http://www.kotimaa.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=7674&Itemid=38
työttömänä, joten - eikö kirkko voisi auttaa?
Suomen 10000 mustalaista ja
39
1796
Vastaukset
- työnsaannin
Maassa maan tavalla, eikä aina poikkeavasti.....
- vaatetus on
este työn teolle, mutta vaatetukseen ja kulttuuriin vedotaa, kun ei viitsitä mennä töihin.
- mä vaan
Jos suomalaisia on 5 miljoonaa... ja puhutaan, että 50% prosenttia on työttömänä. Ei se suinkaan tarkoita, että 2.5 miljoonaa ihmistä on työttömä vaan siitä tietysti miinustetaan, eläkeläiset, lapset ja vanhukset.
Eli varmaankin tuolla periaatteella suomalaisista on 45% työttömänä, jos siihen lasketaa koko väestö, jotka eivät työskentele.
Samoin Romanit.... varmaan yhteensä löytyy noin 5000 työikästä romania ja heidän tyttömyysaste on 50% eli...
Työttömiä romaneita on noi. 1500 - 2500- selkeän seikan
metsään - se tarkoittaa juurikin sitä, että KAIKKI TYÖIKÄISET mustalaiset ovat työttömiä - joitakin poikkeustapauksia lukuunottamatta.
Niissä 5000 EI ole mukana muuta kuin työikäisiä.
:D - vielä....
selkeän seikan kirjoitti:
metsään - se tarkoittaa juurikin sitä, että KAIKKI TYÖIKÄISET mustalaiset ovat työttömiä - joitakin poikkeustapauksia lukuunottamatta.
Niissä 5000 EI ole mukana muuta kuin työikäisiä.
:DTYÖLLISYYSASTE lasketaan vertaamalla kaikkien 15-65 -vuotiaiden työllisten lukumäärää kaikkiin 15-65 -vuotiaisiin.
TYÖTTÖMYYSASTE lasketaan vastaavasti, mutta siinä ei huomioida tuon ikäluokan opiskelijoita, kotiäitejä, eläkeläisiä, asevelvollisia ja vankeja. - KOKEILEMAAN,
vielä.... kirjoitti:
TYÖLLISYYSASTE lasketaan vertaamalla kaikkien 15-65 -vuotiaiden työllisten lukumäärää kaikkiin 15-65 -vuotiaisiin.
TYÖTTÖMYYSASTE lasketaan vastaavasti, mutta siinä ei huomioida tuon ikäluokan opiskelijoita, kotiäitejä, eläkeläisiä, asevelvollisia ja vankeja.TURHAUTUMIS KYNNYSTÄ OMALLA KOHDALLANNE.LUPAAN LAINATA VAATTEET
- ilmoja pidellyt
Kylläpä se jaksaa sataa. On kai se mentävä tänäänkin töihin. Kai sitä voisi jo lähteä. Salaperäinen "se" säätää säätä ja liittyy jotenkin myös siihen, että töihin on mentävä. Lähtemisessäkin sillä on sormensa pelissä - mikä ikinä se sitten onkaan.
Se on siellä ja täällä olematta kuitenkaan kukaan tai mikään. Se näyttää tekevän jotain, vaikuttavan johonkin ja putkahtavan suomalaisten suusta usein. - Nälköinen
KOKEILEMAAN, kirjoitti:
TURHAUTUMIS KYNNYSTÄ OMALLA KOHDALLANNE.LUPAAN LAINATA VAATTEET
Perustakaa yrityksiä, vaikka pikaruokaloita. Niin ne aasialaiset ja turkkilaisetkin tekevät.
- työnhakua vaikeaksi
KOKEILEMAAN, kirjoitti:
TURHAUTUMIS KYNNYSTÄ OMALLA KOHDALLANNE.LUPAAN LAINATA VAATTEET
pukeutumalla kansallispukuun?
