Yrittäjäeläkettä turha maksaa

Kajaanilainen yrittäjä

Vakuutusyhtölle maksettava yrittäjäeläkemaksu tuottaa sijoitetulle pääomalle todella huonosti. Lakimääräisenä se on tietenkin maksettava ulosoton uhalla.
Vaimon kanssa teimme ratkaisun maksaa vain minimimäärän eläkemaksua ja se oli hyvä ratkaisu. Sijoitimme säästyvän eläkemaksun verran pääomaa vapaille markkinoille mm. asunto-osakkeisiin Ouluun ja tänne Kajaaniinkin. Olimme pienen liikkeen pitäjiä keskustassa ja eläkemaksuratkaisu oli oikea ja tuotti näin paljon paremmin kuin vakuutusyhtölle maksettuna.
Nyt olemme eläkkeellä ja tulotasomme viisaan ratkaisumme takia on moninkertainen verrattuna siihen että olisimme maksaneen vakuutusyhtön eläkekassaan.
Vuokratuloja tipahtelee tilille noin kymmenestä asunnosta ja saamme elää mukavasti matkustellen ja nauttien eläkepäivistämme. Ei tarvitse palella täällä vaan voimme matkustaa ihan minne lystää. Toisin olisi jos olisimme vastaavan maksun maksaneet eläkeyhtölle.
Tämä vinkkinä yrittäjille jotka mietitte onko yrittäjäeläkemaksussa mitään järkeä.

8

500

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mutta totta toinen puoli.

Jos tarinasi on tosi, niin et pahasti ole väärässä.

• Yrittäjän tapainen miekin

Tein saman ratkaisun ja ostin viisi yksiötä ja yksi kaksio, kaikki Oulussa vuokrattuina. Oli viisaasti tehty.Hyvä tuotto. EläkeVarmalle maksoin minimin ja sekin oli liikaa.Mukava reissata, saa vak.yhtiö olla mun puolesta muita varten rahaa lypsämässä.Ulkomaisia yhtiöitä.

• ja kartellit tuotoissa

On mun mielipide.
      Ulkomailla myöskin sekä palkansaajana että yrittäjän olleena voin kertoa että kun eläkevakuutuksen maksajalle annetaan oikeus kilpailuttaa, on tuotto monikertainen.

• Pöljä maksaja

Ryhdyin yrittäjäksi 20 vuotta sitten. Otin YEL-vakuutuksen mukamas "varman päälle" keskimääräistä korkeamman työtulon mukaisena enkä ole tehnyt siihen kertaakaan tarkistuksia. Työtulo ja vakuutusmaksut ovat nousseet jonkin indeksin mukana.

Tällä hetkellä maksan YEL-vakuutusmaksua yli 700 euroa kuussa. Vakuutusturvaotteesta ilmenee, että minulle maksettava eläke olisi tällä menolla kurjat kaksi tonnia kuussa.

Toisaalta: jos olisin maksanut YEL-vakuutusmaksua vain puolet kahden vuosikymmenen mittaan maksamastani summasta, niin ei minulla mitään sijoitusasuntoja tai muitakaan vaihtoehtoisia sijoituksia olisi... Maksa saattaisi puolestaan olla jo poksahtanut.

Se mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi kaikille. Saanpahan nyt eläkettä edes ne surkeat kaksi tonnia, jos niin pitkälle jaksan sinnitellä!

• TUOTTAVAT

Minulla on sama "eläkevakuutus", maksan vain minimin ja olen ostanut muutaman as.osakken. Harmi vaan kun kiinteistöjen hinnat nyt tippuu mutta tuottaahan nuo vuokratuina mukavasti. Yritjäeläke on vakuutusyhtiöille hyvä tulon lähde ja sanoisin että liiankin hyvä, ihmisiä alkaa tuo maksupolitiikka ketuttaa.Isot maksut ja pienet eläkkeet.

• mutta mutta

Kyllä oot hemmetin oikeassa mutta tuo lakisääteisyys tekee ongelman.
      Tuo yel-maksuhan pitää maksaa kutakuinkin todellisen tulon mukaan.Aika ilkeää jos tarkistuksessa joutuu maksamaan takautuvasti useammalta vuodelta.

• Ootko oikeassa

Mistä kumman tarkistuksesta kirjoitat ?
        Eikö yrittäjäkin saa säännöllistä kk palkkaa yrityksestänsä josta tulisi maksaa omat eläkemaksunsa ja veronsa niin kuin muutkin samassa yrityksessä työskentelevät duunari.

• Ei ei
        Ootko oikeassa kirjoitti:

Mistä kumman tarkistuksesta kirjoitat ?
        Eikö yrittäjäkin saa säännöllistä kk palkkaa yrityksestänsä josta tulisi maksaa omat eläkemaksunsa ja veronsa niin kuin muutkin samassa yrityksessä työskentelevät duunari.

YEL-eläkemaksut (ja eläkkeet) määräytyvät laskennallisen ns. työtulon mukaan. Sillä ei ole välttämättä paljoakaan tekemistä yrittäjän todellisuudessa yrityksestään nostaman palkan kanssa.

Yrittäjä voi saada yrityksestään tuloa palkkana tai osinkoina tai molempina ja tulo voi vaihdella vuodesta ja kuukaudesta toiseen hyvinkin paljon.

Työtulon määrittelee yrittäjä itse. Vakuutusyhtiö vahvistaa sen. Pääsääntöisesti työtulo pitäisi mitoittaa sellaisen palkan suuruiseksi, jonka yrittäjä joutuisi maksamaan itsensä tilalle palkkaamalleen palkolliselle, mutta tästä ei pidetä käytännössä kiinni. Yrittäjä voi käytännössä maksaa eläkevakuutusta paljonkin normaalipalkkaa pienemmän työtulon mukaan (jolloin hän myös vastaavasti saa aikanaan paljon pienempää eläkettäkin).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4148
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      28
      3087
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2330
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1338
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      919
    6. 133
      901
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe