Avoimuuteni ja suvaitsevaisuuteni (=luulin olevani) joutui koetukselle kun tyttäremme ilmoitti seurustelevansa tytön kanssa. Tyttäremme on 20-vuotias ja hänellä on ollut kaksi vakituisempaa suhdetta pojan kanssa.
Järkytys oli paljon pahempi kuin osasin edes kuvitella. Järki sanoo että asiat ovat hyvin kunhan vain tyttö on onnellinen, mutta tunnetasolla asia tuntuu olevan paljon mutkikkaampi. Tunteet ovat vaihdelleet surusta vihaan, häpeästä syyllisyyteen. Olenko itse aiheuttanut tämän, onko turha haaveilla lapsenlapsista...itsekkäitä tunteita. Silti katson, että ne ovat ihan aitoja tunteita ja minulla on niihin myös oikeus.
Olen aina kuvitellut suhtautuvani myönteisesti myös lesboihin ja homoihin. Totuus onkin, että olen avoin vain kun asia ei kosketa itseäni ja omaa perhettäni. Toivon, että tämä on tyttärelleni vain ohimenevä vaihe, tiedän, en saisi. Silti tunnen sisimmässäni, että vain itse voin muuttua. Mutta kuinka?
Hyvät neuvot tarpeen
18
2309
Vastaukset
- se..
Sun tyttösi on ihan sama ihminen kuin aina ennenkin,ei se lesbous ketään muuta. Päinvastoin sun tyttäresi voi olla naisen kanssa paljon onnellisempi. Sun täytyy vaan hyväksyä asia.
- mielestäsi
tunteesi ovat ihan sallittuja. En osaa puhua vanhemman näkökulmasta, sillä en itse ole vanhempi, mutta näin tyttärenä ja lesbona osaan sanoa jotakin. Itselleni, joka olen kuitenkin kasvanut aivan normaalissa heteroperheessä, homoseksuaalisuuden hyväksyminen on ollut vaikeaa. Vaikeinta siinä on kuitenkin se, miten paljon tiedän aiheuttavani surua ja hämmennystä vanhemmilleni, vaikka tiedänkin, että he eivät ole lakanneet rakastamasta ja yrittämästä ymmärtää ja hyväksyä minua. Vanhempieni lähipiirissä ei ole koskaan ollut yhtäkään homoseksuaalia, ja tiedän, että jos joskus päätän tuoda suhteeni avoimesti esille, joutuvat hekin samalla sukulaisten ja tuttavien keskuudessa huomion ja ihmettelyn kohteeksi. Heidän lapsenaan tämä tietysti surettaa minua, sillä loppujen lopuksi tässä on kysymys vain minusta ja minun tunteistani. Sen ei pitäisi vaikuttaa oman elämäni ulkopuolelle, mutta se tietenkin vaikuttaa. Koska itse elän homoseksuaalisuuteni kanssa, en voi varmastikaan koskaan käsittää täydellisesti, miten he asian kokevat. Eikä heillä ole aavistustakaan siitä, mitä on elää homoseksuaalina. Silti jollain tapaa vanhempien ja homoseksuaalisten lasten pitäisi voida kohdata, että entisen kaltainen harmoninen yhteiselo olisi mahdollista. Itse en odota mitään ihmettä. Tällä hetkellä minulle oikeastaan riittää, että vanhempani tiedostavat asian ja elävät sen kanssa. Vielä ei tarvitse ymmärtää, mutta ehkä sekin tulee ajan myötä. Omasta mielestäni tärkeintä on säilyttää kontakti koko ajan siitä huolimatta, että hämmentää. Ei ole myöskään mikään pakko puhua lesboudesta, vaikka se onkin tiedossa, eikä tarvitse käydä mitään syvällisiä keskusteluja. Niiden aika saattaa tulla myöhemmin tai sitten olla tulematta. Minusta sinun ei tarvitse eikä kannataan lähteä mitenkään tietoisesti muuttamaan itseäsi. Normaali arki riittää. Jos tyttöystävä on tullut jäädäkseen, tulet kyllä tottumaan häneen ja maailmasi avartuu kuin itsestään.