Saletti on, että töitä ei löydy, jos ilmestyn henkilöstöpäällikön eteen perinnekostyymissa -> http://images.google.fi/images?um=1&hl=fi&q=kansallispuku&btnG=Etsi kuvia
Pissaa päässä? - yksi joka on kokenut
Nälköinen kirjoitti:
Perustakaa yrityksiä, vaikka pikaruokaloita. Niin ne aasialaiset ja turkkilaisetkin tekevät.
sä puhut ruokalan perustamisesta, kysyn että kuinka moni romani saa lainaa pankista ta mitään mutakaan suomessa?ei yksikään jollei ole jo ennestään miljonääri,saatikkka mitään kahvilaa tai muuta kinteistöä vuokralle.suomessa ei anneta romaneille mitään mahollisuutta joten älkää puhuko paskaa täällä. jos on joku pankki ai kiinteistö välittäjä mikä suosii romaaneita niin ilmottakaa ihmeessä se täälläkin.
- nimimerkki
yksi joka on kokenut kirjoitti:
sä puhut ruokalan perustamisesta, kysyn että kuinka moni romani saa lainaa pankista ta mitään mutakaan suomessa?ei yksikään jollei ole jo ennestään miljonääri,saatikkka mitään kahvilaa tai muuta kinteistöä vuokralle.suomessa ei anneta romaneille mitään mahollisuutta joten älkää puhuko paskaa täällä. jos on joku pankki ai kiinteistö välittäjä mikä suosii romaaneita niin ilmottakaa ihmeessä se täälläkin.
ottakaa joku valakonaama porukkaan.käyttäkää mielikuvitustanne niin kuin muuallakin
numerot heitetty täysin lippaasta ilman minkäänlaista näyttöä toisekseen linkin sisältö ei liittynyt mitenkään suomen romaneiden työttömyyteen.
siinä se.- ja numerot
omituine otus olet kun luulet että romanit töitä tekee
kahlaisitte? kirjoitti:
http://www.google.fi/search?hl=fi&q=mustalaiset työttömyys&btnG=Hae&meta=
yhtään virallista tiedon lähdettä höpinöillesi.
ja numerot kirjoitti:
omituine otus olet kun luulet että romanit töitä tekee
miten vain mutta jos teillä ei ole mitään muuta näyttöä kuin ennakkoluulojen sävyttämät harhaluulot niin eikai voi odottaakaan parempaa vastausta.
mutta mitäpä tuota todistelemaan tai väittelemään kun jo sinun vastauksestasi huomaa miten yksinkertaisesti ajattelet etkä näe metsää puilta.- tuo ,,
tsigaan kirjoitti:
tyhmän tietämättömän esittäminen,mustalaiset ei työtä tee kaikki muut sen tietää paitsi sinä.
- muutaman lehden
tsigaan kirjoitti:
puoleen tai haette - ette saa - tiedot työvoimaviranomaisilta.
Tehkää TÖITÄ sen eteen?
Right? - RotuRealisti666
tsigaan kirjoitti:
tuotahan on helppo itsekin laskea. jos tunnet vaikkapa 50työikäistä romania ja jos niistä jopa 5 on töissä niin silloin työttömiä on 90% ja työllisiä 10% ja jos vaikka kaikki työikäiset romanituttusi ovat töissä niin se prosentti olisi 100% työllisiä. kerro luvut täällä niin voin laskea puolestasi sen.
RotuRealisti666 kirjoitti:
tuotahan on helppo itsekin laskea. jos tunnet vaikkapa 50työikäistä romania ja jos niistä jopa 5 on töissä niin silloin työttömiä on 90% ja työllisiä 10% ja jos vaikka kaikki työikäiset romanituttusi ovat töissä niin se prosentti olisi 100% työllisiä. kerro luvut täällä niin voin laskea puolestasi sen.
huomenta nyt ensinnäkin,
noh voin nyt kertoa että mun tuntemista kaaleista varmasti kaikki kouluikäiset on kouluissa ja myös ammatit löytyy monelta ja osalla on töitä esim yhen ala-asteen opettajan tunnen,on myös vanhempi polvi eriasteilla aktiivinen,on muusikkoja ja sosiaali-aloilla.
