Liikunta masentuneena

Mr X

Miten masentuneena jaksaa harrastaa liikuntaa? Tiedän ihan kokemuksestakin että mukavan liikunnan jälkeen olo tuntuu paljon paremmalta ja mieliala kohenee myös pitkällä tähtäimellä, mutta joskus on silti mahdoton saada itseään liikkeelle... Mikään järkeily ei auta sillon kun masentaa tarpeeksi eikä mikään huvita. Onko kukaan muu täällä huomannut itsessään mitään samanlaista? Oletteko te keksineet mitään keinoa millä saatte itsenne liikkumaan?

10

717

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vinkit.

Kokomusta on tuosta ja kerron vinkkini.

Valitse helppo liikunta (ei pitkiä menomatkoja jonnekin, eikä sovittuja kellonaikoja). Jos haluat vain kävellä niin kävele. Voisit pyrkiä kävelemään 45 minuuttia.

Jos lähelläsi (esim 5 min kävelymatkaa) on kuntosali niin käy siellä ja osta kortti muutamaksi kuukaudeksi. Kuntosalia riittää 30 minuuttiakin hyvin. Polet esim pyörällä/juoksumatolla aluksi 10min ja sen jälkeen käyt läpi laitteita. Laitat sopivat painot ja teet 20 kertaa. Sitten siirryt seuraavaan laitteeseen. Käy läpi kaikenlaisia laitteita, jotta koko keho saa liikuntaa. Kun 30 min on täynnä niin lopeteta. Itse olen tehnyt tälläisiä liikuntaharjoituksia muutaman kuukauden salilla ja lihaksia on tullut niin paljon että muutkin huomaa! Siis näin vähällä vaivalla voi saada tuloksia!Ajattele!

mutta joskus on silti mahdoton saada itseään liikkeelle..

Sellaisina hetkinä ei kannata lähtä minnekään, vaan esim nukkua.
      Mitkä ovat parhaita hetkiäsi päivittäin? Onko se heräämisen jälkeen muutama tunti ja sitten taas väsähdät täysin? Eli teet sen liikunnan silloin, kun olet hyvässä kunnossa.

mukavan liikunnan jälkeen olo tuntuu paljon paremmalta ja mieliala kohenee myös pitkällä tähtäimellä

Laita kotiisi liikuntakassi varmiiksi, jotta ei tarvi pakata ja etsiä kamoja kun menet salille,.

Eli liikut sellaisina aikoina kuin ne sinulta onnistuu. Et lykkää liikuntaa iltaan koska olet siloin voimaton ja ahdistunut. Teet liikunnan sillin kuin sinulla on se "päivän parhaat tunnut menossa"

Masentuneena makaat paljon. Tämä saa lihakset helvetin kireäksi ja tukkoon ja olon huonoksi.
      Siksi sinun täytyy liikkua, että olotilaisi olisi parempi.

Liikunnan onnitumiseen tarvitaa vähän itsekuria, se ei mene hukkaan vaan huomaat että antaa hyvää oloa. Pyrit harrastamaan sitä silloin kuin vointisi ja ajankohdat sen sallivat, etkä tee siitä liian raskasta. Viikossa voiot jättää 1 tai 2 kertaa välistä, jos olo on sietämätön.

• Joku.

kamalaa tehdä masentuneena kävelylenkkejä, sillä kävellesssä on liikaa aikaa ajatella kaikkea masentavaa. Käyn vain ohjatuissa jumpissa, koska on sitten joku patistaja, riittää että menee paikalle.

• tääl' yx -

sisällä istuja. Nyt menee jo toinen päivä umpeen sisällä istuen - ilman fyysistä syytä ! Kauhee olo jo siitä, kun tietää olevansa näin kelvoton. Tuskainen, paha olo lisääntyy; karmeeta sekin, että aivot eivät saa happea täälä lämmitetyssä pikkukodissa, mitähän siitäkin seuraa? Lisää masista ja myöhemmin aivosoluja kuolee vaan lisää, dementoidun.