- mieltä
Olen samaa mieltä tämän kirjoittajan kanssa. Itse koin saman asian jo 25 vuotta sitten.Asiasta ei puhuttu koskaan avoimesti, mutta luulen vanhempien aistineen asianja hyväksyneen sen. Kävimme yhdessä molempien kotona. Jos ei ystänä ollut minun mukana, kysyttiin miks ei tullut. Tästä päättelin, että asia hyväksyttiin. Jos oli jotain erimeilisyyttä minun ja vanhempien kanssa, niin ne kyllä koskivat ihan muita asioita, joita muutenkin esiintyy isä-äiti-lapset suhteessa. Ainut asia jota harmittelen, että en voinut puhua äidin kanssa tästä asiasta ennen hänen kuolemaansa, koska piti ystävääni kuin omaa lastaan.
- sentään
Kyllähä meki niitä lapsia hankitaan/saadaan :D
- tunteillesi
ja kaikelle myllerrykselle aikaa. Tiedän itse, että on vain kaksi lopputulosta. Hyväksyä tai olla hyväksymättä. Tuo viimeinen on pahin mahdollinen tilanne kaikkien kannalta. Tunnen äitejä ja isiä joilla asian sulattelu on kestänyt kymmeniä vuosia. Siinä välissä on erilainen tytär tai poika lähes unohdettu. Toivottavasti sinulla sopeutuminen ei vie kymmeniä vuosia, se syö ihmistä. Ehkä voit, suurimman järkytyksen mentyä ohi keskustella tyttäresi kanssa avoimesti. Muista kuitenkin ettet syytä itseäsi, seksuualinen suuntautuminen ei ole kenenkään syy! Se on paremminkin taipumus jolle ei voi mitään kukaan. Kokeilunhalu on eriasia, tuskinpa tästä on kuitenkaan kysymys jo 20 vuotiaalla. Mitä lapsenlapsiin tulee, niin ethän voi olla varma hankkisiko hän koskaan lapsia muutenkaan. Tyttäresi on tehnyt rohkean vedon kertoakseen äidille,kaikki eivät kerro koskaan vaan elävät kaksoiselämää. Ajattele asiaa tältä kantilta: Tyttäresi on edelleen aivan sama ihmisenä kuin ennenkin. Aivan simppeli konsteja en osaa antaa, mutta jos sinulla on mahdollisuus jutella jonkun samoin kokeneen kanssa tai ainakin tyttäresi kanssa juttelua suosittelen. Älä ainakaan sulje häntä elämästäsi pois. Tyttären onnellisuus on äidinkin onnellisuus. Tsemppiä ja aurinkoa ajatuksillesi:)
- t_dark
Minusta on hirveän iloinen asia, että yrität ymmärtää, vaikket siihen ehkä vielä ihan täysin kykene. Anna itsellesi aikaa, olen varma että sitä kautta opit ajattelemaan avoimemmin. Varmasti myös tyttäresi on kuluttanut aikaa näiden asioiden miettimiseen.
Ehkäpä tyttäresi tyttöystävään tutustuminen (sitten kun on sen aika) onnistuu avaamaan silmiäsi.
Syyllisyyttä sinun ei tarvitse tuntea, sen sijaan voit olla iloinen ja ylpeä siitä että tyttäresi on noinkin nuorella iällä sinut asian kanssa ja hyväksyy itsensä sellaisena kuin on. Tai ainakin uskaltaa etsiä rajojaan normatiivisten mallien ulkopuolelta. Vielä parempaa: hän selvästikin luottaa sinuun, koska kertoi asiasta. Sellainen on yleensä merkki onnistuneesta kasvatuksesta :).
Lapsenlapsia voit saada aivan kuin kuka tahansa muukin äiti. - Rosareetta
Oletko tutustunut Marja-Leena Parkkisen "Ulos kaapista" -kirjaan. Sen on toimittanut nimenomaan lesbotyttären äiti ja hän käy esipuheessa läpi omia tuntemuksiaan, mm. juuri sitä, että luuli olevansa kovin suvaitseva, mutta joutuikin itse tilanteen tullen jonkinlaiseen kriisiin. Muilla saattaisi olla ehdottaa muutakin luettavaa..? Ainakin seta osaa vinkata asiassa.
