Porin seudun steinerkoulu

Mitä mieltä?

Lapseni käy kyseistä koulua ja olen harkinnut hänen siirtämistä normaaliin peruskouluun sillä oppimisesta ei tuossa koulussa taida tulla yhtään mitään. Koikeet menevät aina huonosti ja viime vuosien todistukset ovat olleet huonoja.

Opettajat kyseisestä koulusta ovat myös valittaneet lapseni olevan muiden luokkatovereidensa kanssa kiusaamassa useita oppilaita. Kun kysyn miksei lapselleni sitten anneta jälkiistuntoa, minulle sanotaan että kotiin soitto on parempi vaihtoehto. Oppilaat joutuvat puhelimessa itse kertomaan vanhemmilleen mitä ovat tehneet ja sen jälkeen heidän ei enää tarvitse tehdä mitään. Eli käytännössä jos lyöt toista oppilasta on sinun vain soitettava kotiin. Mihin vanhat kunnon jälkiistunnot on laitettu?

Koulussa on myös viime ja tänä vuonna käynyt muutaman kerran poliisi setvimässä asioita.

Teenkö oikein jos vaihdan lapseni koulua? Mietin vain onko steinkoululaisen vaikea sopeutua normaaliin peruskouluun? Ja vielä sellaiseen missä on kiusaamisessa nollatoleranssi. Koska lapseni käyttäytyy tunneilla välinpitämätömästi ja tietää ettei saa siitä seuraamuksia muutakuin kotiin soiton on hänen mitä luultavammin vaikea hillitä itseään uudessa koulussa.

Haluaisin myös mielepiteitä niiltä joiden lapset käyvät kyseistä koulua.

Kiitos jos jaksoitte lukea!

56

4745

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • todistuksissa on?

      Ihan mielenkiinnosta kysyn. Onko kyseessä siis steinerlukio?

      Oletko ajatellut, että sinulla olisi joku pieni vastuu lapsesi käyttäytymisestä vai onko kaikki koulun syytä?

      Vie nyt ihmeessä pois sieltä se mukulasi muita kiusaamasta. Systeemi pitää huolen omistaan ja rankaisee lastasi, jos et itse siihen kykene.

      Ihme nurisija...

    • X-St

      Itse koulun käyneenä olen (tosin vasta nyt jälkikäteen) saanut lukea, että steinerin oppien mukaan koulukiusaamiseen ei pitäisi liieemin puuttua sillä se on karmallista!! Eli lapsilla saattaa olla vanhoja selvittämättömiä ristiriitoja entisistä elämistään, joita he nyt eri tavalaa selvittävät. Itse en usko pätkäkääkään moiseen, ja olen (kahden lapsen isänä) sitä mieltä että tuo on täyttä hömpää ja varsin vastuutonta menininkiä. Jos steirilaisilla ei ole mynää tarttua tuollaisiin tilanteisiin, niin se on ensinnäkin järjestelmässä piilevä, vaarallinen aukko.

      Mutta paljon pahempaa on se, että yksilön itsetunto saattaa tuhoutua parantumattomasti - vain sen takia, ettei kukaan ajoissa viheltänyt peliä poikki. Työpaikoilla tällainen on (onneksi nykyään) jo vakava asia, eikä pomo enää lain mukaan saa laittaa päätään pusikkoon. Silloin hän riskeeraa oman asemansa.
      Mutta kouluissa tämä periaate ei ole viety opetajan vastuuseen. Heikko / "sokea" (lue välinpitämätön) ope on koulukiusatun pahin kohatlo ja rangaistus, sillä hän itse asia vahvistaa sen, että tilanne voi jatkua.
      Kiusaaminen, kaikkine ilmenemismuotoineen alkaa tätnykyä jo olla rikokseen verratavaa toimintaa. Ei kukaan saisi noin vain ilman mitään seuraamuksia alkaa tuhota toisen itsetuntoa, koska muutakaan fiksua tekemistä ei nyt vain sattunut eteen juuri silloin.

      Tuo kotisoittolässytys on nimenomaan vastuun vierittämistä pois sieltä, mihin se oikeasti ja ensisijaisesti kuuluu. Se, että vanhempia otetaan mukaan prosessiin, on mielestäni itsestäänselvyys. Ilman sitä yhteistyötä, mikään ei voi muuttua.

      Jos nyt sattuu olemaan niin, että kiusaaja on oma lapsi, niin pitäisi ehkä käydä rehellinen keskustelu omasta perhe-tilanteestanne: onko siinä jokin/joitakin sellaisia (ei tiedustettuja?) tekijöitä, jotka saavat lapsenne voimaan pahoin ja siten purkamaan tätä frustraatiotaan muihin, heikompiin kanssaihmisiin?
      Itselläni oli juuri tällainen ongelma ala-asteella, ja näen nyt aikuisena mitä mieli-pahaa tuolloin tajuamaatani purin syytömmiin kavereihini. Olin itse silloin kiusaajan roolissa. Sitä olen myöhemmin syvästi katunut ja moneen kertaan. Tekemättömäksi sitä en kuitenkaan saa. Varmasti sen takia kirjoitankin tämän vastauksen sinulle.

      Jotta kierre loppusi voi koulun vaihto hyvinkin olla oikea lääke. Kiusaajan maaperä (oma paikka luokan hierarkiassa) muuttuu sen verran, että olisi ihmeellistä jos meno jatkuisi entisellään.
      Jos jatkuisi, on silloin kyse tavallista vakavammasta tapauksesta.

      Kyllä steinerista voi siirtyä peruskouluun. Ehkä se vaatii osíttain hieman lisäduunia, mutta so what? Jos on luppoaikaa kiusata muita on myös aikaa ryhdistäytymiseen.

      Haluan lopuksi sanoa, että on varsin kunnioitettavaa, että sinä vanhempana itse tartut tähän asiaan. Kaikki vanhemmat eivät siihen kykene, koska "eihän nyt heidän lapsensa ikinä voisi..."

    • Steinerkoulun opetussuunnitelma etenee hiukan eri tahdissa alaluokilla, mutta yläkouluun tultaessa alkaa tiedollinen määrä lisääntyä. Koska lapsellasi on ollut kokeita ja numeroita oletan hänen olevan yläkoululainen. En usko, että ongelmia syntyy peruskouluun vaihtaessa.

      Huono on porilainen systeemi, jos se noin toimii. Tai siis ei toimi. Kyllä ainakin meidän koulussa istutaan jälki-istunnossa ja kurinpitotoimia käytetään kiusaustilanteissa. Voit myös vaatia steinerkoulua ottamaan tiukemman kannan ja koulukuraattorin ja -psykologin keskusteluja.

      Joskus paras vaihtoehto kaikille voi olla koulun vaihto. Eikä sen ole pakko olla missään tapauksessa lopullista. Ainahan omalle luokalle pääsee takaisinkin ;o)

      Kannattaa kokeilla, et tässä tilanteessa voi ainakaan menettää mitään. Lapsesi tulevaisuus on kuitenkin kaikkein tärkeintä.

      • Kiusaantunut

        Tottakai koulun vaihto onnistuu. Ja kannattaa vaihtaa, jos tuntuu siltä, että nykyisessä koulussa tehdän jotain toisin kuin mitä odotat ja haluat lapsesi koululta. Jotakin uutta ja erilaista aina tulee eteen kun koulua vaihtaa, vaikka vaihtaisi peruskoulusta peruskouluun yms. Koulut ovat loppujen lopuksi aika erilaisia, riippuen paikkakunnasta, opettajista, lähiyhteisöistä, resursseista jne. Siksi pistikin taas silmään, että steinerkoulut yleistettiin. Jos Porin steinerkoulussa ei käytetä jälki-istuntoa, niin voin kertoa, että monissa steinerkouluissa käytetään. Tiedän myös peruskouluja, joissa käytetään erilaisia "rangaistus"menetelmiä. Joissakin se on jälki-istuntoja joissakin jotain muuta. Pääasiahan on, että asia huomioidaan ja siihen puututaan.

        Onnea koulun vaihdolle. Kiusaajan asema ja rooli voi tosiaan muuttua parempaan suuntaan uudessa ympäristössä ja oppiminenkin parantua.

