Pitkän etsimisen jälkeen löytyi tämä Päivämiehen pääkirjoitus kososlaisuudesta. Ollos hyvä:
Päivämies no 31, 1.8.1979
Pääkirjoitus
”Kososlaisuus”- väärä henki
"Sillä kaikki, jotka Jumalan Hengeltä vaikutetaan, ne ovat Jumalan lapset" (Room. 8: 14). Jumalan seurakuntaa hallitsee Pyhä Henki. Jumalan huoneen hallitus on Pyhän Hengen hallitus. Paavali kirjoittaa Timoteukselle: "Mutta jos minä viivyn, ettäs tietäisit kuinka sinun pitää Jumalan huoneessa vaeltaman, joka on elävän Jumalan seurakunta, totuuden patsas ja perustus" 1. Tim. 3: 15. Pyhän Hengen kautta näkyy Jumalan seurakunta kalliina ja Jumalan huoneen hallitus oikeana.
Väärä henki aina, tavalla taikka toisella, nousee Jumalan seurakuntaa vastaan. Kun ajattelemme etsikkoaikaamme, jolloin monet eriseurat ovat kristillisyydestä lähteneet, on koettu, että ei ainoastaan väärä henki ole ollut niissä, jotka eriseuraan ovat menneet, vaan monet ovat eriseuraa vastaan taistelleet väärässä hengessä. Aivan erikoinen väärä henki, joka tunnetaan kososlaisuuden nimellä, on ollut tällainen henki. Kun aikoinaan pikkuesikoisuus erkani ja myöhemmin pappiseriseura, niin kososlaisuus eturivissä taisteli eriseuraa vastaan. Näin moni tuli petetyksi.
Väärä henki ja väärät työmiehet kulkevat lammasten vaatteissa, mutta samalla he kuitenkin ovat raatelevaiset sudet. Jeesus puhuu vuorisaarnassaan: (Matt. 7:15 — 20) "Mutta kavahtakaat teitänne vääristä prophetoista, jotka teidän tykönne lammasten vaatteilla tulevat, mutta sisältä he ovat raatelevaiset sudet. Heidän hedelmistänsä te tunnette heidät: hakeeko joku viinimarjoja orjantappuroista, taikka fikunia ohdakkeista? Niin jokainen hyvä puu kasvaa hyvät hedelmät, mutta mädännyt puu kasvaa häijyt hedelmät. Hyvä puu ei taida häijyjä hedelmiä kasvaa, eikä mädännyt puu hyviä hedelmiä kasvaa. Jokainen puu, joka ei kasva hyvää hedelmää, hakataan pois, ja tuleen heitetään. Sentähden tuntekaat heitä hedelmistänsä." Kososlaisen väärän hengen ilmentymät ja hedelmät ovat hyvin moninaiset. Eri paikkakunnilla ja eri henkilöillä on monia omia piirteitä. Ei kaikki väärän hengen hedelmät tarvitse väittämättä näkyä yhdessä persoonassa. Yhteisenä piirteenä kuitenkin on todettava, väärä kososlainen henki on tavalla taikka toisella Jumalan Pyhää Henkeä vastaan riitelevä henki.
Kososlaisen hengen yhtenä piirteenä on Jumalan seurakuntaa korostava henki. Puhutaan Jumalan seurakunnan kalleudesta, mutta samalla vikoillen arvostellaan, milloin yksityisiä kristityttä, puhuja-veljiä tai kristillisyyden toiminnassa mukana olevia luottamushenkilöitä. Monet väärät henget ovat lähteneet Jumalan valtakunnasta eriseuraksi, mutta kososlainen, väärä henki roikkuu kristillisyyden mukana.
Kososlainen henki on lihavapauden henki. Sydän saa olla vikoileva ja katkera ja tämä ei näy synniksi. Paavali kutsuu korinttolaisia lihallisiksi sen tähden, että he riitelevät. Lihan vapaus näkyy monessa muussa synnin luvallisuudessa aina ruumiin lihallisiin tekoihin saakka.
Toisaalta kososlaisuus on tekojen oppi. Ollaan lain alla. Laki vaatii tekoja. Tehdään rippiä, eikä ole tarkoituskaan synnistä luopua. Moititaan Jumalaa, että Hän on minusta tällaisen tehnyt.
Kososlaisuuteen kuuluvat lihalliset liikutukset. Ei ole harvinaista, että kun puhutellaan kososlaista ja neuvotaan häntä parannukseen, niin puhuteltava tulee liikutuksiin. Kuitenkaan nämä liikutukset eivät ole Jumalan Pyhän Hengen vaikuttamia.
Kososlaisuuteen kuuluu väärä Raamatun profetointi. Ennustetaan tulevia aikoja ja maailman loppua.
Kososlaisuuteen kuuluvat näyt ja unet. Unet menevät edelle Jumalan sanan. Uniin uskotaan enempi kuin Jumalan sanaan.
Kososlaiset ovat usein keskenään läheisessä kanssakäymisessä ja rakkaudessa. He muodostavat seurakunnan sisälle seurakunnan. Tämän sisärenkaan ulkopuolisia arvostellaan. Edestä saatetaan olla kohteliaita ja makeita, mutta takana puhutaan pahaa.
Kososlaisessa lihanvapauden hengessä viat nähdään toisissa ja omat viat unohtuvat. Väärä henki ei lähde Kristuksen rakkauden hengessä viallista korjaamaan, vaan korjauksen sijaan lyödään armottomalla lain ruoskalla. Usein tämä tapahtuu takana päin.
Kososlaisuus saattaa piiloutua maan alle. On pitkiä aikoja piilossa. Sopivassa olosuhteessa se nostaa päätään. Usein käy niin, että puhuttelun alla kososlainen tekee parannuksen, on hetken hiljaa, kunnes taas nousee entisenä ja muuttumattomana esille.
Kososlaisuus näkee kristillisyyden toiminnassa paljon vikoja. Laulukirjauudistus oli pahasta. Nuorisotyö, päiväkerho ja raamattuluokka on pahasta. Nähdään väärällä tavalla kristillisyyden muuttuneen. Neuvottelu- ja seurakuntapäivät alustuksineen ovat tarpeettomat.
Kososlaisuuden kuiva, katkera henki särkee koteja. Välit aviopuolisoiden ja lasten välillä kiristyvät ja tulehtuvat. Saatetaan antaa anteeksi, mutta sydän ei ole mukana. Kireys jatkuu.
Kososlaisuuden ilmeneminen voi olla selvästi nähtävää. Hedelmät ovat julkiset. Kososlaisuus saattaa piiloutua toisinaan niin, että on erittäin vaikea väärää henkeä tunnistaa. Kososlaisuus saattaa taistella kososlaisuutta vastaan toisessa ihmisessä. Kososlaisuus on väärä henki, jossa ei tulla autuaaksi, mutta samalla kososlaisuus on vaikea havaita itsessään, nähdä se synniksi ja saada siitä katumisen ja parannuksen armo.
