keliakia

masentaa

Minulla todettiin juuri keliakia..ja aikast paha sellainen...tai siis pahaan kuntoon ehti vetää emännän...10 kiloa tippui paino,ruokaa ei haluaisi edes ajatella kun ajatuskin syömisestä oksettaa..pahoinvointia ilmenee mitä typerimmistä asioista(esim.purkka).Tuomioksihan siis tosiaan räpsähti keliakia...Nyt olisin kiinnostunut kuulemaan,millaista keliakian kanssa on elää?tuntuu typerältä ja masentavalta,että sitä 25 vuotta saattoi syödä mitä huvittaa ja nyt yhtäkkiä sitä on "hankala kakkukahvi vieras" mistä on niin paljon kuullut puhuttavan...Ja kiinnostaa myös kuulla mistä parhaat ruoka ohjeet löytyy..Paino ei saisi enään yhtään pudota kun kylkiluut jo näkyy...

21

2502

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on keliakia

      Aikasa se tietysti vie se tottuminen ja suoraan sanottuna suurin osa leivistä yms.on kamalan makusia....testaa Arnol's:in Daim-kakkua (son nannaa=)

      www.keliakiliitto.fi

      tuolta löydät tarpeellista =)

      Voimia sinulle =)

    • keliakia

      Kannattaa ehdottomasti liittyä alueesi keliakiayhdistykseen. Ja mennä rohkeasti heidän toimintaan mukaan. Sieltä saat apua vertaistukihenkilöltäkin. Hänestä olisi varmasti apua.

      Täällä voi liittyä: www.keliakialiitto.fi

    • kannustusta

      Heti ensiksi on sanottava että en pysty sanomaan että tietäisin miltä tuntuu, itse olen ollut keliaakikko lapsesta asti ja ikää on kohta 40. En ole koskaan kokenut ruokavaliota tuomiona, minä nyt vain syön eri aineista tehtyä leipää ja pastaa kuin useimmat. En siis koe eläväni erilaisesti kuin muut, ihan samanlaista tavallista elämää kuin kuka tahansa ystävänikin. En ole myöskään ikinä kokenut olevani hankala vieras, kysyn aina että huomioidaanko ruokavalioni vai ei ja jos ei niin vien omat eväät. Keliakia on ongelma vain jos siitä TEKEE ongelman kuten olen huomannut monen tekevän. Se voi vaikeuttaa koko elämän jos niin haluaa. Kyse ei ole ruokavaliosta vaan asenteesta. En ymmärrä monen keliaakikon tapaa rähistä asiasta ja haukkua kaikki jotka eivät superhypertäydellisesti tunne keliakiaa ja ole hysteerisiä sen suhteen, ei se edistä kenenkään asiaa. Parhaat ruokaohjeet on samoja kuin ennenkin; jos ne sisältävät kiellettyjä aineita, vaihda ne sallittuun tai jätä pois jos se on mahdollista. Harvinaisen yksinkertaista. En etsi erikseen gluteenittomia reseptejä.

      Se mitä siis halusin sanoa, näin yhteenvetona, että elämä on ihan samanlaista kuin ennenkin, paitsi sun tapauksessa parempaa kun olo paranee. Ei ruokavalio ole, eikä voi olla, koko elämä. Kaikki oireet eivät myöskään johdu keliakiasta, joskus vain on maha sekaisin ja huono olo, myös muilla kuin keliaakikoilla. Olen lukenut kerran jonkun epäilevän että kuivat silmät johtuvat keliakiasta mutta ihan helpolla en tuota usko...

      • masentaa

        Kiitos kommenteista.. Itselleni tämä asia tuli vaan niin yllätyksenä että käsittely tuntuu toisinaan raskaalta.Tosin olen nyt alkanut ymmärtää moniin vaivoihini syyn, ja sehän on hyvä asia..ulkopuolinen kannustus on ollut kyseenalaista ja se oli oma äitini joka sanoi että olen nykyään hankala kahviseura...hänkään ei käsitä miksi tyttären piti 25 vuoden jälkeen mennä sairastumaan hankalaan ja kalliiseen juttuun..tajuan kyllä että kyse on ymmärtämättömyydestä mutta pahaa tekee silti.


      • muille
        masentaa kirjoitti:

        Kiitos kommenteista.. Itselleni tämä asia tuli vaan niin yllätyksenä että käsittely tuntuu toisinaan raskaalta.Tosin olen nyt alkanut ymmärtää moniin vaivoihini syyn, ja sehän on hyvä asia..ulkopuolinen kannustus on ollut kyseenalaista ja se oli oma äitini joka sanoi että olen nykyään hankala kahviseura...hänkään ei käsitä miksi tyttären piti 25 vuoden jälkeen mennä sairastumaan hankalaan ja kalliiseen juttuun..tajuan kyllä että kyse on ymmärtämättömyydestä mutta pahaa tekee silti.

        Itse olen huomannut että tällaisiin tyhmiin kommentteihin pystyy vastaamaan fiksusti. Ensinnäkin voit sanoa että kyllä voit edelleen kahvia juoda ja seuraa pitää vaikket vehnästä tehtyä pullaa syökään. Toiseksi, et ole yhtäkkiä 25 vuoden jälkeen mennyt sairastumaan vaan olet sairastanut jo kauan, se vain todettiin nyt. Kolmanneksi, jos ei edelliset tehoa, voit sanoa että kun kerran se on hässäänelle niin kamalaa niin viet omat eväät tai olet kokonaan menemättä niin ei tarvitse asian häntä ahdistaa. Itselläni on myös toinen erityisruokavalio, jota äitini ei vain kykene hyväksymään, joten en siellä käy juuri lainkaan enkä koskaan syömässä. Kyllästyin siihen että huomasin vasta ruokapöydässä ettei minulle ole mitään eikä hän ollut sanonut asiasta etukäteen. Tosi kivaa kun muut nautiskelivat ja minä puputin jotain äärimmäisen yksipuolista.


      • masentaa
        muille kirjoitti:

        Itse olen huomannut että tällaisiin tyhmiin kommentteihin pystyy vastaamaan fiksusti. Ensinnäkin voit sanoa että kyllä voit edelleen kahvia juoda ja seuraa pitää vaikket vehnästä tehtyä pullaa syökään. Toiseksi, et ole yhtäkkiä 25 vuoden jälkeen mennyt sairastumaan vaan olet sairastanut jo kauan, se vain todettiin nyt. Kolmanneksi, jos ei edelliset tehoa, voit sanoa että kun kerran se on hässäänelle niin kamalaa niin viet omat eväät tai olet kokonaan menemättä niin ei tarvitse asian häntä ahdistaa. Itselläni on myös toinen erityisruokavalio, jota äitini ei vain kykene hyväksymään, joten en siellä käy juuri lainkaan enkä koskaan syömässä. Kyllästyin siihen että huomasin vasta ruokapöydässä ettei minulle ole mitään eikä hän ollut sanonut asiasta etukäteen. Tosi kivaa kun muut nautiskelivat ja minä puputin jotain äärimmäisen yksipuolista.

        niinpä..tähän tosiaan olen itsekkin törmännyt..juuri eilen äitini onnellisena laittoi kääretorttua pöytään ja katsahti sitten minua ja turhautuneena totesi,että ai niin,sinulla oli se...Se? ihan niinkuin olisin yhtäkkiä muuttunut siinä hänen silmien edessä yksisilmäiseksi hirviöksi...myös muut tuttavat ovat samaan syyllistyneet..onneksi olen sanavalmis tapaus ja kiusallisista tilanteista missä ystäväni ei ole tiennyt kehtaako hän pullalautasta edes laskea pöydälle on päästy kun on kuitannut,että dieetillähän naiset on kuitenkin aina....

        silti,.,ihmetyttää tämä asia..kun olen nyt asiaa tutkaillut ja todennut että vaiva on yleinen,saan silti työpaikalla paheksuvia katseita..olen ruokakaupassa töissä eikä työtoverini meinaa haluta käsittää miksi minun eväät on eri paikassa kuin heidän(syy siihen on se,etten halua riisikakuilleni pullaa mitä siellä on aina kaikkialla)Haluaisin vain nyt saada itseni kuntoon ja jos se tarkoittaa ylivarovaisuutta niin sitten niin...olen laihtunut alipainoiseksi ja kärsin muutenkin väsymyksestä ja huonosta olosta,onko se nyt sitten jotenkin väärin,että haluaisin näin alkuaikana totutella asiaan ja keskustella siitä?Olenko minä liian neuroottinen asiasta?En ole vielä ravitsemusterapeutilla käynyt joten tässä nyt hapuillaan..kun tuntuu ettei "terveet" halua asiasta kuulla,hyvät kaveritkaan ei halua myöntää..Ihan kuin se minua jotenkin olisi muuttanut..kyllähän tämä on elinikäinen asia mutta vain ruuasta on kyse...Muuttuuko asenteet jahka saan painoa takaisin enkä näytä aina haudasta nousseelta?

