gluteenittomat leivät hajoaa

käsiin hipaisustakin?!

Keliakian takia olen jo vuosia syönyt erilaisia gluteenittomia näkkäreitä (tiedän pehmeistäkin leivistä), enkä ole vieläkään keksinyt hyvää tapaa syödä niitä. Ainakin eräs tattarileipä on tuhansina muruina lautasella ja näkkäreistä olen saanut haavoja suuhun, kun leivänkulma purtaessa onnistuu rikkomaan limakalvoja.

Juuri äsken avasin paketin leipäuututta ja se on täysi susi!! Se ei pysy edes kämmenellä halkeamatta, aivan turha edes yrittää voidella. Minulle vinkattiin kerran, että niitä leipiä voisi jotenkin kostuttaa, muttei se ainakaan tähän uuteen tapaukseen auta lainkaan.

Minkälaisia niksejä Te olette keksineet??

Kyllä on syöminen vaikeaa!! *huokaa*

6

956

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keliakia sair -50m

etkö sä leivo ite leipäs,mä leivon kaiken.Valmis tuotteet liian kalliita,Tattari,maissi,perunajauho hyvät perusleivän tekoon,tosin hajoaa helposti muruksi sekin kuten melkein kaikki,paitsi moilasen tuotteet joita joskus ostanu,20v keliakiaa takana

• helppo on

Kyllä kantsii itse tehdä hyvää tulee,, nopea leipä tulee pellille.

6dl kauraryynejä( jos voit syödä) kauraa??
        2 1/2 dl glut. jauhoja
        yks ja puoli Tl. suolaa
        1. tl soodaa
        6dl piimää
        50grammaa sulatettu voita tai marg... sekoitat kuivat aineet sitten piimä ja rasva, kunnolla sekaisin. saa turvota n. puoli tuntia sitten uunipellille leivin paperin päälle, ja uuniin 20 minuuttia, 250 asteeseen! kauran voi korvata vaikka osalla tattari jauhoja , soijarouheella ym, aina voi itse säveltää =)

• alkuperäinen kirj.

Joo, mut entä niitä vinkkejä näille koville leiville. Syön mä niitä pehmeitäkin.

Noh ei kai niille parempaa vinkki löydykään kuin perus kostuttaminen. Itse olen ruvennut tekemään valmiita voileipiä ja laitan se jääkaappiin odottamaan vaikka yöksi. Aamulla ne on juuri sopivia. Helposti mureneville leiville ei vain voi mitään :(

• vinkki.

Kai tiesit sen, että gluteenitonta leipää kannattaa säilyttää pakastimsessa? Muuten kuivaa äkkiä ja käy juuri niinkuin kerroit: murenee.

Itse teen niin, että sulatan paahtimessa sen verran leipää, kuin sillä istumalla syön. Ja ei taatusti murene käsiin.

Jos käytät paahdinta, huolehdi ettei muut tunge tavallisia leipiään sinne.

• Näkkäri123

Jos se on Semperin näkkäri (kaura) kyseessä on tehtaan vika. Olen valittanut sinne ja Semperin mukaan tehdas on muuttanut ja linjasto ja näkkärin rustaus vielä pahasti kesken. Pitäisi korjaantua ajan kanssa.

• voi paloitella

käsissään ja sekoittaa esim. viilin tai jogurtin joukkoon vähän pehmenemään. Pehmeä, muruiksi muuttuva leipä voidaan käyttää samoin. Mehukeittoonkin sen voi sekoittaa.

Semperin näkkärit oli aikoinaan niin kovia, että niitä järsiessä kitalaki kipeytyi, joten siirryin muihin merkkeihin, joita ei tarvinnut vasaralla hakata kappaleiksi. Semperin näkkärien nykytilannetta en tiedä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      118
      1600
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1458
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      35
      849
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      819
    5. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      746
    6. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      34
      718
    7. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      698
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      690
    9. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      42
      679
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      653
    Aihe