Siis: AmigaOS4.1 on portattu & julkaistu Pegasos2:lle
http://amigaworld.net/modules/news/article.php?storyid=4740
hox: edelleen ainoa tuotannossa oleva AOS4.1 yhteensopiva rauta on SAM440EP.
(Peg2:a on maailmalla 1 Ghz G4 prosessoreilla varustettuna ja SAM440EP:ssä on "vain" 667Mhz PPC440 sulautettu prossu.)
AmigaOS4.1 portattu & julkaistu Pegasos2:lle
8
1150
Vastaukset
- käännä..
tuota PC-koneille?
- miksuh.
Koska PC:ssä ei ole PPC-prosessoria, siksi. Kannattaa koettaa ymmärtää, että käytiksen porttaaminen prosessoriarkkitehtuurilta täysin toiselle arkkitehtuurille ei ole mikään pikku juttu-
- KimmoK...
Yksi MorphOS:n pää-ohjelmoijista sanoi ettei MOS tule koskaan (natiivina) x86:lle koska se on niin huono prosessori. Muistelen että "ongelma" oli MOS:n kernelin mikrokernel periaatteet jotka on ongelmallisia (=hitaita) x86 prosessoreilla. Ja siksi x86 valtakäyttikset ei ole oikeita mikrokernelikäyttiksiä vaan monoliittipurkkapaketteja.
Mutta valitettavasti minulla ei ole viitettä alkuperäiseen lähteeseen. - KimmoK...
KimmoK... kirjoitti:
Yksi MorphOS:n pää-ohjelmoijista sanoi ettei MOS tule koskaan (natiivina) x86:lle koska se on niin huono prosessori. Muistelen että "ongelma" oli MOS:n kernelin mikrokernel periaatteet jotka on ongelmallisia (=hitaita) x86 prosessoreilla. Ja siksi x86 valtakäyttikset ei ole oikeita mikrokernelikäyttiksiä vaan monoliittipurkkapaketteja.
Mutta valitettavasti minulla ei ole viitettä alkuperäiseen lähteeseen.Kysehän oli AOS4.1 porttauksesta eikä MOS porttauksesta.
AOS4.1:stä ei olla tietääkseni porttaamassa mm. siksi että:
- kirjava emolevyjoukko on mahdoton tuettava pienellä porukalla
- x86:lla Amigasofta altistuu pahemmin muiden softien kilpailulle
- piratismin pelko
- jne
AOS4.1:stä ylläpitää Hyperionin porukka jolla on siis hirmuinen fobia x86 alustoja kohtaan. - edellinen..
miksuh. kirjoitti:
Koska PC:ssä ei ole PPC-prosessoria, siksi. Kannattaa koettaa ymmärtää, että käytiksen porttaaminen prosessoriarkkitehtuurilta täysin toiselle arkkitehtuurille ei ole mikään pikku juttu-
Hyvinhän tuo PPC Mac OS X kääntyi x86 alustalle?
- kyllä
edellinen.. kirjoitti:
Hyvinhän tuo PPC Mac OS X kääntyi x86 alustalle?
Mutta ongelma on siinä ettei AOS4:sta ole täyspäiväisesti koodaamassa montaa äijää.
Ja Mac OSX pohjautuu alunperinkin portattavaan kerneliin. Applehan ei ole keksinyt käyttistään itse. - Apple valmistuttaaa itse x8...
kyllä kirjoitti:
Mutta ongelma on siinä ettei AOS4:sta ole täyspäiväisesti koodaamassa montaa äijää.
Ja Mac OSX pohjautuu alunperinkin portattavaan kerneliin. Applehan ei ole keksinyt käyttistään itse.Siihen ei Amigamaailmassa rahat riitä joten ylläpidon työmäärä olisi moninkertainen verrattuna Appleen.
- miksuh.
Mä en henkilökohtasesti koske pitkällä tikullakaan mihinkään Pegasokselta edes haisevaan sen verta paljon siltä Suomenkin siniseltä leiriltä sai kaikkea paskaa kuunnella.
Itse olen mennyt eteenpäin ja voin hyvin jättää tuon porttauksen täysin huomioimatta ja odottaa mille raudalle seuraavaksi portataan OS4.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen VigeIius noIasi taas itsensä
Kun uhriutui vuonna 2024 (siis persujen "vahtivuorolla") Tampereella aloittaneen perheryhmäkodin toiminnasta. ”Leviää k1673559Oli kiva nähdä sut
vaikkakin kaukaa ja nopeasti. Tiedän kyllä tasan tarkkaan missä mennään, joten anteeksi jos pilasin päiväsi, ei ollut mi332694Joulukinkku NYT
Sian kankuista tulee vielä pula. Nyt on oikea aika hankkia joulukinkku.12691Työeläkkeen saamiseksi olisi tehtävä töitä
Meillä on Suomessa iso joukko ihmisiä, joilla olisi vielä työkykyä jäljellä, mutta joilta puuttuu arjesta mielekäs tekem562651Kohtalokas laukaus
IL 20.9.25 "Ihminen kuoli baarin edustalla Kajaanissa Poliisi ei epäile tapauksessa rikosta." "Kajaanin keskustassa on k162457Joko alkaa menemään tajuntaan tämä yliluonnollinen yhteys?
Varmaan pikkuhiljaa. Muista olla kiltisti ❤️232303Vasemmistoliitto peruisi sosiaaliturvan heikennykset
He palauttaisivat työttömyysturvan ja asumstuen suojaosat, eli saisi jälleen tienata 300 euroa kuukaudessa ilman tukien871986Linux Mint asennus kaatuu heti alkuun
Tulee kernel panic BIOS-tekstin jälkeen. Yritän ensimmäistä kertaa asentaa Linux Minttiä vanhalle Windows 10 -läppärill91928Jos voisit kysyä
Kaivatultasi vielä yhden kysymyksen, mikä se olisi? Aloitan: Mitä sinä halusit minusta?1641881Pesäpallo rulettaa
Hehkutin täällä aikaisemmin Mansen naisten joukkueen Suomen mestaruutta. Jostain kumman syystä kirjoitustani ei enää löy31693