gluteenittomat leivät hajoaa

käsiin hipaisustakin?!

Keliakian takia olen jo vuosia syönyt erilaisia gluteenittomia näkkäreitä (tiedän pehmeistäkin leivistä), enkä ole vieläkään keksinyt hyvää tapaa syödä niitä. Ainakin eräs tattarileipä on tuhansina muruina lautasella ja näkkäreistä olen saanut haavoja suuhun, kun leivänkulma purtaessa onnistuu rikkomaan limakalvoja.

Juuri äsken avasin paketin leipäuututta ja se on täysi susi!! Se ei pysy edes kämmenellä halkeamatta, aivan turha edes yrittää voidella. Minulle vinkattiin kerran, että niitä leipiä voisi jotenkin kostuttaa, muttei se ainakaan tähän uuteen tapaukseen auta lainkaan.

Minkälaisia niksejä Te olette keksineet??

Kyllä on syöminen vaikeaa!! *huokaa*

6

1046

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keliakia sair -50m

etkö sä leivo ite leipäs,mä leivon kaiken.Valmis tuotteet liian kalliita,Tattari,maissi,perunajauho hyvät perusleivän tekoon,tosin hajoaa helposti muruksi sekin kuten melkein kaikki,paitsi moilasen tuotteet joita joskus ostanu,20v keliakiaa takana

• helppo on

Kyllä kantsii itse tehdä hyvää tulee,, nopea leipä tulee pellille.

6dl kauraryynejä( jos voit syödä) kauraa??
        2 1/2 dl glut. jauhoja
        yks ja puoli Tl. suolaa
        1. tl soodaa
        6dl piimää
        50grammaa sulatettu voita tai marg... sekoitat kuivat aineet sitten piimä ja rasva, kunnolla sekaisin. saa turvota n. puoli tuntia sitten uunipellille leivin paperin päälle, ja uuniin 20 minuuttia, 250 asteeseen! kauran voi korvata vaikka osalla tattari jauhoja , soijarouheella ym, aina voi itse säveltää =)

• alkuperäinen kirj.

Joo, mut entä niitä vinkkejä näille koville leiville. Syön mä niitä pehmeitäkin.

Noh ei kai niille parempaa vinkki löydykään kuin perus kostuttaminen. Itse olen ruvennut tekemään valmiita voileipiä ja laitan se jääkaappiin odottamaan vaikka yöksi. Aamulla ne on juuri sopivia. Helposti mureneville leiville ei vain voi mitään :(

• vinkki.

Kai tiesit sen, että gluteenitonta leipää kannattaa säilyttää pakastimsessa? Muuten kuivaa äkkiä ja käy juuri niinkuin kerroit: murenee.

Itse teen niin, että sulatan paahtimessa sen verran leipää, kuin sillä istumalla syön. Ja ei taatusti murene käsiin.

Jos käytät paahdinta, huolehdi ettei muut tunge tavallisia leipiään sinne.

• Näkkäri123

Jos se on Semperin näkkäri (kaura) kyseessä on tehtaan vika. Olen valittanut sinne ja Semperin mukaan tehdas on muuttanut ja linjasto ja näkkärin rustaus vielä pahasti kesken. Pitäisi korjaantua ajan kanssa.

• voi paloitella

käsissään ja sekoittaa esim. viilin tai jogurtin joukkoon vähän pehmenemään. Pehmeä, muruiksi muuttuva leipä voidaan käyttää samoin. Mehukeittoonkin sen voi sekoittaa.

Semperin näkkärit oli aikoinaan niin kovia, että niitä järsiessä kitalaki kipeytyi, joten siirryin muihin merkkeihin, joita ei tarvinnut vasaralla hakata kappaleiksi. Semperin näkkärien nykytilannetta en tiedä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      309
      2695
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      78
      2465
    3. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      55
      2205
    4. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      77
      1903
    5. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      125
      1682
    6. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      59
      1554
    7. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      138
      1460
    8. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      73
      1328
    9. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      88
      1150
    10. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      77
      1124
    Aihe