voiko olla oikeasti totta???

Nimetön

Olen kirjoittanut jo aikaisemminkin tälle palstalle...
Toimeentulotuen viivästys!

Hakemukseni on ollut sisällä nyt kuukauden...päätöksiä ei ole tullut...viimeviikolla aloin soittelemaan ihan jo urakalla sinne sos.toimistoon...
Yksi sanoi, että mun paperit on hävinnyt...toinen virkailija sanoi, että ne on hänen kädessään...

Hakemuksen käsittely kuulema kestää, siksi koska minulla on ensimmäinen hakemus...

Tämä siis turussa.

Tämä toinen virkailija lupasi käsitellä hakemukseni ja soittaa kaikessa tapauksessa minulle silloin viime perjantaina tai viimeistään tänään maanantaina...odottelin klo 14 asti...ei soittoa...vatsa vaan sekaisin...

Soitin sinne....joku virkailija sanoi, ettei mun papereille ole mitään edelleenkään tehty...
Selitin tilanteeni...ja tämä virkailija lupasi toimittaa asian eteenpäin...
No sain hiukka ennen 16 puhelun...siellä oli virkailija joka oli alkanut hoitamaan asiaani....

Mutta eipä uutiset ollut iloisia....
Lapsellani on vaikea krooninen sairaus....sitä on hoidettu perinteisillä lääkkeillä...ilman tulosta...lapsi on kokoajan sairas ja kärsii kovista kivuista...

Nyt hänelle määrättiin lääke...kallis lääke, joka pitäisi lapsen kivut poistaa....sairaalan toimesta ollaan lääkettä saatu nyt 1.5kuukautta ja lapsi on voinutkin paremmin...

Lääke maksaa liki 700e yksi annos. Annoskia kuukauteen on 4.
Tietty kelan kattokorvaus tulee heti eka annoksen jälkeen täyteen ja loppuvuosi on maksuton....

Mutta sos.toimi sanoi puhelussaan, että he ei korvaa tätä lääkettä...koska se on niin kallis...ja heillä on tietyt normit....

Enhän minä hitto soikoon apua olisi hakenutkaan, jos pystyisin itse lääkkeen kustantamaan....

Ja itse olin pitkällä saikulla ja joulukuun tili oli niin pieni, että osa vuokrasta jäi maksamatta...nyt se puuttuva osa on perinnässä...ja jos en huomiseen mennessä saa maksettua niin uhkaa häätö...

Lääkäri on kirjoittanut lausunnon lääkkeen tarpeellisuudesta...ja lääkäri on siis julkisen puolen lääkäri...

Lapsen vointia ei voi saada millään muulla helpottumaan kun tällä kalliilla lääkkellä...
Ja eihän kukaan tietty anna takeita siitä että tämäkään lääke auttaa, mutta nyt ei ole muita vaihtoehtoja enää...siis halvemmissa lääkkeissä....seuraava vaihtoehto on vielä kalliimmat lääkkeet...

Oma jaksaminen on ihan äärirajoilla pelkästään lapsen sairauden vuoksi...mutta tilanetta ei helpota tämä taloudellinen tilanne....

Voiko tämä oikeasti olla oikein???

9

709

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhteyttä:

Turun kaupungin sosiaaliasiamieheen ja kerro hänelle että sinua yhä vaan pompotetaan sossussa, eikä kukaan sosiaalityöntekijä ota oikein vastuuta tilanteestasi!

Tuossa linkissä tietoa hänestä:

http://www.turku.fi/Public/default.aspx?contentid=25850

Rohkeasti yhteyttä ottamaan, tsemppiä!

• Kyyninen_kapulakieli

kun tälle ihmiselle on jo useaan otteeseen sanottu, että ota hyvä ihminen yhteyttä oman alueen sosiaaliasiamieheen. Eikä ole ilmeisesti vieläkään ottanut.

Turussa on taas atk-sotkuja (tai näin ovat Turun sos.viranomaiset itse sanomalehdissä selitelleet toimeentulotukihakemusten käsittelyn viikkojen viiveitä), joka ei tietenkään oikeuta sitä, että ihmiset jätetään heitteille.

• kyyninen_kapulakieli
        Kyyninen_kapulakieli kirjoitti:

kun tälle ihmiselle on jo useaan otteeseen sanottu, että ota hyvä ihminen yhteyttä oman alueen sosiaaliasiamieheen. Eikä ole ilmeisesti vieläkään ottanut.

Turussa on taas atk-sotkuja (tai näin ovat Turun sos.viranomaiset itse sanomalehdissä selitelleet toimeentulotukihakemusten käsittelyn viikkojen viiveitä), joka ei tietenkään oikeuta sitä, että ihmiset jätetään heitteille.

jos lääkäri on sen sairauden hoitoon määrännyt, niin siinä ei auta sossun pullikointi, vaikka kuinka haluaisivat. Siihen saakka joutuvat toimeentulotukea lääkkeeseen (omavastuuseen) maksamaan kun vuotuinen lääkemaksujen omavastuukatto (672,70 euroa) ylittyy (eli lähinnä yhden tai kaksi satsia).