        Kiitos ihmisille kun jaksatte minua opastaa...


      • käsitä...
        masentaa kirjoitti:

        niinpä..tähän tosiaan olen itsekkin törmännyt..juuri eilen äitini onnellisena laittoi kääretorttua pöytään ja katsahti sitten minua ja turhautuneena totesi,että ai niin,sinulla oli se...Se? ihan niinkuin olisin yhtäkkiä muuttunut siinä hänen silmien edessä yksisilmäiseksi hirviöksi...myös muut tuttavat ovat samaan syyllistyneet..onneksi olen sanavalmis tapaus ja kiusallisista tilanteista missä ystäväni ei ole tiennyt kehtaako hän pullalautasta edes laskea pöydälle on päästy kun on kuitannut,että dieetillähän naiset on kuitenkin aina....

        silti,.,ihmetyttää tämä asia..kun olen nyt asiaa tutkaillut ja todennut että vaiva on yleinen,saan silti työpaikalla paheksuvia katseita..olen ruokakaupassa töissä eikä työtoverini meinaa haluta käsittää miksi minun eväät on eri paikassa kuin heidän(syy siihen on se,etten halua riisikakuilleni pullaa mitä siellä on aina kaikkialla)Haluaisin vain nyt saada itseni kuntoon ja jos se tarkoittaa ylivarovaisuutta niin sitten niin...olen laihtunut alipainoiseksi ja kärsin muutenkin väsymyksestä ja huonosta olosta,onko se nyt sitten jotenkin väärin,että haluaisin näin alkuaikana totutella asiaan ja keskustella siitä?Olenko minä liian neuroottinen asiasta?En ole vielä ravitsemusterapeutilla käynyt joten tässä nyt hapuillaan..kun tuntuu ettei "terveet" halua asiasta kuulla,hyvät kaveritkaan ei halua myöntää..Ihan kuin se minua jotenkin olisi muuttanut..kyllähän tämä on elinikäinen asia mutta vain ruuasta on kyse...Muuttuuko asenteet jahka saan painoa takaisin enkä näytä aina haudasta nousseelta?

        Kiitos ihmisille kun jaksatte minua opastaa...

        Siis kai sulla eväät jossain rasiassa on? Jos ei ole niin pistä rasiaan, ei eväiden missään eri paikassa tarvitse olla. Toinen asia on että riisikakkujako evääksi syöt työpäivän aikana? Ei mikään ihme jos olet sairaan laiha, ala nyt syömään ruokaa, tai ota evääksi vähintään kunnon leipää, ei kukaan millään riisikakuilla elä!!


      • masentaa
        käsitä... kirjoitti:

        Siis kai sulla eväät jossain rasiassa on? Jos ei ole niin pistä rasiaan, ei eväiden missään eri paikassa tarvitse olla. Toinen asia on että riisikakkujako evääksi syöt työpäivän aikana? Ei mikään ihme jos olet sairaan laiha, ala nyt syömään ruokaa, tai ota evääksi vähintään kunnon leipää, ei kukaan millään riisikakuilla elä!!

        no kun on tullut töistä ostettua aina eväät eikä siellä ole muuta tarjolla ku niitä riisikakkuja..ja tämä olikin sellainen kummastus minullekkin,ku ei kai tässä spitaalisia olla,mutta evääni oli taas siirretty kokonaan eri pöydälle kuin muiden...vaikka ovat omassa rasiassaan...alkaa tässä hiukan tuntua siltä,ettei työkumppanit edes halua ymmärtää keliakian pointtia...

        onhan muuten riisikakut ihan sallittua evästä?kun on maha ollut todella kipeä ja huomasin vessassa käydessä,että tulee taas verta.....hmm..sen mukana...... inhottavaa ja pelottavaa...


      • keliakiaa
        masentaa kirjoitti:

        no kun on tullut töistä ostettua aina eväät eikä siellä ole muuta tarjolla ku niitä riisikakkuja..ja tämä olikin sellainen kummastus minullekkin,ku ei kai tässä spitaalisia olla,mutta evääni oli taas siirretty kokonaan eri pöydälle kuin muiden...vaikka ovat omassa rasiassaan...alkaa tässä hiukan tuntua siltä,ettei työkumppanit edes halua ymmärtää keliakian pointtia...

        onhan muuten riisikakut ihan sallittua evästä?kun on maha ollut todella kipeä ja huomasin vessassa käydessä,että tulee taas verta.....hmm..sen mukana...... inhottavaa ja pelottavaa...

