Aurinkomatkojen

vaellusviikko

kokemuksia kellään? Pärjääkö normaalilla kunnolla vai onko alettava ennen matkaa kuntokuurille? Mihin aikaan suunnilleen tullaan hotelliin kokopäivävaellukselta? Olisi kiva jos jäisi aikaa muuhunkin kun viikko on niin lyhyt aika =(

12

2609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Monumental

      Hyvä kokemus A-matkojen vaelluspaketista on marraskuussa 2008. Meillä oli kahden viikon loma, joten eka viikko meni omatoimisesti tutustuessa kaupunkiin. Toisella viikolla oli sitten neljän päivän vaelluspaketti. Jos olet jonkin verran harrastanut liikuntaa ja olet kohtuukunnossa, nin kyllä pärjäät. Reitit ovat n. 5-10 km/päivä, mutta vauhti jokaisen kunnolle sopiva. Oppaita oli useampia, joten nopeimmat etenivät edellä ja hitaimmat sitten takana, ketään ei jätetty reitin varrelle. Vaihtoehtoisia, helpompia ja lyheympiä reittejäkin oli tarjolla. Kokopäiväretkille lähdettiin yleensä 8.30 ja takaisinhotellilla olimme klo 15 -17. Vielä siinä illalla ehtii jossain piipahtaa. Yksi vapaapäivähän tuolla viikolla on. Meille oli sopiva tuo kahden viikon lomailu, mutta useimmat olivat viikon. Silloin ei ehdi niin paljon omatoimisesti kaupungissa kierrellä. Mutta ainahan sinne voi mennä uudestaan! Toisaalta kun vaellusreiteille mentiin bussilla ympäri saartta, niin siinä näki tosi paljon. Ei kannata siis erillistä saaarikierrosta enää ottaa. Oppaat olivat tosi asiantuntevia, kertovat aina reiteistä etukäteen ja tunnelma oli turvallinen jylhissä maisemissakin. Itse kuvittelin olevani korkean paikan kammoinen, mutta se katosi hienoihin maisemiin ja kokemuksiin.Mukavan rentoa lomailua, aamulla reppu selässä bussiin ja lähtöpaikalle. Sitten mukava vaellus kivassa porukassa ja illalla takaisin hotellille. Ei tarvitse itse etsiä reittejä, busseja ja miettiä aikatauluja etukäteen. Kannattaa maksaa tuo hinta, saa rahalle vastinetta.Suosittelen lämpimästi ja toivotan teille oikein ihanaa Madeiran viikkoa!

      • viikot

        ovat lähinnä kävelyä helpolla polulla. tavallinen kaduntallaaja kävelee nuo " vaellukset " hymyissä suin !!


      • hyvästä

        vastauksesta =) Oliko retkipakettiin kuuluvat eväät riittävät vai kannattaako varata lisäksi omia eväitä? Eipä tuolla vaellusviikolla näy paljoa vapaa-aikaa jäävän. Itse olen menossa Madeiralle jo monettaa kertaa mutta matkakaveri on ensikertalainen niin olisihan se kiva nähdä vähän muutakin kuin vaellusreittejä =)


      • Monumental
        hyvästä kirjoitti:

        vastauksesta =) Oliko retkipakettiin kuuluvat eväät riittävät vai kannattaako varata lisäksi omia eväitä? Eipä tuolla vaellusviikolla näy paljoa vapaa-aikaa jäävän. Itse olen menossa Madeiralle jo monettaa kertaa mutta matkakaveri on ensikertalainen niin olisihan se kiva nähdä vähän muutakin kuin vaellusreittejä =)

        Ekana päivänä puolen päivän retkellä oli keittolounas ravintolassa. Yhdellä kokopäiväretkellä oli maalaislounas ulkona (tosin vettä satoi ja tuuli kylmästi, mutta ruoka oli hyvää ja viini lämmitti..)Muina päivinä sitten oli eväspussit, jossa sämpylä, hedelmä, leivos, mehua, vettä ja suklaata. Niillä pärjäsi hyvin kun aamulla oli syönyt aamiaisbuffet´n hotellissa. Ei tarvinnut omia eväitä sen lisäksi mukanaan kantaa, turhaa painoa vain repussa. Tuulen ja sateen pitävää vaatetta kannattaa sen sijaan ottaa mukaan, vuoristossa sää voi olla aivan toisenlainen kuin Funchalissa. Meillä itäkärjessä helteinen päivä, mutta sitten taas Pico de Arierolla ja Ruivolla aamulla kolea, tuulinen sää. Silloin oli Goretex asu ja kerrasto poikaa! Kerrothan kokemuksiasi sitten kun olette palailleet.


    • levadisti

      Voit mennä ihan kaverisi kanssa omin päinkin. John ja Pat Underwoodin kirjoittamaa ykityiskohtaista opasta on myynnissä monissa paikoissa. Sen avulla selviää yksinkin. Olimme juuri 3 viikkoa Madeiralla ja siitä ajasta 16 päivää kaksistaan levadoilla. Sauva kannattaa varata mukaan, kaksi sauvaa olisi monin paikoin hankala. Jotenkin kävi sääliksi ryhmässä kulkijoita, kun eivät voineet pysähtyä juuri siinä, missä kukin olisi halunnut. Bussimatkan päässä olevat levadat ovat ihan helppoja kuljettavia. Vuoristo on luku erikseen. Kannattaa ottaa huomioon, että lähinnä kaupunkia oleva "citylevada" (Levada dos Piornais) ei ole lainkaan kaunis. Suosittelen käymään ainakin Levada do Nortella (yhden tunnelin takia taskari mukaan) ja kävellä Estreitosta Quinta Grandeen tai Campanarioon. Kaunis ja rehevä ympäristö. Monesta kohtaa pääsee bussiin. Sille levadalle pääset Funchalista bussilla 96 Estreito de Camara de Lobosiin ja sanot kuskille, että "levada", niin hän pysähtyy levadan kohdalle! Todellisen "matokuurin" saat, kun kävelet Monteen mennen tullen. Mimosan kukinnan aikaan (eli ihan kohta) ehdoton levada on helppo Levada do Canical, puut lähes pelkkää mimosaa, kaunis ja tuoksuvainen (bussilla 156 Marocosiin).Voi, voi, siellä sinua odottaa moni muukin kaunis levada ja koko upea luonto. Onnea matkaan!

      • hyvästä

        vastauksesta =) Toki olen Madeiralla kulkenutkin jo noita helpompia levadoita. Kuitenkin on kiva mennä vaellusviikolle, missä on kuljetukset ja oppaat mukana, niin saa asiantuntevaa tietoa samalla. Paras mennä ihan suomalaisen ryhmän mukana, kun kielitaito on aika olematon, niin tiedä mistä itsensä löytää ;)


      • Levadisti
        hyvästä kirjoitti:

        vastauksesta =) Toki olen Madeiralla kulkenutkin jo noita helpompia levadoita. Kuitenkin on kiva mennä vaellusviikolle, missä on kuljetukset ja oppaat mukana, niin saa asiantuntevaa tietoa samalla. Paras mennä ihan suomalaisen ryhmän mukana, kun kielitaito on aika olematon, niin tiedä mistä itsensä löytää ;)

        ja kokenut Madeiran kulkija. Ja puolensahan tuolla ryhmässä ololla on, kuten mainitsit. Toivottavasti kaunis Ribeiro Friosta Portelaan menevä reitti on jo avattu. Se oli kieltolistalla tammikuussa. Nautinnollisia vaelluspäiviä sinulle.

        P.s. Jos olet enemmänkin kiinnostunut vaeltelusta niin voisit lukaista blogistani (www.vaelluksillasielljatll.blogspot.com) tarinoita siellä ja täällä (mutta muualla kuin Suomessa) tekemistäni omatoimivaelluksista.


      • kritiikkiä
        Levadisti kirjoitti:

        ja kokenut Madeiran kulkija. Ja puolensahan tuolla ryhmässä ololla on, kuten mainitsit. Toivottavasti kaunis Ribeiro Friosta Portelaan menevä reitti on jo avattu. Se oli kieltolistalla tammikuussa. Nautinnollisia vaelluspäiviä sinulle.

        P.s. Jos olet enemmänkin kiinnostunut vaeltelusta niin voisit lukaista blogistani (www.vaelluksillasielljatll.blogspot.com) tarinoita siellä ja täällä (mutta muualla kuin Suomessa) tekemistäni omatoimivaelluksista.

        Tuo Monumentalin kirjoittama viesti kuullosti kuin jonkun Aurinkomatkojen markkinointi-ihmisen kirjoittamalta.. Olen itsekin ollut Am:n levadoilla mukana ja onhan niillä puolensa ja ensikertalaisena ja portugalia taitamattomana en tod. lähtisi omin päin seikkailemaan, mutta noista reiteistä olen hieman eri mieltä. En nyt välttämättä kaikkia niitä niin helpoiksi sanoisi -esim. juuri tuo kaunis Ribeiro-Frio Portela voi olla todella hankala joillekin varsinkin jos on satanut (ja siksi polut erittäin liukkaita, mitä ne yleensä on aina talviaikaan). Kaiteita ei useinkaan ole paitsi ehkä kaikkein pahimmissa paikoissa mutta silloinkaan ne eivät aina ole kovin tukevia ja pudotusta on satoja metrejä, joten varmajalkainen on oltava. Puistolevadat on tietty sitten erikseen. Olen kuullut, että joku on Levada do Norteltakin kääntynyt takaisin, kun olikin korkeanpaikan kammoa vaikkei pitänyt olla, joten etukäteen ei voi olla varma kuinka korkeiden paikkojen kanssa käy, jos ei ole vastaavista paikoista kokemusta. Kannattaa muistaa että esim. huipuilla vaellettaessa itse sieltä täytyy pois kävellä, vaikka tulisi millainen paniikkikohtaus. opas ei ketään reppuselässään pysty kantamaan. Huomioikaa se että mikä on yhdelle leppoisa päiväkävely voi olla toiselle äärimmäisen raskas suoritus. Että en lähtisi liikaa yleistämään että kaikki vähänkin kuntoilleet siellä pärjää helposti, koska on niin yksilöllistä mikä on kenellekin pelottavaa ja raskasta.


      • Levadisti
        kritiikkiä kirjoitti:

        Tuo Monumentalin kirjoittama viesti kuullosti kuin jonkun Aurinkomatkojen markkinointi-ihmisen kirjoittamalta.. Olen itsekin ollut Am:n levadoilla mukana ja onhan niillä puolensa ja ensikertalaisena ja portugalia taitamattomana en tod. lähtisi omin päin seikkailemaan, mutta noista reiteistä olen hieman eri mieltä. En nyt välttämättä kaikkia niitä niin helpoiksi sanoisi -esim. juuri tuo kaunis Ribeiro-Frio Portela voi olla todella hankala joillekin varsinkin jos on satanut (ja siksi polut erittäin liukkaita, mitä ne yleensä on aina talviaikaan). Kaiteita ei useinkaan ole paitsi ehkä kaikkein pahimmissa paikoissa mutta silloinkaan ne eivät aina ole kovin tukevia ja pudotusta on satoja metrejä, joten varmajalkainen on oltava. Puistolevadat on tietty sitten erikseen. Olen kuullut, että joku on Levada do Norteltakin kääntynyt takaisin, kun olikin korkeanpaikan kammoa vaikkei pitänyt olla, joten etukäteen ei voi olla varma kuinka korkeiden paikkojen kanssa käy, jos ei ole vastaavista paikoista kokemusta. Kannattaa muistaa että esim. huipuilla vaellettaessa itse sieltä täytyy pois kävellä, vaikka tulisi millainen paniikkikohtaus. opas ei ketään reppuselässään pysty kantamaan. Huomioikaa se että mikä on yhdelle leppoisa päiväkävely voi olla toiselle äärimmäisen raskas suoritus. Että en lähtisi liikaa yleistämään että kaikki vähänkin kuntoilleet siellä pärjää helposti, koska on niin yksilöllistä mikä on kenellekin pelottavaa ja raskasta.

        mutta niinhän asia on, että kukin vastaa itsestään. Mutta ensinnäkin oikaisuna, että olen vain yksityinen levadafani ja sotkit jonkun muun nimimerkin kirjoittaman viestin minuun, kun epäilet markkinointi-ihmiseksi. Voisitko, Kritiikkiä, jakaa vastaisuudessa viestisi vaikkapa eri kapaleiksi sen mukaan, kenen viestiin milloinkin otat kantaa. Minusta turhaa hysteriaakaan ei ole aiheellista levittää, kun puhutaan kauniista ja näkemisen arvoisista levadoista.

        Kritiikkisi oli kyllä paikallaan varoittamaan siinä mielessä, että kaikilla levadoilla voi todella olla paikkoja, joissa joku saattaa pelätä tai saada huimauskohtauksia. Jokaisen on vastattava itse itsestään, jos lähtee reiteille omin neuvoin, mutta reittien vaaroista on kyllä aika hyvät maininnat opaskirjoissa ja niihin on suhtauduttavakin kunkin oman tuntemuksen mukaan asiallisesti. Korkean paikan kammo (vertigo) on jokaisen itse tiedostettava. Ja meidän muiden on syytä muistaa, että sen voi kokea myös hyvin yksilöllisesti.

        Ribeiro Friosta Portelaan johtava reitti oli juuri tammikuussa suljettuna sen tähden, että joku oli sieltä pudonnut ja sitä korjattiin. Mutta mainitsinkin toivomukseni tämän kauniin reitin avoinna olemisesta juuri ohjatun vaelluksen järjestämisen kannalta, koska jos sinne nyt pääsee ohjattuna tai itsekseen, niin sen vaaralliset paikat on korjattu, ja se on todella kokemisen arvoinen.

