vaikuttavat elämääni liikaa. Olen kokenut sekä lapsena että seurustelusuhteissa hylkäämistä. Nyt kun olen löytänyt ymmärtäväisen ja ystävällisen miehen, nämä kokemukset kumpuavat esiin.
Olen täysin rakastunut häneen, haluaisin viettää hänen kanssaan loppuelämäni, mutta pelot estävät sen, ja päädyin viikonloppuna lopettamaan orastavan suhteen/tapailumme, vaikka rakastan tätä miestä niin että sieluun koskee, niin pelkään hylkäämistä liikaa.
Ja tämän liiallisen hylkäämisenpelon vuoksi, vaikka ajattelen häntä päivittäin, illoin ja tunnen hänet hyväksi(jopa ehkä liiankin hyväksi) minulle, ja kokoajan vain paremmaksi mitä enemmän häneen tutustun. Pelko otti vallan ja jouduin perääntymään.
Huonot kokemukseni, pettymykset ihmissuhteissa ja varsinkin hylkääminen suurimpana ovat esteenä tälle rakkaudelleni, en uskalla enää rakastaa. Rintaa ahdistaa kun ajattelen häntä, itken ikävääni pois joka päivä. Mietin miksi en osaa ja uskalla rakastaa ja olla avoin? Hän kyllä on kehunut minua mukavaksi ja kaikinpuolin kivaksi ja nätiksi naiseksi, tunteita hänellä on minua kohtaan. Mutta kävi kuin ennenkin ihmisuhteissani, hylkäämisenpelko esti suhteen. En voi uskoa että minulle tulisi näin hyvää miestä sen kaiken kokemani jälkeen.
Kiitollisena kuulisin muiden kommentteja ja miten tästä voi selvitä?
Hylkäämiset ja
14
1332
Vastaukset
- :OI
Itse tutustuin samallaisia tuntemuksia omaavaan mieheen, joka ei uskaltanut aloittaa minun kanssani suhdetta, vaikka pidinkin hänestä kovasti. Ja välitän hänestä vieläkin, enkä olisi häntä koskaan satuttanut. Huokaus. Hän aloitti kuitenkin suhteen vanhan tuttunsa kanssa vaikka tiedän hänen välittäneen minusta suuresti. Osaisitko vastata minulle miksi?
Minut hän eliminoi luotaan vallan. Kerro hänelle tuntemuksistasi, ja jos hän todella välittää sinusta hän etenee sinun tahtiisi. Uskalla luottaa ihmisiin. Vaikka suhteet joskus päättyvätkin ne voi silti antaa paljon ja loppua kauniistikin.- kokemuksesi jakamisesta
haluaisin antaa mahdollisuuden, mutta en uskalla. On liian suuri riski tulla haavoitetuksi. Tiedän katuvani tätä pitkään, jos en sitten ihan sinne elämäni loppuun asti.
Pelkään niin, että hän puhuu kauniisti, kehuu, sanoo haluavansa suhdetta, mutta mitä jos ne onkin vain puheita, ja hän kuitenkin hylkää minut pian, ja sitten en enää jaksa siitä nousta jaloilleni, masennus vielä tässä ongelmana. Luottamuksen puutteen lisäksi, eli ei helppoa olla, suurin pelko on ihastua tai kuten melkein kävi jos ei käynytkin jo rakastua ja sitten kun on ihan sekaisin toisesta ja haluaa tämän vierelleen, niin toinen hylkää.
Ymmärrän tuon vanhan suhteen aloittamisen,silloin ei tarvitse ajatella ns. vakavasti, ei ole pelkoa menettämisestä, kun hän on vanha tuttu, joka ei hertätä enää niitä suuria ja pelottavia rakkauden tunteita, se on vain helppo pakotie, yritys vältää uuden ihmisen tuomat tunteet, tästä on kokemusta minulla.
Rakastin erästä miestä kauempaa kahden vuoden ajan, hän sinkku, minä sinkku. Kun hän huomasi kiinnostukseni ja tutustuin häneen paremmin, hän vaikutti liian hyvältä minulle (olinhan tottunut joko hylkäämisiin tai huonosti kohteleviin miehiin ja tämä uusi mies puhui jopa hempeitä kauniita sanoja minulle), silti pelästyin niin suuresti näitä tunteita joita tämä mies sai minussa aikaan, että aloin voida jo pahoin, lopetin hänen tapaamiset ja palasin huonostikohtelevan ja kylmän, tylyn vanhan epäsäännöllisen ihastukseni pariin. Näin vältin suuret ja pelottavat rakkauden tuomat hylkäämisen tunteet.
Miten tästä voi päästä eroon? Onko kukaan tässä tilanteessa, kuinka olette selvinneet? Neuvoja - Luepa
kokemuksesi jakamisesta kirjoitti:
haluaisin antaa mahdollisuuden, mutta en uskalla. On liian suuri riski tulla haavoitetuksi. Tiedän katuvani tätä pitkään, jos en sitten ihan sinne elämäni loppuun asti.
Pelkään niin, että hän puhuu kauniisti, kehuu, sanoo haluavansa suhdetta, mutta mitä jos ne onkin vain puheita, ja hän kuitenkin hylkää minut pian, ja sitten en enää jaksa siitä nousta jaloilleni, masennus vielä tässä ongelmana. Luottamuksen puutteen lisäksi, eli ei helppoa olla, suurin pelko on ihastua tai kuten melkein kävi jos ei käynytkin jo rakastua ja sitten kun on ihan sekaisin toisesta ja haluaa tämän vierelleen, niin toinen hylkää.
Ymmärrän tuon vanhan suhteen aloittamisen,silloin ei tarvitse ajatella ns. vakavasti, ei ole pelkoa menettämisestä, kun hän on vanha tuttu, joka ei hertätä enää niitä suuria ja pelottavia rakkauden tunteita, se on vain helppo pakotie, yritys vältää uuden ihmisen tuomat tunteet, tästä on kokemusta minulla.
Rakastin erästä miestä kauempaa kahden vuoden ajan, hän sinkku, minä sinkku. Kun hän huomasi kiinnostukseni ja tutustuin häneen paremmin, hän vaikutti liian hyvältä minulle (olinhan tottunut joko hylkäämisiin tai huonosti kohteleviin miehiin ja tämä uusi mies puhui jopa hempeitä kauniita sanoja minulle), silti pelästyin niin suuresti näitä tunteita joita tämä mies sai minussa aikaan, että aloin voida jo pahoin, lopetin hänen tapaamiset ja palasin huonostikohtelevan ja kylmän, tylyn vanhan epäsäännöllisen ihastukseni pariin. Näin vältin suuret ja pelottavat rakkauden tuomat hylkäämisen tunteet.
Miten tästä voi päästä eroon? Onko kukaan tässä tilanteessa, kuinka olette selvinneet? Neuvojakirja nimeltään "Oikea kumppani!" (kirjoittanut Eva Rusz). Kirjassa käsitellään juuri lapsuudenkokemusten (mm.hylkäämisten) vaikutusta aikuisiän parisuhteeseen/suhteisiin.
Takakannesta lainattua:
"...Kirjassa selvitetään, kuinka ongelmien juuret ovat usein lapsuudessa. Tiedon ja erilaisten harjoitusten avulla voi päästä eteenpäin ja oppia muuttamaan käyttäytymismallejaan."
Tsemppiä!
- koska
miehenä on vähän sama tilanne.
Nyt olisi pitkästä aikaa kehittymässä ehkä jotain todellista mutta jotenkin tuntuu "tunnottomalta" kun on noita pettymyksiä takana.
Jotenkin tuntuis helpommalta olla yksin kun ei ole vielä tunteet heränneet kunnolla niin vielä voi kääntyä pois...
Sinulle sellainen juttu että eikö tuo jo toisesta luopuminen satu nyt enemmän kuin se että joutuisit pettymään uudelleen?
Tiedän kyllä että sitä on vaikea koska sitä pettyy niin kovasti siihen toiseen ihmiseen ja itseenkin kun kehtasi luottaa ja uskoa taas kerran. Sitä jotenkin haluaisi vaikka mieluummin säilyttää sen hyvän kuvan siitä toisesta ihmisestä ja jättää se asia siihen vaikka suruttaisi koska sitten olisi ainakin se rakkaus olemassa eikä se olisi vain valhetta kun toinen tuottaa pettymyksen.- lisäystä hylkäyksestä
kyllä se luopuminen sattuu. Joka ikinen yö itken sydän verillä häntä ajatellessani, olen niin ihastunut häneen.
Hylkääminen sattuu myös, mutta en halua enää sitäkään kokea.
Suru on läsnä sillä tunnen että hän on se, joka minulle olisi luotu, mutta pelko siitä että hylätään voittaa senkin. Suru on suuri, mutta yritän hänet unohtaa. Mitä en usko itsekään. Niin suuria tunteita, pakenen takaisin epätyydyttävään, kylmään "miesystäväni" (joka toimii pakokeinona oikeasta suhteesta) kainaloon, koska siten en joudu miettimään millaista meillä olisi voinut olla, hän oli niin kiltti, hellä ja ystävällinen minulle. Mutta olen tottunut huonoon kohteluun ja se saa hyvän (joka varmasti olisi terveellisempää minulle) tuntumaan huonolta tai sitten juuri kuvailemasi tunnottomuus on läsnä myös, etten voi näin hyvää saada. Kierre on valmis, pelko voittaa ja mahdollisesti kaunis tulevaisuus neutralisoitu.
- kauniisti..
Hänestä ja siitä miten olet rakastunut ,mutta pelkäät aloittaa suhdetta hänen kanssa.
ELämä ei anna takeita mistään muusta kuin tästä hetkestä ,,,sun pitää luottaa ja uskoa häneen .
rakastaa tänään ..eikä huomenna..
voisit etsiä apua sun pelkoihin ,,koska pettymykset on viennyt sun luottamuksen kokonaan toiseen ihmiseen. Haluaat olla onnellinen mutta ei pysty näyttämään tunteita ,toisin sanoen et ole oiken valmis suhteeseen ,,ei ole oiken että turvaudut siihen ajatukseen että jos aloitan suhteen ,,elän onnellisena elämäni loppuun asti.
rakkautta pitää myös oppia antamaan toiselle eikävain vaatimaan ymmärystä toiselta ,eli molemminpuolinen ymmärräys ja tukeminen ja rakastaminen on tärkeää.- hyvin sanottu
Jos haluu saada, on pakko antaa.
- Kelt....
.. eihän elämä anna takeita mistään. Oletko mielummin rakastamatta oikeesti toista ihmistä, ja sitten kumminkin itket hänen peräänsä. Eihän tuossa ole järkeä. Elämässä voi sattua ihan mitä tahansa, mutta ei se silti saisi estää ihmistä elämästä. Toimi rohkeasti, et menetä mitään, mutta voit voittaa ilon elämääsi, uskallusta toivon sinulle. :)
- vaikuttaa ihmisen
käyttäytymiseen uskomattoman paljon. Vielä kun sanot, että olet lapsenakin kokenut hylkäämistä. Lapsuudenkokemukset ovat linssi, jonka läpi ihminen katsoo aikuisenakin maailma ja muita ihmisiä. Niitä ajatuksia on vaikea muuttaa, vaikka sinä tiedostat asian noinkin hyvin. Se hylkäämiskokemus ja -pelko tuskin muuttuu tuosta vaan mihinkään, mutta yritä ajatella ja selkeästi jäsentää, että millaisia ne ihmiset ovat olleet, jotka ovat hylänneet sinut. Mitä heissä on ollut vialla? Ovatko esimerkiksi olleet itsekkäitä tai ajattelemattomia? Millainen ihmistyyppi toimii niin kuin sinua kohtaan on toimittu? Ja toisaalta seurustelusuhteiden osalta voi miettiä sitä, että onko sinua ymmärretty, luettu oikein ja kuunneltu? Millainen ihmistyyppi ei kuuntele toista?
Ehkä olet miettinyt noita asioita. Se voi ehkä auttaa vähän, jos jäsentää nuo asiat ihan selkeiksi. Koska lapsi ainakin syyttää aina itseään, tapahtui mitä tahansa. Ja mikään hylätyksituleminen EI KOSKAAN ole lapsen vika. Ei milloinkaan. Sen takia on todella vaikea myöhemminkään tunteiden tasolla tajuta sitä, että joskus asiat ei vaan ole omaa vikaa. Järjen tasolla sen varmaan tajuaa, mutta ei tunteiden ja se olisi tärkeää. Itsetunto parantua hiljalleen ja sinun olisi helpompi luottaa, että ihastuksesi välittää sinusta.
Kun sanot, että hän kehuu sinua ja kohtelee hellästi, johon et ole tottunut, niin voisiko olla, että persoonasi positiivinen kehitys on kiinni hänessä? Että hänen kauttaan näet itsesi positiivisemmassa valossa kuin ennen? Koska hän pitää sinusta niin paljon. Ja sinusta tuntuisi suunnattoman pahalta menettää se. Et ehkä muistaisi enää itseksesi, että olet kaikinpuolin mukava ja nätti.
Ihmisen täytyy oppia rakastamaan itseään ennen kuin voi oikeasti rakastaa muita. Ainakin läheisesti ja läsnäolevasti. Se vanha sanonta pitää paikkansa.
Tuo on ymmärrettävää, että pelkäät ettei hän oikeasti tarkoita sanojaan. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että kun tykkää toisesta paljon ja sillä toisella on huono itsetunto, niin tuntuu melkein että itse halkeaa kun haluaa että se toinen tietäisi itsekin kuinka paljon siitä pidän. Ei voi vaan käsittää että se ei oikeasti tiedä, melkein sydän murtuu. Siksi niitä sanoja saattaa vaan tulla ja ne voi tuntua epävakailta kehuilta ja toinen saattaa varmasti epäillä niitä. Mutta kyllä ne tulee oikeasta lähteestä. Ne sydämessä asuvat positiiviset tunteet etsii tavallaan koko ajan tietä sen henkilön luokse, koska tuntuu niin epäreilulta ettei se tiedä niitä. Olen itkenyt paljon sen vuoksi ettei se ihminen tykkää itsestään niin paljon kuin minä pidän siitä. Niin paljon kuin sen kuuluisi pitää.
Ulkopuolisen on vaikea neuvoa mitään, mikä auttaisi. Tuo on vaikea tilanne. Ainut mikä minusta voisi auttaa, vaikka varmaan tuntuisi kammottavalta sinusta, on se että kertoisit kaiken hänelle. Ei välttämättä tarvitse sillä tavalla kertoa, että välität hänestä paljon ja siten asettaa itseäsi tilanteeseen, jota pelkäät. Vaan kerro vaikka, että sinut on hylätty jo pienenäkin ja sinulle on vaikeaa suhteen aloittaminen. Voit kuitenkin kertoa hänelle aika paljon puhumatta siitä, että pelkäät juuri hänen hylkäävän tai että välität hänestä.
Katso sitten mitä hän sanoo. Jos hän ymmärtää voit vaikka kysyä sanooko hän aina mitä tarkoittaa. Voit vaikka sanoa, että sinä et ole tottunut siihen, että mies kehuu sinua kuten hän ja voit kertoa että mietit aina silloin että pitääköhän ne puheet oikeasti paikkaansa. Uskon että voisi vähän puhdistaa ilmaa sisältäsi, jos voisit kunnolla keskustella peloistasi. Muista ettei sinun tarvitse asettaa itseäsi vaaralliseen tilanteeseen vaikka kertoisitkin. Voihan olla, että hänellä olisi paljon sanottavaa ja ehkä jotain, mikä voisi auttaa.
Tulipa pitkästi kirjoitettua, kosketti tuo aihe.
Kaikkea hyvää elämääsi. Kuulostit niin ajattelevaiselta ja mukavalta, toivottavasti kaikki kääntyy sinulle parhain päin.- armoa itsellenne
Rakastaminen ja rakastettuna oleminen on ihmisen perusoikeus.
Minulla on monta suhdetta takana. On hyviä kokemuksia ja huonojakin. Mutta sen verran voin sanoa, että jokaisesta on selvitty.
Rakkaus on siitä ihmeellinen asia, että se ei koskaan katoa, vaikka onkin jokaisen kumppanin kanssa ainutlaatuista.
En nyt tässä tarkoita sitä, että pitäisi seurustella useiden ihmisten kanssa ja pitää rakkautta kulutushyödykkeenä, vaan sitä, että useimmat meistä joutuvat etsimään kunnes löytävät "sen oikean".
On järjetöntä sulkea itsensä rakkaudelta. Se on suoranaista väkivaltaa itseä kohtaan. Eikö ihmisen tulsisi kohdella itseään parhaalla mahdollisella tavalla, kuka sinusta välittää enemmän kuin sinä itse??
Opettele rakastamaan itseäsi ja etsi elämääsi rakastavia ja luotettavia ihmisiä. Kohtele muita hyvin ja ajattele positiivisesti.
Olet rakkauden arvoinen.
Jokaisen unelman takana on riski, joka kannatti ottaa. - kommenteistanne
armoa itsellenne kirjoitti:
Rakastaminen ja rakastettuna oleminen on ihmisen perusoikeus.
Minulla on monta suhdetta takana. On hyviä kokemuksia ja huonojakin. Mutta sen verran voin sanoa, että jokaisesta on selvitty.
Rakkaus on siitä ihmeellinen asia, että se ei koskaan katoa, vaikka onkin jokaisen kumppanin kanssa ainutlaatuista.
En nyt tässä tarkoita sitä, että pitäisi seurustella useiden ihmisten kanssa ja pitää rakkautta kulutushyödykkeenä, vaan sitä, että useimmat meistä joutuvat etsimään kunnes löytävät "sen oikean".
On järjetöntä sulkea itsensä rakkaudelta. Se on suoranaista väkivaltaa itseä kohtaan. Eikö ihmisen tulsisi kohdella itseään parhaalla mahdollisella tavalla, kuka sinusta välittää enemmän kuin sinä itse??
