Terve kaikille.
Tarvitsen tietoa narttu koirista, minulle tulee koiran pentu kesän aikana ja olen nyt 70% nartun ja 30% uroksen kannalla. Tämä on siis vaikein päätökseni vieläkin.
Kertokaa omia kokemuksianne näiden kahden luontokappaleen välillä? Lapsiystävällisyys yms? Tottakai rotukin vaikuttaa asiaan mutta näin yleisesti. Olenko myöskin selvillä että kun narttu leikataan niin juoksut, valeraskaudet ja niihin kohdistuvat sairaudet (nisä, kohtu yms)loppuvat siis kokonaan? Kannattaako narttu leikata ennen vai jälkeen ensimmäisten juoksujen?? Paljonko leikkauksen hinta on? Kertokaa kaikkea mahdollista, joka saattaisi helpottaa päätöksessäni.
*NARTTU KOIRAT*
5
383
Vastaukset
- cwbl
Täällä keskustellaan yhä tuoreesti ja on jotain tietoa valmiina.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=4500000000001986&posting=22000000041351901- molemmista sukupuolista
1. sanotaan että uros on suorempi kuin narttu - tietyissä roduissa tai toisinpäin
2. sanotaan että leikkaus edesauttaisi pohjavillan runsautta sukupuolesta riippumatta - tietyissä roduissa
3. sanotaan että nartun sterilointi varhaisessa iässä edesauttaisi estämään mahdollisia tulevia nisäkasvaimia
4. sanotaan että urosten kiimahalu laantuisi - vastoin koodia mitä niillä on päässä
Ehkä olisi hyvä kysyä tätä oman rodun foorumilta.
- leikattu
Minulla on ollut narttukoiria lukuisa määrä ja on neljä tällähetkellä. Kaksi on leikattua ja kaksi pentua, jotka myös aion jossain vaiheessa leikkauttaa. Ei ole nartulla operaation jälkeen juoksuja, eikä pelkoa kohtutulehduksista.
Toisen leikkautin eka juoksun jälkeen, noin puolivälissä, ennen seuraavaa juoksua. Toisen leikkautin ennen eka juoksua, noin puolivuotiaana.
Lääkäri tutki ensin ja tuli siihen tulokseen, että voi jo leikata.
Molemmat onnistui hyvin ja koirat toipuivat nopeasti. Olen oikein tyytyväinen.
Hintahaitari on suuri, varmaan 150 € - 400 €, riippuu paikkakunnasta ja yksityinen, vai kaupungin/kunnan klinikka.
Uroksista kokemusta parin koiran verran, enkä aio enää uroksia ottaa.
Molemmista löytyy hyvät ja huonot puolensa, nuo urokset ovat aivan sekaisin, jos lähistöllä on juoksunen narttu ja niitä tuppaa olemaan ympäri vuoden.Riippuu koirasta tuo lapsiystävällisyys, ehkä narttu on lempeämpi kuitenkin. Urokset ovat ärhäkämpiä, toki rotukohtaista tuokin.
Tässä omia kokemuksiani, 40 v. on koiria ollut- ^^Koiratar^^
Kiitos vastauksistasi, muutama kysymys silti olisi johon mielelläni kuulisin vastauksia.
Kumpaan tulokseen tulit itse, onko fiksumpi leikata narttu ennen vai jälkeen ekojen juoksujen? Entä muuttiko se mielestäsi koiran luonnetta jotenkin? Moni on kertonut palstoilla, että koiran ruoan himo lisääntyy huomattavasti..
Niin ja sitten vielä tämä, kuinka usein sinun koirasi ovat päästäneet alle leikkauksen jälkeen? Olen kuullut, että leikkaus voi johtaa jonkinlaiseen virtsankarkailuun, mutta sitä tapahtuisi vain muutaman kerran vuoden aikana? - leikattu
^^Koiratar^^ kirjoitti:
Kiitos vastauksistasi, muutama kysymys silti olisi johon mielelläni kuulisin vastauksia.
Kumpaan tulokseen tulit itse, onko fiksumpi leikata narttu ennen vai jälkeen ekojen juoksujen? Entä muuttiko se mielestäsi koiran luonnetta jotenkin? Moni on kertonut palstoilla, että koiran ruoan himo lisääntyy huomattavasti..
Niin ja sitten vielä tämä, kuinka usein sinun koirasi ovat päästäneet alle leikkauksen jälkeen? Olen kuullut, että leikkaus voi johtaa jonkinlaiseen virtsankarkailuun, mutta sitä tapahtuisi vain muutaman kerran vuoden aikana?Mitään eroa ei ollut leikkauksilla. Ennen juoksuja leikattu ei kerenny koheltaa sitä yhtäkään juoksuaikaa. Toisella koiralla oli tosi voimakas tuo eka juoksu ja kesti yli kuukauden kaikenkaikkiaan. Se oli yhtä itkua ja touhottamista. Aina oli meno mielessä.
Eli, jos et aio pentuja teettää, niin melkeinpä suosittelisin tuota ennen juoksuaikoja leikkaamista. Lääkäri tutkii koiran ennen leikkausta ja kertoo sinulle, missä vaiheessa on paras leikkausajankohta.
Kummallakaan koiristani ei ole ollut mitään ruuan himoa, eikä virtsan karkailua.
Ei ole luonnekkaan muuttunut, toki ovat kasvaneet aikuisiksi leikkausten jälkeen.
Leikannut lääkäri sanoi silloin, että nuorena leikatulle koiralle ei niin herkästi tule tuota virtsavaivaa ja onhan siihen sitten lääkkeet olemassa. Nuokin jutut ovat tietysti yksilöllisiä. Joku on valittanut, että koiran turkki on ruvennut huononemaan ja vuotamaan, ei ole tätäkään ilmennyt, vaan karva on hyvä ja kiiltävä kummallakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p525632Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "692701Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella181980No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol371816Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1561808- 191743
Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v5150881-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome191141Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy801129Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah64946