Kososlainen väärä henki taipuisi kyllä parannukseen hedelmistä, mutta itse pääasia, tehdä puu hyväksi, tehdä kososlaisesta väärästä hengestä parannus, sitä ei tehtäisi. Usein tähän liitetään se, että jos minä teen parannuksen väärästä hengestä, niin minä teen Pyhän Hengen pilkan. Itsessä oleva väärä henki nähdään oikeana, josta ei voi parannusta tehdä.
Jumala on erikoisesti näinä aikoina kirkastanut väärän hengen vaaraa. Jumalan valtakunta on kokenut ihmeellisen kilvoituksen ajan. Moni kososlaisen hengen kantaja on saanut parannuksen armon. Syntiä on upotettu armonmereen. On koettu elävästi, mitä on vanhurskaus, rauha ja ilo Pyhässä Hengessä.
Einari Lepistö
Kokoslaisuus
76
2465
Vastaukset
- monipuolinen
näyttää olevan tuo kososlaisuus.
- noin.
Kososlaisuus näyttää sisältävän kaiken inhimillisen, ja tarkoittaa, että on parasta pitää suu supussa. Sieltä voi pulpahtaa kososlaisuuteen viittavaa.
Voi ihmisen lasta! - vaikka kosuhenkinen
noin. kirjoitti:
Kososlaisuus näyttää sisältävän kaiken inhimillisen, ja tarkoittaa, että on parasta pitää suu supussa. Sieltä voi pulpahtaa kososlaisuuteen viittavaa.
Voi ihmisen lasta!jos sen taitaa oikein tehdä, sillä vapaaksi Kristus meidät osti.
- oli 1970-luvun
vaikka kosuhenkinen kirjoitti:
jos sen taitaa oikein tehdä, sillä vapaaksi Kristus meidät osti.
kuvittelua.
- oli 1970-luvun
keksintö, jolla voitiin selittään kainni sekoilut.
- siltä, että
oli 1970-luvun kirjoitti:
kuvittelua.
Lepistö on ollut Heikki Saaren talutusnuorassa.
- Einari Lepistön
harhaista oletusta. Miksikähän tuollaisia raatelevaisia susia pitkiäkin aikoja pidettiin laumaneksyttäjinä? Hän itse ei huomannut, että järkeilyillään eksytti monia.
- Kuriin ja alistamiseen
SRK:n johtokunt atempaisi kososlaisuuden hihasta vallankäytön "selitykseksi". Ihan keksitty asia.
Ei mitään todellista asiallsita yhteyttä sen 1900öluvun alun muinaisen viipurilaisen puhujan kanssa. Kunhan vain SRK:n johto sai jonkin "nimilapun" ihmisten painostamiselle hoitokokouksissa. ja jäsenet kuriin, pelon alle. Ja sitä pelkoa onkin sittne jatkunut... - kososlaisia l. uudenheräyks...
Kuriin ja alistamiseen kirjoitti:
SRK:n johtokunt atempaisi kososlaisuuden hihasta vallankäytön "selitykseksi". Ihan keksitty asia.
Ei mitään todellista asiallsita yhteyttä sen 1900öluvun alun muinaisen viipurilaisen puhujan kanssa. Kunhan vain SRK:n johto sai jonkin "nimilapun" ihmisten painostamiselle hoitokokouksissa. ja jäsenet kuriin, pelon alle. Ja sitä pelkoa onkin sittne jatkunut...Mielenkiintoista on se, että juuri viime joukuussa Oulun puhujainkokouksessa todettiin, että hoitokokousvuosina kokouksia hallitsi "uudenheräyksen henki" joka eksytti paljon uskovaisia väärään lakihenkeen!
Lepistö itse on tuossa kirjoituksessa sitä henkeä kannattamassa, kuten koko SRK:n johtokunta... Kun koko SRK:n johtokunt aoli väärässä hengessä, kuinka he ovat voineet siis siunata toisilleen sen anteeksi? - kysytty.
kososlaisia l. uudenheräyks... kirjoitti:
Mielenkiintoista on se, että juuri viime joukuussa Oulun puhujainkokouksessa todettiin, että hoitokokousvuosina kokouksia hallitsi "uudenheräyksen henki" joka eksytti paljon uskovaisia väärään lakihenkeen!
Lepistö itse on tuossa kirjoituksessa sitä henkeä kannattamassa, kuten koko SRK:n johtokunta... Kun koko SRK:n johtokunt aoli väärässä hengessä, kuinka he ovat voineet siis siunata toisilleen sen anteeksi?Puhujainkokouksessa tosiaan löydettiin uusheräyksen henki, jossa hengessä koko siioni teki parannusta. Myöhemmin sitten hoitajat ovat ovatkin tehneet parannusta uusheräyksen hengestä, niin, keskenään. Sopii tosiaankin kysyä, miten tehdään porukassa parannusta hengestä, joka oli kaikilla? Mistä mahtoi löytyä sellainen vl, jolla ei ollut kososlais-uusheräyksen henkeä?
Kun hoitokokoukset olivatkin uusheräyksestä kääntyneen H.Saaren villitsemiä, ja ne Oulussa puhvelikokouksessa todettiin eksyttäviksi ja lakihenkisiksi, niin kaikkein uusheräys-kososlaisessa hengessä parannusta tehneet vl:t tuon logiikan mukaan ovat joutuneet tekemään toistamiseen parannusta väärästä parannuksesta. Sellaisesta ei ole kyllä 'yleisellä' kerrottu.
Vaikuttaa siltä, ettei sielunhoidollisten kokousten selityksissäkään ole päätä eikä häntää. Niin ei ollut sielunhoidollisissa keskusteluissa, joiksi niitä kaunistellen kehdataan johdon suulla nimittää, sitä päätä eikä häntää. Isot pojat pitivät laumaansa pelinappuloina ja ryystivät piimänsä, pyyhkivät huulensa ja tuumivat: se on tehty. SRK: veljet meitä varjelkoot! - niillähän
kososlaisia l. uudenheräyks... kirjoitti:
Mielenkiintoista on se, että juuri viime joukuussa Oulun puhujainkokouksessa todettiin, että hoitokokousvuosina kokouksia hallitsi "uudenheräyksen henki" joka eksytti paljon uskovaisia väärään lakihenkeen!
Lepistö itse on tuossa kirjoituksessa sitä henkeä kannattamassa, kuten koko SRK:n johtokunta... Kun koko SRK:n johtokunt aoli väärässä hengessä, kuinka he ovat voineet siis siunata toisilleen sen anteeksi?on ihan oman jumalan valtuutus kaikkeen, jopa täällä maanpäällä erottelemiseen kuka pääsee taivaaseen ja kuka joutuu helvettiin. Voipi vain tulla yllätys sitten aikanaan...
kysytty. kirjoitti:
Puhujainkokouksessa tosiaan löydettiin uusheräyksen henki, jossa hengessä koko siioni teki parannusta. Myöhemmin sitten hoitajat ovat ovatkin tehneet parannusta uusheräyksen hengestä, niin, keskenään. Sopii tosiaankin kysyä, miten tehdään porukassa parannusta hengestä, joka oli kaikilla? Mistä mahtoi löytyä sellainen vl, jolla ei ollut kososlais-uusheräyksen henkeä?