        Kaikille parempi. Myös kiusatuille.


      • vai koulukuraattori

        onko teillä steinerkoulussa koulukuraattorin palvelut käytössä ihan oikeasti?? vai onko tämä vain mainos?

        jotta kaikille tulisi oikeaa informaatiota niin yksityiskoulujen täytyy ostaa koulukuraattorin ja koulupsykologin palvelut. vanhemmat maksavat laskut aina jossakin muodossa. ainoastaan julkisen terveydenhuollon palvelut ovat samat yksityiskoulua käyville. valtion koulun käytössä olevat palvelut kustannetaan verovaroin valtion koulua käyville koululaisille.

        steinerkoulu, jossa lapseni oli, mainosti koulukuraattorillaan. kun niitä palveluja olisi tarvittu ja vanhempi vaati koulukuraattoria paikalle, ilmoitettiin että koululla ei ole kuraattoria lainkaan, koska koululla ei ole rahaa maksaa. niinpä koulukuraattoria tarvitsevan perheen asiat käsiteltiin koko luokan vanhempain ja opettajan sekä rehtorin ja vanhempainneuvoston puheenjohtajan läsnäollessa.


      • vai koulukuraattori kirjoitti:

        onko teillä steinerkoulussa koulukuraattorin palvelut käytössä ihan oikeasti?? vai onko tämä vain mainos?

        jotta kaikille tulisi oikeaa informaatiota niin yksityiskoulujen täytyy ostaa koulukuraattorin ja koulupsykologin palvelut. vanhemmat maksavat laskut aina jossakin muodossa. ainoastaan julkisen terveydenhuollon palvelut ovat samat yksityiskoulua käyville. valtion koulun käytössä olevat palvelut kustannetaan verovaroin valtion koulua käyville koululaisille.

        steinerkoulu, jossa lapseni oli, mainosti koulukuraattorillaan. kun niitä palveluja olisi tarvittu ja vanhempi vaati koulukuraattoria paikalle, ilmoitettiin että koululla ei ole kuraattoria lainkaan, koska koululla ei ole rahaa maksaa. niinpä koulukuraattoria tarvitsevan perheen asiat käsiteltiin koko luokan vanhempain ja opettajan sekä rehtorin ja vanhempainneuvoston puheenjohtajan läsnäollessa.

        Eli turha on minkään steinerkoulun kiemurrella. Laki määrää, että koulukuraattorin palvelut on järjestettävä! sitä ilmoitusta lääninhallitukseen taas, jos palveluja ei saa. Anteeksi copypastaus, ohessa ote asiaa kyseisestä laista, joka koskee ihan kaikkia opetuksen järjestäjiä. Tosin kunnat eivät monestikaan kuraattoria tarjoa...

        Oppilaiden oikeus oppilashuoltoon ja oppilashuollon palveluihin lisättiin perusopetuslakiin 2003. Oppilaalla on perusopetuslain (628/1998, 477/2003, 31 a §) mukaan oikeus saada maksutta opetukseen osallistumisen edellyttämä tarvittava oppilashuolto. Oppilashuollolla tarkoitetaan oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa. Oppilashuoltoon sisältyvät opetuksen järjestäjän hyväksymän opetussuunnitelman mukainen oppilashuolto sekä oppilashuollon palvelut, jotka ovat kansanterveyslaissa (66/1972) tarkoitettu kouluterveydenhuolto ja lastensuojelulaissa (683/1983) tarkoitettu kasvatuksen tukeminen.

        Uuden lastensuojelulain (417/2007, 9 § Tuki koulunkäyntiin) mukaan ”Kunnan tulee järjestää koulupsykologi- ja koulukuraattoripalveluita, jotka antavat kunnan perusopetuslaissa (628/1998) tarkoitetun esi-, perus- ja lisäopetuksen sekä valmistavan opetuksen oppilaille riittävän tuen ja ohjauksen koulunkäyntiin ja oppilaiden kehitykseen liittyvien sosiaalisten ja psyykkisten vaikeuksien ehkäisemiseksi ja poistamiseksi. Palveluilla tulee edistää myös koulun ja kodin välisen yhteistyön kehittämistä. Perusopetuslain 7 ja 8 §:ssä tarkoitetun opetuksen järjestäjä vastaa edellä 1 momentissa tarkoitettujen palveluiden järjestämisestä oppilailleen.”


    • exsteiner

      koulunvaihto on lapsen tulevaisuuden kannalta parempi vaihtoehto.

      yhteistyö uuden koulun opettajan kanssa ja tarvittaessa muun avun vastaanottamisesta ja yhteistyöstä voi olla apua. mutta sinä vanhempana itse tiedät parhaiten perheesi tilanteen. omassa tapauksessani saimme hyvää apua koulunvaihdon yhteydessä ja koulunkäynti sujuu hyvin.

      vastaavanlaista koulukiusaamista ja välinpitämättömyyttä on ollut etelä-suomen muissa steinerkouluissa joissa olen käynyt ja myös pohjoissuomessa.

      poliisille on tehty steinerkoulussa tapahtuneista koulukiusaamisista rikosilmoituksia. tämän ovat kertoneet steinerkoulun vanhempainillassa olleet vanhemmat. steinerkoulut ovat saaneet huomautuksia toiminnastaan, ja vanhemmat ovat siirtäneet lapsiaan pois.

      syitä siirtoon ovat paitsi koulukiusaaminen, myös se ettei oppiaineiden sisällöt vastaa vanhemmille ilmoitettua. koulu on koettu turvattomaksi. kun vanhemmat ovat ymmärtäneet mitä antroposofiaan perustuva oppijärjestelmä tarkoittaa, he ovat vaihtaneet lapsen koulua.

      • mongolia

        Nimenomaan välinpitämättömyyttä!!!!!
        Opettaja kertoo luokan olevan ihana, vaikka todellisuudessa tilanne on mahdoton, eikä opistosuunnitelmassa pysytä. Voi kun olisin itsekin aikoinaan tajunnut tehdä aiheesta poliisiasian kun lapsessa näkyi väkivallan jälkiä.
        Steinerkoulut ovat ajastaan jäljessä. Helsingin on täytynyt ottaa erityisluokat käyttöön.
        Se on nykypäivää.
        Kuulin tässä eräältä neljäsluokkalaiselta että heidän luokan sijainen oli heittänyt oppilaan ulos luokasta ja oppilas oli vahingoittunut.
        Se oli tämän tyttöoppilaan mielestä hauskaa. Hän jatkoi sen jälkeen nuoremman pojan kiusaamista haukkumalla homoksi jne. Ajattelin että vahvistuu vain käsitykseni noista steinerlaisten
        erityislaadusta.


      • Juoruilija
        mongolia kirjoitti:

        Nimenomaan välinpitämättömyyttä!!!!!
        Opettaja kertoo luokan olevan ihana, vaikka todellisuudessa tilanne on mahdoton, eikä opistosuunnitelmassa pysytä. Voi kun olisin itsekin aikoinaan tajunnut tehdä aiheesta poliisiasian kun lapsessa näkyi väkivallan jälkiä.
        Steinerkoulut ovat ajastaan jäljessä. Helsingin on täytynyt ottaa erityisluokat käyttöön.
        Se on nykypäivää.
        Kuulin tässä eräältä neljäsluokkalaiselta että heidän luokan sijainen oli heittänyt oppilaan ulos luokasta ja oppilas oli vahingoittunut.
        Se oli tämän tyttöoppilaan mielestä hauskaa. Hän jatkoi sen jälkeen nuoremman pojan kiusaamista haukkumalla homoksi jne. Ajattelin että vahvistuu vain käsitykseni noista steinerlaisten
        erityislaadusta.

        Ja kaikkea tällaista kiusaamista, potkimista ja väkivaltaa on vain steinerkouluissa, etelästä pohjoiseen ??? Ihan kuin olisin kuullut vastaavaa muistakin kouluista Suomessa ja jopa rajojen ulkopuolella. Vaikka Suomi Pisa-tilastoissa loistaakin. Poika-oppilaat viihtyvät hyvin koulussa ? Missä kouluissa on ammuttu ? Kuka on ollut koulukiusattu ? Kaikki steinerkoululaisia ? Lisämäärärahoja koulukuraattorien palkkaamiseen ?


