Mallorca vastaan Kreeta

Huevos con gas

On tullut käytyä aina vaan Mallorcalla ja jälleen kerran on menossa "kädenvääntö" siitä että mentäisikö tällä kertaa johonkin muualle, Kreetalle vaikka. Mitä menetämme mitä saamme jos lähdemme Mallorcan sijasta Kreetalle?

11

2348

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toisinaan täällä

että vaikea verrata. Makukysymys. Molempi parempi. Kulttuuri yksistään on erilainen länsipäässä ja itäpäässä Välimerta. Vaikka Kreetakin poikkeaa ehkä muusta kreikkalaisesta. Kreetalla on hyvin erilaisia kohteita, suurehkoja kaupunkeja ja hiljaisia poukamia.

• Jorgos Kossu-Rakis

Se mitä menettää tai voittaa riippuu täysin matkailijasta. On ihmisiä joille Kreeta on perseestä,on kreikanystäviä jotka eivät viihdy Espanjan lomakohteissa. Kreetalla toki näkyy turismi kuten Espanjassa, mutta se on kuitenkin täysin erilainen paikka. Se ei ole niin sliipattu kun nämä vanhat turistikohteet, koska paikkakuntalaiset asuvat siellä turismin keskellä. Kreetalla on maaseutu kirjaimellisesti kivenheiton päässä rannan hotellirivistöstä.

Saari on täynnä historiaa se on eurooppalaisen kulttuurin alkukoti. Historiaa on monessa kerroksessa, alkaen muinaiskulttuurista tähän päivään. Kreeta on olut keskeisessä roolissa moniin historiallisiin tapahtumiin. Yli 1000 vuotinen Minolainen kulttuuri joka sammui Theran tulivuorituhoon ja indoeurooppalaiseen invaasioon. Hellenistinen kulttuuri joka nousi kukoistukseen Gortyssa ennen roomalaisten valloitusta. Gortyn hellenistisen ajan laintaulut oli Euroopan ensimmäinen virallinen lakikirjoitus. Roomalaiset hallitsivat Kreetalta koko itäistä Välimerta ja Pohjois Afrikkaa. Kreetan Gorty oli roomalaisten hallintokaupunki sinne perustettiin Euroopan ensimmäinen seurakunta..jne.

Saari on 270km pitkä ja 60km leveä sen maisemien monimuotoisuus hakee vartaistaan. Saaren näkee kiertämällä sitä, se on aivan erilainen idässä ja lännessä tai etelässä ja pohjoisessa. Maisemat ovat upeita vuorille nousevilta serpentiini teiltä. On suuria hiekkarantoja, vuoria, vehreitä laaksoja ja koboltin sinen meri.

Minä tunnen Kreetan, mutta en Mallorgaa joten en voi kehua sitä. Tässä on hyvä opas Kreetalle matkustaville.
      http://www.kreeta.info/

• Huevos con gas

Kiitoksia tiedoista. vaikea tuntuu olevan päästä eroon tuosta Mallorcasta. Sitähän sanotaan että pini saari josta löytyy koko manner. Yksi iso juttu mikä häiritsee noissa kreikan mestoissa on toi "piirustuspaperien" roskiin laittaminen. Kun neljän hengen perhe paskoo ja jos siivoukseen tulee välipäivä, niin vessassahan on muhkeat tuoksut. näin läsimaalaisena kun ei oikein ole moiseen tottunnut.

• pesemään peräsi

niin kuin kreikkalaiset, jos et ole sitä vielä Suomessa oppinut. Vessoissa on suihkuja

• Huevos con cas
        pesemään peräsi kirjoitti:

niin kuin kreikkalaiset, jos et ole sitä vielä Suomessa oppinut. Vessoissa on suihkuja

Mutta kun Mallorcalla minun ei tarvitse pestä persettä! Voin vai kuvitella "tuoksuja" yleisissä vessoissa, vai peseekö ihmiset sielläkin hanurinsa.

• se Mallorca !
        Huevos con cas kirjoitti:

Mutta kun Mallorcalla minun ei tarvitse pestä persettä! Voin vai kuvitella "tuoksuja" yleisissä vessoissa, vai peseekö ihmiset sielläkin hanurinsa.