Kun hoitokokoukset olivatkin uusheräyksestä kääntyneen H.Saaren villitsemiä, ja ne Oulussa puhvelikokouksessa todettiin eksyttäviksi ja lakihenkisiksi, niin kaikkein uusheräys-kososlaisessa hengessä parannusta tehneet vl:t tuon logiikan mukaan ovat joutuneet tekemään toistamiseen parannusta väärästä parannuksesta. Sellaisesta ei ole kyllä 'yleisellä' kerrottu.
Vaikuttaa siltä, ettei sielunhoidollisten kokousten selityksissäkään ole päätä eikä häntää. Niin ei ollut sielunhoidollisissa keskusteluissa, joiksi niitä kaunistellen kehdataan johdon suulla nimittää, sitä päätä eikä häntää. Isot pojat pitivät laumaansa pelinappuloina ja ryystivät piimänsä, pyyhkivät huulensa ja tuumivat: se on tehty. SRK: veljet meitä varjelkoot!Pakkula (Taavetti) kirjoitti muutama viikko sitten, että vl-liikkeeseen oli jäänyt siemen vanhaa uskoa, joka lähti itämään ja leviämään.
Mielestäni mitään näyttöä tälle väitteelle ei ole ainakaan näkyvissä, koska mitään H.Saaren hullutuksia ei ole vedetty takaisin, vaan ne ovat nykyopetuksen keskeistä sisältöä vielä tänäkin päivänä.
"Sopii tosiaankin kysyä, miten tehdään porukassa parannusta hengestä, joka oli kaikilla? Mistä mahtoi löytyä sellainen vl, jolla ei ollut kososlais-uusheräyksen henkeä?"- kysytty!
Joosua kirjoitti:
Pakkula (Taavetti) kirjoitti muutama viikko sitten, että vl-liikkeeseen oli jäänyt siemen vanhaa uskoa, joka lähti itämään ja leviämään.
Mielestäni mitään näyttöä tälle väitteelle ei ole ainakaan näkyvissä, koska mitään H.Saaren hullutuksia ei ole vedetty takaisin, vaan ne ovat nykyopetuksen keskeistä sisältöä vielä tänäkin päivänä.
"Sopii tosiaankin kysyä, miten tehdään porukassa parannusta hengestä, joka oli kaikilla? Mistä mahtoi löytyä sellainen vl, jolla ei ollut kososlais-uusheräyksen henkeä?"Vl-foorumilla pakkula kyllä löytää selitykset kaikkeen, mutta kun suoraa vastausta kysytään, niin sanojen pöyritykseksi hänelläkin menee aivan Päivämiehen viimeaikaisten kirjoitusten malliin. Mistä muuten lienee pakkula ne siemenet kaivanut ja missä idättänyt?
Nykyisin lueskelin harvoin tuota palstaa, mutta pääseehän noita pakkulan koottuja selityksiä täälläkin lukemaan silloin tällöin. - kysytty!
Puhvelikokouksen jälkeen ei ole kysytty siionin mielipidettä eikä pyydetty lähettämään palautetta SRK:lle. SRK ottaa kantaa vain sielunhoidollisiin kysymyksiin. Sitä lähestytään nöyrin mielin lakki kourassa ja kengät kiittotettuina.
Kirjoituksessa ei ole sielunhädästä kysymys, jos ei oteta lukuun hoitomiesten sieluja, joten turhaan Aimoa on rasittaa palautteella. A-P on ymmärtääkseni nuorempi veli ( Paloperän Paloloita?), mutta hänkään ei taida olla kovin hedelmällinen lähestymiskohde. Annan olla, vaikka toisaalta, onhan tuo kutkuttava ehdotus. :) - Jes.6.13
Joosua kirjoitti:
Pakkula (Taavetti) kirjoitti muutama viikko sitten, että vl-liikkeeseen oli jäänyt siemen vanhaa uskoa, joka lähti itämään ja leviämään.
Mielestäni mitään näyttöä tälle väitteelle ei ole ainakaan näkyvissä, koska mitään H.Saaren hullutuksia ei ole vedetty takaisin, vaan ne ovat nykyopetuksen keskeistä sisältöä vielä tänäkin päivänä.
"Sopii tosiaankin kysyä, miten tehdään porukassa parannusta hengestä, joka oli kaikilla? Mistä mahtoi löytyä sellainen vl, jolla ei ollut kososlais-uusheräyksen henkeä?"kuitenkin niin kuin tammella ja tuomella jää kanto, vaikka heidän lehtensä varistetaan, niin pitää myös pyhällä siemellä kanto oleman".
- puhujiajakanssapuhujia
Joosua kirjoitti:
Pakkula (Taavetti) kirjoitti muutama viikko sitten, että vl-liikkeeseen oli jäänyt siemen vanhaa uskoa, joka lähti itämään ja leviämään.
Mielestäni mitään näyttöä tälle väitteelle ei ole ainakaan näkyvissä, koska mitään H.Saaren hullutuksia ei ole vedetty takaisin, vaan ne ovat nykyopetuksen keskeistä sisältöä vielä tänäkin päivänä.
"Sopii tosiaankin kysyä, miten tehdään porukassa parannusta hengestä, joka oli kaikilla? Mistä mahtoi löytyä sellainen vl, jolla ei ollut kososlais-uusheräyksen henkeä?"Lainaus v 2004 täältä:
^^"en voi
nimiä antaa , mutta vastauksia kyllä , jos se sallitaan.
En ole koskaan joutunut tekemään parannusta
väärästä hengestä, en kerskaile, ja tunnen myös muita."^^ - vakavaasia
kysytty. kirjoitti:
Puhujainkokouksessa tosiaan löydettiin uusheräyksen henki, jossa hengessä koko siioni teki parannusta. Myöhemmin sitten hoitajat ovat ovatkin tehneet parannusta uusheräyksen hengestä, niin, keskenään. Sopii tosiaankin kysyä, miten tehdään porukassa parannusta hengestä, joka oli kaikilla? Mistä mahtoi löytyä sellainen vl, jolla ei ollut kososlais-uusheräyksen henkeä?
Kun hoitokokoukset olivatkin uusheräyksestä kääntyneen H.Saaren villitsemiä, ja ne Oulussa puhvelikokouksessa todettiin eksyttäviksi ja lakihenkisiksi, niin kaikkein uusheräys-kososlaisessa hengessä parannusta tehneet vl:t tuon logiikan mukaan ovat joutuneet tekemään toistamiseen parannusta väärästä parannuksesta. Sellaisesta ei ole kyllä 'yleisellä' kerrottu.
Vaikuttaa siltä, ettei sielunhoidollisten kokousten selityksissäkään ole päätä eikä häntää. Niin ei ollut sielunhoidollisissa keskusteluissa, joiksi niitä kaunistellen kehdataan johdon suulla nimittää, sitä päätä eikä häntää. Isot pojat pitivät laumaansa pelinappuloina ja ryystivät piimänsä, pyyhkivät huulensa ja tuumivat: se on tehty. SRK: veljet meitä varjelkoot!Pakkula tiesi jotakin tästä ja eräästä toisesta asiasta. Kuten kirjoittaja v2004.
Äsken toin uutena avauksena tämä Pölyttyneen Mopille tuoman Päivämiehen kirjoituksen. Poistin avaukseni huomattuani tämän, jos joku ihmettelee sen nopeaa poistumista.
Saatesanoinani avauksessani oli vain, että tuskinpa kukaan voi ja haluaa kiistää näiden lainausten todenperäisyyttä. Toisaalta, tuskin kukaan voi väittää, että tässä E.L:n kirjoituksessa on koko totuus kososlaisesta hengestä, joka rassasi "Jumalan valtakuntaa" 1970-luvulla. Tämäkin on vain yksi näkökulma, joskin virallisemmasta päästä.- kirjoitus
siinä on kattava selvitys; joka seurauksena toisesta lähimmäisestään voi ajatella ihan mitä lystää. Noita mainittuja ominaisuuksia löytyy jokaisesta aivan jokaisesta ihmisestä, olipa hän joko vl-positiivinen tai vl-negatiivinen.
Kun vain jokainen löytää itsensä syntisimmistä suurimpana, 10000 leiviskän vellallisena, niin kyllä siinä jääpi toisille uhittelut ja pahan puhumiset toisista just siihen paikkaan, eikä oo mitään tarvetta mesoa toista vastaan, vaikka hän olisi kuinka suuri julmuri tai Jumalan valtakunnan vastustaja.- alpomurberger
Joskus, taisi olla vuonna 1971-72, olimme suurissa seuroissa. En tarkalleen muista missä ne pidettiin.
Minulla oli 8-millimetrin, ns. kaitafilmikamera, jolla kuvasin seuraympäristöä ja lähinnä, entisiä Tukholman uskovaisia.
Kohta tuli tuimakatseinen mies eteeni sanoen.
"Täällä ei sitten kuvata eläviä kuvia".
Kysyin - "Miksi ei saa kuvata", johon sain vastauksen:
"Sen on Einari Lepistö kieltänyt"!
Tietysti hämmästyin, mutta tottelevaisena lopetin filmauksen.
En silti kokonaan, koska miehen poistuttua jatkoin dokumentointiani, lähinnä vain rakkaiden uskonveljien ja sisarten filmausta.
Osallistuin siis todella "pahaan" syntiin, koska kiellosta huolimatta jatkoin filmaamaan.
Onneksi minulla on tänäkin päivänä jäljellä ne muutamat filmaamani pätkät.
Sinänsä toisarvoiset vl-uskon historiassa, mutta onhan niitä mukava katsella näin liki 40 vuotta jälkeenpäin.
Summa summarum: Siihen aikaan määräsi Einari mitä sai, ja mitä ei saanut kuvata.
Jo oli kovat ja lakihenkiset ajat vallalla jo silloin!
Terveisin - Alpo - hengessä,
alpomurberger kirjoitti:
Joskus, taisi olla vuonna 1971-72, olimme suurissa seuroissa. En tarkalleen muista missä ne pidettiin.
Minulla oli 8-millimetrin, ns. kaitafilmikamera, jolla kuvasin seuraympäristöä ja lähinnä, entisiä Tukholman uskovaisia.
Kohta tuli tuimakatseinen mies eteeni sanoen.
"Täällä ei sitten kuvata eläviä kuvia".
Kysyin - "Miksi ei saa kuvata", johon sain vastauksen:
"Sen on Einari Lepistö kieltänyt"!
Tietysti hämmästyin, mutta tottelevaisena lopetin filmauksen.
En silti kokonaan, koska miehen poistuttua jatkoin dokumentointiani, lähinnä vain rakkaiden uskonveljien ja sisarten filmausta.
Osallistuin siis todella "pahaan" syntiin, koska kiellosta huolimatta jatkoin filmaamaan.
Onneksi minulla on tänäkin päivänä jäljellä ne muutamat filmaamani pätkät.
Sinänsä toisarvoiset vl-uskon historiassa, mutta onhan niitä mukava katsella näin liki 40 vuotta jälkeenpäin.
Summa summarum: Siihen aikaan määräsi Einari mitä sai, ja mitä ei saanut kuvata.
Jo oli kovat ja lakihenkiset ajat vallalla jo silloin!
Terveisin - Alpoja maailmanrakkauden hengessä koska ei Einaria ja Jumalan Valtakunnan Huoneenhallitusta totellut!
Minim. pakkulan hengessä mukana oleva - minunkin
mielestäni.t.lyyleri
- nyt sinä
alpomurberger kirjoitti:
Joskus, taisi olla vuonna 1971-72, olimme suurissa seuroissa. En tarkalleen muista missä ne pidettiin.
Minulla oli 8-millimetrin, ns. kaitafilmikamera, jolla kuvasin seuraympäristöä ja lähinnä, entisiä Tukholman uskovaisia.
Kohta tuli tuimakatseinen mies eteeni sanoen.
"Täällä ei sitten kuvata eläviä kuvia".
Kysyin - "Miksi ei saa kuvata", johon sain vastauksen:
"Sen on Einari Lepistö kieltänyt"!
Tietysti hämmästyin, mutta tottelevaisena lopetin filmauksen.
En silti kokonaan, koska miehen poistuttua jatkoin dokumentointiani, lähinnä vain rakkaiden uskonveljien ja sisarten filmausta.
Osallistuin siis todella "pahaan" syntiin, koska kiellosta huolimatta jatkoin filmaamaan.
Onneksi minulla on tänäkin päivänä jäljellä ne muutamat filmaamani pätkät.
Sinänsä toisarvoiset vl-uskon historiassa, mutta onhan niitä mukava katsella näin liki 40 vuotta jälkeenpäin.
Summa summarum: Siihen aikaan määräsi Einari mitä sai, ja mitä ei saanut kuvata.
Jo oli kovat ja lakihenkiset ajat vallalla jo silloin!
Terveisin - Alpohyökkäsit arvostelulinjalle!!!t.lyyleri
- en ehkäisyä
Olenkohan minä sitten tarkalleen oikein uskomassa?
Seurapuheissa on aina korostettu sitä, että pitää olla oikealla tavalla uskomassa.
Tämähän tarkoittaa varmasti sitä, ettei saa arvostella ketään, ei seurakuntaa, ei puhujia, ei oppia, ei mitään.
Epäselväksi on jäänyt, saanko arvostella seurakuntaa tupakoinnista ja sen suosimisesta, kun itse en siitä pidä ja saan pahentua jatkuvasti tupakoiviin nuoriin ja vanhempiinkin seuroissa. Ja kaikista pahiten pahennun kun näen nuoria tyttöjä rauhanyhdistyksen kupella vetämässä röökiä. En osaa vetää rajaa sille, missä määrin voi mennä neuvomaan syntiin langenneita. Koska tupakointia ei pidetä meikkauksen tapaan epäsopivana, niin tupakoinnista puhuminen kirvoittaa tupakoitsijat heti vastarintaan, että kyllä sä olet nyt julkea, kun kehtaat alkaa meitä neuvomaan, kun tämähän ei ole syntiä. - penkiltä pudonnut
alpomurberger kirjoitti:
Joskus, taisi olla vuonna 1971-72, olimme suurissa seuroissa. En tarkalleen muista missä ne pidettiin.
Minulla oli 8-millimetrin, ns. kaitafilmikamera, jolla kuvasin seuraympäristöä ja lähinnä, entisiä Tukholman uskovaisia.
Kohta tuli tuimakatseinen mies eteeni sanoen.
"Täällä ei sitten kuvata eläviä kuvia".
Kysyin - "Miksi ei saa kuvata", johon sain vastauksen:
"Sen on Einari Lepistö kieltänyt"!
Tietysti hämmästyin, mutta tottelevaisena lopetin filmauksen.
En silti kokonaan, koska miehen poistuttua jatkoin dokumentointiani, lähinnä vain rakkaiden uskonveljien ja sisarten filmausta.
Osallistuin siis todella "pahaan" syntiin, koska kiellosta huolimatta jatkoin filmaamaan.
Onneksi minulla on tänäkin päivänä jäljellä ne muutamat filmaamani pätkät.
Sinänsä toisarvoiset vl-uskon historiassa, mutta onhan niitä mukava katsella näin liki 40 vuotta jälkeenpäin.
Summa summarum: Siihen aikaan määräsi Einari mitä sai, ja mitä ei saanut kuvata.
Jo oli kovat ja lakihenkiset ajat vallalla jo silloin!
Terveisin - AlpoOlen kuullut sellaisen Einari Lepistön saarnan jossa hän vertasi ja asetti itsensä tämän ajan Moosekseksi.
Einarilla oli itsestään sellainen kuva että hän kuvitteli itsensä tämän ajan Jumalan kansan johtajaksi ja Jumala puhuu hänen kauttaan ohjeet Jumalan kansalle joka tekee korpimatkan vaellusta Egyptin maalta kohti luvattua maata.
Sinällään ei psykologisesti ole mitää erikoista että joku ihminen alkaa kuvittelemaan itsensä vaikkapa Moosekseki, Jeesukseksi tai vaikkapa Hitleriksi.
Nämä miehet vain saavat harhaisilla kuvitelmillaan aikaa rumaa jälkeä. Mitä isonpaa organisaatiota he johtavat sitä suuremmat ovat vahingot.
Demokratia olisi paras tapa karsia tällaiset ilmiöt pois mutta kaikkihan tiedämme ettei Jumalan valtakunta ole demokratia vaan dikt?. - voit aluksi
alpomurberger kirjoitti:
Joskus, taisi olla vuonna 1971-72, olimme suurissa seuroissa. En tarkalleen muista missä ne pidettiin.
Minulla oli 8-millimetrin, ns. kaitafilmikamera, jolla kuvasin seuraympäristöä ja lähinnä, entisiä Tukholman uskovaisia.
Kohta tuli tuimakatseinen mies eteeni sanoen.
"Täällä ei sitten kuvata eläviä kuvia".
Kysyin - "Miksi ei saa kuvata", johon sain vastauksen:
"Sen on Einari Lepistö kieltänyt"!
Tietysti hämmästyin, mutta tottelevaisena lopetin filmauksen.
En silti kokonaan, koska miehen poistuttua jatkoin dokumentointiani, lähinnä vain rakkaiden uskonveljien ja sisarten filmausta.
Osallistuin siis todella "pahaan" syntiin, koska kiellosta huolimatta jatkoin filmaamaan.
Onneksi minulla on tänäkin päivänä jäljellä ne muutamat filmaamani pätkät.
Sinänsä toisarvoiset vl-uskon historiassa, mutta onhan niitä mukava katsella näin liki 40 vuotta jälkeenpäin.
Summa summarum: Siihen aikaan määräsi Einari mitä sai, ja mitä ei saanut kuvata.
Jo oli kovat ja lakihenkiset ajat vallalla jo silloin!
Terveisin - Alpotehdä oikeat kysymykset:
"Anteeksi mutta en muista sinun nimeä, kuka olet?"
sitten tarvittaessa lisää..
"Mikäs Einari se oikein on?"
jne.. kysymystä toisen jälkeen, sillä onhan kirjoitettu ettei kysyvä tieltä eksy.
- mainostaa!
Kaikenmaailman "vääriä" henkiolentoja Ry:t niin täynnänsä, ettei ihmiset sekaan mahdu. Jo on oppi Einarilla ja pakkulalla. Paakkuuntunut oppi.
- Leikekansio
Haluaisin tietää, millä tavalla pystyy ilman suurta vaivaa kopioimaan vanhojen lehtien artikkeleja tänne luettavaksi.
Minulla on paljon aineistoa, mutta en kehtaa alkaa niitä käsin jäljentämään. Olen kyllä skannannut lehtien mehevät jutut, mutta en pysty siirtämään niitä esim. tänne.
Onko olemassa jokin tietokoneohjelma, jolla voisi kopioida skannatun tekstin tänne keskustelupalstalle. - paljastamaan
jossain vaiheessa karun palan vl-liikkeen historiaa lähinnä 60-70-luvulta. Kaapeista voi löytyä luurankoja, joista me tavalliset rivi-vl:t emme vielä tiedä mitään. Kannattaa varautua siihen, että tämän hetkiset kukkaiskuvat voivat murtua.
- pelkääkin
ja sen vuoksi verissä päin vastustaa kaikkea tutkimista.
"Tutkimus tulee paljastamaan jossain vaiheessa karun palan vl-liikkeen historiaa lähinnä 60-70-luvulta. Kaapeista voi löytyä luurankoja, joista me tavalliset rivi-vl:t emme vielä tiedä mitään. Kannattaa varautua siihen, että tämän hetkiset kukkaiskuvat voivat murtua."
Näin tulee käymään, mikäli löytyy puolueeton taho tekemään tämän tutkimuksen. Minä en luota pennin vertaa SRK:n omaan tutkimukseen, mikäli SRK siihen viimeisenä keinonaan päättää tuvautua. Kirkkokin on toisaalta jäävi tuota ajanjaksoa tutkimaan. Ainoa mahdollinen tutkimus on nähdäkseni jonkun teologiaa opettavan yliopiston tekemä ohjattu tutkimus. Tietystikään ohjaaja ja tutkimustyön tekijät eivät voi olla vl-liä ta vl-taustaisia.
Aihe on niin laaja ja vaikea, että ainoana tapana tehdä tuo tutkimus voisi olla tehdä se tutkimusryhmätyönä.- sitä tehnyt
Joosua kirjoitti:
"Tutkimus tulee paljastamaan jossain vaiheessa karun palan vl-liikkeen historiaa lähinnä 60-70-luvulta. Kaapeista voi löytyä luurankoja, joista me tavalliset rivi-vl:t emme vielä tiedä mitään. Kannattaa varautua siihen, että tämän hetkiset kukkaiskuvat voivat murtua."
Näin tulee käymään, mikäli löytyy puolueeton taho tekemään tämän tutkimuksen. Minä en luota pennin vertaa SRK:n omaan tutkimukseen, mikäli SRK siihen viimeisenä keinonaan päättää tuvautua. Kirkkokin on toisaalta jäävi tuota ajanjaksoa tutkimaan. Ainoa mahdollinen tutkimus on nähdäkseni jonkun teologiaa opettavan yliopiston tekemä ohjattu tutkimus. Tietystikään ohjaaja ja tutkimustyön tekijät eivät voi olla vl-liä ta vl-taustaisia.
Aihe on niin laaja ja vaikea, että ainoana tapana tehdä tuo tutkimus voisi olla tehdä se tutkimusryhmätyönä.jo joku nuori tutkija? Muistaakseni antoi tälläkin palstalla väliaikatietoja, jotka sitten joku teilasi valheina. Varmaan siksi ei ole enää kuulunutkaan mitään. Hän teki väitöskirjaa Hkin yliopistoon, näin muistelen. Ja että tämä tekijä/tutkija oli Kuusamosta lähtöisin, ei vl.
Aluksi hän kertoi työhuoneestaan, jonka oli saanut tutkimuksen tekemisen ajaksi. Muistaako kukaan? sitä tehnyt kirjoitti:
jo joku nuori tutkija? Muistaakseni antoi tälläkin palstalla väliaikatietoja, jotka sitten joku teilasi valheina. Varmaan siksi ei ole enää kuulunutkaan mitään. Hän teki väitöskirjaa Hkin yliopistoon, näin muistelen. Ja että tämä tekijä/tutkija oli Kuusamosta lähtöisin, ei vl.
Aluksi hän kertoi työhuoneestaan, jonka oli saanut tutkimuksen tekemisen ajaksi. Muistaako kukaan?Taisi olla Törmänen tämä kaveri nimeltään. Sen jälkeen en minäkään ole kuullut mitään.
Eräs toinenkin oli aloittelemassa tutkimusta tästä aiheesta, mutta taisi muuttaa aiheen myöhemmin joksikin muuksi suppeammaksi. Taisi olla nuori naisopiskelija ammattikorkeasta ja suunnitteli päättötyökseen ko. tutkimusta.
Molemmille taisi tulla rimakauhu, ihan ymmärrettävästi.- päinvastoin
pelkääkin kirjoitti:
ja sen vuoksi verissä päin vastustaa kaikkea tutkimista.
kannattaa. Puolueettoman tutkimuksen tulos voi tuottaa sinulle pettymyksen.
- vuosikausia
päinvastoin kirjoitti:
kannattaa. Puolueettoman tutkimuksen tulos voi tuottaa sinulle pettymyksen.
ja etsinyt yhdessä liittolaisensa sielunvihollisen kanssa esteita asioiden selvittämiselle ja korjaamiselle.
- hengestä
tulisi pitää säännöllisesti nevonpitoa ja keskusteluja ettei se vaan jää piiloon.
Syytä tähän on seuraava: "Monet väärät henget ovat lähteneet Jumalan valtakunnasta eriseuraksi, mutta kososlainen, väärä henki roikkuu kristillisyyden mukana." - tuntomerkeistä
*Väärä henki aina, tavalla taikka toisella, nousee Jumalan seurakuntaa vastaan.
*Väärä henki ja väärät työmiehet kulkevat lammasten vaatteissa, mutta samalla he kuitenkin ovat raatelevaiset sudet.
*Kososlaisen hengen yhtenä piirteenä on Jumalan seurakuntaa korostava henki.
*Kososlainen henki on lihavapauden henki.
*Toisaalta kososlaisuus on tekojen oppi.
*Kososlaisuuteen kuuluvat lihalliset liikutukset.
*Kososlaisuuteen kuuluu väärä Raamatun profetointi.
*Kososlaisuuteen kuuluvat näyt ja unet.
*Kososlaiset ovat usein keskenään läheisessä kanssakäymisessä ja rakkaudessa.
*Kososlaisessa lihanvapauden hengessä viat nähdään toisissa ja omat viat unohtuvat.
*Kososlaisuus saattaa piiloutua maan alle.
*Kososlaisuus näkee kristillisyyden toiminnassa paljon vikoja.
*Kososlaisuuden kuiva, katkera henki särkee koteja.
*Kososlaisuuden ilmeneminen voi olla selvästi nähtävää.
*Kososlainen väärä henki taipuisi kyllä parannukseen hedelmistä, mutta itse pääasia, tehdä puu hyväksi, tehdä kososlaisesta väärästä hengestä parannus, sitä ei tehtäisi.- huvittava.
Eihän tuossa oikeasti ole päätä eikä häntää! Vain todella paakkuuntuneet hoitomiehet uskovat tuollaiseen.
- monipuolinen he-
henki tuo kososlaisuus.
- *sirkka
huvittava. kirjoitti:
Eihän tuossa oikeasti ole päätä eikä häntää! Vain todella paakkuuntuneet hoitomiehet uskovat tuollaiseen.
..on melkoisen varma keino saada "nöyrtymään" tuollaiseenkin hullutusparannukseen. Tuo mainittu kososlainen henki aloituksessa mainitun tekstin mukaan sisälsi jos vaikka ja mitä. Koska kukaan ei ole synnitön, moni lienee tehnyt parannuksen varmuuden vuoksi osoittaakseen kuuliaisuutta ja välttyäkseen uusilta syytteiltä.
Eipä ihme ettei kaikkien pää tuollaista kestänytkään.
- hetkos
"Väärä henki aina, tavalla taikka toisella, nousee Jumalan seurakuntaa vastaan."
"Kososlaisen hengen yhtenä piirteenä on Jumalan seurakuntaa korostava henki."
"Kososlainen väärä henki taipuisi kyllä parannukseen hedelmistä, mutta itse pääasia, tehdä puu hyväksi, tehdä kososlaisesta väärästä hengestä parannus, sitä ei tehtäisi."
Eipä kyselijälle jäänyt vaihtoehtoja, sillä kysymykset olivat merkki väärästä hengestä!
Lisäksi juuri HENGESTÄ piti tehdä parannus!
Puhuneeko Raamattu henkiparannuksesta?- kysely menee
ja toimii aina ja joka paikassa.
Tämän saman Paavali ilmoitti kuulijoilleen, joitten joukossa oli hänen päällensä kantavia farisealaisia jotenkin näin "minä ja minun isäni ovat olleet farisealaisia, mutta minä laitan toivoni ylösnousseeseen Herraan Jeesukseen Kristukseen".
Käytännössä tämä on sama asia kun ja jos tulee seurakunnan/ihmisten eteen niin on hyvä pyytää siunausta itselleen, ja jos vaikka kuulijoitten joukosta ei ääntä kuuluisikaan niin kysymykseen saa ja voi ja kannattaa myös itse vastata vaikka sanoilla "Tahdon ja haluan jäädä uskomaan". Näin tapahtuu monesti nykyään puhujan toimesta ja tällöin jäädään Herran haltuun (eikä ihmisen). - samaan aikaan!
Väärä kososlainen henki saa aikaan täysin päinvastaisia tekoja samanaikaisesti. Toiset kososlaisuuden vallassa olevat korostavat seurakuntaa ja toiset puolestaan vikovat seurakuntaa! Näppärää -teki ihminen ihan mitä tahansa, häntä voidaan seurakunnan edessä syyttää kososlaisesta hengestä!
Kyllä ne pakkulat on sitten viisaita.
- *sirkka
..ja pystyi antamaan anteeksi tuon moni-ilmeisen ja kavalan "kososlaisen hengen" ?
Tunnetun raamatunkohdan mukaan jos sokea sokeaa taluttaa, eivätkö he samaan kuoppaan lankea. Sitäpaitsi "tunne ainoastaan sinun syntisi", kososlaisen eikä muidenkaan väärien henkien parannustentekemisistä kerrota Raamatussa. Jos joku löytää, kertokoon!
***
Vaikka olen tuon Päivämiehessä olleen kirjoituksen täältä aiemmin lukenutkin, ei voi muuta kuin edelleen ihmemtellä ja kauhistella sitä sekasotkua, mikä Ry:llä on ollut. Missä oli uskovaisten rauha, vapaus ja ilo? Jumalanvaltakuntako? Perusteet eivät riitä alkuunkaan, kaikkea muuta!
Kun erkaannuin ja erotettiinkin Ry:stä huhtikuussa -78, silloin ei vielä puhuttu kososlaisesta hengestä. Muita saarnaajien (jo tuolloin kuolleidenkin) henkiä "tutkittiin" kyllä. Olin itsekin tuollaisen henkilöiden henkien epäilyn uhri, mutta en mennyt noihin aluksi toiselle paikkakunnalle kutsuttuihin kokouksiin enkä enää muihinkaan. Myöhemmin tuosta ja laulukirjauudistuksen pahoittelusta sekä kokousten hyväksymättömyydstä syyllistettynä en halunnut olla enää Ry:ssä mukana.
Raamatussa on luvattu, että siinä pitää tie oleman, ettei tyhmäkään tieltä eksy. Vaikka itse tyhmyys ei sinänsä taida ketään pelastaa, pitää oikea uskomisen ymmärrys olla selkeänä ja kirkkaana omassa päässään ja sydämessään. Silloin on hyvä ja turvallista kulkea taivastiellä Hyvän Paimenen huomassa.
Hyvää pian alkavaa pääsiäisen aikaa ja valoisaa mieltä! "Hauta on tyhjä."
Terveisin Sirkka - citikane
E. Lepistön kirjoitukseen kososlaisuudesta tarvittaisiin kipeästi tulkkia. Suostuisikohan Hgin ry:n tulkkina toiminut kääntämään tämän kirjoituksen kansan kielelle?
- EINARIKEINARI
ONKO SITÄ ILMASSA? TUNTUU ETTÄ AIKA OIS KYPSÄ TAAS TÄLLE KOSOSLAISUUDELLE
- Historiaa nurkissa
EINARIKEINARI kirjoitti:
ONKO SITÄ ILMASSA? TUNTUU ETTÄ AIKA OIS KYPSÄ TAAS TÄLLE KOSOSLAISUUDELLE
sukua Vihtori Kosolalle, joka johti Lapuanliikettä ja IKL:ää. Mäntsälän kapinakin oli Kosolan johtama. Täältäkö kososlaisuus juontaa?
- Weha yrit-
EINARIKEINARI kirjoitti:
ONKO SITÄ ILMASSA? TUNTUU ETTÄ AIKA OIS KYPSÄ TAAS TÄLLE KOSOSLAISUUDELLE
tää tuntea kososlaisuutta Jumalan valtakuntaan, mutta ei se hänen voimilla onnistu etenkään, koska hän on tyhmä.
- nuorilta
Olis hyvä lukea tuo leike kososlaisuudesta alustuksena nuortenillassa jokaisella paikkakunnalla.
- historiaa nurkissa
Kuka osaisi ja tietäisi kertoa, mitä "ekumeenihenki, lihan himo ja silmäin pyyntö käytännössä ( siis vl-liikkeessä) tarkoittivat? Olen joskus kuullut noiden termien vilahtelevan lehdistössä
- kimos
"Kun aikanaan pikkuesikoisuus erkani ja myöhemmin pappiseriseura, niin kososlaisuus eturivissä taisteli eriseuraa vastaan"
Tästä seuraa kysymys: oliko noiden toisinajattelijoiden erottamiseen/eroamiseen johtanut armoton henki enemmistön taholta siis väärin? Jos oli, niin eikö pitäisi yrittää korjata, mitä vielä korjattavissa on?
Mitä tulee "uudenheräyksen henkeen", ilmeisesti viitataan Heikki Saareen, joka voimakkaasti huseerasi kummassakin hajaannuksessa.
Pikkuesikoisuuden synnnystä: se syntyi Amerikassa, kun osa esikoisista, uusheräyshenkiset ja osa vanhoillisista (heidemanilaisista) teki sovinnon. Tätä Arthur Leopold Heideman joukkoineen hyväksynyt. He syytivät sovinnon tehneitä uudenheräyksen suosimisesta ja lakihengestä.
Myöhemmin Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa pikkuesikoisuuden hajaannuksessa vanhoillisten pääuomassa olevia syytetään nyt "uudenheräyksen hengestä". Taisteliko siis "uudenheräyksen henki" itseään vastaan tuolloin. Niin, se olikin "kososlainen henki"...
Monimutkaista on henkioppi!- via hen-
kiä?
- että ns. Jumalan
via hen- kirjoitti:
kiä?
valtakunnassa voidaan ihan vain noin omasta päästä ilman Raamattua kehitellä minkälaisia henkioppeja tahansa.
- haisee...
Täytyy sanoa, että hyvä mielikuvitus on ollut tuollakin äijällä!
Minut, joka kososlaisena erotettiin, en allekirjoita yhtään väittämää. - s.r.k
pyydämme anteeksi sekoilujamme.
- kirjoittelee
Lepistö.
- tosipöljäxx
Kyllä Lepistön teksti sisältää myös vl-liikkeen itsekritiikkiä. VL-liikkeen valtauomassa oli kuvatunlaista henkeä koko 70-luvun.
Ja pitää muistaa, että HS:n arvostelu (=johdon arvostelu) koettiin yhdeksi kososlaisuuden hedelmäksi, josrta oli tehtävä parannus. Ja juuret oli tongittava kanssa.