      • .......
        Juoruilija kirjoitti:

        Ja kaikkea tällaista kiusaamista, potkimista ja väkivaltaa on vain steinerkouluissa, etelästä pohjoiseen ??? Ihan kuin olisin kuullut vastaavaa muistakin kouluista Suomessa ja jopa rajojen ulkopuolella. Vaikka Suomi Pisa-tilastoissa loistaakin. Poika-oppilaat viihtyvät hyvin koulussa ? Missä kouluissa on ammuttu ? Kuka on ollut koulukiusattu ? Kaikki steinerkoululaisia ? Lisämäärärahoja koulukuraattorien palkkaamiseen ?

        Toki väkivalta on maailmanlaajuinen ongelma.
        Eri asia on se kuinka koulu hoitaa ongelmaa.
        Aletaanko esim erityisopetusta järjestää koska homma näyttää räjähtävän käsiin?
        Auttaako oppilaan poisto luokasta mitään ja jos ei auta mitkä ovat seuraavat keinot?
        Huolehditaanko oppilaiden turvallisuudesta esim lisätyllä välituntivalvonnalla?

        Lisääntyvä pahoinvointi on selvyys tässä maailmassa.


        Oman kokemukseni mukaan steinerkouluissa ollaan välinpitämättömiä väkivallan suhteen. Tämä ei rajoitu ainoastaan omaan kokemukseeni - olen kuullut muualtakin.

        Koulukuraattorit eivät voi pelastaa lapsia, joiden vanhemmilla on vanhemmuus kateissa.

        Kannatan vanhemmuuskoulua vanhemmille eli tukea sinne kotiin, sieltähän ne ongelmat usein kantavat...


      • ....... kirjoitti:

        Toki väkivalta on maailmanlaajuinen ongelma.
        Eri asia on se kuinka koulu hoitaa ongelmaa.
        Aletaanko esim erityisopetusta järjestää koska homma näyttää räjähtävän käsiin?
        Auttaako oppilaan poisto luokasta mitään ja jos ei auta mitkä ovat seuraavat keinot?
        Huolehditaanko oppilaiden turvallisuudesta esim lisätyllä välituntivalvonnalla?

        Lisääntyvä pahoinvointi on selvyys tässä maailmassa.


        Oman kokemukseni mukaan steinerkouluissa ollaan välinpitämättömiä väkivallan suhteen. Tämä ei rajoitu ainoastaan omaan kokemukseeni - olen kuullut muualtakin.

        Koulukuraattorit eivät voi pelastaa lapsia, joiden vanhemmilla on vanhemmuus kateissa.

        Kannatan vanhemmuuskoulua vanhemmille eli tukea sinne kotiin, sieltähän ne ongelmat usein kantavat...

        Vanhemmat vai steinerkoulu? Koita nyt pysyä asiassa, eihän se nyt herranjestas voi mitenkään olla vanhempien vika!


      • :::::
        Steinerfaija kirjoitti:

        Vanhemmat vai steinerkoulu? Koita nyt pysyä asiassa, eihän se nyt herranjestas voi mitenkään olla vanhempien vika!

        Noin laajemmin nykyvanhemmissa on vikaa ja kyllä olen huomannut että myös steinerkoulun vanhemmissa on paljon välinpitämättömyyttä. Varsinkin jos omalla lapsella on ongelmia keksitään kaiken maailman selityksiä ja vältellään...

        Siihen kun yhdistetään opettajan ja koulun välinpitämättömyys on paketti melkoinen - siitä pyörityksestä haluaa pian irti.

        Tämä siis oma henk koht kokemukseni steinerkoulusta ja lapseni luokan vanhemmista.

        Eli kyllä steinerfaija, molemmissa VOI olla vikaa!!! Hyvin näkyy kirjoituksestasi taas että olet repeämässä liitoksistasi kun jonkun toisen kokemus ei ole yhtä sinun kokemuksesi kanssa....


      • ::::: kirjoitti:

        Noin laajemmin nykyvanhemmissa on vikaa ja kyllä olen huomannut että myös steinerkoulun vanhemmissa on paljon välinpitämättömyyttä. Varsinkin jos omalla lapsella on ongelmia keksitään kaiken maailman selityksiä ja vältellään...

        Siihen kun yhdistetään opettajan ja koulun välinpitämättömyys on paketti melkoinen - siitä pyörityksestä haluaa pian irti.

        Tämä siis oma henk koht kokemukseni steinerkoulusta ja lapseni luokan vanhemmista.

        Eli kyllä steinerfaija, molemmissa VOI olla vikaa!!! Hyvin näkyy kirjoituksestasi taas että olet repeämässä liitoksistasi kun jonkun toisen kokemus ei ole yhtä sinun kokemuksesi kanssa....

        Ettei kaikki ole steinerkoulun vikaa. Vielä kun käsittäisit, että sinun kokemuksesi on sekä subjektiivinen, että nimenomaan _sinun_ kokemuksesi.

        Usko myös, että minunkin kokemukseni on ihan totta.

        Yksi steinerkoulun haasteista on suureen itsevaltaan tottuneiden opettajien tuominen 2000-luvulle. Toinen haaste on vanhemmat, jotka eivät osallistu ja kolmas haaste on raha ja sen vähyys.

        Spedagoogien haasteet taas ovat ne vanhemmat, jotka eivät voi koskaan nähdä omassa kullannupussaan mitään vikaa ja toisaalta perusopetuslain mukaiset uudet vaatimukset opetuksen sisällön suhteen.

        Hauska nähdä miten tämäkin viesti taas jonkun päässä kieroutuu ja muuttuu steineruskovaisen salaliiton suu vaahdossa puolustamiseksi. Sitä odotellessa...


      • miltä kantilta katselee
        Steinerfaija kirjoitti:

        Ettei kaikki ole steinerkoulun vikaa. Vielä kun käsittäisit, että sinun kokemuksesi on sekä subjektiivinen, että nimenomaan _sinun_ kokemuksesi.

        Usko myös, että minunkin kokemukseni on ihan totta.

        Yksi steinerkoulun haasteista on suureen itsevaltaan tottuneiden opettajien tuominen 2000-luvulle. Toinen haaste on vanhemmat, jotka eivät osallistu ja kolmas haaste on raha ja sen vähyys.

        Spedagoogien haasteet taas ovat ne vanhemmat, jotka eivät voi koskaan nähdä omassa kullannupussaan mitään vikaa ja toisaalta perusopetuslain mukaiset uudet vaatimukset opetuksen sisällön suhteen.

        Hauska nähdä miten tämäkin viesti taas jonkun päässä kieroutuu ja muuttuu steineruskovaisen salaliiton suu vaahdossa puolustamiseksi. Sitä odotellessa...

        No, kokemukseni mukaan molemmissa on vikaa ja sitä vikaa on niin paljon että moni kyllästyy ja vaihtaa lapsensa pois steinerkoulusta.

        Nimenomaan steinerkoulun opettajien koulutus mietityttää. Kuinka heistä tehdäänkin tuollaisia itsevaltiaita???? Järkyttävää kuinka tosiasioita peitellään. Opettaja jopa kieltää luokassa vierailut vanhemmalta sen takia että vanhempi on nähnyt ns totuuden eli levottomien oppilaiden joukon joka melkoisella volyymilla haittaa toisten opiskelua.

        Opettaja myös kieltää lasten vaatteissa mustan värin sekä kuviot/kuvat.

        Opettajan opetuksia ei saa kotona kyseenalaistaa vaan niitä tulee tukea kaikin tavoin. Opettajalla on oikeus kyseenalaistaa lapsen vanhempien valintoja. Näin on tapahtunut!

        Melkoista jyräämistä...opettajilta puuttuu usein myös nykypäivän vaatimuksiin tarkoitettu erityikoulutus. Opettajat uskovat kuitenkin että he voivat selviytyä 30 oppilaan luokan kanssa jossa on miltei kymmenen erityislasta.
        Tässä mennään jo liian pitkälle! Opettajat pitävät itseään hyvin taitavina, koska käyttävät työssään antroposofiaa ja uskovat että karma hoitaa kaiken.

