Osastoista...

xxxs

Niin, kyselisin siis nyt näistä nuorten syömishäiriö-osastoista vähän. Olen itse tod.näk joutumassa jollekkin ihan sairaalajaksolle jonnekkin ulfåsaan enkä tiedä yhtään mitään siitä, millaista siellä on. Joten kokemuksia? mitä siellä on ja mitä siellä tehdään?

10

7017

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kerron

Siellä syödään!! namnam;D

• j.ananas

Eli siis oon kans jonottamassa osastolle :/

Ja siis kyllä sulle kerrotaan siitä tarkemmin. Ulfåsa - jossa itsekkin käyn.. niin niillä on kuulemma aika tiukka se osasto. Siellähän on 3 erilaista, sh-osasto, ja suljettu ja sitten akuutti(?)osasto.

Syömishäiriö osastolla on yhteiset ruokailutilat, joissa syödään niiden hoitajien valvonnassa yms. Sitten vietetään aikaa niissä hengailutiloissa, YHDESSÄ. Ei pääse oksentamaan.

En mäkään vielä paljoa tiedä. Mutta kuitenkin, siellä on jotain oleskelutiloja missä voi kattoo telkkaria jne.

Hei haluisitko jutella enemmän, musta ois tosi kiva saada jutella jollekkin joka on tässä samassa tilanteessa(:

[email protected] < jos voisit meilata, tai lisätä msn(:

• ulfåsan ex potilas

No tuota Ulfåsahan on varsin rento mesta, jos asennoituu siihen niin. Itse olen ollut päiväosastolla, ja siellä pistettiin muiden "potilaiden" kanssa vähän överiksi.

Minulla sattui käymään hyvä tuuri, sillä osastoaikanani kaikki tyypit siellä olivat rempseitä ja erittäin itsesuojeluvaistottomia, aivan kuin minäkin. Päätimme siis mennä kännissä osastolle ja sekoilimme siellä minkä kerkesimme. Seurauksia toki tuli, mutta ei niistä sen enempää. Myöhästely, karkailu ja ahmimis-oksentelu oli myös osastoaikanani hyvin tyypillistä.

Mutta huonolla tuurilla "osastokaverisi" istuvat täysin hiljaa sohvilla ja tuijottavat lehteä, tv:tä, kirjaa, tai jopa seinää! XD

Itse ruokailu on järjestetty niin, että hoitajat istuvat ja syövät kanssanne saman pöydän ääressä. He tarkkailevat, ettei piilotuksia yms tapahdu.. Ruoan jälkeen on "ruokalepo", eli istutaan paikallaan noin puoli tuntia. (hoitajat valvoo)..

Ruokasuunnitelman laatii ravitsemusterapeutti ja sitä noudatetaan desin tarkasti. Hoitajat valvovat kun ruokaa otetaan. Punnitus aamuisin noin kerran viikossa.

Lääkäri, omahoitaja ja perhetapaamiset kerran viikossa. Lisäksi käytte osaston kanssa "retkellä" kerran viikossa. Mitäs vielä? Ööö.. Voimia sulle!

• tyttövaa

Mulla itellä on syömishäiriö, ja olen siinä ulfåsan vieressä, lastenlinnan sairaalassa.
        Olen sairaalakoulussa.
        Voin vaan sanoo et Ulfåsassa on paljon kivempaa, ku lastenlinnassa!
        saa pitää puhelinta, mennä ulos...
        Me ei lastenlinnassa saada.
        Mut jos oot koulukuntone/tuut kouluun ylä-asteelle sairaala kouluun, niin nähään siellä!

• genta25

Pääsin itse juuri tuolta Ulfåsan osastolta, 9
      rankkaa kuukautta takana. Ja onneksi on takana...
      En ymmärtänyt miksi sinne jouduin, enkä tiedä ymmärränkö vieläkään...
      Kokoajanhan söin...
      Ja nyt ahmin...
      En halua pelotella mutta jos sinne joudut,
      tuskin unohdat koskaan siellä viettämääsi aikaa, mutta toisaalta se myös voi pelastaa/parantaa elämäsi...
      Mutta ei siellä onneksi pelkästään syödä!
      On retkiä, videoiltoja ja paremmassa kunnossa olevat pääsevät pelaamaan jotain ureheilua...
      Jos haluat kysyä tai muuten vaan jutella,
      ota ihmeessä yhteyttä, kerron ja kuuntelen mieluusti.

