Mahdollinen paniikkihäiriö?

17 v. ja sekaisin

Olen tässä pitkään pohtinut omaa terveydentilaani ja satuin lukemaan netissä paniikkihäiriöstä.

Lapsuudessani maailma romahti täysin, kun ns. kaverit hylkäsivät minut ja alkoivat arvostelemaan kaikkia tekemisiäni negatiivisessa valossa. Eristäydyin täysin ja vietin kaiken aikani itsekseni. Kävin pari kertaa perheneuvolassa mutta siellä ei saatu sen kummempaa aikaiseksi.

Ala-asteen loppupuolella alkoi masennus ja äärimmäinen uupumus jota yritin hoitaa kahvilla (3-6 kuppia päivässä). Ylä-aste suoriutui arvosanoiltaan hyvin, mutta jatkuva stressi söi itsetuntoani ja sosiaalisuutta niin paljon että koulun käytävilläkin kävely oppilaiden ohi tuotti suurta tuskaa.

14-vuotiaana alkoi sydämen voimakas tykytys jota ensimmäisellä kerralla luulin sydänkohtaukseksi. Tuntui siltä kuin jokin räjähtävä voima puskisi rinnastani ulos. Kohtausten sattuessa tuntuu kuin jalat lähtisivät alta ja ahdistuneisuus lisääntyisi. Ylä-asteen loppukeväällä olin jatkuvasti poissa koulusta päänsärkyjen takia. Kävin monesti verikokeissa ja fysioterapeutilla selvittämässä syytä, mutta mitään tuloksia ei saatu (masennusta en ole maininnut missään vaiheessa lääkärillä käydessäni).

Nykyään amiksessa menee jotenkin kuten hyvin, mutta ns. paniikkihäiriöt haittaavat sosiaalista elämääni. Saatan kesken jutustelun häipyä paikalta mitään sanomatta koska en jotenkin siedä sitä tilannetta vaikka haluaisinkin jutella.

Pitäisikö hälytyskellojen soida ja käydä puhumassa lääkärin kanssa tästä asiasta?

8

749

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • seppo12341

Siinähän se otsikossa jo tulikin.

• Rev.McMoon

kokonaan kofeiinin käyttö, se näitä oireita aiheuttaa useimmissa tapauksissa.

• käydä lääkärillä

Voit saada hyvänkin avun ja pääset elämään normaalia nuoren ihmisen elämää. Koska olet ollut lapsena kiusattu, kannattaa miettiä myös terapian mahdollisuutta. Ja muista, että ujous ei ole sairaus, jokainen kestää sosiaalisia tilanteita yksilöllisesti. Mutta, jos jännittäminen rasittaa ylenmäärin, kannattaa hakea apua. Kaikkea hyvää. Ja tällä kertaa tuntuu siltä, että kahvimiehen neuvosta voisit ottaa onkeesi :). Niin, ja kirjoituksesi perusteella et ole ollenkaan sekaisin.

• Kyllä kannattaa käydä lääkärillä ja jos pääset, niin mene nuorisopsykiatriselle polille tai sitten yksityiselle psykiatrille.

Nuorille on omia lääkkeitä.

Aluksi voi tuntua, että oireet pahentuvat, mutta se on ihan henkilökohtaista.

Olen kirjoitellut joskus tänne anonyymina, mutta nyt haluan kirjoittaa omalla kuvalla.

Sitten näet, että tämän sairauden kanssa pärjää.

Kysy vanhemmiltasi onko heillä ollut tai onko vielä samanlaisia oireita.

Mikä tärkeintä, kun kohtaus tulee pahemmin, niin puhu puhu puhu heille, sillä silloin tarvitset jonkun lähelle, joka tietää että tarvitset turvaa vähäksi aikaa, että asia menee ohi.

Kahvi, tupakka ja alkoholi pahentavat tilannetta.

Jos et urheile normaalisti, niin nyt aloita. Joukkue urheilussa saat negatiiviset ajatukset unohtumaan.

Moni psykiaTRI sanoo, että pitkäkestoinen liikunta korvaa ainakin osittain mielenterveyslääkkeet, koska silloinhan negatiiviset hormoonit erittyvät tai jotain sinne päin.

