Pavelin Laivastossa 1954 - 55

Lämminmies

Siinä meni lähes vuosi .Olin Laivaston mannekiini ,olimme esittrlemässä vaatteita Puolustusvoimain komentajalle " Kymäkalle " Kenraali Heiskaselle .
Meillä oli joku Komentaja mukana , kerron joskus lisää

86

3891

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • wondererer

oliko kyseessä joku panslavistinen laivasto vai mikä?

• Pavel Plotskin

Amiraliteettista venäjän laivastoa.

• itään
        Pavel Plotskin kirjoitti:

Amiraliteettista venäjän laivastoa.

Jos se tarkoitti, että oli YYA-sopimus voimissaan, niin laivastonkin nimi oli jo sopivan oloinen.

• Lämminmies

hiljaa tule tänne paatille niin setät panee sua pyllyyn ja saat vähän imuttaakin.

• mies tulee

mutta ei tyhjän naurajasta.

Pitäisikö vähän ajatella asiaa, vanhalle merenkulkijalle sattuu pieni näppäilyvirhe ja tästä alkaa pari ilmeisesti heikolla itsetunnolla varustettua, porukan perässä kulkevaa ja muiden mukana nauravaa tyyppiä vääntää vitsejä kun kerrankin voi sen tehdä paljastumatta.
        Jos tästä tulee teille hyvä olo niin tulkoon, minä ainakin kirjoitan teille paskahousun paperit. Hävetkää!!

• Raste
        mies tulee kirjoitti:

mutta ei tyhjän naurajasta.

Pitäisikö vähän ajatella asiaa, vanhalle merenkulkijalle sattuu pieni näppäilyvirhe ja tästä alkaa pari ilmeisesti heikolla itsetunnolla varustettua, porukan perässä kulkevaa ja muiden mukana nauravaa tyyppiä vääntää vitsejä kun kerrankin voi sen tehdä paljastumatta.
        Jos tästä tulee teille hyvä olo niin tulkoon, minä ainakin kirjoitan teille paskahousun paperit. Hävetkää!!

näiden tuuppien suhteen turhanpäiväistä irvailua,huvinsa kelläkin.
        Lämminmies nimimerkil kirjoittaval on hyvää tarinaa,kokemusta paljon,mitä nois pienistä kirjoitus virheistä. Toivotaan että jatkaa kertomuksia.
        Oliskohan nää irvailija niit yhden reissun kavereita?

• seilaamaan
        Lämminmies kirjoitti:

hiljaa tule tänne paatille niin setät panee sua pyllyyn ja saat vähän imuttaakin.

Taisi paljastua sun seksuaalinen suuntauksesi, jos olet niin vanha kuin väität, ei sulla enää seiso, joten et pane ketään perseeseenkään.Sulla olisi ollut vaikeuksia 50-60 ilmapiirissä laivoissa tuhkaluukkutaipumustesi kanssa.Mikähän sekoilija olet, oletko vain kuullut isojen poikien juttuja? 40 vuoden seilauskokemuksella sanon, että puhut paskaa töherryksissäsi.Hakeudu hoitoon johonkin lataamoon.

• Raste
        seilaamaan kirjoitti:

Taisi paljastua sun seksuaalinen suuntauksesi, jos olet niin vanha kuin väität, ei sulla enää seiso, joten et pane ketään perseeseenkään.Sulla olisi ollut vaikeuksia 50-60 ilmapiirissä laivoissa tuhkaluukkutaipumustesi kanssa.Mikähän sekoilija olet, oletko vain kuullut isojen poikien juttuja? 40 vuoden seilauskokemuksella sanon, että puhut paskaa töherryksissäsi.Hakeudu hoitoon johonkin lataamoon.

tänne sulla on pitkä seilaus kokemus. Ei kai ihme ole jos kaveril pinna palaa,vähän kirjoitus virheitä niin jengi alkaa tökkiin ei kovin viksua. Ei tuo sinunkaan kannanotolle hurrata. Sul on 40vuoden seilaus kokemus niin voisit kertoo tän käverin juttuja,pitääkö paikkansa vai ei.

• kovia seilureita
        Raste kirjoitti:

näiden tuuppien suhteen turhanpäiväistä irvailua,huvinsa kelläkin.
        Lämminmies nimimerkil kirjoittaval on hyvää tarinaa,kokemusta paljon,mitä nois pienistä kirjoitus virheistä. Toivotaan että jatkaa kertomuksia.
        Oliskohan nää irvailija niit yhden reissun kavereita?

Ei olla yhden reissun miehiä, kokemusta riittää, vaikka muille jaettavaksi. Maakravuista nuo tarinat ovat tietysti mukavia, mutta todelliset merenkulkijat tietävät ne potaskaksi, noita samoja tarinoita muuten löytyy Ojaharjun yms. merikirjoista, ei muuta kuin lukemaan ja kertomaan hurjia merimiesjuttuja, taikka käy kerran pari Tukholman tai Tallinnan risteilyllä, niin onkin jo melkein merikarhu.

• Raste
        kovia seilureita kirjoitti:

Ei olla yhden reissun miehiä, kokemusta riittää, vaikka muille jaettavaksi. Maakravuista nuo tarinat ovat tietysti mukavia, mutta todelliset merenkulkijat tietävät ne potaskaksi, noita samoja tarinoita muuten löytyy Ojaharjun yms. merikirjoista, ei muuta kuin lukemaan ja kertomaan hurjia merimiesjuttuja, taikka käy kerran pari Tukholman tai Tallinnan risteilyllä, niin onkin jo melkein merikarhu.

tositarinoita,näyttö on sulla mikä ei ole totta,ei rootsiin on huono kielipää.

• jenkki
        Lämminmies kirjoitti:

oliks tää viesti todella sun????

• Lämminmies
        jenkki kirjoitti:

oliks tää viesti todella sun????

Ja se on Lmminmies ,so Kun tulimme laivaan jossain niin Kippari kysyi " OLLAKO SINA LÄMMINMIES VAI SEILAKO SINÄ TÄKKIPÄÄLLÄ"
        Siinä sen historia , ei tarvii muuttaa nm.
        Täytyy pystyä vastaamaa kirjoituksista , virheineen päivineen ketään loukkaamata .

• jenkki
        Lämminmies kirjoitti:

Ja se on Lmminmies ,so Kun tulimme laivaan jossain niin Kippari kysyi " OLLAKO SINA LÄMMINMIES VAI SEILAKO SINÄ TÄKKIPÄÄLLÄ"
        Siinä sen historia , ei tarvii muuttaa nm.
        Täytyy pystyä vastaamaa kirjoituksista , virheineen päivineen ketään loukkaamata .

tuota mä tarkoitin että ootko kirjoittanut otsikon( kuule sinä finninaama?) mä oon sitä mieltä että se teksti ei kuulu meidän ikäluokkaan ps, friday everybody get happy whit kossu

• jenkki
        itään kirjoitti:

Jos se tarkoitti, että oli YYA-sopimus voimissaan, niin laivastonkin nimi oli jo sopivan oloinen.

et taida tietää että sitä apua on annettu heti sodan jälkeen siis heti! ja annetaan vieläkin koska venäjä vaatii ja suomi nöyristelee kysy vaikka maunolta?

• Lämminmies
        Lämminmies kirjoitti:

Huomasin seuraavan kirjoituksen . on todella törkeetä , pitäis ottaa oikeen polvelle
        02.02.2009 klo 17.36 Ei ollut Lämminmies ( pahoittelen)

• vastuun upotus

armeijassa ei ajatella itse.