Opettele rakastamaan itseäsi ja etsi elämääsi rakastavia ja luotettavia ihmisiä. Kohtele muita hyvin ja ajattele positiivisesti.
Olet rakkauden arvoinen.
Jokaisen unelman takana on riski, joka kannatti ottaa.oli ilo lukea niitä, kyllä ymmärrän että pelkään suhdetta juuri sen takia kun pelkään hylkäämistä(johtuu lapsuudesta)..
hän saa minut tuntemaan itseni jopa hetken rakkauden arvoiseksi, ja positiivisesti ilmaisee pitävänsä minusta, se vasta ihmeellistä onkin, kun aiemmat kokemukseni ovat suhteissa olleet kylmiä, vailla ymmärrystä ja keskusteluhalua, niin nyt sain näin lämpimän ja vilpittömänoloisen miehen lähelleni, ja sitten se alkoi tuntua tukalalle, vaikka hänestä pidin ja pidän yhä erittäin paljon.
Sen jälkeen kauhistuin ajatusta ja pikaisesti päädyin lopettamaan orastavan suhteen ettei hän vaan loukkaisi minua, tai ehkä minä itseäni jos häneen kiintyisin enemmän, menee hän kuitenkin luotani pois hetken päästä (ainakin kuvittelen niin).
Hän puhuu niin kauniisti, on ymmärtäväinen ja läsnä joka hetki kun näen hänet, että se on pelottavaa.
Olen raukka joka pakenee hyvän suhteen alta, sen takia että pelkään, pelkään, pelkään..hän on liian hyvä minulle..en osaa ottaa vastaan hänen kauniita sanoja, kosketuksia, hellyyttä.. :(
Kiitos kommenteistanne. - mies 26v...........
kommenteistanne kirjoitti:
oli ilo lukea niitä, kyllä ymmärrän että pelkään suhdetta juuri sen takia kun pelkään hylkäämistä(johtuu lapsuudesta)..
hän saa minut tuntemaan itseni jopa hetken rakkauden arvoiseksi, ja positiivisesti ilmaisee pitävänsä minusta, se vasta ihmeellistä onkin, kun aiemmat kokemukseni ovat suhteissa olleet kylmiä, vailla ymmärrystä ja keskusteluhalua, niin nyt sain näin lämpimän ja vilpittömänoloisen miehen lähelleni, ja sitten se alkoi tuntua tukalalle, vaikka hänestä pidin ja pidän yhä erittäin paljon.
Sen jälkeen kauhistuin ajatusta ja pikaisesti päädyin lopettamaan orastavan suhteen ettei hän vaan loukkaisi minua, tai ehkä minä itseäni jos häneen kiintyisin enemmän, menee hän kuitenkin luotani pois hetken päästä (ainakin kuvittelen niin).
Hän puhuu niin kauniisti, on ymmärtäväinen ja läsnä joka hetki kun näen hänet, että se on pelottavaa.
Olen raukka joka pakenee hyvän suhteen alta, sen takia että pelkään, pelkään, pelkään..hän on liian hyvä minulle..en osaa ottaa vastaan hänen kauniita sanoja, kosketuksia, hellyyttä.. :(
Kiitos kommenteistanne.mulla tapahtui ninn, että tapailin naista ja oli niin ihanaa aina yhdessä, sydämeni suorastaan nautti joka sekunnista hänen lähellään ja nainen sanoi ettei hänellä ole tunteita eikä halua seurustella, voiko nainen sanoa näin koska pelkää rakastua?
- jos on
mies 26v........... kirjoitti:
mulla tapahtui ninn, että tapailin naista ja oli niin ihanaa aina yhdessä, sydämeni suorastaan nautti joka sekunnista hänen lähellään ja nainen sanoi ettei hänellä ole tunteita eikä halua seurustella, voiko nainen sanoa näin koska pelkää rakastua?
sitoutumispelkoinen tai juuri näitä pahoja hylkäämiskokemuksia taustalla..
- riski,
Voit yllättyä. Ota nyt puhelin tai hiirulainen kauniiseen käteesi ehdota tapaamista taas. Kerro että pelkäät. Jos hän ymmärtää sen ja rohkaisee sinua, silloin alkavat aidat kaatua ja teet hänestä onnellisen miehen. Kuka mies voi ohittaa tosi rakkauden, kenellä on varaa? Tuleeko se toista kertaa omalle kohdalle?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15511788
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1485423Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p434437Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1323632Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska392728Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191926Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?1071646Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3611601Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?971499Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1361441