Pariskuntana vai yksin

ennenkin keskusteltu

Aiheesta on varmasti ennenkin keskusteltu, mutta otan tämän kuitenkin taas puheeksi, ne kommentoikoot, jotka jaksavat :)

Alempana olikin jo keskustelua siitä, voiko avioliitossa olevasta pariskunnasta valita vain sen toisen kummiksi.

Täällä olisi tälläinen tilanne, että lapselle kaavaillaan kummeja. Kummeiksi tulevat minun veli, miehen sisko (miehen sisko seurustelee, mutta eivät asu yhdessä tms. joten pyydetään vain sisko, veljeni ei ole parisuhteessa tällä hetkellä) ja lisäksi haluttaisiin kummaltakin yksi kaveri. Minulla on jo paras kaverini, joka myös seurustelee, mutta on luontevaa ottaa kummiksi vain tuo ystäväni, koska hänen miehensä kanssa emme niin paljoa ole tekemisissä ja ystäväni mielestä asia on ihan hyvä niin.

Mies haluaa parhaan kaverinsa kummiksi. Ongelma on se, että tämä paras kaveri on asunut vajaa 2 yhdessä avovaimonsa kanssa. He eivät ole kihloissa eivätkä siis naimisissakaan. Yhdessä ovat olleet n. 2 vuotta, mikäli sillä on merkitystä asiaan.
Olemme jonkun verran tekemisissä tuon mieheni kaverin avovaimon kanssa, mutta toki olemme tunteneet hänet paljon vähemmän aikaa kuin tuon miehen kaverin ja mies ja kaverinsa ovat olleet pitkään hyviä kavereita. Itse en ole edes päässyt juuri tutustumaan tuohon miehen kaverin avovaimoon, koska hän on yleensä aina menossa omien kavereidensa kanssa ja ilmeisesti ei edes kaipaa meidän seuraa tai halua tutustua esim. minuun.

Tuntuisi jotenkin oudolta pyytää heitä pariskuntana kummeiksi, kun kuitenkin toisen kanssa ollaan lähemmin tekemisissä ja toista en voi sanoa edes tuntevani. En silti tiedä, miten tässä pitäisi etiketin ja hyvien tapojen mukaan tehdä?! Voiko tuota asiaa tarpeen tullen perustella jotenkin, että valitsemme vain 4 kummia lapsellemme, kaikki yksin.. Vai että kun emme vielä niin kovin tunne tuota miehen kaverin avovaimoa, ettei sen vuoksi pyydetä pariskuntana..?

Voisiko tuohon kummiksi pyytämiseen jotenkin liittää tuon maininnan luonnollisesti? Esim jos pyydämme kummiksi vaikka lapsen kuvalla, jonka takana olisi teksti, jossa pyydetään kummiksi? Eli siinä tulisi selväksi, että pyydämme vain tätä miehen kaveria?

6

943

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • +++++

      Noilta parillisilta kannattaa kysyä, haluavatko tulla kummiksi molemmat vai ainoastaan se teille tutumpi puolisko. Ja tietenkin molemmat ovat tervetulleita ristiäisiin, vaikka eivät kummeiksi tulisikaan pariskuntana.

      Mun veli seurusteli, mutta eivät asuneet yhdessä, silloin kun poikamme syntyi. Pyysimme vain veljeäni kummiksi. Ristiäisten aikaan olivat kuitenkin jo kihloissa, ja tulivat paikalle yhdessä. Pyysin sitten veljeni kihlattua myös kummiksi. Vähän hän vastusteli, mutta suostui kuitenkin.

    • minku_82

      Minun mielestäni voitte ihan hyvin pyytää vain miehen kaverin. Avomieheni veli sai lapsen, kun olimme miehen kanssa asuneet yhdessä vuoden. Yhdessäoloa oli kestänyt yhteensä 2 vuotta. Avomies pyydettiin kummiksi, minua ei, enkä todellakaan loukkaantunut siitä, vaan ymmärsin ihan hyvin. Ristiäisissä olin kuitenkin mukana, ja pääsin jopa "kummien pöytään" istumaan. Enkä tunne itseäni yhtään syrjityksi tai ulkopuoliseksi, vaikka nimeäni ei missään kummipapereissa olekaan.

      Ja jos tulevaisuudessa tilanne muuttuu, ymmärtääkseni kummiuden voi myöhemmin "virallistaa", eli kummeja saa jälkeenpäin lisätä.

      Ja vielä kummiksi pyytämisestä: kannattaa puhua suoraan miehen kaverille, eli pyytää henkilökohtaisesti eikä esim. lähettää jotain korttia. Selittäkää, miksi päädyitte pyytämään vain hänet ettei tule väärinkäsityksiä (luulevat, että kummikutsu on molemmille). Voitte sitten lähettää saman ristiäiskutsun, minkä muillekin vieraille, jossa on molempien nimi. Avovaimokin tietää olevansa tervetullut juhliin.

    • voi pyytää

      Ihan hyvin voitte pyytää miehen kaverin yksin. Jos haluatte jollakin tavalla asiaa heille selittää, niin voitte sanoa, että kaikki muutkin kummit pyydetään yksin.

    • sisareni

      lapsen kummi. Mikäs siinä, ei tuollaisista asioista muutenkaan "saa" suuttua.

      Kyse on vanhempien toivomuksesta.....piste

    • vaan.

      Kyllä voi pyytää vain miehen kaverin kummiksi ilman avovaimoaan. 2 vuotta avoliitossa ja ette tunne avovaimoa kovin hyvin. Ja sitäpaitsi kyseessä on miehesi pitkäaikainen ystävä, ja olette olleet tekemisissä vain tämän ystävän kanssa. Aika selkeä tapaus mun mielestä.

      Toisin kuin oma "tapaukseni".

      Siskoni pyysi minua lapsensa kummiksi, muttei miestäni, jonka kanssa olin ollut onnellisesti siinä vaiheessa naimisissa yli 10 vuotta. Kyseessä ei ollut mikään riita tai ettei olisi tunteneet toisiaan. Tässä tapauksessa oltiin molemmat yllättyneitä ja vähän loukkantuneita. Kun kysyin syytä, että miksi näin, niin kuulemma he haluavat vain sukulaisia kummeiksi. No, yli 10 vuotta aviota ei näköjään riitä... Mun mielestä tämä ei ollut oikein sopivaa.

      • h

        Samanlainen tilanne täälläkin...Enkä ajatellut mennä kastajaisiin sitten ollenkaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8316
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe