kotiloita vai kalanpoikasia?

ameba98

Mulla on akvaarioon ilmestynyt pienen pieniä "kotilon" näköisiä otuksia. Vajaa viikko sitten huomasin ne. Ovatko kalanpoikasia? Niillä suht.pitkät "tuntosarvet", liikkuu hitaasti akvaarion seiniä pitkin. Kasvaa koko ajan..Siis mitä ihmettä ne oikein on???
Miten kalanpoikaset kehittyy kutevilla kaloilla?? Monniset kovasti harrastaa kutemista mutta muut kalat on syöny kudun.
Oon aivan vasta alkaja näiden kalojen kans, yksi kaveri arveli, että kotiloita voi tulla kun laittaa akvaan lisää kaloja, siis niiden mukana jotenkin.. Huhhuh.. Eli äkkiä niitä neuvoja, mitä niille pitää tehä??? Olen ymmärtänyt,että esim. monnisten poikaset "kuoriutuu" vajaan viikon iässä ja lähtee sitte uimaan, eli ei kai ne niitä voi olla jos liukuu pitkin akvaarion seiniä ja muistuttaa lähinnä kotiloa!?
Pitääkö ne kerätä pois vai mitä?! Oon netistä koittanu etsiä tietoa mutta ei ole tämä asia vielä selvinnyt.. Eli joku viisas saa auttaa,please!

11

847

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Akva-68

      Hanki akvaarioon Petokotilo. Ei koske kaloihin mutta hävittää kotilot.

      • ameba98

        Keräänkö nuo kaikki pois mitä nyt saan sieltä haaviin? Mistä ne on sinne tullut ja miten? Aikasemmin ei mitään onglmaa ole ollut tuon akvan kans..
        Paitsi nyt viime aikoina kovasti levää kasvanu seinillä. Onko noista kotiloista jotain haittaa??


      • Akva-68
        ameba98 kirjoitti:

        Keräänkö nuo kaikki pois mitä nyt saan sieltä haaviin? Mistä ne on sinne tullut ja miten? Aikasemmin ei mitään onglmaa ole ollut tuon akvan kans..
        Paitsi nyt viime aikoina kovasti levää kasvanu seinillä. Onko noista kotiloista jotain haittaa??

        Kotilot tulleet todennäköisesti jonkun kasvin mukana. Kun kotilopopulaatio kasvaa liikaa happi loppuu ja kaikki kalat kuolee. Kotilot lisääntyy todella nopeasti ja lopulta koko akvaario on niitä täynnä. Petokotilo on paras puolustaja. Se syö muut kotilot (ei omppukotiloita) yllättävän nopeastikkin kokoonsa nähden. Eikä ole kaloille haitallinen. Voit myös yrittää kerätä niitä käsin pois, mutta on vaikeaa ja kestää kauan ennenkuin saat kaikki pois.


      • mie vaan
        Akva-68 kirjoitti:

        Kotilot tulleet todennäköisesti jonkun kasvin mukana. Kun kotilopopulaatio kasvaa liikaa happi loppuu ja kaikki kalat kuolee. Kotilot lisääntyy todella nopeasti ja lopulta koko akvaario on niitä täynnä. Petokotilo on paras puolustaja. Se syö muut kotilot (ei omppukotiloita) yllättävän nopeastikkin kokoonsa nähden. Eikä ole kaloille haitallinen. Voit myös yrittää kerätä niitä käsin pois, mutta on vaikeaa ja kestää kauan ennenkuin saat kaikki pois.

        Uskon myös, että kotilot ovat tulleet sinulle kasvien mukana. Tuo, että kotiloiden takia kalat kuolevat on kyllä puppua.

        Mitään kotilomyrkkyjä ei kannata harkita, ennemmin juurikin tuota petokotiloa tai sitten jotain kotiloita syöviä kaloja, sikäli kun akvaario antaa siihen mahdollisuuksia.


      • ameba98
        mie vaan kirjoitti:

        Uskon myös, että kotilot ovat tulleet sinulle kasvien mukana. Tuo, että kotiloiden takia kalat kuolevat on kyllä puppua.

        Mitään kotilomyrkkyjä ei kannata harkita, ennemmin juurikin tuota petokotiloa tai sitten jotain kotiloita syöviä kaloja, sikäli kun akvaario antaa siihen mahdollisuuksia.

        Tuo vähän hämäs mua koska monniset kutee aina ku vaihdan veden. Oletin jopa , että ne ois kalan poikasia. Onko se petokotilo vaativa olosuhteiden vuoksi? Se siis syö nuo kotilot?


      • kysyn asiaa
        mie vaan kirjoitti:

        Uskon myös, että kotilot ovat tulleet sinulle kasvien mukana. Tuo, että kotiloiden takia kalat kuolevat on kyllä puppua.

        Mitään kotilomyrkkyjä ei kannata harkita, ennemmin juurikin tuota petokotiloa tai sitten jotain kotiloita syöviä kaloja, sikäli kun akvaario antaa siihen mahdollisuuksia.

        tällä palstalle ei liikaa ole petokotiloita käsitelty.
        Palstan kunkku, Fish King oli sitä mieltä tuolla yhdessä aloituksessa, että jos petokotiloita käytetään muiden kotiloiden torjuntaan niin petokotiloista tulee se ongelma.
        MITÄ TÄSTÄ OLETTE MIELTÄ?
        itse olen vahvasti eri mieltä kuin FISH KING!


      • Akva-68
        kysyn asiaa kirjoitti:

        tällä palstalle ei liikaa ole petokotiloita käsitelty.
        Palstan kunkku, Fish King oli sitä mieltä tuolla yhdessä aloituksessa, että jos petokotiloita käytetään muiden kotiloiden torjuntaan niin petokotiloista tulee se ongelma.
        MITÄ TÄSTÄ OLETTE MIELTÄ?
        itse olen vahvasti eri mieltä kuin FISH KING!

        Itselläni on Petokotiloita ollut noin vuoden. Eivät ole lisääntyneet. Olen siirtänyt niitä tankista toiseen tarpeen mukaan. Kasvavat hitaasti.


      • mie vaan
        ameba98 kirjoitti:

        Tuo vähän hämäs mua koska monniset kutee aina ku vaihdan veden. Oletin jopa , että ne ois kalan poikasia. Onko se petokotilo vaativa olosuhteiden vuoksi? Se siis syö nuo kotilot?

        Oletko niitä huomannut?

        Monnisen poikasia, ihan pikkuisina on todella vaikea huomata varsinkaan sisustetusta akvaariosta.


      • ameba98
        Akva-68 kirjoitti:

        Itselläni on Petokotiloita ollut noin vuoden. Eivät ole lisääntyneet. Olen siirtänyt niitä tankista toiseen tarpeen mukaan. Kasvavat hitaasti.

        oon kerännyt noita akvasta, suht helppoa kun eivät pahemmin liiku. Kun monniset tekee kutua sellaista pallomaisia munia. Yleensä muut syöneet sen. Paljon ne petokotilot maksaa??


      • fish KING
        ameba98 kirjoitti:

        oon kerännyt noita akvasta, suht helppoa kun eivät pahemmin liiku. Kun monniset tekee kutua sellaista pallomaisia munia. Yleensä muut syöneet sen. Paljon ne petokotilot maksaa??

        http://www.viherkala.fi/catalog/product_info.php?cPath=21_43&products_id=1595 .. mutta, kyllä, lisääntyvät ihan yhtälailla kuin muutkin kotilot ;), no, teitä on varoitettu, olisi hyvä jos akvaario olisi niin suuri jotta sinne voisi hankkia myös sellaisia kaloja jotka pitävät petokotilokannan aisoissa.

        Jos mielipiteelläni on yhtään paino arvoa;
        - peskää kasvit huolella
        - älkää ostako mitään kotiloita akvaarioihinne
        - pitäkää pohja kuohkeana viikottaisten hoitorutiinien aikana tapahtuvalla kevyellä muokkaamisella, pohjaa voi tökkiä vaikka kukkakepillä sinne tänne, minulla kesti monta vuotta ennen kuin akvaarion pohjahiekka meni tukkoon, nyt tiedän, säännölisellä huollolla ei kotiloita tarvitse olla lainkaan, omalla asenteella saa paljon enemmän aikaan hyötyä kuin haittaa.


    • Anonyymi

      Toi on totta. Oma aktiivisuus ja akvaario on hoidetun näköinen. Pohjan muokkaus ilmastaa sitä.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      310
      3473
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1659
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1389
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1280
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1183
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      175
      1110
    Aihe