MYYDÄ VAIKO VUOKRATA

talo tyhjillään

Tietoa kaivataan!!!

Meillä on siis ok-talo tyhjillään. Meille siitä ei koidu kun kuluja ja ollaan yritetty myydä se. Ongelma on tietty siinä että ilmaiseksi ei anneta mutta eipä olla ylihintaankaan yritetty myydä. Tällä hetkellä ei vaan tunnu kiinnostusta ostamiseen löytyvän.

Soitin verottajalle vuokrauksesta ja voi hitsi mitä teksti, minä en vaan ymmärtänyt mitään.
Kertokaahan nyt viisaat mikä homman nimi jos laittaa talon vuokralle... 500€ pintaan olimme ajatellut vuokraksi jos sen laitettais vuokralle..

Mutta ei me tietty tappiolle haluttais silloinkaan jäädä joten kannattaako laittaa vuokralle?? Paljonko menee veroihin?? Saako mitään vähennyksii??

Suora myynti olisi tietty paras mutta tuntuu että lama suomessa ei nyt osteta.
Parastahan tässä sopassa on se että vaikka ollaan kahden talon loukussa niin ei sentään niin ahdingossa olla että tarvitsee pelätä henk koht konkurssia mutta olisi se kivaa kun palkasta jäis edes jotain eikä kaikki tulot menis kahden talon ylläpitämiseen..

Jos jollain ihan oikeesti tietoa , kokemusta näistä asioista niin olen kiitollinen vastauksista.

14

793

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luuraa.

Vuokrasta saat vähentää sijoitusasuntoon kohdistuvan velan korot ja remonttikulut ja vähennä myös kiinteistöveron osuus.
      Vuokraa se talo kylmänä, toisin sanoen vuokralainen tekee itse vesi sähkösopparit ja
      maksaa lämmityksensä ja jätemaksunsa.

• on 28%

arvoiseksi laittanut tämän pääomatulon eikä se vaikuta muihin veroihin mitään.

• Vuokrannu

Ei isommista remonttikuluista vähennetä kuin osa vuosittain.

• se on jostain tietystä
        on 28% kirjoitti:

arvoiseksi laittanut tämän pääomatulon eikä se vaikuta muihin veroihin mitään.

summasta tuo 28%. Jos vuokratuloa on vähän, veroa ei tarvitse maksaa. En nyt tiedä tähän hätään mikä se "vuokraraja" on. Markka aikaan se oli muistaakseni 500 markkaa. Olisko n 200 euroa, ei tiedä

• osasta
        se on jostain tietystä kirjoitti:

summasta tuo 28%. Jos vuokratuloa on vähän, veroa ei tarvitse maksaa. En nyt tiedä tähän hätään mikä se "vuokraraja" on. Markka aikaan se oli muistaakseni 500 markkaa. Olisko n 200 euroa, ei tiedä

mitä ei ilmoita ei tartte maksaa ennenkuin kärähtää.

• kahden hengen
        Vuokrannu kirjoitti:

Ei isommista remonttikuluista vähennetä kuin osa vuosittain.

talous saa vähentää kotitalousremonttikuluina työkustannuksia jo 6000eur vuodessa veroistaan ja loput vuokratuloista ennen niiden verottamista. sitä sanotaan verosuunnitteluksi.

• talo tyhjillään.

n. 130km helsingistä..

Elikkä vähennyksiin voip laittaa nuohous, tienhoitokulut, mitenkäs olis vakuutuksien laita. Talovakuutushan tulee meille mutta pitääkö muunlaista vakuutusta ottaa, meinaan jos vuokralainen esim tuhoaa paikkoja... no, tiedätte varmaan mitä tarkoitatte.

talossa tehdään sisältä pintaremonttia parhaillaan jonka pitäisi olla valmis tän kuun aikana, kuukausi aikaa päättää mitä tehdään jatkossa, myydäänkö vaiko laitetaanko vuokralle..

• talo...

n. 130km helsingistä..

Elikkä vähennyksiin voip laittaa nuohous, tienhoitokulut, mitenkäs olis vakuutuksien laita. Talovakuutushan tulee meille mutta pitääkö muunlaista vakuutusta ottaa, meinaan jos vuokralainen esim tuhoaa paikkoja... no, tiedätte varmaan mitä tarkoitatte.

talossa tehdään sisältä pintaremonttia parhaillaan jonka pitäisi olla valmis tän kuun aikana, kuukausi aikaa päättää mitä tehdään jatkossa..

• kannattanee

itse noilla tiedoilla vuokraisin kyllä joksikin vuodeksi ja myisin kun ajat paranee. olettaen tietenkin, että kohtuullisen summan maksava vuokralainen löytyy.

Mutta vuokraa tosiaan talo niin, että vuokralainen tekee sähkö, vesi, vakuutus yms. sopimukset itse. Sitten voit vielä vähentää vuokrasta lainojen korot eli tuskin maksat veroa kovinkaan paljoa. Varsinkin jos on niitä remonttikulujakin mitä vähentää.