Sinulla oli hyvä tuo, että jospa vain puoli tuntia sitä salihäärinkiä ! Mulle ei tuntikaan oikein riitä silloin, kun sinne salille olen mennyt. En osaa lähteä pois, vaan on semmonen perusteellisuuden vaatimus! Sekin haittaa ja tekee asiasta niin suuren. - Kuinka saisin tuon piipahduksen sinun laillasi? Tarvikkeiden mukaan otto ja vaatteiden vaihto mennen tullen on mulle kömpelöä, olen hidas ja nainenkin olen ja ehkä siksi puen monimutkaisemmin? Mutta tarviis kehittää oikein yksinkertaiset tamineen vetää päälle ja kulkea niillä mennen tullen; tää olis helppo varsinkin sitten kun lämmintä. Minulla tulee semmoinen täydellisyyden tavoittelijan luonne esteeksi... jos kerran siellä häärännyt ja likaantunut, niin tartteehan suihkuunkin mennä, ja jotta talvi-ihokin hoituisi siinä samalla, tarttis saunanlöylyssäkin käydä. Niinpä, hommaa riittää ja reissu on työläs, monimutkainen masentuneelle.

PUOLI TUNTIA viipyä siellä. Hmmm. Mennä ja tulla samoilla vaatteilla, takki ja kengät vain talvisesti... Kehittelen, huomeet. Mitä voi ehtiä puolessa tunnissa. Okay, jo kirjoitit sen, mitä ehdit. Ollet mies? Mutta vinkkisi hyvä.

Motto: Tavoite ei saa olla liian suuri ja perusteellinen! On osattava panna RAJA sitten siellä liikkumassa ollessa! APUA.

• a98843
        Joku. kirjoitti:

kamalaa tehdä masentuneena kävelylenkkejä, sillä kävellesssä on liikaa aikaa ajatella kaikkea masentavaa. Käyn vain ohjatuissa jumpissa, koska on sitten joku patistaja, riittää että menee paikalle.

Eli tee näin: yritä vaikka 1-viikon ajan VÄKISIN liikkua päivässä vähintään tunnin. Vaikka kuinka vaikeaa se olisi, vaikka kuinka mahdotonta se olisi, niin ei muuta kun ylös sohvalta ja lenkille. Kokeileppa huviksesi viikon ajan tätä. Pystyt siihen jos vaan haluat!

• Pieni pyöreä

on se, että kämpässä on kuntopyörä, ei tarvitse sen kauemmas lähteä. Ulkoilu saattaisi olla hyväksi, mutta talvella ottaa päähän, kun meinaa liukastua koko ajan, eikä se ole yksin hauskaa. Kun katselee jotain suosikkisarjaansa tietokoneelta, tulee kulutettua kaloreita ihan huomaamatta, tai ainakin vähän hämättyä itseään liikkumaan.

• voimattomuus,,,

juttu.Niin masennuksesta kärsivän ei kannata ajatella ihan karseen suuria suorituksia.Olen itse tullut huomanneeksi.Eka asia on saada itsensä ylös vuoteesta aamulla ja vasta sitten miettiä,miten liikunnan toteuttaa.

Minulla on kirkasvalohoitolaite/päivänvaloa aamuisin.Kirkasvalolaite syttyy joka aamu klo 06.30 ja herättää minut.Siitä saan myös voimia heti aamulla.Jaksan lähteä töihin.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaamosmasennus

http://www.valohoito.fi/art/terve.htm

Liikunnan ajoitan heti aamuun,kun olen ottanut kirkasvalohoitoa 1/2 -1 tuntia.Kävelen,mutta vain noin 15 minuuttia,koska ulkoilma tekee hyvää.Illalla jos voimia riittää teen toisen viidentoistaminuutin leppoisan kävelyn.

Minulla voimat palaavat hyväksi valoisuuden lisääntyessä,joten keväällä ja kesällä liikun enemmän.Itseasiassa viihdyn ulkona ja reipas kävely on nautittava kokemus.

Talvella tavallaa ihan marraskuussa pimeän pukatessa teen pakosta aamulla kirkasvalohoidon jälk. vartin kävelyn.Jos en jaksa niin sitten ei voi mitään.Kannattaa kuitenkin yrittää.

