Sattu tuossa käsiin vanha (-03) Mobilisti -lehti jossa oli mielenkiintoinen juttu tuon Jyväskylä:n hinauksesta telakalle.
No jutusta sitten ilmeni, että laiva oli jo aika surkeassa kunnossa ja maannut osin upoksissa yli 10kk. Vuoti kuin seula ja sisältä jo pehmennyt. Alkuperäiset koneetkin vaihtunut dieseliksi jo reittiliikenneaikonaan.
Ihmetyttikin oikeastaan, että mikä saa vielä jonkun ryhtymään tuollaista (sori nyt vaan) romua entistämään.?
Mitä tuolle laivalle kuuluu tänään, onko kunnostustyö käynnissä ja missä vaiheessa?
M/S(S/S) Jyväskylä
9
2151
Vastaukset
- Simbad the
Jyväskylä-laivan siirrossa Lahdesta Jyväskylään oli kysymys hyvästä tuurista eikä mistään merimiestaidoista eikä osaamisesta yleensäkään. Lahden ja Vääksyn välillä laiva otti vettä sisään ja kallistui lähes 15 astetta. Pelkkä laaksiida varmasti riitti siihen, että syväys kasvoi niin paljon, että se jäi pohjaan kiinni sulkuun mennessään. Jo kaavan: Leveyden puolikas X tangentti kallistuskulma osaaminen olisi riittänyt siihen, että laiva olisi saatu sulkuun suoraan ajamalla.
- Lämminmies
Jos lasketaa x/myy cos toiseen saadaan aluksen p*sin/1,2=xy eli toisinsanoen tarkasti olivat laskeneet sen slaagsiidan.
- informaatikko
omistajansa telakalla Väinölässä.(ent. Kymijoen Uittoyhdistyksen telakka).Ei ole tapahtunut mitään ja avuksi kuulutettuja talkoomiehiä ei ole ilmaantunut.Saattaa olla ettei yhden reissun kyytipalkalla niitä ilmenekään.
- Historiaa katoaa
Nyt on tapahtunut. Laiva on poltettu 10.10.2012. Ja parasta aikaa kuulemma palastellaan romuksi.
- vaippari
Olin s/s Jyväskylässä vv. 1954 ja 1955 täkkärinä. Siitä alkoi merimiesurani, joka päättyi 2000. Vai on laiva paloiteltu, no rauha hänen tomulleen. Jos näin voi sanoa.
- Väinölän telakalla
vaippari kirjoitti:
Olin s/s Jyväskylässä vv. 1954 ja 1955 täkkärinä. Siitä alkoi merimiesurani, joka päättyi 2000. Vai on laiva paloiteltu, no rauha hänen tomulleen. Jos näin voi sanoa.
- laiuvuri
Väinölän telakalla kirjoitti:
tutkin rungon se on vielä hyvässä kunnossa kylläsiita vielä hieno laiva tulee ei muuta kun runko tyhjäs ja hiekkapuhallus niin sisään kun ulos sen jälkeren uutta nootua pohjaan ja kansirakenteet päälle arviolta kustannukset 300,000 euroa ja muistakaa alusta koslee vanhat katsastusswäännöt näin ollen uskon että siinäkinsuhteessa se kannattaa terveisin yks päijänteen laivuri
- Naana62
LahdeLahden kaupunki sössi ton jutun huolella. Miettikääs miten laiva saa pysäköintivirhemaksun kaupungin keskustassa laivan ollessa laiturissa omalla paikallaan satamassa. Jokunen kilometri väliä ja botski sinällään ois ollu kuivalla maalla. Voi kyynel ja onnea kaupungille onnistuneesta missiosta.
- kiinnostunut
onko m/S Jyväskylän runko vielä entisöitävässä kunnossa? vai onko jo purettu osiksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun292701Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko5031784Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei161764- 171394
Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia
jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si681219- 231208
Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo431108Millainen kaivattusi luonne on?
Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?751085- 31988
UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista LPR:ssa
Ilta-Sanomissa oli uutinen. Metsäyhtiö UPM suunnittelee paperintuotannon lopettamista Kaukaan-tehtaalla Lappeenrannassa90952