• iiriii

Itsekin haluaisin vähän tietää noista osastoista. En tiedä olenko mihinkään joutumassa, olen 14 vuotias ja olen laihtunut viime syyskuusta n.11kg bmi nyt noin 15.5 mikä on se raja osastolle joutumiseen? Mulla on tiedossa sydänfilmi, labrat ja lastenlääkäri. Diagnoosia en ole vielä saanut mutta psykiatri on sanonut et keskivaikea anoreksia.. Voisiko joku kertoa hieman noista osastoista? Olisin kiitollinen :)

• namiiaaaa
        iiriii kirjoitti:

Itsekin haluaisin vähän tietää noista osastoista. En tiedä olenko mihinkään joutumassa, olen 14 vuotias ja olen laihtunut viime syyskuusta n.11kg bmi nyt noin 15.5 mikä on se raja osastolle joutumiseen? Mulla on tiedossa sydänfilmi, labrat ja lastenlääkäri. Diagnoosia en ole vielä saanut mutta psykiatri on sanonut et keskivaikea anoreksia.. Voisiko joku kertoa hieman noista osastoista? Olisin kiitollinen :)

Ei siellä muuta tehdä kun syödään

• liiannuori
        namiiaaaa kirjoitti:

Ei siellä muuta tehdä kun syödään

joo, ihan ohi alottajan aiheen, mut kysympä silti :D

mitä tapahtuu jos jossain osastolla järjestää jotain omaakivaa, kuten ruokasotaa, täydellinen sekasotku tms? :D

• Nipsurektikko
        liiannuori kirjoitti:

joo, ihan ohi alottajan aiheen, mut kysympä silti :D

mitä tapahtuu jos jossain osastolla järjestää jotain omaakivaa, kuten ruokasotaa, täydellinen sekasotku tms? :D

En usko et kukaan uskaltais. Mut kun ollaan psykiatrisella osastolla, täyden sekasotkun/freakshown järjestäjä saattaa hyvinkin saada pahemman diagnoosin -> suljetulle. Itse jouduin normaalilta nuorisospsyken osastolta suljetulle kun (ilmeisesti lääkkeiden, joiden määrä tuplattiin) takia menin tosi villiksi ja pistin hanttiin kaikelle, potkin ja löin ja uhosin...
        Osastolla kannattaa olla kiltisti.

• 8(suljettu akuuttiosasto
        Nipsurektikko kirjoitti:

En usko et kukaan uskaltais. Mut kun ollaan psykiatrisella osastolla, täyden sekasotkun/freakshown järjestäjä saattaa hyvinkin saada pahemman diagnoosin -> suljetulle. Itse jouduin normaalilta nuorisospsyken osastolta suljetulle kun (ilmeisesti lääkkeiden, joiden määrä tuplattiin) takia menin tosi villiksi ja pistin hanttiin kaikelle, potkin ja löin ja uhosin...
        Osastolla kannattaa olla kiltisti.

Ja siellä oli yllättävän kivaa ja suurimmaksi osaksi kivoja nuoria myös. Aluksi ulos ei saanu mennä, mut sit tuli ulkoiluluvat, koskaan en saanu vapaakulkuja (eli sais myös mennä pois sairaala-alueelta), mut tunnin luvat oli.

Siellä vieressä oli nuorten avo-osasto, jossa nuoret oli todella outoja....
        Osa sai ihme sätkykohtauksia ja puhui itsekseen.

Suljetulla oli ehkä "sekompia" (lähinnä syömishäiriöisiä, väkivaltaongelmaisia, päihdeongelmaisia, persoonallisuushäiriöisiä (tai vastaava häiriö oikeastaan, kun puhutaan elle 18-v), masennuspotilaita jne),
        mutta samalla tosi mielenkiintosia ja siistejä tyyppejä.

Avo-osastolla taas oli tosi outoja, "seinään tuijottaja" tyyppejä ja vähän jälkeenjääneiltä vaikuttavia. :D Eräs ex-suljettu-osastolainen, joka oli joutunut myöhemmin avo-osastolle (oli muuten ainoa järkevä tyyppi sielä avo-osastolla)
        sainoi, että mielummin olisi kyllä suljetulla, vaikka avo-osastolla ei ole niin tiukkaa, mutta sielä avolla on niiiin retardeja tyyppejä.

Olimme siis tiiviisti yhteistyössä sen avo-osaston kanssa.
        Yhteisiä retkiä ja sama koulurakennus (luokat vierekkäin) ja ulkoilupiha.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      67
      4421
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      68
      4271
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      111
      2947
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      66
      2835
    5. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      21
      2119
    6. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      55
      2002
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1689
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1513
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      111
      1373
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      182
      1286
    Aihe