        Ihan ensiksi..riisikakkuja, hyi helv... Niitähän kaikki ei-keliaakiot tunkee keliaakikoille tarjottavaksi. Niitä kun mussuttaa ensimmäiset pari vuotta kun keliakia on diagnosoitu ei niitä myöhemmin hirveästi mieli tee!
        Ja jos edelleen niitä riisikakkuja syöt, kannattaa niistäkin lukaista tuoteseloste läpi. Ettei vain löydy yllätyksiä. Niinkuin kannattaa tehdä ihan muidenkin tuotteiden kohdalla. Tehtaat muuttelee reseptejään ja saattavat laittaa kiellettyjä viljoja tuotteeseen kuin tuotteeseen.


      • kunnolla!!
        masentaa kirjoitti:

        no kun on tullut töistä ostettua aina eväät eikä siellä ole muuta tarjolla ku niitä riisikakkuja..ja tämä olikin sellainen kummastus minullekkin,ku ei kai tässä spitaalisia olla,mutta evääni oli taas siirretty kokonaan eri pöydälle kuin muiden...vaikka ovat omassa rasiassaan...alkaa tässä hiukan tuntua siltä,ettei työkumppanit edes halua ymmärtää keliakian pointtia...

        onhan muuten riisikakut ihan sallittua evästä?kun on maha ollut todella kipeä ja huomasin vessassa käydessä,että tulee taas verta.....hmm..sen mukana...... inhottavaa ja pelottavaa...

        Lopeta riisikakkujen puputtaminen ja syö kunnon evästä jos haluat että kylkiluut ikinä lakkaa törröttämästä!! Ei voi olla oman terveyden vuoksi noin vaikeaa tehdä pari leipää aamulla mukaan. Ehkä työkaverisi laittavat sun eväät eri pöydälle että varmasti eivät sekoitu, ehkä kannattaisi kysyä tuota asiaa työkavereilta... Veri ulosteessa ei johdu keliakiasta, keliakia on ohutsuolessa ja jos veri tulisi sieltä, se olisi käytännössä aivan mustaa.

        Ala ottaa vastuu omasta terveydestäsi ja lopeta muiden ihmettely. Et voi heidän asenteitaan muuttaa, eikä niillä ole mitään tekemistä sinun syömistesi kanssa.


      • masentaa
        kunnolla!! kirjoitti:

        Lopeta riisikakkujen puputtaminen ja syö kunnon evästä jos haluat että kylkiluut ikinä lakkaa törröttämästä!! Ei voi olla oman terveyden vuoksi noin vaikeaa tehdä pari leipää aamulla mukaan. Ehkä työkaverisi laittavat sun eväät eri pöydälle että varmasti eivät sekoitu, ehkä kannattaisi kysyä tuota asiaa työkavereilta... Veri ulosteessa ei johdu keliakiasta, keliakia on ohutsuolessa ja jos veri tulisi sieltä, se olisi käytännössä aivan mustaa.

        Ala ottaa vastuu omasta terveydestäsi ja lopeta muiden ihmettely. Et voi heidän asenteitaan muuttaa, eikä niillä ole mitään tekemistä sinun syömistesi kanssa.

        Enhän minä nyt pelkästään riisikakkuja puputa...Kyllä sen nyt ymmärtää maalaisjärjelläkin ettei se ole terveellistä..Mutta ne nyt on helppo eväs töihin....Nykyään sentään töissä syön..ensimmäiset pari vuotta kaupan tätinä koko päivän evääni oli kahvi.se oli myös aamupalani..joten minulla on aina ollut huono suhde ruokaan..nyt yritän tsempata tässä oikeasti.Tuota ihmettelin,että voivatko yritykset muka "dumpata" tuotteisiin ns.ylimääräistä.Koska mitä nyt olen lukenut netistä,olen ymmärtänyt,että yritysten on lain mukaan pakko ilmoittaa mitä tuotteissa on. varsinkin allergisoivat aineet..miten muuten luontaisesti gluteeniton jauho,onko se nyt sitten sopivaa syödä vai ei?

        Ja by the way..Minä tykkään ihan oikeasti riisikakuista..varsinkin suklaalla päällystetyistä.ei sitä 5min taulla ehdi muuta naamaan tunkeakkaan.. =)


      • E407 ei käy myöskään
        masentaa kirjoitti:

        Enhän minä nyt pelkästään riisikakkuja puputa...Kyllä sen nyt ymmärtää maalaisjärjelläkin ettei se ole terveellistä..Mutta ne nyt on helppo eväs töihin....Nykyään sentään töissä syön..ensimmäiset pari vuotta kaupan tätinä koko päivän evääni oli kahvi.se oli myös aamupalani..joten minulla on aina ollut huono suhde ruokaan..nyt yritän tsempata tässä oikeasti.Tuota ihmettelin,että voivatko yritykset muka "dumpata" tuotteisiin ns.ylimääräistä.Koska mitä nyt olen lukenut netistä,olen ymmärtänyt,että yritysten on lain mukaan pakko ilmoittaa mitä tuotteissa on. varsinkin allergisoivat aineet..miten muuten luontaisesti gluteeniton jauho,onko se nyt sitten sopivaa syödä vai ei?

        Ja by the way..Minä tykkään ihan oikeasti riisikakuista..varsinkin suklaalla päällystetyistä.ei sitä 5min taulla ehdi muuta naamaan tunkeakkaan.. =)

        http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/kysely.html


      • ruokakaupoissa
        masentaa kirjoitti:

        Enhän minä nyt pelkästään riisikakkuja puputa...Kyllä sen nyt ymmärtää maalaisjärjelläkin ettei se ole terveellistä..Mutta ne nyt on helppo eväs töihin....Nykyään sentään töissä syön..ensimmäiset pari vuotta kaupan tätinä koko päivän evääni oli kahvi.se oli myös aamupalani..joten minulla on aina ollut huono suhde ruokaan..nyt yritän tsempata tässä oikeasti.Tuota ihmettelin,että voivatko yritykset muka "dumpata" tuotteisiin ns.ylimääräistä.Koska mitä nyt olen lukenut netistä,olen ymmärtänyt,että yritysten on lain mukaan pakko ilmoittaa mitä tuotteissa on. varsinkin allergisoivat aineet..miten muuten luontaisesti gluteeniton jauho,onko se nyt sitten sopivaa syödä vai ei?

        Ja by the way..Minä tykkään ihan oikeasti riisikakuista..varsinkin suklaalla päällystetyistä.ei sitä 5min taulla ehdi muuta naamaan tunkeakkaan.. =)

        Olen keliaakikkona erittäin huolissani kauppojen henkilökunnan tasosta, jos edes sitä ei tiedetä että keliaakikon ruokavalio on gluteeniton! Ilmankos oireita tulee vähän väliä vaikka ruuan ilmoitetaan olevan gluteenitonta kun tietämys on tuolla tasolla.


      • taas..
        ruokakaupoissa kirjoitti:

        Olen keliaakikkona erittäin huolissani kauppojen henkilökunnan tasosta, jos edes sitä ei tiedetä että keliaakikon ruokavalio on gluteeniton! Ilmankos oireita tulee vähän väliä vaikka ruuan ilmoitetaan olevan gluteenitonta kun tietämys on tuolla tasolla.

        olenhan minä kaupan täti ja luottanut siihen että gluteeniton sitä myös on..mutta haluan myös olla varma mitä syön.Vastoin yleistä käsitystä, ei kaupan tädin tarvitse tietää jokaisesta kaupassa olevasta tuotteesta kaikkea..Se ei tarkoita alhaista sivistyksen tasoa vaan sitä että on lähes mahdotonta oppia sitä noin tuhatta eri tuotetta mitä isossa marketissa myydään.


      • 9 vuotta
        masentaa kirjoitti:

        Enhän minä nyt pelkästään riisikakkuja puputa...Kyllä sen nyt ymmärtää maalaisjärjelläkin ettei se ole terveellistä..Mutta ne nyt on helppo eväs töihin....Nykyään sentään töissä syön..ensimmäiset pari vuotta kaupan tätinä koko päivän evääni oli kahvi.se oli myös aamupalani..joten minulla on aina ollut huono suhde ruokaan..nyt yritän tsempata tässä oikeasti.Tuota ihmettelin,että voivatko yritykset muka "dumpata" tuotteisiin ns.ylimääräistä.Koska mitä nyt olen lukenut netistä,olen ymmärtänyt,että yritysten on lain mukaan pakko ilmoittaa mitä tuotteissa on. varsinkin allergisoivat aineet..miten muuten luontaisesti gluteeniton jauho,onko se nyt sitten sopivaa syödä vai ei?