        Steinerin oppeja sisältävässä opuksessa lukeekin hienosti: Eläimet eivät kouluta jälkeläisiään . miksi ihmisten pitäisi?

        Tämän lauseen luettuani minulle aukesi moni asia.
        Opettajat ja johtoporras ovat hoitavinaan asioita, vaikka tosiasiassa tarvittaisiin paljon järeämpia toimenpiteitä.

        Vielä sinulle steinerfaija: Pyydät minua käsittämään..... meillä jokaisella on oma kokemustausta ja käsityskyky. Niitä emme voi koskaan saada samalle viivalle, joten älä sinäkään ota tätä niin henkilökohtaisesti.
        Käytät tekstissäsi usein painotuksia jotka tuovat tekstiisi uhoamisen maun. Ota rauhassa, ei kai steinerkoulun maine/huolet aivan pelkästään sinun harteillasi makaa vai oletko ottanut tässä asiassa jotenkin vahvan kannanottajan roolin vai onko tämä sinulle pakkomielle?

        Minulla ei ole enää mitään hätää lapseni puolesta. Hän on jo vaihtanut koulua. Voin ihan ilman vaahtoa suunpielissä keskustella näistä asioista. Tarkoitukseni ei ole olla hyökkäävä vaan keskustelua ja pohdintaa herättävä.


      • miltä kantilta katselee kirjoitti:

        No, kokemukseni mukaan molemmissa on vikaa ja sitä vikaa on niin paljon että moni kyllästyy ja vaihtaa lapsensa pois steinerkoulusta.

        Nimenomaan steinerkoulun opettajien koulutus mietityttää. Kuinka heistä tehdäänkin tuollaisia itsevaltiaita???? Järkyttävää kuinka tosiasioita peitellään. Opettaja jopa kieltää luokassa vierailut vanhemmalta sen takia että vanhempi on nähnyt ns totuuden eli levottomien oppilaiden joukon joka melkoisella volyymilla haittaa toisten opiskelua.

        Opettaja myös kieltää lasten vaatteissa mustan värin sekä kuviot/kuvat.

        Opettajan opetuksia ei saa kotona kyseenalaistaa vaan niitä tulee tukea kaikin tavoin. Opettajalla on oikeus kyseenalaistaa lapsen vanhempien valintoja. Näin on tapahtunut!

        Melkoista jyräämistä...opettajilta puuttuu usein myös nykypäivän vaatimuksiin tarkoitettu erityikoulutus. Opettajat uskovat kuitenkin että he voivat selviytyä 30 oppilaan luokan kanssa jossa on miltei kymmenen erityislasta.
        Tässä mennään jo liian pitkälle! Opettajat pitävät itseään hyvin taitavina, koska käyttävät työssään antroposofiaa ja uskovat että karma hoitaa kaiken.

        Steinerin oppeja sisältävässä opuksessa lukeekin hienosti: Eläimet eivät kouluta jälkeläisiään . miksi ihmisten pitäisi?

        Tämän lauseen luettuani minulle aukesi moni asia.
        Opettajat ja johtoporras ovat hoitavinaan asioita, vaikka tosiasiassa tarvittaisiin paljon järeämpia toimenpiteitä.

        Vielä sinulle steinerfaija: Pyydät minua käsittämään..... meillä jokaisella on oma kokemustausta ja käsityskyky. Niitä emme voi koskaan saada samalle viivalle, joten älä sinäkään ota tätä niin henkilökohtaisesti.
        Käytät tekstissäsi usein painotuksia jotka tuovat tekstiisi uhoamisen maun. Ota rauhassa, ei kai steinerkoulun maine/huolet aivan pelkästään sinun harteillasi makaa vai oletko ottanut tässä asiassa jotenkin vahvan kannanottajan roolin vai onko tämä sinulle pakkomielle?

        Minulla ei ole enää mitään hätää lapseni puolesta. Hän on jo vaihtanut koulua. Voin ihan ilman vaahtoa suunpielissä keskustella näistä asioista. Tarkoitukseni ei ole olla hyökkäävä vaan keskustelua ja pohdintaa herättävä.

        On kohdallesi sattunut.

        Minä en todellakaan arvosta sitä, että koet oman subjektiivisen kokemuksesi perusteella tuntevasi steinerkoulun ja yleistät mielipiteesi pedagogiikkaa koskeviksi faktoiksi.

        On aivan selvää, että sinulla meni pahasti sukset ristiin sen opettajan kanssa. Me kuulemme täällä kuitenkin vain sinun puolesi asiasta. Mielipiteesi on vahvasti värittynyt huolella lapsesi tulevaisuudesta tapahtumien aikaan. Lisäksi meillä ole mahdollisuutta kuulla toisen osapuolen näkemystä asiasta.

        Eli juuri niin. Riippuu miltä kantilta katselee. Meidän opttajammekin pyysi (HUOM! "pyysi") ettei lapsia ekalla luokalla puettaisi liian teksti/kuva painotteisiin tekstiileihin. Myös hänestä oli kiva (HUOM! "kiva") että lasten arkivaatteet eivät olisi mustia. Ensimmäisen syy oli selityksen mukaan se, että keskittymiskyky on huono ja kaikki ylimääräinen mielenkiintoa herättävä olisi hyvä jättää pois, että lapset eivät keskity edessä olevan vaatteisiin vaan siihen, mitä opettaja opettaa. Värikäs on kivaa minustakin. Miksi ihmeessä edes haluat pukea lapsesi mustaan?

        Sinä väität, että steinerkoulun luokassa olisi ollut noin 30% erityistarpeisia lapsia? Mihin perustat tämän väitteen?

        Paljonkohan luokassa oli erityistarpeisia vanhempia ;o)


    • tiedonjanoinen

      Kiva löytää muitakin harkitsijoita ! Syyt eivät ole ihan samat, mutta kuitenkin. Oletko ottanut selvää miten vaihdossa käytännössä tulisi menetellä ? Minua kiinnostaisi se tällä hetkellä.

      Omalla lapsellani kokeet ovat sujuneet loistavasti, mutta luokkakavereiden kanssa toimeen tulo on eri juttu.

      Tiedän, että lastani kiusataan, mutta hän ei halua olla kielikello. Haluaa vain muiden hyväksyntää. Se on kai liikaa pyydetty, kun syyllistetään itsensä puolustamisesta.

      Jälki-istuntoa muuten kaipaavat lapset itsekin. Rajojen selkeää asettamista. Kai välitunnilla muutakin saa tehdä kuin seisoa kädet ristissä, mutta rajat on opetettava ja huomioitava myös psyykkinen sadismi.

    • Herätys

      Miten on mahdollista että steinerkoulussa pitää ostaa kirjoja ennen lukion alkua.
      Eikös suomen laki sano että opetus on ilmaista peruskoulun ajalta??????

    • kdokah

      MIssä koulussa pitää osatt kirjosja ennen lukiota?

      • Herätys

        Kyseisestä Steinerkoulusta tuli lappu vanhemmille matikan kirjojen ostosta (tehtävä ja lukukirja) Lukukirjoja saa mahdollisesti koulusta lainaksi, mutta tehtävä kirja annettiin ymmärtää, että se olisi ikkään kuin pakko ostaa ja ilmoitus oli mukana, että kielikijojen osto itedot tulee syksyllä kun koulu alkaa taasen. Tietääkseni on jo laitonta puhuakkaan kirjojen ostosta peruskouluaikana... Olenko väärässä?


      • Steinerfaija.
        Herätys kirjoitti:

        Kyseisestä Steinerkoulusta tuli lappu vanhemmille matikan kirjojen ostosta (tehtävä ja lukukirja) Lukukirjoja saa mahdollisesti koulusta lainaksi, mutta tehtävä kirja annettiin ymmärtää, että se olisi ikkään kuin pakko ostaa ja ilmoitus oli mukana, että kielikijojen osto itedot tulee syksyllä kun koulu alkaa taasen. Tietääkseni on jo laitonta puhuakkaan kirjojen ostosta peruskouluaikana... Olenko väärässä?

