gluteenittomat leivät hajoaa

käsiin hipaisustakin?!

Keliakian takia olen jo vuosia syönyt erilaisia gluteenittomia näkkäreitä (tiedän pehmeistäkin leivistä), enkä ole vieläkään keksinyt hyvää tapaa syödä niitä. Ainakin eräs tattarileipä on tuhansina muruina lautasella ja näkkäreistä olen saanut haavoja suuhun, kun leivänkulma purtaessa onnistuu rikkomaan limakalvoja.

Juuri äsken avasin paketin leipäuututta ja se on täysi susi!! Se ei pysy edes kämmenellä halkeamatta, aivan turha edes yrittää voidella. Minulle vinkattiin kerran, että niitä leipiä voisi jotenkin kostuttaa, muttei se ainakaan tähän uuteen tapaukseen auta lainkaan.

Minkälaisia niksejä Te olette keksineet??


Kyllä on syöminen vaikeaa!! *huokaa*

6

832

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keliakia sair -50m

      etkö sä leivo ite leipäs,mä leivon kaiken.Valmis tuotteet liian kalliita,Tattari,maissi,perunajauho hyvät perusleivän tekoon,tosin hajoaa helposti muruksi sekin kuten melkein kaikki,paitsi moilasen tuotteet joita joskus ostanu,20v keliakiaa takana

      • helppo on

        Kyllä kantsii itse tehdä hyvää tulee,, nopea leipä tulee pellille.

        6dl kauraryynejä( jos voit syödä) kauraa??
        2 1/2 dl glut. jauhoja
        yks ja puoli Tl. suolaa
        1. tl soodaa
        6dl piimää
        50grammaa sulatettu voita tai marg... sekoitat kuivat aineet sitten piimä ja rasva, kunnolla sekaisin. saa turvota n. puoli tuntia sitten uunipellille leivin paperin päälle, ja uuniin 20 minuuttia, 250 asteeseen! kauran voi korvata vaikka osalla tattari jauhoja , soijarouheella ym, aina voi itse säveltää =)


    • alkuperäinen kirj.

      Joo, mut entä niitä vinkkejä näille koville leiville. Syön mä niitä pehmeitäkin.

      Noh ei kai niille parempaa vinkki löydykään kuin perus kostuttaminen. Itse olen ruvennut tekemään valmiita voileipiä ja laitan se jääkaappiin odottamaan vaikka yöksi. Aamulla ne on juuri sopivia. Helposti mureneville leiville ei vain voi mitään :(

    • vinkki.

      Kai tiesit sen, että gluteenitonta leipää kannattaa säilyttää pakastimsessa? Muuten kuivaa äkkiä ja käy juuri niinkuin kerroit: murenee.

      Itse teen niin, että sulatan paahtimessa sen verran leipää, kuin sillä istumalla syön. Ja ei taatusti murene käsiin.

      Jos käytät paahdinta, huolehdi ettei muut tunge tavallisia leipiään sinne.

      • Näkkäri123

        Jos se on Semperin näkkäri (kaura) kyseessä on tehtaan vika. Olen valittanut sinne ja Semperin mukaan tehdas on muuttanut ja linjasto ja näkkärin rustaus vielä pahasti kesken. Pitäisi korjaantua ajan kanssa.


    • voi paloitella

      käsissään ja sekoittaa esim. viilin tai jogurtin joukkoon vähän pehmenemään. Pehmeä, muruiksi muuttuva leipä voidaan käyttää samoin. Mehukeittoonkin sen voi sekoittaa.

      Semperin näkkärit oli aikoinaan niin kovia, että niitä järsiessä kitalaki kipeytyi, joten siirryin muihin merkkeihin, joita ei tarvinnut vasaralla hakata kappaleiksi. Semperin näkkärien nykytilannetta en tiedä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1903
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1476
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1411
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      13
      1384
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1280
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe