Kyse ei ole siitä etteikö olisi oireita, olenhan jo 53v. Olen huomannut että kun vain suihkussa hyvin pesee kainalot eikä laita dödöö niin "kuuma aalto" menee nopeasti minulla ohi. En ole edes huomannut mitään erikoisempaa hienhajua tulevan. Silloin kun käytin dödöä niin tuntui kuin aallolla ei olisi purkautumiskanavaa joten olin kauttaaltaan tulessa ja likomärkä.
Jotenkin olen myös oppinut ennakoimaan aallon tulon esim. kaupassa ja saan sen pysäytettyä rauhoittamalla itseni. Koen että nämä oireet on uusia ja mielenkiintoisia niinkuin murrosiässä kuukautisten alkaminen. Eletään kun ollaan elossa.
Olenkohan omituinen?
17
1294
Vastaukset
- 'Happy'
Tuohon dödöasiaan en osaa ottaa kantaa, mutta minä myös seuraan mielenkiinnolla, mitä tuleman pitää: "Ahaa, tämä on tällainen elämänvaihe. Kuuma aalto tuntuu siis tältä..." Olen kai sikäli onnekas, etteivät oireeni ole olleet kovin voimakkaita, ja nyt tuntuvat olevan vähitellen kaikkoamassa. Mielialaoireita ei ole koko aikana ollutkaan.
- aina,
Hei! Minua kiinnostaa ajatko kainalokarvasi pois, jos minä en ajelisi kainalokarvojani haisisin hielle vielä enemmän. Jos kainalokarvat ovat ajamatta ehdin hikoilla jo siinä välissä kun kävelen suihkun jälkeen huoneeseen pukeutmaan ja saan pestä kainalot uudelleen, joten pidän kainalot sileinä. Hienhaju puskee deordorantin läpikin, hienhajuun tehoavia deutskuja on tosi vähän. En uskalla ajatellakaan olevani ilman deodoranttia, edes yöllä, hienhaju on niin valtava.
- aloittaja vastaa
Ajan kyllä kainalokarvat pois. Olen pieni ja hentorakenteinen. Kokooni nähden juon uskomattomat määrät vettä. Yölläkin menee 1 1/2 litran pullo vissyy. En pärjää vähemmällä nesteellä. Johtuneeko siitä ettei mun hiki haise vaikka en käytä dödöö?
- 'Happy'
aloittaja vastaa kirjoitti:
Ajan kyllä kainalokarvat pois. Olen pieni ja hentorakenteinen. Kokooni nähden juon uskomattomat määrät vettä. Yölläkin menee 1 1/2 litran pullo vissyy. En pärjää vähemmällä nesteellä. Johtuneeko siitä ettei mun hiki haise vaikka en käytä dödöö?
Kainalokarvat kannattaa poistaa minunkin mielestäni. Siten pysyy varmemmin raikkaana. Mietin vielä tuota dödöasiaa. Kun iltalenkin tai muun kuntoilun jälkeen käyn suihkussa, niin en laita yöksi dödöä. Silti tulee kuumia aaltoja. Tai siis tuli. Nyt tuntuu, että alkavat olla jo historiaa. Dödöissä on kyllä valtavasti eroja. Joku pitää hienhajun hyvin poissa, joku ei ollenkaan.Itselleni olen kokenut hyviksi Doven antiperspiranttistickit, samoin Dolce&Cabbanan Light blue stickin. Monet miesten stic-deot ovat hyviä. En tajua, miksi naisille on niin vähän vastaavia. Minä ainakin saan rolleista kutinaa (useita merkkejä olen kokeillut).
- 'Happy'
'Happy' kirjoitti:
Kainalokarvat kannattaa poistaa minunkin mielestäni. Siten pysyy varmemmin raikkaana. Mietin vielä tuota dödöasiaa. Kun iltalenkin tai muun kuntoilun jälkeen käyn suihkussa, niin en laita yöksi dödöä. Silti tulee kuumia aaltoja. Tai siis tuli. Nyt tuntuu, että alkavat olla jo historiaa. Dödöissä on kyllä valtavasti eroja. Joku pitää hienhajun hyvin poissa, joku ei ollenkaan.Itselleni olen kokenut hyviksi Doven antiperspiranttistickit, samoin Dolce&Cabbanan Light blue stickin. Monet miesten stic-deot ovat hyviä. En tajua, miksi naisille on niin vähän vastaavia. Minä ainakin saan rolleista kutinaa (useita merkkejä olen kokeillut).