        Ja by the way..Minä tykkään ihan oikeasti riisikakuista..varsinkin suklaalla päällystetyistä.ei sitä 5min taulla ehdi muuta naamaan tunkeakkaan.. =)

        Eivät yritykset salaa tietenkään lisäile tuotteisiinsa esim.vehnäjauhoja. Jos muuttavat tuotteen reseptiä/vaihtavat tuotantolinjaa tms. (mitä tapahtuu) lukee uusi ainesosa tuoteselosteessa. Tai tuotantolinjaston muutoksen osalta esim. saattaa sisältää vehnää.
        Kannattaa ihan oikeasti lukaista aika-ajoin tutunkin tuotteen tuoteseloste.

        Maissijauho, riisijauho, perunajauho yms. ovat luontaisesti gluteenittomia, ja näin käyvät keliaakikolle.


      • valkosipulilohkoperunat
        9 vuotta kirjoitti:

        Eivät yritykset salaa tietenkään lisäile tuotteisiinsa esim.vehnäjauhoja. Jos muuttavat tuotteen reseptiä/vaihtavat tuotantolinjaa tms. (mitä tapahtuu) lukee uusi ainesosa tuoteselosteessa. Tai tuotantolinjaston muutoksen osalta esim. saattaa sisältää vehnää.
        Kannattaa ihan oikeasti lukaista aika-ajoin tutunkin tuotteen tuoteseloste.

        Maissijauho, riisijauho, perunajauho yms. ovat luontaisesti gluteenittomia, ja näin käyvät keliaakikolle.

        Minulle on käynyt erään tuotemerkin valkosipulilohkoperunoiden suhteen näin. Aluksi olivat gluteenittomia tuoteselosteen perusteella ja kerran satuin taas pitkästä aikaa ostamaan näitä noin vuosi sitten ja oho, olikin ilmestynyt tuoteselosteen kohtaan mausteet (mm.vehnäjauho). Eli kannattaa olla tarkkana kyllä..


    • kokenut keliakikko 24 v.

      Vastaan nyt rehellisesti ja noin kymmenen vuoden kokemuksella kysymykseesi millaista on elää keliakian kanssa.

      Eli siis minulla on keliakia ja on ollut 14 vuotiaasta lähtien. Eli todettiin juuri murrosiässä, eikä alku ollut helppo koska kaikki gluteenittomat leivät,pullat,hampurilaiset yms. maistuivat pahalta.

      Kaikkeen kuitenkin tottuu nopeasti ja nykyään glut. tuotteet ovat kehittyneetn muutenkin valtavasti ja maistuvat oikeasti hyvältä..tai sitten olen vain unohtanut niin tyystin "normaalin" ruoan maun. Myös glut. tuotevalikoima on kasvanut suunnattomasti.

      Keliakian kanssa eläminen on helppoa jos ei tee siitä ongelmaa (kuten aiemmissakin viesteissä sanottiin)

      Olen jopa asunut reilut puoli vuotta ulkomailla ja ongelmia oli enemmän kun Suomessa mutta sekin onnistui. Asuin siis Itävallassa, mutta matkustin muun muassa Saksassa, Puolassa, Espanjassa ja Italiassakin. Ongelmia oli kyllä kielimuurin vuoksi, mutta hengissä ollaan :) Täytyy kyllä myöntää että usein mc'donaldsin ranskalaiset pelastivat aamupalaetsinnät kuten myös riisikakut matkalaukussa. Itävallassa ja Saksassa gluteenittomia tuotteita on kyllä hyvin tarjolla:)

      Ruokaohjeita minäkään en hae mistään erikoisista paikoista vaan käytän normaaleja reseptejä joissa korvaan gluteenia sisältävät aineet gluteenittomilla..ei juuri koskaan tuota ongelmia.

      Tuosta hankalasta pullakahviseurasta..sano kestittäjälle (esim. äitisi) että ostaa paketin gluteenittomia keksejä sinua varten kaappiin niin ei ole enää tätäkään ongelmaa. Mutta kokemuksesta kerron että joudut kyllä varmasti tottumaan siihen ettei esim. juhlissa tai muissa illanvietoissa ole mitään sinulle sopivaa syötävää. Työpaikallani on usein palavereissa tarjolla kakkua tai pientä suolaista eikä kukaan ikinä muista tilata minulle gluteenitonta. Joudunkin aina tyytymään pelkkään teehen.

