tonnikalaa?

mammariina

kuinka usein syötte raskaana ollessanne tonnikalaa? itse syön 2-3 purkkia vkossa.

24

7056

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noin...
      • 2 prk vkossa

Tuollahan lukee että selvää rajaa ei ole tiedossa...

• simppunen_

Syön satunnaisesti eli ehkä joka toinen viikko jos on leivissä, pizzassa, salaatissa tms. Oletin että tonnikalaan pätee sama sääntö kuin muihin isoihin petokaloihin eli saantia kannattaisi vähentää elohopean vuoksi.

• petokalako?

onko tonnikala petokala? niinku hauki on?

• ......

• kokoinen...
        ...... kirjoitti:

Tonnikala on helvetin iso kala joka ei salaatilla elä. Se on ravintoketjun huipulla ja siksi kerää itseensä elohopeaa. Vai meinaatko ettei tollanen oo petokala: http://davesmarine.net/db5/00452/davesmarine.net/_uimages/DSC00042.JPG

http://fi.wikipedia.org/wiki/Tonnikala

Eikai se ois tonnikala jos ei painais tonnia ;)

• tonnikala on pikkukala

• jenkeissä

Kansanterveyslaitos suosittaa syömään max. 2 krt viikossa (normaali, ei raskaana oleva). Raskaana oleville ei ole virallista suositusta (tonnikalan ei kai uskota olevan niin yleinen ruoka raskaana olevien keskuudessa??). Mutta jenkeissä raskaana olevia kehoitetaan vähentämään tonnikalan kulutusta ja on asetettu suosituksia. Jos hakee sanoilla mercury ja tuna niin saa paljon jenkkien suosituksia. Esim. 3-6 annosta kuukaudessa, tonnikalan tyypistä riippuen: http://www.americanpregnancy.org/pregnancyhealth/fishmercury.htm

• netissä
    • kuin hauki!
      • lainkaan

No niin... mutta haukea ei suositella syötäväksi ollenkaan!

• suru puserossa., .,

Eli ei ole enää toivoa.. vauva on sairas? :( :( :( :( mä en kestä jos vauva on sairas ja kuolee. en muut halua kuin terveen vauvan kesällä. nyt rv 14.

-alkuperäinen kirjottaja

• kiesus teidän kanssa

Kysyin neuvolasta heti alkuunsa ja sanoi et ei mitään ongelmaa tonnikalassa kun ei tosiaan kisko kohtuuttomia määriä ja lähinnä tuo petokalasuositusannos koskee SISÄVESIEN kaloja...tonnikalaa en ole vielä tavannut Suomen vesistä...
        Relatkaa, rakkaat ystävät! Ennen ei tiedettykään mitään mistään suosituksista ja ihan hedelmällisiä ja varmasti melko normaaleja meistäkin on tullut.

• huh huh...

oletko joku 16 v.? tuskin se vauva siihen edes kuolisi vaikka söisit 10 purkkia viikossa... sillä ois vaan pientä häikkää aivoissa jota tuskin itse huomaisisit ;)

• ettekö väliitä
        huh huh... kirjoitti:

oletko joku 16 v.? tuskin se vauva siihen edes kuolisi vaikka söisit 10 purkkia viikossa... sillä ois vaan pientä häikkää aivoissa jota tuskin itse huomaisisit ;)

Ai että sun mielestä ei ole vakavaa jos lapsella on aivovaurio, henkisesti jälkeenjäänyt ja on pienipäinen.. ja vain sen takia että söit jotain.. voimia ap! tuen sinua.

• voi ei.......
        ettekö väliitä kirjoitti:

Ai että sun mielestä ei ole vakavaa jos lapsella on aivovaurio, henkisesti jälkeenjäänyt ja on pienipäinen.. ja vain sen takia että söit jotain.. voimia ap! tuen sinua.

mä luin jostain et purkkitonnikalaa voi syödä miten paljo vaan ja niin oon sit tehnykki!:( eikä......joskus joka pväkin!!! nyt kyl alko pelottaa:(

• Ap. panikoi
        ettekö väliitä kirjoitti:

turhasta ja "tuet" häntä? Ap:lle että et ole varmasti tehnyt mitään radikaalia, kaikki on varmasti hyvin. Soita ammati-ihmiselle eli neuvolaa hu ja kysy tarkemmin!

• voi ei.......
        Ap. panikoi kirjoitti:

turhasta ja "tuet" häntä? Ap:lle että et ole varmasti tehnyt mitään radikaalia, kaikki on varmasti hyvin. Soita ammati-ihmiselle eli neuvolaa hu ja kysy tarkemmin!

tuen?? mua alko pelottaa sama asia:O en kyl syö enää lainkaa:(

• ---------------------------...

En ole ajatellutkaan muuta, kun olen tähänkin mennessä jo parin vuoden ajan pääasiassa sillä elänyt. Makaronin, perunan ja riisin seassa.

Mitä saman hintaista sitten ehdottaisitte tilalle, jos pitää vähentää? Olen kuitenkin opiskelija ja kun rahaa ei tahdo olla ja pakko olisi jotain muutakin syödä sen leivän ja perunan lisäksi.

• sitäpaitsi

kallista, ei tod.mitään opiskelijan ruokaa. syö vaikka makkaraa tästälähin.

• Äiti78---

Kerran kuukaudessa keskimäärin se yksi purkki mutta joskus saattaa mennä useamminkin. Ei kuitenkaan useita viikossa tai edes joka viikko..

• Äiti78---

Unohdin viestissäni mainita etta sama tonnikalan syöntimäärä on vaikken raskaana olekaan, ei siis sikäli vaikuta. En ole ajatellut että se mitenkään hurjan vaarallista olisi eli söisin enemmän jos tekis mieli syödä..

• syön tonnaria

miten mieli tekee. Joskus menee viikkoja etten syö yhtään, joskus taas menee viisikin purkkia viikossa. Se vähän riippuu mistä roikkuu.

Ja sellanenkin juttu, että se tonnikalan syönnin määrä ei ole siitä kiinni itselläni että olenko raskaana vai en, yhtälailla maistuu.

Siinä vastaus kysymykseesi, noi muut vastaukset ns. "kiihkoiluineen ja paniikkeineen" voi jättää ihan sellaisiksi provoiksi kuin ne on tarkoitettukin.

• yonido

itse en voi syödä ollenkaan.
      ainakaan nyt.
      jos haistankin tonnikalan niin juoksen vessaan.
      muuten söisin sitä varman 3-5 purkkia päivässä :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      92
      1413
    2. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      184
      1380
    3. 76
      1165
    4. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      89
      1106
    5. j miehelle

Mitä meille oikein tapahtui?
      Ikävä
      82
      971
    6. Tekis mieli tulla rakastelemaan sua nyt heti

Heti eikä kolmastoista päivä.
      Ikävä
      81
      965
    7. Me emme...

Näe, emmekä kuule toisiamme. Ajattelen silti sinua joka päivä💔
      Ikävä
      39
      942
    8. Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa

Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa
      Kemijärvi
      66
      885
    9. Satonen Kelaan, on paras mies ?

Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v
      Kansallinen Kokoomus
      61
      845
    10. Korjaamo Kiesifix

Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/
      Oulainen
      5
      841
    Aihe