Vedenkittaajalta kysyisin, missä kunnossa ihosi on? Sanotaanhan, että runsas vedenjuonti estää ihoa rypistymästä. Itselleni on ryppyjä alkanut tulla ihan viime aikoina, hyvästä hoidosta huolimatta. Veden juonti tuppaa unohtumaan, vaikka tiedän sen olevan tärkeää. Täytyykin taas ottaa tavaksi, että laittaa ison vesikannun aamulla pöydälle ja pitää huolta, että se tyhjenee päivän mittaan. Varmasti runsas veden juonti pitää elimistön puhtaampana, joten voi hyvinkin selittää, ettei hiki niin haisekaan.
- aina,
aloittaja vastaa kirjoitti:
Taidan juoda vettä liian vähän, sillä lääkäri antoi viimeksi käydessäni kehoituksen juoda enemmän vettä. Hikeni ei haise aina, vaan on/on ollut aikoja jolloin tuntuu, että mikään dödö ei pidä hienhajua poissa. Veden juonti tosiaankin varmaan laimentaa hienhajua. Täytyy alkaa taas mittaamaan vedenjuontia, että saisi nestettä tarpeeksi (olen joutunut tekemään niin ennenkin).
- HORMOONALLISTA
Dödön laittamisella tai pois jättämisellä ei ole mitään tekemistä kuumien aaltojen kanssa. Niitä tulee jos on tullakseen on täysin hormoonallista. Tuolla hermoilulla kyllä taas on tekemistä, jos pystyy rauhoittamaan itsensä niin ne eivät häiritse niin paljon kuin muuten....
- Samat sanaseni
Ei auta karvojen ajelu tai dödön käyttö tai sen käyttämättä jättäminen vaihdevuosioireisiin.
Itse en ole koskaan tarvinnut dödöä eikä hiki ole koskaan haissut, ei edes nyt kun olen vaihdevuosissa.
Kun kuuma aalto tulee lääkityksestä huolimatta ensin kuumottaa poskia, otsaa, sitten selkää ja polvitaipeitakin kuumottaa:)
- Kohta 53-v
Mullakaan hiki ei haise. Voin pitää samaa paitaa parikin päivää. Kuumia aaltoja on parin vuoden ajan ollut jonkun verran. Ne tulevat aina muutaman viikon jaksoissa. Välillä on taas monta viikkoa ettei ole mitään. Mulla hikiaalto kuivuu saman tien. Tuntuu ensin siltä, että joka paikka tulee märäksi, mutta sitten ei kuitenkaan edes kainalot kastu. Kesähelteellä pusero vähän kostui, mutta silloinkaan ei hiki haissut. En ole käyttänyt mitään hormooneja. Ainoastaan kalaöljykapseleita ja vitamiineja. Ne auttavat mielialaan. Minun äiti on samanlainen. Hänkään ei koskaan hikoile. Olemme kai jotenkin omituisia. Syön terveellisesti ja liikun paljon. Pidän makuuhuoneen tosi viileänä. Kuumien aaltojen jaksoina joudun riisumaan ja pukemaan villatakkia vähän väliä. Enimmäkseen olen aika viluinen, villatakki on oltava koko ajan päällä.
- vieläkin yks 53v..
Eipä ole mullakaan koskaan hiki haissut. Nyt kylläkin pesen varmuudeksi, joka aamu kainalot ja laitan Palmolive rollonia. Olen myöskin ollut ikäni paljon viluisempi, kuin toiset. Nyt vasta tuntuu, että alan tarkenemaan samalla määrällä vaatteita, kuin muutkin ihmiset. Ainoa mikä haittaa on limakalvojen kuivuminen emättimessä ja virtsarakossa, mutta siihenkin olen saanut avun:)
- 55 vuotias
En minäkään ole haissut hielle murrosiän jälkeen, enkä nytkään kainaloista, mutta arvatkaa vain kuinka kamalalle ovat alkaneet vaihtareiden myöstä haista nivukset ja rintojen alustat, hyi olkoon, vaikka pesisi monta kertaa vuorokaudessa.
