...Voiko manian depression väli olla muutamia päiviä? eli voiko manian ja masennuksen oireet vaihdella äkistikin esim. viikon sisällä? vai onko puhtaassa bipolaarihäiriössä kyse pidemmistäjaksoista?
kiitos jo etukäteen!
Kertokaa te paremmin tietävät!
13
1361
Vastaukset
- voi:)
toisilla vaihtelut on tiheämpiä kun toisilla on niin erillaisia. itsellä ollu nyt pitempijaksoisia kausia ja nyt on menossa mania vaihe. masennus kesti 5kk ja mania mulla viimeksi kesti 4kk. mut on ollu kausia jolloin mielialat vaihteli tosi nopeasti ja sillo se oli todella tuskasta kropallekkin.
- mul
on tosiaan diagnosoituna masennusta ynnä muuta ja ahdistusta ja vaikka mitä... ja lääkkeitäkin on sitten määrätty joka lähtöön, mut ei mikään tunnu auttavan!
...mut must tuntuu et mä voin samanpäivän aamuna voin olla ostamassa asuntoa, aloittaa astangajoogan, hakea yliopistoon, hankkia lapsia, ottaa yhteyttä kaikkiin vanhoihin kavereihin, ostaa kahvipapumyllyn ja aloittaa vegaaniruokavalion ja illal must tuntuu niin käsittämättömän vaikealta mennä edes suihkuun... eikä mikään tunnu taas miltään... Mä touhuilen ajoittain, vaihdan säännöllisesti kotona järkkää aloitan uusia harrastuksia ostelen huonekaluja, haen mitä älyttömimpiin työpaikkoihin ja kaikkee mahdollista... ja sit mä taas vaivun sinne sumupeiton alle... mut mun mielialat menee niin nopeasti, ei siis oo mitään kuukausia kestäviä? kyse on päivistä max viikosta yhtä mieltä kerrallaan? voiko olla kaksisuuntainen mieliala häiriö? - mielialan vaihtelut
mul kirjoitti:
on tosiaan diagnosoituna masennusta ynnä muuta ja ahdistusta ja vaikka mitä... ja lääkkeitäkin on sitten määrätty joka lähtöön, mut ei mikään tunnu auttavan!
...mut must tuntuu et mä voin samanpäivän aamuna voin olla ostamassa asuntoa, aloittaa astangajoogan, hakea yliopistoon, hankkia lapsia, ottaa yhteyttä kaikkiin vanhoihin kavereihin, ostaa kahvipapumyllyn ja aloittaa vegaaniruokavalion ja illal must tuntuu niin käsittämättömän vaikealta mennä edes suihkuun... eikä mikään tunnu taas miltään... Mä touhuilen ajoittain, vaihdan säännöllisesti kotona järkkää aloitan uusia harrastuksia ostelen huonekaluja, haen mitä älyttömimpiin työpaikkoihin ja kaikkee mahdollista... ja sit mä taas vaivun sinne sumupeiton alle... mut mun mielialat menee niin nopeasti, ei siis oo mitään kuukausia kestäviä? kyse on päivistä max viikosta yhtä mieltä kerrallaan? voiko olla kaksisuuntainen mieliala häiriö?voi olla ihan normaalia? Välillä elämässä menee huonosti, eli masentaa, voi masentaa kuukausitolkulla tai muutaman tunnin. Sitten alkaa vaikka kevät ja aurinko paistaa enemmän, on valoisampaa (tai saa jostain vaan itselleen hyvän mielen), mieli alkaakin olla virkeämpi ja on sellainen olo, että mähän voisin tehdä sitä ja tätä ja tota, ja kaikki on vielä mahdollista, eikä elämä lopu.
Mun mielestä se on ihan normaalia! Ei siihen lääkkeitä välttämättä tarvita, ellei olo ole niin paha, ettei kestä olla ja sitten lääkkeiden kanssa kestää.
Me eletään täällä Suomessa sellaisella alueella, että kesällä valoa on yllin kyllin ja talvella ei yhtään. Onneksi sähkövalo on keksitty, mutta ei ihminen ole kone. Me mennään valon mukaan.
Jos asuttais lähempänä päiväntasaajaa, missä päivällä on paljon valoa ja yöllä ei yhtään, meidän elämän- ja mielenrytmi olisi varmasti tasaisempi! - Gabi
mielialan vaihtelut kirjoitti:
voi olla ihan normaalia? Välillä elämässä menee huonosti, eli masentaa, voi masentaa kuukausitolkulla tai muutaman tunnin. Sitten alkaa vaikka kevät ja aurinko paistaa enemmän, on valoisampaa (tai saa jostain vaan itselleen hyvän mielen), mieli alkaakin olla virkeämpi ja on sellainen olo, että mähän voisin tehdä sitä ja tätä ja tota, ja kaikki on vielä mahdollista, eikä elämä lopu.
Mun mielestä se on ihan normaalia! Ei siihen lääkkeitä välttämättä tarvita, ellei olo ole niin paha, ettei kestä olla ja sitten lääkkeiden kanssa kestää.
Me eletään täällä Suomessa sellaisella alueella, että kesällä valoa on yllin kyllin ja talvella ei yhtään. Onneksi sähkövalo on keksitty, mutta ei ihminen ole kone. Me mennään valon mukaan.
Jos asuttais lähempänä päiväntasaajaa, missä päivällä on paljon valoa ja yöllä ei yhtään, meidän elämän- ja mielenrytmi olisi varmasti tasaisempi!Ymmärrätkö yhtään että normaali mielialojen vaihtelu ja sairauteen kuuluva mielialojen vaihtelu on kaksi aivan eri asiaa? Entä tiesitkö että masennukseen ja maniaan voi liittyä eri asteisia psykoosin oireita? Näihin oireisiin et voi itse vaikuttaa, jos psykoosi pamahtaa päälle niin se pamahtaa. On julmaa puhua noin sairaudesta joka lamauttaa joskus normaalin elämän aivan täysin. Ota asioista selvää ennen kuin puhut tuollaisia. Jos sinulla onkin kokemuksia oikeasta maniasta tai mesennuksesta et voi yleistää asioita noin suoraviivaisesti. Tuollaiset mieipiteet aiheuttavat suurta ahdistusta, häpeää ja kauheita syyllisyyden tuntoja mielisairaille ihmisille jotka jo valmiiksi kamppailevat näiden tunteiden kanssa ja joille tavallisista arkiasioista suoriutuminen voi olla aivan ylivoimainen tehtävä.
- illan depikseen
mul kirjoitti:
...mut must tuntuu et mä voin samanpäivän aamuna voin olla ostamassa asuntoa, aloittaa astangajoogan, hakea yliopistoon, hankkia lapsia, ottaa yhteyttä kaikkiin vanhoihin kavereihin, ostaa kahvipapumyllyn ja aloittaa vegaaniruokavalion ja illal must tuntuu niin käsittämättömän vaikealta mennä edes suihkuun... eikä mikään tunnu taas miltään... Mä touhuilen ajoittain, vaihdan säännöllisesti kotona järkkää aloitan uusia harrastuksia ostelen huonekaluja, haen mitä älyttömimpiin työpaikkoihin ja kaikkee mahdollista... ja sit mä taas vaivun sinne sumupeiton alle... mut mun mielialat menee niin nopeasti, ei siis oo mitään kuukausia kestäviä? kyse on päivistä max viikosta yhtä mieltä kerrallaan? voiko olla kaksisuuntainen mieliala häiriö?Kuulostaa yliherkältä hermostolta; helposti heittää hypomaniasta lievään masikseen. Oletko muuten luonteeltasi impulsiivinen ja lapsenomaisen spontaani?
Minun elämä on vähän tuommoista, on ollut kymmeniä vuosia, ei ole siitä dianoosia kehitelty, jos en ole hakenutkaan.
Innostun helpostu ja sitten 'minua viedään' että hurlumhei vaan, mutta pian putoan tästä karusellista.
Syynä voi olla ihan yksinkertaiset arkielämän tapahtumat ja kohtaamiset ihmisten kanssa.
Ja että (tiedostamattaan, tahattomasti) kompensoi masennusta ylienergisellä ja toiveikkaalla "kaikki on mahdollista", "elämä on ihanaa" käytöksellä.
Tiesitkö, että herkille ihmisille lääkkeet ei yleensä sovi ollenkaan? Menee polla aivan sekaisin, tai sitten turruttavat zombiksi. - Sirps
mul kirjoitti:
...mut must tuntuu et mä voin samanpäivän aamuna voin olla ostamassa asuntoa, aloittaa astangajoogan, hakea yliopistoon, hankkia lapsia, ottaa yhteyttä kaikkiin vanhoihin kavereihin, ostaa kahvipapumyllyn ja aloittaa vegaaniruokavalion ja illal must tuntuu niin käsittämättömän vaikealta mennä edes suihkuun... eikä mikään tunnu taas miltään... Mä touhuilen ajoittain, vaihdan säännöllisesti kotona järkkää aloitan uusia harrastuksia ostelen huonekaluja, haen mitä älyttömimpiin työpaikkoihin ja kaikkee mahdollista... ja sit mä taas vaivun sinne sumupeiton alle... mut mun mielialat menee niin nopeasti, ei siis oo mitään kuukausia kestäviä? kyse on päivistä max viikosta yhtä mieltä kerrallaan? voiko olla kaksisuuntainen mieliala häiriö?Juttusi kuulosti hyvin läheisesti kokemaltani..Minua pidettiin vuosia masentuneena, kunnes vaihdoin lääkäriä joka heti diagnosoi minulla toisen tyypin kaksisuuntaisenmielialahäiriön. Olen löytänyt hyvin vähän tekstiä juuri 2tyypin tapauksesta, mutta siihen olennaisesti kuuluu juuri manian ja depressiivisyyden sekoittuminen, eikä siihen kuulu varsinaisesti pitkiä jaksoja kumpaakaan.
- Oinaski
Bipo-häiriössä on erilaisia muotoja.Maniat luokitellaan suurinpiirtein lievin on hypomania,mania ja psykoottinen mania.Depressiot,lievä,keskivaikea,vaikea ja psykoottinen masennus.Niiden vaihteluväli vaihtelee suuresti ja vielä on olemassa sekamuotoinen tyyppi,jossa mania ja depressio ovat läsnä yhtäaikaa.Allekirjoittaneella on ollut useita sekamuotoisia jaksoja.Ne ovat tosi tuskallisia.On kyllä ollut ihan tavallisia mania- ja depisjaksoja,joiden pituus on ollut viikosta muutamaan kuukauteen.Sekamuotoiset jaksot ovat olleet viikosta kolmeen viikoa pituisia
- Litoilla 8 vuotta
Moi!
Minulla vaihtui mieliala silmänräpäykssä.
Jokin asia tai teko muutti masennuksesta maniaan ja päinvastoin.
Nyt kun lääkitys on kohdillaan, olen varmasti mormaalimpi kuin moni normaali:=)
Muuta vahinkoja ei ole tullun kuin vesitystauti Litoista. Nyt sitäkin aletaan hoitaa. Juon siis
5-8 litraa nestettä/vrk.Alkoholia en käytä, olen absolutisti.
Taudissahan mielialat voi heittää ihan miten vaan.
Itselläni mania lähtee keväällä, kestäen syksyyn saakka. Debis alkaa siitä kun kirjosieppo poikineen lähtee pesästä.
En ole aikaisemmin tänne kirjoitellut, sopiikohan näin pitkä teksti tänne.
Hyvää kevättä ja mukavaa maniaa!!!!!!!
T. todella taudista kärsinyt. - tepu69
Voi vaihdella saman päivänkin aikana useasti ja on tosi rankkaa. Minulla esim. ennen nimenomaan kaksisuuntaiseen tarkoitettua lääkitystä alkoi vaikea sekatilajakso masennuslääkityksen aikana. Maaliskuu, jolloin synttärinikin ovat on pahimpia kuukausia ollut monia vuosia ennen nyk. pari vuotta hyvin toiminutta lääkitystäni. Onni oli, että olin lääketutkimuksessa..siellä yleensä parhaat asiantuntijat..nyt katosi kyllä punainen lanka, mutta siis kun aurinko paistaa kirkkaasti valkoisella hangella minulla on hetken aikaa hypomania..kaikki tuntuu mielettömältä ja ihanalta ja parin tunnin päästä olin kotona kyynelmeren keskellä hautoen itsemurhaa..eli ei ole kysymys ihan normi vuodenaikamasennuksesta.
- bipolin
Pahimmillaan mieliala voi vaihdella jopa saman päivän aikana maniasta depressioon ja takaisin. Molemmat voivat myös esiintyä samanaikaisesti sekamuotoisena häiriönä, joka on erittäin vaarallinen. Olen itse yrittänyt itsemurhaa kyseisessä tilassa. Masentuneisuus antaa aiheen itsemurhaan ja mania antaa voimat sen suorittamiseen.
- piquetti
Minun käsitykseni on kyllä että noin pienellä välillä ei tule masennus ja mania vuorotellen. Kaksisuuntaisessa yleensä on pitkiä jaksoja kumpaakin. Iteslläni kun on saatu homma hoitoon ei ole ollut neljään vuoteen mitään, käytän lamictalia ja hitusen remeronia univaikeuksiin iltaisin
- Outoa elämää
Mielialan voimakkaita vaihtelua tuntien aavistuksenomaisesti päättelisin ehkäpä näin:Jyrki tyrkkii benin ja härskiintyneen kimmon kanssa kansan nurin.Nuijapää sauli koputtelee vauhtia.Olemmekohan tulossa tilaan,jossa köyhiä ei ole?Tämä enemmistö hamuaa paratiisiin:-Uniin,joissa päsmäröi ben.Luoja paratiisin,Väheksymättä Islamia ja Katkeraa Rokonkasvoista Budhaa.
- ellis
Joo,luin juttusi,ihan pihalla tässä ollaan taudin suhteen,,,rasti ruutuun ja oletkin yht`äkkiä sairas.Kysyin tohtorilta et mistä voi päätellä ihmisen olevan just sitä tautia sairastava.Ite en tätä diagnoosia hyväksy,vaikka paniikkioireita on ollu ja joskus menee överiks.Toivon sulle lämpösiä kevätpäiviä,,ja terveitä päiviä,,,,terkuin Elina
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse794578Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093813Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1603566Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.512030Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575711928Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891259- 1281088
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1381024- 57953
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä27872