Minkälainen kannettava kotikäyttöön?

Kai Kaihomieli

Olen ostamassa itselleni kotikäyttöön kannettavaa. Käyttötarpeet normaali tekstinkäsittely, valokuvia, parin ihmisen posti, ei juuri sen ihmeempää.

Myyjät suosittelet vähän erilaisia kokoja. Kertokaaja te tietotekniikan virtuoosit omia mielipiteitänne ja antakaa vinkkejä, mitä koneita kannattaa suosia että hinta/laatusuhde olisi paras.

14

2037

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ake.

jota voi kevyesti kuljetella edes kotona eri huoneissa, osta 12"-läppäri tai vielä pienempi eli minikannettava.
      Itse aion vaihtaa nykyisen "raahattavan" tietokoneeni eli 17-tuumaisen Acer-kannettavan johonkin moniläppäriin ja erilliseen, todella isoon tft-näyttöön, johon voin minikannettavan tarvittaessa kytkeä - esim. elokuvien katselua varten.
      Tässä yksi pikkuläppäri jota olen harkinnut ostavani. Sitä saa myös 6-kennoisella tehoakulla varustettuna, jolloin akunkesto on jopa 6-7 tuntia!
      http://www.hilavitkutin.com/2008/05/30/msi-wind-minikannettavan-ennakkoarvio/
      Toisaalta, muilta valmistajilta alkaa myös tulla markkinoille vastaavia malleja ja vielä keveämpiä kuin tuo msi.

Jos Todellinen kannettavuus ei ole sinulle tärkeää vaan etsit enemmänkin pöytäkoneen korvaajaa, osta joku 17"-20"-näytöllä varustettu "raahattava" tietokone. Esim. netAnttilasta niitä saa osamaksullakin, hyvin pienellä korolla.

• kun kyselette

"minkä hankkisin" niin kertoisitte myös koneen
      käyttötarkoituksen lisäksi myös hiukan
      "nörttiasteestanne" elikkä miten kokenut koneiden/käyttisten (ja minkä käyttiksen) tuntija olette.

Se nimittäin vaikuttaa aika paljon kone/käyttis-suositukseen.

Moni tehokas systeemi on hyvä vain kokeneelle käyttäjälle, aloittelija ei osaa tehdä sillä mitään.

Toisaalta (tuli mieleen) varmaan mustan nörttivyön
      omistaja ei taida täältä kysellä...

• Kai Kaihomieli

Vaikka olen käyttänyt tietsikkaa muutaman vuoden, olen melkoinen kotikäyttäjä. Ikääkin on pian 70, joten tuskin mistään nörtistä on enää kysymys. Enkä minä konetta mukana kuljeta kuin kesällä mökille, muuten saa olla pöydällä.

Eikä rahaakaan ole törsättäväksi asti, luulen, että 15 tuuman näyttö riittää minulle oikein hyvin. Myyjät noissa liikkeissä toki myisivät koneita laidasta laitaan, 400 euron koneista tuonne 1000 euroon. Tuo alin hinta kuulostaa euroina hyvältä.

• ake.
        Kai Kaihomieli kirjoitti:

Vaikka olen käyttänyt tietsikkaa muutaman vuoden, olen melkoinen kotikäyttäjä. Ikääkin on pian 70, joten tuskin mistään nörtistä on enää kysymys. Enkä minä konetta mukana kuljeta kuin kesällä mökille, muuten saa olla pöydällä.

Eikä rahaakaan ole törsättäväksi asti, luulen, että 15 tuuman näyttö riittää minulle oikein hyvin. Myyjät noissa liikkeissä toki myisivät koneita laidasta laitaan, 400 euron koneista tuonne 1000 euroon. Tuo alin hinta kuulostaa euroina hyvältä.

jotka olisi pitänyt mainita jo avausviestissä...:)

• 1stMacFinn
        Kai Kaihomieli kirjoitti:

"Tuo alin hinta kuulostaa euroina hyvältä."

Se onkin siinä koneessa sitten ainoa hyvä.

• "Kertokaaja te tietotekniikan virtuoosit omia mielipiteitänne ja antakaa vinkkejä, mitä koneita kannattaa suosia että hinta/laatusuhde olisi paras."

Paras hinta/laatu varmasti sellaisella koneella mikä on pitkäikäinen. Tietokoneet kun ei pahemmin nopeudu tai vanhene mutta usein hajoavat käsiin ennen aikojaan. Jotta käyttö olisi vaivatonta ja ongelmatonta, olisi suositeltavaa että koneessa on office, sähköposti, kuvanmuokkaus ja -katselu valmiina.

Tämä olisi alle 1000€ budjetilla paras kone:

http://www.linuxkauppa.fi/tuote/3263

Tästä alempi laatuluokka olisi sitten saman valmistajan Thinkpad SL-sarja Windows Vista Businesilla. Ne on hieman hitaampia, runko jonkin verran heppoisempi ja ohjelmia joutuu hankkimaan ja käyttäjästä riippuen pitäisi hankkia näihin joku tietoturvapaketti. Näiden hintaluokka on sitten joku 650-750€ mallista ja ostopaikasta.

Halvin järkevä hinta/laatu -luokka olisi HP:n yrityskannettavat ilman käyttöjärjestelmää. Näitä on myyty halvimmillaan 350€:lla, mutta käyttöjärjestelmä pitäisi hankkia ja asentaa/asennuttaa erikseen. Käyttöjärjestelmäksi suosittelisin näihin tätä:

http://www.linuxkauppa.fi/tuote/3254

• ........................

Nyt täytyy kyllä kyseenalaistaa tämä suositus. Kokemattomalle tietokoneen käyttäjälle Linux ei varmasti ole se paras valinta käyttöjärjestelmäksi. Vaikka Linux onkin kehittynyt paljon käyttäjäystävällisempään suuntaan, niin edelleen järjestelmän ylläpito vaatii Linuxissa huomattavasti enemmän säätämistä kuin Windows puolella. En missän nimessä itse suosittele Linuxia ikinä kokemattomille tietokoneen käyttäjille, vaikka hyvä käyttöjärjestelmä onkin.

• acerr
        ........................ kirjoitti:

Nyt täytyy kyllä kyseenalaistaa tämä suositus. Kokemattomalle tietokoneen käyttäjälle Linux ei varmasti ole se paras valinta käyttöjärjestelmäksi. Vaikka Linux onkin kehittynyt paljon käyttäjäystävällisempään suuntaan, niin edelleen järjestelmän ylläpito vaatii Linuxissa huomattavasti enemmän säätämistä kuin Windows puolella. En missän nimessä itse suosittele Linuxia ikinä kokemattomille tietokoneen käyttäjille, vaikka hyvä käyttöjärjestelmä onkin.

kyseenalaistaisin ennenmuuta m-karin mielenterveyden...:)

• ........................ kirjoitti:

Jos kyseessä olisi henkilö, joka ei koskaan ole käyttänyt tietokonetta, niin ilman muuta Linux tai OS X. Vain Windowsia käyttävät eivät edes ymmärrä kuinka paljon vaikeampi, epäloogisempi ja turvattomampi Windows on. ;)

• ........................ kirjoitti:

"Nyt täytyy kyllä kyseenalaistaa tämä suositus. Kokemattomalle tietokoneen käyttäjälle Linux ei varmasti ole se paras valinta käyttöjärjestelmäksi."

En minä mitään Linuxia suositellut vaan Susea, Windows Vistaa ja Ubuntua.

"Vaikka Linux onkin kehittynyt paljon käyttäjäystävällisempään suuntaan, niin edelleen järjestelmän ylläpito vaatii Linuxissa huomattavasti enemmän säätämistä kuin Windows puolella. "

Vähiten säätämistä olisi tuossa 980€ Susella myytävässä koneessa. Siinä on kuvan katselu- ja muokkausohjelmisto valmiina officen ohella ja käyttöjärjestelmä on esiasennettu. Kyseistä käyttöjärjestelmää tuetaan 3v eteenpäin ja Susella ylläpitoa ostetaan 3v erissä ja joka toisella kerralla tulisi käyttöjärjestelmän asennus. Tuossa mallissa on Suse 10 jossa kyllä tulisi sitten jo 3v päästä se uuden käyttöjärjestelmän asennus mutta sillä sitten menisi 6v.

Halvin vaihtoehto Ubuntulla sitten olisi ylläpidoltaan hieman vaikeampi kuin Suse. Siinä on ohjelmistot valmiina mutta päivityssykli on vain 2v välein ja käyttöjärjestelmää ei toimiteta tuossa halvassa vaihtoehdossa valmiina ja käyttöjärjestelmän asennus tunnetusti on sellainen asia mikä vaatii PC-tekniikan perusteiden hallintaa.

Windows Vistan väittäminen vaivattomaksi ylläpitää on sitten valehtelua. Se on ylläpidoltaan näistä kolmesta VAIKEIN. Käyttöjärjestelmä on helpompi ylläpitää mitä valmiimpi kokonaisuus on kyseessä ja mitä pitempään sitä tuetaan. Kysyjän kaipaama tekstinkäsittely ja kuvanmuokkaus loistaa poissaolollaan ja ohjelmien päivitys ja lisäohjelmian hankinta pitää tehdä itse ja tietoturvat vielä päälle. Suomi24 palstojen perusteella Windows Vistan sähköposti ohjelmiston kanssa on monilla teknisiä vaikeuksia mutta tästä en tarkemmin tiedä.

Plussaa tulee siitä, että on tuossa hinta/laatu -luokan koneissa se on ainoa vaihtoehto esiasennettuna. Suomennoksen taso on myös jonkinverran parempi mutta käyttö on tavattoman hankalaa ellei ole joku tietoturvaexpertti/mikrotukihenkilö/nörtti tai muu vastaava.

Mutta selväähän se, että laatua ei saa halvalla ja muutamaa satasta kalliimpi Thinkpad Suse on ihan eri maailmasta laadultaan.

Ubuntu sitten on varmastikin helpoin näistä kolmesta käytöltään, mitä nyt lyhyt päivityssykli on tämän heikkous. Tosin jos hintatoive on 400€ niin sitten ei parempaa ostosta ole kuin se joku HP:n kone ja Ubuntu ja antaa asennuksen jonkun tietokonehuollon tehtäväksi. 400€:lla ehkä just saisi valmiin koneen (aika hitaan) valmiiksi asennettuna.

• Kai Kaihomieli

Kysynpä näinpäin:
      Miksi en ostaisi konetta, jossa on muistia 2 Gt, näyttö 15,4 " kiintolevy 160 Gt jne.

Nykyisessä pöytäkoneessani on kai suurinpiirtein sellaiset arvot, eikä se ole oikutellut.

• "Nykyisessä pöytäkoneessani on kai suurinpiirtein sellaiset arvot, eikä se ole oikutellut."

Ei noilla arvoilla ole juuri mitään merkitystä oikutteluun. Mainokset ehkä antaa ymmärtää niin, että sillä olisi jotain merkitystä kuinka monta herziä on. Ainoa poikkeus on Windows Vista, sillä se on epätavallisen raskastoiminen käyttöjärjestelmä tarvisi tuplaydin prosessorin ja 2Gt muistia.

Pöytäkoneet on kestävämpiä kuin läppärit ja oikuttelut tulee siitä, onko minkälainen laadunvalvonta, kuinka halvalla on tehty, onko kone täynnä kylmiä juotoksia, minkälainen mekaaninen kestävyys ja sitten ehkä se tärkein asia eli ohjelmistot. Ostamalla laatua saat paremmin vastinetta rahalle sillä laadukas läppäri voi kestää 10v. Laadukkaat ohjelmistot taas toimii vähemmällä ylläpidolla pitempään.

• ....

Ei täällä tommosta kannata kysyä. Vastaukset on kuitenkin aina suurin piirtein tyyliin osta Macci johon sitten asennat ubumbulinuxin jne jne..

Noita koneita on niin paljon ettei tohon voi antaa mitään hyvää vastausta. Mutta jotain vinkin tapasta tohon kai voi sanoa. Eli päätä ensin minkä kokosen näytön haluat. Jos et kauheasti sitä kanniskele, niin se voi olla isompikin. Sitten päätät hintaluokan. Tosta voi sanoa sen verran, että halvimmalla saat tuon, kun tilaat sen netistä etkä osta jostain Anttilasta. Tosta voi katsoa hintavertailua..

http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/26312

Ton lisäksi voisi mainita verkkokauppa.com sivuston. Niitä ei ole tossa vertailussa, mutta toi on suht iso myyjä.
      Noita on tuolla tuhottomasti, mutta koeta miettiä mitä tarvit siihen. Ne koneet on suurin piirtein kaikilla samanlaisia, kuoret vaan eroaa toisistaan. Joten valiset jonkun joka miellyttää silmää. Itse suosittelisin, että minkä sitten hommaatkin, niin ota sellanen mistä löytyy omaa näyttömuistia (ei siis sellasta jaettua pelkästään). Vielä voisi mainita, että Asus taitaa antaa noihin vehkeisiinsä parin vuoden takuun, kun muilla se taitaa olla vuoden verran.

• "Itse suosittelisin, että minkä sitten hommaatkin, niin ota sellanen mistä löytyy omaa näyttömuistia (ei siis sellasta jaettua pelkästään)."

Nyt puhut hassuja. Eihän sillä tee jonkun sähköpostin ja tekstinkäsittelyn kanssa yhtään mitään. Marrkinoiden laadukkaimmissa näytönohjaimissa näyttömuisti on nimenomaan jaettu ja näytönohjain käy viileämpänä. Intelin X3100 ja X4500 ovat erinomaisia ohjaimia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      234
      3982
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      123
      2297
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      1996
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      140
      1449
    5. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      929
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      127
      927
    7. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      920
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      330
      849
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      827
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      61
      756
    Aihe