      Niin ja voit olla onnellinen jos sinulla on vain keliakia. Minulla oli ennen vain keliakia, mutta nyt parin kuukauden aikana olen huomannut etten enää kestä laktoosiakaan eli nyt käytössä neljättä viikkoa myös laktoositon ruokavalio gluteenittoman lisäksi..on hieman taas totuttelua mutta kyllä kai sitä taas pian tottuu entistä suppeampaan valikoimaan ruokaainetuotteita..

      • Nimetön

        Itse asiassa...minulla tuossa myös laktoosi intoleranssi todettiin..kuin myös se että kuulun siihen hyvin pieneen prosenttiin joka ei kestä myöskään kauraa.. =/..että tässä meni kyllä koko ruokaympyrä uusiksi..mutta alkaa tähän jo tottua, olen itse leiponut todella paljon nyt ja huomannut sen tosiaan helpoksi....hesen hampurilais ateriaa jäin silti haikeana kaipaamaan...


      • 25 vuotta!
        Nimetön kirjoitti:

        Itse asiassa...minulla tuossa myös laktoosi intoleranssi todettiin..kuin myös se että kuulun siihen hyvin pieneen prosenttiin joka ei kestä myöskään kauraa.. =/..että tässä meni kyllä koko ruokaympyrä uusiksi..mutta alkaa tähän jo tottua, olen itse leiponut todella paljon nyt ja huomannut sen tosiaan helpoksi....hesen hampurilais ateriaa jäin silti haikeana kaipaamaan...

        Sivu näyttää olevan jo aikaa kirjoitettu mutta haluaisin kertoa että olen myös yksi keliaakikosta jolle ei käy kaura. Laktoosittomat tuotteet ovat myös käytössäni, lisäksi ei sovi kiiwi, paprika, raaka peruna eikä porkkana, hiivakin on siinä ja siinä että voiko käyttää. Olen asioiden kanssa sinut, pitää vain syödä kotona ennenkuin lähtee vierailuille koska siellä tarjoilu ei ole yleensä runsasta. Töissä palavereissa jään myös ilman gluteenitonta kastamista mutta siihenkin olen tottunut / asennoitunut jo vuosien mittaan. Se tunne ei silti muutu että tunnen edelleen itseni niuhottajaksi kun muut eivät ymmärrä miksi en voi syödä mitä sattuu! En saa KELAn korvausta erityisruokavaliosta kun en ole mennyt tähystykseen. Mulla on tehty yksi epäonnistunut ennen kuin keliakia todettiin.


    • syyskeiju1

      mulle sanottiin että,keliakia ja laktoosiintoleranssi kulkevat useimmiten käsikädessä,että kannattaa ottaa tämä mahdollisuus huomioon. Mulla paljon muitakin juttuja mm.allergioita kun en päässyt ajoissa tutkimuksiin,seurataan sanoi lääkäri.4v jo diagnoosista eikä vatsa kunnossa vieläkään vaikka noudatan gluteenitonta täysin.Aina syönnin jälkeen saa juosta kiirulla vessaan,useimpina päivinä. Kannattaa muistaa vielä niiden äitien ym,sukulaisten (hankala kahviseura) että keliakiataipumus on perinnöllinen,näin minulle kerrottu ja uskon koska veljellä ja hänen 2 lapsellaan se on.

    • plmb

      Ai, huomaan että vielä kirjoitetaan palstaa keliakiasta, kansantaudista.

      Olen muutaman vuoden päästä 70 vuotta, ja puolet ikää on tullut käytettyä gluteenitonta ruokaa, joka muuten on mielestäni parasta, mitä vain voi ajatella.
      Silloin kun aloitin dieetin pidon, ei ollut näitä mahtavia valinnan mahdollisuuksia kaupan hyllyillä, joten muutamat vuodet tein uunissa riisipiirakkaa keitetystä riisistä, keltaisesta maissista ja öljystä sekä kananmunasta. Ne olivat t hyviä piirakoita ja tulivat ekonomiseksi vuosien mittaan kun perhekin kasvoi. Nyt on jopa makaronejakin kaiken kiemuraisina. ja pizzaa ilman gluteenia
      Maailman kaikista ruoasta suurin osa on gluteenitonta, vain nämä pohjoismaiset viljat ova gluteenipitoisia.
      Joten ns etnisistä viljoista joita maahnamuuttajien kautta on alkanut tulla myös hyllyt täyteen, löytää meikäläinen kansanlaatu myös omat viljansa: hirssiä, sesamia, soijaa, tapiokaa, quinoaa, riisilajeja, perunatuotteita,mysliä, hiutaleita, palkohedelmätuotteita, maissituotteita, kaikenlaisia siemeniä, marjoja, hedelmiä, vihanneksia, kakenlaista lihaa, munaa, juustotuotetta, maitotuotetta.