• Pavel.

Siellä sitä ihmettä näki eppäilemättä.

• Lämminmies

HelsinginLaiastoasema -oli Katajanokalla . 4 matruusia tarvittiin ja vietiin varusvarastolle puettiinja mukaan tuli jokin outo Komentaja , olin tullut Turus joten en tuntenut . Läksimme Eteläespalle jossa oli Suomen Armeejan Päämaja.Olimme sillä rivissä oikeestaan aika rentona , Komentaja hermoili . Olihan kylmäkalle kaikinpuolin kovasälli .
        1 matruusi uusi 2 puku , johon kuului valkset säärystimet ( muuta en muista)
        2 Matruusi vanha 2 puku ( tosiaan lyhyt kavaji)
        3 Matruusi vanhatyöpuku. (minä esitin)
        4 Matruusi uusityöpuku
        Heiskanen murahti , ei sitten heti envuona tulla taas " naukumaan"
        Tämä viimeinen kuvaa sitä mitä hän tarkoitti.
        Poistuimme ja auto joka haki medät en siihen mahtunut , jäin odottamaan kuljetusta olinhan työpuvussa . Kyllä siitä ramppasi monen näköistä kalunamiestä . Odotin n 1 - 2 tuntia ja pistin suikan taskuun jn läksin Katanokalle , saisin odottaa vieläkin minut oli unohdettu.

• paskanjauhanta
        Lämminmies kirjoitti:

HelsinginLaiastoasema -oli Katajanokalla . 4 matruusia tarvittiin ja vietiin varusvarastolle puettiinja mukaan tuli jokin outo Komentaja , olin tullut Turus joten en tuntenut . Läksimme Eteläespalle jossa oli Suomen Armeejan Päämaja.Olimme sillä rivissä oikeestaan aika rentona , Komentaja hermoili . Olihan kylmäkalle kaikinpuolin kovasälli .
        1 matruusi uusi 2 puku , johon kuului valkset säärystimet ( muuta en muista)
        2 Matruusi vanha 2 puku ( tosiaan lyhyt kavaji)
        3 Matruusi vanhatyöpuku. (minä esitin)
        4 Matruusi uusityöpuku
        Heiskanen murahti , ei sitten heti envuona tulla taas " naukumaan"
        Tämä viimeinen kuvaa sitä mitä hän tarkoitti.
        Poistuimme ja auto joka haki medät en siihen mahtunut , jäin odottamaan kuljetusta olinhan työpuvussa . Kyllä siitä ramppasi monen näköistä kalunamiestä . Odotin n 1 - 2 tuntia ja pistin suikan taskuun jn läksin Katanokalle , saisin odottaa vieläkin minut oli unohdettu.

Olisit vaan jäänyt sinne laiturille odottelemaan, oltaisiin säästytty sinun töherryksiltä. miten muka seilaat vielä, jos olet ollut laivastossa jo 50-luvulla? Oletko muuten saanut tuhkaluukkua merillä, tuossa aiemminhan kehuit panevasi perseeseen.

• tyhjänpäiväiset
        paskanjauhanta kirjoitti:

Olisit vaan jäänyt sinne laiturille odottelemaan, oltaisiin säästytty sinun töherryksiltä. miten muka seilaat vielä, jos olet ollut laivastossa jo 50-luvulla? Oletko muuten saanut tuhkaluukkua merillä, tuossa aiemminhan kehuit panevasi perseeseen.

solvaukset TÄLTÄ palstalta pitäisi lopettaa. Kirjoittaja on varmasti joku bongaripalstan nirppanokka.
        Vanhan merimiehen kirjoituksia on mukava lukea, vaikka joku kirjain puuttuu saa niistä aivan hyvin selvän. Turha nipottaa. Jos takana on vaikka pieni lukihäiriö ei sille mitään voi, että joku kirjain jää pois.
        Vastauksia lukemalla voi havaita,että nirppanokka on ollut niin itseään täynnä, että on kirjoittanut kaksi solvausta peräkkäin.

• sekopäitä
        tyhjänpäiväiset kirjoitti:

solvaukset TÄLTÄ palstalta pitäisi lopettaa. Kirjoittaja on varmasti joku bongaripalstan nirppanokka.
        Vanhan merimiehen kirjoituksia on mukava lukea, vaikka joku kirjain puuttuu saa niistä aivan hyvin selvän. Turha nipottaa. Jos takana on vaikka pieni lukihäiriö ei sille mitään voi, että joku kirjain jää pois.
        Vastauksia lukemalla voi havaita,että nirppanokka on ollut niin itseään täynnä, että on kirjoittanut kaksi solvausta peräkkäin.

Mikä vanha merimies? Äijähän kirjoittelee ihan sekavia. Ikää taitaa olla jo 75 vuotta, koska -51 oli 17 vuotias, silti pyytää tulemaan paattiin, että saa tuupata perseeseen, muka seilannut 1.mestarina ja Chiefinä. Tuntuu, että on lukenut liikaa Ojaharjun merikirjoja.

• Lämminmies
        sekopäitä kirjoitti:

Mikä vanha merimies? Äijähän kirjoittelee ihan sekavia. Ikää taitaa olla jo 75 vuotta, koska -51 oli 17 vuotias, silti pyytää tulemaan paattiin, että saa tuupata perseeseen, muka seilannut 1.mestarina ja Chiefinä. Tuntuu, että on lukenut liikaa Ojaharjun merikirjoja.

Kyllä hyvin huomasit .
        Lontoossa meille tuli Kalle keskilaivalle , kun sitten tultiin Santokseen ( joskus 53)niin hän kyseli mihin kapakkaan mennään , ihmettelin mitä oikeen puhuu , olikin erhtynyt ei oltukaan Riiossa
        Hän oli kuunnellut hesan myllyssä merijuttuja , samoin tuossa laivassa kaikki illat hän oli aina siellä missä pelattiin ja kuunteli jottuja . Hän oppi popa kieliäkin se oli Tampereen poka
        Tosi on on paljon juttuja kun ei voi kertoa .
        Nuo pojat kyllä tunnen , oli masentavaa kohdata tuollaista poruhkaa alaisena kun läksin 1980 K-pääliköksi . Olin olin 16 v ollut maissa Ciffinä ja 3 viimeitä vuotta Tuhdaspalvelupäälikkönä jossa mulla oli alaisena 106 ihmistä
        Siinä R- mes ja S - tek mukana
        Jouduin tun 3v aika SAneraamaan 10 ihmistä joka vuosi , tämä oli tosi kuuluisa virma silloin
        tarvittiin laki tuota varten .( siksi läksin taas merelle)

• jatkuu vaan
        Lämminmies kirjoitti:

Kyllä hyvin huomasit .
        Lontoossa meille tuli Kalle keskilaivalle , kun sitten tultiin Santokseen ( joskus 53)niin hän kyseli mihin kapakkaan mennään , ihmettelin mitä oikeen puhuu , olikin erhtynyt ei oltukaan Riiossa
        Hän oli kuunnellut hesan myllyssä merijuttuja , samoin tuossa laivassa kaikki illat hän oli aina siellä missä pelattiin ja kuunteli jottuja . Hän oppi popa kieliäkin se oli Tampereen poka
        Nuo pojat kyllä tunnen , oli masentavaa kohdata tuollaista poruhkaa alaisena kun läksin 1980 K-pääliköksi . Olin olin 16 v ollut maissa Ciffinä ja 3 viimeitä vuotta Tuhdaspalvelupäälikkönä jossa mulla oli alaisena 106 ihmistä
        Jouduin tun 3v aika SAneraamaan 10 ihmistä joka vuosi , tämä oli tosi kuuluisa virma silloin

Mistä sulla riittää tuota skeidaa?

