1. Olen laittanut yhdessä koneessa tiedostojärjestelmäksi ext2:n, olen kumminkin lukenut että se olisi huono ja saattaa seota...pitääkö paikkansa?
2. Voiko Ubuntussa vaihtaa tiedostojärjestelmää käytössä oleville levyosioille lennossa, siis ilman että pitää varmuuskopioida kaikki ja alustaa levy uudestaan?
3. Entä miten ext3:ssa saa journaloinnin pois käytöstä? Olen kuullut että sen saisi kytkettyä pois..
4. Mä olen vähän kuullut sellaistakin että se journalointi on vähän huono silloin kun käyttää SSD-tyyppisiä levyjä tai esim. flash-muistikorttia kiintolevyn tilalla eli ilmeisesti se kirjoittaa levylle tiheämmin kuin journaloimaton ja sekin ongelma että se saattaa aiheuttaa omat ongelmansa silloin kun levy pitäisi tyhjentää kokonaan (voi tulla eteen esim. jos myy levyn tai koneen). Koska en tunne noita järjestelmiä niin tarkkaan niin en oikein tiedä että mitä tuo journalointi on, tuossa vain se mitä olen lukenut.
Kysymyksiä: ext2 vs ext3
17
1364
Vastaukset
- ext4
Ext3 on vain nopeampi palautumaan virheestä, varsinkin jos koneeseen tulee jokin bugi esim. virtakatkon seurauksena. Ext2 on parempi pienissä kiintolevyissä, koska se käyttää vähemmän tilaa omaan kirjanpitoonsa. /boot-osio on usein ext2 myös uusissa käyttäreissä (esim. gentoo).
- ap.
Eli mulla ei siis ole tarvetta vaihtaakaan tuota tiedostojärjestelmää? Jossain vaan peloteltiin että se on sekoamisaltis, vähän kuin Fat windowsissa...
Mutta taitaa olla vain palopuhetta?
Itseäni ei mahdollinen pieni hitaus haittaa jos vaan tiedot pysyy tallella ja niitä pystyy lukemaan ja kirjoittamaan. - oobetimer
ap. kirjoitti:
Eli mulla ei siis ole tarvetta vaihtaakaan tuota tiedostojärjestelmää? Jossain vaan peloteltiin että se on sekoamisaltis, vähän kuin Fat windowsissa...
Mutta taitaa olla vain palopuhetta?
Itseäni ei mahdollinen pieni hitaus haittaa jos vaan tiedot pysyy tallella ja niitä pystyy lukemaan ja kirjoittamaan.Ext2 on vakaa ja luotettava. Itse alustan aina pienet kovalevyt ext2-muotoon. Gparted-ohjelmassa on muuten oletuksena ext2 kun luot uutta osiota...
Jos on vanha ja huonokuntoinen kovalevy, niin kannattaa suorittaa e2fsck -c /dev/hdx , jolloin virheelliset sektorit merkitään ja kovalevystä tulee toimintavarmempi....
(x=osion numero) - merkinnästä vielä
oobetimer kirjoitti:
Ext2 on vakaa ja luotettava. Itse alustan aina pienet kovalevyt ext2-muotoon. Gparted-ohjelmassa on muuten oletuksena ext2 kun luot uutta osiota...
Jos on vanha ja huonokuntoinen kovalevy, niin kannattaa suorittaa e2fsck -c /dev/hdx , jolloin virheelliset sektorit merkitään ja kovalevystä tulee toimintavarmempi....
(x=osion numero)Sen voi tehdä myös näin:
dd if=/dev/hda of=/dev/hda bs=2048 conv=noerror
jolloin tuo komento ensin lukee ja sitten samantien kirjoittaa sektorit levylle ja koska IDE, SATA ja SAS/SCSI-levyissä on automatiikka jolla merkitään sellaiset sektorit viallisiksi mihin kirjoitus ei onnistu niin se merkintä siis hoituu niin.
PS. Tuo SAS tuossa SCSI:n edessä tarkoittaa Serial Attached SCSI eli SAS on SCSI:lle samaa kuin SATA on IDE:lle eli sarjaliikenteinen versio. - oobetimer
oobetimer kirjoitti:
Ext2 on vakaa ja luotettava. Itse alustan aina pienet kovalevyt ext2-muotoon. Gparted-ohjelmassa on muuten oletuksena ext2 kun luot uutta osiota...
(x=osion numero)Siis jos halutaan esimerkiksi merkitä vialliset sektorit osiolta hda1, niin silloin komento on e2fsck -c /dev/hda1
"1. Olen laittanut yhdessä koneessa tiedostojärjestelmäksi ext2:n, olen kumminkin lukenut että se olisi huono ja saattaa seota...pitääkö paikkansa?"
ext2 ei ole journaloiva tiedostojärjestelmä, joten sähkökatkokset tai laiteviat saattaa sotkea kirjoitettavaa dataa.
"2. Voiko Ubuntussa vaihtaa tiedostojärjestelmää käytössä oleville levyosioille lennossa, siis ilman että pitää varmuuskopioida kaikki ja alustaa levy uudestaan?"
Tietääkseni ei mutta tähän perehtyneet voi oikaista. Vaihtoa tuskin kannattaa tehdä juuri nyt vaan odottaa huhtikuuhun ja asentaa sitten puhtaasti Ubuntu 9.04 jossa olisi ext4.
"3. Entä miten ext3:ssa saa journaloinnin pois käytöstä?"
ext3 on käytännössä ext2 journaloinnilla.- kovahkolevy
Mutta eikös ext2 ole mahdollista päivittää ext3:ksi?
kovahkolevy kirjoitti:
Ehkä. En ole tutkinut asiaa.
- pois käytöstä?
Silloinhan riski tiedostojärjestelmän sekoamiseen vähenee (vaikka edelleen tietysti olemassa mutta pienempänä), muutenkin jos vain laitteisto sallii niin kirjoitusvälimuisti kannattaa ottaa pois päältä KAIKISSA käyttiksissä...ei se varsinkaan uusissa koneissa niin paljon nopeusetua tuo että siitä olisi varsinaisesti edes hyötyä.
- taitaa onnistua
Lukaiskaapa tämä:
http://forum.eeeuser.com/viewtopic.php?pid=172989#p172989
LAINAUS alkaa:
---
>
It is no big deal to choose between ext2 and ext3, and actually you can switch back and forth on the fly pretty easily (because the only difference is journaling):
Ext2 => Ext3: (SUPER easy~ You can do this safely with /dev/sda1 mounted, i.e. you can do this right on the spot)
Code:
tune2fs -c 0 -i 30 -j /dev/sda1
Ext3 => Ext2: (reference: http://www.redhat.com/docs/manuals/linu … evert.html )
1. Boot into another OS (say a live USB)
2. Just follow these few steps:
Code:
umount /dev/sda1
/sbin/tune2fs -O ^has_journal /dev/sda1
/sbin/e2fsck -y /dev/sda1
mount -t ext2 /dev/sda1 /mount/point
rm -f .journal
That's it! smile
<
----
LAINAUS loppui - se onnistuu
kovahkolevy kirjoitti:
tune2fs ohjelmalla.
- pois käytöstä?
se onnistuu kirjoitti:
tune2fs ohjelmalla.
Asia jäi vaivaamaan ja kiinnostaisi tietää miten voisi tehdä asetuksen että kaikki kirjoitetaan samantien suoraan levylle eikä jäädä odottelemaan "luppoaikaa"? Eli write-cache siis pois.
- fstab tiedostosta liittämis...
pois käytöstä? kirjoitti:
Asia jäi vaivaamaan ja kiinnostaisi tietää miten voisi tehdä asetuksen että kaikki kirjoitetaan samantien suoraan levylle eikä jäädä odottelemaan "luppoaikaa"? Eli write-cache siis pois.
en muista justiin miten, mut miksi sen haluat päälle? Yleensä tommottii kannattaa pistää ehkä korppuasemalle =)
- sync optio
pois käytöstä? kirjoitti:
pakollinen viesti
- vaan juuri
fstab tiedostosta liittämis... kirjoitti:
en muista justiin miten, mut miksi sen haluat päälle? Yleensä tommottii kannattaa pistää ehkä korppuasemalle =)
POIS päältä. Siis en halua kovolle mitään kirjoitusvälimuistia.
- se välimuistijuttu
vaan juuri kirjoitti:
POIS päältä. Siis en halua kovolle mitään kirjoitusvälimuistia.
Löysin sellaisen jutun:
http://preview.tinyurl.com/write-cache-linux
Eli komentoriville:
sudo hdparm -W0 /dev/hda
Saman voi tietysti laittaa tiedostoon /etc/hdparm.conf
Sitä sync-juttua en haluaisi käyttää koska sitä joutuis vekslaamaan manuaalisesti itse. Jos tuon kytkee kokonaan pois päältä niin silloin se kirjoittaa automaattisesti saman tien levylle eikä tarvi "flushata" puskureita levylle itse, vaikka sille tekisikin pikakuvakkeen niin silti siinä on oma vaivansa. - olikin tosiaan
fstab tiedostosta liittämis... kirjoitti:
elikkä siihen missä on ne mountattavien levyjen optiot elikkä esimerkiks näin:
kun alkuperäinen rivi on näin (kopsattu osoitteesta http://linux.fi/wiki/Fstab )
/dev/hda5 /boot ext3 defaults 0 2
Niin se muunnettu rivi jossa on se kirjoitusvälimuisti otettu pois, on tällainen:
/dev/hda5 /boot ext3 defaults ,sync 0 2
Eli toi kohta tuon tiedostojärjestelmämerkinnän jälkeen missä on siis noi optiot, niin siihen lisätään pilkulla erotettuna (ilman välilyöntejä) toi sync. Se aiheuttaa sen että kaikki kirjoitetaan suoraan levylle eikä viivästettynä vasta sitten kun prossulla ei ole muuta tekemistä. Tolla välttyy siltä että jos vaikka sähköt katkee niin ei mene levy niin helposti sekaisin eikä tietoja häviä. Ja muutenkin kivempi jos välimuistia käytetään vaan luettaessa eikä kirjoitettaessa.
Mä kokeilin kaikenlaisia konsteja mutta nyt vasta muistelin tota neuvoa tosta fstabin rukkaamisesta ja sit tutkin ton ja jeps, sehän on se sync. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "873948Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242871No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452292- 341301
- 10889
- 130855
- 6804
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12801Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124736- 11730