• vähävarainen
        kyyninen_kapulakieli kirjoitti:

jos lääkäri on sen sairauden hoitoon määrännyt, niin siinä ei auta sossun pullikointi, vaikka kuinka haluaisivat. Siihen saakka joutuvat toimeentulotukea lääkkeeseen (omavastuuseen) maksamaan kun vuotuinen lääkemaksujen omavastuukatto (672,70 euroa) ylittyy (eli lähinnä yhden tai kaksi satsia).

Järkyttävää lukea, mutta valitettavasti totta kirjoituksesi!!! Ihan kamalaa kohtelua. Toivotaan, että olet saanut jo asioita hoideltua niin että saat tuon lääkkeen lapsellesi.

Kirjoitin tuolla sossun rahojen ja Kelan tukien väärinkäytöstä. Tässä tosiaan potuttaa aivan kamalasti nyt. Esim. Sinä tarvitset lapsellesi lääkettä johonka sinulla ei ole varaa, mutta et saa. Sitten on näitä ihmisiä jotka ketkuttelemalla saavat kaikenlaisia tukia sekä rahoja ihan vaan välttääkseen töihin menon. Valehtelevat lääkäreille ja muille. Tälläiset loiset pitäisi polttaa ja antaa se raha todella sitä tarvitseville!!!!!

Tsemppiä sinulle!

• Nimetön
        vähävarainen kirjoitti:

Järkyttävää lukea, mutta valitettavasti totta kirjoituksesi!!! Ihan kamalaa kohtelua. Toivotaan, että olet saanut jo asioita hoideltua niin että saat tuon lääkkeen lapsellesi.

Kirjoitin tuolla sossun rahojen ja Kelan tukien väärinkäytöstä. Tässä tosiaan potuttaa aivan kamalasti nyt. Esim. Sinä tarvitset lapsellesi lääkettä johonka sinulla ei ole varaa, mutta et saa. Sitten on näitä ihmisiä jotka ketkuttelemalla saavat kaikenlaisia tukia sekä rahoja ihan vaan välttääkseen töihin menon. Valehtelevat lääkäreille ja muille. Tälläiset loiset pitäisi polttaa ja antaa se raha todella sitä tarvitseville!!!!!

Tsemppiä sinulle!

Kiitos vastauksista!!!

Se miksi en tälle asiamiehelle vai mikä hän nyt olikaan ole vielä yhteydessä ollut, on se, etten ole saanut häntä kiinni...ja soittoajat kun on hänelläkin.

Ja olin siinä uskossa, että asiaani hoidetaan, koska useiden soittojen jälkeen lupasivat ottaa asian käsittelyyn...
        Se miksi kuulema kesti oli se, että minä oli uusi hakija...

Mutta oikeasti alkoi epätoivo vallata mielen ja yöunet katosi....
        Eilisen puhelinkeskustelun jälkeen etenkin...

Näin minulle sanottiin, että lääke on liian kallis, ettei sitä noin vain korvata...
        En nyt muista niitä hienoja sanoja mitä siinä keskustelussa virkailija sanoi...mutta pääperiaate on tämä...

Mutta tänään sain mukavan puhelun...lapsen lääke korvataan harkinnanvaraisena...
        Ja vain ja ainoastaan tämä kallis lääke...
        Mutta iso kivi tippui sydämeltä tämän kuultuani...

Olenhan saanut ennekin hommattua lapseni muut lääkkeet...

Nyt on kaapissa lapsukaiselle lääkke...ja kela korvaa loppuvuoden lääkkeet, koska kattokorvaus meno jo kerralla umpeen...

Tammikuun laskelmani jäi parisenkymppiä plussalle, mutta siinä ei oltu otettu huomioon jo tammikuussa ostettuja lääkkeitä...joten lupasin toimittaa kuitit niistä heille mahdollisimman pian...

Kaikki on siis nyt ok....ja olo melko helpottunut...

Mutta yksi asia minua mietityttää...

Olin siis sairaslomalla ja marras ja joulukuun tili oli 60% normaalista...

Laitoin siis hakemuksen alunperin sos.toimeen 31.12....
        Hain toimeentulotukea siis joulukuullekkin...Koska silloin joulukuussa oli sähkölasku, kotivakuutuslasku ja iso sairaalalasku....

Minulle sanottiin, ettei joulukuun hakemusta käsitellä, koska se ei ole kirjautunut heille kuin vasta 2.1.2009...

Eli onko näin, että jään nuolemaan vain näppejäni tietämättömyyttäni siitä, että hakemus olisi pitänyt laittaa jo aikaisemmin vetämään...

Omien laskelmieni mukaan olisin ollut oikeutettu toimeentulotukeen joulukuussa (sekä marraskuussa)
        Joulukuun miinus oli reilu 500e, juuri noiden edellämainittujen laskujen vuoksi ja pienen palkan vuoksi...

Nyt kaikki laskut junnaa perässä...ja vuokraa on rästissä...

Mutta onnellinen olen kuitenkin, että sain lapsen lääkkeen...
        Se nyt on tärkein....ja seuraavaksi vuokrarästi maksuun ja sopimaan velkojien kanssa laskuista...jotta saisin maksuaikaa ja jossain vaiheessa laskut ajan tasalle...