Ennen ei koskaan ollut tällaista.
Olen aina tarennut ulkonakin vähillä vaatteilla, hiihtamässä kävin aina legginseillä ja puolimatkassa oli pakko riisua käsineet ja hiihtää paljain käsin ja paljain päin vaikka 15 asteen pakkasella. Talvitakin alla käytin aina vain yhtä ohutta puseroa. Nyt ei löydy tarpeeksi kylmää paikkaa. Eikä koskaan todella palele.
- omalta kohdaltani
ihan samaa!
Mutta lähinnä sen takia, että mulla noita kuumia aaltoja ei ole ollut juuri lainkaan. N. viisi vuotta sitten oli jonkin verran, mutta rauhoittuivat sittemmin kun kuukautiset tulivat epäsäännölliseksi (kolme vuotta sitten) ja nyt on lähinnä ollut vain vilu.
Rytmihäiriöitä oli aika paljonkin, mutta nekin ovat rauhoittuneet. Kaikkea ihan pientä on ollut nämä viisi vuotta - olen pian 52 vuotias.
Kuukautiset ovat poissa kuukausia, tulivat viime vuonna varmaan vain viisi kertaa. Ihanaa on se aika, jolloin ne ovat pitkään poissa. Voin todella hyvin! Onko tää normaalia?
Kun kuukautiset sitten tulevat, ne ovat jo paljon niukemmat kuin nuorena, vaikka väliä olisi ollut 2-3 kk.
Tiedän, että tää on yksilöllistä, mutta silti vähän epäilyttää kun olin varautunut pahoihin oireisiin lukemani perusteella...
En ole koskaan käyttänyt mitään hormoonilääkitystä, en edes e-pillereitä. Lenkkeilen säännöllisesti ja syön terveellisesti.
Ravintolisänä omegat ja magneesium.- kerronpa
olin 50-52v kun oireet oli lieviä, nyt olen 54v ja oireet olivat niin ylipääsemättömiä että oli pakko saada korvaus hoitoa. Iän myötä oireet vaan lisivät otettaan, ei ollut unta, hikoilu aivan jatkuvaa ja kaikkea muuta. Nyt on hyvä.
- peukkuja kun
näyttäisi sinulla jo rauhoittuneen tilanne (varovasti arvioiden). Toivottavasti se pysyy yhtä hyvänä, mukavaa kuulla välillä myönteisiäkin uutisia. Hyvää jatkoa!
- ed.kysyjä
peukkuja kun kirjoitti:
näyttäisi sinulla jo rauhoittuneen tilanne (varovasti arvioiden). Toivottavasti se pysyy yhtä hyvänä, mukavaa kuulla välillä myönteisiäkin uutisia. Hyvää jatkoa!
Siitä en tiedä onko rauhoittumaan päin, mutta silloin n. viisi vuotta sitten olin hiessä ja punainen ja lähes joka hiuksen päässä roikkui joko hikikarpalo tai rasvatippa...Lihosinkin aika paljon. Mutta sitten kun kuukautiset ekaa kertaa jäivät pois 4 kuukaudeksi olokin alkoi helpottaa ja laihdutin useamman kilon.
Siitä sit pikkuhiljaa olen vaan mennyt parempaan suuntaan.
On lopulta ihan lohdullistakin lukea, että tämäkin on "normaalia" ja mahdollista. Niin monet vaan haluavat pelotella, että kyllä "se" sieltä vielä tulee...Mutta entäs jos/kun ei tulekaan? Silloin herää tällaisia kysymyksiä kuin mulla ja aloittajallakin.
