Hyvä sonera-asiantuntija

Minä vain

Muutama kuukausi taaksepäin nettiliittymäni suljettiin Soneran kautta, koska koneessani oli virus (jota en itse tiennyt). Olenkin nyt useina kertoina miettinyt kuinka se on voitu saada selville? Kysyessäni asiasta en saanut vastausta siihen, vaan työntekijä selitti kuinka se voi saastuttaa muita koneita.

Sattuipa Soneralla samaan aikaan olemaan myös F-secure tarjouksessa. Ostin kaiken varalta. :)

9

2209

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jossa taisi olla vastauskin

"Kysyessäni asiasta en saanut vastausta siihen, vaan työntekijä selitti kuinka se voi saastuttaa muita koneita. "

Liekkö siellä "syöttikoneita" verkossa, ja kun niihin tulee hyökkäyksiä, niin katsotaan kohde ja pistetään liittymä sulkuun.

Ps. Tälläisiä asioita on todellakin hyvä kysyä ja miettiä yhdessä, eikä miettiä asiaa itsekseen läpi useita kertoja.

• Mikael.S

Sun koneelle on voinut vaikkapa pesiä troilaisia yms.. ne alkaa lähettää sun koneeltä bittitavaraa joillekkin nörttikriminaaleille. Eli sun tietokone on voitu valjastaa nettirikollisten tarkoitusperien toteuttamiseen...ja sitä myötä operaattori huomaa, että bittiliikennöinti ei ole normaalia, eli ne näkee sen, että sun kone ei ole alkpureräinen bittipaketin lähettäjä vaan se voi olla vaikka bottiverkon lähettämä/välittämä bittipaketti. Tai sitten sinun tietokoneesi on tosiaan kaapattu "bottikoneeksi" eli se lähetteelee ulospäin tietämättäsi kaikenlaista nettitörkyä kuten viruksia,matoja,roskapostia yms...ja kyllä ne operaattoreilla huomaa milloin liikeenne on muuta kuin webbiselailua jne.. Toivottavasti tämä vähän edes jeesasi sua tuossa brobleemassa.

• Sonera-asiantuntija

Virus- ja haittaohjelmatartunnat havaitaan, mm. meille haittaliikenteen perusteella tulleiden ilmoitusten perusteella.

Esimerkiksi jos saastunut tietokone lähettää haittaliikennettä verkkoon, saastuneen tietokoneen IP-osoite näkyy haittaliikenteen kohteella. Samoin roskapostiviestien otsikkotiedoissa näkyy viestin lähettäneet tietokoneen IP. IP-osoitteen perusteella on mahdollista selvittää minkä operaattorin verkkoon kyseinen osoite kuuluu.

Jokaisella Internet operaattorilla on oma sähköpostiosoitteensa, jonne voi ilmoittaa kyseisen operaattorin verkosta havaitusta tietoturvaongelmasta tai sieltä peräisin olevasta haittaliikenteestä. Yleensä tämä ilmoitusosoite on abuse@ operaattorin verkkotunnus -muotoinen, esimerkiksi [email protected] tai [email protected].

[email protected] -osoitteeseemme voi ilmoittaa havainnon Soneran verkossa olevasta saastuneesta tietokoneesta.

T: Sami Soneran asiakaspalvelusta

• APJJ

Meillä oli saastunut kone verkossa yöllä muutaman tunnin. Sinä aikana SOnera jo huomasi vetää piuhat poikki.

• tuuri sulla sinä
        APJJ kirjoitti:

Meillä oli saastunut kone verkossa yöllä muutaman tunnin. Sinä aikana SOnera jo huomasi vetää piuhat poikki.

mitä pikemmin, sen parempi. Asiakastahan siinä suojellaan.

• Sikanen

Soneran syyn katkaista verkkoyhteys jos kone lähettää haittaohjelmia, mutta eikös olisi ihan kohtuullista ilmoittaa asiakkaalle että yhteys on katkaistu. Olen itse ihmetellyt viikon ajan miksi netti ei ole toiminut. Olen hakenut vikaa omasta koneesta löytämättä syytä asiaan. Koneessa on Soneran virustorjunta ja palomuuriohjelmat. Hyvittääkö Sonera katkaistun ajan kuukausimaksussa? Kiitokset Soneran asiakaspalvelulle, sieltä asia selvisi nopeasti ja yhteys saatiin kuntoon,

• Ei korvaa
        Sikanen kirjoitti:

Soneran syyn katkaista verkkoyhteys jos kone lähettää haittaohjelmia, mutta eikös olisi ihan kohtuullista ilmoittaa asiakkaalle että yhteys on katkaistu. Olen itse ihmetellyt viikon ajan miksi netti ei ole toiminut. Olen hakenut vikaa omasta koneesta löytämättä syytä asiaan. Koneessa on Soneran virustorjunta ja palomuuriohjelmat. Hyvittääkö Sonera katkaistun ajan kuukausimaksussa? Kiitokset Soneran asiakaspalvelulle, sieltä asia selvisi nopeasti ja yhteys saatiin kuntoon,

Asiakas on itse vastuussa omista laittestaan ja niiden kunnossapidosta.

• Sonera-asiantuntija
        Sikanen kirjoitti:

Viestintämarkkinalaki velvoittaa operaattoreita ryhtymään välittömästi toimenpiteisiin tilanteen korjaamiseksi ja tarvittaessa häiritsevän laitteen irrottamiseksi verkosta, jos jokin laite aiheuttaa häiriötä verkkoon. Tällaisesta tilapäisestä sulusta ei ole mahdollista saada hyvitystä.

Tällä hetkellä tilapäisesti suljetusta liittymästä lähtee asiakkaalle kirje noin viikon kuluttua sulkemisesta, mikäli liittymä on vielä kiinni. Useimmiten asiakkaat ovat ehtineet olla asiasta yhteydessä vikapalveluumme pian sulun jälkeen, jolloin asia on selvinnyt nopeasti ja liittymä on avattu ohjeistuksen jälkeen uudelleen.

Vianrajausautomaattimme http://www.sonera.fi/Asiakastuki/Laajakaistatuki/Vianrajausautomaatti kautta on mahdollista selvittää nopeasti, onko kyseessä tilapäinen sulku. Vianrajausautomaatti toimii tällä hetkellä Sonera Laajakaista ADSL -liittymissä.

Tällä hetkellä ADSL- ja Ethernet-tekniikalla toteutetuissa Laajakaista Extra -liittymissä, yhteys ohjautuu liittymän sulkeuduttua ohjesivulle, jossa kerrottaan väliaikaisesta sulusta.

T: Sami Soneran asiakaspalvelusta

• lisää

Osta soneralta lisää, vaikka hevonen, kohta ne muutkin keksii kilpailuun vielä hienompia juttuja. Tää on huijausta. KUSETUSTA!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      97
      4419
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3283
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2370
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1378
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      33
      1058
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      32
      1016
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      11
      1014
    8. 158
      997
    9. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      924
    10. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      862
    Aihe