        Onko noin vaikeaa yrittää yhdessä koulun kanssa kasvattaa omia lapsia? Ja vielä on pitänyt yksityiskouluun laittaa...


      • Herätys
        Steinerfaija. kirjoitti:

        Onko noin vaikeaa yrittää yhdessä koulun kanssa kasvattaa omia lapsia? Ja vielä on pitänyt yksityiskouluun laittaa...

        Steinerfaija - nyt en ymmärtänyt, jos vastasit viestiini.


      • Steinerfaija.
        Herätys kirjoitti:

        Steinerfaija - nyt en ymmärtänyt, jos vastasit viestiini.

        No mitäs teet yksityiskoulussa mielummin? Maksat kovaa kuukausimaksua tai myyt vessapaperia tai sukkia tai teet inventaariota tms. Tai sitten sinulle kerrotaan, että saiskos yksityiskoulu, johon olet itse valinnut lapsesi laittaa, avustusta matematiikankirjan hankkimiseen.

        Pitääkö kaikki tulla ilmaiseksi vai?


      • Herätys
        Steinerfaija. kirjoitti:

        No mitäs teet yksityiskoulussa mielummin? Maksat kovaa kuukausimaksua tai myyt vessapaperia tai sukkia tai teet inventaariota tms. Tai sitten sinulle kerrotaan, että saiskos yksityiskoulu, johon olet itse valinnut lapsesi laittaa, avustusta matematiikankirjan hankkimiseen.

        Pitääkö kaikki tulla ilmaiseksi vai?

        Ei kaikki tule ilmaiseksi tietenkään, mutta kun suomenlaki sanoo painavan sanan perusopetukseen. Perusopetus on ilmaista ja siihen sisältyy oppimateriaalit. En ymmärrä tuohtumistasi, enkä sitä miksi puhut ykstyiskoulusta minulle. Ja pikkupointti vielä, lukukausimaksut ovat peruskouluajalta Suomessa lailla kiellettyjä.
        Ja muuvät ne steinerlaisetkin sukkia ym.
        Pointti oli alun pitäen se, että mielestäni Steinerkoulu rikkoo lakia jo ehdottaessaan kirjojen ostoa.


      • Steinerfaija.
        Herätys kirjoitti:

        Ei kaikki tule ilmaiseksi tietenkään, mutta kun suomenlaki sanoo painavan sanan perusopetukseen. Perusopetus on ilmaista ja siihen sisältyy oppimateriaalit. En ymmärrä tuohtumistasi, enkä sitä miksi puhut ykstyiskoulusta minulle. Ja pikkupointti vielä, lukukausimaksut ovat peruskouluajalta Suomessa lailla kiellettyjä.
        Ja muuvät ne steinerlaisetkin sukkia ym.
        Pointti oli alun pitäen se, että mielestäni Steinerkoulu rikkoo lakia jo ehdottaessaan kirjojen ostoa.

        Toi on juurikin se asenne, jota en ymmärrä. Steinerkoulu on yksityiskoulu, jonka vanhemmat ovat halunneet lapsilleen itse. Sitten väykytetään, että kaiken pitää olla ilmaista?!?!

        Mulle on täysin yhdentekevää, mitä Suomen Laki sanoo (tai Perusopetuslain 31§)

        Kumpi on parempi? Se, että mennään jatkuvasti vanhentuneilla opetusmateriaaleilla (kuten monessa kunnan koulussa) vai pyydetään vanhempia avustamaan, että saadaan paremmat kirjat?

        Sinälläänhän koulu toimii typerästi. Vanhempia pitää pyytää maksamaan kannatusmaksuja ja jäsenmaksuja ja osallistumaan talkoisiin, ja tällä tavalla kerätyt rahat vapauttavat varoja muusta toiminnasta vaikkapa koulukirjojen hankintaan.

        Silloin nimimerkin "Herätys" kaltaiset ,pedantit besserwisserit eivät pääse väykyttämään ;o)


      • Herätys
        Steinerfaija. kirjoitti:

        Toi on juurikin se asenne, jota en ymmärrä. Steinerkoulu on yksityiskoulu, jonka vanhemmat ovat halunneet lapsilleen itse. Sitten väykytetään, että kaiken pitää olla ilmaista?!?!

        Mulle on täysin yhdentekevää, mitä Suomen Laki sanoo (tai Perusopetuslain 31§)

        Kumpi on parempi? Se, että mennään jatkuvasti vanhentuneilla opetusmateriaaleilla (kuten monessa kunnan koulussa) vai pyydetään vanhempia avustamaan, että saadaan paremmat kirjat?

        Sinälläänhän koulu toimii typerästi. Vanhempia pitää pyytää maksamaan kannatusmaksuja ja jäsenmaksuja ja osallistumaan talkoisiin, ja tällä tavalla kerätyt rahat vapauttavat varoja muusta toiminnasta vaikkapa koulukirjojen hankintaan.

        Silloin nimimerkin "Herätys" kaltaiset ,pedantit besserwisserit eivät pääse väykyttämään ;o)

        Kun pystyt sanomaan että monessa kunnan koulussa mennään vanhentuneilla oppimateriaaleilla, voisitko olla ystävällinen ja kertoa missä kunnan kouluissa näin on.
        Opettaahan steiner koulu vanhaa kaunokirjoitusta, jota ei enään käytetä lähes missään. Teidän ettei läheskään kaikki steinerkoulut ole ajantasalla opetyuksen suhteen.
        Tuntuu ettei saisi sanoa mitään mielipidettä mikä on negatiivinen steinerkoulusta. Kait näillä palstoilla on mielipide vapaus ilman mielipiteen sanojan haukkumista.


      • Steinerfaija.
        Herätys kirjoitti:

        Kun pystyt sanomaan että monessa kunnan koulussa mennään vanhentuneilla oppimateriaaleilla, voisitko olla ystävällinen ja kertoa missä kunnan kouluissa näin on.
        Opettaahan steiner koulu vanhaa kaunokirjoitusta, jota ei enään käytetä lähes missään. Teidän ettei läheskään kaikki steinerkoulut ole ajantasalla opetyuksen suhteen.
        Tuntuu ettei saisi sanoa mitään mielipidettä mikä on negatiivinen steinerkoulusta. Kait näillä palstoilla on mielipide vapaus ilman mielipiteen sanojan haukkumista.

        Onko sinua haukuttu? Kuka?


      • Herätys
        Steinerfaija. kirjoitti:

        Toi on juurikin se asenne, jota en ymmärrä. Steinerkoulu on yksityiskoulu, jonka vanhemmat ovat halunneet lapsilleen itse. Sitten väykytetään, että kaiken pitää olla ilmaista?!?!

        Mulle on täysin yhdentekevää, mitä Suomen Laki sanoo (tai Perusopetuslain 31§)

        Kumpi on parempi? Se, että mennään jatkuvasti vanhentuneilla opetusmateriaaleilla (kuten monessa kunnan koulussa) vai pyydetään vanhempia avustamaan, että saadaan paremmat kirjat?

        Sinälläänhän koulu toimii typerästi. Vanhempia pitää pyytää maksamaan kannatusmaksuja ja jäsenmaksuja ja osallistumaan talkoisiin, ja tällä tavalla kerätyt rahat vapauttavat varoja muusta toiminnasta vaikkapa koulukirjojen hankintaan.

        Silloin nimimerkin "Herätys" kaltaiset ,pedantit besserwisserit eivät pääse väykyttämään ;o)

        Tässä viestissä mainitsin olevan yhdentekevää mitä Suomen laki sanoo.


    • aqua6

      Valtiontuen piiriin kuuluvat koulut eivät saa kerätä lukukausimaksuja. Steinerkouluissa käytetäänkin nimitystä kannatusmaksu ja se on vapaaehtoinen. Näin ollen valtiontuen piirissä oleva yksityinen steinerkoulu ei voi pakottaa vanhempia hankkimaan lapsille oppikirjoja. Luvallisen poikkeuksen tähän tekevät kokonaan yksityiset, kotiopetusluvalla toimivat koulut.

      • Herätys

        Kiitos vastauksesta aqua6, näin oletinkin asian olevan.


      • Steinerfaija.