Onhan mulla tietysti limakalvojen kuivuutta ja samaan aikaan n. viisi vuotta sitten virtsatietulehduskierre, mutta sekin hävisi kun kuukautiset loppuivat niin pitkäksi aikaa.
Kampaajani kertoi, että hänellä vaan aikanaan (50v.) loppuivat kuukautiset ja kaikki siinä - ei mitään sen ihmeempiä aaltoja eikä tuntemuksia. Toki ihon ja limakalvojen kuivumista hänelläkin. Hän on jo lähes 60 v. - ed. vastaaja
kerronpa kirjoitti:
olin 50-52v kun oireet oli lieviä, nyt olen 54v ja oireet olivat niin ylipääsemättömiä että oli pakko saada korvaus hoitoa. Iän myötä oireet vaan lisivät otettaan, ei ollut unta, hikoilu aivan jatkuvaa ja kaikkea muuta. Nyt on hyvä.
oli mun ikäsenä vasta kaikki alullaan? Mulla tää juttu alkoi jo kun olin n. 47 v. Silloin se oli pahimmillaan ja kesti n. kolme vuotta sitten helpotti kun kuukautiset alkoivat tulla enää muutaman kerran vuodessa...
Ekan kerran kuukautiseni jäivät pois 2007 huhtikuussa. Seuraavat tulivat vasta elo-syyskuun vaihteessa saman vuonna.
Koko sen kesän jona muuten täytin myös 50 vuotta olin todella elinvoimainen ja voin todella hyvin - verrattuna aikaisempiin vuosiin. - Kaikki´ ok ´
ed.kysyjä kirjoitti:
Siitä en tiedä onko rauhoittumaan päin, mutta silloin n. viisi vuotta sitten olin hiessä ja punainen ja lähes joka hiuksen päässä roikkui joko hikikarpalo tai rasvatippa...Lihosinkin aika paljon. Mutta sitten kun kuukautiset ekaa kertaa jäivät pois 4 kuukaudeksi olokin alkoi helpottaa ja laihdutin useamman kilon.
Siitä sit pikkuhiljaa olen vaan mennyt parempaan suuntaan.
On lopulta ihan lohdullistakin lukea, että tämäkin on "normaalia" ja mahdollista. Niin monet vaan haluavat pelotella, että kyllä "se" sieltä vielä tulee...Mutta entäs jos/kun ei tulekaan? Silloin herää tällaisia kysymyksiä kuin mulla ja aloittajallakin.
Onhan mulla tietysti limakalvojen kuivuutta ja samaan aikaan n. viisi vuotta sitten virtsatietulehduskierre, mutta sekin hävisi kun kuukautiset loppuivat niin pitkäksi aikaa.
Kampaajani kertoi, että hänellä vaan aikanaan (50v.) loppuivat kuukautiset ja kaikki siinä - ei mitään sen ihmeempiä aaltoja eikä tuntemuksia. Toki ihon ja limakalvojen kuivumista hänelläkin. Hän on jo lähes 60 v.Mulla ei ollut mitään ns. esioireita. 52-vuotiaana kuukautiset jäivät pois, ja samaan aikaan alkoivat öiset hikipuuskat. Uni oli katkonaista. Siirsin peittoa syrjään, kun tuli kuuma olo. Hetken päästä oli vilu, ja peittoa piti taas laittaa päälle. Sisäinen termostaatti tuntui olevan epäkunnossa. Kuukautiset tulivat vielä aikojen päästä muutamia kertoja (noihin aikoihin ei ollut vaihtarioireitakaan). Viimeiset menkat tulivat vuoden paussin jälkeen. Olin tuolloin 54 v. Siitä on nyt aikaa pari vuotta. Kaikenkaikkiaan koen päässeeni melko helpolla. Mieliala on koko ajan ollut hyvä. Nyt on tosin ryppyjä ilmaantunut kasvoihin, ja se tietysti hiukan harmittaa, mutta olen terve, ja paino on pysynyt kurissa. Aihetta iloon siis on : )
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1134892Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293543No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452430- 501558
- 411480
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv241334- 141222
- 271128
- 1651089
Olen oikeasti aika mukava
Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.221057