Tulehdukset tms leikkauksen jälkeen?? Apua!

hepatus

Olin reilu viikko sitten munasarjakysta leikkauksessa. Leikkauksen jälkeen mulla oli tosi paljon ongelmia, suurin niistä painottuu alavatsaan ja virtsarakkoon. En pystynyt aluksi pissaamaan ollenkaan. Nyt olen ravannut ainakin 4 kertaa lääkärillä leikkauksen jälkeen. Virtsatieinfektiota mulla ei ole, se on testattu jo kahteen eri kertaan. Mulla käy välillä mielessä että voiskohan mulla olla joku alkava kohtutulehdus, voiko sellainen tulla leikkauksesta? Kaksi lääkäriä on heittänyt sen jo ilmoille. Ongelma on nyt siis se että juuri kun olen saanut pissan tulemaan kunnolla, alkoi kovat alavatsakivut jotka painottuvat enemmän iltaan, ja varsinkin silloin kun rakko on tyhjä ja olen maate. Kuumetta ei ole, katetroinneista se ei johdu (sen verran tunnen itseäni ja siitä johtuvia kipuja oli jo jotka menivät ohi ajat sitten), alavatsa kestää painelua. Oireet ovat siis sellaisia vihlovia kipuja jotka tuntuvat alavatsalla ja emättimen/virtsaputken suulla, ihan kuin joku pistäisi puukolla. Tuntuu kuin joku vetäisi jotain sisälläni alapäähänpäin ja ylävatsalle ja odotan vaan että milloin paukahtaa joku poikki. Samoin iltapäivää myöten tuntuu kuin olisi vatsalla koko ajan harjoitutsupistus päällä vaikken ole raskaana. Onko muilla ollut joskus vastaavaa ? Luin netistä huvikseni kohtutulehduksesta ja osa oireista tuntuu samalta. Mutta pystyn kuitenkin kävelemään jne. En jaksa enää juosta lääkäreillä, olen erittäin arka tutkimuksille ja kukaan ei tunnu ymmärtävän kipuani.

2

670

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Omark

Siis sinulla on operoitu munasarjakysta ja toimenpiteen jälkeen ollut virtsatulo-ongelmia? Mielestäni ei tunnu loogiselta, että munasarjaan kohdistuvan toimenpiteen jälkioireena tulisi kohtutulehdus. Yleensähän homma etenee toisin päin, eli tulehdus nousee emättimen ja kohdun kautta munasarjoihin. Minun logiikalla munasarjatoimenpiteestä aiheutuvan tulehduksen pitäisi ilmetä suoraan vatsakalvontulehdustyyppisenä oireiluna, eikä kohtutulehduksena. Itselläni on ollut infektio keskenmenon jälkeen. Kipuja itselläni ei ollut, mutta vuoto oli kauhean hajuista, ja pöpöt löytyivät bakteeriviljelyllä.

Sanoit, että lääkärit ovat esittäneet epäilyjä kohtutulehduksesta, mutta toisaalta sanoit, että et jaksa juosta lääkäreillä, eikä kukaan tunnu ymmärtävän. Entäpä jos nyt tarkkailet liikaa itseäsi? Oireilu painottuu iltaan, jolloin todennäköisesti muutenkin rauhoitut yötä varten - ja on aikaa kuulostella omaa elimistöä.

Millä tavoin toimenpide tehtiin. Tähystyksenä? Joitain haavoja siinäkin varmasti syntyi. Onko sinua ennen operoitu? Voisiko vatsassasi olla kiinnikkeitä, jotka jossain asennoissa antavat oireita? Joka tapauksessa hoidettiinpa kysta miten tahansa, niin toimenpide on aina toimenpide, ja jotain kipua kaikkien toimenpiteiden jälkeen useinmiten tuntuu.

• neeskutti

No olen siis muutoin ollut terve jo, leikkaushaavat eivät särje eikä munasarjaankaan särje.
        Kyse ei ole siitä että kuulostelisin pienimmätkin oireet, vaan kipu todellakin on todellinen, ja makuulla todella kova. Lisäksi siis tuntuu usen seisoessa että olisi harjoitussupistus meneillään. Leikkaus on tehty tähystyksenä, emätintä tarvittiin ainoastaan siihen että kohtuun tai kohdunsuulle vietiin pihdit koska leikkaus vaati sen. Mutta tiedän kyllä, ainakin varmasti yhden tapauksen missä kohtutulehdus on tullut "muuten vaan", ihan ilman mitään synnytystä tai leikkausta yms.

Vatsaani on operoitu ennen tätä leikkausta noin 5kk sitten, kun leikattiin napatyrä.

En osaa sanoa kumpi kivuista nyt on epämiellyttävämpi, supistuksen tunne vaiko tuo puukonisku kipu.... nyt tuntuu taas pelottavalta ajatukselta mennä maate, melkein luulen että yöstä tulee tuskainen.... sanoisinko että tuo supistuksen tunne on epämiellyttävä, niinkuin raskaanakin, mutta tuo alavatsan/alapään kipu sattuu, sattuu paljon, ja nyt alkaa taas kipuilemaan. Selkä on myös kipeä. Tällä hetkellä on kuukautiset mutta vuoto ei ole pahan hajuista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      10
      1681
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      131
      1670
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      253
      1198
    4. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1078
    5. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      210
      1066
    6. Salainen kastekoulutus

Millainen on helluntailainen kastekoulutus ja kauanko se kestää ?
      Kaste
      285
      955
    7. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      128
      939
    8. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      3
      887
    9. Pirkanlinna yleisötapahtuma

Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks
      Ähtäri
      49
      868
    10. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      10
      865
    Aihe