        Tässä on asian ydin. Steinerkoulu ei voi _pakottaa_ vanhempia mihinkään. Luulisi kuitenkin, että asioista voitaisiin sopia, kun kumminkin ollaan yksityiskoulussa, johon kaikki vanhemmat ovat ihan itse lapsensa halunneet...


    • Vastuuta!

      Miten steinerfaija voi sanoa, etta Suomen laki on taysin yhdentekeva? Nakemys ei toivottavasti liity steinerilaisuuteen.

      Huono merkki, jos tilanne on useissa Suomen Steiner-kouluissa paassyt niin pahaksi, ettei enaa ilman poliisia selvita. Samoin huolestuttavaa, jos lapsissa on ollut koulupaivan jalkeen vakivallan jalkia. Toivottavasti juttu ei ole totta. Nyt olisi sopiva paikka tutkivalle journalismille. Mita ihmetta oikein on tekeilla?

      • "Miten steinerfaija voi sanoa, etta Suomen laki on taysin yhdentekeva?"

        Voitko ystävällisesti osoittaa, missä olen kirjoittanut näin?

        Yleisestikin sinun ääkkösettömät fleimauksesi tuntuvat keskittyvän yleisten yhteiskunnallisten ongelmien steinerkoulujen syyksi vääntämiseen ;o)

        Onko suomalaisessa yhteskunnassa lisääntynyt turvattomuuden tila ja onko isolla osalla lapsista ja nuorista valitettavaa häiriökäyttäytymistä?

        Kyllä.

        Esiintyykö tätä yhtälailla steiner- kuin kunnallisessa peruskoulussakin?

        Kyllä. Itseasiassa tilanne on suomalaisen median mukaan huomattavasti huolestuttavampi kunnallisella puolella kuin yhdessäkään steinerkoulussa.

        Mutta tämähän ei sinua varmaankaan kiinnosta, vai mitä? Jos lapsi peruskoulussa tuikkaa toista lentopallomailalla nenään on vika jossain mystisessä "yhteiskunnassa" tai sitten se on varmaankin median - tai väkivaltaviihteen vika. Vaan herramunsiunakkoon, jos steinerkoululainen, aivopesty lahkolaiskakara, tarjoilee mopon suuntaviittaa luokkatoverin naamatauluun! Silloin on vika ehdottomasti ja välttämättä steinerkoulun hihhuliprofeetan opeissa ja koko steinerkoulujärjestelmä on välittömästi lopetettava!

        Voisiko olla niin, että on olemassa sellaisia vanhempia, joiden lapsista ei kasva väkivaltaisia ääliöitä ja sitten sellaisia, joitten lapsista nyt vaan jostain kumman syystä sellaisia kasvaa?

        No ei varmaan...


    • Faakkoseton

      Ensiksi haluan sanoa, etta minulla on edelleen - kumma kylla - positiivinen nakemys steinerilaisuudesta. Olin lukevinani, etta kyseinen nimimerkki puhui Suomen laista oppikirjakeskustelun yhteydessa. Saatan hyvin olla vaarassa, ja silloin olen anteeksipyynnon velkaa.

      En ajattele, etta Steiner-lapset olisivat lahkolaiskakaroita. Tunnen vain surua siita, ettei keskusteluyhteyteen koskaan paasty juuri koulunvaihtomme kynnyksella, koska juttu kiersi kehaa ihan samalla juupas-eipas -tavalla kuin keskustelut nailla Steiner-koulua koskevilla palstoilla. Avoin keskustelu olisi voinut ratkaista silloin monta ongelmaa, eika koulun vaihtoa olisi ehka tarvittukaan.

      Ei kaikkea Steiner-koulua vastaan esitettya kritiikkia kannata ottaa niin voimakkaasti eika pitaa yleistyksena, joka koskisi kaikkia maailman Steiner-kouluja.

      Meilla nyt vain oli huono kokemus, mutta uskon, etta monilla on silti kyseisesta koulusta hyvia kokemuksia. Ei kannata liioitella, en minakaan niin tee.

      • Itse taas yhdistän termin "steinerlainen" nimenomaan ääriantroiluun ja vanhanaikaiseen Rudolf Steinerin oppien oikeana pitämiseen. Siitä minulla ei ole lainkaan positiivista kuvaa.

        En usko, että olet vaarassa ;o) mutta on eri asia väittää, etttä olen kirjoittanut Suomen lain olevan yhdentekevä, kuin todeta, että minulle on tärkeämpää se, mikä on parasta oppilaille, kuin se, mitä Perusopetuslain 31§ sanoo koulukirjoista. Jos katsot vaikka tätä keskustelua, huomaan että olen jopa pari kertaa viitannut samaiseen pykälään muissa yhteyksissä ;o)

        En tiedä, kuinka teillä siellä ääkköstömässä maailmassa on tapana asiat ilmoittaa, mutta jos et erikseen sano, että kun kirjoitat "Steiner-koulu" tarkoitat jotain tiettyä steinerkoulua, etkä koko pedagogiikkaa tai kaikkia kouluja.

        Liiottelusta puheenollen, lukaisepa nimimerkillä "Vastuuta!" kirjoittamasi postaus ja mietipä nyt ihan oikeasti oliko siinä ehkä ihan pikkurippunen liioittelua mausteeksi...


    • Kiitos argumenteista

      Hei, Steinerfaija! Kiitokset vastauksestasi. Luin pyyntosi mukaan uudestaan tekstini Vastuuta! Huomaan sen pohjautuvan talla palstalla lukemiini teksteihin. En tieda, mista kouluista jutut ovat, mutta hienoa, jos kyseessa on siis vain yksi suomalainen Steiner-koulu, ja muissa on tyorauha.

    • Herätys

      Voisiko joku selventää, mitä tarkoittaa 9 vuotiaan kriisi ja sen läpi käyminen, jotta oppii murtoluvuilla laskemisen.
      Ihan oikeesti tuntuu todella hullulta tuo steinerkoulun juttu.

      • Steinerfaija.

        Onko sinulla lapsia? Asiaa auttaa, jos miettii minkä ikäisenä lapsilla yleisesti on valmius oppia mitään.


    • Herätys

      Kyllä minulla on lapsia ja molemmat heistä ovat alkaneet oppia sekä muistamaan asioita 3 kk iästä lähtien kun kieriminen on aloitettu. Miten oppiminen ja yhdeksän ikävuoden kriisi liityvät toisiinsa? Sairasta sanon minä.

      • Steinerfaija.

        Sairasta? Miten?

        Onko sinulla jotain kokemuksia steinerkoulusta?


    • Herätys

      No mielestäni se on sairasta, että opettaja kertoo vanhempain illassa, että nelosella tulee murtoluvut uutena oppina ja jos lapsi ei ole käynyt 9 ikävuoden kriisiä läpi ja vielä selvinnyt siitä, hänen oppiminen murtoluvuilla laskemiseen hankaloituu. Tuo jos joku tuntuu huuhaalta. Normikouluissa sentänn osataan lukea jo ekalla. nyt hädintuskin kaikki osaavat lukea edes vielä nelosella.
      Luin joitain kirjoituksiasi Steinerfaija ja jossain kirjoituksessa sanoit Steinerkoulujen myös siirtyneen ajassa eteenpäin (nykyaikaan), no MIKSI siellä silti opetetaan vanhaa kaunokirjoitusta. Englannin opetus valovuoden päässä normikoulusta. Miksi saksa on pakollinen7-9 luokalla? No joo, onhan se hienoa, että luetaan kieliä ja luen steinerkoulun eduksi kädentaitoon liityvän tunnin (veisto), mutta eukka, pakko kuoro, lukutaidon opetus... ne menee minun mielestäni piiiiitkälle miinuslistalle.

      • Steinerfaija.

        Jaha.

        No sitten se ei varmaan sovi teidän perheelle. Mitä varten vaahtoat siitä?


      • Steinerfaija. kirjoitti:

        Jaha.

        No sitten se ei varmaan sovi teidän perheelle. Mitä varten vaahtoat siitä?

        Ja sen verran vielä, että oman kokemukseni mukaan suurempi osa steinerkoululaisista lukee mielellään kirjoja, kuin peruskoululaisista. Kummatkin meidän lapsista lukevat mielellään ja aika pienestä jo lukivat ihan kunnon romaaneja, eikä mitään kuvakirjoja. Sama pätee lähes kaikkien luokkalaisten kanssa.

        Olen säälien katsonut pientä sukulaispoikaa, joka tankkasi tuskassa kuusivuotiaana äitinsä pakottamana jonkun tekstin läpi. Kehuin tietysti häntä ja kysäisin, että mitä siinä sanottiin, ei hänellä ollut mitään käsitystä. Steinerkoulun tyyliin ei kuulu koneellisen pakonomaisesti lukemaan opettaminen.

        Ja mikä kiire teillä ihmisillä yleensäkään on lopettaa lapsuutta niin aikaisin. 12-vuotiaat ei enää leiki, hyvä jos 10-vuotiaatkaan. Lapset on tarhassa alle vuoden vanhasta kymmenenkin tuntia päivässä ja suorittaa pitää alkaa heti eskarista lähtien!

        Kielten opetus on ainoa asia, jossa olen samaa mieltä. Saksan saisi heittää mäkeen ja ottaa vaikka ruotsin tilalle ja opettaa lapset puhumaan ja kirkoittamaan sitä kieltä ihan oikeasti.

        Kaikki steinerkoulun kädentaidot, eukka, orkesteri- ja kuorojutut ovat hyviä vastapainoja teoreettisempaan opiskeluun. Varmasti riippuu paljon opettajasta (jotkut ovat aivain pihalla tästä maailmasta), mutta meidän steinerkoululaiset ovat yleistiedoltaankin parempia kuin peruskoulun käyneet kaverinsa ja serkkunsa.

        Mistäköhän se voisi johtua?

        Minun mielestäni se johtuu siitä, että asiat käydään perusteellisemmin läpi ja ainakin pääkohdat jäävät mieleen konkreettisen tekemisen kautta. Esim fysiikassa ja kemiassa ja biologiassa pyritään kokeiden ja luontoretkien kautta ymmärtämään asiat käytännössä.

        Kyllä sitä korkeampaa matikkaa ehtii sitten yläluokilla ja lukiossa reenata.

        Ehkä kielet ja ET:n opetus ovat asioita, joita muuttaisin ja eukan lisäksi tai sen sijaan voisi olla toisinaan tai-chi:tä, joogaa tms. Tosin ainakin meidän vanhimmaisen eurytmisti pisti tekemään myös näitä, mutta se ei kai ole yleinen käytäntö.


    • Herätys

      Minä "vaahtoan", ihmettelen, kritisoin jne., koska tuntemani ja hyvin läheiset lapset jotka steinerkoulussa ovat, ovat hyvin erillaisia ja kun oppi ei mene perille vaikka miten ollaan, opetetaan ja rautalngasta väännetään steinerlaisittain ja lapsen lähi vanhempi ei tähän herää. Pakkohan sinunkin steinerfaija on myöntää, että kaikille steinerkoulu ei sovi ja kun merkkejä siitä on, niin pitäisi herätä. Eikö?

      Täytyy sanoa, että ompa surullista jos teidän lasten sukulais ja kaverilapset ovat tiedollisesti heikompia kuin omanne. Minä näen päin vastaista omissa ympyröissä.

      Kyllähän normikouluissakin käydään luontoretkillä ja tehdään kokeita, näin ainakin satakunnan normikoulujen ala-asteilla, yläkouluista en niin tiedä vielä. Mielestäni normikoulujen aliarvostus on mennyt näilläkin keskustelu palstoilla liian pitkälle.
      Totuus on kuitenkin se, että lasten asenne opiskeluun, oppimiseen ja yleissivistävään käytökseen lähtee kotoa, vanhemmat on se suurin peili lapsille kaiken ikää ja toiseksi vasta opettajan aukteriteetti ja opetustapa vaikuttavat.

      Nyt en enään jaksa jauhaa, jos ei pakottavaa tarvetta tule. Itse en omia lapsiaani steinerkouluun laittaisi, freinetkouluun kylläkin ja laitan jos mahdollisuus tulee.

      • "lasten asenne opiskeluun, oppimiseen ja yleissivistävään käytökseen lähtee kotoa" Juuri näin. Ja kuten sanot, steinerkoulu ei todellakaan sovi kaikille. Erityisesti ne, joitten vanhemmilla on jalat irti maasta tai jos lapsilla on oppimisvaikeuksia, steiner ei ole oikea paikka.

        Minä en näe mitään surullista siinä, että oma jäkikasvu on sivistyneempää kuin vertailukohtansa. Miksi ihmeessä se on sinun mielestäsi surullista?

        Muista toki, että steinerkouluissakin on eroja. Ja ehkä kannattaisi ottaa kritisoimastasi asiasta hiukan enemmän selvää ennen kuin lyttäät koko pedagogiikan pelkkään kolmannen käden aineistoon pohjaten.


    • 5+19

      Miksi saksa ei kelpaa?

    • MItä saksalla tekee? Muualla kuin Saksassa siis? Lukee Steinerin höpinöitä alkukielellä vai? Nein Danke (tjtn...)

    • 18+9

      Tässä sen näkee, mitä steiner-koulu saa aikaan. Sivistyksestä ei tietoakaan...Juu englanti riittää, eikä muuta tarvita.
      Saksa nyt sattuu olemaan Suomen tärkein kauppakumppani ,15 % tuonnista ja 11 % viennistä on kauppaa Saksan kanssa. Saksa on selvästi tärkein metsäteollisuuden vientimaa. Sen osuus koko metsäteollisuusviennistämme on viidennes. Saksaan suuntautuneen viennin arvo oli tammi-elokuussa runsaat 3,3 mrd. euroa ja tuonnin arvo hieman yli 4,3 mrd. euroa.
      Kaupankäynti sujuu huomattavasti sujuvammin, jos edes alkeellinen kielitaito on hallussa.
      Lisäksi Saksa tarjoaa loistavat mahdollisuuden vaihto-opiskeluun eri tieteenaloilla.
      Kulttuurin esim. klassinen musiikki alueella Saksa on myös johtavia maita. Se ei taida steinereille olla kiinnostavaa.
      Lisäksi sellaiset maat kuin Itävalta ja Sveitsi operoivat saksankielellä.

      • Steinerfaija.

        Jos jätetään ad hominemit sikseen? Ja olkiukkojen rakentaminen. Vai onko sinun mielestäsi oikeasti se, että sanoo saksaa turhaksi kieleksi, sama kuin sanoisi vain englannin olevan tärkeää?

        Mistä muuten lienet kaivanut nuo prosentit? Metsäteollisuus vastaa reilua kymmentä prosenttia koko viennistämme, eikä koko ala työllistä kuin kourallisen kansainvälisiä ammattilaisia, jos sitä vertaa IT-alaan tai muuhun teollisuuteen...

        Laitatko hiukan tilastotietoa väitteittesi pohjaksi. Vai oletko kenties Saksan lähetystössä töissä ja heittelet provoa "viran puolesta" ;o)


      • 11+11
        Steinerfaija. kirjoitti:

        Jos jätetään ad hominemit sikseen? Ja olkiukkojen rakentaminen. Vai onko sinun mielestäsi oikeasti se, että sanoo saksaa turhaksi kieleksi, sama kuin sanoisi vain englannin olevan tärkeää?

        Mistä muuten lienet kaivanut nuo prosentit? Metsäteollisuus vastaa reilua kymmentä prosenttia koko viennistämme, eikä koko ala työllistä kuin kourallisen kansainvälisiä ammattilaisia, jos sitä vertaa IT-alaan tai muuhun teollisuuteen...

        Laitatko hiukan tilastotietoa väitteittesi pohjaksi. Vai oletko kenties Saksan lähetystössä töissä ja heittelet provoa "viran puolesta" ;o)

        Ihan tullin ja Suomen suurlähetystön sivuilta nuo tiedot ovat.
        Saksa nyt kuitenkin sattuu olemaan Suomelle tärkeä talouskumppani, joka tarjoaa myös lukuisille tuleville lääkäreille ja IT-alan ammattilaisille koulutusmahdollisuuden.
        Vain kouluttamaton, kielitaidoton tyyppi väheksyy saksan opiskelua.
        Tuo heitto työpaikasta lähetystössä on todella mauton.


