Apua varusteiden valintaan

pitkästä aikaa

Vuosiin en ole käynyt rinteessä, on tyyli muuttunut viime kerran jälkeen. Nyt kun lapset ovat sopivassa iässä, aloittelimme laskemista. Lapset aluksi vuokravehkeillä, ja kun intoa riitti niin hankin heille käytetyt kamppeet. Itse lasken sukulaiselta lainatuilla vehkeillä, sukset Völkl P50 F1 173cm. Nyt pitäisi vissiin hankkia itsellekkin käytetyt ja valinta ihmetyttää kun käytettyjä olen etsimässäs. Itse olen 180cm ja 77kg. Kysymykset:
- Sopiva suksenpituus yleiskäyttöön? Nuo Völkit on ihan hyvän tuntuiset, liekkö minkälaiset noin yleisesti?
- Sopiva sauvojen pituus?
- Mitä eroa on ns. kisasuksilla ja tavallisilla, välillä edullisesti jotain 1-2v vanhoja kisasuksia
- eroa ns. kisamonoilla ja tavallisilla, kisamonojakin edullisesti näkyy välillä.

Onko jotain yleisvinkkejä varusteiden valintaan?

3

845

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuokraamotyöntekijä

uudet kalliit ja liian jäykät harrastajalle.
      käytetyt liian jäykät ja loppuun huolletut.
      käy kysymässä lähihiihtokeskuksesta käytettyjä välineitä?
      sesongin jälkeen myyvät edullisesti.
      älä osta hiihdonopettajien suksia=laskettu paljon ja huollettu loppuun.

• Pitkästä aikaa

Ok. Siis ei kisasuksia, syykin ihan järkevä. Entäs "kisa"monot? Onko vähemmillä pehmusteilla tms. jonka takia epämukavat tai jotain?

Mites nuo suksien sopivat mitat? Katselen tuossa Saksan Ebaystä tavaroita ja ihan järkihintaan myyvät siellä asiallisia monoja ja suksia käytettynä. Monojen rahti 10-17euroa ja suksien 20-40e riippuen keneltä kysyy.

• nimimerkki
        Pitkästä aikaa kirjoitti:

Ok. Siis ei kisasuksia, syykin ihan järkevä. Entäs "kisa"monot? Onko vähemmillä pehmusteilla tms. jonka takia epämukavat tai jotain?

Mites nuo suksien sopivat mitat? Katselen tuossa Saksan Ebaystä tavaroita ja ihan järkihintaan myyvät siellä asiallisia monoja ja suksia käytettynä. Monojen rahti 10-17euroa ja suksien 20-40e riippuen keneltä kysyy.

Kisamono on todella jäykkä ja kova, ja on tarkoitettu siihen kisalaskuun. Sen jälkeen ne otetaan pois jalasta. Koko päivää et voi kisamonoilla laskea.

Nuo mainitsemasi Völklin sukset ovat sitä tasoa, että sinulle sopiva mono voisi olla joku ekspert-tason mono, flex 90-120. Kauppaan vaan kokeilemaan eri merkkejä ja malleja. Sovittamatta en monoja osta. Joten käytettyjen monojen ostamista netin kautta en suosittele, ellet sitten ole ko. monoa jossain kokeillut.

Nykysuksien materiaalit kehittyvät jatkuvasti, joten sukset voidaan tehdä lyhyiksi ominaisuuksen riittäessä silti monipuoliseen laskemiseen. Joten sinullekin sopiva suksen pituus on 160-170 cm. Nykyiset yleissukset ovat myös leveämpiä kuin ennen, ne toimivat sekä hoidetussa rinteessä että rinteen ulkopuolella. Kokeilemalla se oma suosikki löytyy.

Talven aikana järjestetään suksitestejä eri hiihtokeskuksissa, joten kannattaa käydä kokeilemassa eri suksia.

Itse olen 178 cm pitkä ja käytän 120 cm sauvoja, sopiva pituus sinullekin.

Toivottavasti näistä neuvoista on apua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tässä ovat Elämäni biisi vieraat lauantai 19.9. - Yksi vieras on kohuttu TTK-juontajaehdokas

Elämäni biisi vieraslista on harvinaisen mielenkiintoinen lauantaina. Mukana myös kohuttu TTK-juontajaehdokas, josta ei
      Tv-sarjat
      19
      1289
    2. Mies joka on oikeasti kiinnostunut

Ja näkee sut pitkäaikaisena kumppanina, siirtää vaikka vuoria selvittääkseen asiat eikä ota pienintäkään riskiä menettää
      Ikävä
      133
      1201
    3. 64
      1190
    4. Mikä sun salaisuus on,kun näytät niin nuorelta..

Vaikka oot jo noin vanha!?
      Ikävä
      98
      1124
    5. Kunnanhallitus

Miten käy täällä vuosia tuomioita jakaneelle valittajalle, hovioikeus hylännyt kaikki syytteet.
      Puolanka
      67
      1019
    6. Onko nyt kaikki asiat käyty läpi?

Mun mielestä on👍
      Ikävä
      109
      989
    7. Rauha, sopiiko

Ei häiritä enää toisiamme. Annetaan molemmille rauha unohtaa, pyydän tätä todella. Kiitos. Miehelle.
      Ikävä
      94
      937
    8. Miesten (epä)viehättävyydestä kysymys

Mieltä askarruttava asia, liki dilemma. Palstallahan jotkut miesoletetut usein toteavat, että kaikki naiset tavoittelev
      Sinkut
      182
      903
    9. Minkä kappaleen

haluaisit soivan, kun astellaan alttarille?
      Ikävä
      80
      821
    10. MiltäKaivattusi

Näyttää? !
      Ikävä
      43
      804
    11. Ei siitä pääse yli, eikä ympäri!

Pakko se on myöntää ja tunnustaa. Olisin halunnut p*nna sinua sydämeni kyllyydestä. Itseäni vanhemmalle naiselle
      Ikävä
      66
      781
    12. Myönnetään, tunnen lämpimiä tunteita kohtaasi

Vaikutat tosin liian hyvältä ollaksesi totta. Komeita miehiä on maailma pullollaan mutta sinussa on jotain.....
      Ikävä
      50
      646
    13. Tykkäätkö minusta

Mies vai et? -nainen
      Ikävä
      58
      643
    14. Mitä meidän välillämme

On käynyt näiden vuosien aikana?
      Ikävä
      70
      626
    15. Vieläkö tykkäät

Minusta niin paljon että olisit valmis?
      Ikävä
      43
      626
    16. Olit hyödytön.

Mulle hyödytön..
      Ikävä
      98
      618
    17. Humppila korvasi johtajia tekoälyllä

https://yle.fi/a/74-20215155 Humppilassa on lakkautettu teknisen ja hallintojohtajan virat. Säästöä tuli hetkessä 150
      Maailman menoa
      87
      588
    18. Olen tavattavissa

tänään klo 17-02 siinä ravintolassa. Tulethan sinäkin?
      Ikävä
      51
      537
    19. Kumpi tästä nyt

Teki niin vaikeaa?
      Ikävä
      60
      534
    20. Mnot, miksi sinulle on tärkeää solvata uskovia?

Onko sinulla joku katkeruus tai peräti viha heitä kohtaan? Kirjoituksesi nimittäin tihkuvat katkeruutta ja vihaa uskovi
      Luterilaisuus
      299
      525
    Aihe