      Jos suolinukka on huonossa kunnossa,silloin ei siedä laktoosia, mutta laktoosittomiakin maitotuoteita on olemassa.
      Jos nukka on oikein sökö aluksi, ei siedä muitakaan disakkarideja kuin laktoosia. Sakkaroosiakin( valkoista sokeria) kannattaa aluksi käyttää kohtuudella tai vain vähän. Maltoosi joka tulee tärkkelyksistä, voi sekin sulaa huonosti, vaikka olisi maizenasta. Tämän takia kannattaa syödä vähän kerrallaan ja useampia aterioita ja pureksia ruokansa erittäin hyvin alkuvuodet, että saa joten kuten imeytettyä suolikurjasta sitä ruokaa.
      Siihen aikaan kun minulle tuli 1990-luvulla koliikkikipuja (gluteenittoman dieetin käytön aikana) jopa sokerista ja maidosta, olin maidottomalla ja valkoista sokeria välttävällä dieetillä parisen vuotta. Käytin kyllä hunajaa runsaasti sokerin siasta, mikä taas ei niin hyvä asia ole verensokerin kontrollin kannalta. Se voi alkaa nousta keliaakikoilla, jos käyttää liikaa makeaa. Gluteeniton ruoka on aika glykemistä muuten, jos ei ota kuitua huomioon. Nyt on kyllä paljon gluteenittomai kuitujakin olemassa (PO-fiber, Husk, Fibrex).
      Allergialääkäri antoi avuksi koliikkeihin Lomudal G.I., jota sai ottaa ennen syöntiä ja lisäksi ohjeita välttää koliikkeja aiheuttavia tekijöitä (lähinä biogeenisia amineja). Muutaman vuoden käytin tuota gastro.int. Lomudal-nestettä koliikkien vähentämiseen ja samalla laskin biogeenisten aminien käyttöäni.
      JOS vaivoja tulee asianmukaisella keliakiadieetillä, syy voi olla laktoosissa ja muissa sokereissa.
      Jos on budjettia , josta voi lohkaista erityisruokiin, ostan muun muassa Glutano ja Schär tuotteita ja niitä Semper tuotteita, joissa on vihreä merkki ( ilman vehnätärkkelystä). Ostan vain sellaista, missä EI ole kauraa EIKÄ vehnätärkkelysperäistä valmistetta.
      Tietystikään en ole käyttänyt kauraa ollenkaan, koska ennen dieetin alkua olin sitä saanut lähinnä 18 vuoden ajan lapsuuden kodissa ja kutissut ihostani niin infernaalisesti , että ah, mikä ihanuus, kun ei ole ihon kutinaa hyvällä gluteenittomalla dieetillä ja suoli pysyy hyvin koossa ja painoa on, miltei vähän liikaakin. Valkosolutkin ovat pysyneet normaalialueen alarajan yläpuolella nykyään ja diffi on kuin kirjan kuvasta: ihan normaali.
      Tosin otan kyllä B12 ja rautaa sekä B-vitamiineja silloin tällöin. Sen verran pitää kuitenkin korvata suolen imeyttämiskykyä.
      Ja kananmaksaa käytän varmuuden vuoksi 2 kertaa kuukaudessa. Kalanmaksaöljyä käytän myös ja kasvisöljyjä, että verenkuva pysyy normaalina ja iho ehjänä ja terveenä. (Myös kilpirauhaslääkettä joudun käyttämään. Gluteeni tulehdutti kilpirauhaseni).
      Ruotsissa on keliaakikoita 3 %,, neljännesmiljoona.
      Keliakiadieeti on normaali alternatiivi ihmisille.
      Ei hevonen ole sairas jos se tarvitsee heinää, ei leijona ole sairas jos se syö lihaa. Siis dieetti on geneettinen asia.
      Ihmiskunnallakin on normaaleja erilaisia dieettitarpeita geneettisesti. Jos tätä ei ota huomioon, saa kyllä kansantaudin aikaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9084
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2668
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      134
      2433
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      6
      1285
    Aihe