Moikka....
Eli jos joku kertois et kuinka ratkaista tämmöisestä tikapuuverkosta resistanssit väliltä A-B, A-C ja A-D
R1=1, R2=2, R3=3, R4=4 R5=5, R6=6, R7=7 ja R8=8 ohmia. En tiedä kuinka oisin saanut paremmin kuvattua kytkennän, mut koitan jotenkin sen "kuvata"...
A ---R1-------R2------R3------- B
C ---R6-------R7------R8------- D
Ja sit R4 on R1:n ja R2:n välis(alkupää) ja toinen pää on R6:n ja R7:n välis.
Ja sit R5 on R2:n ja R3:n välis(alkupää) ja toinen pää on R7:n ja R8:n välis.
Toivottavasti joku ymmärsi ja neuvois kuinka ratkasta tämä. Jotain hajua on mut en saa oikeita vastauksia. Tiedän siis vastaukset.
Tikapuuverkon ratkaisu....
13
716
Vastaukset
- Saman pulman parissa kiukut...
Kyllä sun täytyy itse ratkaista kotitehtävät, niin toisetkin tekevät.
- y....x
Vastus virtapiirin kahden pisteen välillä on virran reitillä olevien osavastusten summa. Jos piiri jakautuu useampaan rinnakkaiseen reittiin, on tällä osalla kysymys rinnan kytketyistä vastuksista.
Jos tarkastellaan vaikka kysyttyä vastusta välillä A-D, tulee reitille R1 R8 rinnankytkentä jonka haarat ovat R2 R5 ja R4 R7. - jooseppi11
A/B sarja R1, R2, R3
A/C sarja R1, R4, R6 rinnan sarjan R2, R5, R7
A/D R4, R7 rinnan R2, R5 tämän kanssa sarjassa R1, R8- peedu27
Ikävä tuottaa pettymys mut ei ole vielä tullut yhtäkään oikeaa ratkaisua. Vastaukset ovat: A-B=5,78 A-C=10 ja A-D=13,28. Taitaa jäädä ratkaisematta....
- Zähkäri
peedu27 kirjoitti:
Ikävä tuottaa pettymys mut ei ole vielä tullut yhtäkään oikeaa ratkaisua. Vastaukset ovat: A-B=5,78 A-C=10 ja A-D=13,28. Taitaa jäädä ratkaisematta....
Käytä tähti-kolmiomuunnoksia, kunnes verkko on "hävinnyt" ja jäljellä on yksi resistanssi.
- Simo Hollola
Muunnat vaan sarjaan- ja rinnankytkennät ekvivalenteiksi resistansseiksi.
- Laiska kun olen
Tämän ratkaisuun paperilla menee sitte pari piukkaan kirjotettua A4:sta ja aikaa.
- jooseppi11
R475=16
R2475=1,777
RAB=1 1,777 3=5,78
R257=14
R2457=3,111
RAC=1 3,111 6=10,11
R25=7
R47=11
R2475=4,2777
RAD=1 4,277 8=13,28
Toivottavasti ymmärrät merkintätavan. Tarkistin tuloksen varmuuden vuoksi simulointiohjelmalla.- peedu27
Muutama kysymys siis olisi.
Tuossa kun ratkastaan väliä A-C ni miksei siinä oteta huomioon R3:sta ja R8:a??
Ja olen joskus kyl koulus aikasemmin tehnyt samantapaista tehtävää ja sillon lähettiin laskeen tikapuun jommasta kummasta päästä, sä lähit keskeltä?? Mut ilmeisesti niinkin voipi tehä.... - jooseppi11
peedu27 kirjoitti:
Muutama kysymys siis olisi.
Tuossa kun ratkastaan väliä A-C ni miksei siinä oteta huomioon R3:sta ja R8:a??
Ja olen joskus kyl koulus aikasemmin tehnyt samantapaista tehtävää ja sillon lähettiin laskeen tikapuun jommasta kummasta päästä, sä lähit keskeltä?? Mut ilmeisesti niinkin voipi tehä....A-C välillä vastusten R3 ja R8 toinen pää on kytkemättä -> niiden läpi ei kulje virtaa.
A-B välillä vastukset R6 ja R8.
A-D välillä vastukset R3 ja R6.
Tarkennus tässä ei ole kyseessä "oikea tikapuukytkentä" vaan tavallinen sekakytkentä. - peedu27
jooseppi11 kirjoitti:
A-C välillä vastusten R3 ja R8 toinen pää on kytkemättä -> niiden läpi ei kulje virtaa.
Tarkennus tässä ei ole kyseessä "oikea tikapuukytkentä" vaan tavallinen sekakytkentä.Paljon kiitoksia avusta...:). Nyt aukes kuinka tämmöisiä ratkotaan
- peedu27
jooseppi11 kirjoitti:
A-C välillä vastusten R3 ja R8 toinen pää on kytkemättä -> niiden läpi ei kulje virtaa.
Tarkennus tässä ei ole kyseessä "oikea tikapuukytkentä" vaan tavallinen sekakytkentä.Niin se viel jäi epäselväksi et sitä voi siis lähtee tuollaista purkaan tavallaan keskeltä kytkentää?? Ku oon aina luullut et pitää lähtee toisesta päästä....
- jooseppi11
peedu27 kirjoitti:
Niin se viel jäi epäselväksi et sitä voi siis lähtee tuollaista purkaan tavallaan keskeltä kytkentää?? Ku oon aina luullut et pitää lähtee toisesta päästä....
aloittaa mistä tahansa, kun löytyy SELKEÄSTI rinnan tai sarjaan kytkettyjä vastuksia. Idea on, että kytkentää sievennetään yhdistämällä kaksi tai useampia rinnan tai sarjaan kytkettyjä vastuksia yhdeksi. Varsinkin monimutkainen kytkentä kannattaa piirtää uusiksi sopivin väliajoin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?951877- 881330
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693