Tarvitseeko siellä pestä käsiäänkään tai niistää nenääkään? Muuta sinne pysyvästi!

• Huevos con gas
        se Mallorca ! kirjoitti:

Tarvitseeko siellä pestä käsiäänkään tai niistää nenääkään? Muuta sinne pysyvästi!

Tarkoitus onkin ostaa talo Mallorcalta. Kaivele sinä vain tikulla peppureiästä kikkareita ja työnnä ne vaikka nenääsi!!!

• se talo Mallorcalla
        Huevos con gas kirjoitti:

Tarkoitus onkin ostaa talo Mallorcalta. Kaivele sinä vain tikulla peppureiästä kikkareita ja työnnä ne vaikka nenääsi!!!

koska siitä puuttuu WC: Mallorcalla ei pyyhitä persettä/ei tarvita vessaa.
        Hei, kamoon, kaasumuna! Älä provosoidu hauskan jutustelusta! Monista palstan lukijoista on vain hauskaa kun joku ihastuu johonkin paikkaan niin ettei halua kokea mitään uutta!
        En tietenkään halua pahoittaa mieltäsi vaan herättää ajatuksia. Itse olin vähällä jumiutua Kanarialla lomailijaksi 80-90-luvulla, mutta onneksi ystävät saivat järkeä päähäni. Nykyisin lomailen lähes joka kerran eri paikoissa. Äärirajat ovat olleet Brasilia ja Vietnam, koska niihin mennessä jo perse puutuu ja alkaa pierettää, ja pidemmälle tulee hinta esteeksi. Mieti vähän: Suunnilleen samalla rahalla jonka haaskaat menemällä esim. Maltalle tai Italian pintapaikkoihin voit kokea uutta esim. Brasilian iloisten ja välittömien ihmisten parissa tai Thaimaan paratiisimaisemissa sen sijaan että pitkästyt liian tutuksi tulleessa Mallorcan mökissä kun kaikki on katsottu ja joudut sietämään ahneita ja lipeviä espanjalaisöykkäreitä joille raha on palvelua tärkeämpää.

Lennot pidemmälle ovat hieman kalliimmat mutta perillä palvelut ja eläminen halpaa. Mieti. Kysy eukoltasikin.

• Huevos con gas
        se talo Mallorcalla kirjoitti:

koska siitä puuttuu WC: Mallorcalla ei pyyhitä persettä/ei tarvita vessaa.
        Hei, kamoon, kaasumuna! Älä provosoidu hauskan jutustelusta! Monista palstan lukijoista on vain hauskaa kun joku ihastuu johonkin paikkaan niin ettei halua kokea mitään uutta!
        En tietenkään halua pahoittaa mieltäsi vaan herättää ajatuksia. Itse olin vähällä jumiutua Kanarialla lomailijaksi 80-90-luvulla, mutta onneksi ystävät saivat järkeä päähäni. Nykyisin lomailen lähes joka kerran eri paikoissa. Äärirajat ovat olleet Brasilia ja Vietnam, koska niihin mennessä jo perse puutuu ja alkaa pierettää, ja pidemmälle tulee hinta esteeksi. Mieti vähän: Suunnilleen samalla rahalla jonka haaskaat menemällä esim. Maltalle tai Italian pintapaikkoihin voit kokea uutta esim. Brasilian iloisten ja välittömien ihmisten parissa tai Thaimaan paratiisimaisemissa sen sijaan että pitkästyt liian tutuksi tulleessa Mallorcan mökissä kun kaikki on katsottu ja joudut sietämään ahneita ja lipeviä espanjalaisöykkäreitä joille raha on palvelua tärkeämpää.

Lennot pidemmälle ovat hieman kalliimmat mutta perillä palvelut ja eläminen halpaa. Mieti. Kysy eukoltasikin.

Minua ei paskatauti kohteet oikein innosta. Intiassa ja yleensäkkin tuolla idässä ei ole mitään mitä haen ei myöskään lännessä. . Lentokoneessa en viihdy pätkääkään joten 4-6 tunnin lennot riittää minulle. Egyptiin meinasin mennä muutama vuosi sitten ripuloimaan mutta länsimaalaisen turvataso siellä on surkea. Haen lomallani, aurinkoa lämpöä hyvää ruokaa viihtyisiä kapakoita turvalliset puitteet tuota kaikkea on Mallorca ja ihan "piruuttain " meinasin että pitäiskö se Kreetakin nyt käydä katsomassa. Välimerta pidemmäs en meinaa matkustaa. Turkkiin en mene koskaan ja Italiakin epäilyttää.

