Apua varusteiden valintaan

pitkästä aikaa

Vuosiin en ole käynyt rinteessä, on tyyli muuttunut viime kerran jälkeen. Nyt kun lapset ovat sopivassa iässä, aloittelimme laskemista. Lapset aluksi vuokravehkeillä, ja kun intoa riitti niin hankin heille käytetyt kamppeet. Itse lasken sukulaiselta lainatuilla vehkeillä, sukset Völkl P50 F1 173cm. Nyt pitäisi vissiin hankkia itsellekkin käytetyt ja valinta ihmetyttää kun käytettyjä olen etsimässäs. Itse olen 180cm ja 77kg. Kysymykset:
- Sopiva suksenpituus yleiskäyttöön? Nuo Völkit on ihan hyvän tuntuiset, liekkö minkälaiset noin yleisesti?
- Sopiva sauvojen pituus?
- Mitä eroa on ns. kisasuksilla ja tavallisilla, välillä edullisesti jotain 1-2v vanhoja kisasuksia
- eroa ns. kisamonoilla ja tavallisilla, kisamonojakin edullisesti näkyy välillä.

Onko jotain yleisvinkkejä varusteiden valintaan?

3

741

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuokraamotyöntekijä

      uudet kalliit ja liian jäykät harrastajalle.
      käytetyt liian jäykät ja loppuun huolletut.
      käy kysymässä lähihiihtokeskuksesta käytettyjä välineitä?
      sesongin jälkeen myyvät edullisesti.
      älä osta hiihdonopettajien suksia=laskettu paljon ja huollettu loppuun.

      • Pitkästä aikaa

        Ok. Siis ei kisasuksia, syykin ihan järkevä. Entäs "kisa"monot? Onko vähemmillä pehmusteilla tms. jonka takia epämukavat tai jotain?

        Mites nuo suksien sopivat mitat? Katselen tuossa Saksan Ebaystä tavaroita ja ihan järkihintaan myyvät siellä asiallisia monoja ja suksia käytettynä. Monojen rahti 10-17euroa ja suksien 20-40e riippuen keneltä kysyy.


      • nimimerkki
        Pitkästä aikaa kirjoitti:

        Ok. Siis ei kisasuksia, syykin ihan järkevä. Entäs "kisa"monot? Onko vähemmillä pehmusteilla tms. jonka takia epämukavat tai jotain?

        Mites nuo suksien sopivat mitat? Katselen tuossa Saksan Ebaystä tavaroita ja ihan järkihintaan myyvät siellä asiallisia monoja ja suksia käytettynä. Monojen rahti 10-17euroa ja suksien 20-40e riippuen keneltä kysyy.

        Kisamono on todella jäykkä ja kova, ja on tarkoitettu siihen kisalaskuun. Sen jälkeen ne otetaan pois jalasta. Koko päivää et voi kisamonoilla laskea.

        Nuo mainitsemasi Völklin sukset ovat sitä tasoa, että sinulle sopiva mono voisi olla joku ekspert-tason mono, flex 90-120. Kauppaan vaan kokeilemaan eri merkkejä ja malleja. Sovittamatta en monoja osta. Joten käytettyjen monojen ostamista netin kautta en suosittele, ellet sitten ole ko. monoa jossain kokeillut.

        Nykysuksien materiaalit kehittyvät jatkuvasti, joten sukset voidaan tehdä lyhyiksi ominaisuuksen riittäessä silti monipuoliseen laskemiseen. Joten sinullekin sopiva suksen pituus on 160-170 cm. Nykyiset yleissukset ovat myös leveämpiä kuin ennen, ne toimivat sekä hoidetussa rinteessä että rinteen ulkopuolella. Kokeilemalla se oma suosikki löytyy.

        Talven aikana järjestetään suksitestejä eri hiihtokeskuksissa, joten kannattaa käydä kokeilemassa eri suksia.

        Itse olen 178 cm pitkä ja käytän 120 cm sauvoja, sopiva pituus sinullekin.

        Toivottavasti näistä neuvoista on apua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      113
      8650
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2605
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      127
      2342
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1724
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1534
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1213
    Aihe