Sitten ei enää talosta pitäisi jäädä juuri muita kuluja kun lainan maksua mutta sitähän maksaa koko ajan itselle. Ja kyllä se talon arvo jossain vaiheessa taas nousee ja menee kaupaksi kun ei ole tyhjillään.

• tyhjillään oleva..

vastauksista.

Harkitsimme mieheni kanssa vaihtoehtoja ja kyllä tuo vuokraus on järkevää tässä tilanteessa kun ei ostajaa löydy.

Varmaan järkevintä on laittaa kiinteistö välittäjä firman etsimään vuokralaista joksikin vuodeksi ja hyvällä säkällä vuokralaiset sen vaikka sitten joskus vaikka itse ostais.

Kiitos vielä kerran vastauksista!!

Ps. kokemuksien perusteella haluan vielä muistuttaa kaikkia talon vaihtajia, älkää ostako uutta taloa jos vanha vielä myymättä, siitä ei koidu kun turhia pään vaivoja ja unettomia öitä =) .

• viimeiset lauseesi
        tyhjillään oleva.. kirjoitti:

vastauksista.

Harkitsimme mieheni kanssa vaihtoehtoja ja kyllä tuo vuokraus on järkevää tässä tilanteessa kun ei ostajaa löydy.

Varmaan järkevintä on laittaa kiinteistö välittäjä firman etsimään vuokralaista joksikin vuodeksi ja hyvällä säkällä vuokralaiset sen vaikka sitten joskus vaikka itse ostais.

Ps. kokemuksien perusteella haluan vielä muistuttaa kaikkia talon vaihtajia, älkää ostako uutta taloa jos vanha vielä myymättä, siitä ei koidu kun turhia pään vaivoja ja unettomia öitä =) .

lienee suurimmalle osalle asunnonvaihtajille itsestään selvyys. Aina osa kuitenkin menee ja tekee kaupat vaikka vanha ei ole myyty. Tarkista nyt kuitenkin tuo esittämäsi vuokrapyyntisi 500 eur/kk. Tuntuu erittäin alhaiselta.

• pingottaa

vastauksista.

nuku yösi, niin on pävällä mukavampi temmeltää.

• kaivattais

vastauksista.

Hyvä idea tuo, että vuokralainen vois sen joskus ostaa itselleen. Se oliskin hyvä, jos löytyis keinoja, joilla vuokralaisen saisi motivoitua pitämään taloa hyvin, myyntikunnossa. Näitä keinoja vois kaikki miettiä.

Asun vuokralla ja mietin välillä oman ostamista, mutta en uskalla ottaa isoa lainataakkaa. Silloin tulee mieleen, voisko olla muita teitä omaan asuntoon. Asumisoikeusasunnot ei tule omiksi, joten se siitä.

Mutta jos sais ostaa joltain asunnon vaikka yhdellä kolmasosalla sen hinnasta (sillä summalla, mitä mulla on säästössä) ja maksaa loput lyhentäen 5-10 vuoden ajan suoraan omistajalle. Jäisi pankilta korot saamatta, nekin menis suoraan myyjälle ja lyhentäis mun velkaa.

• tyhjillään..
        kaivattais kirjoitti:

Hyvä idea tuo, että vuokralainen vois sen joskus ostaa itselleen. Se oliskin hyvä, jos löytyis keinoja, joilla vuokralaisen saisi motivoitua pitämään taloa hyvin, myyntikunnossa. Näitä keinoja vois kaikki miettiä.

Asun vuokralla ja mietin välillä oman ostamista, mutta en uskalla ottaa isoa lainataakkaa. Silloin tulee mieleen, voisko olla muita teitä omaan asuntoon. Asumisoikeusasunnot ei tule omiksi, joten se siitä.

Mutta jos sais ostaa joltain asunnon vaikka yhdellä kolmasosalla sen hinnasta (sillä summalla, mitä mulla on säästössä) ja maksaa loput lyhentäen 5-10 vuoden ajan suoraan omistajalle. Jäisi pankilta korot saamatta, nekin menis suoraan myyjälle ja lyhentäis mun velkaa.

Meillä on yksi tuttava perhe joka osti talon (mies velkasanerauksessa) että talon hinta oli sovittu myyjän kanssa etukäteen ja he tavallaan asui sitten vuokralla mutta mitä tahansa tyylii remonttia tai muuten vaan kunnostusta he tekivätkään ei nostanut talon hintaa vaan se pysy samana (kirjallinen sopimus) ja kun aika tuli he sitten lunasti talon sovittuun hintaan. Sopimuksessa oli myös kirjattu se että jos tää perhe ei taloa osta niin se mitä he olivat rahallisesti laittanut taloon jää myyjälle.
        Ja jos vuokran maksu viivästyy niin sopimus raukeaa..

Mun mielestä on ihan asiallista olla inhimillinen välillä. Ei kaikki ihmiset joilla maksuhäiriöitä ole tehnyt velkoja tahallaan ja sitä voi tietty selvittää mistä velat on tullut..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4098
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2911
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2320
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      766
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe