Sattu tuossa käsiin vanha (-03) Mobilisti -lehti jossa oli mielenkiintoinen juttu tuon Jyväskylä:n hinauksesta telakalle.
No jutusta sitten ilmeni, että laiva oli jo aika surkeassa kunnossa ja maannut osin upoksissa yli 10kk. Vuoti kuin seula ja sisältä jo pehmennyt. Alkuperäiset koneetkin vaihtunut dieseliksi jo reittiliikenneaikonaan.
Ihmetyttikin oikeastaan, että mikä saa vielä jonkun ryhtymään tuollaista (sori nyt vaan) romua entistämään.?
Mitä tuolle laivalle kuuluu tänään, onko kunnostustyö käynnissä ja missä vaiheessa?
M/S(S/S) Jyväskylä
9
2135
Vastaukset
- Simbad the
Jyväskylä-laivan siirrossa Lahdesta Jyväskylään oli kysymys hyvästä tuurista eikä mistään merimiestaidoista eikä osaamisesta yleensäkään. Lahden ja Vääksyn välillä laiva otti vettä sisään ja kallistui lähes 15 astetta. Pelkkä laaksiida varmasti riitti siihen, että syväys kasvoi niin paljon, että se jäi pohjaan kiinni sulkuun mennessään. Jo kaavan: Leveyden puolikas X tangentti kallistuskulma osaaminen olisi riittänyt siihen, että laiva olisi saatu sulkuun suoraan ajamalla.
- Lämminmies
Jos lasketaa x/myy cos toiseen saadaan aluksen p*sin/1,2=xy eli toisinsanoen tarkasti olivat laskeneet sen slaagsiidan.
- informaatikko
omistajansa telakalla Väinölässä.(ent. Kymijoen Uittoyhdistyksen telakka).Ei ole tapahtunut mitään ja avuksi kuulutettuja talkoomiehiä ei ole ilmaantunut.Saattaa olla ettei yhden reissun kyytipalkalla niitä ilmenekään.
- Historiaa katoaa
Nyt on tapahtunut. Laiva on poltettu 10.10.2012. Ja parasta aikaa kuulemma palastellaan romuksi.
- vaippari
Olin s/s Jyväskylässä vv. 1954 ja 1955 täkkärinä. Siitä alkoi merimiesurani, joka päättyi 2000. Vai on laiva paloiteltu, no rauha hänen tomulleen. Jos näin voi sanoa.
- Väinölän telakalla
vaippari kirjoitti:
Olin s/s Jyväskylässä vv. 1954 ja 1955 täkkärinä. Siitä alkoi merimiesurani, joka päättyi 2000. Vai on laiva paloiteltu, no rauha hänen tomulleen. Jos näin voi sanoa.
- laiuvuri
Väinölän telakalla kirjoitti:
tutkin rungon se on vielä hyvässä kunnossa kylläsiita vielä hieno laiva tulee ei muuta kun runko tyhjäs ja hiekkapuhallus niin sisään kun ulos sen jälkeren uutta nootua pohjaan ja kansirakenteet päälle arviolta kustannukset 300,000 euroa ja muistakaa alusta koslee vanhat katsastusswäännöt näin ollen uskon että siinäkinsuhteessa se kannattaa terveisin yks päijänteen laivuri
- Naana62
LahdeLahden kaupunki sössi ton jutun huolella. Miettikääs miten laiva saa pysäköintivirhemaksun kaupungin keskustassa laivan ollessa laiturissa omalla paikallaan satamassa. Jokunen kilometri väliä ja botski sinällään ois ollu kuivalla maalla. Voi kyynel ja onnea kaupungille onnistuneesta missiosta.
- kiinnostunut
onko m/S Jyväskylän runko vielä entisöitävässä kunnossa? vai onko jo purettu osiksi?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1252058
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu221460Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis631161Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett111079Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti101047- 88942
- 80819
- 17807
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon16731Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks107671