• kyyninen_kaluuna
        Nimetön kirjoitti:

Kiitos vastauksista!!!

Se miksi en tälle asiamiehelle vai mikä hän nyt olikaan ole vielä yhteydessä ollut, on se, etten ole saanut häntä kiinni...ja soittoajat kun on hänelläkin.

Ja olin siinä uskossa, että asiaani hoidetaan, koska useiden soittojen jälkeen lupasivat ottaa asian käsittelyyn...
        Se miksi kuulema kesti oli se, että minä oli uusi hakija...

Mutta oikeasti alkoi epätoivo vallata mielen ja yöunet katosi....
        Eilisen puhelinkeskustelun jälkeen etenkin...

Näin minulle sanottiin, että lääke on liian kallis, ettei sitä noin vain korvata...
        En nyt muista niitä hienoja sanoja mitä siinä keskustelussa virkailija sanoi...mutta pääperiaate on tämä...

Mutta tänään sain mukavan puhelun...lapsen lääke korvataan harkinnanvaraisena...
        Ja vain ja ainoastaan tämä kallis lääke...
        Mutta iso kivi tippui sydämeltä tämän kuultuani...

Olenhan saanut ennekin hommattua lapseni muut lääkkeet...

Nyt on kaapissa lapsukaiselle lääkke...ja kela korvaa loppuvuoden lääkkeet, koska kattokorvaus meno jo kerralla umpeen...

Tammikuun laskelmani jäi parisenkymppiä plussalle, mutta siinä ei oltu otettu huomioon jo tammikuussa ostettuja lääkkeitä...joten lupasin toimittaa kuitit niistä heille mahdollisimman pian...

Kaikki on siis nyt ok....ja olo melko helpottunut...

Mutta yksi asia minua mietityttää...

Olin siis sairaslomalla ja marras ja joulukuun tili oli 60% normaalista...

Laitoin siis hakemuksen alunperin sos.toimeen 31.12....
        Hain toimeentulotukea siis joulukuullekkin...Koska silloin joulukuussa oli sähkölasku, kotivakuutuslasku ja iso sairaalalasku....

Minulle sanottiin, ettei joulukuun hakemusta käsitellä, koska se ei ole kirjautunut heille kuin vasta 2.1.2009...

Eli onko näin, että jään nuolemaan vain näppejäni tietämättömyyttäni siitä, että hakemus olisi pitänyt laittaa jo aikaisemmin vetämään...

Omien laskelmieni mukaan olisin ollut oikeutettu toimeentulotukeen joulukuussa (sekä marraskuussa)
        Joulukuun miinus oli reilu 500e, juuri noiden edellämainittujen laskujen vuoksi ja pienen palkan vuoksi...

Nyt kaikki laskut junnaa perässä...ja vuokraa on rästissä...

Mutta onnellinen olen kuitenkin, että sain lapsen lääkkeen...
        Se nyt on tärkein....ja seuraavaksi vuokrarästi maksuun ja sopimaan velkojien kanssa laskuista...jotta saisin maksuaikaa ja jossain vaiheessa laskut ajan tasalle...

vai kävitkö viemässä sossuun hakemuksesi (en tiedä oliko nuo virastot edes auki uudenvuodenaattona)? Toimeentulotuki maksetaan pääasiassa aikaisintaan hakukuukaudesta (=siitä kun hakemus saapunut) lähtien. Poikkeustapauksessa voidaan myös maksaa takautuvasti, jos on "erityisiä syitä" näin tehdä.

• VINKKI:
    • lapsi sairaalaan

se on meidän kaikkien etujen mukaista. onko tullut mieleen?

• Nimetön

Miksi ihmeessä laittaisin lapseni sairaalaan???
        Ei se ole halpaa sekään yhteiskunnalle...

Ja muutenkaan en käsitä pointtiasi, miksi laittaa lasta sairaalaan, joka kuitenkin pärjää kotona...

Kyse on sairaudesta, joka kuitenkaan ei rajoita lapsen ällylistä elämää, eli käy normaalissa perusopetuksessa menestyneesti...

Ajottain tarvitsee apua liikkumisessa, mutta se ei ole syy laittaa lasta sairaalaan....

Toki sielläkin käy välillä hoidoissa.

Ja vaikka olisi miten kehitysvammainen tahansa...niin kenen etu on laittaa lapsi silloinkaan sairaalaan???

Tietysti ymmärrän, että joillakin vain voimavarat hupenee eivätkä jaksa hoitaa vaikeasti sairasta lasta enää itse, mutta meidän tapauksessa oli nyt kyse siitä, että mun kukkarosta loppui ne varat.

Ja kiitos kaikille asiallisesti vastanneille....

Täällä on asiat nyt hyvin.
        Sos.toimi myönsi avustusta kalliiseen lääkkeeseen ja nyt perjantaina sain postissa tiedon, että myös minun joulukuun vaje oli otettu huomioon, eli sain maksettua rästivuokrani.
        Nyt uskon, että pärjään taas omillani.

Kiitos!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4088
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2911
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    10. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    Aihe