni oli jotenkin vaihtelevampi, luulen kuitenkin, että se oli liiankin vaihteleva. Ketipinoria kokeilin 25-100 mg iltaisin. Suurinkaan annos ei taannut unta, kun kierrokseni nousivat. Ehkä painoni alkoi laskea Ketipinorilla, mutta kokeiluni oli melko lyhytaikainen, vain kolme viikkoa. Mirtatsapin on kuin kaikkea aineenvaihduntaa hidastava mielestäni. Kun sitä käytttää, ei voi syödä niin paljon tekee mieli, vaan pitää lopettaa aikaisemmin. Pitää ikään kuin etukäteen ajatella, että syön kaksi palaa leipää enkä yhtään enempää, vaikka tahtoisinkin. Tarkoitan, että pitää ajatella ja suunnitella, mitä ja miten paljon syö ja pysyä tuossa suunnitelmassa. Silloin ei paino nouse ainakaan kovin paljon, kuten se ei ole minulla noussut, noin kolme kiloa on tullut lisää.
mutta en ymmärrä ollenkaan, että mirta nostaisi painoa. Itse olen syönyt sitä 5kk eikä mitään vaikutusta. Masennuskin ennallaan, ellei peräti pahempi.
kokemus ei vastaa tutkimustuloksia. Minäkin laihduin Triptylin aikana, vaikka trisyklisillä masennuslääkkeillä tiedetään olevan yleisenä sivuvaikutuksena painonnousu. Olin poikkeus sääntöön. Sen sijaan Seroquelia ei yleensä pidetä painonnousun aiheuttajana: itse kuulun niihin, joilla on tullut ketiapiinista tämä ikävä sivuvaikutus. Toisella palstalla vastasin tämän ketjun aloittajalle:
http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=599&posting=22000000041348681
syömällä terveelliseti ja säännöllisesti 3-4 kertaa päivässä. Ja jos tekee mieli syödä vaikkei ole nälkä kannattaa syödä purkkaa tai juoda pari lasillista vettä. Tai keksiä jotain muuta tekemistä jotta unohtuu se että tekee mieli syödä. Mieliteko kestää 15-25 min. Voit vaikka lähteä ostoksille, kavereita tapaamaan, voit piirtää tai kirjoittaa päiväkirjaa.
Olen nyt viikon ajan yrittänyt syödä kevyesti ja terveellisesti. Ja poljen kuntopyörtällä 30 minsaa päivässä, jos suinkin jaksan..
Kuinka nopsaan painon pitäisi laskea? En ole vielä huomannut muutosta.. :/
Täytyy kysyä lääkäriltäni jos voisin vaihtaa mirtazapiinin toiseen lääkkeeseen. Olisiko painon lasku silloin helpompaa?
Kiitos vastauksesta jo etukäteen!
sukulainen laihtui yli 10 kg kahdessa viikossa, kun lopetti mirtazapinin syömisen. Kuulemma söi ihan normaalisti, mutta paino laski silti.
Mulle psykiatri määräsi Mirtazapiinia unilääkkeeksi. En suostunu syömään montakaan tablettia, koska siitä tuli ihan sairaan kova ruokahalu. Sitäpaitsi se väsytti kamalasti seuraavana päivänä. Kyselin vaihtoehtoja, ja sain Ketipinorin reseptin kouraani. Johan muuttui elämä kertaheitolla! 50 mg illalla nukuttaa hyvin koko yön, eikä oo sietämätön nälkä ainaisena seuralaisena.
jottain muuta lääkettä lissää... kyllä ku kaikkea mahollisia tabuja vetelet niin ei sinnuu ennee läskit vaivoo... piä on niin sekasin... mutta olo on niin onnellinen... niihän miekin tein kun miulta just laitettu rakennekyns lohkes, hain pikaseen lääkäriltä lääkettä masikseen... nyt tiälä onnellisena hymmyilen kyns on eelleen rikki, mut ei se minnuu haittoo... ennee