Katso leffoja missä saa nauraa.

Itse käyn laulamassa karaokea, koska haluan onnistuneita suorituksia.

Nyt olen syönnyt lääkkeitä kolme kuukautta ja eilen pidin kokouksessa jo pitkiä puheita.

Tiedätkö miten koulupelko erottuu pinnauksesta.

Siten, että lapsi\ri suunnittelee iltaisin kouluun menoa, mutta aamulla hänellä on kuumetta tai muuta

• Laita minulle s-postia jos haluat keskustella asiasta. Minulla on kokemusta just samanlaisesta jutusta.

• -matti-

Kyllä ilman muuta kannattaa mennä lääkärin puheille. Valitettavasti tosiaan terveyskeskuksissa avun saanti on psyykkisiin sairaukssin monesti vaikeaa, mutta ehkä siihen on nykyisin kaikkien sattumien jälkeen kiinnitetty enenmmän huomiota. Kahvi ei itsessään aiheuta vakavaa ahdistusta mutta valmiiksi olevaa se ruokkii. Traumoista lapsuudesta kannattaa puhua, psykologien kanssa (kunnallinen, koulu, yksityinen). Paniikkikohtaukset voivat olla erittäin pahoja ja välillä varmasti tuntuu että ei kestä enää. Niitä voidaan kuitenkin hoitaa ja lyhyellä terapialla ja lääkityksellä on varmasti elämänlaatua nostava vaikutus.

Tuossa joku laittoi vastauksessa sanan normaali ja se on aika huono sana, koska olet varmasti normaali. Jos leimautumisen pelko tai jokin vastaava painaa niin muista, että se ei tee kenestäkään sairasta että käy lääkärillä.

• 17 v. ja sekaisin

Kiitos kaikille vastauksista, on ilahduttavaa lukea että täältä löytyy paljon välittäviä ihmisiä. En ole toistaiseksi vielä kenenkään paikkeilla käynyt, mutta olen puhunut asiasta parhaan kaverini kanssa, joka helpotti suuresti oloani. Kenellekkään en ole aikaisemmin asiasta avautunut, peläten sitä ettei kukaan pystyisi ottamaan asiaa vakavasti.

Kahvinjuonti on vähentynyt aamukahveihin ja tupakointia olen vähentänyt puolesta askista päivässä 1-4 tupakkaan. Kuten anssi.p aikaisemmin mainitsi, urheilu auttaa ja aloitin salilla käynnin ja lenkkeilyn. Tupakasta yritän vierottua kokonaan tässä kevään aikana.

Elämä hymyilee ainakin toistaiseksi mutta jos vielä näitä kohtauksia sattuu tulemaan, lähen suoraan lääkäriin tai muuhun vastaavaan.

• Hyvä, jos elämä hymyilee jälleen.

Muista tehdä asioita, mitkä saa kaiken negatiivisen unohtumaan.

Viina on myrkkyä, vaikka muutoin sanotaan.

Paniikkihäiriöistä nähkääs vaivaa morkkis paljon pahemmin, kuin muita.

Itse olen monessa mukana, niin kuin profiilista näet.

Olen ollut politiikassa mukana melkein 20 vuotta. Melkein koko ajan olen ollut tietoinen, että joku minua vaivaa. Kerran lähdin karkuun kesken lautakunnankokouksen, mutta seuraavalla kerralla tulin uudestaan.

Annoin paikalliselle lehdelle vasta äskettäin haastattelun, koska jouduin poistumaan vaalipaneelista.

Nyt istun valtuustossa ja lautakunnassa.

Ekakerralla mennessäni taas kokoukseeen tuntui vähän aikaa siltä, että pitäsköhän lähteä.

Sitten pidin eka puheen ja homma lähti menemään.

Olen saanut lehtijutun jälkeen paljon positiivisia yhteydenottoja, koska nuoret tarvitsevat esimerkkejä.

Esimerkkejä siitä, että paniikkihäiriön kanssa voi elää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      79
      4578
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      109
      3813
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      160
      3566
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      51
      2030
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      71
      1928
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1259
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      128
      1088
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      138
      1024
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      953
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      27
      872
    Aihe