Löytäjän ilo
Jumalan hyvyys ja armollisuus on sitä, että hän etsii ja kutsuu omille teilleen lähtenyttä ihmistä takaisin yhteyteensä. Ihmisen Poika on tullut etsimään ja pelastamaan sitä, mikä on kadonnut (Luuk. 19:10). Jeesus kulki kyläteillä ja toreilla opettaen Jumalan valtakunnasta ja parannuksesta. Syntiset tulivat hänen luokseen kuullakseen häntä. Kun Jeesus meni näiden ihmisten koteihin ja söi heidän kanssaan, fariseukset ja lainopettajat paheksuivat. Jeesus vastasi heille kertomalla vertaukset eksyneestä lampaasta ja kadonneesta hopearahasta.
Jumala kutsuu valtakunnastaan
Vertauksillaan Jeesus opetti kysyjille ja meille, että luonnollisesti me aloitamme etsimisen ja lähdemme kadonneen jäljille ja perään. Hopearahan kadottanut nainen sytytti lampun ja lakaisi lattian. Jos kadonnutta ei löydy, pyydetään ystäviä apuun. Lapsuuden uskon menettänyttä Jumala kutsuu seurakuntansa kautta palaamaan Isän kotiin. Apostoli Paavali kehottaa: ”Jumalan työtovereina me vetoamme teihin: ottakaa Jumalan armo vastaan niin, ettei se jää turhaksi!” (2. Kor. 6:1.)
Profeetta Hesekiel sanoo: ”Minä (Jumala) etsin itse lampaani ja pidän niistä huolen. – – Minä huolehdin lampaistani ja haen ne turvaan kaikkialta. – – Minä etsin eksyneen ja tuon takaisin laumasta harhautuneen, minä sidon murtuneen jalan, minä hoivaan uupunutta, ja vahvat ja lihavat minä pidän kurissa. Minä kaitsen laumaani niin kuin sitä tulee kaita.” (Hes. 34:11, 12, 16.) Eksynyt lammas on kuva Jumalasta eroon joutuneesta ihmisestä. Synti erottaa Jumalasta ja katkaisee yhteyden Jumalan valtakuntaan. Jumalan valtakunnan ulkopuolella oleva ihminen ei ole Hyvän Paimenen hoidossa.
Parannus
Eksyneen lampaan, tuhlaajapojan, mieli oli murheellinen ja hänen omatuntonsa kipeä ja rauhaton. Hän tiesi tehneensä vastoin Jumalan sanan opetuksia. Hän tunnusti: ”Isä, minä olen tehnyt syntiä taivasta vastaan ja sinua vastaan.” (Luuk. 15:18.) Oikea murhe sai aikaan katumuksen. Tuhlaajapoika sai voiman tunnustaa syntinsä ja rikkomuksensa. Jumala antoi hänelle voiman uskomisen iloon ja rauhaan. Hänelle saarnattiin kaikki synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä, ja Pyhä Henki laskeutui hänen sydämeensä. Hänen nimensä kirjoitettiin elämän kirjaan taivaassa. Rauha ja ilo täyttivät hänen sydämensä.
Iloitkaa
Ilo ja riemu täytti löytäjän mielen, ja hän pyysi ystäviä iloitsemaan kanssaan. Tuhlaajapojan isä sanoi: ”Minun poikani oli kuollut, mutta heräsi eloon, hän oli kadoksissa, mutta nyt hän on löytynyt.” Kodissa syötiin ja vietettiin ilojuhlaa. Jeesus opetti, että taivaassa enkelit iloitsevat yhdestäkin syntisestä, joka tekee parannuksen. Jumalan lapseksi autettu pyytää: ”Yhtä minä pyydän Herralta, yhtä ainoaa minä toivon: että saisin asua Herran temppelissä kaikki elämäni päivät! (Ps. 27:4.) Usko vaikuttaa sydämessä sen, että haluaa kertoa löydöstään myös ystävilleen. Filippus sanoi Natanaelille: ”Me olemme löytäneet sen, josta Mooseksen laki ja profeettojen kirjat todistavat! Hän on Jeesus, Josefin poika Nasaretista.” (Joh. 1:45.) Jumalan sana opettaakin, että jos te tänä päivänä kuulette hänen äänensä, älkää paaduttako sydäntänne, vaan olkaa kuuliaiset Pyhän Hengen neuvoille. Kuuliaiset lapset Jumala siunaa.
Kari Päkkilä
--- --- ---
Радость нашедшего
Благость и милость Бога заключаются в том, что Он ищет и призывает сошедшего на свой путь человека вернуться в общение с Ним. «Ибо Сын Человеческий пришел взыскать и спасти погибшее» (Лук 19:10). Иисус ходил по дорогам и площадям, уча о Царствии Божием и покаянии. Грешники приходили к Нему, чтобы послушать Его. Когда Иисус приходил в дома этих людей и ел с ними, фарисеи и законники оскорблялись этим. Иисус отвечал им, рассказывая притчи о потерянной овце и драхме.
Бог призывает из Своего царства
Своими притчами Иисус учил задающих Ему вопросы и нас, что естественно, когда мы начинаем поиски и идем по следам пропавшего. Женщина, потерявшая драхму, зажгла светильник и подмела пол. Если пропавшее не находится, зовут на помощь друзей. Человека, потерявшего детскую веру, Бог призывает из Своей общины вернуться в дом Отца. Апостол Павел призывает: «Мы же, как споспешники, умоляем вас, чтобы благодать Божия не тщетно была принята вами». (2 Кор 6:1.)
Пророк Иезекииль говорит: «Вот, Я Сам (Бог) отыщу овец Моих и осмотрю их... Я пересмотрю овец Моих и высвобожу их из всех мест, в которые они были рассеяны.... Потерявшуюся отыщу и угнанную возвращу, и пораненную перевяжу, и больную укреплю, а разжиревшую и буйную истреблю; буду пасти их по правде». (Иез 34:11, 12, 16.) Потерявшаяся овца – это образ отошедшего от Бога человека. Грех отделяет человека от Бога и разрывает связи с Царством Божиим. Вне Царства Божьего человек не получает ухода Доброго Пастыря.
Покаяние
Блудный сын был такой потерянной овцой. Он был печален, его совесть болела и не давала ему покоя. Он знал, что поступил против учения Слова Божьего. Он признался отцу: «Я согрешил против неба и пред тобою». (Лук 15:18.) Правильная печаль привела к раскаянию. Блудный сын получил силу признать свои грехи и преступления. Бог дал ему радость и мир в вере. Ему проповедовали прощение всех грехов именем и кровью Иисуса, и Святой Дух сошел в его сердце. Его имя было записано в книгу жизни на небесах. Мир и радость наполнили его сердце.
Радуйтесь
Радость и ликование наполнили сердце нашедшего, и он просил своих друзей радоваться вместе с ним. Отец блудного сына сказал: «Сын мой был мертв и ожил, пропадал и нашелся». В том доме ели и веселились. Иисус учил тому, что на небе ангелы радуются даже об одном грешнике, который покается. Ставший чадом Божиим просит: «Одного просил я у Господа, того только ищу, чтобы пребывать мне в доме Господнем во все дни жизни моей». (Пс 26:4.) Вера влияет в сердце таким образом, что появляется желание рассказать о своей находке и друзьям. Филипп сказал Нафанаилу: «Мы нашли Того, о Котором писали Моисей в законе и пророки, Иисуса, сына Иосифова, из Назарета». (Иоан 1:45.) Слово Божие учит, что если вы сегодня слышите Его голос, не ожесточите ваших сердцец, но будьте послушны советам Святого Духа. Бог благословляет послушных детей.
Кари Пяккиля
Перевод: Анна Федорова
Löytäjän ilo
Löytäjän ilo
0
116
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1057361
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h985243Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1163506Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p253441Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352534Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191856Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?961511Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3421472Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311356Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?541314