mutta pointti ei ole se ketä ja mitä mä tunnen vaan teillä monilla tuntuu olevan jonkinlainen harha käsitys romaneiden nykypäivästä joka on monella tapaa erilainen kuin mitä esim 10 vuotta sitten ja vieläkin erilaisempi kun lasketaan 10 vuotta siitäkin taaksepäin,suomen romaneiden elämä on lähes täysin muuttunut viimeisten 20-30 vuoden aikana menneistä tavoista.
koetan taas selittää jotta ymmärtäisitte tätä työttömyyttä romaneiden keskuudessa,monella on varmaan kuvitelma että romanit on laiskoja jne mikä ei todellakaan pidä paikkaansa,lisäks on hyvin yleisesti tiedossa nykyisen ajan työttömyyden lisääntyminen ja jos siihen ajattelee miten iso ero on monessa siis todella monessa tapauksessa mustalaisen ja valkolaisen kanssa kun lähetään hakemaan samoja työ paikkoja.
yksi asia on kuitenkin työn hankkiessa todella tärkeää,eli etsii taidoilleen sopivan työn,eli koulutus on lähestulkoon pakollinen suurinpaan osaan työmaasta,eli kun mieetii kuin kauan romaneil on ollut mahollisuus ja oikeudet koulun käyntiin se ei ole kovin pitkä aika ja siitäkin voi päätellä eri syitä.
kuitenkin työn hankkimessa on tärkeää että se on taidoilleen sopiva ja sellainen että se ei pelkkää työntekoa vaan mahdollisesti ura,kuten onkin monilla romaneilla esim hevosten kasvatus,kilpailuttaminen jne ja toinen vahva alua on musiikki sen saralta löytyy monia uran tehneitä kaaleita.
jooh tuli nyt höpistyä josta varmaan ei kukaan ota selvää mutta jos jaksoit lukea niin kyllä sieltä muutama hyvä pointti pitäisi löytyä.- siinä että
tsigaan kirjoitti:
huomenta nyt ensinnäkin,
noh voin nyt kertoa että mun tuntemista kaaleista varmasti kaikki kouluikäiset on kouluissa ja myös ammatit löytyy monelta ja osalla on töitä esim yhen ala-asteen opettajan tunnen,on myös vanhempi polvi eriasteilla aktiivinen,on muusikkoja ja sosiaali-aloilla.
mutta pointti ei ole se ketä ja mitä mä tunnen vaan teillä monilla tuntuu olevan jonkinlainen harha käsitys romaneiden nykypäivästä joka on monella tapaa erilainen kuin mitä esim 10 vuotta sitten ja vieläkin erilaisempi kun lasketaan 10 vuotta siitäkin taaksepäin,suomen romaneiden elämä on lähes täysin muuttunut viimeisten 20-30 vuoden aikana menneistä tavoista.
koetan taas selittää jotta ymmärtäisitte tätä työttömyyttä romaneiden keskuudessa,monella on varmaan kuvitelma että romanit on laiskoja jne mikä ei todellakaan pidä paikkaansa,lisäks on hyvin yleisesti tiedossa nykyisen ajan työttömyyden lisääntyminen ja jos siihen ajattelee miten iso ero on monessa siis todella monessa tapauksessa mustalaisen ja valkolaisen kanssa kun lähetään hakemaan samoja työ paikkoja.
yksi asia on kuitenkin työn hankkiessa todella tärkeää,eli etsii taidoilleen sopivan työn,eli koulutus on lähestulkoon pakollinen suurinpaan osaan työmaasta,eli kun mieetii kuin kauan romaneil on ollut mahollisuus ja oikeudet koulun käyntiin se ei ole kovin pitkä aika ja siitäkin voi päätellä eri syitä.
kuitenkin työn hankkimessa on tärkeää että se on taidoilleen sopiva ja sellainen että se ei pelkkää työntekoa vaan mahdollisesti ura,kuten onkin monilla romaneilla esim hevosten kasvatus,kilpailuttaminen jne ja toinen vahva alua on musiikki sen saralta löytyy monia uran tehneitä kaaleita.
jooh tuli nyt höpistyä josta varmaan ei kukaan ota selvää mutta jos jaksoit lukea niin kyllä sieltä muutama hyvä pointti pitäisi löytyä.kaikilla on ollut jo vuosikymmeniä vapaaseen ja täysin ilmaiseen koulutukseen,ne ainoat romanit jotka viitsii vähän kouluttautua ovat vartteja tai 1/8 mustalaisia . Nämä harvat ovat myös työelämässä mutta oikeat kaaleet katsovat tällaista touhua halveksien ja rasistisesti.Perusromanit eivät kouluja käy eivätkä työtä valkoisille tee,piste.
- örkki
siinä että kirjoitti:
kaikilla on ollut jo vuosikymmeniä vapaaseen ja täysin ilmaiseen koulutukseen,ne ainoat romanit jotka viitsii vähän kouluttautua ovat vartteja tai 1/8 mustalaisia . Nämä harvat ovat myös työelämässä mutta oikeat kaaleet katsovat tällaista touhua halveksien ja rasistisesti.Perusromanit eivät kouluja käy eivätkä työtä valkoisille tee,piste.
opettele katsomaan elämää lokeroimatta asioita.silloin oppii että kolikolla on toinenkin puoli. tiesitkös että myös romaneja joilla on työ-väkenään valtaväestöä.minulla on takana 45 vuotta työtä ja kieltämättä ikä painaa ja terveyskin reistailee ja eläkkeelle en nyt jääkään kerta voi jatkaa ikä-este poistui.oisin kyllä valmis antamaan paikkani nuoremalle polvelle.
- romani1
tsigaan kirjoitti:
huomenta nyt ensinnäkin,
jooh tuli nyt höpistyä josta varmaan ei kukaan ota selvää mutta jos jaksoit lukea niin kyllä sieltä muutama hyvä pointti pitäisi löytyä.Nyt tuli oikeata tekstiä. Niinkuin olen ennenkin kirjoittanut. Työsyrjintä on romaneiden(meidän) suurin ongelma. Olen itse ollut virkailijana, erilaisissa virastoissa, missä näitä asioita mietitään ja samalla nähnyt ja kokenut saman. Kuinka monta kertaa olenkaan kuullut "laitanko hakemukseen romani ja 95% varmuudella, en saa paikka, vaikka minulla on hyvät paperit ja hyvä työkokemus. Vai enkö laita ja koitan papereilla ja puhumalla sanomaan että, EI MINUN KULTTUURI, OLE MIKÄÄN ESTE TYÖNTEKOON. Meitä on monta,jotka olemme koutuneet vaihtamaan nimememme, salamaan etninen tausta, saadakseen työpaikan. Hain Rautatiehallitukseen, ensin omalla nimeellä ja sain ei, vastauksen. Muutin nimeni ja sain paikan, työtapaturmatarkastajaksi ja työsuojeluelokuvien kääntäminen, suomeksi, oli myös. Tämä tapahtui 1978. Romani ovat hyviä työntekijöitä ja tunnollisia. Tietysti on poikkeuksia, mutta ne joiden esimies minä olen ollut, on vaan hyviä kokemuksia. Arevoisat Suomalaiset,. Kun te tietäisitte, mikä trauma, tulee romanille, kun hakee työtä, te ette enää hakisi ollenkaan. Me ollaan opittu eläm,ään sen kanssa mutta, se näkyy erilaisilla tavoilla, jonka huomaa tälläkin sivuilla, olivista kirjoituksista. Minä olen tässä asiassa, asiantuntia, romanina ja "korkeassa" viroissa olleena. Minun tuttavapiirissä, tämä "pitäisikö, ei ne ota meikäläisiä" on hyvin tuttu asia
- RotuRealisti666
tsigaan kirjoitti:
huomenta nyt ensinnäkin,
jooh tuli nyt höpistyä josta varmaan ei kukaan ota selvää mutta jos jaksoit lukea niin kyllä sieltä muutama hyvä pointti pitäisi löytyä.päivää vain itsellesikin, itse tunnen tai tiedän parisenkymmentä romanimiestä ja heistä on töissä 2kpl eli se työllisyysprosentti on noin kymmenen luokkaa ja työttömyys 90%. naisia en laskenut tähän koska heidän on vielä vaikeampi mennä töihin kulttuurin takia. nämä tosiaan ovat minun vähäisiä tietojani ja jos jokainen rupeaisi tilastoimaan noita eri kaupungeista niin saisimme laskettua työllisyysprosentit.