Nyttemmmin koko 70-luvun ongelmat on sysätty lähinnä HS:n syyksi, koska tämä edusti uusherännyttä henkeä. Tämä on pahimmanlaatuista jälkiviisautta.
Yksi kososlaisuuden hengen ilmenemispiirteeksi on väitetty maailmanlopun ennustelua. Mutta kun Päivämies oli täyttännänsä lopun ajan kirjoituksia 70-luvulla! Luultiin, että eletään lopun aikaa. Se näkyi mm. Siionin laulut -kirjan uudistuksessa 1976. Uusia ssa lauluissa (Kiunnunen - Rauhala) tuotiin esiin lopun aikaa ja sen pahuutta.- omavanhurskaat
ukonkörilään hyrisivät kaikki laulut läpi Uusikadulla ja bannasivat mielestään väärähenkiset, perinteiset rakkaat siionin laulut.
- turhaan
Niin hyrisivät, monet rakkaat laulut heitettiin pois.
- uusiakin
Tullut
- ei varmaan
olut järjissään sepustaessaan moista.
- sekamelskaa
"Kososlaisuuteen kuuluu väärä Raamatun profetointi. Ennustetaan tulevia aikoja ja maailman loppua."
-
Olin Oulussa opiskelemassa v. 1976-1980.
-
Yleisesti puhuttiin maailmanlopusta. Saarnamiehet vuoron perään pelotteli, "tee parannus vuotta 2000 ei tulla näkemään, tulee maailmanloppu".
-
Eli siis kaikki saarnamiehet silloin Lepistön mukaan oli väärässä hengessä, siis kaikki,
entä kuulijakunta, jotka uskoivat näihin. Sekavaa on, hyvin sekavaa. - narvan.katri
Mikä kokoslaisuus?
- kirjoitusvirhe
Siinä on kirjoitusvirhe, ei kokoslaisuus vaan kososlaisuus.
- Leikitleikkinyt
Muistan Einarin palopuheita tuolta ajalta. Tuo avaajan liittämä teksti esittää tyhjentävästi sen, miten tosiaan Einari ja koko SRK:n johto useita paikallispuhujia myöten mobilisoi opin ja lain, jolla voitiin syyttää ketä vain mistä vain. Eihän tuosta seulasta kukaan läpi pääse. Ihmettelin jo silloin, että nämät hoitajat eivät näe peiliin.
Kososlainen henki typistettynä oli, että SRK on AINA oikeassa, vaikka olisi väärässä. Ja jos ja kun SRK oli väärässä, siitä ei sopinut puhua tai lensi pihalle. SRK teki itsestään jumalan. Se oli niin sairasta. Ja se sairaus tarttui lähes kaikkiin. Osoiteltiin sormella toisia, yleensä heikkoja ja vanhoja, ette olisi itse tullut syytetyksi jostain.
Me leikimme pienenä isompien lasten kanssa. Meitä harmitti, että isommat muuttivat sääntöjä aina edukseen ja meidän pienempien tappioksi. Näen tässä yhteläisyyden SRK:n toimien kanssa. - EinariLepistö
Oliko Einari Lepistö uskovainen, vai mikä mies hän oli, kyykytti viattomia.
- mistähänlöytynyt
Tämäkin
- vanhakirjoitus
Moneskohan kerta
- no_sanokkahan
Mistä tämä henki on saanut nimen kososlaisuus? Mitä pahaa se tekee?
- näätäkuningas
Kososlaisuus oli eriseura Viipurissa vuosina 1932-1937. Eriseuran johtaja Juhana Kosonen teki parannuksen eriseurasta, jolloin eriseuraan menneet henkilöt siirtyivät takaisin vanhoillislestadiolaiseen uskonyhteisöön, mutta he eivät kaikki tehneet parannusta eriseurasta ja niistä harhaopeista ja asenteista, joita heillä ja kososlaisella eriseuralla oli. Näin kososlaiset harhaopit ja väärät asenteet jäivät vanhoillislestadiolaisuuden sisälle ja niihin kääntyi uusiakin vanhoillislestadiolaisia. Toisen maailmansodan aikana Viipurista muutti paljon vanhoillislestadiolaisia muualle Suomeen, mm Satakuntaan ja Helsinkiin, jolloin kososlaiset harhaopit ja väärät asenteet tulivat näille seuduille kososlaisten vanhoillislestadiolaisten ja uusienkin kososlaismielisten käännynnäisten vanhoillislestadiolaisten mukana.
Kososlaista ajattelutapaa, hengellistä asennoitumistapaa ja harhaoppeja alettiin kutsua "kososlaisen hengen" vaikutukseksi tai ilmenemiseksi.
Kososlaisuudesta on artikkeli Wikipediassa:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kososlaisuus - Toinentakarengas
Noin se varmaankin oli. Mutta äärettömän lapsellista leimata asiallisetkin SRK:n toimien arvostelijat, saatikka sitten aivan tavalliset rauhassa elävät penkinkuluttajat kymmeniä vuosia myöhemmin kososlaisiksi.
Oikeasti kyse oli soraäänien vaientamisesta ja opettavaisten esimerkkien luomisesta: jos et hypi kun käsketään, sinut paiskataan kadulle pilkkasanojen säestyksellä seurakunnan veisatessa. Kyllä raamatusta löytyy ohjeet vaikka kalakukon tekemiseen, jos tulkita haluaa. Niin oli vahvasta ja pitkälle viedystä raamatun tulkitsemisesta kyse myös noissa puhdistusoperaatioissa.
- no_sanokkahan
No tuosta oppia sai tähän aiheeseen kyllä.
Wikipediassa pikkusen oli oppikysymyksestä:
"Seppo Särkiniemen mukaan kososlaiset uskoivat lankeamattomuuden oppiin. Uskovaisen nimen opetettiin säilyvän Elämän kirjassa synneistä huolimatta."
Tuo on selvä harhausko, Mooses kerran pyysi Jumalaa pyyhkimään hänen nimensä pois kirjastaan, niin Jumala sanoi, että hän pyyhkii siitä pois jumalattomien nimen, ei Mooseksen nimeä, jotenkin tähän tapaan.
No nythän viimeksi 23.7.2016 Ahtialan koululla Lahdessa pidetyssä kokouksessa Ahtialaisuus päätti erota Esikoislestadiolaisuudesta (Esikoislestadiolaiset ry) ja perustaa yhdistys nimeltä Esikoiset ry. - tämmöstä_kuullut
Tämä Esikoiset ry on kuulemma Karin ja Irjan helmoissa.
Näihän se on kai tämä vl:kin. Vaikkei nämä taida paljon asioista piitata. - tämmöstä_kuullut
Onko se teuta siellä joku vaikuttaja, ainakin kova kirjottamaan, tai sitten oon saanut väärän kuvan. Voishan se olla vaikka teutalaisuus, no vähän taisin mennä turhaan sorkkimaan.
- onhankumma
artikkeli
- tässäpätämä
ihme
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 742892
- 642753
- 681812
- 241647
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä171639- 201580
- 181464
- 481287
- 381263
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91249