Ehkä tuo tyttären tai pojan "erilainen" valinta on myös uudenlaisen eriytymisen paikka lapselle sekä vanhemmalle ja siksi myös kivulias, kun tulee kokemuspintaa, jota ei toinen ehkä täysin ymmärräkään. Keskinäinen kunnioitus ja arvostus tulevat aina vaan tärkeämmiksi.
Kuten muutkin ovat sanoneet, anna itsellesi aikaa, sulattele, tutustu uuteen miniäkokelaaseen ja ole iloinen, että tyttäresi haluaa jakaa eämänsä tärkeät asiat kanssasi, siihen eivät kaikki äidit anna mahdollisuutta! - voiton puolella
kun tunnistat ja myönnät ristiriitaiset tunteesi.
Asioista kannattaa lukea ja ottaa selvää.
Minä lasten ja perheiden kanssa töitä tekevänä antaisin sen neuvon, että älä hätäile mihinkään suuntaan. Tyttäresi on aikuinen ja tekee omat päätöksensä ja saattaa tehdä jopa virheitä, kaikki ihmiset tekevät. Hän ei ehkä itsekään vielä tiedä onko hän lesbo vai ei.
Jos hän jatkaa elämäänsä lesbona, nykyisen tai jonkun toisen kumppanin kanssa, niin se ei todellakaan ole maailmanloppu. Monet lesbot saavat nykysin lapsia, toisaalta kaikki heterot eivät saa. Lesboja ja homoja on maailma pullollaan ja onneksi nykyisin myös monet julkisuuden henkilöt ovat avoimia. Kun katselee telkkarista Pirkko Saisiota, Pekka Haavistoa, Oras Tynkkystä, Johanna Korhosta jne. niin tulee mieleen, että eivät kai heidän äitinsä voi olla muuta kuin ylpeitä lapsistaan.
Ihmisen mieli on jotenkin sellainen, että kun uudet asiat tulevat omalle kohdalle niin ne herättävät ihan erilaisia tunteita kuin jos asioista lukee vaikka vain lehdistä. Minun kohdallani transsukupuolisuus on ollut tällainen asia.
Ota rauhallisesti, katso miten asiat etenevät, juttele tyttären kanssa lesbona olemisesta ja kaikesta muusta, lue kirjoja, hätätilassa käy juttelemassa vaikka Sexpon terapeutin kanssa.
Joka tapauksessa hätääntyneisyytesi menee ohi ja elämä tulee ihan tavalliseksi. - äippäni
Kuulostaa ihan samalta kuin oman äitini ajatukset siihen aikaan, kun kerroin hänelle pitäväni enemmän naisista. Tilanne oli sillä tavalla hiukan hankala, että äitini tunteet olivat juuri sellaisia kuin kuvailit ja kun hän kertoi niistä minulle, ymmärsin sen mutta minua ahdisti ja loukkasi kuunnella, koska itse olin kokenut asian jo vuosia ihan tavallisena ja muutenkin kysehän oli minun, aikuisen ihmisen (tuolloin ikää oli 26), elämästä. Sanoinkin äidilleni silloin, että tunteesi ovat ymmärrettävät ja oikeutetut mutta minä olen väärä henkilö, jolle purat niitä. Kehoitin äitiäni lukemaan juuri sen Marja-Leena Parkkisen kirjan ja keskustelemaan asiasta ystäviensä ja mahdollisesti jonkun asiantuntijan kanssa. Äitini on myöskin ollut aina suvaitsevainen ja työskentelee alalla, jossa kohtaa jatkuvasti erilaisia ihmisiä.
Nykyään äitini suhtautuu asiaan täysin luontevasti eli samalla tavalla kuin sisarusteni parisuhteisiin. Samoista asioistahan parisuhteessa aina on kyse, osapuolten sukupuolista huolimatta. En oikeastaan voi sanoa muuta kuin, että nuo kuvailemasi tunteet ovat varmasti tuttuja monelle ja että niistä kyllä pääsee yli.
Hyvät jatkot :) !!- samalla tavalla
suhtautui oma äitini ja hänelle ja minullekin vaati vuosia sulatella koko paketti.
Kerran juttelin siskoni kanssa ja hän kertoi kuinka asia tuli yllätyksenä (Hänelle/heille), ja vaati aikaa sulatella.
Lukeminen ei luonnistunut omalta äidiltäni, kun muutenkin huono lukemaan.