• paikkoja toisiinsa.

Eräs ystäväni kävi Kosilla joka kesä 18 vuoden ajan koska se paikka oli hänestä paras. Kun kysyin häneltä miksi se on paras, hän sanoi ettei ole käynyt koskaan muualla.
      Että semmoinen tapaus.
      Itse olen käynyt päosin valmismatkoilla joten alkuvuosina 70-luvulla olin monilla matkatoimiston järkkäämillä reissuilla joista vähitellen olen päässyt eroon, koska paikallisilta yrittäjiltä saa parempaa palvelua halvemmalla.
      Seuraavat käsitykseni perustuvat kokemukseen:

- Espanjan ja Kreikan lomapaikkojen selvin ero on se että Kreikassa palvelu on hyvää ja luonnollista, apartementot huonosti varusteltuja, keittokomerosta taatusti puuttuu jotain jota tarvitset. Ainakin juomalasi tai lusikka. Respan rouva antaa sen ja hymyilee niin ettet voi olla vihainen. Tavernassa 2:n hengen ravintolaseurueelle ei riitä kaikille samanlaisia ruokailuvälineitä ja liinassa on reikä mutta liina on puhdas. Sapuska on siis hyvää vaikka salaattikulhon reunassa on lovi.
      - Espanjassa (manner ja saaret) majoitus ja korkeampitasoista mutta palveluväki tylyä ja koppavaa. Markettien kassamuijat ovat typerän ylpeitä ja huoruavat koko ajan keskenään. Olen käynyt vajaa kymmenen kertaa Kanarialla, enimmäkseen Inglesissä koska lomani ovat olleet aina siihen vuodeaikaan jolloin vesi on muualla lähimatkapaikoissa liian kylmää ja saarten eteläpäissä on takuusäät. Kesäaikoina olen käynyt Kreikan saarilla vain kuusi kertaa ja itse pidän Kreikkalaisten menoa mukavana, porukka on ystävällistä ja heihin tutustuu nopeasti. Kreetalle menen nyt keväällä pariksi viikoksi emännän kanssa, olimme siellä viimeksi 20 vuotta sitten joten paikka saattaa olla hieman muuttunut. Thaimaassa pännii se teennäinen ystävällisyys ja käsien litistely ja niskan taivuttelu. Brasiliassa ja Väliamerikassa väki on iloista ja ystävällistä mutta köyhää joten taskuvarkaitakin on (kuten kaikissa lomarysissä).

Ette todellakaan menetä mitään jos jätätte Mallorcan tänä vuonna väliin!

Girgios Krapoulous

• Huevos con gas

Sukulaiseni ovat kiertäneet lähes koko maailman ja Mallorcaa he ovat aina halveksineet. Voi olla että tuo on yksi syy miksen pääse siitä eroon. Nyt naurattaa kun Mallorca on jälleen suosiossa eivät sukulaiseni kehtaa sinne matkustaa vaikka haluaisivat. Miksi muuten esim 2 viikon matka kreetalle 4 neljän hengen perheelle on noin 1000€ halvempi kuin matka mallorcalle? Tuleeko "eläminen" sitten Kreetalla kuitenkin kalliimmaksi?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      109
      6926
    2. Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.

UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M
      Euroviisut
      103
      4618
    3. L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?

Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa
      Tv-sarjat
      47
      3908
    4. TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a
      Suomalaiset julkkikset
      13
      3304
    5. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      662
      1950
    6. Miksi et nainen halua

minua, kuten minä sinua?
      Ikävä
      66
      1308
    7. teemu samuli

käykäähän lukemassa uusin alibi lehti 3/26 mitä tämä ihmissaasta satuilee..
      Suomussalmi
      9
      1279
    8. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      202
      1275
    9. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      55
      1273
    10. Osaako kukaan sanoa?

Mikä on syy siihen, että apulaisidiootti yrittää kaikin keinoin haitata kaikkea yrittämistä Ähtärissä? Nyttkin pilkkaa j
      Ähtäri
      48
      1240
    Aihe