        Levada do Nortesta: Vanha opaskirja (painettu 1999) mainitsee vertigo-vaarasta välillä Quinta Grande - Campanario. Sitä vastoin sama Underwoodien opaskirja vuodelta 2002 ei tätä vaaraa mainitse. Tämä johtunee siitä, että sillä taipaleella oli tammikuussa nähtävissä uusia metallikaiteita paikassa, joka on voinut olla ennen vaarallinen. Kaksi kertaa sillä reitillä tammikuussa kulkeneena en näe nyt mitään vaarallista paikkaa välillä Estreito-Boa Morte. Boa Morten jälkeen kylläkin, mutta sinne tämä reitti ei enää jatkukaan.

        Mistään huipuista ja sieltä todella pahoista paikoista pois tulemisesta ja oppaan kantamistarpeesta ei kannata kyllä puhua, jos mainitaan nämä kaksi levadaa! Ruivo ja muut korkeat paikat ja ehkä satunnaiset erityistilanteet ovat ihan erikseen.


      • Monumental
        kritiikkiä kirjoitti:

        Tuo Monumentalin kirjoittama viesti kuullosti kuin jonkun Aurinkomatkojen markkinointi-ihmisen kirjoittamalta.. Olen itsekin ollut Am:n levadoilla mukana ja onhan niillä puolensa ja ensikertalaisena ja portugalia taitamattomana en tod. lähtisi omin päin seikkailemaan, mutta noista reiteistä olen hieman eri mieltä. En nyt välttämättä kaikkia niitä niin helpoiksi sanoisi -esim. juuri tuo kaunis Ribeiro-Frio Portela voi olla todella hankala joillekin varsinkin jos on satanut (ja siksi polut erittäin liukkaita, mitä ne yleensä on aina talviaikaan). Kaiteita ei useinkaan ole paitsi ehkä kaikkein pahimmissa paikoissa mutta silloinkaan ne eivät aina ole kovin tukevia ja pudotusta on satoja metrejä, joten varmajalkainen on oltava. Puistolevadat on tietty sitten erikseen. Olen kuullut, että joku on Levada do Norteltakin kääntynyt takaisin, kun olikin korkeanpaikan kammoa vaikkei pitänyt olla, joten etukäteen ei voi olla varma kuinka korkeiden paikkojen kanssa käy, jos ei ole vastaavista paikoista kokemusta. Kannattaa muistaa että esim. huipuilla vaellettaessa itse sieltä täytyy pois kävellä, vaikka tulisi millainen paniikkikohtaus. opas ei ketään reppuselässään pysty kantamaan. Huomioikaa se että mikä on yhdelle leppoisa päiväkävely voi olla toiselle äärimmäisen raskas suoritus. Että en lähtisi liikaa yleistämään että kaikki vähänkin kuntoilleet siellä pärjää helposti, koska on niin yksilöllistä mikä on kenellekin pelottavaa ja raskasta.

        En todellakaan ole mikään AM-markkinoija, ihan tavallinen tallaaja vain. Ekaa kertaa olin Madeiralla ja kerroin avoimesti oman kokemukseni vaellusviikosta. Juuri tuo oppaiden asiantuntemus, reittien esittely ja helpompien vaihtoehtojen mahdollisuus loi turvallisen olon. Heille annoinkin vilpittömän kiitokseni viikon jälkeen, koska he sen olivat ansainneet.Meidän porukassa oli kaikenkuntoista porukkaa ja kaikki selvisivät kunnialla. Totta on, että ihan joka paikassa ei kaiteita ole, mutta jyrkimmillä paikoilla ne olivat. Pico de Ruivolla oli yhdestä korkeasta kohdasta kaide repsahtanut kivivyöryn vuoksi. Varovaisuus on paikallaan, ja sen luulisin jokaisen aikuisen ihmisen ottavan huomioon. Kunnon pitävät jalkineet ja muu varustus on mainittu jo esitteissä ja oppaat sen myös erikseen kertovat. Minun kokemukseni oli positiivinen, ja luultu korkean paikan kammoni ei päässyt valtaan. Tarina voisi olla toisenlainen, jos niin olisi käynyt. En kuitenkaan usko, että oppaat eiväst sitäkään ongelmaa olisi pystyneet ratkaisemaan. Toivottavasti alkuperäinen kysyjä ei siis liian ruusuista kuvaa saanut. Sitä paitsi jos matkani olisi ollut jonkun muun matkanjärjestäjän, niin samanlaisen kokemuksen jälkeen olisin sitä ylistänyt...


    • aloittaja

      vaellusviikolle toukokuussa? Matka lähestyy kovaa vauhtia =) Olen yrittänyt kysellä aurinkomatkoilta mille päiville vaelluksia on suunniteltu ja onko edes tarpeeksi ilmoittauneita että vaellusviiko toteutuu, mutta vastaaminen on aika nihkeää :/ Olisi kiva kuulla jos muitakin vaeltajia on lähdössä =)

    • t

      r

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2759
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      360
      2614
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2190
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1866
    5. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      71
      1788
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1773
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1764
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      139
      1678
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1593
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1432
    Aihe