Aika oli se joka auttoi, ja samat toiveet ja pettymykset olivat hälläkin silloin alkuvaiheessa, ei laps.lapsia, kasvattiko hän väärin, mitä hän oli tehnyt väärin.
- oikeus lastenlapsiin?
Sulla on lapsi jota sä joko rakastat sellaisena kuin hän on, ja kaikki muu on potaskaa. Se on niin yksinkertaista. Kaikki hömpötys ja negativiisuus johtuu sun haluista, toiveista, ei sun tytöstä. Toivottavasti sun vaihe on ohimenevä.
- sharon
Iso kiitos teille asiallisista vastauksista ja hyvistä neuvoistakin. Purematta en asiaa vielä niele, mutta ehkä jonain päivänä se viimeinenkin pala menee kurkusta alas.
En missään tapauksessa voisi lakata rakastamasta tytärtäni. Kuten joku kirjoittikin meillä on aina ollut luottamuksellinen suhde ja muutenkin lämpimät välit. Tämä ei muuta sitä asiaa.
Lapsiahan voi toki saada myös lesbosuhteessa, mutta olen itse kasvanut isättömänä joten tiedän, että joku omituinen sisäinen kaipaus on aina läsnä...- Rosareetta
Oletko pohtimut sellaista, että maailma ja sitä myöten ehkä lasten sisäinenkin maailma on muuttunut paljon sinun lapsuudestasi. Moni kasvattaa isättömiä lapsia ihan omasta halusta huolimatta, eli isät eivät aina toivottuinakaan osallistu lastensa elämään. Ei nykymaailma isättömiä lapsia näytä erillaistavan - tästä minulla on lähikokemusta. Lapsen kokemus sen sijaan on tietysti aina yksilöllinen.
Rikkinäisiä lapsuuksia on myös monenlaisia, älä ihmeessä siirrä omia traumojasi vielä syntymättömälle lapsenlapsellesi! - isättömyyteen
on pakko sanoa sen verran, että minulla oli isä saman katon alla, mutta elämä tuntui silti isättömältä, koska hän ei ollut läsnä. ei niissä kaikissa heteroperheissä ole sitä "miehenmallia", vaikka sitä toitotetaankin. minun miehenmalli oli oma vaarini. eli miehenmallin voi saada muualtakin.
ja mielestäni on itsekästä vaatia itselleen lapsenlapsia. se on jokaisen oma valinta haluaako lapsia vai ei. tämä on meidän ainoa elämä. salli tyttärellesi onnellisuus, ja se tapa jolla hän elämänsä tahtoo elää. kaikkia asioita kun ei voi muuttaa... - sharon
isättömyyteen kirjoitti:
on pakko sanoa sen verran, että minulla oli isä saman katon alla, mutta elämä tuntui silti isättömältä, koska hän ei ollut läsnä. ei niissä kaikissa heteroperheissä ole sitä "miehenmallia", vaikka sitä toitotetaankin. minun miehenmalli oli oma vaarini. eli miehenmallin voi saada muualtakin.
ja mielestäni on itsekästä vaatia itselleen lapsenlapsia. se on jokaisen oma valinta haluaako lapsia vai ei. tämä on meidän ainoa elämä. salli tyttärellesi onnellisuus, ja se tapa jolla hän elämänsä tahtoo elää. kaikkia asioita kun ei voi muuttaa...En minä vaadi lapsenlapsia, enkä voikaan. Se on toive joka toteutuu, jos on toteutuakseen.
Totta on, että maailma on kovasti muuttunut omasta lapsuudestani. Jokainen sukupolvi on edellistään viisaampi.
Tosiasia on sekin, että vaikka nykyään suhtaudutaan esim. homoihin hyväksyvästi, niin selän takana naureskellaan. Tämä on tullut työpaikallani hyvin selväksi vaikka suurin osa on minua paljon nuorempia. Ei tunnu mitenkään mukavalta, että oma tytär saattaa joutua tämänkin totuuden eteen. - Rosareetta
sharon kirjoitti:
En minä vaadi lapsenlapsia, enkä voikaan. Se on toive joka toteutuu, jos on toteutuakseen.
Totta on, että maailma on kovasti muuttunut omasta lapsuudestani. Jokainen sukupolvi on edellistään viisaampi.