• jonkhalla leipä tienattu
        jatkuu vaan kirjoitti:

Mistä sulla riittää tuota skeidaa?

seurannut se on kuule räkänokka totuus tarua ihmeelisempää.

• antaudun
        Lämminmies kirjoitti:

Kyllä hyvin huomasit .

Hyvä kun kerroit ikäsi,ettei talvisotaa tartte käydä läpi.eräässä laivassa kranaatteina toimi päärynät ja välillä mentiin poteroon,oli se aika puuhaa, ei varmaan tänäpäivänä laivalla onnistuisi.se oli sissi elämää laivalla.hauskaa aikaa toisaalta.

• antaudun kirjoitti:

Hyvä kun kerroit ikäsi,ettei talvisotaa tartte käydä läpi.eräässä laivassa kranaatteina toimi päärynät ja välillä mentiin poteroon,oli se aika puuhaa, ei varmaan tänäpäivänä laivalla onnistuisi.se oli sissi elämää laivalla.hauskaa aikaa toisaalta.

Itse oli eräässä laivassa, jossa Asseri-siiffi kännipäissään alkoi aina talvisodan. Jouluyönä oli salongin kuusi kaadettu, kun herra erään kuhmolaisen moottorimiehen kanssa hyökkäsivät vihollisen asemiin lattiamaton alta. Myöhemmin yöllä, kaljatölkkien jo tyhjennettyä, alkoi vimmattu käsikranaattien heitto kongille, heittäjinä siiffi ja nuori moottorimies. Selvisimme hengissä pommituksesta aamuun, Luojan Kiiitos!

• Finninaamat
        styyri kirjoitti:

Itse oli eräässä laivassa, jossa Asseri-siiffi kännipäissään alkoi aina talvisodan. Jouluyönä oli salongin kuusi kaadettu, kun herra erään kuhmolaisen moottorimiehen kanssa hyökkäsivät vihollisen asemiin lattiamaton alta. Myöhemmin yöllä, kaljatölkkien jo tyhjennettyä, alkoi vimmattu käsikranaattien heitto kongille, heittäjinä siiffi ja nuori moottorimies. Selvisimme hengissä pommituksesta aamuun, Luojan Kiiitos!

hiljeni vai alkoko pelottaan että sedät antaa namua B-rappuun.
        Tervetuloa vaan paatille uudet puolikkaat vai mitä ihmeen vahtipoikia te ootte.

• tulko merille
        Finninaamat kirjoitti:

hiljeni vai alkoko pelottaan että sedät antaa namua B-rappuun.
        Tervetuloa vaan paatille uudet puolikkaat vai mitä ihmeen vahtipoikia te ootte.

Finninaamoista en tiedä, niitä kun ei ole ollut vuosikymmeniin, eikä 40 vuoden aikana ole tarvinnut pelätä laivassa sinun kaltaisia ruskean reiän ritareita. Vuonna 1970 aloitin konemestarin työt, joten ei ainakaan minulle tarvitse kertoa satuja, niinkuin teikäläisille maakravuille, vai oletko ensimmäistä vuotta laivatyössä? Pysy vaan matkustajalaivoissa, siellä voit leikkiä namusetää.

• Lämminmies
        tulko merille kirjoitti:

Finninaamoista en tiedä, niitä kun ei ole ollut vuosikymmeniin, eikä 40 vuoden aikana ole tarvinnut pelätä laivassa sinun kaltaisia ruskean reiän ritareita. Vuonna 1970 aloitin konemestarin työt, joten ei ainakaan minulle tarvitse kertoa satuja, niinkuin teikäläisille maakravuille, vai oletko ensimmäistä vuotta laivatyössä? Pysy vaan matkustajalaivoissa, siellä voit leikkiä namusetää.

Syystalvella 1962 , olin Turussa käymässä samalla kylässä oliko se Sandialla tapaamassa 1 mestaria hänenkassa olimme Norstömillä Angelassa , silloine ciffi tuli pyytämään minua heti vahti 1 mestariksi tuo oli myöhemmin Boreyhtiön konetarkastaja ylikonemestari Väisänen . Olipa hyvä etten mennyt,
        Vähintää laivan täytyy kulkea Euroopanliikenteessä
        Saako Itämeren liikenteessä edes ylikirjoja ukos??

• olisit oppinut tekemään töitä
        Lämminmies kirjoitti:

Syystalvella 1962 , olin Turussa käymässä samalla kylässä oliko se Sandialla tapaamassa 1 mestaria hänenkassa olimme Norstömillä Angelassa , silloine ciffi tuli pyytämään minua heti vahti 1 mestariksi tuo oli myöhemmin Boreyhtiön konetarkastaja ylikonemestari Väisänen . Olipa hyvä etten mennyt,

Eihän se ylikirjan saanti ole liikennealueesta kiinni. Mitä tekemistä matkan pituudella on ammattipätevyyden kanssa? Kaikkein rankimpia laivaväelle ovat lyhyen linjan laivat, mitä pitempi linja, sitä enemmän lepokoti.

• vaatimuksissahan
        Lämminmies kirjoitti:

ei konepuolella ole ollut matkan pituus eikä liikennealue. Ne on täkkäreiden kirjojen ehtoja.
        Tarkoittaa lähinnä sitä ettei kipparinkirja irtoa ajelemalla Turun ja Maarianhaminan väliä.
        Eriasteisten konemestarinkirjojen saamisen edellytyksenähän oli tarpeellinen määrä koneenrakennusta ym. telakkatyötä.
        Laivassa kirjan saannin määräsi koneteho.
        Minulla kun on ylikirja myös maapuolelta, piti työkokemuksessa olla myös kattilapajaa puoli vuotta.

• styyri kirjoitti:

Heh, nimi ja sodankäyntitapa tuntuvat tutuilta. Taisin olla joskus samassa paatissa tämän jermun kanssa :-]

• Lämminmies
        Sparks kirjoitti:

Heh, nimi ja sodankäyntitapa tuntuvat tutuilta. Taisin olla joskus samassa paatissa tämän jermun kanssa :-]

Minulla 1 v kattilapajaa ( rakentelin h- koneita"
        - 2 v konepajaa
        - 1 moottorissa
        - lämmittäjänä en muiosta ( onhan mulla parit)
        - 3 v koulua , niin sain suoraan konemestarikirjat
        Kun olin Höyry-ylikonemestarina maissa , olisi pitänyt anoa Maaylikirja, mutta luulin etten tarvii .
        Mutta toisin kävi , se on sitten toinen juttu.

• saamisesta vielä
        Lämminmies kirjoitti:

Minulla 1 v kattilapajaa ( rakentelin h- koneita"
        - 2 v konepajaa
        - 1 moottorissa
        - lämmittäjänä en muiosta ( onhan mulla parit)
        - 3 v koulua , niin sain suoraan konemestarikirjat
        Kun olin Höyry-ylikonemestarina maissa , olisi pitänyt anoa Maaylikirja, mutta luulin etten tarvii .
        Mutta toisin kävi , se on sitten toinen juttu.

Kolme vuotta koulua, kun ei riitä mihinkään.
        Alikonemestarin kirjan sai kun oli ollut lämmittäjänä tai moottorimiehenä vuoden. Sem jälkeen taas piti olla konemestarina (mihin nyt alikirja riitti) vuosi, jotta sai konemestarinkirjan. Sen jälkeen taas konemestarina vuosi jotta sai ylikonemestarin kirjan (en ole kyllä ihan varma oliko tämä aika jopa yli vuoden). Olisi arkistoissa vanha asetus, vaan enpä viitsi alkaa kaivelemaan. Jos h-kone tarkoittaa höyrykonetta sen rakentaminen ei ole asetuksen mukaista kattilapaja praktiikkaa.

• nuoria poikia
        tulko merille kirjoitti:

on kiva paneskella B-rappuun ja paatilla minäkin olen ollut 79 alkaen joten kokemustakin on.

• Praktiikkoita
        saamisesta vielä kirjoitti:

Kolme vuotta koulua, kun ei riitä mihinkään.
        Alikonemestarin kirjan sai kun oli ollut lämmittäjänä tai moottorimiehenä vuoden. Sem jälkeen taas piti olla konemestarina (mihin nyt alikirja riitti) vuosi, jotta sai konemestarinkirjan. Sen jälkeen taas konemestarina vuosi jotta sai ylikonemestarin kirjan (en ole kyllä ihan varma oliko tämä aika jopa yli vuoden). Olisi arkistoissa vanha asetus, vaan enpä viitsi alkaa kaivelemaan. Jos h-kone tarkoittaa höyrykonetta sen rakentaminen ei ole asetuksen mukaista kattilapaja praktiikkaa.

Joo, asetuksessahan puhuttiin, paineastioita valmistavasta yrityksestä. Alikirjan jälkeen, taisi olla, 1½ vuotta praktiikkaa, ennenkuin sai ylikonemestarinkirjan.Tosin silloin ennen myös vastikevapaat laskettiin praktiikaksi. Tuon lämpimänmiehen 3 vuoden koulu taisi olla 2 vuotta 50-luvulla.

• autolautoissa
        nuoria poikia kirjoitti:

on kiva paneskella B-rappuun ja paatilla minäkin olen ollut 79 alkaen joten kokemustakin on.

Kuullostaa, että olet ruotsinlaivalla töissä.

• kyllä konepajapraktiikka
        Praktiikkoita kirjoitti:

Joo, asetuksessahan puhuttiin, paineastioita valmistavasta yrityksestä. Alikirjan jälkeen, taisi olla, 1½ vuotta praktiikkaa, ennenkuin sai ylikonemestarinkirjan.Tosin silloin ennen myös vastikevapaat laskettiin praktiikaksi. Tuon lämpimänmiehen 3 vuoden koulu taisi olla 2 vuotta 50-luvulla.

oli oltava jo ennen alikirjan saamista. Praktiikkaajaksi laskettiin aika jonka mynsträys oli voimassa. Tosin 50...60 luvulla ei paljon ollut vastikevapaita. Fifty fifty systeemit oli tuntemattomia, talvi tehtiin töitä. Ilmojen lämmittyä ulosmaksu, varsinkin jos laiva tuli Suomeen. Syksyllä taas kuikuilemaan myllyyn jos sillat oli tullut poltettua edelliseen yhtiöön. Vielä kuusikymmentäluvun alussa jos tankkilaiva tuli Suomeen Toukokuun lopulla noin 2/3 miehistöstä vaihtui.

• käynyt
        kyllä konepajapraktiikka kirjoitti:

oli oltava jo ennen alikirjan saamista. Praktiikkaajaksi laskettiin aika jonka mynsträys oli voimassa. Tosin 50...60 luvulla ei paljon ollut vastikevapaita. Fifty fifty systeemit oli tuntemattomia, talvi tehtiin töitä. Ilmojen lämmittyä ulosmaksu, varsinkin jos laiva tuli Suomeen. Syksyllä taas kuikuilemaan myllyyn jos sillat oli tullut poltettua edelliseen yhtiöön. Vielä kuusikymmentäluvun alussa jos tankkilaiva tuli Suomeen Toukokuun lopulla noin 2/3 miehistöstä vaihtui.

En tiedä kuka muistaa väärin, kyllähän tuossa edellä selvisi,että konepajapraktiikka piti olla jo ennen kuin sai alikirjan, ko. praktiikkahan piti olla jo ennen kuin pääsi tekulle.

• suorittanut
        käynyt kirjoitti:

En tiedä kuka muistaa väärin, kyllähän tuossa edellä selvisi,että konepajapraktiikka piti olla jo ennen kuin sai alikirjan, ko. praktiikkahan piti olla jo ennen kuin pääsi tekulle.

Unohdat kuitenkin , että ennen ylikonemestarin kirjan saamista piti olla konemestarinkirja. Konemestarinkirjan saamiseksi oli oltava vuosi alikirjan edellyttämissä toimissa. Ei olisi riittänyt jos olisit ollut moottorimiehenä alikonemestarin kirja taskussa. Tämänyt meni vähän toistamiseksi, kun asiat kuitenkin on jo tuolla edellä kirjattu. Alikonemestari kirjasta ei siis suoraan voinut "hypätä" ylikonemestariksi.

• pääsy
        käynyt kirjoitti:

ei edellyttänyt kattilapajakokemusta.

• lopeta
        pääsy kirjoitti:

Turhaa täällä on ulkomuistiin luottaen kinata. Lukekaa kirjoista, eikös ne vaatimukset ole jonnekin oikein kirjattu vai onko tää suunniteltu siten että ongelmatilanteissa teiltä suullisesti kysytään.

Jos ette lopeta niin otamme tieltä kaikilta ne nokittajan kirjat pois.

• Lämminmies
        suorittanut kirjoitti:

Unohdat kuitenkin , että ennen ylikonemestarin kirjan saamista piti olla konemestarinkirja. Konemestarinkirjan saamiseksi oli oltava vuosi alikirjan edellyttämissä toimissa. Ei olisi riittänyt jos olisit ollut moottorimiehenä alikonemestarin kirja taskussa. Tämänyt meni vähän toistamiseksi, kun asiat kuitenkin on jo tuolla edellä kirjattu. Alikonemestari kirjasta ei siis suoraan voinut "hypätä" ylikonemestariksi.

Siksi keskustelu on tuha tuosta aiheesta . Koska minä katson 75 v taakseppäin , sinä ett`` voi.
        Siksi olemme molemmat oikeassa. PISTE

• lapsukainen
        lopeta kirjoitti:

Turhaa täällä on ulkomuistiin luottaen kinata. Lukekaa kirjoista, eikös ne vaatimukset ole jonnekin oikein kirjattu vai onko tää suunniteltu siten että ongelmatilanteissa teiltä suullisesti kysytään.

Jos ette lopeta niin otamme tieltä kaikilta ne nokittajan kirjat pois.

oletko huomannut , että olet käynyt Suomi24 KESKUSTELU sivulla. Yrität kuitenkin uhoamalla kieltää keskustelun? Minun kohdallani tässä asiassa ei tarvitse turvautua vanhoihin asetuksiin. Ovat niin selvästi muistissa.