- olevinaan tiedät...hah
siinä että kirjoitti:
kaikilla on ollut jo vuosikymmeniä vapaaseen ja täysin ilmaiseen koulutukseen,ne ainoat romanit jotka viitsii vähän kouluttautua ovat vartteja tai 1/8 mustalaisia . Nämä harvat ovat myös työelämässä mutta oikeat kaaleet katsovat tällaista touhua halveksien ja rasistisesti.Perusromanit eivät kouluja käy eivätkä työtä valkoisille tee,piste.
Sinä olet todellakin väärässä! Kyllä minun ystäväpiirissä ovat melko moniakin töissä. Ne ovat ihan perus romaneita ja 100 % täysverisiä. Ei ole siinä mitään eroa enään.
siinä että kirjoitti:
huomioon ennenkuin voi lähteä mittaamaan ihmisiä minkälaisia ne on ja vaikka tietäsit kaiken tilaston jokaisesta ihmisistä et siltikään niillä tilastoilla näkisi tuon ihmisen kokonaisuutta.
kovat on sinun väitteesi mutta yhtä tyhjälle pohjalle ne rakentuvat ja tuskin mitään tilastoa on kuka on ja minkä verran romani tai saati laskettuja prosentteja moniko täysverinen tahi kaksverinen romani käy töis..
kuten sanoin minun lähipiiristä käy varmasti jokainen kouluikäinen koulussa ja myös jatkokoulussa eli ammattikoulutuksessa,osalla on ammattit jo ja osa käy töis mutta useimmat ns.pätkätyössä eli rakennuksilla,puhelinmyyntiä,kattomiehiä,autoteknikoja jne
lisäks tosta tahoin muistuttaa että vaikka nyt ollaan oltu pari/kolme vuoskymmentä yhteiskuntaan lain mukaisesti oikeutettuja niin koeta ymmärtää sen miten iso harppaus on ollut ja myös sitä ettei se muutos tapahtu sormianäpsäyttämällä,on meilläkin ennakkoluuloja valtaväestöö kohtaan ja voi sanoa myös pelkoa monissa asioissa.
mutta siitä ei käy kieltäminen etteikö tämänpäivän mustalaiset ois jo kovasti kiinni suomalaisessa yhteiskunnassa,on jo eduskuntaan moni pyrkimässä ja pääsikin ja muutoinkin monella eri alalla loistavia esimerkkejä.
viimeiseks tahdon muistuttaa ettei aina tarvii tai kannata etsiä ja kaivaa niitä huonoja puolia,kyllä meillä jokaisella niitä on mutta koetetaan olla vähän ystävällisempiä toisemme kohtaan sitä kautta on paljon rakentavempaa henkeä!
- mutta vain
työnantajan ehdoilla.
- RISOO ?
TYKKÄISITTEKÖ HYVÄÄ JOS MUSTALAISET VEIS TEILTÄ TYÖ PAIKKOJA, KUN ITELLÄNNEKIN ON HUONOSTI TÖITÄ ? ANTAKAA IHMISTEN OLLA RAUHASSA,KUN ET KUITENKAAN TARKOITA SITÄ MITÄ JAUHAT...
- Gemena & Versaali
RISOO ? kirjoitti:
TYKKÄISITTEKÖ HYVÄÄ JOS MUSTALAISET VEIS TEILTÄ TYÖ PAIKKOJA, KUN ITELLÄNNEKIN ON HUONOSTI TÖITÄ ? ANTAKAA IHMISTEN OLLA RAUHASSA,KUN ET KUITENKAAN TARKOITA SITÄ MITÄ JAUHAT...
käydä enemmän - ainakin siihen saakka kunnes tikkukirjaimet korvaantuu kaunokirjoituksella?
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/sanat/aakkoslaji.html
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaunokirjoitus - gwrs
RISOO ? kirjoitti:
Kyllähän te voitte ihan vapaasti niitä avoimia työpaikkoja hakea, ei muuta kuin hakemusta sisään ja CV liitteeksi,
- nissä
gwrs kirjoitti:
Kyllähän te voitte ihan vapaasti niitä avoimia työpaikkoja hakea, ei muuta kuin hakemusta sisään ja CV liitteeksi,
pittää olla työkokemusta eeikä meillä ole
- 6 YLÖS AAMUSIN
nissä kirjoitti:
pittää olla työkokemusta eeikä meillä ole
MUN TUNTEMISTA ROMANEISTA KÄY JOKUNEN TÖISSÄ JA SUURIN OSA SANOO ETTEI JAKSA MENNÄ KUN PITÄS NOUSTAAKKIN NIIN VARHAIN JA ETTEI TYKKÄÄ KUN JOUTUU TEKEMÄÄN KAIKENLAISTA RASKASTA TYÖTÄ.JOKU VOIS MENNÄ JONNEKKIN MÄKIN TISKILLE MYYMÄÄN MUTTA KOKEILUMIELESSÄ KOSKA SIELLÄ VOI ALKAA VAATTEET HAISTA RASVALLE JA KÄRYLLE.LEIPOMOSSA OLI ERÄS YSTÄVÄNI TÖISSÄ JA VIIHTYI SIELLÄ TOSI HYVIN MUT TAVALLISISSA VAATTEISSA SE SIELLÄ KULKI.MONI ROMANI SANOI ETTEI TAHTOS OLLA 8 TUNTIA TÖISSÄ MUTTA SELLASEN 3-4 TUNTIA OLISI HYVÄ AIKA,JA KUN EI IHAN JOKAIKINEN MA-PE TARVITSIS MENNÄ VAAN SAIS JÄÄDÄ POIS MILLOIN TAHTOS ILMAN KARENSSIA.IHAN TOSI HARVA ON SELLAINEN ROMANI JOKA TEKIS OIKEESTI TÖITÄ.SILLÄ EI VALKOLAISILLEKKAAN AINA OLE TYÖ MIELUISTA JA OIS KIVA NUKKUA PITKÄÄN MUTTA EI VOI EIKÄ ELÄ MUUTEN.
- asasa
6 YLÖS AAMUSIN kirjoitti:
MUN TUNTEMISTA ROMANEISTA KÄY JOKUNEN TÖISSÄ JA SUURIN OSA SANOO ETTEI JAKSA MENNÄ KUN PITÄS NOUSTAAKKIN NIIN VARHAIN JA ETTEI TYKKÄÄ KUN JOUTUU TEKEMÄÄN KAIKENLAISTA RASKASTA TYÖTÄ.JOKU VOIS MENNÄ JONNEKKIN MÄKIN TISKILLE MYYMÄÄN MUTTA KOKEILUMIELESSÄ KOSKA SIELLÄ VOI ALKAA VAATTEET HAISTA RASVALLE JA KÄRYLLE.LEIPOMOSSA OLI ERÄS YSTÄVÄNI TÖISSÄ JA VIIHTYI SIELLÄ TOSI HYVIN MUT TAVALLISISSA VAATTEISSA SE SIELLÄ KULKI.MONI ROMANI SANOI ETTEI TAHTOS OLLA 8 TUNTIA TÖISSÄ MUTTA SELLASEN 3-4 TUNTIA OLISI HYVÄ AIKA,JA KUN EI IHAN JOKAIKINEN MA-PE TARVITSIS MENNÄ VAAN SAIS JÄÄDÄ POIS MILLOIN TAHTOS ILMAN KARENSSIA.IHAN TOSI HARVA ON SELLAINEN ROMANI JOKA TEKIS OIKEESTI TÖITÄ.SILLÄ EI VALKOLAISILLEKKAAN AINA OLE TYÖ MIELUISTA JA OIS KIVA NUKKUA PITKÄÄN MUTTA EI VOI EIKÄ ELÄ MUUTEN.
meijän paikkakunnalla asuu todella paljon mustalaisia (iso kaupunki)töitä tekee mun tietääkseni 3 miestä ja jokunen nainen on puhelin myynnissä .eräs nainen keskusteli kanssani kuinka romaneja aletaan pakko työllistää tai jos ei ole pätevää syytä jäädä pois voi saada karenssin(nainen oli kauhuissaan)kun ei haluu suomalaisille töihi ja aikanen herätys järkytti
- silti ollut työttömänä...
asasa kirjoitti:
meijän paikkakunnalla asuu todella paljon mustalaisia (iso kaupunki)töitä tekee mun tietääkseni 3 miestä ja jokunen nainen on puhelin myynnissä .eräs nainen keskusteli kanssani kuinka romaneja aletaan pakko työllistää tai jos ei ole pätevää syytä jäädä pois voi saada karenssin(nainen oli kauhuissaan)kun ei haluu suomalaisille töihi ja aikanen herätys järkytti
Tuo sanonta, että suomalaisille töihin...? Varmaan enemmän kuulee nuorten suusta tällaista hölötystä. Tulee mieleen, että tekee sellaista jota ei itse asiassa halua. Siksi koulutus on tärkeää, että saa tehdä sellaista josta itse pitää. Eikä ole helppoa herätä aikasin töihin, mutta sellaista se vaan on. Viime kädessä siitä on vain itselle hyötyä kaikin puolin. Jää paljon turhaa pois. Niin, että meitäkin on moneksi, monikaan romani ei ole kokenut etujen tuomaa hyötyä työelämästä. Suosittelen kannustavaa asennetta kun heidän kanssaan keskustelee työasioista.
Työtähän ei tehdä ilmaiseksi. Ja kyllä on romaneita paljon työttömänä, johtuen koulutuksen puutteesta (suurin osa) ei ole itseluottamusta jne. Aika paljolti itsestä kuitenkin kiinni. Minun serkku on 50 vuottta ja ollut nuoresta miehestä töissä. On kyllä ollut työtönkin, mutta aina on saanut töitä vaikka ei ole ollut koulutuksessa missään. Tämäkin on pääkaupunki ja minun tuttuja on työelämässä, vaikka ovat romaneita. Nuoria ja keski-ikäisiä, eli ei voi vetää yhtä viivaa ja sanoa, että mustalaiset vieroksuu työtä. - niitä työtätekeviä
silti ollut työttömänä... kirjoitti:
Tuo sanonta, että suomalaisille töihin...? Varmaan enemmän kuulee nuorten suusta tällaista hölötystä. Tulee mieleen, että tekee sellaista jota ei itse asiassa halua. Siksi koulutus on tärkeää, että saa tehdä sellaista josta itse pitää. Eikä ole helppoa herätä aikasin töihin, mutta sellaista se vaan on. Viime kädessä siitä on vain itselle hyötyä kaikin puolin. Jää paljon turhaa pois. Niin, että meitäkin on moneksi, monikaan romani ei ole kokenut etujen tuomaa hyötyä työelämästä. Suosittelen kannustavaa asennetta kun heidän kanssaan keskustelee työasioista.
Työtähän ei tehdä ilmaiseksi. Ja kyllä on romaneita paljon työttömänä, johtuen koulutuksen puutteesta (suurin osa) ei ole itseluottamusta jne. Aika paljolti itsestä kuitenkin kiinni. Minun serkku on 50 vuottta ja ollut nuoresta miehestä töissä. On kyllä ollut työtönkin, mutta aina on saanut töitä vaikka ei ole ollut koulutuksessa missään. Tämäkin on pääkaupunki ja minun tuttuja on työelämässä, vaikka ovat romaneita. Nuoria ja keski-ikäisiä, eli ei voi vetää yhtä viivaa ja sanoa, että mustalaiset vieroksuu työtä.romaneita ei näy missään,kun en ole nähnyt niin kerrotko mistä löytyis?käyn katsomassa.
- vaan työssä olevia
niitä työtätekeviä kirjoitti:
romaneita ei näy missään,kun en ole nähnyt niin kerrotko mistä löytyis?käyn katsomassa.
pääkaupunkiseudulla on bussikuskeja, lähihoitajia, myyjiä, lastentarhassa töissä, toimistosihteereitä, projektityöntekijöitä erilaisissa yhdistyksissä, tiedän yhden kirjanpitäjän, hoitajia huumeyksiköissä....mitäs vielä..romanikielen opettajina, siivojia, automeikkarina, autoliikkeen omistaja, sosionoomi..
urheiluvälineiden myyjä (mies).
Kyllä tarvittais korkeasti koulutettuja, kuten asianajajia, lääkäreitä jne. Toivon, että vielä jonain päivänä sitten... - no sit
vaan työssä olevia kirjoitti:
pääkaupunkiseudulla on bussikuskeja, lähihoitajia, myyjiä, lastentarhassa töissä, toimistosihteereitä, projektityöntekijöitä erilaisissa yhdistyksissä, tiedän yhden kirjanpitäjän, hoitajia huumeyksiköissä....mitäs vielä..romanikielen opettajina, siivojia, automeikkarina, autoliikkeen omistaja, sosionoomi..
urheiluvälineiden myyjä (mies).
Kyllä tarvittais korkeasti koulutettuja, kuten asianajajia, lääkäreitä jne. Toivon, että vielä jonain päivänä sitten...Eihän niitä töitä tekeviä riitäkkään sitten muualle,kaikki onkin jo siellä Hesassa töissä.
- ei tokkiisa
no sit kirjoitti:
Eihän niitä töitä tekeviä riitäkkään sitten muualle,kaikki onkin jo siellä Hesassa töissä.
Just, no kyllä niitä työtä tekeviä on myös muuaallakin suomessa. Ei kaikki täällä asu ja ehkä siellä jossain on vaikeampaa romanin saada mitään työtä. Kun jotkut kaupungit kuten Oulu esimerkiksi ovat vastaan romaneita..voin olla väärässäkin, koska tämä on vain mitä olen kuullut. Ehkä täällä etelässä on suvaitsevampia kansalaiset...?
Itse jos asuisin paikassa jossa valtaväestö ei oikeen hyväksy romaneita...luultavasti tekisin kaikkeni murtaakseni tuon, omalta kohdaltani. Mutta, monesti jo pelkällä vastapuolen negatiivisella asenteella saa negatiivista palautetta. Voisi sanoa, että niin metsä vastaa kun sinne huudetaan. Puolin ja toisin.
Toivotaan, että romanitkin löytää oman paikkansa yhteiskunnassamme, jossa tulisivat hyväksytyksi ihmisenä.
- MIkä siinä
on hankalaa,voihan sitäyksityiselämäs pukeutua miten haluaa,muuta eikös voisi ajatella että työ vaatii määrätynlaisen vaatetuksen?Emmehän huoli rasvahaalareissa esim lääkäriä?
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "944293Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293233No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452350- 351358
- 10969
- 141948
- 6904
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12842Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124786- 11780