• Pieni pyöreä

Käydessäni sellaisissa paikoissa, joissa on kirkasvalolamppu päällä, olen huomannut, että se altistaa migreenikohtauksille. Yksi tuntemani migreenipotilas ärtyy jo tavallisista loisteputkista.

Minulla ei ole kaamosmasennusta, vaan pysyvämpää laatua. Riippuu ihan vuodesta, mille kuukausille parhaat ja pahimmat ajat tulevat.

• kuutamolenkki

kannattaa juoda ihan pelkkää vettä heti aamulla ja laimennettua tuoremehua.Puoli litraa herätessä.Vesi paras voitehista.

Sitten aamupala,mutta ei Joulepitoista.Hedelmiä,ruisleipäpala,rasvaton maito.Kaikkea lihottavaa kannattaa vältellä.Masennuslääkkeet lisäävät ruokahalua.Toisilla pelkkä masennus aiheuttaa syömishäiriöitä.

Päivän mittaan lasillinen raikasta vettä silloin tällöin.Ja C-vitamiinia.Sitä ei masentunut ota liikaa.Itse otan joka päivä 1000mg C-vitamiini poretabletin liuotettuna veteen joka aamu kaiken muun nesteen lisäksi.

Makeita ja sokeripitoisia ruokia tulee vältellä.Sokeri ja vaaleat leivät,pullat ja muut herkut pois.Verensokeri nousee ja voimat lähtevät,väsymys lisääntyy.

Ruokavaliolla on tärkeä osuus samoin kuin valonsaannilla liikuntaan yhdistettynä.

• Pieni pyöreä

Tuolla aiheesta:

http://www.tohtori.fi/?page=6746948&id=6108950

"C-vitamiinin (askorbiinihapon) vähimmäistarve on
        naisilla: 60 mg/vrk
        miehillä: 60 mg/vrk
        lapsilla: 35-50 mg/vrk"

"Elimistö säätelee C-vitamiinin eli askorbiinihapon imeytymistä niin, että kun saanti vastaa tarvetta, imeytyminen on lähes täydellistä. Jos C-vitamiiniannos on alle 180 mg/vrk, siitä imeytyy yli 90 %. Kun annos kasvaa, imeytyminen vähenee. Lisäksi askorbiinihapon eritys virtsaan lisääntyy voimakkaasti silloin, kun annos ylittää 100 mg vuorokaudessa."

Eli ihan turhaan vedät noin suuria määriä (1000mg), kun se ei imeydy.

• Kokeile edes...
        Pieni pyöreä kirjoitti:

Tuolla aiheesta:

http://www.tohtori.fi/?page=6746948&id=6108950

"C-vitamiinin (askorbiinihapon) vähimmäistarve on
        naisilla: 60 mg/vrk
        miehillä: 60 mg/vrk
        lapsilla: 35-50 mg/vrk"

"Elimistö säätelee C-vitamiinin eli askorbiinihapon imeytymistä niin, että kun saanti vastaa tarvetta, imeytyminen on lähes täydellistä. Jos C-vitamiiniannos on alle 180 mg/vrk, siitä imeytyy yli 90 %. Kun annos kasvaa, imeytyminen vähenee. Lisäksi askorbiinihapon eritys virtsaan lisääntyy voimakkaasti silloin, kun annos ylittää 100 mg vuorokaudessa."

Eli ihan turhaan vedät noin suuria määriä (1000mg), kun se ei imeydy.

Eli tee näin: yritä vaikka 1-viikon ajan VÄKISIN liikkua päivässä vähintään tunnin. Vaikka kuinka vaikeaa se olisi, vaikka kuinka mahdotonta se olisi, niin ei muuta kun ylös sohvalta ja lenkille. Kokeileppa huviksesi viikon ajan tätä. Pystyt siihen jos vaan haluat!

-

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      99
      6074
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4792
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      97
      3049
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      28
      2853
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2115
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1516
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1067
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      85
      1028
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      125
      970
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      774
    Aihe