• Lämminmies
        pääsy kirjoitti:

Tässä pestauksen 1 laiva 26.07.52 - 28.02..54 moottorissa
        En haluaisi ilmoittaa milloin kirjani olen saanut , viellä sanoisit minun leuhkivan. En ole koskaan ottanut 3 enkä 2 pestiä enkä Dispanssina seilannut. Kaikissa lukee Rahola ja Nikander.
        Kun otin moottoriylikirjan -60 niin Niklander kysyi " minne nytten menet" sanoin samaanlaivaan, hän ihmeteli miksi en menisi H-lavaan jotta sain h-ylikirjan ( olisin ollut Suomn nuorin ylikonemestari) syntynyt 1934 siitä voit laskea

• itseäsikö kehut
        paskanjauhanta kirjoitti:

sinä olet se mistä puhut ja omasta tuhkaluukussta you know? tekstistäsi huomaa heti insestin kerro rehellisesti kumpi pakotti sinut seksiin isä vai äiti??

• Tuhkaluukku ole
        itseäsikö kehut kirjoitti:

sinä olet se mistä puhut ja omasta tuhkaluukussta you know? tekstistäsi huomaa heti insestin kerro rehellisesti kumpi pakotti sinut seksiin isä vai äiti??

Se on ihana persereikä ja tiedoksi ei me alaikäisiä täällä paatilla paneskella vaan näitä täysikäisiä nuoria jotka tulee tänne praktiikalle.
        Osa suostuu imuttaan ja osaa pannaan pyllyyn näin se vaan menee ja on aina mennyt.

Tv Lämminmies

• myönnettiin
        Lämminmies kirjoitti:

Tässä pestauksen 1 laiva 26.07.52 - 28.02..54 moottorissa
        En haluaisi ilmoittaa milloin kirjani olen saanut , viellä sanoisit minun leuhkivan. En ole koskaan ottanut 3 enkä 2 pestiä enkä Dispanssina seilannut. Kaikissa lukee Rahola ja Nikander.
        Kun otin moottoriylikirjan -60 niin Niklander kysyi " minne nytten menet" sanoin samaanlaivaan, hän ihmeteli miksi en menisi H-lavaan jotta sain h-ylikirjan ( olisin ollut Suomn nuorin ylikonemestari) syntynyt 1934 siitä voit laskea

Moottoriylikonemestarin pätevyyskirja 4/12 1970 olin 24 vuotta vanha. Tiedä sitten oliko nuorempia .. epäilen. Olin 20 kun Teku loppui.

• jälkeen
        Tuhkaluukku ole kirjoitti:

Se on ihana persereikä ja tiedoksi ei me alaikäisiä täällä paatilla paneskella vaan näitä täysikäisiä nuoria jotka tulee tänne praktiikalle.
        Osa suostuu imuttaan ja osaa pannaan pyllyyn näin se vaan menee ja on aina mennyt.

Tv Lämminmies

tunnetko itsesi jotenkin FIKSUKSI?

• Raste
        Tuhkaluukku ole kirjoitti:

Tv Lämminmies

tainut lämminmies tätä kirjoittaa,vai kirjoittiko?? ei sit yhtään kirjoitus virhettä!!

• Lämminmies
        myönnettiin kirjoitti:

Moottoriylikonemestarin pätevyyskirja 4/12 1970 olin 24 vuotta vanha. Tiedä sitten oliko nuorempia .. epäilen. Olin 20 kun Teku loppui.

Siis jos olisin mennyt h-laivaan niin olisin ollut 26 v ja olisi ollut Ylikirjat ( siis molemmat)
        Minähän en tätä voi tietää tuo tieto on tullut minulle muualta , luulenvaan Niklanderin tarkoittavan sitä , ei hän minulle sellaisia sanonut .
        Tosiaan minä olin kovin huono kaikessa oppiaiheissa , olinhan kansakoulussa jäänyt luokalle , mutta se sota-aika kun jokaluokan kävin erikoilussa ja ammattikoulunkin luokat erikoulussa
        Mutta sain kaikki pisteet työhajoittelusta .
        Minun kirjoitus oli aina naurunaihe sillä se oli joka koe 6 . Viimeisen aineen kirjoitin mustekynällä , niin siinä oli 4 erikoishuomautusta silloin minua jo hävetti , viimeinen niistä oli VOI JUMALAUTA ei oikeen voida pojille näyttää

• Itämerenlaivuri
        Raste kirjoitti:

tainut lämminmies tätä kirjoittaa,vai kirjoittiko?? ei sit yhtään kirjoitus virhettä!!

Täällähän kirjoittelee kaikenlaisia hiippareita toisten nimimerkeillä. Kannattaa ehdottomasti rekisteröidä oma nimimerkki jos haluaa että muut ei sillä kirjoittele.

• ei kirjoittanut
        Raste kirjoitti:

edellistä viestiä. Huomatkaa, että nimimerkki osioon ei voi kirjoittaa sanaa lämminmies kuin ja ainoastaan hänen omasta linjastaan. Tämä toimii vaikka ei nimimerkkiä ole rekisteröitykään. No eipä sitä tarvitse muuttaa kuin lisäämällä pisteitä ym. hymiöitä niin toimii. Voisin kirjoittaa esim. nimimerkillä Raste. Raste: Raste/ jne. Olkaa tarkkana

• Lämminmies
        ei kirjoittanut kirjoitti:

edellistä viestiä. Huomatkaa, että nimimerkki osioon ei voi kirjoittaa sanaa lämminmies kuin ja ainoastaan hänen omasta linjastaan. Tämä toimii vaikka ei nimimerkkiä ole rekisteröitykään. No eipä sitä tarvitse muuttaa kuin lisäämällä pisteitä ym. hymiöitä niin toimii. Voisin kirjoittaa esim. nimimerkillä Raste. Raste: Raste/ jne. Olkaa tarkkana

Yhteiskunta toimii silläviisii laki ja asetus tehdään tarpeenmukainen . Jo Suomen perustuslaista sen näkee . Täytyy vaan katsoa taaksepäin .
        EN OLE HUOMANNUT , ETTÄ NIMIMERKKIÄ OLISI KÄYTETTY VÄÄRIN

• edellisistä
        Lämminmies kirjoitti:

Yhteiskunta toimii silläviisii laki ja asetus tehdään tarpeenmukainen . Jo Suomen perustuslaista sen näkee . Täytyy vaan katsoa taaksepäin .
        EN OLE HUOMANNUT , ETTÄ NIMIMERKKIÄ OLISI KÄYTETTY VÄÄRIN

viisi viestiä "ylempää" tässä ketjussa niin voit sieltä nähdä viestin lopusta allekirjoituksen. (Tästä viestistäni laskien kuudes.)

• Raste

että lisäämällä jotain nimimerkin perään niin menee läpi,pisteitä,pilkkuja,muita merkkejä,mutta kuka kehtaa olis aika raukkamaista.

• Lämminmies
        Raste kirjoitti:

että lisäämällä jotain nimimerkin perään niin menee läpi,pisteitä,pilkkuja,muita merkkejä,mutta kuka kehtaa olis aika raukkamaista.

Jos kerron milloin kirjani sain
        13.03.59 Alikonemestarikirja ns ( universaikirja)ei seilattu.
        22.05.59 Moottorikonemestari
        22.05.59 Höyrykonemestarikirja
        18.11.60 Ylimoottorikonemestari.
        04.05.62.Ylihöyrykonemestsrinkirja
        13 kertaa Mönsrätty 1 mestariksi
        3 kertaa Pestattu Konepääliköksi

• lööperiä?
        Lämminmies kirjoitti:

Jos kerron milloin kirjani sain
        13.03.59 Alikonemestarikirja ns ( universaikirja)ei seilattu.
        22.05.59 Moottorikonemestari
        22.05.59 Höyrykonemestarikirja
        18.11.60 Ylimoottorikonemestari.
        04.05.62.Ylihöyrykonemestsrinkirja
        13 kertaa Mönsrätty 1 mestariksi
        3 kertaa Pestattu Konepääliköksi

Aika pienillä praktiikoilla 50-luvulla sai ylikirjan, 60-luvulla vaadittiin vuosi alikirjan jälkeen ennenkuin sai konemestarinkirjan ja sen jälkeen 1½ vuotta, niin vasta oli ylikirja taskussa.

• Lämminmies
        vaatimuksissahan kirjoitti:

ei konepuolella ole ollut matkan pituus eikä liikennealue. Ne on täkkäreiden kirjojen ehtoja.
        Tarkoittaa lähinnä sitä ettei kipparinkirja irtoa ajelemalla Turun ja Maarianhaminan väliä.
        Eriasteisten konemestarinkirjojen saamisen edellytyksenähän oli tarpeellinen määrä koneenrakennusta ym. telakkatyötä.
        Laivassa kirjan saannin määräsi koneteho.
        Minulla kun on ylikirja myös maapuolelta, piti työkokemuksessa olla myös kattilapajaa puoli vuotta.

Kyllä muistan kun se asetus tuli , mutta minäjääräpää en antautunut hakemaan.
        Kerron jutun jossa voidaan yhdessä ihmetellä.
        Olin peltieristäjänä , tämä joimalaitos kuului jokin Meijeri , sillä oli paljon naisia valkoisissa vaatteisa,tekivät ruokaa joka sitten pakastettiin ( nestemäistö typpeä taisi olla"
        Työni oli myös voimalaitoksella , kun olin jo lähes kaiken tehnyt , niin istuin ja ihmettelin kun siinä oli vielä putkisto uusittu ja minun olisi pitänyt eristää se osat olin jo tehnyt valmiiksi verstalla . Siinä istuessa luokseni tuli nuori Fiksunnäköinenmies ja alkoi Miksiökänhän tuo putki on jo toisenkerran mennyt puhki . Sanoin minä puolestani ihmettelen miksi se tätyy eristää koska se sentakia juuri menee rikki Maaylihöyrymies vastaatko?

• Raste

näyttäs menevän läpi ihan Lämminmies nimimerkilläkin?? Ainakin täältä ei herjannut kun kokeilin.

• Lämminmies
        Raste kirjoitti:

näyttäs menevän läpi ihan Lämminmies nimimerkilläkin?? Ainakin täältä ei herjannut kun kokeilin.

varma en menee läpi

• :-)
        styyri kirjoitti:

Hetken samassa laivassa asserin kanssa.......Hänellä oli "Kuristajan kädet" :D

• Kylmämeis

- Joo niin minäkn pavelin ´lavastoas .Eli oleme iknänkun sama
      aseljin mehiä, eköis juu ?

-Itse En olut kylläkään manekiní , .Minu n aikna li K l enbreg kokko
      pljujun kmnetaja .Knu lion slääe alkoasaka paveltin Upinimes ä ,s e vatsa oli akiaa!!111 ,stittn sirrytin möhyemmin Trkuuun Pnasioon .

- Mnäkin kreron joksus lisä ä jhaka misutlen

lsiää jututja 1!11yksi

• Lämminmies

En aijo vähätellä niin kun sinä .Olen yritänyt esittää Evuluutiota syyksi , mutta kun ei mene läpi ( missähän vika)
        Mutta kun koneessa oli vaan 2 putkea niin paljonko siitä tarvittiin tuntemaan , jotta ei polta kättään. nyttemmin ne on maalattu ettei olisi sitä vaaraa.Kun lopetin seilauksen 1985 . yleensä tultiin keväällä jäitten lähdettyä Suomeen .
        Työskentelin maissa mm. Automatisoin pieniä kattilalaitoksia " jotta ne voitiin jättää miehittämättömäksi" . Minä olin halvempi kuin isot Firmat. Saimme 1970 luvun alussa Automaatiokurssia semmoisen minäkin olen käynyt , niitä järjestettiin Turus ainakin . On todettava , tasavirtaan se jäi sähköpuoli . Olihan se suuri uutinen meille kun Suomen Naantaliin tuli Suomen laiva jossa oli vaihtovirta, myöhemmin olin tuossa laivassa.

• liikut
        Lämminmies kirjoitti:

En aijo vähätellä niin kun sinä .Olen yritänyt esittää Evuluutiota syyksi , mutta kun ei mene läpi ( missähän vika)
        Mutta kun koneessa oli vaan 2 putkea niin paljonko siitä tarvittiin tuntemaan , jotta ei polta kättään. nyttemmin ne on maalattu ettei olisi sitä vaaraa.Kun lopetin seilauksen 1985 . yleensä tultiin keväällä jäitten lähdettyä Suomeen .
        Työskentelin maissa mm. Automatisoin pieniä kattilalaitoksia " jotta ne voitiin jättää miehittämättömäksi" . Minä olin halvempi kuin isot Firmat. Saimme 1970 luvun alussa Automaatiokurssia semmoisen minäkin olen käynyt , niitä järjestettiin Turus ainakin . On todettava , tasavirtaan se jäi sähköpuoli . Olihan se suuri uutinen meille kun Suomen Naantaliin tuli Suomen laiva jossa oli vaihtovirta, myöhemmin olin tuossa laivassa.

Vai, että oikein Turun Tekun automaatiokurssin jälkeen pystyi asentamaan kattilalaitosten automatiikkaa.Ko. kursilla näin teikäläisiä höyrylaivamiehiä, eikä silloinen oppi oikein mennyt niille jakeluun ja tähän päivään verrattuna oli aika vaatimaton kurssi.

• liikut
        liikut kirjoitti:

Vai, että oikein Turun Tekun automaatiokurssin jälkeen pystyi asentamaan kattilalaitosten automatiikkaa.Ko. kursilla näin teikäläisiä höyrylaivamiehiä, eikä silloinen oppi oikein mennyt niille jakeluun ja tähän päivään verrattuna oli aika vaatimaton kurssi.

Tarkoitin, miten sinä oput siellä kursseilla kaiken kun minä en oppinut mitään. Olin ulkona kuin lintulauta. Ihmettelen vaan.
        Anteeksi tuo edellinen kirjoitus, kiireessä kirjoitin väärin.
        Hyvää päivän jatkoa vaan kaikille!

• Lämminmies
        liikut kirjoitti:

Tarkoitin, miten sinä oput siellä kursseilla kaiken kun minä en oppinut mitään. Olin ulkona kuin lintulauta. Ihmettelen vaan.
        Anteeksi tuo edellinen kirjoitus, kiireessä kirjoitin väärin.
        Hyvää päivän jatkoa vaan kaikille!

Olin juri Helsigin yhdistyksen 140 v juhlilla tapasin siellä kolleegan ( jo tunnettu 1947 samat koulut 3kpl) hän sanoi" ei teku opettanut mitään "
        näin meillä on erilaisia mielipiteitä , menen venemessuille tapaan sillä toisen kolleegan olen ajatellut kysyä.
        Muuten Finlaissin konetarkastaja 1980 luvulla olut Alpo Merikanto kävi tuon saman kurssin ennen minua
        Tosiaan miehittämättömäksi , tuli parhaiten mieleen Oulun lähellä Muhoksella oleva tiilitehdas , kun nimi tulee mieleen niin sanon ,kuljin lentokoneella matkat , kerran joutusin yöpämään tahtomattani . Luvattiin Oulun paras hotelli, niinpä jäin . Se olisi taas uusi juttu

• kurssin käyneitä
        Lämminmies kirjoitti:

Olin juri Helsigin yhdistyksen 140 v juhlilla tapasin siellä kolleegan ( jo tunnettu 1947 samat koulut 3kpl) hän sanoi" ei teku opettanut mitään "
        näin meillä on erilaisia mielipiteitä , menen venemessuille tapaan sillä toisen kolleegan olen ajatellut kysyä.
        Muuten Finlaissin konetarkastaja 1980 luvulla olut Alpo Merikanto kävi tuon saman kurssin ennen minua
        Tosiaan miehittämättömäksi , tuli parhaiten mieleen Oulun lähellä Muhoksella oleva tiilitehdas , kun nimi tulee mieleen niin sanon ,kuljin lentokoneella matkat , kerran joutusin yöpämään tahtomattani . Luvattiin Oulun paras hotelli, niinpä jäin . Se olisi taas uusi juttu

on paljon. Minäkin olen käynyt sen jo Toukokuussa 1973. Olihan siellä uusia asioita, mutta ei tuolla kymmenen päivän kurssilla uutta ammattia opittu. Logistiikkapiirejä vähän väsättiin labrassa. Niin ja Merikanto oli jo Creittonin dieselverstaan "vanhallapuolella" pomona kuusikymmentäluvun alussa. Silloin tehtiin mm. Ilmattaren 12 syl. MH Sulzer 1963.

• Lämminmies
        kurssin käyneitä kirjoitti:

on paljon. Minäkin olen käynyt sen jo Toukokuussa 1973. Olihan siellä uusia asioita, mutta ei tuolla kymmenen päivän kurssilla uutta ammattia opittu. Logistiikkapiirejä vähän väsättiin labrassa. Niin ja Merikanto oli jo Creittonin dieselverstaan "vanhallapuolella" pomona kuusikymmentäluvun alussa. Silloin tehtiin mm. Ilmattaren 12 syl. MH Sulzer 1963.

Se ylikonemestari joka oli rakentamassa Rautaruukin Raahen toista H- kattilaa 1963 - 1965
        Kyllähän siinä aina jotain oppii , kun viellä Ciffi otti ja lähti ,jätti . Ei muuta kun jatka siitä . En hakenut tuota paikkaa vaan tulin etelään.
        Minä olen aina kunnioittanut" teorioita "

• muhos
        Lämminmies kirjoitti:

Soson tiilitehdas.

• Lämminmies
        muhos kirjoitti:

Soson tiilitehdas.

Tämähän oli 1991 - 1992, Oulusainen säköfirma luuli ( tienaavan minusta kun tulen etelästä)
        olin luvannut tehdä työn 50000 mk hlvemmalla kuin Ahsröm Varkaus , Hesalaisen Ins. toimiston kautta koka mulla ei ollut Firmaa .
        Alpo Merikanto , olimme 1950 Vucaanilla , minä läksin seilaamaan . Hön soitti minulle 1979 ja pyysi tulemaan Finjettiin 2 matkaa 1 mest. sitten päälikkönä . Sanoin lähteväni merelle ja läksin

• koneoppilas
        muhos kirjoitti:

Soson tiilitehdas.

Vaan Pikkaralassa oleva/ollut Lohjan tiilitehdas.
        (Maantiedosta kouluaikoina jäi mieleen.)

• Lämminmies
        koneoppilas kirjoitti:

Vaan Pikkaralassa oleva/ollut Lohjan tiilitehdas.
        (Maantiedosta kouluaikoina jäi mieleen.)

Sain työni tehtyy ja olin lähdössä etelään , niin päälikkö halusi , että otetaan Paineastia tarkastaja paikalle , sanoin ei tarvii hän halusi kuitenkin ja lupasi minulla Oulun parhaan hotelin.
        Sitten viikonpäästä hän soittaa mulle olet juonut hotellissa alkohoolia . Olen ollut tehtasnpäälikkönä 10 v enkä ole alkohoolilaskua vielä maksanut mulla ei ole kustannusnumeroa .No nytten on sitten aika hankkia.

• vähän fossiili
        Lämminmies kirjoitti:

Tämähän oli 1991 - 1992, Oulusainen säköfirma luuli ( tienaavan minusta kun tulen etelästä)
        olin luvannut tehdä työn 50000 mk hlvemmalla kuin Ahsröm Varkaus , Hesalaisen Ins. toimiston kautta koka mulla ei ollut Firmaa .
        Alpo Merikanto , olimme 1950 Vucaanilla , minä läksin seilaamaan . Hön soitti minulle 1979 ja pyysi tulemaan Finjettiin 2 matkaa 1 mest. sitten päälikkönä . Sanoin lähteväni merelle ja läksin

ikäkö se tekee tepposia,kun kirjoittelet vastauksia???? Vastailet omia juttujasi vääriin ketjuihin. Siksi tuntuvat välillä niin irrallisilta, ja vaikeaselkoisilta.

• satuja
        Lämminmies kirjoitti:

Sain työni tehtyy ja olin lähdössä etelään , niin päälikkö halusi , että otetaan Paineastia tarkastaja paikalle , sanoin ei tarvii hän halusi kuitenkin ja lupasi minulla Oulun parhaan hotelin.
        Sitten viikonpäästä hän soittaa mulle olet juonut hotellissa alkohoolia . Olen ollut tehtasnpäälikkönä 10 v enkä ole alkohoolilaskua vielä maksanut mulla ei ole kustannusnumeroa .No nytten on sitten aika hankkia.

Kerro nyt vielä, että tuurasit 50-luvulla Markus-setää, kun sulta luonaa tuo satujen kertominen, vai oikein tehdaspäällikkömä.Kerro myös mistä pöpilästä olet karannut.

• koneoppilas
        satuja kirjoitti:

Kerro nyt vielä, että tuurasit 50-luvulla Markus-setää, kun sulta luonaa tuo satujen kertominen, vai oikein tehdaspäällikkömä.Kerro myös mistä pöpilästä olet karannut.

Arvoisa "kerro lisää satuja"!
        Et näköjään ymmärrä kaikkea kirjoitettua tai sinulta puuttuu taito löytää kirjoituksesta sanoma.

Lämminmies ei kertonut olleensa tehdaspäällikkö vaan tehdaspäällikkö oli yhteydessä häneen ja tehdaspäällikkö kertoi, että hän ei ole ennen hyväksynyt viinalaskuja jne.

Kirjoituksemme eivät ehkä ole aina selkeitä eivätkä avaudu kaikille, varsinkin jos lukija ei haluakaan sitä, niinkuin sinun tapauksessa. Lämminmies kertoo tarinoitansa persoonallisesti ja minun mielestä aivan ymmärrettävästi eikä ansaitse semmoista arvostelua mitä sinunkin kirjoitus on.
        Oma kirjoituksesi paljastaa sinun puutteet ja ne ovat henkisellä puolella, mutta hyväksykäämme se ja toivotaan, että sinäkin hyväksyt toiset.

• lukemaan
        koneoppilas kirjoitti:

Et näköjään ymmärrä kaikkea kirjoitettua tai sinulta puuttuu taito löytää kirjoituksesta sanoma.

Lämminmies ei kertonut olleensa tehdaspäällikkö vaan tehdaspäällikkö oli yhteydessä häneen ja tehdaspäällikkö kertoi, että hän ei ole ennen hyväksynyt viinalaskuja jne.

Kirjoituksemme eivät ehkä ole aina selkeitä eivätkä avaudu kaikille, varsinkin jos lukija ei haluakaan sitä, niinkuin sinun tapauksessa. Lämminmies kertoo tarinoitansa persoonallisesti ja minun mielestä aivan ymmärrettävästi eikä ansaitse semmoista arvostelua mitä sinunkin kirjoitus on.
        Oma kirjoituksesi paljastaa sinun puutteet ja ne ovat henkisellä puolella, mutta hyväksykäämme se ja toivotaan, että sinäkin hyväksyt toiset.

Kyllä siinä lukee olen ollut 10 v. tehtasnpäälikkönä, joten opettele itse ensin lukemaan, ennenkuin alat kirjoitella älyttömiä sepustuksiasi.

• koneoppilas
        lukemaan kirjoitti:

Kyllä siinä lukee olen ollut 10 v. tehtasnpäälikkönä, joten opettele itse ensin lukemaan, ennenkuin alat kirjoitella älyttömiä sepustuksiasi.

"sitten viikonpäästä hän soittaa mulle olet juonut hotellissa alkohoolia . Olen ollut tehtasnpäälikkönä 10 v enkä ole alkohoolilaskua vielä maksanut..."

Kuten kirjoitin, et ymmärrä lukemaasi. Lue vielä kerran koko kappale ja jos ei selviä niin ota tekstistä tuloste, näytä lääkärillesi seuraavalla hoitokerralla ja kerro miten suutut tämmöisiin keskustelupalstojen kirjoituksiin. Sinun kannattaa nyt hakea apua ongelmaasi ammattiauttajilta ja jätä lämminmies rauhaan. Hän ei halua pahaa kirjoituksillaan sinulle eikä muillekaan.

• selkeämmin
        koneoppilas kirjoitti:

"sitten viikonpäästä hän soittaa mulle olet juonut hotellissa alkohoolia . Olen ollut tehtasnpäälikkönä 10 v enkä ole alkohoolilaskua vielä maksanut..."

Kuten kirjoitin, et ymmärrä lukemaasi. Lue vielä kerran koko kappale ja jos ei selviä niin ota tekstistä tuloste, näytä lääkärillesi seuraavalla hoitokerralla ja kerro miten suutut tämmöisiin keskustelupalstojen kirjoituksiin. Sinun kannattaa nyt hakea apua ongelmaasi ammattiauttajilta ja jätä lämminmies rauhaan. Hän ei halua pahaa kirjoituksillaan sinulle eikä muillekaan.

Olen ollut voi myös tarkoittaa, että kirjoittaja on ollut. Ei siinä sanota, että kumpi on ollut tehdaspäällikkö.

• koneoppilas
        selkeämmin kirjoitti:

Olen ollut voi myös tarkoittaa, että kirjoittaja on ollut. Ei siinä sanota, että kumpi on ollut tehdaspäällikkö.

on se kohta. Sinä et ymmärrä, et osaa yhdistää kerrontaa ja sanoja. Tulkitset kirjoitusta liikaa, et asiaa mitä siinä kerotaan.
        Tämä johtuu ongelmistasi, et ole kypsä ymmärtämään asioita laajemmin vaan tulkitset niitä pienten yksityiskohtien perusteella ja kokonaisuus jää näkemättä/ymmärtämättä. Asiaa ei auta, että suutut ja hermostut tämmöisistä, se pahentaa vain oloasi ja tulkinnat vääristyy entisestään. Onko sinulla diagnostoitu mitään sairautta tai vammaa esim. ADHD.
        Koeta ottaa asiat rauhallisesti ja hyväksy ihmiset semmoisina kuin he ovat ja samalla tulet itsekin hyväksytyksi.

• haittaakos jos paljasan ken on tuo
        koneoppilas kirjoitti:

Tähän on mukava vastata kertomalla , tositarina ,, tuskin se ketään loukkaa.
        Vappuna 1955 . Menimme Alppilavalle kaverinani oli nuoremmanikäluokan Alikessu , minullahan oli 11 kk 17 vuorokautta yp joten olin viellä " remmissä " ajoin Melkin YM -venettä.
        Niinpä ostimme pullon ja naukailimme , siinä tassipaikan liepeillä tapasimme 2 valkolakkityttöä.
        Juttua piisasi , kävimmekö tanssimassa sitä en muista.
        Läksimme kaupunkiin tuo toinen tyttö erosi ja kaveri lähti mukaan .
        Niinpä mekin jatkoimme kuinka sattuikin meillä oli noin sama matka Hietalahteen .
        Vaan yllättäen tyttöni pysähtyi sellaisen sisäänkäytävän eteen ja hieno ovi . ja otti oven auki mennäkseen sisälle .. ja pysähtyi siihen ovelle .. Kysyi" RAKASTATKO MINUA " SANOIN RAKASTAVANI KAIKKIA TYTTÖJÄ YHTÄPALJON.
        Sitten ovi vedettiin kiinni edestäni .
        Myöhemmin on selvinnyt hän oli erittäin kiistellyn SOTAHERRAN tyttö.

• onko kaunokainen edelleen tuttu ( salatuttu) +
        haittaakos jos paljasan ken on tuo kirjoitti:

Tähän on mukava vastata kertomalla , tositarina ,, tuskin se ketään loukkaa.
        Vappuna 1955 . Menimme Alppilavalle kaverinani oli nuoremmanikäluokan Alikessu , minullahan oli 11 kk 17 vuorokautta yp joten olin viellä " remmissä " ajoin Melkin YM -venettä.
        Niinpä ostimme pullon ja naukailimme , siinä tassipaikan liepeillä tapasimme 2 valkolakkityttöä.
        Juttua piisasi , kävimmekö tanssimassa sitä en muista.
        Läksimme kaupunkiin tuo toinen tyttö erosi ja kaveri lähti mukaan .
        Niinpä mekin jatkoimme kuinka sattuikin meillä oli noin sama matka Hietalahteen .
        Vaan yllättäen tyttöni pysähtyi sellaisen sisäänkäytävän eteen ja hieno ovi . ja otti oven auki mennäkseen sisälle .. ja pysähtyi siihen ovelle .. Kysyi" RAKASTATKO MINUA " SANOIN RAKASTAVANI KAIKKIA TYTTÖJÄ YHTÄPALJON.
        Sitten ovi vedettiin kiinni edestäni .
        Myöhemmin on selvinnyt hän oli erittäin kiistellyn SOTAHERRAN tyttö.

Lolisko , Olympia-ampuja Linnosvuolla jotain yhteyttä asiankanssa ??

• helppo laskutehtävä
        onko kaunokainen edelleen tuttu ( salatuttu) + kirjoitti:

Mitenkä olisi ,sotamies Hytti kesä - heinäkuussa 1944 itäkarjalassa ?

• milloikohan tuo tapahtui ?
        onko kaunokainen edelleen tuttu ( salatuttu) + kirjoitti:

Niin Linnosvuolta vaadittiin " housut ala ja kädet ylös "

• oliskohan tuossa emmeitä
        milloikohan tuo tapahtui ? kirjoitti:

Niin Linnosvuolta vaadittiin " housut ala ja kädet ylös "

Olikohan tuo , S O Lingreen Autoliiton toiminnanjohtaja . Sotilaana Majuri patl. päälikkö . Ampui omakätisesti sotamies Hyvin

• :-)

Mutta vittuilin kaikille :D

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      237
      5143
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      119
      4181
    3. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      58
      3843
    4. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3609
    5. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3550
    6. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      41
      3295
    7. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      7
      2704
    8. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      20
      2596
    9. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2436
    10. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      60
      2388
    Aihe