Keitä kaikkia vaitiolovelvollisuus koskee?
Esim. Asiakas kertoo asiasta, joka levitessään eteenpäin aiheuttaa asianomaiselle työympäristössään paljon ongelmia. Asiakas antaa ymmärtää, että on kirjoittanut jo lehteenkin asiasta, nimeämättä itseään tai asianomaista.
Asia on sellainen, joka mitä suurimmalla todennäköisyydellä on perätön ja näin ollen loukkaa asianomaista henkilöä suuresti.
Teenkö väärin, jos ilmoitan asianomaisen esimiehelle tälläisistä puheista ja annan hänen päättää kertoako asianomaiselle vaiko ei?
En työskentele terveydenhuollon alalla enkä myöskään ole viranhaltija.
Vaitiolovelvollisuus
2
286
Vastaukset
- taka-ajatuksia
Jos normaalissa asiakaspalvelussa joku alkaa kertoa niin sanotusti luottamuksellisesti jotain niin voit miettiä vähän mitä hän ajaa takaa. Itse epäilet että kyseessä on perätön juttu ja niitähän riittää. Toisaalta kenestäkään ei saa kertoa tai levittää asiattomia ja vahingoittavia tietoja. Siitä voi joutua vastuuseen oikeudessa. Vaitiolovelvollisuus koskee tiettyjä ammatteja ja on ihan syystäkin olemassa. Jos haluat niin etsi tietoa miksi ja millä tavoin vaitiolovelvollisuus toteutuu niissä ammateissa.
Jos lähdet kertomaan juttua eteenpäin ja vielä asianosaisen esimiehelle ja vaikeutat työsuhdetta niin voit itse olla vastuussa perättömän tiedon levittämisestä. Olisiko kertojalla tarkoitus puhua ja puhua ja toivoa että joku kertoo eteenpäin ja hän saa vahingon aikaan muttei joudu "pää pölkylle". Luulen, että jos myöhemmin vetoaisit saaneesi tiedot häneltä niin kaveri kieltäisi kaiken. Reiluuden nimissä, jos tunnet henkilön, josta oli kyse, otat suoraan yhteyttä häneen etkä esimieheen. Kerro kuulemastasi, jolloin asianosainen voi puhdistaa maineensa ja toimia oikealla tavalla. Tällainen mustamaalaaminen nimettömänä on jonkinlaista juonittelua. Jos asioilla olisi totuuspohjaa niin luulisi henkilon pystyvän todistamaan ja reilusti viemään asiaa eteenpäin. Itse päätät mitä kerrot yleensäkin eteenpäin. Vaitioloa ei työsi ehkä vaadi, mutta hienotunteinen voit olla.- alkup.
Kiitos vastauksestasi.
Juuri näitä asioita olen miettinyt.
Asia on senlaatuinen, että oli se totta tai ei, niin tässätapauksessa asia kuuluu suoraan esimiehelle. Hän myös tietää aivan varmasti asian oikean laidan. Jos asianomainen tekisikin sitä, mitä todennäköisemmin kuitenkin ei tee, vaatisi se ehdottomasti puuttumista asiaan.Jos puhe on perätön, sen esimiehelle tiedoksi saattaminen ei tule vahingoittamaan työsuhdetta, mutta taas jos se pitää paikkaansa, on siihen syytä puuttua.
Perättömänä ja silti laajaan tietoon levitessään asia voi aiheuttaa asianomaiselle nöyryytyksen.
Kun toinen totuus voi pienellä mahdollisuudella olla olemassa, minusta esimiehelle kertominen on parempi ratkaisu, kuin suoraan tälle henkilölle.
Moraalisesti itse ajattelisin niin, että parempi on saattaa asia esimiehen kautta asianomaisen tietoon heti, katkaista puheet alkuunsa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874168Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283137No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351348
- 10919
- 133911
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11770