      • 11+11 kirjoitti:

        Ihan tullin ja Suomen suurlähetystön sivuilta nuo tiedot ovat.
        Saksa nyt kuitenkin sattuu olemaan Suomelle tärkeä talouskumppani, joka tarjoaa myös lukuisille tuleville lääkäreille ja IT-alan ammattilaisille koulutusmahdollisuuden.
        Vain kouluttamaton, kielitaidoton tyyppi väheksyy saksan opiskelua.
        Tuo heitto työpaikasta lähetystössä on todella mauton.

        Sinä olet kyllä aika huvittava. Ensin Saksa on "Suomen tärkein kauppakumppani", sitten enää "tärkeä talouskumppani". Sitten otat nokkiisi, kun heitän hymiön keralla läppää mahdollisista tarkoitusperistäsi, samalla kun suoraan heität jo toista kertaa todella ala-arvoisia vihjailuja Steinerfaija-nimimerkin kielitaidosta ja koulutuksesta, vaikka nimenomaan pyysin välttämästä ad-hominemia :o(

        Pakollinen saksan opiskelu steinerkouluissa on täysin turhanpäiväistä, eikä saksan kieli ole millään tavalla kiinaa, venäjää tai espanjaa tärkeämpi. Päin vastoin! Jokainen noista kielistä tarjoaa huomattavasti enemmän mahdollisuuksia kansainväliseen työhön.

        Steinerkoulujen kieltenopetus on pääsääntöisesti ala-arvoista, muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Väitän, että syynä on Steinerin kieltenopetuksen pedagogiikkaan pesiytynyt saksalaisille tyypillinen kielellinen ylimielisyys. Muita kieliä ei vaan ole, ihan viime aikoja lukuunottamatta nähty Saksassa kovin tärkeinä ja tästä johtuu mm. saksalaisten muita eurooppalaisia selvästi huonompi kielitaito.

        Tässä on nyt kumminkin kysymys siitä, että olen sitä mieltä, että steinerkouluissa pitäisi keskittyä kehittämään kieltenopetusta ja jos resurssipulaa on, voisi saksan tiputtaa pois, kun ei sitä juuri kukaan edes auttavasti siellä opi.


    • Luumupuupojanäiti

      Musta on tosi ikävää että tähän Porin koulun kohdalle tarvii kehittää joku ongelma nyt steinerin opetuksesta. Eikö asioista voisi puhua niiden omien otsikoiden alla..
      Porin koulu on aivan ihana ja olen todella tyytyväinen laitettuani lapseni lopulta sinne, vaikka ensin kun otin selvää ja mm luin tätä palstaa, päätin etten laita.. Onneksi elämä järjästi asiat toisin ja nyt lapseni on siellä! Ihana koulu, ihanat ja myös tiukat opettajat!
      Ja vanha kaunokirjallisuus! Ah kuinka kaunista se on, kuka noita rumia "kaunokirjaimia" edes tahtoo opetella! Olen itsekin opetellut kirjoittamaan uusiksi!
      Kuoro ei ole pakollinen, ainakaan Porissa, ja vaikka olisikin niin eikö teidän musiikintunnillanne laulettu ala-asteella? Meillä ei muuta tehtykään, eikä minun ala-asteestani ole kuitenkin kuin 15 vuotta.. Ja ei, se ei ollut Steiner.
      Tuolla koulussa myös kiusaamiseen puututaan helposti ja oppilaat informoivat aika nopeasti jos joku kiusaa, en tiedä millä luokka-asteella ap:n lapsi on mutta näin ainakin noilla alemmilla on!
      Myös jälki-istuntoja on ja ne ovat paljon tiukempia kuin normaalikoulussa oli.. Soitto kotiin on mielestäni erittäin toimiva keino, kyllä minä itse aika hyvin saan lapselleni kerrottua että mikä on oikein ja mikä väärin.
      Tahti on juu hitaampaa, mutta lapseni on taas lapsi, joka on aivan ihanaa!
      Ja olen myös erittäin iloinen tuosta kielimäärästä, Saksa on tärkeä kieli ja niin on moni muukin, esim Venäjä on tänäpäivänä tärkeä. Ja muutenkin laaja kielituntemus ei ole pahasta kai kenenkään mielestä, pohjautui se sitten Steinerin "löpinöiden lukemiseen" tai vain yleissivistykseen..

      • Anonyymi

        Oman kokemuksen mukaan opetus Porin steinerissa ei ole kovin laadukasta ja siellä on useampi tyly/tiuskiva opettaja.


    • Herätys

      Kyllä se kuoro on pakollinen, muistaakseni 4:sta eteenpäin.
      Juu ja vanha kaunokirjoitus on kaunista, mutta kun se ei istu nykyopetukseen, eikä nykymaailmaan.
      Kannattaa muistaa myös se, että kyseisessä koulussa "pakotetaan" maksamaan kannatusmaksu. Kirjat suositellaan ostettaviksi, ettei tarvitse kopioida (kustannus). Opetusmateriaalin pitää olla ilmaista ja suomessa kouluissa ei saa vaatia minkäänlaisia lukukausimaksuja.
      Suosittelen kuitenkin seuraamaan opetustapaa ja lapsen kehitystä. Paras tapa on ehkä se, että menet tunnille ja seuraat opetusta (vanhemmilla on oikeus mennä tunneille ilman ilmoitusta etukäteen.)
      Kaikki ei ole sitä miltä ulospäin näyttää, vink, vink.

      • Anonyymi

        Nimimerkki Herätys: lukukausimaksut ovat vapaaehtoisia ja kuoro on yksi koulun tarjoamista kerhoista, ei pakollinen. Se toki on ongelma että iso osa vanhemmista ei maksa tukimaksua, mistä syystä koulun talous kärsii. Koulu saa tukea ainoastaan valtiolta eikä se kata kaikkia kuluja. On hölmöä laittaa lapsi yksityiseen kouluun jos ei pysty maksamaan. T. Steiner-vanhempi


    • PerusOpe

      Arvoisa Herätys! Oppikirjojen kopioiminen on kiellettyä. Tehtäväkirjoja ei saa kopioida edes osittain.

    • Anonyymi

      Valitettavasti olen tuossa kyseisessä koulussa, mutta olen huomannut, että koulumme ruoka ei ole aivan parasta mahdollista. Eli siis haluaisin kovasti, että koulumme tekisi parempaa ruokaa missä olisi proteinia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Finlayson Tom of Finland tuotteineen ajautumassa konkurssiin

      Takavuosina kotimainen lakana- ja pyyhevalmistaja Finlayson teki jättimäisiä voittoja, myymällä alastomien gay-miesten k
      Maailman menoa
      139
      2855
    2. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

      Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      26
      2407
    3. Mitä sä haluaisit

      Hänestä tai siitä jota kaipaat
      Ikävä
      135
      1988
    4. Suhde varattuun, kuinka saa tunteet katoamaan

      Kuinka unohtaa ihminen johon olet tulen palavasti ihastunut/rakastunut, varsinkin jos olet varattu tai kohteesi on vara
      Ikävä
      133
      1568
    5. Mies millä tasolla sun kiinnostus oli?

      Mitä musta halusit/hait? Nyt kun kaikki on ohi, ei ole mitään menetettävää enää...
      Ikävä
      82
      1370
    6. Saha suljetaan

      Vai Kalajoen saha ?
      Oulainen
      33
      1203
    7. Mitä aktiviteettia harrastaisit

      kaivattusi kanssa? 🏕️
      Ikävä
      99
      1150
    8. Nainen, jos kiinnostaa niin miksi ihmeessä

      et kirjoita tänne jotain tunnistettavaa? On niin paljon eri mahdollisuuksia ottaa esille yksityiskohtia menneestä ajasta
      Ikävä
      60
      1032
    9. Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!

      Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle
      Loviisa
      2
      1019
    10. Minua särkee puolestasi

      Kirjoitan kahdelle naiselle tämän, koska molemmat jouduitte saman kokemaan. Minun itsehillintäni petti ja sinä jouduit
      Ikävä
      50
      990
    Aihe