Tosiasia on sekin, että vaikka nykyään suhtaudutaan esim. homoihin hyväksyvästi, niin selän takana naureskellaan. Tämä on tullut työpaikallani hyvin selväksi vaikka suurin osa on minua paljon nuorempia. Ei tunnu mitenkään mukavalta, että oma tytär saattaa joutua tämänkin totuuden eteen.Pieniseluisia ihmisiä on maailma väärällään, ikävä kyllä, ja ymmärtämättömän ihmisen pilkan hampaisiin voi joutua varmaan melkein mikä tahansa inhimillinen piirre. Ei siitä voi lähteä, että kaikkia pitäisi miellyttää, jää pian elämä elämättä. Tyttäresin kannalta tärkeää se, mitä SINÄ ajattelet, ei se, mitä sinun työkaverisi, naapurisi jne. jne. ajattelee. Tai ehkä oletkin jo tyttäresi ratkaisu hyväksynyt aika pitkälle ja mietitkin nyt, kuinka itse tulet kaapista lesbotyttären äitinä..?
Arvostelijoita, kateellisia, moralisteja yms. löytyy aina. Maailma muuttuu piirun, kun me itse muutumme. - thelma
sharon kirjoitti:
En minä vaadi lapsenlapsia, enkä voikaan. Se on toive joka toteutuu, jos on toteutuakseen.
Tosiasia on sekin, että vaikka nykyään suhtaudutaan esim. homoihin hyväksyvästi, niin selän takana naureskellaan. Tämä on tullut työpaikallani hyvin selväksi vaikka suurin osa on minua paljon nuorempia. Ei tunnu mitenkään mukavalta, että oma tytär saattaa joutua tämänkin totuuden eteen.Minulla on sellainen kokemus, että joillekin ihmisille homous/lesbous on sen verran vieras asia, että sille voidaan naureskella. Homoille nauretaan enemmän kuin lesboille (koetaan, että homomiehet eivät ole tosimiehiä - hah).
Olen itse lesbona ollut porukassa, jossa on alettu naureskelemaan jotain homojuttua ja kun olen sanonut, että nyt te nauratte minullekin, niin on vastattu, että ei tietenkään sinulle naureta, sinuthan me tunnetaan... Lesbo/homo ei ole naurettava kun se on joku tuttu ja asiallinen ihminen, vaikka ilmiölle jotkut nauravatkin. Surullista tietysti tämäkin, mutta niin monelle asialle on naurettu ja kuiskuteltu aikanaan: naisten housujen käytölle, lyhyille hiuksille, värjätyille hiuksille.. Miesten pitkille hiuksille ja parralle.. Ja vaikka rock-musiikille, joka esim. minun isälleni oli renkutusta. Aina aikansa kutakin, ei sille mitään voi. - ****
thelma kirjoitti:
Minulla on sellainen kokemus, että joillekin ihmisille homous/lesbous on sen verran vieras asia, että sille voidaan naureskella. Homoille nauretaan enemmän kuin lesboille (koetaan, että homomiehet eivät ole tosimiehiä - hah).
Olen itse lesbona ollut porukassa, jossa on alettu naureskelemaan jotain homojuttua ja kun olen sanonut, että nyt te nauratte minullekin, niin on vastattu, että ei tietenkään sinulle naureta, sinuthan me tunnetaan... Lesbo/homo ei ole naurettava kun se on joku tuttu ja asiallinen ihminen, vaikka ilmiölle jotkut nauravatkin. Surullista tietysti tämäkin, mutta niin monelle asialle on naurettu ja kuiskuteltu aikanaan: naisten housujen käytölle, lyhyille hiuksille, värjätyille hiuksille.. Miesten pitkille hiuksille ja parralle.. Ja vaikka rock-musiikille, joka esim. minun isälleni oli renkutusta. Aina aikansa kutakin, ei sille mitään voi.Hyvä ystäväni tokaisi kerran krapulapäissään kun hänellä oli todella paha olo että " v.... että mulla menee tosi huonosti, paras kaverikin on LESBO ;)"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1134892Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293543No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452430- 501558
- 411480
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv241334- 141222
- 271128
- 1651089
Olen oikeasti aika mukava
Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.221057